Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suzuki SJ 413 kunnostelua metsästyskäyttöön (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433)

BillyJoe 17.06.2011 14:08

Suzuki SJ 413 kunnostelua metsästyskäyttöön
 
Nyt alkoi oma Suzukiprojekti lomien alettua. Tarkoitus olisi tehdä tästä sellainen metsästysreissuille sopiva peli. Suikka hankittu vajaa vuosi sitten ja viime syksynä laitettiin All Terrainit alle 235/75-15, kun tuolla koolla menee vielä leimalle ja alkuperäiset on kyllä aika rimpulat. Muuten tätä ei ole vielä viritelty. Syksyn reissuille olisi tarkoitus saada tämä valmiiksi, mutta näyttää siltä, että tulee talliajan kanssa ongelmia.

Suunnitelmia:
- vaihdelaatikkoremontti, 3- ja 5-vaihde jurisee
- muutama lisävalo
- asetelineet/-laatikot
- vinssi keulaan ja perään
- ruostekorjauksia
- värin vaihto, PV:n matta vihreä. Sellainen uusi sävy jota on ainakin PV:n hiluxeissa
- panssareita pohjaan
- napalukot (saa tarjota jos jollain pyörii ylimääräisiä nurkissa)

Päivittelen listaa, kun kaikki muistuu mieleen.

BillyJoe 17.06.2011 19:29

Aloittelua
 
4 Liiteet
Tänään tuli purettua sisustusta ja sähköjä. Tuli vaan sellainen tunne, että vieläköhän ne saa oikeisiin kohtiin takaisin. Kuvia on otettu, vihkoon kirjoteltu ja johtoja on merkkailtu tänään monta tuntia :)

Ruostevaurioita on löytynyt yllättävän vähän! Pari reikää oikean takapyörän kotelossa ja molempien takakakoteloiden kaarista paistaa läpi. Nyt tuleekin heti viiden päivän tauko, kun lähden mökkeilemään :(

Heguli 17.06.2011 19:37

Suurenna pyöräkoteloja samalla, mopo lähtee kuitenkin käsistä ennemmin tai myöhemmin :D

Tuo isolohko on ihan hyvä moottori, pelkällä kaasarin vaihdolla tai vanhan peruskunnostuksella pääsee aika pitkälle. Saat meinaan ruiskukoneen hinnalla vaikka jakolaatikkoon tiuhempaa välitystä, tai muuta kivaa. Samaten alustan panssarointia kannattaa miettiä, helppoja tehdä ja auttavat kummasti.

Tosin, kaikki riippuu auton käyttötarkoituksesta.

Jänkäpoika 19.06.2011 11:15

Tere. Mielenkiinnolla seurailen projektiasi, koska itsellä samanmoinen käsillä paitsi kori on Long malli. Metsästysreissukäytttöön omakin on myös tulossa, et ei ole tarkoitus alkaa tekeen mitään aivan mahottomia. Runvan vinssi ja 235/75-15 Fedima Extremet tilattu. Purkua vähän aloiteltu ja ruostepaikkoja tökitty esiin. 2,5 tuuman korotuksen tein taakoja jatkamalla ja se saa aluksi ainakin kelvata. Pohjapanssareita pitäis suunnitella ja perillä myös suojat. Palkkihelmat mietityttää pitäiskö alkaa tekeen, mut taidan viel säilyttää alkuperäiset. Itsellä ollut myös mielessä tuo sama väri vaihtoehto jos jossain välissä maalais. Kieltämättä välitettyä jakolaatikkoa mielestäni kaipaili. Mitä kävin vähän metsässä kokeilemassa.


code86 19.06.2011 14:30

ota vakaajan tanko pois sitä ei suzuki kaipaa..

BillyJoe 19.06.2011 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 776129)
Suurenna pyöräkoteloja samalla, mopo lähtee kuitenkin käsistä ennemmin tai myöhemmin :D

Tuo isolohko on ihan hyvä moottori, pelkällä kaasarin vaihdolla tai vanhan peruskunnostuksella pääsee aika pitkälle. Saat meinaan ruiskukoneen hinnalla vaikka jakolaatikkoon tiuhempaa välitystä, tai muuta kivaa. Samaten alustan panssarointia kannattaa miettiä, helppoja tehdä ja auttavat kummasti.

