![]() |
Fini Pulsar 865 -94 ilmakompuran kunnostamista.
Vuoden 1994 Pulsar 865 kompuran kontaktori/lämpörele/ajastimen muoviosat on hapertunut nyt jo ja rapisee lattialle.
Mistä vois kysellä moista osaa? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=192915 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207461 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207463 t. Ismo Ämmä |
Sähkö osaa kompuraan.
Joo, nyt kun oon tutkaillu netttiä niin tuossahan onkin vissiin kolme komponenttiä yhdessä.
Vaan kun ei näytä löytyvän juuri samanmosia eikä suomesta? Muutaman osaavan sähkärin tunnen joten tarviipa heiltä sitten apuja kysellä josko kerkeisivät ja saavat nykyosista tehtyä vastaavan? Kompura on hiljanen ja kompaktin kokoinen pienen korjaamon käyttöön koteloinnin takia joten kuntoon tuo olisi saatava. t. Ismo Ämmä |
Kompurana sähkö osia.
Tänään työpäivän jälkeen istuin kompuran viereen ja rupesin irroittamaan risaa osaa niin siitähän oli vain kiinityskynsiä poikki ja näin kuori irvisti ja osia oli pudonnut.
Kasasin osat paikoilleen ja nipusiteillä sain paketin kasaan. Nyt kompura toimii ainakin toistaiseksi. t. Ismo Ämmä |
Ei aina nosta painetta ja välillä laukaisee sulakkeen taulusta?
Vaihdoin ton otsikon paremin kuvaavaksi.
Nyt oon kompuraa käyttänyt jälleen ja enimmäkseen toimii niin kuin pitääkin. Nostaa paineet, pysähtyy ja käynistyy automaattisesti. Välillä taas ei saa painetta nostettua? Ihankuin jokin venttiili jäisi auki tai vuotaa jostain? Jauhaa jauhaa vaan ei paine nouse? Kun sammutan koneen niin, seuraavalla kerralla taas yleensä toimii oikein? Sammuksissa ei mistään ilmavuotoa kuulu? Väillä myös laukaisee yhden vaiheen sulakkeen pois päältä taulusta ja koneen sisältä releen. Onkos jollakulla käsitystä tuollaisen kompuran toiminnasta ja mistä pitäisii vikaa etsiä. Hiljanen laite joten kuntoon olis tarkoitus laittaa. Neuvoja ja arvailuita syistä luetaan mielellään. Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Onkos tuo mäntäkompura? Jos on, niin kannen alla läppäventtiilit jotenkin jumittaa taikka paskua välissä.
|
Pulsar 865 -94 ilmakompuran kunnostamista.
Joo mäntäkompura on.
Tarviipa siis katella kannen mahdollisia venttiileitä. kiitos. Täytyyppä ottaa lisää kuvia niin on helpompi käsittää mistä puhutaan. t. Ismo Ämmä |
Fini Pulsar 865 -94
Muutama kuva.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207582 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207583 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207589 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207584 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207587 Mitähän noista säätyy? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207588 |
Nuo on semmosia dont touch nappuloita:D. Äkkiseltään tähtikolmiokäynnistyksen viive ja lämpöreleen virta-arvo..
Kuis se normaalisti käynnistyy? Hetken aikaa hakkaa tyhjää ja sit rupee pukkaa painetta? Oiskos siellä joku magneettiventtiili mikä keventää käynnistystä ja nyt kiukuttelee sillointällöin jättämällä ohivirtauksen päälle :rolleyes: |
Pulsar 865 -94 ilmakompuran kunnostamista.
Tänään toiminut hienosti melkein koko päivän. Kerran oli sulakkeen lyönny pois ja silloin ilmat tyhjentynyt ja kerran jäi jauhamaan kun ei paineet päässyt nousemaan.
Normaalisti kun tomii niin rupeaa pumppaamaan kun paine laskee alas ja kierrokset nousee hieman ennen kuin on niin paljon painetta että pysäyttää itsensä. Löysin netistä uudemman Pulsarin räjäytyskuvaosaluettelon jossa on ihan sama ilmapumppu. http://www.prematic.ch/fileadmin/doc...-865-865TA.pdf https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207594 t. Ismo Ämmä |
Osa nro 37, ventilplatte.. Yhden kompuran vika oli tuossa osassa ollut rispaantunut tiiviste, jonka palanen haittasi venttiililäpän toimintaa..
|
Fini Pulsar 865 -94
Joo, sen mäkin löysin vaan ei tosta saa selvää miten se toimii?
Tarviipa katsoa löytyykö tollanen Prematic virma ja pistääs-postia sinne jos löytyy. t. Ismo Ämmä |
mulla sataisi olla hyllyssä tiivistesarja ja venttiilit tohon.
sekä venttiilit.pitäisi saada pulttijaon mitat. se sähkösysteemi on mormaali tähtikolmio käynnistin. joku myyskentelikin täällä semmoista keikku |
Lainaus:
Vahvaa tee-se-itse-henkeä kunnioittaen tein yhteen ilmantuottimeen kannentiivisteet itse teräsvahvisteisesta grafiittitiivisteestä. Jos olis läpät förbi, niin niitä en olis osannut tehdä itse. Ehkä... Mutta, tuskinpa kustantaa omaisuuksia huollattaa ihan oikeilla vara-osillakaan moista. Vaikuttais tuo koneesi olevan kuitenkin aavistuksen laadukkaampi vs. kiinanpäristimet. |
Fini Pulsar 865 -94
Tarvii varmaan tänään sunnuntaina ruuvvata auki toi niin näkee sisälle kun on lainakompura vielä käytössä.
t. Ismo Ämmä |
Jostain mastinisteista tms. luin, että tuota läppien materiaalia saisi ostaa erikseen. Tais olla jotain haponkestävää jousimaista. Ite tein yhteen kompuraan läpät männänrengaspuristimen palasesta, kun alkuperäisiä läppiä ei saanut enää mistään. Toimi näköjään silläkin.
