Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kia Sorento -06 taka-akselin ruostevauriot (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=172065)

kiasoRento 19.03.2025 09:35

Kia Sorento -06 taka-akselin ruostevauriot
 
No nii, tulihan se omaankin Sorentoon viimein hylsy katsastuksesta tyyppiongelman vuoksi, eli taka-akselin ylätuennan kiinnityskorvallinen puhkiruostunut. Katsastusmies arveli, että Kia on valmistajana antanut luvan sen hitsaamalla korjaamiseen. Liittynee siihen, että aikoinaan näitä on tehtaan takuuseen korjattu, ja siihen on on ollut ihan ohje ja valmis uusi korvallinen joka on akseliputkeen vaihdettu. Yleisohjehan taitaa olla, että tuentoja ei hitsaamalla saa korjata. Sitten tämä katsastusasemalla tarkentui, että pitää olla sen tehtaan ohjeen mukaan (..jota ei saa mistään) korjattu, ja todistustaakka asiakkaalla, että näin on toimittu. Onko kukaan törmännyt vastaavaan asiaan, lähinnä että onko eri asemilla erilaista käytäntöä. Tai miten olette ratkaisseet ko. ongelman? Koko akselinhan voisi vaihtaa, jos vaan jostain sattuisi ehjä löytymään, kun kaikki tahtoo olla samassa kunnossa. Virosta löytyy akseleita 400-700 e + rahti, mutta ainakin päällepäin kaikki yhtä pahan näköisiä. Se on sitten toinen juttu, alkaako 2000 e autoon laittamaan 1000 e katsastusremppaan:D

tapsa4x4 19.03.2025 11:19

Joskus sorentoon sai maahantuojalta uusia yläkorvakkeita akseli putkeen joku 20e kpl jos saa niin kait ne antaa asennusohjeen mukaan?

nimimerkki toyota4x4 oli kaupan jokuaika sitten aika hyväkuntoinen taka putki.

kiasoRento 19.03.2025 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1478881)
Joskus sorentoon sai maahantuojalta uusia yläkorvakkeita akseli putkeen joku 20e kpl jos saa niin kait ne antaa asennusohjeen mukaan?

nimimerkki toyota4x4 oli kaupan jokuaika sitten aika hyväkuntoinen taka putki.

Joo, niitä palikoita ei enää saa mistään. Lisäksi se maahantuojan ohje ei ole julkinen, sitä sai katsoa mutta eivät saaneet tulostaa.

Hcet 19.03.2025 11:38

Akselia saa kyllä hitsata ja siihen löytyy valmista palaa.
Tuosta oli aikanaan kampanja ja korjaus meni tehtaan laskuun, mutta se on tainnut jo loppua. Varmistaa kannattaa kuitenkin.

kiasoRento 19.03.2025 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1478883)
Akselia saa kyllä hitsata ja siihen löytyy valmista palaa.
Tuosta oli aikanaan kampanja ja korjaus meni tehtaan laskuun, mutta se on tainnut jo loppua. Varmistaa kannattaa kuitenkin.

Täälläpäin olivat useammallakin katsastusasemalla sitä mieltä, että ei saa hitsata. Poikkeustapauksena maahantuojan ohjeen mukaan vaihdettu alkuperäinen varaosa, ja tämä pitää todistaa katsastuksen yhteydessä..

Hcet 19.03.2025 14:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kiasoRento (Viesti 1478885)
Täälläpäin olivat useammallakin katsastusasemalla sitä mieltä, että ei saa hitsata. Poikkeustapauksena maahantuojan ohjeen mukaan vaihdettu alkuperäinen varaosa, ja tämä pitää todistaa katsastuksen yhteydessä..

No ruostekorjauksia ei saa tehdä tukivarsille, jousituille tai akselipalkeille. Akselipalkki on periaatteessa se mihin akseliston tukivarret kiinnittyvät niin kyllähän tuo taka-akseli sellaiseksi voidaan mieltää.

Tuosta kuitenkin on tehtaan ohje olemassa ja aikanaan oli kampanja. Kannattaa paikalliselta merkkarilta kysyä onko korjaus jo tehty ja jos ei tekevätkö nyt ja pyytää korjausohjeesta printti niin ei ole sitten konttorilla vastustamista.

kiasoRento 19.03.2025 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1478886)
No ruostekorjauksia ei saa tehdä tukivarsille, jousituille tai akselipalkeille. Akselipalkki on periaatteessa se mihin akseliston tukivarret kiinnittyvät niin kyllähän tuo taka-akseli sellaiseksi voidaan mieltää.

Tuosta kuitenkin on tehtaan ohje olemassa ja aikanaan oli kampanja. Kannattaa paikalliselta merkkarilta kysyä onko korjaus jo tehty ja jos ei tekevätkö nyt ja pyytää korjausohjeesta printti niin ei ole sitten konttorilla vastustamista.

Kampanja on loppunut, eikä korjaukseen paikallisen marmorin toimesta otettu mitään kantaa. Korjausohjetta ei anneta ulos tulostettuna, ja korjauspalikkaa ei ole enää saatavana.

Hcet 19.03.2025 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kiasoRento (Viesti 1478892)
Kampanja on loppunut, eikä korjaukseen paikallisen marmorin toimesta otettu mitään kantaa. Korjausohjetta ei anneta ulos tulostettuna, ja korjauspalikkaa ei ole enää saatavana.

Täytyypä kysellä jos sais tai löytys.
Mut sit melke jää se työläin vaihtoehto. Akseli irti ja purkaen. Sitten tehtaalaista jälkeä korjaukseen ja maalin vedon jälkeen kasaus.

kiasoRento 20.03.2025 10:08

Kävi tuossa mielessä sellainenkin vaihtoehto, että joko ostan samanlaisen ja jätän oman varaosa-autoksi tai ostan varaosa-auton, jossa ehjä akseli. Hyvin käyttökelpoinen ja kustannustehokas auto tuo Sorento omiin hommiin pakettiautoksi rekisteröitynä.

tapsa4x4 20.03.2025 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kiasoRento (Viesti 1478905)
Kävi tuossa mielessä sellainenkin vaihtoehto, että joko ostan samanlaisen ja jätän oman varaosa-autoksi tai ostan varaosa-auton, jossa ehjä akseli. Hyvin käyttökelpoinen ja kustannustehokas auto tuo Sorento omiin hommiin pakettiautoksi rekisteröitynä.

Mitä noita sorentoja värkännyt niin ton ikäisissä kaikissa jo korjattu akselia. ostaa toisen puhaltaa puhtaaksi, korjaa hyvin laitaa paikoilleen ja leimalle-

Kustu 24.04.2025 21:46

Huomasin tuossa itsekin että Sorenton vasen taka-akselin yläkorvake on ruostunut puhki ja osittain haljennut (vielä jotenkuten kiinni). Katsastukseen on vielä muutama kuukausi aikaa. Mitäköhän sanoisivat siihen katsastuksessa, jos etukäteen hitsaa tuon kuntoon?

En ole vielä käynyt liikkeessä kysymässä korjausohjeita, osia tai tuosta kampanjasta. Muistaakseni taka-akseliin ei merkkiliikkeessä koskaan tehty mitään korjauksia (silloin kun auto siellä vielä kävi huollossa).

Mika_T 29.04.2025 13:51

Korjaa hyvin äläkä mainitse asiasta mitään.


Sivu luotu: 05:08 (GMT +2).