Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jäykät akselit, portaali, erillisjousitus. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140253)

Jartzi 04.12.2015 19:34

Jäykät akselit, portaali, erillisjousitus.
 
Pakko oli rekisteröityä kun täällä on tuota käytännön kokemusta maastoajosta.

Suunitelmissa rakentaa peli, jossa olisi pikkasen tuota mönkkäriä paremmmat metsässä ajo ominaisuudet. Pitäs saada maavaraa kiveille ja kannoille. Ottaa päähän, kun on joka nyppylässä tuon mönkijän kanssa kiinni. Tarkoitus saada tuoda metsästä puutavaraa.

Projekti on vasta suunittelu asteelle. Renkaat hankittu, noin 80 cm vetokuviolliset.

Ensimmäisenä tuli mieleen hommata keposet jäykät akselit. Kuitenkin rupes arveluttamaan kun tasauspyörästö syö sen maavaran. Pitäs olla suuremmat renkkaat.

Seuraava ajatus oli poraalit. Hui hitto noita hintoja + työ kaventaa niitä. Ei kiinosta tuokaan.

Erillisjousitus jostakin hlö autosta, kuten mönkkärin keulassa. Vaatisi leveyttä että vetareiden kulmat pysyy aisoissa.

Selailin palstaa senverran, että käsitin sen että yleinen mielipide on jäykkien akselien paremmuudesta. Mihinkä tämä perustuu? Mietin että kun toinen rengas nousee, niin toinen laskee?

Fruehauf-CJ 04.12.2015 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268088)
Selailin palstaa senverran, että käsitin sen että yleinen mielipide on jäykkien akselien paremmuudesta. Mihinkä tämä perustuu? Mietin että kun toinen rengas nousee, niin toinen laskee?

Jäykkäakselisessa on suurempi liikerata renkaalla, rengas on pidemmän varren päässä.

-Jarkko- 04.12.2015 20:21

Jäykässä aika paljon vähemmän rikkoutuvia osia :)

matti.v 04.12.2015 20:39

[QUOTE=Jartzi;1268088]

Suunitelmissa rakentaa peli, jossa olisi pikkasen tuota mönkkäriä paremmmat metsässä ajo ominaisuudet. Pitäs saada maavaraa kiveille ja kannoille. Ottaa päähän, kun on joka nyppylässä tuon mönkijän kanssa kiinni. Tarkoitus saada tuoda metsästä puutavaraa.

tee tuollainen.. tai voin myydä tuosta valmiinkin;): http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=177371

tdi 04.12.2015 20:49

Kuulostaa siltä että tarviit traktorin! :rolleyes: Ne pikkupyörät voit myydä.
Plussana sillä saa tehtyy vähä muutaki.

young n dum 04.12.2015 20:50

jäykkä akseli ja siihe lisäks uno link, vieterit.. ei paljo yksikertasemmi saa ällö joustoja ja vieteri alustan mukavuutta.

tai sit vaan pirkka mallin jeep (xj) nettiautosta mallia halpa. (4.0HO)

31 kumit alle ja miggi liimaa välitykseen ja jo tulee riukua metästä :D

Jartzi 04.12.2015 20:51

[QUOTE=matti.v;1268119]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268088)

tee tuollainen.. tai voin myydä tuosta valmiinkin;): http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=177371

Jartzi, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:
  1. Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
  2. If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

Jartzi 04.12.2015 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 1268122)
Kuulostaa siltä että tarviit traktorin! :rolleyes: Ne pikkupyörät voit myydä.
Plussana sillä saa tehtyy vähä muutaki.

Uppoo suohon.

Pauli 04.12.2015 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268088)
Pakko oli rekisteröityä kun täällä on tuota käytännön kokemusta maastoajosta.

Selailin palstaa senverran, että käsitin sen että yleinen mielipide on jäykkien akselien paremmuudesta. Mihinkä tämä perustuu? Mietin että kun toinen rengas nousee, niin toinen laskee?

Vaikka ihan pakosta rekisteröidyit, niin tervetuloa palstalle kuitenkin. ;(

Jäykkien akseleiden paremmuudesta en tiedä, mutta pidemmät joustot niillä saa huomattavasti helpommin ja halvemmalla.
Erillisjousitettu kivellä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185548

Jäykkäakselinen samalla kivellä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185549

Kuvittele erillisjousitettu samanlaiseen tilanteeseen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185547

Erillisjousitetun maavara, aika huonosti maavaraa renkaiden vieressä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185546

Jäykän porttaaliakselin maavara, paljon enemmän maavaraa koko akselin matkalta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185545

tdi 04.12.2015 21:13

[QUOTE=Jartzi;1268124]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 1268119)

Jartzi, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:
  1. Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
  2. If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177371

Jartzi 04.12.2015 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1268138)
Vaikka ihan pakosta rekisteröidyit, niin tervetuloa palstalle kuitenkin. ;(

Juu siis tuli pakottava tarve rekisteröityä. :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1268138)
Jäykän porttaaliakselin maavara, paljon enemmän maavaraa koko akselin matkalta:

Harmi kun noita ei saa halvalla.

