Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nelivedon kytkentä pois? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122832)

Hilluksi 06.04.2014 07:56

Nelivedon kytkentä pois?
 
Miten Hiluksissa saa nelivedon pois päältä. Kun laitan nelivedon päälle ja pysähdyn ei keppi liiku eteen ja taakse. Hirveä temppuilu ees ja taas ja yhtäkkiä lähtee pois?!

Murros 06.04.2014 08:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi (Viesti 1121672)
Miten Hiluksissa saa nelivedon pois päältä. Kun laitan nelivedon päälle ja pysähdyn ei keppi liiku eteen ja taakse. Hirveä temppuilu ees ja taas ja yhtäkkiä lähtee pois?!

Älä pysähdy.
Ajaessa pieni nosto kaasulta ja samalla tönäät nelikon kepistä takavedolle.
Mutta pikkupuolelta isollepuolelle ainoastaan pysähdyksissä ja toisinpäin.

-MaTTi- 06.04.2014 09:01

Ja poiskytkettäessä aja tasamaalla ja suoraan.

Hilluksi 06.04.2014 16:49

Kiitoksia, luulin jo että on jotain vikaa...

BJ-40/76 06.04.2014 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1121690)
Ja poiskytkettäessä aja tasamaalla ja suoraan.

Ja jos ei lähde pois helposti, niin peruuta omia jälkiä takaisin, samalla keppiä kevyesti kääntäen kohti 2wd asentoa.

Tuossa omassa bj:ssä "jumii" samoin tuo neliveto/takaveto kytkentä siirtyissä takavetoon, ja yleensä jossain loivassa kaarteessa (ratti linkussa esim. 45-90 astetta) otan nelivedon pois peruuttamalla n. 10 metriä taaksepäin, ja samalla hellästi jakiksen vipua opastaen kohti 2wd asentoa. Mitä enempi voimaa, sitä isompi ääni...

Ja tuo sama on toiminut tuossa hilux LN-65 ja noissa uudemmissa cruisereissa aina tuohon nykyiseen hdj-80 asti, toki noissa uudemmissa on "vain" sähkökytkin, joka joko alipaineella tai sähkömoottorilla +jousella vapauttaa kytkentäholkin silloin kun on riittävän vähän voimaa tuossa lukossa, on se sitten keskitasauspyörästön mekaaninen lukko (mahdollisen viskon lisänä) taikka etuveto kokonaisuudessaan.

-> siis ennen pitävälle alustalle siirtymistä kannattaa varmistua, että jäykkä neliveto on kytketty irti; sillä jos ajat esim. kuivalla, puhtaalla kestopäällysteellä kiinteällä nelivedolla vaikkapa kilometrin suoraan, ja sitten käännyt risteyksestä, niin joku pyörä lipsuu kestopäällysteellä, siis voimaa on liikenteessä niin paljon, että kestopäällyste on liukasta! siis pahimmillaan jää semmoisia n.30 cm pitkiä mustia täpliä kestopäällysteeseen.... ja auton omistajalla ei kävis mielessäkään suditella kuivalla kestopäällysteellä maastorenkailla, varsinkaan jos on Toyota museoikäisillä etumurroksilla.... ja varsinkin kun tuo "sudittaminen" tapahtuu mallia "En Minä Muuta Kuin-" ajoin kaikessa rauhassa metsästä kestopäällysteelle, ja unohdin/kokeilin keppiä, mutta ei liikkunut/painon nappulaa...
-> siis nuo -70, -80 ja myös -90 luvun toyotat, siis hilux 4x4 ja LC, on sikäli ns. asiaan perehtyneiden autoja, että pitäs tietää mitä tekee...? vai onko vielä myöhemmin noita manuaalitoimintoja?

Bj Andy 07.04.2014 13:18

Lisätään ny viälä että ne rengaspaineet jos heittelee niin osaa se etuveto olla tiukassa... Tai toisessa päässä paljon enemmän kuluneet gummit.

Mutta joo jollain em.opeista se nelikko lähtee pois,ja jos ei pienellä kaasun löysäyksellä niin sitten hieman rajummilla kaasua/pois liikkeillä kumminkin.

Se on vaan aika kivikautinen vehje verrattuna johonkin crv hondaan...ja siksi hyvä.


Sivu luotu: 03:47 (GMT +2).