Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Valppi makkaranpaistoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170076)

suzs205 23.10.2023 15:40

Valppi makkaranpaistoon
 
Nykyautot ei oikein kiinnosta, piti hankkia auto joka on samaa ikäluokkaa itsensä kanssa. Eli ostin -62 valpin.

Tällä on tarkoitus ajella lähinnä makkaranpaistoon. Mutta sinnekään ei liki 2 tonnia painavalla autolla pääse ilman vinssiä. Ja tässä ei ollut valpin omaa vinssiä.

Piti siis asentaa sähkövinssi. Mutta mihin, keulaan asennettuna se olisi joko tullut todella paljon ulos, tai sitten olisi pitänyt leikellä apumiehen puolelle iso aukko jonne vinssin moottoripää olisi sopinut. Kolmas vaihtoehto olisi ollut laittaa vinssi taakse ja vetää se rullan kautta runkopalkkia pitkin eten. No siinäkin oli omat ongelmansa.

Sitten näin yhden kuvan jossa vinssi oli auton keskellä, mutta tarkemin kuvaa tutkittuani huomasin että se olikin takavinssi. Mutta silloin heräsi mielenkiinto että voisikos vinssin laittaa keskelle autoa ja vetää samalla vinssillä eteen ja taaksepäin.

Ja lopputulos oli että kun vaihtaa kaasutankohässäkän kaasuvaijeriin, niin runkopalkin päälle tulee tyhjä tila johon vinssinaru sopii. Eipä siis muuta kuin rälläkkä käteen.

Ensin kaasutankojen korvaus vaijerilla, vaijeri kiinni kaasupolkimeen https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243517 ja kuori kiinni koppaan https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243516

Apumiehen jalkatilaan pieni korotus https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243514
Eteen ohjain https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243515
keskelle reikä ja siihen ohjain https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243511
ja vinssipedille reiät https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243513
Ja vinssipeti https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243512
Vinssipeti on tuossa ylösalaisin, eli siinä on pienet korotuspalat jotta se vastaa runkoon ja nousee korin yläpuolelle. Ja vinssipedissä on myös vastinkappaleet jotka ottavat kiinni runkopalkkeihin, jottei vinssipeti pääse liikkumaan. Peti ruuvataan kiinni rungon alapuolelle tuleviin vastakappaleisiin.

Etuohjaimen ja keskiohjaimen välille tulee 50mm viemäriputki, jotta naru ei pääse eksymään minnekään ei toivottuun paikkaan. Tuo reikä on noin iso sen takia että kun irroitan narusta koukun, saan pujotettua narun pois edestä ja vedettyä sen taakse. Veto taakse ei tule optimaalisesti, kun se tapahtuu vinssin yläpuolelta. Mutta veto taakse on vain hätäratkaisu, ja kun käyttää takana pylpyrää, niin kuormitus tippuu puoleen.

ika 23.10.2023 21:33

Jos käytät joka tapauksessa pylpyrää, niin ei sinun tarvitse pujottaa narua uusiksi ja kiinnittää koukkua auton taakse. Ihan sama tilanne syntyy vaikka kiinnität sen koukun keulaan. ;)

suzs205 24.10.2023 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ika (Viesti 1469943)
Jos käytät joka tapauksessa pylpyrää, niin ei sinun tarvitse pujottaa narua uusiksi ja kiinnittää koukkua auton taakse. Ihan sama tilanne syntyy vaikka kiinnität sen koukun keulaan. ;)

Totta, ainakin tällä hetkellä. Nyt nimittäin pitää olla takaovi auki jotta voi vinssata taaksepäin.

Taakse on suunnitteilla ohjain, mutta sen sijainti ja kiinnitys on vielä auki. Jos ohjain on pakko sijoittaa takaoveen, silloin on parempi että koukun saa kiinni takapuskuriin, jolloin ohjaimeen tulevat voimat puolittuvat.