Pikkasen kyllä epäilyttää onko sulla läpät oikeesti rikki, jos se välillä nostaa paineita kuitenkin. |
jos ne venttiililuiskat on huonona ne voi tehdä HYVÄlaatuisesta rakotulkista.
siintä kiekosta säätyy tähtikolmion kytkentäaika keikku |
Kompuran kansi irti.
Avasin tänään kannen.
Kannen pultit ei ollu kovin tiukassa? Sylinterit näytti hyviltä ja imua syntyy. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208027 Kannen tutkiskelu voi alkaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208028 Venttiililevy irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208030 Pakovennttiilit irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208033 Imuventtiilit on kiinteästi niitattujen lätkien alla. Kolme isolle männälle ja yksi pienelle. Herkiltä tuntuivat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208028 Kaikki näytti silmään hyvältä eikä mitään viallista näkynyt, joten rasviksella ja paineilmalla puhdistus. Huomen laitan kasaan ja kokeilen taas. Mietityttää jotta miksihän sulaketta paukkaa pois päältä silloin tällöin? t. Ismo Ämmä |
Kompulanlohko.
Tuontitukusta löytyisi ainakin samankokoista kokonaan uutta kompuran lohkoa. 479,- hintaan. Sieltä kysellään vaihtoehtoja.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/kom...6419773011115/ ja tuolta. http://www.painepiste-kompressorit.f...RoCBesQAvD_BwE Mielellään kyllä ostaisin tarvittaessa vain tuon venttiililevyn jos jostain olisi saatavilla? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Paineventtiili.
Joo, tarvii tuo paineventtiili uusia varmaan kanssa.
Travis joltain ammattilaiselta kuulla jotta miten noiden imuvenntiileiden kuuluu toimia ja tuntua, vaan aika yksinkertaset ovat toiminnaltaan. t. Ismo Ämmä |
Säätimet?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207588
Eli tosta vasemmasta 15sec A-G pyöreästä tähtikolmion kytketä aika. Entäs tuo oikean liuku säädin 5, 7.3, 8.7 ja 10? Kun vaiheen sulakkeen lyö taulusta pois päältä niin, tuo punanen nasta on hypännyt ulos ja sulakkeen päällelaittamalla ja nastan sisään painamalla kompura lähtee taas käyntiin. Kerran päivässä ainakin lyö sulakkeen pois päältä? Eli jossain jotain vikaa? Lainaus:
|
Kompuran tutkimuksia.
Tutkittu lisää ja Hessu888 mainitsema osa no. 61 on magneettiventtiili jonka homma on päästää mäntien päältä paineet pois kun, haluttu paine on saavutettu ja kompura pysähtyy.
Nyt ko. venttiili oli horona auki ja paineet tuli siitä pihalle, virtaa tulee vaan venttiili ei sulkeudu? Ei saatu toimmaan vaikka koputeltiin?? Aikaismmin on aina välillä toiminut kun paineet on noussu ja kompura pysähtynyt oikein. Joten tarvii huomen ruveta tommosta tai vastaavaa kyselemään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208049 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208050 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208051 Tossa se oli kiinni ja mötikässä isonkorkin alla on takaiskuventtiili joka estää säilöpaineen poistumisen takaisin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208052 Mistäs kannataisi moista kysellä? t, Ismo Ämmä |
Magneettiventtiili.
5 paikkaan lähetin s-postilla kyselyä uudesta magneettiventtiilistä
Kahdesta on tullut vastaus. -171,- + alv. + 22-, tilaus Saksasta. Burkert Oy ja. -110,- Pneumatic Oy, Nouto ehkä Espoosta? Enköhän tuon alemman ota. t. Ismo Ämmä |
Se vielä mysteeriks jätetty säädin on kontaktoriin kiinni ruuvattu lämpörele, joka siis katkoo kontaktorilta vetosähkön jos sähkömoottori nykii liikaa virtaa. Sen virtarajan säätö siis. Ei siis vaikuta paineeseen millään tavoin, eikä tarvi vaihtaa jos moottori käynnistyy ja pysähtyy sillon kun paineanturi käskee.
Onpa muuten nätin näkösesti kasattu kone. Ei ihme jos on hiljanen ja haluut pitää ajossa. Ton sähköosat on tosi simppelit ja niille on kivasti tilaa joten kontaktorin vaihtaminen eri merkkiseen on aika iisi juttu. Myös tarpeeks uus, jollon on jo noudatettu nykytavan mukasia terminaalin numerointeja lämpöreleessä. EDIT: Näyttäis myös ihan IEC-standardikoneelta toi sähkömoottori, joten jos sen kanssa on jotain ongelmaa ni uusia saa luultavasti halvemmalla kun on mielekästä korjauttaa. Omana työnä nyt laakerit voi vaihtaa ajoittain mut jos laakeripesä on väljä ni sen ehjästäminen on jo turhan kallista puuhaa. Käämitys maksaa puolisen tonnia alvittomana, joten sen voi unohtaa jo ihan suorilta. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 21:25 (GMT +2). |