Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   neuvoja patrollin joustoista.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111117)

make1978 21.05.2013 15:48

neuvoja patrollin joustoista..
 
eli ongelma 82 patu josta poistettu vakaaja ja vaihdettu pidemmät iskarit joka nurkkaan,joustaa kuin rautakanki:confused:

eli edessä ja takana kolmelatiset jouset,jotka kylläkin taottu sen verran että riipukkeet on ihan pystysuorassa.korotusta tuli taonnalla sen verran että apusipukkaa laskin 4cm ja laitoin tuplanivel kardaanin eteen,jyrsin kardaanille uran poikittaispalkkiin ja käänsin pinjonin lähdön suoraksi käyttäen kiiloja akselin ja jousen välissä(tässä kohtaa täytyi myös navat kääntää ajettavuuden säilyttämiseksi):mad:

muuten auto on jo ihan ok,on viisvaihteinen lodju,4,65 perävälitykset,on turbon kilkkeet,parempi ahdin ja putkisto sekä välijäähy.on korin korotukset,33x12,5 kumekset,kirrattu kitka takana ja kitka(joka vielä kirrataan) edessä mutta niitä JOUSTOJA ei tosta pirusta löydy:(

nyt apua ongelman ratkomiseen..pitääkö laittaa pitemmät riiput?auttaako mitään?

Sami89 21.05.2013 16:13

Kierrealusta..:D muuten voi olla melko vaikeeta..

Punanenä 21.05.2013 16:24

Katko ne etulehdet kerroksittain, Norra ja apunorra siis jätä rauhaan mutta seuraavat lehdet sitten:) Lehdet on hyvä myös säännöllisesti rasvata, oikeaa rasvaa tulee moottorin pohjassa olevasta propusta, sitä mustaa siis:o

Takalehdille ei varmaankaan voi ihmeitä tehdä? Revolveri-riipukkeilla voi parantaa...

make1978 21.05.2013 16:33

höpö höpö:D kyllä täälä latijousisista patrolleistakin jotka joustaa kuvia on:)
enkä mäkään nyt mitään tynnyri joustoja tarvi mut sais ees matalan kannon yli mennä niin ettei oo ristissä kun kanin hampaat:D

joo eli jousisssa on uudet nailoniset liukupalat ja on öljytty mut ei vaan tuu ulos ollenkaan..:confused:

mitä muuten tarkotit tolla kerroksittain katkasulla tarkemmin,siis se kolmas lehti lyhyemmäks vai:confused:

mite noi revolverit tie ajossa toimii?uskaltaako sen jälkeen vetää sladissa menee vai tuleeko nelipyörä ohjaus kykiäisinä?:D

Natosj 21.05.2013 17:53

Mitäs katsuri nykyään sanoo jos ottaa vakaajantangon pois?
Vai pitääkö ruuvata kiinni aina kun käy leiman hakemassa?

make1978 21.05.2013 18:30

empä tiedä kun en oo kysyny:Deikä oo sekään;)

Punanenä 21.05.2013 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make1978 (Viesti 1008389)
höpö höpö:D kyllä täälä latijousisista patrolleistakin jotka joustaa kuvia on:)
enkä mäkään nyt mitään tynnyri joustoja tarvi mut sais ees matalan kannon yli mennä niin ettei oo ristissä kun kanin hampaat:D

joo eli jousisssa on uudet nailoniset liukupalat ja on öljytty mut ei vaan tuu ulos ollenkaan..:confused:

mitä muuten tarkotit tolla kerroksittain katkasulla tarkemmin,siis se kolmas lehti lyhyemmäks vai:confused:

mite noi revolverit tie ajossa toimii?uskaltaako sen jälkeen vetää sladissa menee vai tuleeko nelipyörä ohjaus kykiäisinä?:D

Eikös siinä ole etulehtiä 6kpl päälletysten (tasapituisia)? vai jopa seitsemän? Alin lyhimmäksi ja niin edelleen... Mutta jos siinä on vain kolme lehteä niin sitten en kyllä sanoa:confused:

make1978 21.05.2013 18:38

ei noissa mitkä on vielä datsuneja-82 ja vanhemmat oo kun kolme.
varustelu alkoi vasta kun siitä tuli nissani:D

voisko toi vakio riippu käppyräks taotun jousen kans aiheuttaa sen ettei jousta ulospäin juuri mitään(eikä kyllä meinaa pohjatakkaan kovin helposti):confused:

Rolpatti 21.05.2013 20:02

Ei se patukka oikeen orkkiksena jousta...
soattuna ne joustaa paremmin, kun se akseli on pakan alapuolella.
Ne kolmilehtiset joustaa kyllä mielestäni monilehtisiä paremmin.
tee hillitysti pitemmän riiput niin saat hiukan eloa lisää siihen.

