![]() |
Rover välitys vs. Volvo portaalit
Päiviä!
Täältähän löytyy Roveri tietoa, Tuli tuossa mieleen ku aikansa asioita porukalla pohdittu että voisiko Roverin 4,7 perävälitys istua suoraan Volvolaisiin akseleihin? Alkas menee välitykset kohdalleen jos sais akselille 9,7:1 välitykset :) PS:Kuulin huhun että Iveco Dailyissä, jossain leko-paloauto versiossa on ZF'n 6 vaiheinen automaatti, ilmeisesti 6:1 ykkösellä. Nam! :) *********************** *** Meindl Tunturisusi 42 *** Out of the frying pan and into the fire... www.psory.fi |
Tarkoitatko koko perämurikan vai pelkän lautaspyörän/pinjoniakselin vaihtoa?
4.1 riittäisi kans 8.5 välityksiin, niin pääsis kolmeaviittä kolmenkympin asemesta siirtymillä, ja ns. "varman tiedon" (=jostain netistä luin joskus) mukaan 4.1 olis paljon kestävämpi kuin 4.7. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Tyhmä kysyy, että miks ne välitykset tarvii saada niin saakutan tiuhoiks???
T: jarenyybeli Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
*********************** *** Meindl Tunturisusi 42 *** Out of the frying pan and into the fire... www.psory.fi |
Lainaus:
Jos en voi pitää konetta tyhjäkäynnillä ku kone ei jaksa joudun nostaan kierroksia ja silloin kytkimen ja vauhtipyörän nopeusero kasvaa huomattavasti ja kytkin ei sellaista kestä. Mun reisuilla tahtoo olla paljon hitaita ja ahtaita paikoja ja tarkoitus mennä minimaalisilla vahingoilla, sekä ajoneuvolle, että perikunnan varjelemille maastoille. :) Kalustoa suojellakseen pitäis päästä kierteleen puita ja kiviä hitaasti jotta ehtii käänteleen rattiakin jossain kohtaa ilman hikeä :) Aina ei ole tietä kuljettavana, ei edes uraa. Kivikossakin se helpottas ettei oo "toimisto" sekasin ku sitä kamelia heiluttelee menemään ku siellä on aina tavaraa irralaanki ja harmittaa keräillä tuhka-, kahvikupeja pitki mökkiä.. Edellisellä psory'n safarilla mulla oli koppi pois päältä ja joku viikko takaperin Finvalpin kans saatiin moottori toimimaan hemmetin hyvin. Siinä tuntu olevan tolkuttomasti alavääntöa ja tyhjäkäynnin saatoi päästää niin alas että moottori alkoi täristää ja siinä vaiheessa ku liipasi kaasuun se palasi takaisin tyhjä käynnille. Ojia sai ajella varoen/nätisti yli eikä tarvinnu paljoa/yhtään luistatella Jos se toimisi nuin vielä 1000 kilon lisäpainolla niin olisin tyytyväinen mutta tiedän ettei se sitä tee. Mogissa on välitykset niin ku ne kuuluu olla! Dieseli ratkaisisi kaikki pulmat tyhjäkäynti väännöllä ja alhaisemmilla tyhjäkäynti kierroksilla. *********************** *** Meindl Tunturisusi 42 *** Out of the frying pan and into the fire... www.psory.fi |
Harmi kun kerkesin hävittää sen rikkinäisen perän, olis voinut helposti mallailla, eikä tarviis avata ehyttä/säädettyä perää.
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Nostetaanpas tämäkin aihe pinnalle, onko kenelläkään mitään uutta tietoa asiasta?
Minulla on nyt pöydällä volvon välitykset irrallaan että pystyy vertaamaan jos löytyy vastaavia jostain. The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together. |
Multa löytyy ainakin uusia Lantikan 4.7:1-välityksiä hyllystä. Jassikassa saattaa olla myös romuja :)
T, Antti |
Paljonko lantikan lautaspyörän halkaisija on laidasta laitaan? ja pinioniakselin mitta päästä päähän, että meneekö sinne päinkään?
ja onko 10 pultilla niinkuin volvossa? Volvolaisissa kun välitys on niin hemmetin pieni kooltaan että en tiedä pitäisikö vaihtoehtoja etsiä jostain henkilöautopuolelta ennemmin? Yksi asia mihin koko homma voi kaatua on pinionin pituus kun portaaleissa on se 6x6 takatelin vedon ulostulolaippa ja pinionissa on sitä varten hammasratas. 6x6-versioissa tuon telivedon varmasti menettää jos välitykset vaihtaa, mutta jos muuten ollaan edes lähellä niin homma voisi maksaa vaivan. Nimim. oma laitos kulkee nykyisellään vanhalla jakolaatikolla yli satasta pikkupuolella http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_smile.gif The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together. |
Lautaspyörän sisähalkaisija (ohjaava) 125.25 mm
Pulttikehä 10 x 141.7 mm Ulkohalkaisija noin 222 mm Pinionakselin kokonaispituus noin 205 mm Laakerikaulojen väli 72.5 mm T, Antti |
Joo, eli tuo leganda on sitten kuopattu, volvon lautaspyörän ulkohalkaisija on n. 195mm ja pinionin pituus n. 200mm tarkat mitat pitää ottaa kun käyn tallilla seuraavan kerran.
Olis ihan yleishyödyllistä löytää mistä noi on peräisin, on se niin heiveröisen näköinen murikka että jotenkin vaikea uskoa että se jotain kestää :) Olen koittanut etsiä missä autoissa olis vastaavia välityksiä saatavilla eli 3,44 (9/31) peräisin 7,05 akseleista, 3,66 (9/33) peräisin 7,55 akseleista. Ei ole vielä sopivia vastaan tullut. Näitä urbaanilegendoja liikkuu myös 140-sarjan volvosta, amazon-volvosta, dana-30:sistä, pitää ottaa mallia mythbustersista ja alkaa tutkimaan näitä legendoja http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_smile.gif The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together. Edited by - Frohike on 18/09/2006 17:44:29 |
Sivu luotu: 14:15 (GMT +2). |