Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux ei puhalla ?! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120563)

jupasierra 06.02.2014 19:23

Hilux ei puhalla ?!
 
-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...

Edit.Lämpenee siis mutta ei puhalla.

-JoNe- 06.02.2014 19:27

onko tarvike termari vai originelli..? tarvike termarilla ei saa ku kiusaa useinmiten itselleen.

sos 06.02.2014 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1100871)
-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...

ei vastausta, mutta tuntus olevan kaksi ongelmaa, eli kone ei lämpene ja puhallin ei saa ilmaa(suodatin tukossa)

Messätissari 06.02.2014 20:50

Eipä se lämpömittari mullakaan normaaliajossa nouse kuin sen 1/4.

En ole koneen lämpötiloja mittaillut, mutta tuntuu se ihan sopivan kuumana käyvän. Mökkiinkin riittää löylyä.

Lehtipuhaltimella suulakkeisiin ilmaa, niin aukeavat mahdoilliset tukokset sieltä.

Porvoon Hilma 06.02.2014 22:00

Tuossa olisi tällainen jo useita päiviä vanha topiikki samasta aiheesta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119820

:)

Liekö hyödyllinen:rolleyes:

jupasierra 07.02.2014 05:47

Tarviketermari mutta tilanne täysin sama vanhalla ja uudella termarilla. Ja termari toimii koska moottorin lämmetessä alavesiletku viilenee.

Autossa ei ole ilmastointia, eli onko näissä kaikissa raitisilmasuodatin vai ja missä ?

Ei löydy lehtipuhallinta, ja mitä tuota ketjua luin niin kokeiluun menee: Pyöriikö moottori (mahdollisesti vaihdettu) oikeinpäin, suoraa virtaa moottorille, toimiiko läpät oikein, aukeaako vesihana, onko kenno kuuma, mahdolliset tukokset/ohivuodot, järjestelmän huuhtelu/uudet nesteet. Jos ei noidenkaan operaatioiden jälkeen puhalla ja lämpene, niin olkoon.

2,4TD 07.02.2014 06:11

Eiköhän se liki ½-väliin nouse lämpömittari noissa normaalitilanteissa.
Onhan iso ero jo siinä että tuleeko sinne 50ast vaiko 70ast ilmaa.
On kait tuossakin hana mikä säätää veden virtausta sisäkennolle?

jupasierra 07.02.2014 17:07

Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.

Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.

Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.

Porvoon Hilma 07.02.2014 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1101151)
Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.

Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.

Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.

Hyvä analyysi.

Mittari nousee normisti sen 1/4 - osaa ainakin talvella ja Suomessa. Voi olla että Afrikassa sama auto käy hieman kuumempana :)

Bj Andy 07.02.2014 17:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1101151)
Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.

Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.

Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.

Nyt on taas senverran kirjoittaja tehny taustatyötä että helpot vastaukset alkaa olla vähissä.Pointsit siitä.

Voisiko tuo kenno olla maalattu umpeen tms.?

sos 07.02.2014 18:47

jos kumpikin eli kennolle menevä ja tuleva on kuumia, ni kennossa kiertää vesi, muttei luovuta sitä, elikkä olisko kennossa tosiaan vika, ettei kierrä koko kennoston läpi?

jupasierra 08.02.2014 08:19

Kennon pääsi hyvin näkemään kun kaikki oli purettu pois tieltä, oli alumiininen ja kirkas. Jos luette tai ymmärrätte lukemaanne ongelma ei ole lämpö, vaan puhalluksen riittämättömyys.

sos 08.02.2014 10:36

jotenki jäi käsitys, että puhallus toimii koska kohisi niin peevelisti

sähköarska 08.02.2014 11:04

Puhallus
 
Tuli mieleen että olen itse törmännyt vastaavissa ongelmissa sellaisiin että. Puhallinmoottori kasattu väärin..... eli vuotaa siipien ohi, eräässä tapauksessa puuttui osa koteloinnista. Sitte on ollut tapauksia että puhallinmoke pyörii väärin päin, jotkut puhaltimet ovat tyypiltään semmoisia että ilman suunta on aina sama vaikka pyörintä suunta muuttuukin. (sylinteri mallinen puhallin). Minkälainen puhallin vokki pannussasi on. Sylineri, siivet....

