![]() |
Akselimassojen ja kantavuuksien muuttuminen muutoskatsastuksessa
Jos muuttaa 5hlön diesel pick upin sähkökäyttöiseksi ja moottoritilasta häviää painoa vaikka 300kg ja lavalle tulee lisää painoa akusta 300kg, niin ilmeisesti akselimassat muutetaan muutoskatsastuksessa punnituksen mukaan, mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että istumapaikkoja pitää takaa vähentää? Vai voiko istumapaikat säilyttää, mutta vähentää paperilla olevaa kuorman kantavuutta lavalla??
|
Valmistajan ilmottamia kokonaismassoja ei voi muuttaa ilman valmistajan todistusta.
Omamassan ja kokonaismassan erotus määrää mahdolliset istumapaikat/veroehdot yms. Akselimassojen oikea jakautuminen ja auton ylikuormaamisen välttäminen jää käyttäjän vastuulle. Suomessa ei vielä pikkuautoja punnita niin kiinni tuskin jää, mutta jos joskus punnitaan on moni matkailuauton omistaja kummissaan ja moni huomaa että perus farmariin ei voi laittaa viittä suomalaismiestä. |
Kiitoksia, eli jos omamassa ei muutu, vaan pelkät akselimassat muuttuu, niin istumapaikkoja ei vähennetä?
|
Lainaus:
Näin BMW teki muutaman sähköauton yli 50 vuotta sitten. https://bmwconceptsarchive.files.wor...e_1-1-jpg.jpeg |
Lainaus:
|
Paljon käytetään Teslan akkumoduuleita näissä EV-muutoksissa, ja niille tehdään omat kotelot ynnä muut muutokset. Mutta tarkoittaako tuo ECE R100 hyväksyntävaatimus että akun täytyy olla koteloineen tehdastekoinen?
|
Lainaus:
|
Vm. on 2014. Saksassa kuulemma kelpaa omatekoiset kotelot jos ovat hyvin tehtyjä ja yli 30cm puskurin päästä, vaikka eivät olisikaan alkuperäisiä.
Luulis että säännöt on samat joka maassa. Pitää lukea se kyseinen TÜV-paperi vielä.... |
Latitetaampa tänne loppuratkaisu joka selvisi vaikka Trafin suunnalta ei mitään prujua olekaan tehty, eikä tietoa juurikaan saatavilla.
Eli autoon minkä käyttöönottopäivä on 6/2016 tai vanhempi, niin siihen saa akkukotelot tehdä vielä itse, EMC-testejä ei tarvita ja testilabra vaan kattoo että käyttöönottohetken mukaiset rev1 tai rev2 R100 mukaiset turvallisuusasiat on kunnossa, eli autolla ei voi ajaa jos ovi auki, suurjännitekaapelit oranssit jne. selkeät asiat. 7/2016 lähtien akut pitää olla siinä kotelossa mistä sähköautosta ne sitten ottaakaan, eli hemmetin isoja akkuja mitä vaikeata saada muualle kuin flat bedille ehkä. Ysäripeleissä ei tarvii edes R100 juttuja, vaikka käytännössä ne pitää olla silti kunnossa että testilabra antaa hyväksynnän modauksille. |
Sivu luotu: 20:56 (GMT +2). |