View Full Version : mekaaninen hydrauliseks
eli hojon vinssin muuttaminen hydrauliseks onko tojon vinssin välitys noin 33
ja 12 tonnisen comeupin tiedot seuraavan laiset
Hydraulic motor : 125 cm3 / rev (7.6 in3 / rev)
Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1
ni oisko joku 100cm3 sopiva moottori että nopeus/voima ois lähellä comeuppia eiköku 75cm3, mutta satasella nopeampi ja paineen nostolla plus 50bar eli 200bar voimaa riittävästi
Heikki L
14.12.2011, 12:54
Mitäs tollanen 100cm3 moottori maksaa yleensä?
satkun kaks en tiiä tarkkaan vielä
Nopeusha riippuu myös pumpun tuotosta, eli pelkällä moottorin koolla ei voi sanoa vielä mitään jos ei tiedetä pumpun tuottoa. Tietysti jos on sama pumppu kun comeupilla niin sitten tuommonen vertailu kertoo jotain.
ni oisko joku 100cm3 sopiva moottori että nopeus/voima ois lähellä comeuppia eiköku 75cm3, mutta satasella nopeampi ja paineen nostolla plus 50bar eli 200bar voimaa riittävästi
Siis satasella hitaampi ja tehokkaampi ja 75kuutioisella nopeampi mutta heikompi samalla paineella&tuotolla. Jos siis moottorista puhutaan...
Muistan lukeneeni että se toyon vinnsin välitys oisi jotain 60:1 luokkaa... Voin olla väärässäkin
Ja ulosottto taas pyörii joko 1:1 tai 1:1.25 suunnasta riippuen.
Niin noistahan jo voisi jotain päätellä.
Eli jos laitat 100 cm3 moottorin ja 50 cm3 pumpun niin vinssi pyörii suunnilleen puolet mitä nyt nelos vaihteella.
Ja nuo lukemat olis ihan hatusta joten korjatkaa jos olen väärässä.
Ajatuksella kun ajattelee niin aika rajuja lukemia. Eli 50 cm3 kertaa 1000 kierrosta on jo 50 litraa / minuutti ja kahella tonniilla jo tuplat tehoa se välittää n kolmanneksen litroihin joten pitäisi riittää vaikka
vähän tiukempaankin vetoon.
Tai sitten vaikka puolittaa tuon mosan ja pumpuksi vaikka joku10-15 cm3 niin alkaa olla käytettävämpää kamaa jos ei aio lumilinkoa pyörittää...
Samsonite
14.12.2011, 15:23
Jaa-a. Samoja suunnitelmia täälläpäinkin. Ois kiva tietää alkuun tuo vinssin oikea välityssuhe, mie oon kuullu että ois 1:40...
Pittää raahata talliin ja laskia, sillä se selviää.
Nopea tarkistus haku toi tuloksen 40:1 sille toyon vinssille...
Vaan varmistuksia odotellessa.
jostain palstalta muistelen lukeneeni ton 33:1 ja ulosoton välityksellhän ei väliä ja nopeus haettu ton comeupin speksien mukaan eli tuotto 60l.
niin ja tossa omassa kommentissa meni vääri päin eli 100=voimaa/hitaampi ja 75=voimattomampi/nopeampi.
ja comeupissa rajo 150bar eli tosta 75sesta saa voimaa lisää jos nostaa paineet 200bar
ja pumpuks tulossa 32l min/1000rpm eli jos 2000rpm ni tuotto 64l jolloin narunopeus jossain 12m minuutissa eli aika passeli kierroksia lisää ni nopeus kasvaaa mutta voima pysyy vakiona oli kuormaa tai ei, tosin aina pieni heitto tulee
ja jos joku osaa sanoa varmaks ton orkkis välityksen ni oisin tiedosta erittäin kiitollinen, omat haku/googlaus taidot antaa liikaa vastauksia joista ei löydä haluttua tietoa
tämmösen löysin ihan ite
http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-5720.html
mauriala
14.12.2011, 15:48
liian hidas tulee taka vinssinä juur menee
ainahan ne hitaita on mutta ku tuo matoruuvi määrää nopeuden ni saa kelvata normi sähkö hutkuttimet kuormaa vastaan vetää 2,5-4metriä minuutissa ni onhan tuo 15-20metriä aikapaljon nopeampi?