Tosin, kaikki riippuu auton käyttötarkoituksesta.

Ai kaasarin kunnostuksestakin olis apua.. KaasutinExpertillä näytti olevan huoltosarja listoilla. Kyllä noi ruiskukoneeseen liittyvät sähkötyöt vähän arvelluttaa, kun ei ole autosähkö hirveän tuttua :mad: Juu panssarit unohtui listasta ja täytyy niitäkin viritellä. Kerran oli jo yksi läheltäpiti -tilanne :)

Ja olisi kyllä vähän kiusausta isompiin renkaisiinkin, mutta tämän vuoden budjettiin ei taida mahtua ja saahan ne kaaret avarrettua jälkeenpäinkin. Mulle riittää jos pääsee talvella auraamatonta hiekkatietä eteenpäin ja suikan tien penkalle parkkiin. Tosin se hirvi sieltä hakkuuaukeelta ois kiva saada vedettyä pois... :) No tämä projekti elää koko ajan ja ehdotuksia otetaan vastaan.

BillyJoe 19.06.2011 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jänkäpoika (Viesti 776515)
Tere. Mielenkiinnolla seurailen projektiasi, koska itsellä samanmoinen käsillä paitsi kori on Long malli. Metsästysreissukäytttöön omakin on myös tulossa, et ei ole tarkoitus alkaa tekeen mitään aivan mahottomia. Runvan vinssi ja 235/75-15 Fedima Extremet tilattu. Purkua vähän aloiteltu ja ruostepaikkoja tökitty esiin. 2,5 tuuman korotuksen tein taakoja jatkamalla ja se saa aluksi ainakin kelvata. Pohjapanssareita pitäis suunnitella ja perillä myös suojat. Palkkihelmat mietityttää pitäiskö alkaa tekeen, mut taidan viel säilyttää alkuperäiset. Itsellä ollut myös mielessä tuo sama väri vaihtoehto jos jossain välissä maalais. Kieltämättä välitettyä jakolaatikkoa mielestäni kaipaili. Mitä kävin vähän metsässä kokeilemassa.


Terve terve!

Hieno homma! Meinaatko esitellä projektia täällä? Mä mietin myös noita palkkihelmoja, mutta tällä hetkellä ne on niin hyvässä kunnossa, että jätän silleensä. Sitten kun ruttaantuu jossain kannossa, niin katotaan sitten :)

Jänkäpoika 21.06.2011 12:55

Tuskin saan aikaseksi että tekisin juttua tänne:(. Kuvia kyl vois yrittää muistaa aika ajoin ottaa. Mut katsotaan mitä aika tuos.:)

BillyJoe 27.06.2011 08:18

Homma jatkuu
 
Nyt ollaan taas Suzukin kimpussa. Onkos jollain jotain kikkakolmosta noihin ovensaranoiden kiinnitysruuveihin, kun ei meinaa lähteä iskumeisselilläkään irti. Pelti vaan painuu sisäänpäin jos oikein kovaa lyö. Maalitkin on jo poistettu ruuvien ympäriltä. Ja mistäs olette hankkinut noita kopan ja rungon välissä olevia kiinnityspulttien kumeja?

Aikatauluhommia aloin miettimään ja ajattelin, että jos säästäisi aikaa ja jättäisi tuon ohjauspulpetin purkamatta maalausta varten. Suojaisi vaan sen hyvin. Siinä meinaan aikaa vierähtää kun alkaa sitä ihmettelemään irti ja takaisin :)

bluevan 27.06.2011 08:22

Hitsaa ISO mutteri kiinni reilulla virralla siihen pultin kantaan.
Just viimeviikolla omastani jouduin samalla konstilla irrottamaan.

JariKoo 27.06.2011 11:10

Itse aukaisin ruuvit taltalla ja moskalla..eli taltta ruuvinkannan kylkeen ja lyöntiä ja helposti aukesi!

