Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Oho, Pajerossa laittoa. Saiskos apuja ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121743)

Nasumon 09.03.2014 04:34

Oho, Pajerossa laittoa. Saiskos apuja ?
 
Tuli vaihdossa -88 2.5 tdic pitkä napero, jossa nyt on kaikenlaista laittoa. Tarvitsisin teidän apujanne, ei oma pää aina riitä !

Ensimmäisenä olis hehkutus systeemin uudelleen fiksaus. Tällä hetkellä hehkutetaan konehuoneesta siten että lyödään johto suoraan akunnapaan ja toinen pää menee hehkuille.... Olis kiva saada se sieltä virtalukosta ( tai sitten erillisestä napista (joka valmiina jo on) se hehkutus.
Eli, oisko jollain kytkentäkaaviota...? Sekä listaa mitä pitää hankkia ? Mulla ei meinaan ole aavistustakaan että missä tuolla on hehkurele ja muut jälkihehkutukseen jne. liittyvät komponentit.
Startti on myös toteutettu painikkeella, ja tähän olis myös kiva saada joku kytkentäkaavio. Näihin olis kiva saada apuja ?!

Ja onko jotain yleisintä elektroniikkalaitetta joka syö virtaa tuossa virtaa ? Kokemuksia ?
Kun tällä hetkellä syö hyvinkin nopeasti aivan tyhjäksi akut, ja vaiva on korjattu päävirtakytkimellä....... Näihin sähköihin liittyy vielä varmasti monta vaivaa, kuten se että miksi takavaloille tulee vain n. 7V ? Asensin työvalot katolle, pakkivaloiksi, ja nämä eivät kunnolla pala. Viidestä ledistä / valaisin palaa kaksi lediä. Eikä edes aina jaksa syttyä.
Jännitteensäädinkö oikkuilee vai pitääkö johdottaa uudestaan ?
(Latausta en ole muistanut vielä mitata, mutta muutoin ei ole ollut ongelmia kuin silloin kun olen unohtanut päävirtakytkimen auki joksikin aikaa. Eli en jaksa uskoa että laturissa itsessään olisi vaivaa)

Sitten, dieselmittari ei wörki, kuten ei nopeus eikä matkamittaritkaan. Löpömittarin testasin jo maadoittamalla toisen anturille menevistä johdoista, jolloin mittari nousi tappiin, pikkuhiljaa nousten. Mihin nopeusmittarin vaijeri menee, onko helppo vaihtaa ? Mittariston päädyssä se oli jo aika kuluneen oloinen... Liekö sitten siitä johtuen, vai mikä näitä yleensä aiheuttaa että nopeus/matkamittari lakkaa toimimasta. Tuskin mittarissa on vika ?

Sitten, jos auto on leimattu 1/2014 mutta ohjauksessa helv. väljää niin missä vika ? Olettaisin että inssi on tsekannut kaikki ohjauksen osat ?


Ja autoa korotettu lätkäkiekoilla, mutta tahdon ylemmäs niin saisko ohjeita näiden vääntösauvojen vääntelyyn ja siihen miten n "riiput" eli lehtijouset laitetaan että saan autoo ylemmäs.


Auto tuli tosiaan vaihdossa, ja on tämän sortin ensimmäinen MAASTOauto. "Maastureita" on, ja on ollut muttei tällaista. Tästä nyt innostuneena, aion laitella tuota muuten aika vakion näköistä ruskeaa pajeroa, hieman ... noh raffimmaksi ;)
Voidaan laittaa projektikuvia, projektin edetessä.
Tällä hetkellä oon fiksailujen lisäksi saanut takapuskurin pois. Maanantaina hakemaan rhs:ssää ja muuta kivaa 8)

Mulla on vähän alkeelliset tilat itsellä, eli jos täälläpäin (itä-uusimaa) on innokaita laittajia (korvausta vastaan) niin kättä ylös ! :)

Kiitos!

jyrden 09.03.2014 09:35

Hehkunrelehän on siin kuskin akkutelineessä kii. Sit ne hehkujen potikat siin pyöräkotelon päällä kii, jotka kaks sellasta "pöntön" mallista palikkaa. Mut itellä tuo orkkisrele korvattu toisella, kun orggis maksaa n. 90€:a marmorilla ja käytetyt on mitä on tälläsissä jo.

