![]() |
Lämmityslaitteen kennon puhdistus
Ideoita?
Mondeon kenno lienee tukossa, kun koneen lämmöt on normaalit muttei tule lämmintä ilmaa kuin nimeksi. Ei ole ilmaa, koska ennen termarin aukeamista puhaltaa lämpimämpää. Ei ole kansipahvi, koska ei tee painetta ja letkut pehmeät. Ei liene pumppukaan koska letkusta koittamalla tuntee nesteen kiertävän. Paikallaan käyttäessä nousee lämmöt normal tekstin a:han, jolloin flekti käynnistyy ja lämmöt laskee. ajossa lämmöt o- kirjaimen kohdalla. Sen verran hankalassa paikassa kenno on, että pakko kokeilla putsausta ensin.. Ajattelin pyykinpesukoneen pumpusta tehdä kierrätyssysteemin ja laittaa kennoon kunnon litkut kiertoon.. Tyyliin jättää yön yli kierrättämään ja toivoo moskien lähtevän.. |
Wolokkarista putsasin varsin tukkoisen kennon liittämällä suoraan valtakunnan verkkoon ja annoin virrata vapaasti läpi :)
Toimi ja alkoi lämpenemään. Alkuun tuli erittäin huonosti vettä, mutta alkoi antautuun ja aikansa laskettua virtas jo oikein hyvin. Lämpimää vettä laskiessa ja puhallin päällä vaikutuksenkin huomaa heti. Että jos siviilirohkeutta riittää, niin kokeilemaan. Voihan se olla, että pillit paisuu tukoksen takia palleroiksi ja sitten ei ilma kulje läpi, mutta pieni on se riski, kun ei väännä hanaa heti täysille, vaan laskee läpi. Ei sinne suuria paineita pääse syntymään. |
pistä sit kiertosuuntaan nähden päinvastaseen suuntaan se mökä meneen
fortella on ihan hyvin toimiva litku ton asian putsaamiseen ja toimii ihaa auton omallakin pumpulla niin putsaantuu samalla nekin paikat mistä sitä kennon tukkivaa materiaa on tullut ja syylärin kesää varten ehostuu sit jos siviilirohkeutta haluaa toteuttaa niin lvi liikkeestä patteriverkon putsausraetta ja taas pyörittää auton omalla ensin vaaditun ajan ja sit vasta huuhtelee vedellä, ensin ainaki ihan siihen väärään suuntaan... |
Hae pari pussia kahvinkeittimen puhdistus ainetta, sillä lähtee eikä vaurioita mitään tiivisteitä.
|
Etikka toimii tässäkin tapauksessa, eikä ole millekään vahingollista saati myrkyllistä.
|
Omissa vehkeissä olen kääntänyt vaan lämppärin letkut toisinpäin ja ajellut muutaman päivän ennen nesteen vaihtoa.
Melko hyvin palautuu tollakin, jos ei ole ihan tukossa.:) |
Kokeilin rytarin vinkkiä ja kyllä kennosta vesi läpi tuli.. wtf?
Laitoin letkut toisinpäin ja käyn muksun hakemassa, samalla sen näkee tuleeko lämmintä.. |
Lainaus:
Etikalla saa sekoittajista kalkkeutumat pois, mutta lämppärin kennossa kalkkikertymä on aika minimaalinen, kun samat nesteet pyörii järjestelmässä. Muun scheissen kertymä ja jässähtäminen lämppärinkennoon on todennäköisempi ,kun kennon kanavat ovat suhtkoht pienet ja virtaama ei päätä huimaava. Suolahappolla nuo saa liuotettua irti, mutta varovaisuutta ja maalaisjärkeä käyttäen, kun kennorivistö on aluimiinia.. Jos kennon kytkee suoraan puutarhaletkulla vesijohtoverkkoon, niin muistutuksena, että vesijohtoverkon paine huitelee parhaimmillaan siinä 4bar:n paikkeilla, eli jos on paha tukos ja kennon yleiskunnosta ei ole tietoa, voi pahimmassa tapauksessa hanan avaamisen jälkeen ottaa saippuat auton sisällle ja kätevästi viruttaa munansa kesken remppasession.. :) |
Lainaus:
Mutta noin yleisellä tasolla etikka on hyvä yleispuhdistusaine, joka tehoaa moneen paikkaan. Ja on helposti saatavilla ja halpaa. Tosin etikka on aika hapanta tavaraa, eli alumiiniosien kanssa pitää olla tarkkana. |
Näillä näkymin toi vesiposti vedellä huuhtelu tehos, ainakin tulee lämpimämpää ilmaa ajon aikana kabiiniin.