MattiH 27.06.2011 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo (Viesti 778189)
Itse aukaisin ruuvit taltalla ja moskalla..eli taltta ruuvinkannan kylkeen ja lyöntiä ja helposti aukesi!

Tällä tyylillä minäkin ne aukasin ja toiminee tuo hitsaushommakin.

Heguli 27.06.2011 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 778161)
Aikatauluhommia aloin miettimään ja ajattelin, että jos säästäisi aikaa ja jättäisi tuon ohjauspulpetin purkamatta maalausta varten. Suojaisi vaan sen hyvin. Siinä meinaan aikaa vierähtää kun alkaa sitä ihmettelemään irti ja takaisin :)

Suosittelen sen purkamista, ei ole niin paha homma kun voisi kuvitella. Ja jälleen kerran, ota purkaessasi paljon kuvia eri vaiheista.

BillyJoe 27.06.2011 21:58

3 Liiteet
Kiitoksia neuvoista! Tein vähän katkaisulaikalla koloa kantaan ja sitten iskua taltalla. Yksi ristipääkantanen on vielä etulokarissa kiinni, mutta sen joutuu poraamaan irti, kun en viitti rikkoa peltejä.

Välitysten muutos vähän kiinnostaisi, mutta kun haeskelin tietoa, niin suurimmassa osassa keskusteluissa sanotaan, että se vaikuttaa myös 2H ja 4H puoleen alentavasti. Jossain tosin oli, ettei vaikuttaisi mitenkää... Mun kaukaisimmat metsästysmaat on yli 400 km päässä joten en haluaisi niihin hirveästi muutoksia. Napalukot tarttis ton välimatkan takia jostain saada, mutta nyt ei budjettiin mahdu ainakaan uudet.

Noi etulokasuojat ja valomaski lähtee näköjään näppäristi yhdessä irti. Yritin niidenkin yhdistäviä ruuveja irroitella ensin. Ruuvien lisäksi on peltejä yhdistelty saumoista juottamallakin, joten jätän ne toisiinsa kiinni. Täytyypä sitten miettiä tota konsolin purkamista vielä.. Näyttää siltä, että alustan kaikki pultit on ihan entisiä... Sitä kyllä vähän arvelinkin..

Kuvissa tämänhetkinen työvaihe. Kun katselee kuvia, niin tuntuu ettei homma paljoa edisty, mutta koko ajan jotain auton ympärillä tapahtuu :) Koppa on jo kokonaan irti, mutta jotain johdonpätkiä tarttee vielä irrotella ennen nostoa. Viimeisessä kuvassa on niiden kopan kiinnityspulttien kumi ja sen pohja. Jos joku tietää mistä niitä tai vastaavia löytyy niin paiskatkaa viestiä :D

BillyJoe 30.06.2011 19:38

Päivityksiä
 
5 Liiteet
Taas on pari lyhyttä päivää kerennyt tekemään. On niin tuskaisen kuuma! Eilen saatiin vängättyä koppa pois päältä ja se jäi talliin sisälle nokka taivasta kohti. Vähän meinas hermo mennä kun ei saatu ihan tarpeeksi ylös tuolla taljalla, vaan piti keikutella takarenkaiden yli. Jälkeenpäin ajateltuna olisi varmaan kannattanut ottaa vaan pihalle, kun on meinaan pikkasen likasta puuhaa ton pohjan putsaaminen. Siinä se eilisen tuotos olikin..

Tänään vedin etulokarin kaarista haperoa peltiä pois ja täytyy vielä miettiä ottaisiko enemmänkin.. Tulis helpommaksi noi ruostehommat :) Vähän meni ensimmäinen kaari harjoitteluksi, kun pääsin ekalla laikalla noin 30 cm ja sitten se oli finito. Sitten sainkin seuraavan jo kestämään. Käänsin kai sitä liikaa urassa, kun menin eteenpäin.. Sitten vetäsin rengaskoteloista massaa pois sen verran, että näkee missä on hyvää ja missä ei. Suurin osa massasta pysyi hyvin kiinni ja otin vaan savisen pinnan pois, mutta osassa kohtaa lähti heti peltejä myöten pois, kun massa oli vedetty kuran päälle. Tutkiskelin vähän moottorin ympärystää ja taitaa nokka-akselin stefa vuotaa takaa, kun oli niin märkä ja paskanen alapuolelta. Sama vika vaihdelaatikossa. Kuvassa olevan ristinivelen alla on oikein lammikko tuossa joustimen tassun päällä. Onneksi siihen on jo stefat valmiina.

