![]() |
Mekaaninen vinssi Roveriin
Tulipa tuossa semmoinen perversio mieleen, että joku on varmaan jo kokeillut asentaa tojotan mekaanisen vinssin roveriin, koska ulosotto. Lähinnä kiinnostaa vinssin kelausnopeus, osuuko vetopäällä lähellekkään renkaiden pyörintänopeutta, vai onko muuten tuhoontuomittu ajatus?
|
Minkälainen ulosotto - mikä välitys siinä ?
|
Semmonen taaksepäin sojottava nysä, ykkös discosta peräsin. Ei ole tarkemmin tullut tutkittua miten välitykset menee, ilmeisesti vaihtoehtoja on useampia?
|
Ykkösdiscossa pitäsi olla jakiksena lt230. Ulosotto pyörii samaa vauhtia vaihdelaatikon pääakselin kanssa eli mikä vaihde on päällä niin sen mukaan kierrokset. Voi käyttää jakis vapaalla, hitaalla ja nopealla.
|
Lainaus:
Toyota hj jakolaatikosta, nopeuksia yhtä montq kuin päälaatikossa pykäliä, plus tietysti suunnanvaihto jossei ole kaksisuuntaista ulosottoa... |
Ymmärtääkseni kaikki Toitsun mekaanisetkaan ei samalla välityksellä.
|
Tuli tuossa romuja potkiessa mieleen, jos tojotan mekaanisen värkkäisi heti jakolaatikon taakse. Narun/vaijerin saisi muljautettua takakautta eteen, niin voisi nyppiä molempiin suuntiin. Toisten nyppimisessä toimii ainakin, jollain konstilla saanee vinssin ja renkaiden pyörintänopuden sovitettua itsensä auttamiseen. Vaimon autosta siis kyse, ja joku sähkökela tulee keulaan. Ulosotossa itsessään ei taida välitystä olla, kuten tojotassa, elikkäs mekaaninen visputtaisi hieman vilkkaammin kuin alunperin?
|
Niimpäs lukikin tuolla ylempänä, että pyörii samaa vauhtia pääakselin kanssa...
|
Lainaus:
Silloin se on sama kuin tojotalla pyörittäisi vinssiä 4 vaihteella. Pyörien kanssahan se ei pyöri mitenkään samaa nopeutta. Vinssejä on ainakin kahdella eri välityksellä. |
On kait nuita useammassa rangesa laitettuna juurikin takavinssiksi. Ja toimii kuten Toyotassa eli saapi nopeutta valita vaihteilla. Esim Moukku rangessa on ja Jyrkillä myös siinä omassa.
|
Vaihteiston pääakseli 5+1 nopeutta, sivuakseli yksi nopeus. Kai nyt jollakin on käytännön kokeilusta muistikuva?
|
Moukulla oli joku kommervenkki itsensä avittamisessa taaksepäin, mikähän lie ollut?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuolta sen "tiedon" joskus bongannu. Hj 40:1 Bj 33:1 Ite en oo laskenu kumpaakaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuten jo yllä pariin kertaan sanottu, Roverin voiman ulosotto pyörii vaihteiston ulostuloakselin nopeudella, ja siis jakoaskin sisäänmenoakselin nopeudella. LT230 näin, kuten myös vanhemmat Ranget missä jakoaski kiinteästi vaihteiston valussa, ja myös Lantikan Serieksistä löytyvät (ainakin sen perusteella mitä on sattuneesta syystä nyt tullut tutkittua niitä)... |
No mullakun gr otti mekaaninen voimansa laatikon pääakselilta ni ois saanut olla hitaampi toi vinssi että siihen olis saanut enenmän voimaa, jako lootassa pienenpuolen välitys yli 3.2 ja Perissä 4.6 välitys ja 38.5 renkaat.
|
Lainaus:
Kerran olen kokeillut taakse vinssata... Onnistuu sekin, mutta tulee suossa nahkoineen😆 Lainaus:
https://photos.app.goo.gl/YuzeNtRhJbLZZFqX9 Moukussa on automaattilaatikko, minulla LT95 manuaali. |
Sivu luotu: 02:15 (GMT +2). |