Pitää koittaa lisätä imupuolelle raitisilmasuodatin ja testata onko sen puuttumisella ollut vaikutus tuohon ilman virtaukseen. Jotenkin tuntuu et virtaa liikaa kylmää ilmaa kennon läpi nyt kun suodatin puuttuu.. Tutkimukset jatkuu, jos oireet pahenee, lisätään mömmöjä syyläriin.. ;) |
Ilmastointi ja lämmitys
Mulla jeepissä hiipui ilmastointi ja lämmitys. Irroitin puhaltimen konehuoneen puolelta ja kennosta löytyi puoli muovikassillista havuneuloja. Kenno aivan tukossa.
Siis ongelma oli ilman kierrossa ei kennossa. |
Mä oon sitruunahappoo käyttäny aina vähän kaikkeen kun sitä sai röistä vaikka kuutiokaupalla :D Isällä oli joskus laguna ja siinä meni useesti lämppärinkenno tukkoon jostain ruostepaskasta niin sitrushapolla aina puhtaaks ja paikalleen. Onneks äijä tajus mikä on oikee osote semmoselle ranskanpullalle ja vei paalaamoon ja toitsu tilalle :D Ei oo tarvinnu meikeläistä vaivata joka viikonloppu autoasioissa...
|
|
Jimnyssä kenno tukossa ja ei millään jaksais alkaa purkamaan ensimmäisenä koelautaa kennon vaihtoa ajatellen joten miten nuiden yrkkyjen kanssa kannattais toimia?
Viime viikolla otin kennolle menevät letkut irti ja laitoin puutarhaletkun kiinni ensin toiseen lähtöön ja laitoin vesihanan auki sitten toiseen letkuun. Aluksi se tokeni jo siitä ja puhalteli lämmintä ilmaa. Tänään taas kokeilin laittaa kuumalle niin aluksi tuli hetken aikaa ja sitten heti haaleni. Voinko laittaa ihan syyläriin suoraan jotain myrkkyä mikä kiertäis koko ärjestelmän läpi sitten. Vai pitäiskö se yrittää jollain ruiskulla/suihkulla saada niistä kennolle menevistä lähdöistä saada jotain myrkkyä sinne ja vettä perään valtakunnan verkosta. Ja kun pitää yrittää ensin ihan näillä kotona olevilla myrkyilä niin mitä suosittelette? Ei ole tääläpäin liikkeitä mistä ostella aineita niin kotoa löytyy ainakin astianpesukoneen tabletteja?? Vai mikä se olis hyvä aine ja kärsiikö tosiaan laittaa ihan syyläriin suoraan? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onhan noita konetiskiainekokemuksia netti täynnä esim. http://www.mersuforum.net/forum/view...p?f=2&t=126352 |
Tuosta purkin kyljestä tekstiä:
Tehoaineet: alle 5% ionittomia tensidejä, 5-15% fosforihappoa,sitruunahappoa, sisältää korroosiosuoja ainetta. pH 1,3. Eli laitetaanko tuo pullon loppu sekaan vai se konetiski tabletti?? |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/archive...hp/t-4388.html |
Bertasta läks melkoset töhnät kun laitoin puolikkaa kahvikupillisen pyykinpesu pulveria syyläriin. Sen jälkeen huuhtelu vedellä pari kertaa.
|
murustelin sen pesutabun syyläriin ja ajelin päivän mömmöt sisäll. Sitten otin nesteet pois ja veet tilalle ja tämä toimenide pariin kertaan sekä sekkonston putsus puutarhaletkulla suraan kennon lähtöihin. Ja lopuksi sit oikeat nesteet sisälle. Alkoi tulemaan jonkun ajan päästä lämmintä kun tabletin laitoin sekaan. Sitten kun vielä letkulla laitto isommalla paineella suoraan kennolle menemään molempiin suuntiin niin joa alkoi jimnyki lämpeämään. Saapa nähdä kauanko pysyy taas auki.. Tietenki muutamana päivänä piettää kylmällä ja sitten kun haluaaki lämmintä sisälle ja kääntää kuumalle niin ei tule taaskaan kun haaleata. No jos näin käy niin sitten se on vaihdettava uus kenno.
|
Systerin laitoin APK-jauhetta ja käyttelin puolisen tuntia, sen jälkeen huolellinen huuhtelu ja uudet nesteet.
