Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2L diesel ei käynnisty enää (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133546)

hopeahuoli 21.03.2015 09:27

2L diesel ei käynnisty enää
 
joo oiskohan jollai hyvää hiace tietoutta..
vm 1999 peli 2.4L VAPAASTIHENGITTÄVÄ diesel kyseessä.
mittarissa 608tkm, mutta moottori on ehkä veihdettu joskus.

tää on ravannu huollossa viime jakopää rempan vaihdon jälkeen useasti.
hihna vaihdettiin joskus 605tkm kohdalla. auto toimi päivän pari ok, kunnes tehot hävisi ja savutti.
kävi takuu korjauksessa, jossa vika ollut joku sähköinen liittyen egr venttiilin toimintaan? doo taas mentiin vaikka ihan alkuperäisiä vetoja ei tuntunut löytyneen.
kävi pajalla taas ja edelleen egr letkuista oli tälläkertaa löytynyt jotain outoa.

no sit on ajeltu joku 3000tkm kaikenkaikkiaan aika kitkerältä haisevan pakokaasun saattelemana.. haisee kuin steariinia polttais. muistuu mieleen nuoruus vuosilta.:rolleyes:

helposti lähteny käyntiin aina. pantiin seisontaan kun kylmänä ei enää uskaltanut kaasua antaa. rupesi kovin kilkattamaan terävästi. lämmettyään otti kaasua edelleen rankasti savuttaen. mustaa savua tuli siis kautta kaasu alueen paitsi tyhjäkäynnillä.

no nyt vkojen seisomisen jälkeen akut oli tyhjentyneet kattovalon ollessa päällä.
pistettiin apuvirralla käyntiin, lähti hyvin.. kävi 30 sekkaa ja kun kaapelit otti pois, niin sammu heti. uudelleen kaapelit kiinni ja starttia, niin kuullstaa kun pyörittäis moottoria jossa ei ole puristusta ollenkaan?? se niinkun kuulostikin siltä että ensin pyörähti kuten pitääkin (kierroksen pari) ja sitten rupesi tahkoamaan "tyhjää".
säikähin että jakohihna meni poikki tai jotain joten purin jakopään ja kaikki siellä on kunnossa. jako kohillaan ja hihna kunnossa.

joten mitä tapahtui? tekikö virtapiikki tai virran äkillinen lasku jonkun häikän sähköihin että sammutus solenoidi ei vorki enää, mikä saisi moottorin kuullostamaan pyörimään niin kevyesti että tuntuu kuin pyöris ilman puristusta?

tosta egr venttiilistä ois mukava saada joku letkutus kaavio onko siellä kaikki pikkuletkut oikein ees.
sellanen ihmetys löytyi että imusarjan puolella oleva egr kellon päältä lähtevä t-haara ja siitä haarautuvt pikku letkut, niin toinen tulee toyotan ahtopaine anturille?? miksi koneessa on pressure sensor kun kone on vapari. anturi nipusiteillä kiinni johdoissa. ei vaikuta alkuperäiseltä viritykseltä.

näistä uudemmista egr ohjauksista ei oikein löydy mitään kunnon kuvia, vanhoissa tuonne kalvon päälle tulis alipaine joka vetää venttiiliä auki. siksi tuntuu oudolta että tässä on paineanturi linjassa?

letkun toinen pää kulkeutuu jonnekin koneen taakke jonne silmät ei nää..

Luoppis 21.03.2015 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hopeahuoli (Viesti 1212715)
mikä saisi moottorin kuullostamaan pyörimään niin kevyesti että tuntuu kuin pyöris ilman puristusta?

Jos startti ottaa hammaskehälle niin kampiakseli poikki? Tai kiertokanget irti/poikki? Tai nokka-akseli poikki tai joku juttu mikä aiheuttaa sen, että venttiilit/osa venttiileistä jää auki?

Ilmeisesti kampiakselin hihnapyörän pultin pystyi aukasemaan "normaaleilla" menetelmillä, eli sieltä päästä pyörittäessä on jotain vastusta? Sama vaihde ja käsijarru päällä? Venakoppaa ei vissiin vielä ole aukaistu, sieltä kattoisin ite seuraavana.

Vois olla myös varmaan mahdollista, että startti pyörii sairaan kevyesti, koska kone just ja just käy, mutta ei jaksa käydä ilman starttia jostain tosi oudosta syystä. Vähän niinkuin moottorisahaa käynnistäessä, missä ei kipinä kuitenkaan ihan riitä kunnon sytytykseen. Aikasemmin mainittu kuitenkin, että polttaa dieseliä semmosella kitkerällä katkulla, eli jossain mittakaavassa tosi huonosti.