Jos takaoven saranat olisivat kuskin puolella, olisi helppo homma leikata oven oikeaan alakulmaan reikä, ja laittaa ohjain siihen kohtaan. Mutta kun ne on apukuskin puolella, niin pitäisi siirtää sarana jonnekin. Myös vararenkaan koko tulee vaikuttamaan siihen pystyykö vinssaamaan varapyörän ollessa telineessään, vai pitääkö varapyörä ottaa pois vinssauksen ajaksi.

suzs205 24.10.2023 12:11

vinssille on tehtävä jotkin koukut johon saa narun ja puunsuojaliinan ajon ajaksi https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243520

Keskiohjain paikallaan, ja suojaputki joka estää narun menemisen vääriin paikkoihin https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243519

Vinssi sopii hyvin takatilaan, hieman rajoittaa yhden henkilön jakatilaa, mutta ei paha https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243518

Johtoja pitää vielä hieman sipistellä jotta saa konekopan paikalleen. Akulle pitää tehdä hieman isompi peti. Pitää myös etsiä jostain pidemmät pultit, nyt vinssipeti on kiinni 12mm kierretangolla.

suzs205 01.11.2023 15:36

Naruille koukut: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243572

Vinssin asennus aika valmis, pitää vielä siirtää releboxia hieman sisemmäs ja ylemmäs, ja tehdä johdoille hieman lisää tilaa:
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243571
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243570
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243569

suzs205 11.12.2023 14:57

Tallissa hivenen viileää, niin hommat edistyvät hitaasti.

Uudet renkaat Journey WN03 Digger 35X11.5-15 (295/85R15) on kuitenkin hankittu ja laitettu alle, ero entisiin Ziarelli Brutale 255/75R15 noin 6-7cm korkeudessa. Brutaleissa kulutuspinta jopa hieman leveämpi: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243840

Samalla piti päivittää vararengas hieman katu-uskottavampaan: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243843 eli sama kuin alla.

Ennen ISORYn pikkujouluja tuli tehtyä hyttiä, jotta tarkenee ajella: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243842 . Tuo on tilapäinen viritys täksi talveksi. Ensi kesänä pitää laittaa turvakaari ja sen jälkeen talvikäyttöön lasikuidusta takaseinä ja katto.
Kesällä tuo tulee olemaan avo, tosin pitää jokin pressukatto tehdä jotta saa sateella edes hieman suojaa.

ISORYn pikkujouluissa oli alla vielä Brutalet, ja ojan vastapenkat oli sen verran jyrkkiä että keula hivenen upposi niihin: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243841 Noilla isommilla kumeilla olisi ehkä selvinnyt ilman vinssailua.

suzs205 15.12.2023 06:29

Liftille piti laittaa kiinnikkeet, ja kun tuo on etupainoinen, niin mahdollisimman taakse: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243868
Kiinnikkeelle oli valmiit pultit, tuossa oli pressusta tehty oven yläosa: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243869

Lifti on ostettu käytettynä 10v sitten, ja siitä piti nyt hivenen maalailla ruosteita piiloon.Samalla tuli ensimmäistä kertaa katsottua tarkemmin missä tuo lifti on tehty. Mutta eipä tuo nyt varmaksi selvinnyt, voisiko olla tehty jenkeissä? https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243870

veijon-esso 18.12.2023 10:55

Veikkaan että tunkki on ruotsalaisen firman kiinassa teettämä.

LaaLaa 18.12.2023 12:30

Joo ABT tunkit on made in kiina, ensimmäisiä kopio-liftejä mitä suomessa on ollut myynnissä.

suzs205 07.06.2024 16:41

Tallissakin on vaihteeksi ollut tarpeeksi lämmintä, eli rakentaminen on hieman edistynyt.

Etujousi on akselin alla ja kiinnike 3cm korkea pystysuora mötikkä. Siihen piti hitsata luiskat etu- ja takapuolelle, jotta liukuisi hieman paremmin esteiden yli https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245236

Turvakaari tuli lisättyä, lopulta päädyin versioon joka on alkuperäisen "turvakaaren" takana
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245237
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245238
Pultattu koriin ja alkuperäiseen turvakaareen, eli saa irroitettua tarvittaessa.

