Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   1st gen explorer (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107455)

fordsutii 17.02.2013 10:51

1st gen explorer
 
eli oma topikki tuolle voortille ja kysymyksille!

Seuraavat kopsattu muualta et pääsee juoneen kiinni!

Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.
On hyvä ajaa maantiellä, hiljanen, lämmin, saa kylmäkskii ku ilmastointi toimii.
Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks.

Hain eile just heppakopin ja lanan mei pellolta, kokeilin ajella auraamatonta
osuutta, lunta 35-45cm ja aika kivuttomasti meni eteenpäin..

Eli mistä tulee tojotien ja patrollien maine ja etenkin kova hinta myynti
palstoilla? talvella kylmiä, kesällä kuumia, vetää kolmella, ja saattaa
olla maantiellä ajellessa ei niin mukavia?!

Ei tarvii vetää herneitä nenään, mut tän topicin alottaja osti vajaal viidel
tonnil maastoauton, mistä vetää yks pyörä takanta ja yks eestä! :cool:
#30 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 09:26
http://forums.offipalsta.com/image.p...ine=1350852411 -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Legenda
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 5.535


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.

Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks.


Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. :eek: Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä.

#31 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 09:33
fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Aloittelija
Rekisteröitynyt: 07.02.13
Sijainti: imatra
Viestit: 13


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. :eek: Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä.

Takana on lukko koko ajan päällä, tiiä onko kitka vai mikä mut ei yhellä pyörällä saa sutimaan. Sama perä mitä jonkuu vuosmallin mustangeis on.

Ja kyllä napista painamalla on etu ja takapää yhtä puuta, ja 4wd napin vieressä on vielä 4wd low, jos tuntuu että loppu vääntö 4.0 velttokuutosesta.

#33 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 09:39
fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Aloittelija
Rekisteröitynyt: 07.02.13
Sijainti: imatra
Viestit: 13


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)

No kerro lisää, kute kirjotin vasta ostin kyseisen laitteen ja nuo on omia huomioita!

#34 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 09:44
http://forums.offipalsta.com/image.p...ine=1350852411 -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Legenda
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 5.535


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)

Tätä mäki suosittelen. Ilmeisesti perustelet "oikeen nelivedon" ja "yhtä puuta" olemisen sillä että saat sen sutimaan neljällä yhtäaikaa. Mutta sutiihan se avoimillakin perillä oleva jos kitka on sama/yhtä huono joka pyörän alla. Eli anteeks nyt vaan, mutta samalla viivalla olet nelivetos kanssa näiden "ristivetosten" kanssa.

Ja älä nyt seuraavaks sano että onhan tässä kuitenkin sähköiset napalukot. ;)

#35 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 09:45
Yölento http://forums.offipalsta.com/ModernB...er_offline.gif
Veteraani
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.224


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Se ei todellakaan tee todellista autosta nelivetoa jos etu- ja taka-akselille menee voima yhtä aikaa, kummassakin on tasauspyörästöt. Jos näissä ei ole lukkoja niin aina voi toinen puoli sutia jolloin voima karkaa sille puolelle mikä pyörii herkemmin. Ja auto onkin 3-veto. noin esimerkiksi. Jos takana on "lukko" koko ajan päällä, se lienee kitka joka myös pystyy luistamaan kun tiukka paikka tulee.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.:cool:
www.kaivinkoneet.com

#37 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 10:01
fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Aloittelija
Rekisteröitynyt: 07.02.13
Sijainti: imatra
Viestit: 13


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
tiiän et ne sähköset napalukot ei oo mitkää maailmaa mullistava keksintö,
aika herkät saaha toimimattomaks.

Eessä on lukko, takana ilmeisesti sitte kitkalukko mitä en oo saanu luistamaan.
eikä siis sudi vaan yhellä vaikka toine puoli autosta jäällä, nöyrästi lähtee liikkeelle. ja tämä siis tullu näillä keleillä monta kertaa tullu testattua...

Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..!

#39 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 10:25
http://forums.offipalsta.com/image.p...ine=1350852411 -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Legenda
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 5.535


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif

Eessä on lukko


Ei ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..!

Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 17.02.2013 10:31

#40 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_old.gif 17.02.2013, 10:38
fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Aloittelija
Rekisteröitynyt: 07.02.13
Sijainti: imatra
Viestit: 13


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Ei ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö?
Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö.


