Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   XJ Cherokee 4.0 Renix ei starttaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119576)

Jax_KiBez 11.01.2014 17:16

XJ Cherokee 4.0 Renix ei starttaa
 
Eli mulle uusi auto joka kuoli tänään liikenneympyrään, yhtäkkiä vain sammui.
Ei tule kipinää, ulkomaisilta sivuilta lueskelin kampiakselin asentotunnistimesta ja siitä kuinka se voi hajota juuri näin. Mutta olisko jollain kotomaassa tarinaa näistä koneista, kun ei huvikseen viitsi ostaa osia.

Oudointa on että edellisenä päivänä lämpömittari rupesi sekoilemaan, eli kun painoi kaasua lämpömittari painui nollaan ja kun starttaa niin se menee aivan kaakkoon, onko tällä jotain yhteyttä vikaan. Tekee sitä edelleen, esim. jos pistän D:lle ja starttaan (eli ei startti pyöri) niin silti lämpömittari lyö kaakkoon.

Mittasin 205ohm kampiakselin tunnistimelta jonka pitäis olla ok, mutta myös puhuttu että virtaa pitäis tulla 5-8 volttia, jostain syystä en tätä saanut yksin mitattua kun näytti puhdasta 0.

Eli onko periaattessa käynnistymiseen mitään muita edellytyksiä kipinän suhteen että puolaan tulee virta ja se menee eteenpäin ja kampiakseli antaa puolalle herätteen?

EDIT:
Ratkaisu:
Puolasta mennyt käämi poikki, puolan vaihdolla rupes pelaa.

Timo_L 11.01.2014 18:23

Siitä:

Renix fuel injection manual

Jos kipinää ei tule mutta bensapaineet on ja pyörittää, usein syynä on kampuran asentotunnistin. Ei kuitenkaan aina. Kaikenlaiset outoudet mittariston toiminnassa tjsp. monesti maadoitusvikoja, ja ne on Renixeissä ainakin - jos ei yleisiä - niin ainakin niitä on. Noista on hyvä lähteä liikkeelle :)

lavanelikko 11.01.2014 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1090619)
Siitä:

Renix fuel injection manual

Jos kipinää ei tule mutta bensapaineet on ja pyörittää, usein syynä on kampuran asentotunnistin. Ei kuitenkaan aina. Kaikenlaiset outoudet mittariston toiminnassa tjsp. monesti maadoitusvikoja, ja ne on Renixeissä ainakin - jos ei yleisiä - niin ainakin niitä on. Noista on hyvä lähteä liikkeelle :)

Itellä tekee mittarit ihan samanlaista jumppaa, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole vaikuttanut käynnistymiseen... Kampuran asentontunnistimelle ääni täältäkin. Tai sitten jostain on piuha poikki. Itse tarkistaisin pyörijän kunnon ja samoin tulppien kunnon mittarilla, noin ens hätään, niin saa nekin suljettua pois listalta.

Jax_KiBez 11.01.2014 18:35

Kiitos jo tähänastista neuvoista, täytyy heti aamun valjetessa mennä tutkimaan. Tosiaan virranjakajan hilut vaihdoin, sitten huomasin vasta ettei tosiaan tule virtaa edes puolalta eteenpäin. Bensapaineita en pysty varsinaisesti mittaamaan mutta bensa haisee starttailujen jälkeen ja tukin päästä jos vapauttaa paineen niin suihkaisee kunnon paineella, eli sen puolen pitäisi olla kunnossa. Ja tosiaan auto sammui ajosta juuri niin että ihan kuin moottorin sammuttaisi ajosta, ei kuten bensa loppuisi. Auto on minulle uusi joten en tiedä kuinka nopeasti muutenkin pitäisi startata, tossa mitä pari päivää kerennyt olee niin starttaus on n. 2-3sek ennenkuin käynnistyy.

Tarkastan huomenna ensin puolan maadoituksen ja piuhat, sitten koitan mitata uudestaan kampiakselin tunnistimen voltit, katsotaan mitä sanoo. Jos ei muuta niin täytyy hinata auto töihin, kun nosturilla on sitten helpompi jatkotutkia tai purkaa autoa kuin kerrostalon parkkipaikalla.

Niin ja niinkuin lisäinformaationa, huomasin ostaneeni taas melkoisen virityksen, johtovirityksiä ja letkuvirityksiä on kaikkialla joten auto on täynnä irtonaisia liittimiä joille ei ole mitään järkevää paikkaa. Tilasin mm. turhaan ilmastoinnin esivastuksen kun tänään huomasin että kappas, piuhat on siitä irti kun purin kojelautaa... Kivaa kun ihmiset tekee jotain "huoltoja" omineen virityksineen ja jättää kaiken puolitiehen.

bj45lava 11.01.2014 18:35

Jos se suoraan ajosta sammui, niin kampuran tunnistin olis aika vahvoilla ehdokkaista