Kävin tuossa kuumimpaan aikaan vähän ostoksilla ja kävin hakemassa autoon pohjamaalin jo valmiiksi, niin saa vetää heti kun tulee peltejä puhtaaksi. Sain pohjamaalin mustana, niin ei tarvitse puskureihin ym. erikseen hankkia mitään värejä. Oli muuten hyvä palvelu tuolla Provärissä! Samalla katsottiin jo pintamaalikin valmiiksi ja täytyy hakea pois kun on ajankohtaista. Myyjä sekotti purkin ja kuivatti väriä metallilastaan, niin sai tarkastettua sävyn. Ihan oli sitä mitä toivoinkin!

BillyJoe 30.06.2011 20:09

4 Liiteet
Loput kuvat, jotka ei mahtuneet edelliseen. Niin ja purkamisen yhteydessä huomasin, että toinen helma ei olekaan niin hyvässä kunnossa kuin luulin. Muovinen helmalista oli vedetty ruuveilla kiinni ja listan alla oli rupua. Eli palkkihelmat taitaa tulla tähän vehkeeseen :D Näin se projekti saa vaan uusia piirteitä. Tässä on vaan sellainen kysymysmerkki vielä, että paria harjoituspeltiä lukuunottamatta en ole peltejä hitsaillut aiemmin. Saa nähdä miten homma onnistuu...

BillyJoe 23.07.2011 11:02

Hitaasti mutta varmasti
 
On ollut huonosti aikaa laittaa suikkaa, mutta jotain sentään olen taas saanut aikaan. Takaluukku on kokonaan hiottu maalausta varten. Ovien varusteet purettu ja toinen hiottu. Teippausten poistaminen oli hidasta hommaa nyppien, mutta toiseen annoin lämpöä ja bensiinillä poistin sitten liimat maalipinnasta, niin meni joutuisammin.

Perän vinssikin tuli jo matkahuollosta ja vielä pitäis löytää keulaan joku sopiva peli :)

BillyJoe 11.08.2011 19:10

Taas ollaan vähän edistytty. Rungosta on ruosteet poistettu ja seuraavaksi olisi vuorossa maalaus ja massaus ennen kuin päästään kopan kimppuun. Niin ja keulaan on hankittu 10 000lbs Rockin vinssi. Kiitokset Helsingin suuntaan! Löysin jenkeistä kaupan, joka toimittaa korinkiinnityskumisarjan. Melkein 200 dollaria on hintaa, kun polyuretaaniset maksaa 80 dollaria, mutta luotan kumin olevan mukavampi materiaali alustassa.

Lähden reilun kahden viikon päästä pariksi viikoksi Kaliforniaan ja siellä olisi Calminin 3" korottava alustasarja noin 550 dollaria, mutta ei varmaan kannata tuoda mukana kun joutuu maksamaan ALVt ja tullit. Jos joku tietää jotain temppuja mitä ja miten sieltä saa tuotua halvalla, niin laittakaa viestiä. Muutamat foorumit olen kahlannut ja sain vain sen käsityksen, ettei maksa vaivaa näin painavien pakettien kanssa...

BillyJoe 04.12.2011 22:25

No päivitellään tätä sen verran, että projekti on ollut koko syksyn seis kun tallipaikka on sen verran kaukana, ettei iltaisin kerkeä laittamaan ja viikonloput on mennyt metsällä. Homma jatkuu varmaankin ensi vuoden puolella, kun tuli tehtyä talokauppoja ja kohta olis 100 neliötä autotallia omalla pihalla :)

Tuli ostettua pari konetta Suzukiin, kiitos Artsin! Kaasari 1,3 ja Swiftin 1,3 ruiskukone, eli saattaa jossain vaiheessa tulla ruiskun asennustakin näperrettyä.

