Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kevytkuorma-auto verot? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=129514)

tonnisata 10.11.2014 19:56

kevytkuorma-auto verot?
 
Onko noi 3500+ kiloilla olevat pakut esim chevyt mitä näkee, niin tuliko niihin joku verokorotus jo, muistelen olleen jotain eurovinjetti tms maksua kehitteillä niihin.
Millaset käyttömäksut riesana jollain pikku pakulla vaikka bensakoneella, mitäs niitä onkaan... vanhempia transitteja ja jonkun vw transporttein nähnyt 90-95 vm. Onko nuokin samoissa hinnoissa kuin joku pieni diesel henkilöauto käyttömaksujen puolesta?

Viipo 10.11.2014 20:03

http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...ovoimavero.png

http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...ayttovoima.png

Eli kuorma-autona se on huomattavasti halvempi, lisäksi kuorma-autossa ei ole käyttömaksua eikä useampi penkkirivi muuta maksua.

Bensavehkeissä pakuina sitten on

http://www.trafi.fi/filebank/a/13152...etti-ja___.png

http://www.trafi.fi/filebank/a/13573...013_alkaen.jpg

http://www.trafi.fi/filebank/a/13536...o201012013.jpg

reynolds 10.11.2014 21:51

Mulla 3550kg kokonaispainoisessa vw lt kevyt kuorkissa alle 90e vuodessa verot. Varsin kohtuullinen.

Viipo 10.11.2014 22:03

Nyt muuten kun tuota taulukkoa kattelin, niin mites tuossa ei oo merkattu alle 12t vehkeelle koukkuveroja? Vai meneekö alle 12t puolikkaanvetäjä samalla dieselverolla?

vmt 10.11.2014 22:47

Näyttää menevän tuolla 2,2 sentillä. Tuommoinen löytyi, niin voi laskeskella.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...voverolaskurit

vmt 10.11.2014 23:11

Kysynpä nyt tässä samalla tuosta vetolaitelisästä. Monesti kuullut, että ei koske 50 mm kuulalla vedettäviä eli enintään 3500 kg kärryjä. Mistään virallisesta lähteestä en sitä tietoa ole kuitenkaan löytänyt. Trafin sivuillakin lukee vaan seuraavat määritelmät: "Jos kuorma-autoa käytetään perävaunun vetämiseen, pannaan maksuun osana käyttövoimaveroa vetolaiteosuus." ja "kaytetään varsinaisen- tai keskiakseliperävaunun vetoon". Onhan nuo O2 luokan kärrytkin keskiakseliperävaunuja.

Onko kellään tietoa, mistä löytyisi määritelmä, että ei koske sitä 50 mm kuulaa?

BJ-40/76 10.11.2014 23:46

Miten vakuutukset ja katsastus?
 
Tuliko jossain vaiheessa/vuosimallissa vaatimus piirturin- vai nopeusrajoittimen olemassaolosta? ja pitääkö se tarkistuttaa vuosittain tms.
-> siis millä edellytyksellä nuo n.4-5 tonnin kuorma-autot on vapaita nopeudenrajoittimesta (ja piirturista)
ja -VMT- kysyi jo tuosta o1- ja o2- kärryn vetämisisen mahdollisuuden vaikutusta veroon.
Ja miten katsastus? mielikuva että hivenen kalliimpi? Ja vakuutukset yksityiskäytössä lienee siedettävät? onko kaskosta kokemusta/tietoa?

(Hodarilla tuli huomattavan vähän kilometrejä vuosikatsastusten välillä, ja siis henkilöauto 3:lla penkkirivillä....)

-MaTTi- 10.11.2014 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1176091)
Onko kellään tietoa, mistä löytyisi määritelmä, että ei koske sitä 50 mm kuulaa?

50 mm kuulalle ei merkitä varsinaisia kytkentätietoja, joten ei vaikuta veroihin. Vetopöytä tai vetokytkin vaikuttaa.