Kesäksi katolle rätti, jos sade sattuisi yllättämään. Tämä on vain pätkä alkuperäistä rättikattoa, ja vielä hieman kesken. Mutta tuohon tuulilasin päälle se tulee rullautumaan.
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245239

suzs205 09.06.2024 12:59

Lisätehohan ei ole koskaan pahitteeksi, siispä kun vaihtaa öljykylpy ilmanputsarin vapaavirtaussuodattimeen saa vähintään erilaisen käyntiäänen. Kylmää ilmaahan koneelle pitäisi saada, mutta jätetään se virityskeino vielä tulevaisuuteen.

Vanha pois https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245259

uusi tilalle https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245258

Tuo punainen putki ja sen päässä nyt oleva pieni vapaavirtaussuodatin on kampikammion huohotusputki. Alunperin kyseinen putki meni avoimena alaspäin öljypohjan alapinnan tasalle. Jotenkin kyseinen toteutus ei tuntunut hyvältä idealta autossa joka voi satunnaisesti upota suohon/veteen ainakin osittain. Eli jo aikaisemmin siirsin kyseisen huohotuksen hieman turvallisempaan paikkaan.

AnttiT 11.06.2024 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1470152)
Naruille koukut: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243572

Vinssin asennus aika valmis, pitää vielä siirtää releboxia hieman sisemmäs ja ylemmäs, ja tehdä johdoille hieman lisää tilaa:
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243571
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243570
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243569

Rättikoppiversiossa ei ilmeisesti alunperin takatilassa lämmitintä? Kiinnitin huomion tuohon kätevään vinssin paikkaan, minun kovakattoisessa siinä kohdassa takatilan lämmitin. Ei ole minullakaan alkup. vinssiä tuossa, mutta on toimiva voiman ulosotto mahan alla.

suzs205 12.06.2024 13:11

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AnttiT (Viesti 1474576)
Rättikoppiversiossa ei ilmeisesti alunperin takatilassa lämmitintä? Kiinnitin huomion tuohon kätevään vinssin paikkaan, minun kovakattoisessa siinä kohdassa takatilan lämmitin. Ei ole minullakaan alkup. vinssiä tuossa, mutta on toimiva voiman ulosotto mahan alla.

Oli siinä lämppäri, tuossa kohden missä on liitteessä tuo punainen läntti. Sopisi siis olemaan vaikka on tuo vinssi. Taitaisi sopia olemaan turvakaarenkin kanssa. Mutta poistin kun sille ei ole tarvetta.

suzs205 03.09.2024 09:20

Talvi tulee, onneksi valpissa tarkenee!

avo: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245787

takaseinä: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245788

katto: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245789

ovet: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245790

etuviistosta: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245791

Takaseinä on kiinni 4 pultilla, katto 2 pultilla takaa ja edestä se on rättikaton urassa.
Ovet tulevat vielä muuttumaan, siksi ne eivät ole edes tiiviit.

Takaseinä ja katto on tehty teippaamalla divinycell levyt paikoilleen, ja laminoimalla ne siihen. Piti tehdä pahvista, mutta oli noita divinycell paloja niin laitoin sitten niitä. Samalla käytin ylimääräiseksi jääneitä hiilikuitukankaita pois, ei tarvinnut ostaa niin paljoa lasikuitukangasta.

AnttiT 06.10.2024 11:50

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1474579)
Oli siinä lämppäri, tuossa kohden missä on liitteessä tuo punainen läntti. Sopisi siis olemaan vaikka on tuo vinssi. Taitaisi sopia olemaan turvakaarenkin kanssa. Mutta poistin kun sille ei ole tarvetta.

Ok. Laitanpa varsin kuvan tuosta minun takalämppärin paikasta. Tuon suojapellin alla kulkee vesiletkut. Pitäis joskus vierekkäin näitä Valppeja ihastella.

