![]() |
kevytkuorma-auto verot?
Onko noi 3500+ kiloilla olevat pakut esim chevyt mitä näkee, niin tuliko niihin joku verokorotus jo, muistelen olleen jotain eurovinjetti tms maksua kehitteillä niihin.
Millaset käyttömäksut riesana jollain pikku pakulla vaikka bensakoneella, mitäs niitä onkaan... vanhempia transitteja ja jonkun vw transporttein nähnyt 90-95 vm. Onko nuokin samoissa hinnoissa kuin joku pieni diesel henkilöauto käyttömaksujen puolesta? |
http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...ovoimavero.png
http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...ayttovoima.png Eli kuorma-autona se on huomattavasti halvempi, lisäksi kuorma-autossa ei ole käyttömaksua eikä useampi penkkirivi muuta maksua. Bensavehkeissä pakuina sitten on http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...etti-ja___.png http://www.trafi.fi/filebank/a/13573...013_alkaen.jpg http://www.trafi.fi/filebank/a/13536...o201012013.jpg |
Mulla 3550kg kokonaispainoisessa vw lt kevyt kuorkissa alle 90e vuodessa verot. Varsin kohtuullinen.
|
Nyt muuten kun tuota taulukkoa kattelin, niin mites tuossa ei oo merkattu alle 12t vehkeelle koukkuveroja? Vai meneekö alle 12t puolikkaanvetäjä samalla dieselverolla?
|
Näyttää menevän tuolla 2,2 sentillä. Tuommoinen löytyi, niin voi laskeskella.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...voverolaskurit |
Kysynpä nyt tässä samalla tuosta vetolaitelisästä. Monesti kuullut, että ei koske 50 mm kuulalla vedettäviä eli enintään 3500 kg kärryjä. Mistään virallisesta lähteestä en sitä tietoa ole kuitenkaan löytänyt. Trafin sivuillakin lukee vaan seuraavat määritelmät: "Jos kuorma-autoa käytetään perävaunun vetämiseen, pannaan maksuun osana käyttövoimaveroa vetolaiteosuus." ja "kaytetään varsinaisen- tai keskiakseliperävaunun vetoon". Onhan nuo O2 luokan kärrytkin keskiakseliperävaunuja.
Onko kellään tietoa, mistä löytyisi määritelmä, että ei koske sitä 50 mm kuulaa? |
Miten vakuutukset ja katsastus?
Tuliko jossain vaiheessa/vuosimallissa vaatimus piirturin- vai nopeusrajoittimen olemassaolosta? ja pitääkö se tarkistuttaa vuosittain tms.
-> siis millä edellytyksellä nuo n.4-5 tonnin kuorma-autot on vapaita nopeudenrajoittimesta (ja piirturista) ja -VMT- kysyi jo tuosta o1- ja o2- kärryn vetämisisen mahdollisuuden vaikutusta veroon. Ja miten katsastus? mielikuva että hivenen kalliimpi? Ja vakuutukset yksityiskäytössä lienee siedettävät? onko kaskosta kokemusta/tietoa? (Hodarilla tuli huomattavan vähän kilometrejä vuosikatsastusten välillä, ja siis henkilöauto 3:lla penkkirivillä....) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Voisi kyllä tuo Trafi nuo vähän selkeämmin kirjoittaa, että löytäisi tarvitsemansa tiedon itsekin...:mad: |
Lainaus:
|
Mitä tuohon katsastukseen tulee niin oman totken käytin iisalmessa marjahakan katsastusasemalla.
36€ katsastus ja korjaamolla päästölappu 20€ |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Täällä selkee pruju: http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/...SO27_netti.pdf |
Sivu luotu: 15:53 (GMT +2). |