Itsellä sama projekti menossa. Pähkäilin, että 500-700rpm olisi sopiva max nopeus hydraulimoottorille (n. kävelyvauhti vaijerille kuulemma). Ajattelin pistää sulaketapin virkaa hoitamaan traktorin ulosotto-akselin jousikytkimen, ei menis paikat särki kun vetää liikaa. Vielä kun tietäisi missä nm määrässä se tappi laukeaa?
jostain palstalta muistelen lukeneeni ton 33:1
Laskin huvikseni BJ:n läpivetävästä välityksen ja tuo 33:1 siinä oli.
Itsellä sama projekti menossa. Pähkäilin, että 500-700rpm olisi sopiva max nopeus hydraulimoottorille (n. kävelyvauhti vaijerille kuulemma). Ajattelin pistää sulaketapin virkaa hoitamaan traktorin ulosotto-akselin jousikytkimen, ei menis paikat särki kun vetää liikaa. Vielä kun tietäisi missä nm määrässä se tappi laukeaa?
Eikö se kannattaisi hoitaa paineenrajoitusventtiilillä ilman mitään mekaanisia sulakkeita? Yksi hydrauliikan parhaita puoliahan on helppo ylikuormitussuojaus.
HJ:n vinssistä olen itse laskenut välitykseksi 40. Kyllä niitä ainakin kahta eri välitystä taitaa olla, mutta 33-40 kieppeillä mennään.
hiluvitkutin
15.12.2011, 12:09
rustailin joskus tuommosen. patrollissa ulosotto hyvä hytikkapumppua ajatellen kun on päälaatikosta, pyörii lähes saman kuin auton moottori. pumppu antaa 65l/2000rpm ja moottori on muistaakseni 80 kuutioinen.
joo ja se sulake on hyvä olla venttiilissä sisällä, (ni on sitte helppo lisätä painetta kun ei vedä tarpeeks) eikä tartte lähtee mutaan selälleen ku se sokka katkesi...
ton kokonen/tyyppinen moottori saa pyöriä jotain 500-600 kierroksen luokkaa jatkuvana, pyörii se kovempaakin, mut sillon yleensä ei ole tiukka veto ni ei ole niin vaarallista. ja onhan tuo kestänyt. normaali vinssausnopeun suunnilleen samaa kuin esim. tojotalla mekaanisella nelos vaihteella. ja vauhtihan lisääntyy huimasti jos iskee tallan tiskiin.
pumppu ei ole ruvennut mulla kavitoimaan vaikka kierrokset korkeat, on kunnon imuputki pumpulle.
tyytyväinen olen ollut.
Asiallinen toteutus!
Riittääkö voima hyvin noilla leluilla ???
hiluvitkutin
15.12.2011, 14:06
Asiallinen toteutus!
Riittääkö voima hyvin noilla leluilla ???
kyllä tuo vielä on ittesä jaksanu joka kerta kiskoa, välillä on varo kyllä suhissut. hiukan alle 200bar nyt.
olis siinä vielä n.100bar jälellä ruuvattavana, mut en oo raaskinu ku vielä pärjänny, kestääpähän paikat paremmin.
käyttökin minusta mukavampi kuin keppivetoisessa, ulosotto saa pyöriä kokoajan ja käyttää vaan venttiilin vivusta vinssiä eteen/taakse, kun vielä pystys vinssaamaan kytkin pohjassa...ei, menis jo liian hyväks;)
pystyshän senkin toteuttamaan, mut näillä mennää tällä kertaa.
Tuo hammasratas pummppu saattaa turvota jos sille tarjoaa 300 baria vai pitäisikkö sen se kestää.???
Vaan siitä tuo on hyvä että sitä varoa vasten saa vetää mielin määrin ilman pelkoa että mikään menee rikki tai että sähkö loppuu.
hiluvitkutin
15.12.2011, 14:40
Tuo hammasratas pummppu saattaa turvota jos sille tarjoaa 300 baria vai pitäisikkö sen se kestää.???
