![]() |
Pakoputken lämpötila?? +300c
Alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä joten uusia ideoita kehiin...
Bensa pajero kyseessä 2.6 litrasella kaasarituhnulla, viimekaudella jo huomattiin että lattialle sijoitetussa eväskassissa suklaat suli ja juomat lämpes.. Silloin sitä ei sen ennempää ajateltu mutta nyt sattui olemaan lämpömittari käsillä, sillä mittaamalla sain komiat lukemat, putki alusta loppuun +300c takavaimentimen ulkokuori n.270c, melko kuumaa eikö?? Putki on muuten suora, lukuun ottamatta takavaimentajaa joka on pajeron orkkis.. Sytytys tarkistettu ja on kohdallaan, kierroksilla ennakko kasvaa niinkuin pitääkin, liian laihalla tuo ei ainakaan käy, tietysti jos kierroksilla menee seos laihalle nii sitten voi syy olla siinä. Ketjukone joten nokanajoitus ei ainakaan ole perseellään, vetoja koneessa on sen mitä tuollaisessa tuhnussa voi olla eli putki ei ole tukossa.. Mitäs muuta?? |
Millasen ajon jäläkeen nuo lukemat? Suikassa nousee vedossa pakolämmöt yli 600 asteen joten riittänee putken ulkopinnallekkin jotain.
|
Jos se takapönttö on tukossa ja siksi ahistaa niin nostaa putken lämpöjä. Joskus tukossa olevassa vaimentajassa näkee ulkopuolen väristä missä kohtis tukos on.
|
Eikös se selviä helpoiten ku silpasee pöntön pois, käy revittelee ja mittaa lämmöt sitten? :D
|
Eihän tuo +300c ole vielä bensakoneen pakoputken lämmölle mitään.
Ajossa pakosarja/ putken alku on helposti 500-600c. Siitähän se lämpö sitten pidemmässä ajossa siirtyy kokoajan taaemmas. |
Bensassa energian määrä on vakio. Jos sitä ei saada muutettua voimakkaaksi pyörimisliikkeeksi, muuttuu se lämmöksi joko pakokaasun mukana tai syylärissä hukattavaksi. :)
|
Jees, tuon lämpötilan saa helpolla putkeen kun ajaa noin 2 km eli kone saavuttaa normilämmöt.. Takavaimentaja jos on tukossa niin sehän vaikuttaa jo vetoihin, tuolla pärjää kuitenkin liikenteen joukossa oikein hyvin, juuri kävin kylillä ja 100kmh on helposti saavutettavissa ja kone kiertää kiihdytyksessä 5-6t rpm..
Eipä tuo lämpö mitään suurempia haittoja tee, kunhan muistaa putsailla turpeet pois :-D |
Pakoventtiili vuoto tekee kuulemma kans tuollaista. EI omakohtaista kokemusta mutta näin olen kuullut, eikä se järjelläkään ajateltuna kuulostais mitenkään utopistiselta.
|
Tuossa mitsun 2.6 bensatuhnussa on jotkut jetvalvet tms. kannessa joidenka pitäisi kierrättää pakokaasuja jotenkin, eli saattaa olla että puuman putki on kuuma sentakia...
Taisin meinaan poistaa noita moottorin ulkopuolella olevia ylimääräisiä ekovirityksiä "epähuomiossa" :D |
Onnettoman laiska? mitä itse kerran ajoin tuommoisella, niin ei se lyhyenä ainakaan ollut mitenkään erikoisen laiska?
Ja jos 205-16 nakit alla, ja mittarivirhettä tavanomaiset, niin pitäs helposti heilahtaa se satanen mittariin. Toki paljon laiskempi mitä esim 3-litrainen, mutta eipä taida olla paljo huonompi kiihtymään, mitä 3 litrainen pitkä automaatilla. Minäkin kallistusin tuohon pakoputken tukkeutumiseen/pakoventtiilivikaan. ja tuo pakoventtiilivikaa voi yrittää selvittää tuolla infrapunalämpömittarilla, kun mittaa aivan kannen vierestä pakosarjan lähtyjen lämpötiloja. Taikka yksitellen tulpanjohtoja irti, missä pytyssä kierrokset laskee vähiten, on jotain häikkää. |
Ei tuo mahdottoman laiska ole, kyl toi vapari patrollin pieksee :D 31" ei ole mittarivirhettä kuin n.3kmh ja sata on helposti saavutettava..
Tuo mikunin alipainekaasari vaan vittuili eikä avannut toista kurkkua, joten bensaa paloi ja kulkua ei ollut :D 20ltr=82km :D Taidan testata tuon tulpanjohto homman, mutta vasta seuraavan kisan jälkeen ;) ettei tule tressiä... |
Lainaus:
|
Oltiin 1987 kanarialla, ja meillä oli vuokra-autona lyhyt rättikattoinen 2.6 bensa Montero. Kaikki tietävät miksi se ei ole latinomaissa Pajero... :D
Kun ajoimme konetiellä, niin veli polki mittariin 150. Toisten suomi-turistien rellu 5 vuokra-auto tuli pers edellä vastaan, ei pärjännyt. Katsoin netistä esitettä, mitsun mukaan kulkee 140. Että siitä osviittaa suorituskyvylle, ei muutakuin syyspimeällä ja liukkaalla kokeilemaan. :rolleyes: |
Tollanen 300 astetta on aika vähän =) Mulla on se melkein 300 astetta jo 2minuutin käynnin jälkeen pakosarjan kollektorissa. Kerran yks virittäjä....kertoi että kun on peltisarja niin jokainen putki jos on 300 astetta niin kollektorissa on sillon pakko olla 1200 astetta. :)
No tuosta voidaan olla montaa mieltä mutta onhan se matematiikkaa :) |
Lainaus:
Missäs lämmössä pelti/putki alkaa hehkumaan? |
Lainaus:
Käyntilämpösenä tyhjäkäynnillä pakosarjat vajaa 300 astetta ja "ajossa" menee IR-mittarin asteikosta yli.. Toi takavaimentimen lämpö kuulostaa ehkä korkealta, onko vaimentimessa eristävää kerrosta vai onko sauhut heti ulkokuoren alla? Ja kuinka "eristetty" putki on ennen pakosarjoja? |
Lainaus:
http://www.technologystudent.com/images4/heatt6.gif |
Lainaus:
Melkosen varma on että ei tossa mitään vikaa ole, se on vaan tehtaalta jo niin korkeaviritteinen että lämpö johtuu siitä :D :D Niin hyvin on tullut kommentteja/pohdintaa tähän topiciin että turhaan noin alhaisesta lämmöstä murehtii, muistaa vaan ettei koske pakoputkeen käytön jälkeen/aikana, se poppaa :D |
Sivu luotu: 16:32 (GMT +2). |