Lueskelin et kitkalukko persiissä, joku 8.8 perä... Eessä dana 35.
Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa?

#42 http://forums.offipalsta.com/ModernB...ons/report.gif
http://forums.offipalsta.com/ModernB...n/post_new.gif 17.02.2013, 10:45
fordsutii http://forums.offipalsta.com/ModernB...ser_online.gif
Aloittelija
Rekisteröitynyt: 07.02.13
Sijainti: imatra
Viestit: 13


http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Epro http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Eiköhän tää topikki ollu tehty kysymyksille LJ:n ostosta eikä Voorttien lukoille. :rolleyes:

Totta, avaan uuden topikin, alko sen verra kiinnostamaan tuo...

-MaTTi- 17.02.2013 10:57

Lainaus:

Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa?
Siitä jäykästä osa-aikaisesta keskitasauspyörästömästä nelivedosta, missä neliveto päällä etu- ja taka-akseli pyörivät samaa vauhtia.

fordsutii 17.02.2013 10:58

Part-time

These are vehicles that have no center differential. Since there is no center differential to allow for speed differences between the front and rear wheels when turning, a small amount of tire slippage must occur during turns. When used on slick surfaces, this is not a problem, but when turning on dry pavement, the tires grip, then are forced to slip, then grip again, and so on, until the turn is completed. This causes the vehicle to exhibit a 'hopping' sensation. Using part-time 4WD systems on dry pavement is not recommended, as damage to the drive-line eventually occurs.


eli keskitasaus pyörästö sallii nopeuseron renkaissa, ja explorerissa sitä ei oo ni ei silloin raavi neljällä jatkuvasti?


Ite ymmärrän tuon tekstin niin päin että kaikki renkaat pyörii samalla voimalla ja nopeudella...

-MaTTi- 17.02.2013 11:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii (Viesti 972964)
eli keskitasaus pyörästö sallii nopeuseron renkaissa, ja explorerissa sitä ei oo ni ei silloin raavi neljällä jatkuvasti?

Neljällä raapimiseen se ei vaikuta, siihen tarvitaan akseleihin tasauspyörästön lukot.

Avoimella keskitasauspyörästöllä oleva nelivetoauto voi jäädä periaatteessa jumiin ja sutia vain yhdellä pyörällä.

-Captain- 17.02.2013 11:11

Aja se fordi ristiriipuntaan ni huomaat et kaks vetää, ne kaks mitkä on ilmassa :)

Kytkettävä eli ns.jäykkä neliveto jakaa eteen ja taakse saman verran voimaa mutta ilman akselilukkoja siellä ei vedä kuin yks edes ja yks takana.. Ja tuo kitkalukko takana auttaa kyl tasasel jos toimii mut maastossa jossai ristiriipunnas siit ei oo mitää hyötyä, se ilmassa oleva pyörii vaa tyhjää.. Selkiskö?

ssuvik 17.02.2013 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii (Viesti 972964)
eli keskitasaus pyörästö sallii nopeuseron renkaissa, ja explorerissa sitä ei oo ni ei silloin raavi neljällä jatkuvasti?


Ite ymmärrän tuon tekstin niin päin että kaikki renkaat pyörii samalla voimalla ja nopeudella...

No ymmärsit väärin vieläkin. Keskitasauspyörästön puuttuminen aiheuttaa ainoastaan sen, että voima jakautuu 50/50 akseleiden kesken, eikä akseleiden välillä siis ole pyörimiseroa. Siksi renkaat sortaa tiukkaan kääntäessä.
Että samalla akselilla olevat renkaat saisi pyörimään kaikissa tilanteissa yhtä nopeasti, pitäisi perässä olla lukko. Sitä taasen ei pidä sekottaa napalukkoihin.