Vaan siitä tuo on hyvä että sitä varoa vasten saa vetää mielin määrin ilman pelkoa että mikään menee rikki tai että sähkö loppuu.
ainii, eikös ne muute yleensä ookkin max 200bar pumppuja,pitääpä vielä tarkastaa.
Nuhapumppu
15.12.2011, 14:55
Eikö se kannattaisi hoitaa paineenrajoitusventtiilillä ilman mitään mekaanisia sulakkeita? Yksi hydrauliikan parhaita puoliahan on helppo ylikuormitussuojaus.
HJ:n vinssistä olen itse laskenut välitykseksi 40. Kyllä niitä ainakin kahta eri välitystä taitaa olla, mutta 33-40 kieppeillä mennään.
Samaa mieltä itsekkin,shokkeja säätämällä saa sitten lisää vetotehoja jos tarve vaatii.
ainii, eikös ne muute yleensä ookkin max 200bar pumppuja,pitääpä vielä tarkastaa.
Jotkut on väännelly mm. Valmetin hytikka pumppuun jotain tuki pantoja millä sen saa kestämään sen 250 baaria mutta liekkö vaivan väärti.
BJ-40/76
15.12.2011, 18:26
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o
Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille
Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.
Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.
Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.
hiluvitkutin
15.12.2011, 19:04
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o
Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille
Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.
Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.
Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.
mulla on 20litraa öljyä pöntössä, ja muutaman vinssauksen jälkeen ei kyllä sormia polta säiliön kylki, olisko ollu parhaillaan 40 asteista.
riippuu tietty käytöstä ja järjestelmästä mikä öljyä lämmittää.
karkeestihan säiliöt mitoitetaan 2xpumpun minuuttituotto(työkoneet yms) mut vinssauksessa periaatteessa aika hetkellistä, ainakin minulla.
PERSKUTTA
16.12.2011, 21:42
Nuo hytikkapaineet ovat siitä hippu ihäviä, että kun luvallinen paine ylitetään reilusti, niin silloin jotain saattaa "lähteä lentoon" silmän räpäyksessä:o
Lähes kaikki kestää 175 kg/cm3, mutta 300kg on jo paljon useimmille pumpuille/moottoreille
Sähkö himmeleissä yleensä lämpö/haju kertoo että jotain on tapahtumassa, ja
hetkellisesti voi käyttää paljonkin ylikuorman puolella.
Ja seuratkaapa noita öljyn lämpöjä, joku hydraulivinssi, jota vedätetään jatkuvasti siten, että öljy pääsee osittain ylipaineventtiilin kautta, lämmittää aika äkkiä muutaman litran öljyä.
Sähköflekti työntämään kylmää ilmaa öljynjäähdyttimeen, vieläpä termostaattiohjattuna, auttaa ongelmaan.
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
...mutta on myös ikävää tavaraa sopivan vuodon sattuessa, kun leikkaa lihaa tahi uppoaa siihen terävänä ruiskuna. Pahus kun en ole vieläkään ole löytänyt arkistoistani lehtiartikkelia, jossa kerrotaan savonlinnalaisen maanviljelijän kokemuksesta, kun letkurikossa ruiskahti kumpparinvarren läpi pohḱeeseen hydrauliöljyä. Kuvat olivat paras muistutus hydrauliikan vaaroista.
http://www.firehouse.com/forums/attachment.php?attachmentid=5547&stc=1&d=1106008606
Kuvalaina ja originaali tarina: http://www.firehouse.com/forums/showthread.php?t=65828
Heikkohermoisille anteeksipyyntö shokkivaikutuksesta. :D ;)
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
Vääääärin.
No jos se letkurikko on totaalinen niin ehkä sitten mutta pienet vuodot aiheuttaa juurikin edellä kuvattuja vammoja. Ja öljy sopivasti lihaan tunkeutuessaa aiheuttaa kuolioita ym. kivaa joita sitten hoidetaan poistamalla niitä vammautuneita osia... Eli sormia,käsiä, jalkoja ,silmiä ym. tai paloja lihaksesta.
Ja samat vaarat on myös dieselin ruiskiujen / suihkuputkien kanssa.
PERSKUTTA
16.12.2011, 22:25
Vääääärin.
