Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   sähkö vinssistä hydraulinen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114087)

TeaM-PKR 23.08.2013 05:21

sähkö vinssistä hydraulinen?
 
Onko kukaan kokeillut värkätä moista? Onnistusko laittaa sähkömoottorin tilalle joku korkea kierroksinen hydrauli moottori?

HeikkiH 23.08.2013 10:22

Saa hytikkamoottori pyöriä aika haipakkaa että nopeus olis ees jotenkin tolkullinen. Esimerkkinä Come-Upin vinssit, on nimittäin reilusti eroa vaihteiston välityksessä;

Hydraulinen HV-12:

Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1

Sähköinen DV-12:

Gear train : 3 stage planetary
Gear ratio : 261: 1

sisua45 23.08.2013 10:45

Toyotan mekaanisia vinssejä on muutettu suomessa hydrauliseksi, ja muistaakseni sähköseksikin?

kippo86 23.08.2013 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1036127)
Toyotan mekaanisia vinssejä on muutettu suomessa hydrauliseksi, ja muistaakseni sähköseksikin?

Me mietittii tota vaihtoehtoa hilux-projektissa.
Se tyssäs siihen, ettei saanu järkevää kokoonpanoa, millä olis vielä nopeuttakin...
Tuottoa saa ainaki pumpussa olla riittävästi. Matopyörä kun haukkaa voimaa erilailla kun planeettavaihteisto, niin ei ihan pienellä moottorilla saatu toivottua lopputulosta.

Jos on pakko saada hydraulivinssi, niin ei välttämättä kannata alkaa rakentaa...

Repro 23.08.2013 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1036121)
Saa hytikkamoottori pyöriä aika haipakkaa että nopeus olis ees jotenkin tolkullinen. Esimerkkinä Come-Upin vinssit, on nimittäin reilusti eroa vaihteiston välityksessä;

Hydraulinen HV-12:

Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1

Sähköinen DV-12:

Gear train : 3 stage planetary
Gear ratio : 261: 1

Eli hytikkamoottori sais kiertää 13.4 kertaa enemmin tossa sähkövinssin rungossa että päästäisiin samoihin kelausnopeuksiin alkuperäisen hydr. vinssin kanssa?

Samsonite 23.08.2013 17:54

Hiukkasen ohi, mutta eikös mekaanisesta saa ketjuvälityksen kera ihan ok hydevinssaimen, niissähän lienee matovälitys n. 1:40 ?

lepoantti 23.08.2013 18:42

toyotan mekaaninen kiskoo hyvin ja aika rivakasti hydraulisena, eikä tartte mitään ketjuvetoa kun on oikeanlaiset palikat. tallikaverilla on tällainen ja aika monesti nähnyt että toimii loistavasti....

Samsonite 23.08.2013 18:46

Töröttääkö siinä moottori kytkimen väityksellä suoraan akselinysän päässä?

hiluvitkutin 23.08.2013 19:02

mulla oli patrollissa tällei
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=103923

HeikkiH 23.08.2013 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1036212)
Eli hytikkamoottori sais kiertää 13.4 kertaa enemmin tossa sähkövinssin rungossa että päästäisiin samoihin kelausnopeuksiin alkuperäisen hydr. vinssin kanssa?

Ei vaan meinasin notta hytikan pitäis pyöriä about 4500 k/min että nopeus olis sama verrattuna alkuperäiseen sähköiseen. Tarvii jo kymmenien litrojen tuoton pumpulta. Tehohydron sivulla on näppärä laskuri mm. moottorin mitoitukseen.

BJ-40/76 23.08.2013 21:57

Toytan alkuperäinen vinssi hydrauliseksi:
 
Siis tuo toyotan matopyörällä olevan vinssin hyötysyhde on tuon välityksen osalta "ylivoimaisen" huono; mutta kun tuo matopyörä on ainoa välitys, ja samalla lukitus, niin ei tuo hyötysuhde olekkaan niin ylivoimaisen huono?