Onko tutkittu, että virtalukon pohjasta lähtee heräte startille?

Näin alkuun jotain...

JepJap 09.03.2014 10:18

Tohon ohjauksen väljyyteen todennäköisesti auttaa ohjaussimpukan kiristys. Jos väljää ei nivelissä.

panda 09.03.2014 11:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JepJap (Viesti 1111919)
Tohon ohjauksen väljyyteen todennäköisesti auttaa ohjaussimpukan kiristys. Jos väljää ei nivelissä.

Ennen ohjaussimpukan kiristystä kannattaa katsoa missä kunnossa on apusimpukka, ettei sielä ole väljää.

Nasumon 09.03.2014 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1111912)
Hehkunrelehän on siin kuskin akkutelineessä kii. Sit ne hehkujen potikat siin pyöräkotelon päällä kii, jotka kaks sellasta "pöntön" mallista palikkaa. Mut itellä tuo orkkisrele korvattu toisella, kun orggis maksaa n. 90€:a marmorilla ja käytetyt on mitä on tälläsissä jo.

Onko tutkittu, että virtalukon pohjasta lähtee heräte startille?

Näin alkuun jotain...

Joo, siinä pyöränkotelossa on sellainen alumiininen aski, jolle ei tule virtaa. En tiedä mikä on... kuitenkin sen alla on pari 'pöntön' mallista palikkaa, ja aavistelin että liittyy hehkuihin mutta ei muuten hajuakaan mitä tekevät. Mitä potikka suorittaa ? Jälkihehkua ?
Pitänee tutkia tuota relettä, jos se löydän sieltä. Miten sen saan mitattua / testattua ?

Ei en oo tutkinu virtalukkoa vielä, mutta todennäköisesti joku heräte on irti..... Ajattelin että olisi voinut johdottaa koko paskan uudestaan, mutta sitä varten tarviin varmaan muistiinpanot ja ehkä jonkun toisen tekemät :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JepJap (Viesti 1111919)
Tohon ohjauksen väljyyteen todennäköisesti auttaa ohjaussimpukan kiristys. Jos väljää ei nivelissä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panda (Viesti 1111957)
Ennen ohjaussimpukan kiristystä kannattaa katsoa missä kunnossa on apusimpukka, ettei sielä ole väljää.

No, mites näitä simpukoita kiristetään ja katsotaaan ? Täytyy paljastaa etten oo näiden simpukoiden kanssa ennen ollut tekemisissä :eek:

JepJap 09.03.2014 13:31

http://www.mitsubishiclubfinland.com...tach=763;image

Tuolta näkyy kruuvin kuva mitä pitää kiristää OHJAUSSIMPUKALTA (Jos siinä on väljää). Tuolla korkeimpana johon lapualainen meisselin pää menee. Lukitus mutteri auki ja pikkuisen kerrallaan kääntää, niin ettei rupia ääripäistä kun rattia kääntää ahdistamaan.

Pyörät ilmaan. Heiluttelee pyöriä ja kattelee onko missä väljää, jos apusimpukka hölkkää nii siinä on väljää. Rattia kun heiluttelee ja kattoo koska rupiaa pyörät heilumaan (Omassa pajerossani oli vartti kierros väljää ennenkuin kiristin simpukkaa. Oli mielenkiintoinen ajaa) Ferrarin tarkkaa ohjausta näihin ei saa, kun on simpukka ohjaus, elikkä pikkuisen voi olla välystä aina. Gen 2 oli muistaakseni 19mm kannalla oleva mutu, tästä vanhemmasta en tiedä.

jyrden 09.03.2014 13:40

Rele...
 
En muista nyt et oliko se alumiinikuorinen, vai sellanen muovikuorinen. Mut siihen pohjaan tulee neljä johtoa pohjaan kii. Siihen pitäs tulla virta, kun avain hehkutuksella. Sit siitä lähtee niihin "pönttöihin" käsky ja tuolta sit hehkuille vasta.