No jos se letkurikko on totaalinen niin ehkä sitten mutta pienet vuodot aiheuttaa juurikin edellä kuvattuja vammoja. Ja öljy sopivasti lihaan tunkeutuessaa aiheuttaa kuolioita ym. kivaa joita sitten hoidetaan poistamalla niitä vammautuneita osia... Eli sormia,käsiä, jalkoja ,silmiä ym. tai paloja lihaksesta.
Ja samat vaarat on myös dieselin ruiskiujen / suihkuputkien kanssa.
Niin kyllähän mä sen ymmärrän, että paineistetulla nesteellä voi leikata vaikkapa metallia mutta kysehän olikin käsittääkseni siitä ettei sieltä mitään osia lentele.
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
Testaa huviksesi +400bar öljy...
Menee läpi 8mm laminaattilasista helposti, liekö tuo sitten vaarallista...
E: Pointtihan on siinä ettei neste puristu, joten tähtitieteelliset painelukemat saavutetaan nopeammin kuin ehtii kissa sanoa.
Nuhapumppu
17.12.2011, 11:06
Eikai siitä mitään lentoon lähde. Paineistettu nestehän on siitä mukavaa, että se ei puristu kokoon ja siksi rikon sattuessa nopeasti paineeton verrattuna paineilmaan.
On nopeasti paineeton,mutta tekee nopeasti myös tuhoja,tuo nesteen kokoonpuritumattomuus on etuna silloin kun avataan letkuja tai muuten jossa ei ole työliikettä takana,eli se ei varaa painetta kuten ilma. Jos letku katkeaa niin ei lennä osia,mutta jos pumppu/moottori hajoaa niin silloin lentää romua.
mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.
tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan:confused:
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. :rolleyes: mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?
pumpuksi meinasin myös nurkissa pyörivää vickersin siipipumppua joka antaa muistaakseni jotain 28l/1400rpm. pitää tarkemmat tiedot siitäkin katella. kampiakselilta ketjulla aattelin pistää pyörii kun ei sillä paljoa kuitenkaa ajeta.1=1 välityksellä, noi iso pumppu ei kait sietäs kovin paljoo kiekkoja mut kaipa se aikansa kestää .:p
käykö vinssiä ohjaamaan käy siis ihan tavan puoltuumanen 2-toiminen lohko jossa virtaus riittävä? paineensäädinhän noissa lohkoissa on kaikissa kait vakiona,eikös se toimi varona ja tehon säätimenä?
aattelin et toi patrollin orkkis tehostimenpumppu saa sit ruokkia orbia erikseen, kait se siihen riittää..:rolleyes:
tuloss 32 pumppu ketjuvetosena ja 80 moottori jospa sais joku päivä valmiiks ni tietäs onko laskelmat osunu kohalleen
mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.
tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan:confused:
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. :rolleyes: mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?
pumpuksi meinasin myös nurkissa pyörivää vickersin siipipumppua joka antaa muistaakseni jotain 28l/1400rpm. pitää tarkemmat tiedot siitäkin katella. kampiakselilta ketjulla aattelin pistää pyörii kun ei sillä paljoa kuitenkaa ajeta.1=1 välityksellä, noi iso pumppu ei kait sietäs kovin paljoo kiekkoja mut kaipa se aikansa kestää .:p
käykö vinssiä ohjaamaan käy siis ihan tavan puoltuumanen 2-toiminen lohko jossa virtaus riittävä? paineensäädinhän noissa lohkoissa on kaikissa kait vakiona,eikös se toimi varona ja tehon säätimenä?
aattelin et toi patrollin orkkis tehostimenpumppu saa sit ruokkia orbia erikseen, kait se siihen riittää..:rolleyes:
Laske sen pumpun tuotto moottorin max. kierroksilla ja mitoita lohko&putkitukset sen tiedon valossa. Ja toiseksi, paljon siipipumppu kestää mutta ei kavitointia joten imuputki mielellään vaikka vähän yläkanttiin. Vaikkei tuo kovin iso pumppu olekaan...:) Ai niin ja tukilaakeroi tuo pumpulle tuleva käyttöakseli kunnolla, yleensä nuo on tarkoitettu suoralla akselilla käytettäväksi eivätkä kestä kovin suuria sivuttaisvoimia.
