![]() |
LJ70 2L-T 2,4 kampiakseli päittäis välys
Hei
Käytiin tuossa tänää vesipumppua vaihtamaan ja huomattiin että kampiakselissa n.2mm päittäisvälys eli ihan huomattava. kone toimi kuitenkin ihan normaalisti ilman minkäänlaista ylimääräistä ääntä. Onkos tuo normaalia? Kone siis 2.4l 2L-T. |
Lainaus:
|
Kytkimen painamisestahan tuo vauhtipyöränpuoleinen päittäisvälysliuska kuluu.
Erityisesti maastossa hiipiessä kun kytkintä joutuu luistattamaan. Tuo taaempi liuska kun joutuu ottamaan vastaan paineasetelman jousivoiman kun kytkintä painetaan. |
Joo pitääkin huomenna näppästä öljypohja pois ja kattoa mitä syönyt, joo sehän vähän ihmetyttikin ku ei ääntäny ylimääräisiä, funtsittiin lieköhän joku ois tehny laakerirempan ja jättäny liuskat pois? Sit kyl saattais olla isompikin remppa.
|
Tarkistin korjausoppaasta, niin siellä sanottiin päittäisvälyksen normaalialueen olevan 0,04-0,25mm ja maksimin 0,3mm. Sulla vähän yli :rolleyes:
|
Kytkin pohjassa käynnistäminen kuluttaa myös, koska öljynpainetta ei pintojen välissä ole.
Samoin liikennevaloissa odottaessa kytkimellä seisominen rasitttaa. Mahdollisesti näiden yhteisvaikutus yhdistettynä heikkoihin öljynpaineisiin voisi tehdä ainakin jotain. |
Ettei vaan oo päätypultti löysällä ja välys onkin siivapyörässä?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaikuttaako tää muuten autossa kuin autossa? Itellä tapana aina käynnistää kytkinpohjassa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mullakin autoinsinööriyttä opiskeleva kaveri kertoi jotain, että vaikka vaihde olisi vapaalla, niin silti on hyvä käynnistää kytkin pohjassa. En kyllä kuollaksenikaan muista syytä, mutta jotain että voimaa välittyy silti moottorista vaihdelaatikkoon, vaikka onkin vapaalla tms. :confused:
edit: vai oliko se jotain semmoista, että vaikka on vapaalla, niin vaihdelaatikko vastustaa kampiakselin pyörähtämistä enemmän silloin kun ei paina kytkintä, mikä taas vuorostaan rasittaa moottoria. |
Joo tuli otettua öljypohja pois ja keskimmäinen pukki pois, kytkimen puoleinen päittäisliuska kulunut varmaan puoleen ja kosketuspinta aika hurjan näköinen mutta laakeripukki ehjä ja sitten kampiakselin kosketus pintaan kulunut aikamoinen ura.
Varmaan käynyt niin että hajonnut jo edellistä edeltävällä omistajalla ja lyöty vain uudet liuskat ja hyvä kiertämään. Eli jos joltain löytyisi tuohon 2L-T käypäistä kampuraa saa tarjoilla, auto -89 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei kovin herkkä luulisi tuon olevan, siis kytkin pohjassa startin suhteen. Hiluxin mittarissa se 550tkm alkaa olemaan ja vielä käy ja kukkuu. Välyksiä en ole testannut enkä ääniä kuunnellut. Kone ei syö öljyä tms. Yhden laakeriremontin tiedän kun kesti ajaa n. viikon, liuskat värinpäin.
|
Lainaus:
Meilläkin näkyny useampaa 2L-T konetta jossa liikaa päittäisvälystä, sekä entisii kampiakselei... |
Lainaus:
Menee ohi aiheen, mutta miten yariksesta ohitit polkimen? Sais emännältä kehuja jos ohittaisin sen... |
Lainaus:
|
Joo, oli edellinen asentaja laittanut kytkimen puolen päittäisvälysliuskan väärinpäin. kampura entinen. 1 sylinterin kiertokankikii oli koittanut narahtaa ja laakeripintaa irronnut aika reilusti ja kaulassa pienet naarmut. 0,25 ylikoon laakeritkin olivat jo paikallaan.
Mutta nytten kun tuo moottori on pukissa niin taidampa laittaa pumppuunkin 12mm nestepään ja vaihtaa ahtimen. Tallilla olisi tuollainen vähän ajettu kiinan garrett to3/4, oiskohan sopiva/toimiva , coolerin kanssa? |
Sivu luotu: 17:52 (GMT +2). |