Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangen vaihteistoöljy (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104067)

OsQ 20.11.2012 17:11

Rangen vaihteistoöljy
 
Tulipa tuossa saatua/ennakkoperittyä Range vm73 ja laatikkoöljyt olisivat hukassa :confused:
Ilmeisesti moottoriöljyä kuuluu tuohon neliloviseen käyttää mutta mitäs öljyä ihmiset ovat käyttäneet? Jakolaatikkoon sopii ilmeisesti sama öljy :confused:
Periin ilmeisesti hypoidi öljyä?

-Osku

xJ-4x4 20.11.2012 18:41

http://www.roverfriends.fi/foorumi/

tuoltakin kannattaa kattella range tietoutta

p0hamala 20.11.2012 20:24

Moi,

olettaen että sulla on orkkis-askit niin LT77 aski ottaa ATF Dextron II sisäänsä, jakis ja perät menee normi 80w90. LT77 voi laittaa myös MTF94.

Kuukkelilla voi etsiä lisää, esim tuolla on manuskoja http://www.landroverresource.com/

T/P

baxxter 20.11.2012 20:34

Orkkisloota tuon ikäisessä on kyllä LT95 ja tosiaan moottoriöljyä pää- ja jakolootaan. Päälootassa on öljypumppu, jonka rikkoutumisesta jäykällä peräöljyllä oon kuullu huhuja. Itte oon laittanu jotain mineraaliöljyä, luottanu että halpa ei ainakaan ole liian hyvää ;)
Perät pärjää ihan "tavallisella" peräöljyllä, ei tarvi olla hypoidia.

ranke 20.11.2012 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja p0hamala (Viesti 939690)
Moi,

olettaen että sulla on orkkis-askit niin LT77 aski ottaa ATF Dextron II sisäänsä, jakis ja perät menee normi 80w90. LT77 voi laittaa myös MTF94.

Kuukkelilla voi etsiä lisää, esim tuolla on manuskoja http://www.landroverresource.com/

T/P


Hämärä epäilys, ettei -73 ollu vielä keksitty LT77, vaan lootana on LT95, jossa yhdessä päävaihteisto ja jakis. Sen aikaiset moottoriöljyt oli mineraajela, joten jotain rasvaa mitä sattu esim. motonetin hyllystä löytymään SAE 20-50?

Ite ajelin muistaakseni 10-40 öljyillä joskus 90- alussa Delvac tms sama mitä koneessa. Onhan se vähän jäykkä talvella, kun liikkeelle lähtee.

TEMÄHIK

ranke 20.11.2012 20:40

Baxxter on nopeempi myös netissä!


LT77 lootan saa rikki, kun tankkaa sen peräöljyllä ja vetää pikkupuolella kylmässä bussipysäkille, olen kuullut.

TEMÄHIK

p0hamala 20.11.2012 20:41

Hyvä että baxxter korjasi samantien ettei jää väärää tietoa. Katotaan jos saa kooklattua oikean manuskan sulle.

T/P

OsQ 20.11.2012 20:52

Eli jokin motoxin halvin mineraaliöljy käy hyvin?
Olisi halpaa ja ei sitten ainakaan liian hyvää :p

-Osku

BJ-40/76 20.11.2012 23:50

Täysin tietämätön k.o keksinnöstä, mutta....
 
Jos tuossa laatikossa +jakolaatikko(siis samassa valussa) on öljypumppu, niin tuo 20w- on melko paksua pakkasessa...
Jos olisi minun ja pitäs jotain kaataa ilman tietoa, niin TB:n Monitra 10w-30 vois olla siedettävä;toki pesee paskaa niin paljon, että pitää vaihtaa kohta; mutta 20L pönttö maksaa reilu 50e?
Mutta 80w-90 on liian paksua öljyä pakkasessa ainakin toyotan öljypumpulle!

Siis täysin arvaus!

RIPAX 21.11.2012 00:01

Q8
 
Jos nyt tahallaan sekotetaan pakkaa ni laita Q8 merkin Formula excel 5w/40 moottori öljy. On synteettinen ja löytyy myös gl-4 eli vaihteisto öljy. Asiaa sen verran et noi peräöljy ja moottori öljy viskositeetit ei o suoraan verrannollisia kun mittaus tapa on eri. Esimerkkinä just toi Q8 öljy,kun samassa aineessa on sekä 5w/40 että 75w 90 Jos moottori öljyä käyttää laatikossa ni vois olla se alin pumpattavuus lämpö se olennaisin,luulisin kyl et 10w riittää kovillakin pakkasilla,yläpäässä SAE 30 riittäneee myös hyvin.

Bullet 21.11.2012 09:17

http://www.offroadpaja.fi/index.php/tekniikkaa/95

RIPAX 22.11.2012 22:35

Älä muuta viserrä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bullet (Viesti 939876)

Ja tälläkin kertaa pätee se fakta et lootaan ja muihinkin tötteröihin käy parhaiten se aine jota valmistaja suosittelee!!!

BJ-40/76 23.11.2012 02:37

Täysin samaa mieltä! Mutta....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 940444)
Ja tälläkin kertaa pätee se fakta et lootaan ja muihinkin tötteröihin käy parhaiten se aine jota valmistaja suosittelee!!!

Kun nuo öljyt on kehittynyt pikkasen "seitsemänkymmentäluvulta", ja tuota SE luokan öljyä ei saa rahallakaan?
Toki paikallisesta autotarvikekaupasta ei löydy yhtään moottoriöljyä, joka ei täyttäs tuota SE normia?

Mutta oman kokemuksen mukaan kannattaa "pitää housut jalassa", sillä nuo Yleisöljyt ovat sellaisia perus- öljyjä, ei mitään ihmeellistä eikä loistavaa, mutta toimii.... tms.

Itselläni tuo tb Monitra 10w-30 4-tahti endurossa, jossa pari-kolme kiloa hevosvoimaa kohti... ja tuo monitra ei ole sen takia, että sitä on 20L tonkassa tuon Belaruksen 60 litran öljytilavuuden takia....
Syy siis on se, että tuo monitra tuntuu pitävän märässä kytkimessä napakasti, toki olen vaihtanut nuo öljyt joka vuosi... siis reilusti alle 1000 km välein.

-> siis voitelu riittää kaikissa öljyissä? Mutta esim pesevyys tai pysyvyys voi aiheuttaa öngelmia?

-taannoin kaveripiirissä muutama moottori leikkasi laakereista kiinni, koska vanhaan moottoriin pistettiin pesevät öljyt, ja pikeytynyt paska lähti liikenteeseen, ja tukki yleensä kiertokangen laakerin öljykanavan.....
2000 luvullakin noita on sattunut:o

Bullet 23.11.2012 09:25

Valmistaja on antanut suosituksen, jota voi harkinnan mukaan soveltaa. Kuitenkin pitäen mielessä minkätyyppistä öljyä valmistaja on suositellut. Esimerkiksi automaattivaihteistoöljyä vai normaalia vaihteistoöljyä.
Öljytyypin vaihtuessa radikaalisti, kuten mineraaliöljyistä siirryttäessä synteettisiin öljyihin, kannattaa se kone "pestä" sillä uudella, useimmiten pesevämmällä öljyllä siten, että vaihtaa sen heti pienen käytön jälkeen uudelleen. Todennäköisesti auttaa estämään isommat ongelmat. Tätä en kuitenkaan itse ole tehnyt vaihteistoissa, vaikka olisi ehkä kannattanut.


Sivu luotu: 02:55 (GMT +2).