BJ-40/76 21.03.2015 17:32

Onko tuo perinteisellä jakajapumpulla kaasuvaijerilla? ja jonkin sortin savutuksen esto sähköisesti ja egr sähköisesti ohjattu?
Ensin kannattaa tarkistaa puristukset, siis ainakin "pintapuolisesti": Auto tasaiselle, ja esim. 4-vaihde silmään, ja sitten lykätään eteenpäin. siis kone pyörii mukana, ja jokainen puristustahti tuntuu raskaalta lykätä. jos joku pytty on ilman puristuksia, niin sen kohdalla ei ole vastusta. Helpottaa, jos joku kaveri katsomassa, että puristuksia löytyy aina puolen kampiakselikierroksen jälkeen.

Tuo käynnistymättömyys ei varmaan johdu siitä, että yksi taikka 2 pyttyä olisi huonoilla puristuksilla.
Jos akku on aivan kuollut, ja apuvirtakaapeleilla käynnistetään, ja sitten kun apuvirtakaapelit irroitetaan, niin silloin voi tulla semmoinen jännite/virtapiikki, että
tuhoaa jotain. Siis kun kuorma tippuu apukäynnistettävän auton laturilta pois, kun apuvirtakaapeli irroitetaan niin jännite karkaa niin suureksi, että polttaa jotain.

Tuo savutus (musta) johtuu varmaan siitä, että polttoainetta liikaa suhteessa ilmaan, ja se johtunee siitä, että ei saa kunnolla ilmaa?
Ja tuo kitkuaminen johtuu yleensä siitä, että syöttö myöhasellä, suihku paskana taikka jostain pytystä puuttuu puristukset.

Olisko mahdollista että olisi tuo jakohihnan remppa epäonnistunut, esim. jako hypännyt, ja vääntänyt venttiilin tms. ja sitä sitten "korjattu", siis yritetty tekohengittää kääntämällä syöttöä isommalle, ja ennakkoa aikaisemmalle?

Minusta vaikuttaa siltä, että useampi ongelma "päällä", minä lähtisin tutkimaan noista puristuksista, sitten nokka-akselin ja pumpun ajoitus, sitten tarkistasin että tuleeko pumpun sammutussolennoidille (onhan?) sähköä startatessa/onko solennoidi kärähtänyt....

Jappi 21.03.2015 22:26

Kiila(ura) pettänyt kampuralta?

hopeahuoli 22.03.2015 11:53

Jakopää pyörii joten kampiakseli on ehjä. Samoin jako on prikulleen kohdallaan, joten kiilakin lienee ehjä, nokka akseli vois olla poikki, tarkistan. Van epäilen..

Apuvirtana oli akku kärryt ei toinen auto.

Manuaalisesti kampiakselin päästä pyörittely tuntui normaali vastuksiselta, toki työntämis metodi vois ehkä olla tarkempi..
Pitänee tuo emäntä valjastaa tuohon caveman treeninkiin, kun se siitä niin vauhkoaa. :D nyt tulis 2kärpästä samalla iskulla..

Pitänee tänään vielä kokeilla pullosta vetää letkut suoraan pumpulle, ettei linjoissa vaan ole ilmaa täynnä..
Kuitenkin noin paljon ajettu, niin voi ne metalli putket tankissa olla aika huokoset jo. :o

-MaTTi- 22.03.2015 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hopeahuoli (Viesti 1212970)
Jakopää pyörii joten kampiakseli on ehjä. Samoin jako on prikulleen kohdallaan, joten kiilakin lienee ehjä

Eihän se kiilan katkeaminen jakomerkkeihin vaikuta, voi olla kampiakseli tai nokka vartin huti vaikka jako täsmää. Sopivasti menny ohi niin saattanu vääntää vähä venttiileitä samalla...

Kiilat tsekkaukseen seuraavaks.

hopeahuoli 24.03.2015 20:45

Juu joo enpä ajatellut loppuunasti..
Hymy joo no sen verta kova luotto noihin toyota jakopäihin että en usko kiilan hajonneen. :rolleyes:
Jos kyseessä olis vw kone Niin sitte. :D

Auto vaihtoi omistajaa.. Toivottavasti kuullaan mikä oli vikana. :cool:

toyota4x4 26.03.2015 22:01

mulle tuli samoilla oireilla joskus 105 hiluksi, 90 astetta oli pumpun ajotus pielessä diesel korjaamon jäljiltä syy- suutin putket menee väärään järjestykseen jos väkisin laittaa.

BJ-40/76 27.03.2015 00:29

Toivottavasti on entinen dieselkorjaamo....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1214148)
mulle tuli samoilla oireilla joskus 105 hiluksi, 90 astetta oli pumpun ajotus pielessä diesel korjaamon jäljiltä syy- suutin putket menee väärään järjestykseen jos väkisin laittaa.