-MaTTi- 11.11.2014 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1176096)
Tuliko jossain vaiheessa/vuosimallissa vaatimus piirturin- vai nopeusrajoittimen olemassaolosta? ja pitääkö se tarkistuttaa vuosittain tms.
-> siis millä edellytyksellä nuo n.4-5 tonnin kuorma-autot on vapaita nopeudenrajoittimesta (ja piirturista)

1.10.2001 alkaen nopeudenrajoitin pakollinen 3501-12000 kg autoissa jos täyttää raskaankaluston Euro III -päästötason. 1.1.2005-> sit lopuissakin ton painohaarukan autoissa. Nykyisin Kalifornian päästötason (CARB) täyttäviin jenkkeihin ei tartte asentaa jos käyttöönotettu ennen 1.1.2005. Nopeudenrajoitin pitää olla tarkastettuna joka vuosi max. 3 kk ennen katsastusta. Piirturi asia erikseen, tarttee olla jos sitä tarvii käyttää (mm. luvanvarainen ajo), mutta kaikissa yli 7500 kg autoissa pakollinen vaikka omia terveisiä ajelisi. Tarkastusta ei katsastuksessa syynätä, mut sehän on 2 vuotta kerrallaan voimassa ja pitää siis olla tarkastettuna.

vmt 11.11.2014 00:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1176099)
50 mm kuulalle ei merkitä varsinaisia kytkentätietoja, joten ei vaikuta veroihin. Vetopöytä tai vetokytkin vaikuttaa.

Kiitoksia tiedosta!

Voisi kyllä tuo Trafi nuo vähän selkeämmin kirjoittaa, että löytäisi tarvitsemansa tiedon itsekin...:mad:

toyota4x4 11.11.2014 00:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1176103)
1.10.2001 alkaen nopeudenrajoitin pakollinen 3501-12000 kg autoissa jos täyttää raskaankaluston Euro III -päästötason. 1.1.2005-> sit lopuissakin ton painohaarukan autoissa. Nykyisin Kalifornian päästötason (CARB) täyttäviin jenkkeihin ei tartte asentaa jos käyttöönotettu ennen 1.1.2005. Nopeudenrajoitin pitää olla tarkastettuna joka vuosi max. 3 kk ennen katsastusta. Piirturi asia erikseen, tarttee olla jos sitä tarvii käyttää (mm. luvanvarainen ajo), mutta kaikissa yli 7500 kg autoissa pakollinen vaikka omia terveisiä ajelisi. Tarkastusta ei katsastuksessa syynätä, mut sehän on 2 vuotta kerrallaan voimassa ja pitää siis olla tarkastettuna.

oliko vielä että jos on yhdistelmä paino yli 7500kg niin tarttee piirturin eli vaikka jenkki pikappi 4001kg ja kärry 3500kg niin tarttee piirturin.

smgt 11.11.2014 05:58

Mitä tuohon katsastukseen tulee niin oman totken käytin iisalmessa marjahakan katsastusasemalla.
36€ katsastus ja korjaamolla päästölappu 20€

Viipo 11.11.2014 07:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1176112)
oliko vielä että jos on yhdistelmä paino yli 7500kg niin tarttee piirturin eli vaikka jenkki pikappi 4001kg ja kärry 3500kg niin tarttee piirturin.

Varmaan sama homma kun esim. Proto Sisussa, Eli jollei sitä oo valmiina, niin ei tartte jälkiasentaa.

-MaTTi- 11.11.2014 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1176112)
oliko vielä että jos on yhdistelmä paino yli 7500kg niin tarttee piirturin eli vaikka jenkki pikappi 4001kg ja kärry 3500kg niin tarttee piirturin.

Näinhän se menee. Eli käyttöpakko ei koske:
Lainaus:

h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvo- yhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia
Eli vaikka kärryssä ei olisi mitään, niin piirturin käyttö vaaditaan kun auton+kärryn kokonaismassa yli 7500 kg.

Täällä selkee pruju: http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/...SO27_netti.pdf


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).