Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   nisukka keitti ja kansipahvi vaihtoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113406)

walle81 05.08.2013 19:30

nisukka keitti ja kansipahvi vaihtoon
 
eliikkäpäs niinhän siinä sitte kävi että kinkkukaappi otti ja keitti hajonneen vesiputken vuoksi jota en ajoisa hokannu!ne pitäs nuo kännykät kieltää ajon aikana ko ei kerkii mittareita tsiikailla:)

mut mut ny ois kansi irti ja uutta kansipahvia vailla ja kysymys kuuluupi että mihis momenttiin nuo pultit vedetään ja misä järjestyksessä?joku kaavio olis paikallaan ja siinähän on tosiaan kahden kokosia pultteja m10 ja m12!!

ja kiirekki olis ko tuo jahtikausiki lähestyy

BJ-40/76 05.08.2013 19:48

Bensa vai diesel, ja onko 80 vai 2000 luvun kapineita...
 
Siis jos olisi tarkemmat tiedot, niin helpommin saisi vastauksia/neuvoja.....

jyrden 05.08.2013 19:53

Kuullostas siltä, että kyseessä on 80luvun kampe ja moottorimallia SD... Ja dielseli, kun siin noita kahden kokosia sekasin.

Keskeltähän alotetaan, ja päitä kohden ristiin puolelta toiselle...

Noi kymppiset voi vetää ns. 12kiloon ja toiset 14kilooo...

walle81 05.08.2013 19:53

katos tärkein pääs unohtuun!eli motti on 2.3 sd diisseli ja vanha tuo mosa on.tarkkaa ikää en tuolle motille tiiä runko on 2.4 bensa vm87 johon istutettu jälistä päin tuo diisseli

jyrden 05.08.2013 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja walle81 (Viesti 1030145)
katos tärkein pääs unohtuun!eli motti on 2.3 sd diisseli ja vanha tuo mosa on.tarkkaa ikää en tuolle motille tiiä runko on 2.4 bensa vm87 johon istutettu jälistä päin tuo diisseli

Kyllähän tuo tekniikka vielä samalta vuosikympiltä on, ja voi pian olla vielä et samalta vuodeltakin. Td sarjasia moottoreita tuli tarjolle -88, mutta ompa tuossa lähellä yks 87:kin tuolla tekniikalla. Ei muuten, mutta vaihdoin sellasen sinne ku entinen porsi.

BJ-40/76 05.08.2013 22:03

joku SD23 -86 --> 88?????
 
Koskaan en ole kiriny k.o kantta, ja nuo allaolevat momentit "viitteellisiä"
siis nuo sylinterien pultit (10 kpl) vois olla ensimmäisessä kiristyksessä n. 59-78 Nm, ja toisessa 118-127 Nm, ja nuo pienemmät,sivussa rivissä olevat 8 kpl, ensin 20-29 Nm ja toisessa 44-54Nm.
Ja kiristys lähtee keskeltä kiertäen, voin piirtää kuvan, jos tarpeen (minulla laajempaa kokemusta ainoastaan LD28:sta, ja joku kertoi huomattavasti suurempia momentteja k.o kinkkukaappiin)

jyrden 06.08.2013 20:37

Saahan niihin tarvikekaupasta momentit oikeetkin, tai sit koneistamolta kysyen...

Ei tarvi arpoo ja miettiä et mikä on oikeen.

Vanhan liiton korjaajat vetää ns. kilo per milli noita kii ja on pysyneet kii ja nipussa hyvin.

BJ-40/76 06.08.2013 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1030474)
Saahan niihin tarvikekaupasta momentit oikeetkin, tai sit koneistamolta kysyen...

Ei tarvi arpoo ja miettiä et mikä on oikeen.

Vanhan liiton korjaajat vetää ns. kilo per milli noita kii ja on pysyneet kii ja nipussa hyvin.

Aika raju momentti tuolle 10mm pultille tuo aiemmin esittämäsi: ja varsinkin kun kyseessä kannen pultti, siis valuraudassa/teräksessä vastin kierteet!

" Noi kymppiset voi vetää ns. 12kiloon ja toiset 14kilooo..."

Vai onko jossain tuommoisia momentteja 80 luvun autoissa, nimen omaan kannenpulteissa? vai oliko sulla halvalla ajosta otettu moottori myynnissä?

Olen vetänyt 10mm kierteellä olevia pultteja/muttereita k.o momenttiin, jopa suurempaan, mutta mutteri on ollut jotain aivan muuta, valurauta lohko.

p.s sinne koneistamoonkin arvii yleensä tietää enemmän, kuin se että aikaisemmin ollut bensa, nyt diesel, ja auton valmistusajankohta.

jyrden 07.08.2013 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1030519)
Aika raju momentti tuolle 10mm pultille tuo aiemmin esittämäsi: ja varsinkin kun kyseessä kannen pultti, siis valuraudassa/teräksessä vastin kierteet!

" Noi kymppiset voi vetää ns. 12kiloon ja toiset 14kilooo..."

Vai onko jossain tuommoisia momentteja 80 luvun autoissa, nimen omaan kannenpulteissa? vai oliko sulla halvalla ajosta otettu moottori myynnissä?

Olen vetänyt 10mm kierteellä olevia pultteja/muttereita k.o momenttiin, jopa suurempaan, mutta mutteri on ollut jotain aivan muuta, valurauta lohko.

p.s sinne koneistamoonkin arvii yleensä tietää enemmän, kuin se että aikaisemmin ollut bensa, nyt diesel, ja auton valmistusajankohta.



Pihassa Nissanin LD20-II:nen turbotettuna ja siinäkin kansi vedetty 14kN... Ja ei oo moksiskaan, ja siinä tuollaset kymppiset pultit ja valuarautanen kansi....

Osa koneistamoista vaatii, ja osa ei sitten taas... Joidenkin kansipahvien mukana tulee lappuakin et näkee mikä järjestys ja momentit niissä... Itse käyttänyt kannet eräällä kansipajalla, josta alottajallekin voi kysyy momentit...

kauppiaksin antanut momentit kysyttäessä, jos tarve ollut siihen. Ei tarvi kaikkia netisyövereistä ettiä ja selata sivutolkulla et missä se oli, jos sattuu jonku forumin jutusta löytyykin jotain tietoo.

BJ-40/76 07.08.2013 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1030674)
Pihassa Nissanin LD20-II:nen turbotettuna ja siinäkin kansi vedetty 14kN... Ja ei oo moksiskaan, ja siinä tuollaset kymppiset pultit ja valuarautanen kansi....

Jos on vedetty 140Nm (tuo 14kN ei ole kiristysmomentti, vaan "vetovoima" noin 1400kg), niin ei heitä välttämättä paljon, vois olla 3. vaiheessa 118-127 Nm oikea momentti.

Se, että onko 10mm pultit, epäilyttää: monessa suhteessa tuo LD20 muistuttaa tuota LD28, jossa on paksummat pultit: ja momentti juurikin tuo yllämainittu. Tuo sd23 on taasen aivan erillainen....


Sivu luotu: 09:51 (GMT +2).