Loppui lämpöongelmat ja kabiinikin lämpeni ihan eri tavalla. Vuoden sisään alkoi vuotaa sit lämppärin kenno sekä syyläri... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Turha laittaa sinne kiertämään yhtäaikaa esim. astinpesutabletteja ja happoja... jompikumpi. Tai sitten ensin toinen-kunnon vesihuuhtelu ja sitten toinen aine-kunnon huuhtelu..
Hapan ja emäksinen yhdessä=neutraloitumisen tulos-sulfaatti. Eli jopa vielä tanakammin tukossa.. |
Jimnyyn saa sit raitisilmasuodattimenkin laitettua. Kaikkissa mitä itte oon kattellu niin on paikka sille suodattimelle hanttimiehen jalkatilassa. Vaatii akrobatiaa, mutta semmonen 30mm levee ja 200mm pitkä kansi siellä hanskalokeron alla. Suodatin vaan lykätään sinne.
=ettei mee kenno havunneulasista ym moskasta tukkoon. |
2 Liiteet
Onks haisua voiko lämppärin kenno tukkeentua jos nesteet on ollut ikänsä nätit pinkit longlifet ja moottori alulohkoinen? Mikä sinne tekis mitään kökköymää? Vai voiko siellä olla joku ilmatasku?
FJ ei puhalla oikean puolen suuttimesta juurikaan lämmintä, samoin tuulilasin suuttimien oikee reuna jo viileä vaik lämmöt täysillä. Eikä tässä ole mitään ”dual-zone” ilmastointia eikä muuta puoleisuuden vaihtoa/sulkuläppiä eri puolille erikseen. Eli kenno tulis ekana mieleen. Raitisilmasuodatin on ollut paikoillaan eikä sen ohi ole paskaa mennyt. |
Emännän volvossa oli sama oire.
Pistin kuumaa vettä ämpäriin ja sinne konetiskitabletti. Lämppärin letkut irti ja porakonepumpulla kierrätin tavarata. Systeemissä oli myös suodatin. Jäi muute aika paljo kokkaretta. Käänsin myös pumppaussuunnan. |
Se on kokeiltava tämä kun ilman muuta nopein ja halvin keino muutenkin. Ihmetyttää vaan et mikä sen voi tukkia? :confused:
Kertaalleen vaihdoin n. 5 vuotta sitten litkut. Toitsun Super Long Life -jäähdytinnesteen vaihtoväli on ekaks 160 tkm/5 vuotta, sit 90 tkm/5 vuotta. |
Tässäkin olis voinut olla ekas viestis....
Kennon puhdistus, sisä- tai ulkopuolelta......