jupasierra 08.02.2014 17:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sähköarska (Viesti 1101441)
Tuli mieleen että olen itse törmännyt vastaavissa ongelmissa sellaisiin että. Puhallinmoottori kasattu väärin..... eli vuotaa siipien ohi, eräässä tapauksessa puuttui osa koteloinnista. Sitte on ollut tapauksia että puhallinmoke pyörii väärin päin, jotkut puhaltimet ovat tyypiltään semmoisia että ilman suunta on aina sama vaikka pyörintä suunta muuttuukin. (sylinteri mallinen puhallin). Minkälainen puhallin vokki pannussasi on. Sylineri, siivet....

En ole muunlaisiin koskaan törmännyt kun tässäkin on. Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta. Ymmärrän kyllä asian, ei tarvitse epäillä. Alkuperäinen näytti olevan eikä mielestäni osia puuttunut. Ja puhaltaa kädessä hyvin sekä kohisee. Kennon läpi ei nyt tule ilmaa tarpeeksi, ja edelleen epäilen että vaihdettu kenno on liian tiheä eikä päästä ilmaa läpi.

saaman 08.02.2014 17:52

Pääsetkö mitenkään näkemään sen kennon toiselle puolelle ettei ois jäänyt asentaessa jotku pakkausmuovit poistamatta?

Jappi 08.02.2014 18:55

Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).

Useammassa jojotassa on vielä toimiva puhallinmoottori vaihdettu (kitisi kylmänä) ja aina on uusi ollut huomattavasti tehokkaampi.

Kettu_ 08.02.2014 21:08

no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? omassa 65 nousee vartinverran lämmöt ja puhaltaa suht hyvin. veikkaan että ku ilma ei tuu läpi niin se on juurikin tuo kenno joka on tukossa ulkoisesti sama vika ollut monella, voi olla sitten ihan suht aistikas putsata sitä kennoa ulkoisesti, mutta itsellä ollut monesti kaikkea töhnää kennon päällä, havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.

rocky86 09.02.2014 06:16

Mulla ln65 lämmöt nousee karvaa vaille puolen välin nytkun on laitettu marmoritiskin termari eka kokeilin tarvike paskaa sinne ei tosiaan noussu sillä kuin tuon 1/4 viisari.

Ja orkkis puhallin ja kyllä aika haipakkaa puhaltaa mitä nyt ykös vaihe ei toimi.

jupasierra 09.02.2014 09:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja saaman (Viesti 1101561)
Pääsetkö mitenkään näkemään sen kennon toiselle puolelle ettei ois jäänyt asentaessa jotku pakkausmuovit poistamatta?

En keksi miten.

Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).

Onko näin ? Ja ei puhalla ja vivut ja vaijerit on kunnossa.

no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? Havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.

Lämpöjen kanssa ei ole ollutkaan ongelmaa, vaan puhalluksen. Tai on siinä mielessä että huonosti lämpenee kun tulee vain lehmän henkäys hyttiin. Nämä havunneulaset ja muut jäävät kennon "etupuolelle jotka on helppo poistaa imurilla.

Late_ 09.02.2014 09:18

Onhan puhaltimen johdot varmasti oikein päin? Nähnyt sellasiakin missä on mahdollista roplata väärin päin, ääntä piisaa muttei puhallusta..

jupasierra 09.02.2014 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1101741)
Onhan puhaltimen johdot varmasti oikein päin? Nähnyt sellasiakin missä on mahdollista roplata väärin päin, ääntä piisaa muttei puhallusta..

Lainaus pari pykälää ylempää, lukekaa viestiketju !

Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta.

Messätissari 09.02.2014 11:01

Aloituksesta tuli minullekin semmoinen kuva, että koneen lämmöissä on jotain häikkää, etenkin kun termarista ruvettiin heti puhumaan. No, asia ei näin ollut, kun on kyse vain hytin lämmityksestä. Ajatuksenlukijoita ei täällä porukassa lie. Niin että jos tuntuu, että ymmärretään väärin, käämien polttaminen ei auta yhtään, vaan kannattaa sitten selittää uudelleen ja selkeämmin.