E: Olinpas hidas :D

fordsutii 17.02.2013 11:18

nyt joutuu lähtee kokeilemaan saanko tuon sutasee yhel tai kolmel renkaal.
jos saan, palaan tänne ja ilmaisen pettymykseni tai sit ylistän ja ihmettelen taas uudempien, kalliimpien "maastoautojen" vajaata sutimista! :D

fordsutii 17.02.2013 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 972974)
No ymmärsit väärin vieläkin. Keskitasauspyörästön puuttuminen aiheuttaa ainoastaan sen, että voima jakautuu 50/50 akseleiden kesken, eikä akseleiden välillä siis ole pyörimiseroa. Siksi renkaat sortaa tiukkaan kääntäessä.
Että samalla akselilla olevat renkaat saisi pyörimään kaikissa tilanteissa yhtä nopeasti, pitäisi perässä olla lukko. Sitä taasen ei pidä sekottaa napalukkoihin.

E: Olinpas hidas :D

Perässä on lukko.. pitää vissii avata ja kattoo ettei oo kemppiä kukaan tehny..

-Captain- 17.02.2013 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii (Viesti 972977)
nyt joutuu lähtee kokeilemaan saanko tuon sutasee yhel tai kolmel renkaal.
jos saan, palaan tänne ja ilmaisen pettymykseni tai sit ylistän ja ihmettelen taas uudempien, kalliimpien "maastoautojen" vajaata sutimista! :D

Aja se ristiiriipuntaa ni saat sutimaa kahella...

-MaTTi- 17.02.2013 11:30

Jos ja kun se takaperän kitkalukko pitää hyvin, autoa on vaikee saada suttaamaan tasamaalla niin että joku rengas sutis nopeempaa ku muut.

Helpoin olis kokeilla nosturilla tai auto tunkattuna/kunnolla tuettuna akseleista ilmaan. Neliveto päälle ja pykälä silmään, kaikki renkaat pyörii, ota rauhallisesti mutta kunnolla pikkuhiljaa kiinni pyörivästä eturenkaasta, toisen eturenkaan pitäisi lähteä pyörimään tuplavauhtia. Jos siellä olisi lukko etuperässä, em. pysäytys olis mahdotonta.

Tai sit -Captain-in tyylillä yrität vaan ajaa vinottain syvän ojan yli, ristikkäiset renkaat jää suttaamaan.

Late_ 17.02.2013 11:42

Ja jos etuperässä oikeasti olisi 100% lukko niin kääntyminen olisi melkoista tuskaa joka paikassa.

ssuvik 17.02.2013 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 972994)
Ja jos etuperässä oikeasti olisi 100% lukko niin kääntyminen olisi melkoista tuskaa joka paikassa.

Paitsi jos antaa happee :D

Infernaalinen 19.02.2013 13:13

Ei kai tämä aihe vaan tähän kuole? Viihdyttävimpiä topicceja ikinä!:D
Vieläkö olet fordsutii ojassa ristiriipunnassa, vai miten siinä kävi?

Heguli 19.02.2013 13:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Infernaalinen (Viesti 973871)
Ei kai tämä aihe vaan tähän kuole? Viihdyttävimpiä topicceja ikinä!:D
Vieläkö olet fordsutii ojassa ristiriipunnassa, vai miten siinä kävi?

Mitä ilmeisimmin voorti ei ole sutaissut lainkaan kun emme ole saaneet raporttia ojasta :D

Mutta ihan hyvä topic, tästä se lähtee. Raporttia odotellen !

-Captain- 19.02.2013 13:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Infernaalinen (Viesti 973871)
Ei kai tämä aihe vaan tähän kuole? Viihdyttävimpiä topicceja ikinä!:D
Vieläkö olet fordsutii ojassa ristiriipunnassa, vai miten siinä kävi?

Tai sit se on menny vaihtamaa sen toyotaa :D

ssuvik 19.02.2013 13:47

Tai sitte siellä on kuskin hartioista lähtien kaikki paikat lukossa, ja aloittaja nauraa partaansa jossakin kiven päällä.

0ltzi 20.02.2013 11:43

kerro jo!! ootko vielki risti riipussa vai et?? :D

oon muute miettiny ku ois aikaa ni menis liikkeeseen kyselee uutta neliveto maasturia. sitten koe ajolle ja ajais sen johki risti riipuntaa. sitte soittais myyjälle että mistä sen nelivedon saikaan päälle?? :D :D

Infernaalinen 21.02.2013 13:26

Hu, huu! Nelivetotestituloksia odotelee yksi ristiinvetävällä bertalla sutija.:confused:

BJ-40/76 21.02.2013 14:57

Taisi alkuinnostus laantua?
 