Mut mikäli laittaa tarvike mallin releen, niin se tarvii sitten 12V hehkut, kun mikäli siellä on alkujaaan 6.2V:set niin sulake kärähtää heti ku tulee hekutusvirta siihen. Ja noi "pöntöt" jää sitten ylitte, kun releeltä suoraan virrat hehkuille. Kytkennät voin tarkistaa, kun en muista nyt ulkoa et miten laitoin omaani, kun se halus samaan aikaan startinkin releen uuden. Sellanenkin siellä on, joka siis voi olla mehehtynyt.

Nasumon 11.03.2014 08:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JepJap (Viesti 1111993)
http://www.mitsubishiclubfinland.com...tach=763;image

Tuolta näkyy kruuvin kuva mitä pitää kiristää OHJAUSSIMPUKALTA (Jos siinä on väljää). Tuolla korkeimpana johon lapualainen meisselin pää menee. Lukitus mutteri auki ja pikkuisen kerrallaan kääntää, niin ettei rupia ääripäistä kun rattia kääntää ahdistamaan.

Pyörät ilmaan. Heiluttelee pyöriä ja kattelee onko missä väljää, jos apusimpukka hölkkää nii siinä on väljää. Rattia kun heiluttelee ja kattoo koska rupiaa pyörät heilumaan (Omassa pajerossani oli vartti kierros väljää ennenkuin kiristin simpukkaa. Oli mielenkiintoinen ajaa) Ferrarin tarkkaa ohjausta näihin ei saa, kun on simpukka ohjaus, elikkä pikkuisen voi olla välystä aina. Gen 2 oli muistaakseni 19mm kannalla oleva mutu, tästä vanhemmasta en tiedä.

Kiitos Jepjap tästä ja varsinkin kuvasta. Kertoo aina heti enemmän kuin....
Kerron vaikka sitten tuliko ajamisesta siedettävämpää :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1111997)
En muista nyt et oliko se alumiinikuorinen, vai sellanen muovikuorinen. Mut siihen pohjaan tulee neljä johtoa pohjaan kii. Siihen pitäs tulla virta, kun avain hehkutuksella. Sit siitä lähtee niihin "pönttöihin" käsky ja tuolta sit hehkuille vasta.

Mut mikäli laittaa tarvike mallin releen, niin se tarvii sitten 12V hehkut, kun mikäli siellä on alkujaaan 6.2V:set niin sulake kärähtää heti ku tulee hekutusvirta siihen. Ja noi "pöntöt" jää sitten ylitte, kun releeltä suoraan virrat hehkuille. Kytkennät voin tarkistaa, kun en muista nyt ulkoa et miten laitoin omaani, kun se halus samaan aikaan startinkin releen uuden. Sellanenkin siellä on, joka siis voi olla mehehtynyt.

Musta tuntuu et rele on kunnossa. Nyt kun oon pitänyt sitä abikoa akunnavassa pitempään kiinni, niin se rele naksahataa. Ja olettaisin että tämä rele on hehkutuksen rele.
Eli hmm... Sit pitäis saada virtalukolta ohjausvirta niille pöntöille ? Saiskohan josta ihan kytkentäkaavaa näille? Jos johdottais kokonaan uudestaan nämä sekä sen startin samalla....
Noh, en varmaan tänäänkään kerkeä touhuamaan ton kimpussa, mutta sit varmaan vloppuna viimeistään :)

PunisherFIN 11.03.2014 08:32

hae esmes haynesin korjausmanuaali siihen mitsuun, niin selkiintyy aika paljon kaikki osat ja myös ne kytkentäkaaviot, motonettiki niitä myy rajauksin tiettyihin autoihin :)

ja joojoo, kohta joku sanoo et haynes on paskaa, mutta kyl sieltä pääosin löytyy ihan hyödyllistä tietoo ja kolmen kympin kirjaksi se on yllättävän hyödyllinen :D

Nasumon 11.03.2014 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1112640)
hae esmes haynesin korjausmanuaali siihen mitsuun, niin selkiintyy aika paljon kaikki osat ja myös ne kytkentäkaaviot, motonettiki niitä myy rajauksin tiettyihin autoihin :)

ja joojoo, kohta joku sanoo et haynes on paskaa, mutta kyl sieltä pääosin löytyy ihan hyödyllistä tietoo ja kolmen kympin kirjaksi se on yllättävän hyödyllinen :D

No prkl ku viimeks kävin motonetissä, niin ei muistaakseni löytyny gen1 naperolle Haynesia.