Siis neloskoneessa 2L- jakajapumpulla on kyllä aikamoinen työ/voima näyte saada suihkuputket viereisiin takaiskuventtiileihin.....

toyota4x4 27.03.2015 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1214176)
Siis neloskoneessa 2L- jakajapumpulla on kyllä aikamoinen työ/voima näyte saada suihkuputket viereisiin takaiskuventtiileihin.....

kyllä näytti ihan helposti menneen. merkkiliikkeen tai ison korjaamon jälkiä korjailen lähes joka kuukausi. harmi sinänsä sillä ihmiset ovat maksaneet siitä että niiden auto on rikottu korjaamoiden toimesta/ei saada toimimaan rahat pois.

BJ-40/76 27.03.2015 23:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1214432)
kyllä näytti ihan helposti menneen. merkkiliikkeen tai ison korjaamon jälkiä korjailen lähes joka kuukausi. harmi sinänsä sillä ihmiset ovat maksaneet siitä että niiden auto on rikottu korjaamoiden toimesta/ei saada toimimaan rahat pois.

Harmi, ettei ole enää yhtään 2L-konetta että pääsis kokeilemaan...
Pistäppä valokuvat, kun seuraavan kerran sattuu kohdalle.

suddendeath 28.03.2015 07:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1214432)
kyllä näytti ihan helposti menneen. merkkiliikkeen tai ison korjaamon jälkiä korjailen lähes joka kuukausi. harmi sinänsä sillä ihmiset ovat maksaneet siitä että niiden auto on rikottu korjaamoiden toimesta/ei saada toimimaan rahat pois.

Jep, täälläkin nähty moinen taidonnäyte. Vikaa sai tovin etsiä ennenkuin tajusin katsoa suutinputkien järjestyksen korjaamon jäljiltä.

-MaTTi- 28.03.2015 08:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suddendeath (Viesti 1214467)
Jep, täälläkin nähty moinen taidonnäyte. Vikaa sai tovin etsiä ennenkuin tajusin katsoa suutinputkien järjestyksen korjaamon jäljiltä.

Tässä tapauksessa autohan pelas päivän pari ok, eli putket oltava järjestyksessä. Muuten tietysti hyvää tietoa jos suoraan rempan jäljiltä jää käymään miten sattuu.

Vilkutin 29.03.2015 10:34

Oli ne mullakin putket väärin muistaakseni pumpun perästä kansipokan jäljiltä.
LN110 eli 2L2 motti.

Käyntiääni oli melko raaka kun vähänkin koski kaasuu tyhjäkäynnillä kuulosti siedettävältä.

Väärästä järjedtyksestä johtuen meni ilmeisesti polttoainetta mäntien ohi öljyn sekaan ja hetken päästä turbon laakerointi kaput.



Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1214441)
Harmi, ettei ole enää yhtään 2L-konetta että pääsis kokeilemaan...
Pistäppä valokuvat, kun seuraavan kerran sattuu kohdalle.


pee 29.03.2015 10:44

Eikai 90 asteen pieleen laitolla kone voi käydä mitenkään ??

180 astetta niin on edes edellytyksiä ... Eli puol kierrosta, ts. yks kammen kierros, silloin sopii suutinputket ja dampperin ajoitusmerkkikin

BJ-40/76 29.03.2015 18:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 1214768)
Oli ne mullakin putket väärin muistaakseni pumpun perästä kansipokan jäljiltä.
LN110 eli 2L2 motti.

Käyntiääni oli melko raaka kun vähänkin koski kaasuu tyhjäkäynnillä kuulosti siedettävältä.

Väärästä järjedtyksestä johtuen meni ilmeisesti polttoainetta mäntien ohi öljyn sekaan ja hetken päästä turbon laakerointi kaput.

Siis Yksi putkihan ei voi olla väärässä paikassa, siis vähintään kaksi, siis puolet pytyistä käytännössä pois pelistä? Ja tosiaankin syöttö tapahtuu vähintään puoli kampiakselin kierrosta väärään aikaan, siis silloin kun mäntä on alhaalla, taikka silloin kun poistotahti on lopuillaan
Olikohan hivenen tehon puutetta havaittavissa? siis jos käytit/ajoit niin pitkään, että öljyt meni noin ohueksi....
Mulla murtu kerran bj:stä yksi putki, ja vedot kyllä hävisi totaalisesti, oliskohan lähes puolet heposista hukassa.

mikkoimp 31.03.2015 22:50

kyllähän se pilotillakin käy, lähes sama on siis käynti myös tuossa tapauksessa kun on 90 asteta pielessä, hillitön kalkatus kun kaasuun koskee..

Vilkutin 03.04.2015 13:52

Eipä sitä kauheesti uskaltanu polkee sillon...
Pistettiii putket oikein ja muutama sata km siitä ni hajos turbon laakerit ei tullu mielee vaihtaa öljyjä.


Sivu luotu: 06:19 (GMT +2).