AnttiT 06.10.2024 11:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1475985)
Talvi tulee, onneksi valpissa tarkenee!

avo: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245787

takaseinä: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245788

katto: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245789

ovet: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245790

etuviistosta: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245791

Takaseinä on kiinni 4 pultilla, katto 2 pultilla takaa ja edestä se on rättikaton urassa.
Ovet tulevat vielä muuttumaan, siksi ne eivät ole edes tiiviit.

Takaseinä ja katto on tehty teippaamalla divinycell levyt paikoilleen, ja laminoimalla ne siihen. Piti tehdä pahvista, mutta oli noita divinycell paloja niin laitoin sitten niitä. Samalla käytin ylimääräiseksi jääneitä hiilikuitukankaita pois, ei tarvinnut ostaa niin paljoa lasikuitukangasta.

Näppäriä sovelluksia! Jos ilmenee tarvetta, niin minulla ylimääräisenä rättikopin kehikot ja luukut :) Vai oliko tässä sinun versiossa ajatus pitää takatila auki?

suzs205 07.10.2024 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AnttiT (Viesti 1476519)
Näppäriä sovelluksia! Jos ilmenee tarvetta, niin minulla ylimääräisenä rättikopin kehikot ja luukut :) Vai oliko tässä sinun versiossa ajatus pitää takatila auki?

Takatila jää avoimeksi.

Tehnyt nyt jarruremonttia https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=171380 , muuten ei ongelmia, mutta toinen takarumpu ei irtoa 15t ulosvetäjällä. Jossain rekkakorjaamolla on varmaan 50t ulosvetäjiä, jos vaikka siellä saisivat tuon irti.

sisua45 08.10.2024 18:38

Tuo 15 tonninen kuulostaa jo kovalta mun korvaan. Enemmän käyttäisin CRC:tä, lämpöä, kopistelua, kiroilua, verta, hikeä ja keskikaljaa. Jos ei ole hätä viedä laitteita pois, niin yöksi jättää veto päälle. Aamulla voi olla osat irti.

suzs205 09.10.2024 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1476563)
Tuo 15 tonninen kuulostaa jo kovalta mun korvaan. Enemmän käyttäisin CRC:tä, lämpöä, kopistelua, kiroilua, verta, hikeä ja keskikaljaa. Jos ei ole hätä viedä laitteita pois, niin yöksi jättää veto päälle. Aamulla voi olla osat irti.

Kaikkea noita on kokeiltu. Ollut yön veto päällä.

Tuohon sopisi parhaiten 5 jalkainen ulosvetäjä, tai sitten 3 jalkainen jossa voisi vapaasti valita jalkojen paikat. Sellaista kun ei ole, niin 12mm teräslevystä on tehty adapteri, eli kyseinen levy pyöränpulteilla kiinni ja sitten 2 jalkaisella ulosvetäjällä kyseisestä levystä kiskotaan napaa irti. Ulosvetäjän leuat tulevat samalle kehälle kuin pyöränpultit.
Ainut mitä on tapahtunut on että kyseinen 12mm levy on vääntynyt!

Napaa on lämmitetty, tosin ei punahehkuiseksi. Sen jälkeen adapteri paikoilleen ja veto päälle. Sitten lekalle paukutettu jarrurumpua. Mutta kiinni on.

Jätin nyt navan mutterin vajaan millimetrin löysälle, eli mutterin alla oleva prikka pyörii vapaasti. Lauantaina on kevyttä offailua, niin katsoo josko se auttaisi. Jos ei, niin sitten pitää etsiä joku rekkakorjaamo joka suostuu kokeilemaan saisivatko he tuon irti.

Irti tuo on saatava ennen ensi kesää ja seuraavaa katsastusta, tuo kun on ainut pyörä jossa on laakerissa hieman väljää ylös-alas suunnassa.

