Aikaa sitten taisteltiin vähän vastaavien oireiden kanssa. 2,4 kone kingcapista Urvaniin parilitraisen tilalle, tuli aika hätänen kaupunkiraketti alkuperäiseen verrattuna, vaan pääasiassa sillä ajettiinkin pelkkää kaupunkipyöritystä ne pari tuhatta kilsaa vuoteen...
Käyntiinlähtö oli ihan tuurissaan, sopivasti avaimella kikkailemalla saattoi jäädä kerrasta pörisemään, tai sitten ei edes lupaillut. Perinteinen tulpat, tulpanjohdot, jakajaan kansi ja pyörijä, helpotti hitusen, mutta perusvaiva jäi. Puolaa vaihdeltiin, useampaankin erilaiseen, oli aika pirun kranttu sen suhteen. Etuvastuksella ja ilman, selkeää vaikutusta ei tuolla saatu, kunnes jossakin kokeilussa syötettiin sähköä ohi etuvastuksen, ja kas kummaa, sehän muuttui ihan erilaiseksi. Ei paljoa starttia tarvinnut, niin aina lähti käymään. Ja poltti sitten puolan hetken ajon jälkeen...
Tuohon tehtiin sitten lisäys, Urvanissa sitä ei ollut alkujaan, että startin solenoidilta ohjaus releelle, joka kytki suoraa sähköä etuvastuksen ohi. Tämä ratkaisi asiat, kestävyyden ja käyntiinlähdön suhteen. Toimi ne kymmenkunta vuotta mitä tuota ajeltiin, siis käytännössä vapun aikoihin tonni-pari. Kunnes lähti Nigeriaan, talvikelissä kesärenkailla, ostaja meinasi ettei Nigeriassa nastoja tarvi ja lähti sutimaan talviliukkailla etelään päin...
Nypytykseen piti seosta rikastaa, oli ihan törkeän laihalla ennen säätöjä. Sitä en enää muista mitä kaikkea kaasarin kanssa tehtiin, mutta nypytyksen sai lopulta pois, bensakulun kustannuksella. Ostaltaan tiheät välitykset varmasti teki osansa, matka-ajossakin vei lähemmäs 15 litraa sataselle, hirveän isoa nousua ei pyörityksessä lopulta tullut...
Ryypyn muistelisin olleen sähköohjattu, sen sähkönsaanti kannattaa tarkistaa että lähtee ryypyttimet toimimaan. Ilman sitä oli ihan mahdoton saada käyntiin, kaasua polkemalla kiihdytyspumppu antoi toki soppaa, ja sillä sai käyntiin, mutta ilman polkemisen jatkamista sammui kuin saunatonttu. Tämä oire tuli pariin kertaan, kun ryypylle menevässä johdotuksessa oli huono liitos, se ehjäämällä oireet ei enää palanneet...
Olettaisin että tuossakin olisi aihetta rikastaa seosta. Kun kuitenkin on "saasteaikakauden" kaasaripeli, joka on säädetty lähtökohtaisesti varsin laihalle, ja nykybensan energiasisältö ei ole sama mitä auton valmistuksen aikana, niin rikastaa pitää että saa seoksen sopivaksi. Päästömittarissa voisi seoksen tarkistaa, edellisestä päästölapusta voisi viitteitäkin saada kuinka paljon on seos laihalla...
|