Ite suunnittelin tekeväni BJ vinssistä unimogin takavinssin ja rakensin mielenkiinnosta penkin mihin pulttasin tuon bj:n vinssin kiinni, laitoin vaa'an vaijerin ja penkin väliin ja pyöritin momenttiavaimella vinssin akselia. Tulos oli 1000kg ja 100nm. Kela oli noin puolillaan vaijeria. tuosta on aika helppo laskea paljon saa hydraulisella voimaa.
hiflexin luettelosta http://www.dunlophiflex.fi/upload/?id=dd9aa68ffa36792455ef9ffbd6870779 löytyy viimeisiltä sivuilta kaavio letkun halkaisijan määrittämiseksi erilaisille virtauksille sekä imu että painepuolelle.
mulla olis kans tommonen bj:n läpiakselilla oleva mekaaninen vinssi joka olis tarkoitus muuttaa hydrauliseksi ja tehä siitä "putkipatrolliin" keskivinssi.
tommonen moottori olis nurkissa,oliskohan käypänen moiseen hommaan:confused:
: sauer danfoss omp 100 151-0312
noista voi päätellä et toi ois 100cm3
googlella jotain löytykin mut on toi lontoo niin heikko et eipä oikein auennut. :rolleyes: mut olisko toi jotain 60l max virtaus ja n600rpm?
-Tuo moottori on korkeapaineakselitiivisteellä varustettu, eli ei tarvitse vuotoöljyliitäntää, ja moottori on sivuliitännöillä.
-Tuossa on 25mm lieriöakseli
-Kierrostilavuus 97,3cm3
-Maks. pyörimisnopeus jatkuva:615, lyhytaikaisesti:770 rpm.
-Maks. Vääntömomentti (daNm) jatk.: 19, lyhytaikainen: (10% jokaisesta käyttöminuutista) 23, Huippu (saa esiintyä 1% jokaisesta käyttöminuutista) 27
-maks. akseliteho (kW) jatk. 11, lyhytaikainen: 13
-maks. paineet (bar) jatk:. 140, lyhytaikainen: 175, huippu: 225
-maks. tilavuusvirta, (l/min) jatkuva.: 60 lyhytaikainen: 75
Tuossa jotain perustietoja tuosta moottorista, poimittuna suomenkielisestä Danfossin lehtisestä.
Killer-Wo
26.12.2011, 21:12
Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.
hiluvitkutin
26.12.2011, 21:35
Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.
"pyöritin momenttiavaimella vinssin akselilta" entäs ku pyörittää välityksen kautta,matoruuvista.? Veikkaan että rupeaa jo jotain vetämään.
BJ-40/76
26.12.2011, 23:41
Kontio: paljonko tuo daNm on? siis vääntömomenttina Nm? (muistaakseni joku välikauden yksikkö, mikä on jäänyt elämään omaa elämäänsä) oliko 19 daNm noin 190Nm?
Ja kaikki pohjautuu ym oletukseen, voi olla väärä/pielessä
Ja vinssin rummulta (halkaisija 20cm) momenttiavaimella mitattuna 100 Nm on noin 1000N.
ja jos BJ:n vinssin välitys pyöreästi 1:33, niin teoriassa tuolla matoruuvin akselin 100 Nm väännollä saadaan 3300 Nm, ja em. 20cm rummulla se on 3300 kg vetoa.
Toki tuossa bj:n vinssissä hyötysyhde lienee noin 66% (hihasta) ja koska kierroksia ei jää välille, niin vääntö kärsii em. -> 34%
siis "todellinen" vetovoima n.2200kg (matoruuvin 100Nm:lla)
ja jos tuo jatkuva on 190 daNm, kun vaijerinipun ulkohalkaisija on 20cm, niin silloin 1.9x2200kg = 4180kg
Ja "tyhjän" vinssirummun halkaisija on puolet tuosta -> jatkuva veto 8360 kg
ja 1% ajasta voidaan vetää 27 daNm, eli "taydellä"20cm rummulla (27/19)x4180kg = 5940 kg, ja tyhjällä n.11 880 kg
enemmän huolettaa tuo pumppu puoli: noiden pumppujen kierroskestävyys saattaa aiheuttaa ongelmia?