Jeeper 10.10.2024 05:47

Tämän tyylinen voisi toimia hyvin, Biltemakin myy samantyylistä mekaanista mallia.

https://toolfin.com/hydraulinen-ulos...ulosvedin.html

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...mpu-2000017009

suzs205 10.10.2024 10:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1476580)
Tämän tyylinen voisi toimia hyvin, Biltemakin myy samantyylistä mekaanista mallia.

https://toolfin.com/hydraulinen-ulos...ulosvedin.html

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...mpu-2000017009

Toi toolfin:nin ulosvetäjä on liian pieni, koska se käy "4- tai 5-reikäisille pyörännavoille, jossa on 96-125 mm pulttijako" ja valpissa on suzuki/vanha jeep jako 5X139.7

Bilteman ulosvetäjä on ihan liian hento.

Tämmönen https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245938 12mm paksu metallilevykin kun vääntyy, niin ei tuo bilteman ulosvetäjä kestä.

Eli 2 jalkainen ulosvetäjä tulee noiden kolojen kohtiin levyn alle kiinni.

suzs205 29.11.2024 17:32

Ulkona on niin pimeää että piti lisätä hieman valoja.

Tuli uusittua etuvalotkin kun vanhoissa oli heijastuspinnat jo varsin surkeassa kunnossa. Tilalle tuli hella 7" H4:set. Nyt näkee selvästi paremmin.

Mutta varsinainen tarve oli lisätä valoja muualle kuin eteen.

Eteen tuli ledit jotka näyttävät myös etukulmat https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246289
Alle tuli valot jotka valaisevat alustaa https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246288
Ja noita valoja on tällä hetkellä 3 per puoli, aivan edessä sivulle valaisevat ja keskellä autoa eteen ja taakse valaisevat.
Taakse oli suurin tarve lisätä valoja, kun tässähän ei ole edes peruutusvaloa https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246287

Eli kun kaikki valot palaa, niin se näyttää tältä
edestä https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246292
sivulta https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246291
takaa https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=246290

Ainut kohta joka on hieman pimeä on heti takarenkaan takana.
Tuohon piti laittaa alle valot jotka valaisevat takarengasta takaapäin, mutta en vielä keksinyt paikkaa jossa valot olisi suojassa ja takarengas ei heti peittäisi valoja ravalla.

andy 29.11.2024 17:41

No nyt näkee pikkujouluissa kurvailla 👍...

suzs205 17.04.2025 20:06

Suorituskyvyn parantaminen on jopa valpinkin tehoisessa autossa tarpeen. Varsinkin kun auton keventäminen ja ilmanvastuksen pienentäminen on välillä helppoa ja edullista. Nyt onnistuin tekemään kummankin samalla kertaa, eli poistin lavan takaluukun kokonaan. Paino tippui ja samalla ilmanvastus pieneni.

Perähän näytti ennen tältä: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=243868
Ilmanvastus pienenee kun takaluukun poistaa niin ilma ei pyörteile niin paljoa.

Tosin piti tehdä vararenkaalle teline, eli ilmanvastus ei pienentynyt kovin paljoa.
Perä uuden vararengastelineen kanssa: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=247094
Ja teline sisäpuolelta: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=247093 Kuminauha on vain estämässä tunkin osien helinää, tunkki on kiinni varapyörätelineessä lahdella pultilla.

Oli tuosta takaluukun poistosta muutakin hyötyä, sillä nyt voin laittaa vinssinarulle ohjurin lavan oikeaan alareunaan. Takaluukku ei ole enää edessä! Pitää vaan hitsata tuki ohjurille takapuskuriin kiinni, ja ohjuri sopivaan kohtaan lavan oikeaan alareunaan.
Talvella tuota takavinssiä tarvitsi, ja oli hieman hankalaa kun piti pitää takaluukkua auki vinssatessa.

VOLIATTI 08.05.2025 21:43

Mulla on jonkunverran käytettyjä jarrurumpuja ja kenki jäänyvarastoon jos on tarve. Vantaalta löytyy. 0451122588 Tommi.

Tehnyt nyt jarruremonttia https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=171380 , muuten ei ongelmia, mutta toinen takarumpu ei irtoa 15t ulosvetäjällä. Jossain rekkakorjaamolla on varmaan 50t ulosvetäjiä, jos vaikka siellä saisivat tuon irti.[/QUOTE]


Sivu luotu: 02:38 (GMT +2).