Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Sisäpuolinen beadlock mallia SLCK (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107722)

PikkuF 23.02.2013 18:07

Sisäpuolinen beadlock mallia SLCK
 
Koska normaali beadlock ei varmista renkaan sisäpuolen pysymistä vanteella, tuli suunniteltua ja tehtyä sisäpuolinen beadlock. Tällaiseen en ole aikaisemmin törmännyt. Kyseessä on demo-versio tubeless vanteelle mikä ei ole halkaistavissa. Koeajo raportti myöhemmin keväällä.
Kommentteja!?

http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=30191

HRD 23.02.2013 18:11

Nerokasta! Miksipä tuo ei toimisi.

bluevan 23.02.2013 18:16

Luulis auttavan aika paljon.
Entäs jos vielä vanteeseen hitsais muutaman knöölin mihin tuo irtokehä nojais niin ei tarttis ruuvata pultteja niin piukkaan.

pee 23.02.2013 18:21

Asiallista ! Se siis onnistui kasata !

Nyt samanlainen sitten vielä toiselleki puolelle :D

Ennakkoluuloton kekseliäisyys, ja viitseliäisyys johtaa hyviin keksintöihin, tää kuuluu kyllä osastoon:

*** RESPECT ***

-MaTTi- 23.02.2013 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 975463)
Entäs jos vielä vanteeseen hitsais muutaman knöölin mihin tuo irtokehä nojais niin ei tarttis ruuvata pultteja niin piukkaan.

Siinähän oli tuo "kynkkä" sitä varten, eli 2 mm paksu peltisoiro hitsattu ympäri.

tare 23.02.2013 19:46

kyllähän toi toimii!

tapsa4x4 23.02.2013 20:46

Tollasen oli samaan tyyliin tehtyn joskus aikoinaan piraten palstalla ja oli ihan toimiva systeemi ainoastaan asennus ei ollut kauhean helppo.

Nikuzai 23.02.2013 21:41

Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?

Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D

Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:

LaaLaa 23.02.2013 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 975575)
Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?

Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D

Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:

Juurikaan en pysynyt käryllä tuossa selostuksessa,mutta äkkiseltään tuli mieleen varmuus renkaan pyöriessä esim. satasen vauhdissa tai reilummassa nimismiehenkiharassa?

Tuo pikkuF:n versio näyttää varsin nerokkaalta ja toimivalta :)

Nikuzai 23.02.2013 23:58

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 975575)
Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?

Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D

Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 975603)
Juurikaan en pysynyt käryllä tuossa selostuksessa,mutta äkkiseltään tuli mieleen varmuus renkaan pyöriessä esim. satasen vauhdissa tai reilummassa nimismiehenkiharassa?

Tuo pikkuF:n versio näyttää varsin nerokkaalta ja toimivalta :)


Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa

baxxter 24.02.2013 00:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 975646)
Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa

Kerros vielä miten tuo sun keksintö puretaan?

Nikuzai 24.02.2013 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 975646)
Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 975652)
Kerros vielä miten tuo sun keksintö puretaan?


:D :p :( Empä ole sinne vielä kerennyt :eek:
Mutta kai se lie samalla tavalla kuin kasaankin eli kummi paikalleen ja lyödään lukko koloonsa, mutta poistaessa vain lyötäisiin lukko kolosta tai sitten sopivalla avaimella lukon katkaisun vieressä olevasta avaimen reiästä kampeamalla :confused:
Tai sitten vanteessa olevaan puoliskoon kolo josta kiilalla lyömällä lukko nousisi ylös tämä ei tosin toimisi jos lukko vanne jostain syystä pääsisi pyörimään :o

sisua45 24.02.2013 00:16

Punainen osa on kiinteä vanteessa, ja oranssi on irtonainen katkos raolla oleva osa?

Nikuzai 24.02.2013 00:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 975657)
Punainen osa on kiinteä vanteessa, ja oranssi on irtonainen katkos raolla oleva osa?