Ja olikohan 90 luvun alussa, kun jossain hinurissa oli tojotan mekaaninen vinssi lavavinssinä, ja nimenomaan hydraulimoottorin perässä?

Ja jos haluaa käyttää vinssiä silloin, kun moottori on sammuksissa, niin esim. telinnostajan pumpusta saa pikkusen liikettä aikaiseksi...
Ja tietysti voi käyttää apuna, kun tuntuu että nokkapumpulla ei saa tarpeeksi tuottoa/vetonopeutta....

ps. mistä lisätään o-kirjain otsikkoon?

HeikkiH 23.08.2013 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1036306)
ps. mistä lisätään o-kirjain otsikkoon?

edit -> lisävalinnat

Mites tuo 'Yotan vinssi vaihteiston tukilevyllä varustettuna, paljonko sillä kärsii nyhtää ennen ku paikat repeää?

BJ-40/76 23.08.2013 23:08

OK!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1036316)
edit -> lisävalinnat

Mites tuo 'Yotan vinssi vaihteiston tukilevyllä varustettuna, paljonko sillä kärsii nyhtää ennen ku paikat repeää?

Tuosta tukilevystä, ja sen kestävyydestä ei ole mitään kokemusta;)

Kun alon vetämään tuolla nimimekkini bj:n vinssillä, niin siinä oli joku "vitsi-" vaijeri noin 10m, ja joku perämoottorin sokka muoviteipillä kiinnitettynä...

No, tuosta varaosa autosta otin vinssin, kun siinä oli sokka mallia "puikko esab"

Sitten noin 3 vedon jälkeen ostin romutetusta torninosturista 50mk vaijeria n.50 metriä könttänä, siis koko rummun tyhjäksi. ja sitä piti kantaa TE-71 corollan takaluusteriin 2 kieppinä, molemmat painoi yli 50kg:o
Ja sitten nuo toyotan välityksen puolen korvat pettivät 2 kertaa; molemmilla kerroilla joku risu/oksa työnti ulosoton päälle....
Ja kun asuin silloin Oulun keskustassa (rotuaarille ei tarvinut maksaa...) niin vinssissä ei ollut vapautusvivua, sillä halusin että vaijeri pysyy poissa lyhtypylväistä tms.

Mutta kun on n. 4kg taittopyörä, ja orkkis "nato?"koukku takana, mistä isoilla liinoilla isoihin puihin, niin yhtään kertaa vinssaus ei ole jäänyt kesken voimanpuutteen takia!

Toki "nuo pullistelut" tuli tehtyä n. 10 sitten...

TeaM-PKR 24.08.2013 08:09

Tällaista ounastelinkin välitysten suhteen. Onko kokemuksia hyd moottori/pumppu parista tilavuuksien suhteen jos Toyotan mekaaniseen sovitetaan suoraan ja pumppu koneen nokkaan?

Samsonite 24.08.2013 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1036237)

Tästä kun saisi punpun ja moottorin speksit niin voisi talvella rakennella lavan alle keskivinssin....

E: Niin pumppu oli välijortaanilla PTO:n piässä?
http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=73899

kippo86 24.08.2013 09:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1036228)
toyotan mekaaninen kiskoo hyvin ja aika rivakasti hydraulisena, eikä tartte mitään ketjuvetoa kun on oikeanlaiset palikat. tallikaverilla on tällainen ja aika monesti nähnyt että toimii loistavasti....

Tästä olisi mielenkiintosta nähdä elävää kuvaa?

HRD 24.08.2013 09:51

Yks hurja on ainakin tehnyt tojon läpivetävästä vinssista kaks nopeuksisen. Molempiin akseli tumppeihin hydemoottorit, eri kokoiset ja ohjaukset painerajoilla...

Jeeper 24.08.2013 10:42

Hydrauli M8274 kaupan:
http://www.blocket.se/ostergotland/P...5.htm?ca=2&w=3


Sivu luotu: 19:13 (GMT +2).