Minä hiljenen taas vähäksi aikaa...

BillyJoe 19.03.2017 21:45

Vähäksi aikaa hiljeneminen kuten edellisessä postauksessani mainitsin kesti yli viisi vuotta. No oli tässä välissä vähän pidempi ulkomaankomennus mutta nyt ollaan takaisin ja olis tarkoitus jatkaa tätä projektia. Aloitetaan sillai hiljaksiin autotallin siivouksella ja katsellaan mistäs sitä aloittaisi autoa ehostamaan.

BillyJoe 23.05.2017 09:02

Taka-akselilla olevat jarruletkut on 30 cm pitkät ja sellaisella sokkaklipsulla kiinni. Mistä saisin pidemmät letkut samanlaisilla kiinnikkeillä!? Laitoin 3" korottavat jouset joten varmaan 40 cm pitkät on enemmän kuin tarpeeksi?

BillyJoe 25.09.2017 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 1347979)
Taka-akselilla olevat jarruletkut on 30 cm pitkät ja sellaisella sokkaklipsulla kiinni. Mistä saisin pidemmät letkut samanlaisilla kiinnikkeillä!? Laitoin 3" korottavat jouset joten varmaan 40 cm pitkät on enemmän kuin tarpeeksi?

Almeran jarruletkuissa oli samat pää. Takana 5 cm pidemmät ja edessä noin 18 cm pidemmät.

BillyJoe 25.09.2017 14:41

Tallissa on tapahtunut vaikka en ole tänne päivityksiä laittanut.

Jouset ja iskarit on vaihdettu, runko putsailtu ja maalattu, akselit, tankki ja vetokoukku hiekkapuhallettu ja maalattu. Uudet pidemmät jarruletkut asennettu, uudet jarrulevyt edessä. Kopan pohja on hitsattu ja massattu.

http://i162.photobucket.com/albums/t...psihowecrr.jpg

http://i162.photobucket.com/albums/t...pss4wr8qav.jpg
http://i162.photobucket.com/albums/t...psdualirhg.jpg

http://i162.photobucket.com/albums/t...pshdw62o1a.jpg

http://i162.photobucket.com/albums/t...psll2ltbms.jpg

http://i162.photobucket.com/albums/t...psrqtspwsi.jpg

http://i162.photobucket.com/albums/t...ps6nedwrhj.jpg

Heguli 25.09.2017 18:14

Hyvältä näyttää !

Ps. Kannattaa noi alkuperäiset peltiset riiput uusia tukevammiksi.

BillyJoe 27.09.2017 22:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1358532)
Hyvältä näyttää !

Ps. Kannattaa noi alkuperäiset peltiset riiput uusia tukevammiksi.

Saakos nuo riiput tehdä itse?

Heguli 28.09.2017 06:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 1358735)
Saakos nuo riiput tehdä itse?

Kai ne pitäisi olla tehdastekoiset, ainakin itsellä riippuja tutkitaan toisinaan katsastuksessa. Mutta jos ne on tukevan oloiset ja hyvin tehty niin en usko leiman siihen kaatuvan.

BillyJoe 30.10.2017 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1358739)
Kai ne pitäisi olla tehdastekoiset, ainakin itsellä riippuja tutkitaan toisinaan katsastuksessa. Mutta jos ne on tukevan oloiset ja hyvin tehty niin en usko leiman siihen kaatuvan.

Joo no katsellaan noita riippuja jossain vaiheessa. Saattaa olla että menee tuo alustakin uusiksi jos ei saa mitään papereita noihin jousiin.