Jartzi 04.12.2015 21:46

[QUOTE=tdi;1268139]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268124)

Hieno peli. Kerro lisää.

Ajatuksissa pikkasen pienempi ja ilman kouraa.

matti.v 04.12.2015 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268161)

Hieno peli. Kerro lisää.

Ajatuksissa pikkasen pienempi ja ilman kouraa.

Mun profiilissa on lisää kuvia.
Akseliväli 208cm. Pajeron akselit ja jakolaatikko. Golffin 1,6 td passatin vaihteistolla. N180cm leveä renkaan äärilaidoista mitaten. 35" renkaat kuormurin ketjuilla.edessä mekaaninen ja takana sähkövinssi.
Uusi härveli on suunnitteilla tojotan ukkoakseleilla ja tasaisella lattialla jne.
tää nykyinen on tehty pihan auraukseen alkujaan. Kehittyy jatkuvasti.. aamulla sillä
pitää lähteä pylväitä viemää kelkkareitille siltarungoksi. Metästä tuolla haetaan puut
Sieltä mistä traktorilla ei kestä ajaa.

Jartzi 05.12.2015 11:08

Tasanen pohja ja lukot antaa kyllä varmaan paljon maavarassa anteeksi. Liukuu esteiden yli vaikka jokunen rengaskin ilmassa.

Tästä threadistä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93930
bongattu:

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781

Tuola tyylillä toteutettuna saisi perämötikän pois roikkumasta alhaalta. Renkaiden viereen sais samalla lisää maavaraa, kun ei ole jousitus viemässä tilaa.

Tuostakun ei ole tarkoitus tehdä mitään nopeaa menijää, niin voisi ajatella jousituksen jättämistä kokonaan pois. Jompi kumpi akseli vain vapaasti heiluvaksi. Kiikkerämmäksi se tietty varmaan tulisi, pitäsi olla hydraulisylinteri jolla saisi painaa pahassa paikassa tukea heiluriin.

Teeseitse porttaalilaatikot ketjulla tai etuvetoauton perävälitys rattailla kanssa mietinnässä.

Jande 05.12.2015 22:37

http://www.maddmackmotorsports.com/r...gear-lift.html


http://www.maddmackmotorsports.com/u...32687_orig.jpg

hutikka 05.12.2015 22:54

[QUOTE=Jartzi;1268284]Tuostakun ei ole tarkoitus tehdä mitään nopeaa menijää, niin voisi ajatella jousituksen jättämistä kokonaan pois./QUOTE]

Jos se oliskin joku telavehjes? Bankun telat tai budjetilla traktorin reknkaat sivut leikattuna auki..
Härvelit sivulta oon niitten tekoa joskus kattellu..

Ihan vaan tälläi vaihtoehtona että tarviiko välttämättä olla renkailla? Pienempi homma rakentaa voimansiirto ja menis pehmeessäkin paremmin..

Häänrik 06.12.2015 00:46

[QUOTE=hutikka;1268420]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268284)
Tuostakun ei ole tarkoitus tehdä mitään nopeaa menijää, niin voisi ajatella jousituksen jättämistä kokonaan pois./QUOTE]

Jos se oliskin joku telavehjes? Bankun telat tai budjetilla traktorin reknkaat sivut leikattuna auki..
Härvelit sivulta oon niitten tekoa joskus kattellu..

Ihan vaan tälläi vaihtoehtona että tarviiko välttämättä olla renkailla? Pienempi homma rakentaa voimansiirto ja menis pehmeessäkin paremmin..

Leikellyt rattorinpyörät ottaa sen verran voimaa ettei sitte ainakaa millää moponmoottorilla kannata lähtee yrittään, ei varmasti jaksa mennä pehmees. Saatikka kun raktorin renkaasta tehty tela jää sisäpuolelta kupille, niin ainakin vetopyörä pitäis olla hyvin avara rautainen rimpula että paska pääsee kieppumaan pois, muuten voi olla telat vähä kiriällä :D

Jari 06.12.2015 10:46

paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.. ei vaan paino tuo myös pitoa, ja vetokykyä. joten imo kovinpaljo pienempi ei estä olla kuin tuo matin kone.