Punanenä 21.05.2013 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make1978 (Viesti 1008415)
ei noissa mitkä on vielä datsuneja-82 ja vanhemmat oo kun kolme.
varustelu alkoi vasta kun siitä tuli nissani:D

voisko toi vakio riippu käppyräks taotun jousen kans aiheuttaa sen ettei jousta ulospäin juuri mitään(eikä kyllä meinaa pohjatakkaan kovin helposti):confused:

En usko että se itse riippu on ongelma jos vaan sen liikerata riittää... Takominen aiheittaa kyllä lujittumista joka voi pahimmillaan ainakin teoriassa tehdä jousesiteräksestä liian kovan, Voi jopa tehdä jousesta katkeamisalttiin...

Kolmilehtistä ei kyllä mielestäni ole varaa katkoa yhtään... Joku muu keksikööt paremman konstin:)

tapsa4x4 22.05.2013 05:48

Perus ongelma on se että kun on taottu kippuraksi niin jousi on hakattu olemaan ulos jousto asennossa eikä voi venyä enään ulos päin.


Suorat jouset ja soa niin rupeaa joustamaan.

make1978 22.05.2013 17:23

eli vituiks meni sekin kun säästin ja tein itse:mad:

toi kiikku ei kyllä tosiaan tosta pystyasennosta paljon paikkaansa muuta kun jousi on"pohjassa" tai rengas jo irti maasta eli ei taida toi riipun pidennys paljon auttaa?:(

soa en enää jaksais alkaa värkkäämään kun todennäkösesti pitäis taas kääntää navat tehdä bedit hakee kardaanin kulmat yms:mad: nyt tolla kuitenkin voi vetää nelikko päällä toitasataa eikö jurise tai tärise yhtään.

mites noi valmiit korotus jouset sit toimii onko löysemmät vaikka lateja näky olevan 5-7,pitemmät:confused:

jos on jotain muuta mahkua kun soa niin saatoki heitellä ideoita:)

Punanenä 23.05.2013 04:36

No laita ne suorat jouset ja laske rungon korvakkeita alemmaksi ehkä lisäksi vähän pidemmät riiput, mutta malttia sen riipun pituuden kanssa kuitenkin:)

make1978 23.05.2013 14:23

hmm..toi vois olla ihan harkinnan arvonen juttu.

mutta noista valmiista korotus jousistakin kuulusin vielä mielipiteitä jos niitä jollain on:)

ja mites noi revolverit?laittomat vai lailliset? ajettavat? vai rupeeko akselit elämään ihan omaa elämäänsä:confused:

nimimerkki.kysely ikä on koko ikä:D

bluevan 23.05.2013 16:00

Tolleen venyi pätkä dopinsonin setillä joista kaks lyhyintä lehteä poistettu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=54027

Noxi 23.05.2013 16:32

Minä en oo sitte testaillu ite mitään, mutta tutustuin aiheeseen kun oma auto on telakalla. Elikkä lehtijousen jäykkyyteen vaikuttaa yllättävän moni asia. mm. riipun kulma, joka voi nyt olla väärin kun jousia on taottu. Puslien jäykkyys kun jousihan joutuu toispuoleisessa joustossa kiertymään. Esijännitykset asennuksessa yms. Tuolta vieraalla kielellä lisää..

http://www.afcoracing.com/tech_pages/leaf.shtml

make1978 24.05.2013 14:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Noxi (Viesti 1008982)
Minä en oo sitte testaillu ite mitään, mutta tutustuin aiheeseen kun oma auto on telakalla. Elikkä lehtijousen jäykkyyteen vaikuttaa yllättävän moni asia. mm. riipun kulma, joka voi nyt olla väärin kun jousia on taottu. Puslien jäykkyys kun jousihan joutuu toispuoleisessa joustossa kiertymään. Esijännitykset asennuksessa yms. Tuolta vieraalla kielellä lisää..