Uusi öljypumppu tuli tilattua ja sen mukana tuli tuollainen peltinen tiiviste? Vanhassa ei tuota ollut. Jätänkö suosiolla pois vai mikä virka tuolla on!?
http://i162.photobucket.com/albums/t...pshd4kuopv.jpg

BillyJoe 11.04.2018 13:05

Nyt on vaihteiston kokoaminen menossa. Tuli pieni pulma matkaan. Tuo perimmäinen stefa oli täysin kovettunut ja lähti palasina pois ja se huullos jäi sisään siihen todella kapeaan uraan. Onko jotain ainetta/keinoa millä sitä saisi pehmitettyä niin ettei tee tuhoa alumiinikuorelle?

http://i162.photobucket.com/albums/t...ps7bnqwqdz.jpg

BillyJoe 23.06.2018 22:46

Alakerta on valmis. Nyt vaan tarttis saada pellit kuntoon ja maalattua.

http://i162.photobucket.com/albums/t...sizesmsgq.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sdcng5c1v.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sbldsdkcb.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...scey042xe.jpeg

BillyJoe 07.08.2018 22:52

Tuli sellainen ajatus mieleen että kun saan tämän projektin valmiiksi joskus niin haluaisin tehdä peräkärryn suzukin pohjalta. Eli hankin jostain Suzukin kopan ja siihen taka-akseli alle ja siitä rakentaisin peräkärryn siten että olisi katkaistu esim. tuulilasin alta. Onkohan kukaan tehnyt tällaisia ja saako rekisteröityä miten helposti?

J0hannes 07.08.2018 23:05

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=156426

Tässä ketjussa on asiasta keskustelua

BillyJoe 17.08.2018 14:22

Nyt on kroppa maalissa ja kokoaminen voi alkaa. Keula pitää vielä hitsata ja maalata. Maalausta vaille myös konepelti, puskurit ja pisteosia.

http://i162.photobucket.com/albums/t...sykoacf7w.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sze2mpom4.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sgv0bmlki.jpeg

Löytyisikö joltain ehjää takaluukun tiivistettä ja takaluukun ulkokahvaa? Mitä mieltä vaimennusmatosta, kannattaako laittaa koko lattia keulasta perään vai tuleeko ongelmia esim. jalkatilassa kosteuksien kanssa?

Heguli 17.08.2018 14:45

Jos auto tulee enempi siviilikäyttöön niin suosittelen sellaista liimattavaa äänieristysmattoa. Omassa ei ollut pohjassa mitään eristettä ja aika melusaa oli kyyti.

BillyJoe 17.08.2018 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1388268)
Jos auto tulee enempi siviilikäyttöön niin suosittelen sellaista liimattavaa äänieristysmattoa. Omassa ei ollut pohjassa mitään eristettä ja aika melusaa oli kyyti.

Tarkoitatko sellaista solumuovimattoa vai kumi-/pikimattoa? Juu kyllä enempi tulee varmaan ajettua tiellä kun tien ulkopuolella. Tiedän että meluisa on. Sen takia yritän saada hiljaisemmaksi. 80km/h saa olla suojaimet päässä ��

Heguli 18.08.2018 08:01

Ite laittaisin jotain tällaista: https://m.motonet.fi/fi/tuote/650007...iste-4mm-375m2

Muitakin vaihtoehtoja on, kaikissa on varmaan hyvät ja huonot puolensa.

BillyJoe 18.08.2018 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1388312)
Ite laittaisin jotain tällaista: https://m.motonet.fi/fi/tuote/650007...iste-4mm-375m2

Muitakin vaihtoehtoja on, kaikissa on varmaan hyvät ja huonot puolensa.

Tällainen tuli haettua aamulla: https://m.motonet.fi/fi/tuote/472805...ennusmatto-45m

Pelkäsin että tuo 4mm on hankala muotoilla paikalle.

Samppi 19.08.2018 09:53

Tuota on helppo asentaa ja vaimentaa pellin kuminaa hyvin.
Lattiat, rintapelti, katto ja ovien ja takakylkien sisään pintapellin kuminaa poistamaan. Lattia verhoilun alle voisi laittaa vielä jotain pehmeää mattoa tuon päälle, ääntä imemään.
Rintapellin läpivientien kanssa tarkkana ettei jää reikiä mistä konehuoneen melu pääsee sisään ja ovien ja luukkujen tiivisteet kuntoon.
Noilla konsteilla pitäisi Suzukin hiljentyä kunhan korikumit ovat kunnossa ja vielä pehmää kumia.