Harmi vaan, kun oli niin tyytyväinen autoonsa.
Yleensä saa lukea että "vittu, minkä paskan onnistuvat mulle myymään"

Mutta niinhän se on itsellänikin ollut, että kun taannoin kävin koeajamassa kaverin isän uuden karheaa hj-60, vm 81?, niin meni aivan tavattomassa hangessa, kun oli niin isot talvipyörät (205-16"), toki vertailukohteena oli isän c-kadetti, ja 155-13 renkaat:cool:

Heikki L 21.02.2013 16:45

Nyt kun täälä on näistä fordesita keskustelua, kertokaas mikä sielä explorerin jakolaatikossa ottaa itteensä? Kaikki sanoo että on tyyppivika, mutta kukaan ei tiedä mitä sieltä hajoo:)

T:appiukolla takavetonen 00 fordi

fordsutii 28.02.2013 21:59

Hola! täytyy myöntää et taisin saaha kerran toisen etupyörän olemaan vetämättä, takapyörästä nous savu ku koitin et oli toine rengas lumella ja toine asfaltilla. enkä oo kerenny ees suunnitella tojoon vaihtamista niiku joku tuolla naljaili, joku muu saa miu puolesta kesällä hikoilla hiluxissa! :)

mikkocap 04.03.2013 16:55

onkos muuten topikin aiheena olevaan kulkineeseen minkälainen tuo varaosien saatavuus? saako perus varaosapuljuista vai pitääkö tilailla rapakon takaa?

RIPAX 04.03.2013 22:22

Eli?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii (Viesti 977513)
Hola! täytyy myöntää et taisin saaha kerran toisen etupyörän olemaan vetämättä, takapyörästä nous savu ku koitin et oli toine rengas lumella ja toine asfaltilla. enkä oo kerenny ees suunnitella tojoon vaihtamista niiku joku tuolla naljaili, joku muu saa miu puolesta kesällä hikoilla hiluxissa! :)

Eli edessä ei o lukkoa mut onko takana? Ton voiman siirron toimivuuden/kestävyyden voi sit todeta ku laittaa karheat renkaat ja ihan vaan vähän rääkkää sitä jossain kuraspoorissa. Mites muuten jenkeissä noi ilmastoinnit,sullahan oli ilmastointi? Niinni mitä kylmäainetta niis käytettiin? Ku japseis käytettiin freonia johki -95 asti kai ja sitähän ei saa mistään enää. Eli ilmastoinnista ei oo hyötyä kun/jos freonit on pihalla. Onko Foortissa sama homma?

0ltzi 08.03.2013 16:02

kyllä tollane ainaki kaiteelle kiipee http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...62434_uu.shtml

kuvassa äijä on vissiin vaijeria virittelemässä :D :D

BJ-40/76 08.03.2013 17:07

R12:lle on olemassa korvaava aine
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 979020)
Eli edessä ei o lukkoa mut onko takana? Ton voiman siirron toimivuuden/kestävyyden voi sit todeta ku laittaa karheat renkaat ja ihan vaan vähän rääkkää sitä jossain kuraspoorissa. Mites muuten jenkeissä noi ilmastoinnit,sullahan oli ilmastointi? Niinni mitä kylmäainetta niis käytettiin? Ku japseis käytettiin freonia johki -95 asti kai ja sitähän ei saa mistään enää. Eli ilmastoinnista ei oo hyötyä kun/jos freonit on pihalla. Onko Foortissa sama homma?

Olikohan icecon? vai minkä nimistä, ei kyllä yhtä hyvää kuin tuo vanha kunnon R12, mutta toimii, ja pysyi vm. 1990 toyotassa.
Mutta sitten paisuntaventtiili otti ja simahti, niin laitoin normaalin kaasun sisään, niin se poistui vuodessa.
p.s noissa uusissa kylmäaineissa semmoinen ongelma, että ei kuljeta vanhaa öljyä riittävän hyvin, jolloin öljy kertyy kuivaimeen, lauhduttimeen ja höyrystimeen, ja kompura särkyy. -> kannattaa vaihtaa uudet öljyt, kun siirrytään eri kylmäaineeseen.


Sivu luotu: 16:38 (GMT +2).