JAMANT 11.01.2014 19:35

Eikä se Renixiin ole edes kallis vaihtaa turhaan, tossa: http://www.jamant.fi/asennontunnisti...89-p-1770.html

popo99 11.01.2014 22:18

täältä ääni kanssa cps vialle, ite tilailin ebayn kautta uuden kiinasta, tulee viikossa suoraan ovelle edullisesti...
http://www.ebay.com/itm/New-Crank-Sh...item4ace8dd16a
http://www.ebay.com/itm/Crank-Shaft-...df0c47&vxp=mtr

tapsa4x4 11.01.2014 22:35

Mulla teki aivan samat viat mutta sammahti pari kertaa ja hetken odottelulla läks käymään ja hallin pihaan hyytin. Puola oli hajonnut.
Autona -94 jeep grand cherokee 4.0l

Jax_KiBez 11.01.2014 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja popo99 (Viesti 1090728)
täältä ääni kanssa cps vialle, ite tilailin ebayn kautta uuden kiinasta, tulee viikossa suoraan ovelle edullisesti...
http://www.ebay.com/itm/New-Crank-Sh...item4ace8dd16a
http://www.ebay.com/itm/Crank-Shaft-...df0c47&vxp=mtr

Perkule kun on halpaa, hitto kun ei ole luottokorttia, paypal-tiliä. Enkä kaiken lisäksi ole ikinä käyttänyt eBay:tä, täytyis varmaan opetella.

EDIT: No näköjään toimii Visa Electronillakin PayPal, joten kävimpä sitten avaamassa tilin, ei vaan saa vielä tilattua tuon kautta mitään. Joten kai täytyy tukea kotimaista vielä tämän kerran :D

lavanelikko 12.01.2014 01:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jax_KiBez (Viesti 1090626)
Niin ja niinkuin lisäinformaationa, huomasin ostaneeni taas melkoisen virityksen, johtovirityksiä ja letkuvirityksiä on kaikkialla joten auto on täynnä irtonaisia liittimiä joille ei ole mitään järkevää paikkaa. Tilasin mm. turhaan ilmastoinnin esivastuksen kun tänään huomasin että kappas, piuhat on siitä irti kun purin kojelautaa... Kivaa kun ihmiset tekee jotain "huoltoja" omineen virityksineen ja jättää kaiken puolitiehen.

Terve tuloa vanhan Jeepin omistajaksi... Jos siltä pensatukin-liittimestä "lentää" nestettä ulos niin silloin pitäis olla polttoainepaineet kunnossa. Ja luulis PCM:nkin olevan kunnossa jos paineita saa polttoainelinjaan... On nää autosähköt vaan semmosia mysteerejä, että ei koskaan voi olla varma yhtään mistään...

Jax_KiBez 12.01.2014 07:08

No, positiivistä on se, että nyt tietää mitä odottaa. Pikkuhiljaa tästä rakennellaan toimiva maastoauto :)

Jax_KiBez 12.01.2014 16:53

Tänään purettu edellisten omistajien johtovirityksiä ja vanhan ABS-järjestelmän jämät, sekä selvittänyt mitä mikäkin johto tekee. Ja sit tuli mitattua vielä tuo CPS, vissiin paska koska yleismittarilla kun mittaa asetuksella "100mVAC" ja konetta pyörittäessä isoin lukema mitä tuli oli jotain 0,3. Eli eikös tuo silloin ole 0,03V? Vissiin aikas sökö? Taisin sittenkin mitata väärin kun TÄMÄN ohjeen mukaan oli sit mittari säädetty väärin, hitto kun en osaa käyttää yleismittaria kunnolla. Noh tilaan sensorin kuitenkin.

Antakaas joku hyvät neuvot että miten helvetissä tuo CPS vaihdetaan kun on amerikan insinöörit keksinyt sille melkoisen paikan.

Timo_L 12.01.2014 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jax_KiBez (Viesti 1090948)
Antakaas joku hyvät neuvot että miten helvetissä tuo CPS vaihdetaan kun on amerikan insinöörit keksinyt sille melkoisen paikan.

Musitaakseni 11mm hylsyllä, pari jatkoa + nivel, auton alta takakautta kardaanitunnelin ja vaihteiston välistä kuskin puolelta. Se on ahdas väli, mutta onnistuu (ainakin pienemmillä käsillä) laatikkoa laskematta.

JAMANT 12.01.2014 18:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1090950)
Musitaakseni 11mm hylsyllä, pari jatkoa + nivel, auton alta takakautta kardaanitunnelin ja vaihteiston välistä kuskin puolelta. Se on ahdas väli, mutta onnistuu (ainakin pienemmillä käsillä) laatikkoa laskematta.

Oikein muistit!! Kuutoskoneesta ei yläkautta onnistu, nelosesta onnistuu!!

