![]() |
Jäykät akselit, portaali, erillisjousitus.
Pakko oli rekisteröityä kun täällä on tuota käytännön kokemusta maastoajosta.
Suunitelmissa rakentaa peli, jossa olisi pikkasen tuota mönkkäriä paremmmat metsässä ajo ominaisuudet. Pitäs saada maavaraa kiveille ja kannoille. Ottaa päähän, kun on joka nyppylässä tuon mönkijän kanssa kiinni. Tarkoitus saada tuoda metsästä puutavaraa. Projekti on vasta suunittelu asteelle. Renkaat hankittu, noin 80 cm vetokuviolliset. Ensimmäisenä tuli mieleen hommata keposet jäykät akselit. Kuitenkin rupes arveluttamaan kun tasauspyörästö syö sen maavaran. Pitäs olla suuremmat renkkaat. Seuraava ajatus oli poraalit. Hui hitto noita hintoja + työ kaventaa niitä. Ei kiinosta tuokaan. Erillisjousitus jostakin hlö autosta, kuten mönkkärin keulassa. Vaatisi leveyttä että vetareiden kulmat pysyy aisoissa. Selailin palstaa senverran, että käsitin sen että yleinen mielipide on jäykkien akselien paremmuudesta. Mihinkä tämä perustuu? Mietin että kun toinen rengas nousee, niin toinen laskee? |
Lainaus:
|
Jäykässä aika paljon vähemmän rikkoutuvia osia :)
|
[QUOTE=Jartzi;1268088]
Suunitelmissa rakentaa peli, jossa olisi pikkasen tuota mönkkäriä paremmmat metsässä ajo ominaisuudet. Pitäs saada maavaraa kiveille ja kannoille. Ottaa päähän, kun on joka nyppylässä tuon mönkijän kanssa kiinni. Tarkoitus saada tuoda metsästä puutavaraa. tee tuollainen.. tai voin myydä tuosta valmiinkin;): http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=177371 |
Kuulostaa siltä että tarviit traktorin! :rolleyes: Ne pikkupyörät voit myydä.
Plussana sillä saa tehtyy vähä muutaki. |
jäykkä akseli ja siihe lisäks uno link, vieterit.. ei paljo yksikertasemmi saa ällö joustoja ja vieteri alustan mukavuutta.
tai sit vaan pirkka mallin jeep (xj) nettiautosta mallia halpa. (4.0HO) 31 kumit alle ja miggi liimaa välitykseen ja jo tulee riukua metästä :D |
[QUOTE=matti.v;1268119]
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jäykkien akseleiden paremmuudesta en tiedä, mutta pidemmät joustot niillä saa huomattavasti helpommin ja halvemmalla. Erillisjousitettu kivellä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185548 Jäykkäakselinen samalla kivellä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185549 Kuvittele erillisjousitettu samanlaiseen tilanteeseen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185547 Erillisjousitetun maavara, aika huonosti maavaraa renkaiden vieressä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185546 Jäykän porttaaliakselin maavara, paljon enemmän maavaraa koko akselin matkalta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185545 |
[QUOTE=Jartzi;1268124]
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
[QUOTE=tdi;1268139]
Lainaus:
Ajatuksissa pikkasen pienempi ja ilman kouraa. |
Lainaus:
Akseliväli 208cm. Pajeron akselit ja jakolaatikko. Golffin 1,6 td passatin vaihteistolla. N180cm leveä renkaan äärilaidoista mitaten. 35" renkaat kuormurin ketjuilla.edessä mekaaninen ja takana sähkövinssi. Uusi härveli on suunnitteilla tojotan ukkoakseleilla ja tasaisella lattialla jne. tää nykyinen on tehty pihan auraukseen alkujaan. Kehittyy jatkuvasti.. aamulla sillä pitää lähteä pylväitä viemää kelkkareitille siltarungoksi. Metästä tuolla haetaan puut Sieltä mistä traktorilla ei kestä ajaa. |
Tasanen pohja ja lukot antaa kyllä varmaan paljon maavarassa anteeksi. Liukuu esteiden yli vaikka jokunen rengaskin ilmassa.
Tästä threadistä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93930 bongattu: http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781 Tuola tyylillä toteutettuna saisi perämötikän pois roikkumasta alhaalta. Renkaiden viereen sais samalla lisää maavaraa, kun ei ole jousitus viemässä tilaa. Tuostakun ei ole tarkoitus tehdä mitään nopeaa menijää, niin voisi ajatella jousituksen jättämistä kokonaan pois. Jompi kumpi akseli vain vapaasti heiluvaksi. Kiikkerämmäksi se tietty varmaan tulisi, pitäsi olla hydraulisylinteri jolla saisi painaa pahassa paikassa tukea heiluriin. Teeseitse porttaalilaatikot ketjulla tai etuvetoauton perävälitys rattailla kanssa mietinnässä. |
|
[QUOTE=Jartzi;1268284]Tuostakun ei ole tarkoitus tehdä mitään nopeaa menijää, niin voisi ajatella jousituksen jättämistä kokonaan pois./QUOTE]
Jos se oliskin joku telavehjes? Bankun telat tai budjetilla traktorin reknkaat sivut leikattuna auki.. Härvelit sivulta oon niitten tekoa joskus kattellu.. Ihan vaan tälläi vaihtoehtona että tarviiko välttämättä olla renkailla? Pienempi homma rakentaa voimansiirto ja menis pehmeessäkin paremmin.. |
[QUOTE=hutikka;1268420]
Lainaus:
|
paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.. ei vaan paino tuo myös pitoa, ja vetokykyä. joten imo kovinpaljo pienempi ei estä olla kuin tuo matin kone.
|
Lainaus:
Teloilla sais kyllä paremman menijän, talvella olis hangessa ehdoton. Jos tuosta sais korvaajan tuolle mönkijälle, niin tuon pitäs toimia noissa pihatöissä. Telavehje tahtoo käännyttäessä vähän myltätä. |
Lainaus:
Pärjäisin kyllä tuollä mönkijälläkin, mutta se on niin onneton maavaraltaan. |
Tee niille uusille renkaille mönkkäriin sopivat vanteet. Välitys voi olla kyllä vähän pitkä ja muutakin muokkausta mönkkäriin voi olla tiedossa. Välityksiä lukuunottamatta leikkaa ja liimaa meiningillä pääsee varmaan aika pitkälle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
[QUOTE=matti.v;1268119]
Lainaus:
|
[QUOTE=kellukka;1268546]
Lainaus:
ei tuossa mun härvelissäkään maavara kovinsuuri ole. edessä ehkä vähän enemmän kun on risukeula. mut moottorisahaa kun kuljettaa mukana niin hyvin pärjää.:) ja ajovirheitähän tuollakin valtaosa kiinnijäämisiä on..kivet pitää ajaa renkaalla yli. kärryssä on yli 60cm maavaraa joten se ei kyllä tökin helpolla. kannattaa akseliväli kuitenkin tehä ainakin yli 2metriä, kovin helpolla ne perusmönkijät ainakin pystyyn nousee.. eilen kuskasin kelkkareitin silttatalkoissa jotain 9 metrisiä pylväitä tuolla kömpijällä.. kärrystä aisa pisimpään asentoon niin sai jopa tasapainoon kuorman. 4 pylvästä kerraallaan vein.. painoivat pirusti, pyrki etuset nousee kun kyytiin niitä nostelin.:p |
Sivu luotu: 23:33 (GMT +2). |