Jeppistä juuriki näin

HeikkiH 24.02.2013 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 975669)
Jeppistä juuriki näin

Piirrä vielä rengas tuohon kuvaan niin huomaat että ei sitä ihan helpolla asenna, saati pura ;)

Noxi 24.02.2013 15:49

Itsehän laittasin nuo viistoukset just toisin päin ja kaksiosanen kehä niinkuin alottajan keksinnössä niin se puristaa renkaan reunan tuohon väliin. Tuo nykynenkin voi toki jo toimia samoin vaan ei saa kuvasta ihan selvää, suorilta pinnat näyttää kehässä mutta entäs vanteen puolella? Radio-ohjattavien beadlockeissa on pulttikehät kummallakin puolella :rolleyes:

Tuota piirroksen kaltaista en uskoisi saavan kenenkään kasaan :) ja ois pirun tarkkaa renkaan reunanpaksuuden kanssa..

88 25.02.2013 10:46

Nostan hattua

Viipo 25.02.2013 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Noxi (Viesti 975847)
Radio-ohjattavien beadlockeissa on pulttikehät kummallakin puolella :rolleyes:

On niitä käytetty tuolla kisapuolellakin, mutta normaalissa käyttöautossa tulee ongelmia jarrujen mahtumisen kanssa.
Lisäksi, mahtuuko edes 10x15" vanne menemään renkaan sisälle 15" aukosta?

Köyhän miehen beadlokkihan olis vetää poraruuveja vanteen läpi kumin jalkaan.

Noissa kumin sisälle tulevissa pantasysteemeissä kannattaa olla tarkkana, ettei se pääse iteksiään murtumaan/purkaantumaan missään tilanteessa. Itellä purkaantu viemäriputki halkastavan vanteen sisältä, ja se melkein hakkas kudokset sisältäpäin rikki.

toyovoima 25.02.2013 20:54

Lisäsin paremman kuvan "kynkästä"...

bluevan 25.02.2013 22:04

No joo en vaan kuvasta erottanut et siinä tuollainen jo oli mitä aiemmassa ajoin takaa.
Onks patentoitu vai saako kopioida :)

Eskimo 25.02.2013 22:13

Mitenhän tuo toimisi ilman tuota vanteeseen hitsattua kynkkää ihan pannan ja vanteen puristusvoiman kitkalla?
Aika kovan puristuksen saa jos 10mm pulteilla vetää ääliöön....

Mutta tosi fiksun näköinen synnytys tämä...!

PikkuF 27.02.2013 08:31

Ei ole mallisuojattu tai patentoitu mitenkään.Eli saa vapaasti kopioida ja esittää myös parannusehdotuksia.
Mikäli joku aikuistenoikeasti innostui asioista annan myös konsulttiapua muutamista käytännön pikku-pikku nikseistä liittyen aiheeseen.
Kannattaa mielummin soittaa 0400-494406.

Itsekkin suunnittelin aluksi pelkkää pantaa ilman kynkkää mutta jouduin päätymään kynkän kannalle eräästä syystä....

HeikkiH 28.02.2013 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuF (Viesti 976922)
Itsekkin suunnittelin aluksi pelkkää pantaa ilman kynkkää mutta jouduin päätymään kynkän kannalle eräästä syystä....

Aavistuksen viettää tuo vanne keskelle, joten saa olla aika kova puristus että se ilman kynkkää pysyy. Ja onhan se helpompi asentaa kohdalleen kun kynkkä hoitaa kohdistamisen.

PikkuF 28.02.2013 17:54

Oikein arvattu...juuri molemmista syistä!!

PikkuF 10.04.2013 18:33

Koeajoja suoritettu maasto-olosuhteissa 0,4 baarin paineilla.Ainakin Boggerin pitokyky parani oleellisesti.
Pientä hionosäätöä pitää vielä kehitellä BL-kehän profiiliin koska yksi renkaista onnistui tyhjenemään kokonaan.
Tarkastelussa selvisi että kehä oli kuitenkin pysynyt paikallaan.Eli sovitus BL:n ja renkaan reunan välillä saisi olla vieläkin tiukempi.
Ongelmahan ei ole kovin suuri jos mukana kulkee ilmakompura.
Rengas tunkilla ylös,ilmat takaisin ja matka jatkuu...

Maantieajossa 1,5 baarin paineilla oli havaittavissa ennalta-odotetunlaista pikku woblausta tuossa 60km/h vauhdissa.
Mistään pitkänmatkan safarirenkaista ei siis ole enään puhe,vaan puhtaasti maastoajoon sopivasta tsydeemistä.


Sivu luotu: 16:03 (GMT +2).