Jartzi 06.12.2015 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1268420)
Jos se oliskin joku telavehjes? Bankun telat tai budjetilla traktorin reknkaat sivut leikattuna auki..
Härvelit sivulta oon niitten tekoa joskus kattellu..

Ihan vaan tälläi vaihtoehtona että tarviiko välttämättä olla renkailla? Pienempi homma rakentaa voimansiirto ja menis pehmeessäkin paremmin..


Teloilla sais kyllä paremman menijän, talvella olis hangessa ehdoton.

Jos tuosta sais korvaajan tuolle mönkijälle, niin tuon pitäs toimia noissa pihatöissä. Telavehje tahtoo käännyttäessä vähän myltätä.

Jartzi 06.12.2015 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jari (Viesti 1268457)
paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.. ei vaan paino tuo myös pitoa, ja vetokykyä. joten imo kovinpaljo pienempi ei estä olla kuin tuo matin kone.

Mun ajuille kepeempikin olisi riittävä. Ei tule niin isoja kuormia.
Pärjäisin kyllä tuollä mönkijälläkin, mutta se on niin onneton maavaraltaan.

88 06.12.2015 14:18

Tee niille uusille renkaille mönkkäriin sopivat vanteet. Välitys voi olla kyllä vähän pitkä ja muutakin muokkausta mönkkäriin voi olla tiedossa. Välityksiä lukuunottamatta leikkaa ja liimaa meiningillä pääsee varmaan aika pitkälle.

Häänrik 06.12.2015 14:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1268499)
Tee niille uusille renkaille mönkkäriin sopivat vanteet. Välitys voi olla kyllä vähän pitkä ja muutakin muokkausta mönkkäriin voi olla tiedossa. Välityksiä lukuunottamatta leikkaa ja liimaa meiningillä pääsee varmaan aika pitkälle.

Saisko siihen mönkkäriin jostain porttaalibokseja? :D

Jartzi 06.12.2015 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1268499)
Tee niille uusille renkaille mönkkäriin sopivat vanteet. Välitys voi olla kyllä vähän pitkä ja muutakin muokkausta mönkkäriin voi olla tiedossa. Välityksiä lukuunottamatta leikkaa ja liimaa meiningillä pääsee varmaan aika pitkälle.

Joo on ollu monta kertaa mielessä. Jopa mietin portaalipokseja tuohon välitysongelmaan. Tuo on niin vanha peli ettei ole ohjaustehostinta. Ja takaperä on yhtä puuta, joka alkaisi ratkeilemaan pitävillä renkailla. Voisi olla että tuo tulisi kuitenkin rakennettua melko uusiksi.

kellukka 06.12.2015 19:11

[QUOTE=matti.v;1268119]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartzi (Viesti 1268088)

Suunitelmissa rakentaa peli, jossa olisi pikkasen tuota mönkkäriä paremmmat metsässä ajo ominaisuudet. Pitäs saada maavaraa kiveille ja kannoille. Ottaa päähän, kun on joka nyppylässä tuon mönkijän kanssa kiinni. Tarkoitus saada tuoda metsästä puutavaraa.

tee tuollainen.. tai voin myydä tuosta valmiinkin;): http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=177371

Tekeekö kuva tepposet vai miten tuossa on tuo ratti noin korkeella?

matti.v 06.12.2015 21:12

[QUOTE=kellukka;1268546]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 1268119)
Tekeekö kuva tepposet vai miten tuossa on tuo ratti noin korkeella?

ihan oikein katot. siinä on tilttiratti;)

ei tuossa mun härvelissäkään maavara kovinsuuri ole. edessä ehkä vähän enemmän kun on risukeula. mut moottorisahaa kun kuljettaa mukana niin hyvin pärjää.:) ja ajovirheitähän tuollakin valtaosa kiinnijäämisiä on..kivet pitää ajaa renkaalla yli. kärryssä on yli 60cm maavaraa joten se ei kyllä tökin helpolla.

kannattaa akseliväli kuitenkin tehä ainakin yli 2metriä, kovin helpolla ne perusmönkijät ainakin pystyyn nousee..

eilen kuskasin kelkkareitin silttatalkoissa jotain 9 metrisiä pylväitä tuolla kömpijällä.. kärrystä aisa pisimpään asentoon niin sai jopa tasapainoon kuorman. 4 pylvästä kerraallaan vein.. painoivat pirusti, pyrki etuset nousee kun kyytiin niitä nostelin.:p


Sivu luotu: 23:33 (GMT +2).