Mutta jos minä tekisin k.o paketin, niin lisäisin siihen toisen pumpun, sähköllä, vaikkapa välitetyllä starttimoottorilla ketjuvälityksellä pyöritetettävan pienehkön hammaspyöräpumpun.
Siis molempien pumppujen paine ulostuloon takaiskuventtiili (mikä on oikea nimi?), ja kun auton moottorin pyörittämässä pumpussa ei riitä paukut/nopeus, niin painonapilla saadaan vaikkapa 10 l/min 150 kg/cm3? (arvaus)
toki tuon starttimoottorin sähköiset ominaisuudet tarkoittaa 20l/50bar?.....
5l/200 bar?, mutta öljynpaineetonta autoa voidaan vinssata, ja tarvittaessa saadaan lisää vauhtia....
Toki tuo autonmoottorin pyörittämä pumppu lienee kovin lyhyt ikäinen, mikäli sähköpumpun paine on suurempi pitemmän aikaa, siis montaaaaa sekunttia?
Hydrauliikka ihmiset; korjatkaa!
P.S oli hydraulivinssin toteutus mikä tahansa, niin minä laittaisin painemittarin, mistä voi arvioida kuormitusta.
Joo siis välityksen kautta pyöritin.
Pitäis alkaa rakenteleen volvoon hydrauli-mekaanista ja ois uudehko pumppu muttei tietoa sen enempää pumpusta
Eli halkomakoneen sähkömoottorin perästä lamborghini MLPD/l.220c ja 77 luku pyörimis-suunnan perässä. en löytäny netistä mitään speksejä tuotoista.
Onko pumpun liika tuotolla haittaa kun eikö venttiileillä voi säätää virtausta painetta? tietty venttiili kuristus nostaa lämpöä mutta jäähdytys sen mukaan? Tarkoituksena käyttää hydrauliikkaa vähän useampaan käyttöön kuin vinssi...
On . Kone sammuu tyjjäkäynnillä liikkeet on liian äkäisiä,talvellla ilman kytkintä käyntiinlähtö ottaa lisää virtaa, vaatii sitä jäähdytystä, ja kunnon jäähdytytin maksaa kaiketi enemmän kuin sopiva pumppu, vaatii isompia osia eli käy monta kertaa kalliimmaksi, jos rakennat auran niin senkin sylinterit pitää olla isommat eli kalliimmat.
Mutta mene se käikäle kourassa johonkin hytikkapuljuun niiin siellä se sinulle tulkataan että mikä se on. Ja kysy samalla että käykö se moottoriksi niin pienellä mahiksellla se voi mennä sittenkin vielä käyttöön.
-Tuo moottori on korkeapaineakselitiivisteellä varustettu, eli ei tarvitse vuotoöljyliitäntää, ja moottori on sivuliitännöillä.
-Tuossa on 25mm lieriöakseli
-Kierrostilavuus 97,3cm3
-Maks. pyörimisnopeus jatkuva:615, lyhytaikaisesti:770 rpm.
-Maks. Vääntömomentti (daNm) jatk.: 19, lyhytaikainen: (10% jokaisesta käyttöminuutista) 23, Huippu (saa esiintyä 1% jokaisesta käyttöminuutista) 27
-maks. akseliteho (kW) jatk. 11, lyhytaikainen: 13
-maks. paineet (bar) jatk:. 140, lyhytaikainen: 175, huippu: 225
-maks. tilavuusvirta, (l/min) jatkuva.: 60 lyhytaikainen: 75
Tuossa jotain perustietoja tuosta moottorista, poimittuna suomenkielisestä Danfossin lehtisestä.
taas tämä nousi ajatuksiin kun tota patrollin jumivaa ulosottoa ihmettelin.:rolleyes:
mulla on toi omp 100 moottori pyörittänyt yhessä putkihärvelissä tojon mekaanista. 11,3l antaa hammasratas pumppu 1000 kiekalla ja 190 bar on lohkossa paine säädettynä.
hidas se on kyllä ku piru mut voimaa tuntuu olevan paljon.
mites nopeesti noi oikeat hydevinssit kelaa? ja millä litroilla/ paineilla nuo saavutetaan?
kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100:confused:
No vältyshän tuossa on karkeesti noiden pumpun ja mosan välillä 9:1 eli laita vaan isompi pumppu niin alkaa tapahtumaan.