Kympillä voisin käytetyn ostaa :D

PunisherFIN 11.03.2014 10:44

ebay sitten, ihe löyty astron esmes olikoha posteinee 28€ tms :)

Nasumon 11.03.2014 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1112662)
ebay sitten, ihe löyty astron esmes olikoha posteinee 28€ tms :)

Mut anyway toi korjausmanuaali on hyvä ajatus. Pakko myöntää et on käyny mielessä sen ohikiitävän hetken mutta sit kaikki ajatukset korotuksesta, isommista renkaista, maalauksesta ja ahtojen/syötön nostosta sekä 3" putkesta joka tukee ulos hanttarin oven alta on vienyt tilan tuolla omassa jakopäässä:D

neulavuori 11.03.2014 18:09

netistä nuo löytyy...
jostain mitsufoorumilta löysin koko kirjan ja imutin...
tältä voorumilta oli tuollainen linkki http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/rkuva/

Nasumon 11.03.2014 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja neulavuori (Viesti 1112767)
netistä nuo löytyy...
jostain mitsufoorumilta löysin koko kirjan ja imutin...
tältä voorumilta oli tuollainen linkki http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/rkuva/

Suurikiitos !!

Pitää sitten seuloa mitsupalstaa 8)

EDIT :

Toimiiko nämä linkit teillä ?
http://www.mitsubishilinks.com/

Nasumon 13.03.2014 16:52

No, menin ruuvaamaan jo valmiiksi ruuvattua pumppua ja nyt lopputuloksena se että koneen lämmettyä ei tykkää laskea kierroksia vaan jopa nostaa niitä tai sitten kestää ihan luvattoman kauan laskea.

Onko pumppu vaihtokunnossa siis ??? :eek:

_LM_ 13.03.2014 18:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nasumon (Viesti 1113497)
No, menin ruuvaamaan jo valmiiksi ruuvattua pumppua ja nyt lopputuloksena se että koneen lämmettyä ei tykkää laskea kierroksia vaan jopa nostaa niitä tai sitten kestää ihan luvattoman kauan laskea.

Onko pumppu vaihtokunnossa siis ??? :eek:

Käännät vain ruuvia takaisin päin hieman niin oireet häviää.

Nasumon 13.03.2014 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 1113527)
Käännät vain ruuvia takaisin päin hieman niin oireet häviää.

Käänsin jo. Byhyy... Pelottaa et kulku lakkaa :D

khonkonen 13.03.2014 20:27

Tarkista kaasuvaijerin kiinnitys ja kireys. Sitäkin voi säätää niin saa tyhjäkäyntiäkin pienemmälle.

Nasumon 13.03.2014 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 1113575)
Tarkista kaasuvaijerin kiinnitys ja kireys. Sitäkin voi säätää niin saa tyhjäkäyntiäkin pienemmälle.

No sepäs se, kun vaijeri tuntuis olevan ihan tikissä ainakin pumpun päässä, ja käy tyhjäkäyntiä ihan kivasti ~800rpm mutta jossain 1500-2000rpm jää kierrokset päälle ja alkaa nousemaan. Moottorijarrulla ja jarrulla saa kierrokset alas ja käy taas normaalisti. Ennenkuin ruuvasin syöttöä pienemmälle, saattoi omia aikojaan nostaa tyhjäkäynniltä kierroksia ja luulen et ois nostanu ne tappiin ellen ois sammuttanu. Tätä ennen koneen pitää lämmetä jonkin aikaa ja jokun muutaman kilometrin ajon jälkeen kun painaa kytkimen alas, nostaa kierrokdia.
Nolottaa kun ihmiset luulee etten ossaa ajaa :D

