Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   katalysaattorit offiautossa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113777)

Rytari 14.08.2013 21:40

katalysaattorit offiautossa
 
millasia porukat on käyttäneet, kuitenkin varmaan paljon senkin ikäisiä laitteita missä se pitää paikallaan olla ettei ihan kaikki varmaan poistaneet ole, tahtoo olla ettei noitten kestoikä ole montaakaan kuukautta kun jo kolisee, rämisee tai tehot häviää ja veto loppuu, nyt kun täytyy tuota pakoputkirempaa taas jeeppiin tehdä niin kaippa se olis sekin laitos uusittava.

vimmemmäksi paikallaan ollu magnaflown tekeles, 90 semmonen maksaa ja mitään ei kestä, suora putki tilalle ei ole vaihtoeho, äänet on liian kovat, tuppaa vähän kärytä paikallaan seissoskellessä ja kaippa se vähän päästöihinkin muutenkin vaikuttaa...

putkikoko on 2 1/2" joten vaihtoehtoja on kyllä hyvin, riittää jeepin tehoille mutta se koko ja kestävyys onkin sitten ihan arvoitus.


ja samaan rahaan kysellääs että mistäs tarpeeksi kestävä vaimennin?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107417

BJ-40/76 14.08.2013 23:04

Ei kokemusta offiautojen katalysaattoreista.
 
Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...

Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.

Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.

Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)

Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet:rolleyes:

Rytari 15.08.2013 00:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1033278)
Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...

Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.

Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.

Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)

Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet:rolleyes:

se kuuluisi tuohon suoran ruosteisen putken tilalle ja kuva on vanha vain havainnollistamistarkoituksessa...

tottakai katalysaattori käy kuumana ja sytyttää turvettakin, mutta niin tekee jo jeepin pakosarjakin, siellä kollektorin päällä palaa turve ihan toistuvasti, siihen on jo tottunut että sitä saa joka reissun jälkeen sammutella, usein saa oikein erikseen pysäyttää ja varistella kytyjä etenkin kesäkelillä ettei tielle varisevat kipinät levitä mitään maastopaloja

millasia läpivirteusvaimentimia ne pienemmät sitte tarvis olla että tulis hiljaisempi kun katti+ tommonen resonaattori? pönttö, tolle matkaa mitä autossa on putkea ei kovin montaa vaimenninta sovi koska ainoa paikka niille on tuon alimmaisen putken maltkalla, tuolleen ilman kattia ääni on todella sietämätön autoon sisälle jossei se hiljainen ole katin kanssakaan, ja jos jättää katin katsastusvarusteeksi niin milläs välttää sen käryn haistelu paikallaan jumitellessa kun se ainakin mun yksilössä on todella pistävä, kanssamatkustajat valittaa aiheuttavan päänsärkyä..

offroadjouni 15.08.2013 07:10

Minulla on ollut Jeepissä koko ajan sama katalysaattori ja vaimennin minkä laitoin sinne kun vaihdoin akselit ja alustasarjan neljä vuotta sitten. Katalysaattori on Walker ja vaimennin Spin Tech. Suunnistuskisoihin ja venäjälle mennessä laitan lisäksi tupon sorvilastua pakoputken päästä sisään lisävaimennukseksi - kun noissa tapahtumissa tulee vietettyä pitkiä aikoja autossa niin pieni lisävaimennus vaikuttaa positiivisesti käyttökokemukseen.

Edit: Hajuhaittaa en ole huomannut katalysaattorin takia, mutta palavaa hajua tulee muuten kyllä kun turve jumittaa putkeen kiinni ja käryää siinä pitkän aikaa.

JAMANT 15.08.2013 07:34

Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...

Rytari 15.08.2013 13:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1033317)
Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...

sitä se varmasti on, ei siitä ole epäilystäkään, varmasti tossa suuttimet, nokka ja kannen viilaus tekee osansa siihen asiaan että seos ei ole täydellinen tyhjäkäynnillä mutta minkäs teet, en mä ainakaan osaa asialle mitään tehdä, päästöistä se kyllä ilman kattiakin menis ja laajakaistakin näyttää orjallisesti 14.7 vaikka minkä tekis mutta käälä siitä tulee, sorvinlastua putkeen...hmm.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=70945

onko keraamisen ja metallisen katin välillä kuinka kestossa eroa, hinnassa ainakin näkyy olevan.

kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.

offroadjouni 15.08.2013 13:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1033392)
kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.

Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.

Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.

Rytari 15.08.2013 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1033394)
Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.

Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.

kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniä

ZAU 15.08.2013 20:20

Raptorin vaimennin kesti 2kk tässä tulos http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16327


Simons vaimennin kestänyt jo 3 vuotta ja on ihan eri laatua kuin raptorin pöntöt.

Timo_L 15.08.2013 20:57

Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..

Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.

Rytari 15.08.2013 21:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1033557)
Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..

Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.

no kukas flowmastereita myy... us parts tilauskamana mutta?

offroadjouni 15.08.2013 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1033480)
kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniä

Tämä tuli mulle Jenkeistä isomman tilauksen mukana, eli en tiedä myykö joku suoraan Suomeen lähettävä kauppa näitä.

Superlon 18.08.2013 07:56

Itellä on laippakiinnitteinen bilteman tarvikekatalysaattori. Vähän kovemman äänen päästää suoralla putkella ilman kattia. Aattelin, että vois koittaa katin kokosta pientä vaimenninta siihen tilalle.

Rytari 22.08.2013 14:02

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136723

tommonen rst kuorinen metalliinauhasta kieputetulla kennolla oleva katalysaattori tuli nyt kokeeksi, kennon ei pitäisi haljeta palasiksi kuten keraamiset.

Timo_L 22.08.2013 14:17

Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..

Rytari 22.08.2013 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1035824)
Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..


ei riitä kasille, ja toi oli vaan 2 1/2" putkellekin, toki löyty 3" mallikin mutta siinäkin oli se suositus koneen koko pienempi

kenppi 23.08.2013 15:58

Onhan noita kauppoja netissä mistä saa katteja. Tuossa esimerkiksi pari, shop.mamasan.fi ja race.fi

Löytyy keraamisia tai sitten niitä parempia metallikennolla olevia

HV 23.08.2014 19:54

Uppaillaas tätä
 
tarvis tehä uutta putkee runneriin ja ajattelin samalla uuden katin laittaa että saa lisää potentiaalia irti veekutosesta :D
Mites noissa metallikateissa/kilpakateissa ei ole jotain eu-hyväksyntää, niin haittaaks se ?
Ja onko edes mitään järkeen laittaa tuplaten kalliimpi metallikatti keraamisen sijaan ?

Repro 23.08.2014 20:53

Saman näköinen katti kuin Rytarilla, mutta Biltemasta ostettu "race katti", kuumana se käy kun röökin pystyy todistetusti sytyttämään vaikka auto oli ollut sammuksissa. Jos laittaisi pohjapanssarin paikoilleen niin se olisi sen takana suojassa.

maddis 23.08.2014 21:06

Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita. ;)

Repro 24.08.2014 02:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maddis (Viesti 1154768)
Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita. ;)

Kyllä. :rolleyes:

vmt 31.08.2014 19:08

Tämmöisiä katalysaattorihommia...

Tuo pois:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161378

Ja tuommoinen metallimalli tilalle. Saattaa taas kulkukin hiukan piristyä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161379

Onhan tuo nyt helpompi mahduttaakin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161380

ajelija 04.04.2015 01:15

Lisätään löytyneeseen topicciin
 
Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?

Timo_L 04.04.2015 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ajelija (Viesti 1216444)
Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?

Onko sillä mitään väliä, koska ne on pakollisia jo yli 20 vuotta vanhoissa autoissa.. ;) Muistan että joskus vuonna kirves ja miekka puhuttiin ~10 hevosvoiman erosta, mutta väittäisin että nykyajan polttoaineensäästövimmassa puhutaan varmaan maksimissaan muutamasta hevosesta.

Se mitä itsellä oli vuosimallin 1990 Jeepissä neljän litran bensakoneen perässä katti - hieman tukossa oleva sellainen, alkuperäinen ~200tkm ja silloin n.16 vuotta vanha. Otin sen autosta pois kun ei ollut otteessa mainintaa, en todellakaan huomannut minkäänlaista eroa kulkupuolessa. Vain pakoäänet hieman voimistui.. eli siis eroa ei huomaa edes persdynossa.

PunisherFIN 04.04.2015 21:19

mut placebo efektin takia vois sen silti ottaa poijes :D


Sivu luotu: 16:04 (GMT +2).