BJ-40/76
04.12.2013, 23:43
kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100:confused:
Noista moottoreista ei koosta oikein voi suoraan päätellä tuota kierrostilavuutta, toki jonkun 10cm3 erottaa 500cm3 pumpusta.....
Mutta laita tosiaan toinen/isompi pumppu, niin saat nopeutta. painemittarista vois arvella vetovoimaa, koneen käyntiäänestä sitä voi olla vaikea arvailla.
p.s jos laittas toisen hydrauliikkapumpun esim. sähkövinssin moottorilla pyörimään (tietysti sopivilla välityksillä), ja kytkisi molemmat pumput rinnan takaiskuventtiilien kautta? siis voisi vinssata joko auton moottorilla taikka sähköllä, taikka molemmilla yhtä aikaa, jolloin olisi nopea!
Tuon sähkökäytön vois mitoittaa esim. 100 bar paineelle, siis jos auto on lujasti kiinni, niin silloin vinssaus vain auton moottorilla?
nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.
mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112665&highlight=hydraulimoottori
pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti :D
tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.
mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112665&highlight=hydraulimoottori
pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti :D
tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
Jos en päissäni laskenut ihan pieleen, niin...
Näkyy olevan 100cm3 moottori. Litralla läpi ajettua öljyä se pyörii 10 kierrosta, eli Valmetin hydrauliikasta n. 350 kierrosta minuutissa. Jos vinssin välitys on 33:1, niin rumpu pyörisi n. 10 kierrosta minuutissa.
Jos tyhjä rumpu on 10cm halkaisijaltaan, niin yksi kierros vaijeria on n. 30cm. Se kertaa 10 kierrosta minuutissa, niin vaijeria kelautuu 3 metriä minuutissa. Jos täysi rumpu on 20cm, niin siihen menisi vaijeria 6m/min. Ei kovin hätäistä menoa.
MikkoVuorsola
29.12.2013, 19:23
Yleistä löpinää hydraulivinsseistä.
Minulla on Mersussa koneen kuljessä parkerin 30kuutioinen mäntäpumppu, pumpun perässä vapaakiertolevy ( yhdistää pumpun imu ja paine kanavat kun pumppua ei tarvita) pumppu pyörii kampiakselin päästä ketjuvälityksellä joka alentaa moottorin kierrosluvun puoleen pumpulle. Mersun OM603 on aika kova kierroskone dieseliksi (yli 6000 rpm) ja sellainen kierrosluko on liikaa useimmille hydrauliikkapumpuille, ja vaikkeip olisikaan niin sillä kierrosluvulla minun pumppuni tuottaisi jo yli 200 litraa minuutissa, joka on turhan paljon mihinkään vinssiin. Vinssinä on Mile Marker HL12000 kaksi vaihteinen hydraulivinssi. Nopeampi vaihde on suora jossa voima riittää hyvin esimerkiksi syvässä lumessa vinssaamiseen. Hitaamman vaihteen välitys on 6, ja tämä on jo hyvin vahva vedoltaan, en ole mitannut mutta yleensä kaikki on lähtenyt liikkeelle mitä on vinssattu. Tämä systeemi on ollut jo käytössä vuosikaudet, siis pumppu pyörii aina kun auton moottori on käynnissä, tietenkin vapaakierto on päällä.
Minulla on uusi systeemi tekeillä johon tulee säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu mekaanisella säätimellä mutta siitä lisää kunhan joskus valmistuu.
Muistaakseni joka kertoi joskus kokemusperäistä tietoa Toyotan mekaanisista vinsseistä, eli että 10 mm köysi on juuri sopivaa tojon vinssille, toimii sulakkeena ennenkuin vinssi hajoaa. Jos laittaa paksumpaa ja pyörityskoneistossa on väkevästi voimaa, pärähtää koko vinsi kappaleiksi, rumpu katkeaa, matoruuvin päädyt korkkaa tai koko matoruuvikotelo pullistuu muodottomaksi.