Jax_KiBez 12.01.2014 18:20

Tilasin sensorin, josko saisin tiistai-iltana sen asennettua. En tiedä pitäiskö keksiä joku kaveriks ylhäältä ohjaamaan hylsy kohdilleen, kun huomasin yrittäessäni huvikseen löystää pultteja, että kohdalleen osuminen on todella tuskallista, varsinkin kiinni laitettaessa voin kuvitella kun ei sais pultit pudota reiästä sisään. :)

koira 12.01.2014 22:58

Vaatii hyviä hermoja cps: n vaihto:). Kesällä tuli maastossa vaihdettua itikoiden armoilla. Jos ei muu auta ni käytä pikaliimakikkaa hylsys ja pultis. Ja tsekkaa se johdon reititys, vedä mieluummin kaukana pakosarjasta. Mulla oli tehdasklipseissä kiinni mutta vuotava pakosarja oli sen siitä grillannut.

Jax_KiBez 13.01.2014 05:41

Onko kukaan täällä koittanut laatikon pudotusta kun on hommaan ruvennut, amerikoista kantautui, että helpottais jos kannatinpalkin irroittais ja tunkilla pudottais laatikkoa pari tuumaa, ei vaan viitsi ruveta tuohon ellei siitä ihan oikeasti ole paljon apua.

popo99 13.01.2014 09:22

kaveri mukaan, keula ylös reilusti ja hyvä tyyny niskan alle, näin vaihtui omassa, ei tartte/kannata laatikkoa tiputella.

koira 13.01.2014 10:02

Juu, onnistuu ilman tiputusta, ainakin pienillä kätösillä. Etsii oikean työasennon ni kyl se siitä. Jatkoja tarvii reilusti, sinne palkille asti tai jopa sen taakse.

Jax_KiBez 13.01.2014 15:17

Sanokaas mitä olette mieltä, parin "mekaanikon" kanssa juttelin tossa, ja ne mietti että voiko muka anturi lopettaa ihan naks vaan toimintansa. Kun tosiaan ei aikasemmin mitään ongelmia käynnissä. Ja yhtäkkiä vaan kipinä pois kesken ajon, kerkesin käynnistyksen jälkeen ajamaan 100m ennenkuin vain sammui, eikä käynnistynyt enää.

Onko autossa mitään sulakkeita missään tai releitä joka ohjaa varsinaista sytytystä. Voisin vielä ennen anturin saantia tutkia.

tapsa4x4 13.01.2014 18:58

Kyllä mä ainakin ylä kautta sen kampiakselin asento tunnistimen vaihdoin.aika ahdas ja hankala mutta onnistui tosin mitään hyötyä tästä ei ollut.

Timo_L 13.01.2014 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jax_KiBez (Viesti 1091370)
Sanokaas mitä olette mieltä, parin "mekaanikon" kanssa juttelin tossa, ja ne mietti että voiko muka anturi lopettaa ihan naks vaan toimintansa. Kun tosiaan ei aikasemmin mitään ongelmia käynnissä. Ja yhtäkkiä vaan kipinä pois kesken ajon, kerkesin käynnistyksen jälkeen ajamaan 100m ennenkuin vain sammui, eikä käynnistynyt enää.

Onko autossa mitään sulakkeita missään tai releitä joka ohjaa varsinaista sytytystä. Voisin vielä ennen anturin saantia tutkia.

Kyllä se voi kerrasta kuolla. Minulla on siitä 4.0 koneen kanssa parin kerran kokemus. Ekalla kerralla tulin töihin, ei ikinä missään vaiheessa ollut mitään ongelmia. Töistä lähtiessä ei yrittänytkään herätä. Toisella kertaa sammui pihaan, ainakin paikka oli parempi kun työkalut vieressä ja viimeiset metrit pystyi työntämään perille :D

Niin juu, hajosi kyllä joskus Opelistakin vastaavalla tavalla kampuran tunnistin, eli toimi ihan täysin, töistä lähtiessä kuollut.

vihulainen 13.01.2014 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1091598)
Kyllä se voi kerrasta kuolla. Minulla on siitä 4.0 koneen kanssa parin kerran kokemus. Ekalla kerralla tulin töihin, ei ikinä missään vaiheessa ollut mitään ongelmia. Töistä lähtiessä ei yrittänytkään herätä.

Samanlailla kävi tuon WJ:n kanssa. Töihin pääsi mutta ei enään pois.

Jax_KiBez 14.01.2014 15:44

Ei auttanut kampuran anturin vaihto, edelleen sama. Puolalle tulee virta ulostuloon 11,5V joka lähtee jakajalle, kun virrat kääntää päälle, käynnistäessä ei muutu miksikään. Mitäs seuraavaksi?

vellihousu 14.01.2014 16:17

Jaa a, proidilla oli skeidassa samantyyppiset oireet. Siitä oli menny hall anturi (virranjakajan sisällä). Mulla ei tosin oo hajuakaan onko jeepissä edes tollasta...:o
ja onko se sama kikkare kun toi minkä vaihdoit.


Sivu luotu: 03:03 (GMT +2).