http://www.afcoracing.com/tech_pages/leaf.shtml

joo.vähän samoilla linjoilla oli yks tuttu asentajakin ja sanoi kans et ei toimi takomisentakia "lyhentynyt" jousi kun riiput on nyt pystysuorassa käski tehdä 45 asteen kulmalla varustetun riipun mikä ois samalla 4cm pitempi arveli et ois pehmeempi tielläkin ja sais ulos joustookin lisää.

toinen ehdotus oli riipun ylemmän kiinnityksen vieminen 2cm taaksepäin ja edelleen sen 4cm pitemmät mut suorat riiput..

mitäsmieltä tästä ollaan:confused:

Punanenä 24.05.2013 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make1978 (Viesti 1009234)
joo.vähän samoilla linjoilla oli yks tuttu asentajakin ja sanoi kans et ei toimi takomisentakia "lyhentynyt" jousi kun riiput on nyt pystysuorassa käski tehdä 45 asteen kulmalla varustetun riipun mikä ois samalla 4cm pitempi arveli et ois pehmeempi tielläkin ja sais ulos joustookin lisää.

toinen ehdotus oli riipun ylemmän kiinnityksen vieminen 2cm taaksepäin ja edelleen sen 4cm pitemmät mut suorat riiput..

mitäsmieltä tästä ollaan:confused:

Tuo kulmariippu on hevonpaskaa:) On aivan sama vaikka riippu olisi nuottiavaimen muotoinen niin hän elää saranapisteittensä mukaan:o

Riipun vieminen taaksepäin ei myöskään auta, pahimmillaan käyristää jousta vielä lisää joka nyt jo on todettu ongelmaksi:eek:

Noxi 25.05.2013 08:23

Juu kyllä se riipun kiinnitys piste pitää rungosta siirtää, riipun mallilla ei muuta mitään.

Jos sen nyt laittaa tuohon malliin kuin kuvassa.. eli suorakulmaan tuohon datum lineen nähden. Nii pitäs tulla ulosjoustoa lisää, jos nyt siis maahan nähden suorakulmassa. Elikkä kohti jousen kiinteää päätä..

http://www.afcoracing.com/tech_pages/images/leaf_3.gif

Kumpaa tuo "taaksepäin 2cm" tarkoittaakaan kun oli vissiin taottu etu ja takajousia? :) taka jousessa se on väärä suunta.

Tuolleen kun ne sais harottaan erisuuntiin. Itellä jää pajerossa ulosjoustossa riippu pystysuoraan, jäi testaamatta ennen purkua rajottiko iskari sen.
http://www-rockbottom4x4-com.4165476...34_xi9VF-M.jpg

Meneekös joustossa muuten jouset suoraksi?

make1978 25.05.2013 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Noxi (Viesti 1009485)
Juu kyllä se riipun kiinnitys piste pitää rungosta siirtää, riipun mallilla ei muuta mitään.

Jos sen nyt laittaa tuohon malliin kuin kuvassa.. eli suorakulmaan tuohon datum lineen nähden. Nii pitäs tulla ulosjoustoa lisää, jos nyt siis maahan nähden suorakulmassa. Elikkä kohti jousen kiinteää päätä..

http://www.afcoracing.com/tech_pages/images/leaf_3.gif

Kumpaa tuo "taaksepäin 2cm" tarkoittaakaan kun oli vissiin taottu etu ja takajousia? :) taka jousessa se on väärä suunta.

Tuolleen kun ne sais harottaan erisuuntiin. Itellä jää pajerossa ulosjoustossa riippu pystysuoraan, jäi testaamatta ennen purkua rajottiko iskari sen.
http://www-rockbottom4x4-com.4165476...34_xi9VF-M.jpg

Meneekös joustossa muuten jouset suoraksi?

siis puhuin nyt etujousista:) eli riipuke on mulla luotisuoraan ylöspäin maasta katsoen kun auto on tasasella omalla painollaan..ja siis ideana oli siirtää etu riipun kiinnitystä sen verran taaksepäin että norran puoleinen pää olisi hiukan edenpänä:) ja mitä tohon sisään joustoon tulee niin ei mielestäni mene mut eipä kyllä mene täysin sisäänkään..eli eisaa pohjauskumia vasten vaikka kuinka koittaa..kokeiltu myös iskarit irti ei oo niistä kii..:(


Sivu luotu: 12:26 (GMT +2).