Bazeeba 13.03.2014 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nasumon (Viesti 1113577)
No sepäs se, kun vaijeri tuntuis olevan ihan tikissä ainakin pumpun päässä, ja käy tyhjäkäyntiä ihan kivasti ~800rpm mutta jossain 1500-2000rpm jää kierrokset päälle ja alkaa nousemaan. Moottorijarrulla ja jarrulla saa kierrokset alas ja käy taas normaalisti. Ennenkuin ruuvasin syöttöä pienemmälle, saattoi omia aikojaan nostaa tyhjäkäynniltä kierroksia ja luulen et ois nostanu ne tappiin ellen ois sammuttanu. Tätä ennen koneen pitää lämmetä jonkin aikaa ja jokun muutaman kilometrin ajon jälkeen kun painaa kytkimen alas, nostaa kierrokdia.
Nolottaa kun ihmiset luulee etten ossaa ajaa :D

Oma teki tuota ihan samaa jossain vaihees, nyt siin on tyhjäkäynti säädetty vähän liian pienellä ni ei tee tuota. Pitäs koittaa että alkaako nostamaan taas jos pikkusen säätäs isommalle.

Nasumon 14.03.2014 07:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bazeeba (Viesti 1113615)
Oma teki tuota ihan samaa jossain vaihees, nyt siin on tyhjäkäynti säädetty vähän liian pienellä ni ei tee tuota. Pitäs koittaa että alkaako nostamaan taas jos pikkusen säätäs isommalle.

Tuossa on tyhjäkäyntiruuvi nolllilla :D

Kaveri sano tuosta ( tottunu vapari lantikkaan ja patrolliin ) että kulkee pirteästi. Itse olen sitä mieltä että vois kyllä mennä vielä puolta pirteämmin. Toki paha sanoa, kun ei ole näidän kulkupuolesta mitään kokemusta, että mikä on vakio ja mikä on mitäkin....
Täytyy mun varmaan hyväksyä sit se tosiasia, että ehkä syöttöä tossa on liiaksikin. Ahdonalainen syöttö on kans 'tapissa"(?) tai ainakin rukattu.
Ahdot on tällä hetkellä 0,7bar ja ajattelin pakopuolelle 3" downpipesta asti suorana taakse / keskeltä ulos ja sen lisäksi ahtopaineensäätimellä nostaa ne ahdot ainakin 1,2bar jolloin toivon että tän hetkinen syöttö riittää..... Voihan se olla että ahtopainetta nostettuani voin nostaa syöttöä ilman että nää oireet palaa ?
Tämän hetkinen kello on siellä imusarjan päällä, helvetin pitkän putken päässä :D EIkös se auttanut että siihen rukkaa reikiä ??

khn81 14.03.2014 16:34

Eli se ahtaa nyt vähemmän kuin vakio? Jossain jotain vikaa?

Nasumon 14.03.2014 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khn81 (Viesti 1113812)
Eli se ahtaa nyt vähemmän kuin vakio? Jossain jotain vikaa?

Tuo ahtaa mittarin mukaan 0.7 ja kun säädin vähän ahtopaineen alaista syöttöä niin nousee jopa 0,8 mutta tippuu 0.7
Paljonko vakio ahtaa ? Luulin er 0,6 ?

khn81 14.03.2014 16:58

Noin 0.8 se taisi olla.

Nasumon 14.03.2014 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khn81 (Viesti 1113821)
Noin 0.8 se taisi olla.

No prkl.
Jotain häikkää siellä sit on 8)
Koitin kääntää sitä kellolle menevää putkea mut ei se oikein suostunu mun toimenpiteisiin niin luovutin sen. Tilattu on jo erillinen ahtopaineen säädin...
Ei oo ihan nää turbodieselin salat auennu, enkä muutenkaan ihan mekaanikko oo :D


Sivu luotu: 18:00 (GMT +2).