Mutta Jappin huomautus, että lämpöhana kiinni - asento sulkee myös ilmavirran kennolta, pitää myös minun mielestä paikkansa. Niin että jos ei suulakkeista tule puhallusta täyskylmänä, ei kennossa tod. näk. ole vikaa, vaan on joko hormit jostain kohtaa tukossa, tai irti, tai potkuri puhaltaa väärään suuntaan.

Hormeja voisi kai testata, kun maantiellä ja aukaisee raitisilman, puhallin seis, niin hujuhan sieltä sivusuulakkeilta pitäisi silloin käydä.

jupasierra 09.02.2014 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Messätissari (Viesti 1101769)
Aloituksesta tuli minullekin semmoinen kuva, että koneen lämmöissä on jotain häikkää, etenkin kun termarista ruvettiin heti puhumaan. No, asia ei näin ollut, kun on kyse vain hytin lämmityksestä. Ajatuksenlukijoita ei täällä porukassa lie. Niin että jos tuntuu, että ymmärretään väärin, käämien polttaminen ei auta yhtään, vaan kannattaa sitten selittää uudelleen ja selkeämmin.

Mutta Jappin huomautus, että lämpöhana kiinni - asento sulkee myös ilmavirran kennolta, pitää myös minun mielestä paikkansa. Niin että jos ei suulakkeista tule puhallusta täyskylmänä, ei kennossa tod. näk. ole vikaa, vaan on joko hormit jostain kohtaa tukossa, tai irti, tai potkuri puhaltaa väärään suuntaan.

Hormeja voisi kai testata, kun maantiellä ja aukaisee raitisilman, puhallin seis, niin hujuhan sieltä sivusuulakkeilta pitäisi silloin käydä.

En minä tässä mitään käämejä ole polttanut :) Jos tuota ketjua lukee alusta niin selviää kyllä että puhalluksesta on kyse, jos lukee vain aloituksen saattaa luulla toisin.

Puhallin siis pyörii edelleen oikeaan suuntaan, kaikki vaijerit on läpissä kiinni ja ne toimivat vivuista säätämällä. Missä sijaitsee tuo raitisilman avaus, vai tarkoitetaanko tässä että ilma ohjataan vivustolla suulakkeille ja laitetaan puhallin seis ?!

Ja tässä vielä tiivistelmä:

-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...


Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.

Kennon pääsi hyvin näkemään kun kaikki oli purettu pois tieltä, oli alumiininen ja kirkas. Jos luette tai ymmärrätte lukemaanne ongelma ei ole lämpö, vaan puhalluksen riittämättömyys.

Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta. Alkuperäinen näytti olevan eikä mielestäni osia puuttunut. Ja puhaltaa kädessä hyvin sekä kohisee.

Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).

Onko näin ? Ja ei puhalla ja vivut ja vaijerit on kunnossa.

no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? Havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.

Lämpöjen kanssa ei ole ollutkaan ongelmaa, vaan puhalluksen. Tai on siinä mielessä että huonosti lämpenee kun tulee vain lehmän henkäys hyttiin. Nämä havunneulaset ja muut jäävät kennon "etupuolelle jotka on helppo poistaa imurilla.

Messätissari 09.02.2014 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1101794)
Puhallin siis pyörii edelleen oikeaan suuntaan, kaikki vaijerit on läpissä kiinni ja ne toimivat vivuista säätämällä. Missä sijaitsee tuo raitisilman avaus, vai tarkoitetaanko tässä että ilma ohjataan vivustolla suulakkeille ja laitetaan puhallin seis ?!

Raitisilmaläpän säädin panelin vasemmassa alakulmassa se, missä on auton kuva. Vipu äärimmäisessä asennossa oikealle pitäisi läpän olla kokonaan auki ulkoilmaan.

Raitisilmaläppä auki ja hana kokonaan kiinni, niin pitäisi minun käsitykseni mukaan ulkoilman päästä kennon ohi suulakkeille. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos ulkoilma pääsee ajossa kunnolla puhaltamaan hyttiin, hormituksen voi päätellä olevan auki ja kunnossa. Vaikea päältäpäin tietää...


Sivu luotu: 17:03 (GMT +2).