Molemmat voi aiheuttaa tehottomuuden...... Autos, talos tai kiinteistössä...... Ja ton auto-, talo-/kiinteistökennon puhdistus ulkopuolelta..... Koneen puhallin seis turvakytkimestä. Kaulus kennoon tulopuolelle, vasten ilmavirtausta eli samoin kuin ilmansuodattimen puhdistys ja kaulukseen tehokas imuri. Imuri päälle ja paineilmaa kennon lähtöpuolelta...... Imurista voi löytyy ihan mitä tahansa..... pikkulinnuista lähtien :D :D Sisäpuoleiset järjestelmäpuhdistukset erikseen. Ja jos on ton takia tehoton niin on tukossa messinki-, kupari- tai Fe- tai kiiltävätkennot norjan romista jotka peräisin koneesta.... Eikä tarvii kun yhden mustan osan, joka on osa jäähdytys- ja sähköjärjestelmää....Ja likaisesta ja suolapitoisesta jäähdytysnesteestä/lämmönvaihdin nesteestä....Joka laittaa kaiken kiertoon...... Ja toikin voi johtua ns. sähköparista ja väärästä asennuksesta tai jostai sähköö vuotavasta komponentista, esim. lohkolämmittimen vastuksesta..... ja kannattaa olla tarkkana noiden litkujen kanssa......et ne on korroosioo ehkäiseviä. Vrt. Suolavesi ja sinkki anodit, varsinkin rautapaateis merellä. ja suositeltavaa järvilläkin..... Jalompi syöpyy..... Täskin voi olla kysymys.....Auto ulkona, lohkolämmitin kiinni vaiheessa ja nollassa.....PE:n hakee helpoimmast kohdast samoin kun rautapaatit maasähköis, jos ne ei oo suojattui......Suojaamattomat menee rannan päästä kupalle eli norjanromille.....Matalimmast kohasta mitä ne maa potentiaalin saavat. ja tää vaan tapaukseen sadekeli, auto, lohkolämmitin ja maapotentiaalin puute, autossa, veneessä, maadoitetussapistorasiassa tms. Tosta kannattaa myös varmistua ... Tai sit oot lämmittänyt autos lohkolämmitintä modatusta maadottamattomast pistorasiasta.....tai sit " Jakke ja Sepi" sähköt sun talossa ja lämmitys tolpassa. Eli Kevit nollattu siellä missä ei pitäis..... Ja/tai tolppa ilman VVSK:ta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.....Varsinkin vinokuorma...... Vinokuorma ja kevi puute ilman nollaa vinokuormalla kumipyöräsis aiheuttaa vinokuorman suuruisen sähköiskun.....kinniottajaansa joka on maapotentiaalissa. 4-johtimisessa järjestelmässä(pen)...... pitäis olla kuitenkin 5-johtiminen, eli kolme vaihetta nolla ja kevi.....Nyky sääntöjen mukaan.... Tai nollaukset vai yhdessä pisteessä. Oli järjestelmä mikä tahansa.... Tossa linkki: https://fi.wikipedia.org/wiki/Jakelu...rjestelm%C3%A4 Ja noi vanhat voi vielä olla tn-c(pen)-järjestelmää..... https://tate.blogs.tamk.fi/sahkoinen...n-jarjestelma/ Toivottavasti noista jotain apua... Tai sit sulla on seuraava syndrooma kulkuvälineessä..... Jos lämmint lämppärist ei tuu ja kehittää paineita...... Oot polttanut rekkulasta kansipahvin ja paine estää nesteen kierron. |
Alumiinikoneisissa vehkeissä on usein esim paisuntasäiliössä silikaattipussi josta liukenee pikkuhiljaa silikaattia nesteen sekaan hoitaakseen koneen alumiinipintoja.
esim mersuissa on usein vikaa että tuo silikaattipussi on revennyt ja silikaattirakeet on pitkin nestekiertoa ja tukkivat kaikki ahtaimmat paikat, eli lämmityslaitteen kennon ja syylärin... Lainaus:
|
viestin aloittaja ei mainitse mondeon vuosimallia....
Lainaus:
|
Vastasin lähinnä Matin FJ tapaukseen.
|
Lainaus:
|
Ja ootko varma ettei....
Lainaus:
Ja seas voi olla ihan mitä vaan joka saa raktiot sekaisin...otollissa olosuhteissa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suola. Eikä tarvii mennä paljoo pieleen kun johtaa sähköö.... Vain ainoastaan sen nuoren oppipoika köllin...... Joka heittaa sen pussin väärä lohkoiseen koneeseen......sinne paisariin.... Tai sitä rautaa olosuhteis....kun menee hapot ja emäkset sekaisin. Tai jäähdytysnesteet...... Että näin. Ja silläkin voi olla merkitystä onko järjestelmässä oleva vesi ionisoituu eli tislattua vettä vai normi vettä..... https://fi.wikipedia.org/wiki/Tislattu_vesi Magnesiumia sisältävät lohkot kaikista vaikeimpia.....Niis pitää olla oikeet kamat sisäs..... Jos ei nii sit saa vaihdella lohkoo tai sen osia, varsinkin vesipumpun läheltä..... Tää kantapään kautta opittua..... https://fi.wikipedia.org/wiki/Magnesium |
Sivu luotu: 10:14 (GMT +2). |