Samppi 19.08.2018 09:55

Niin ja vielä ovipahvien alta teippaa höyrysulkumuovit tiiviiksi ettei sieltäkään pääse kohinaa.

Samppi 19.08.2018 10:23

Unohtamatta pohjan ja lokasuojien huolellista massausta ja koteloiden suojaamista.:D

BillyJoe 19.08.2018 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppi (Viesti 1388394)
Tuota on helppo asentaa ja vaimentaa pellin kuminaa hyvin.
Lattiat, rintapelti, katto ja ovien ja takakylkien sisään pintapellin kuminaa poistamaan. Lattia verhoilun alle voisi laittaa vielä jotain pehmeää mattoa tuon päälle, ääntä imemään.
Rintapellin läpivientien kanssa tarkkana ettei jää reikiä mistä konehuoneen melu pääsee sisään ja ovien ja luukkujen tiivisteet kuntoon.
Noilla konsteilla pitäisi Suzukin hiljentyä kunhan korikumit ovat kunnossa ja vielä pehmää kumia.

Nyt tuli hyviä vinkkejä! Kiitos! Olisi jäänyt tuo katto vaimentamatta. Aika hankala saada ovien sisään tuota mattoa kun on niin pienet lävet ovessa. Täytyy ilmeisesti hakea toinen satsi tuota bitumimattoa:) Korin kumit on kaikki uusia eli pitäisi se puoli olla kunnossa.

Tänään päästiin tähän pisteeseen:

http://i162.photobucket.com/albums/t...s0olmf5xl.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sdbqrvgxh.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...s1gtrplmw.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...s4d3wff5q.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...socaxkj7j.jpeg

Nyt tuleekin sitten pari viikkoa taukoa. Kun saan kojelaudan kasaan niin jatkan noita äänieristyksiä..

BillyJoe 02.09.2018 22:17

Taas on ehditty touhuamaan tallissa. Kojetaulu on paikallaan ja kytkennät siihen liittyen kiinni. Pääosin aika meni bitumimattoasennuksissa ja kesken jäi kun materiaali loppui. Katto ja lattia vielä vajaa mutta kaikki kotelot ja takaluukku eristetty. Laitoin takakoteloihin vielä lisäeristyksen bitumit päälle. Kokeilin vähän mattojakin paikoilleen.

http://i162.photobucket.com/albums/t...sxzhlflnh.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...szli3rhul.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...s148vcq6x.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...s4ztnlkqf.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...sfenm527m.jpeg

http://i162.photobucket.com/albums/t...smkqdhkm6.jpeg

Tate 03.09.2018 04:41

Noi pyöränkotelot kannattaa eristää kunnolla parilla eri kerroksella. Suurin osa äänistä tulee sieltä. Uusissakin autoissa on pyöränkoteloissa sisä- ja ulkopuolella vaimennuksia monta eri kerrosta.

BillyJoe 09.09.2018 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tate (Viesti 1389503)
Noi pyöränkotelot kannattaa eristää kunnolla parilla eri kerroksella. Suurin osa äänistä tulee sieltä. Uusissakin autoissa on pyöränkoteloissa sisä- ja ulkopuolella vaimennuksia monta eri kerrosta.

Joo laitetaan niin paljon vällyjä kun siististi saa. Nyt tulee taas pidempi tauko auton rassailuun. Tänään käynnistin moottorin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011. Lämmettyä käy ihan ok mutta korkeilla kierroksilla. Johtuu varmaan siitä ettei ole vielä ilmansuodatin paikallaan.. No sitten tuli sellainen ongelma ettei mene muut vaihteet päälle kuin 1 ja 2. Eli vaihdelaatikkoa täytyy taas alkaa rassailemaan jossain vaiheessa. :mad:

cybress 10.09.2018 18:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 1389913)
Joo laitetaan niin paljon vällyjä kun siististi saa. Nyt tulee taas pidempi tauko auton rassailuun. Tänään käynnistin moottorin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011. Lämmettyä käy ihan ok mutta korkeilla kierroksilla. Johtuu varmaan siitä ettei ole vielä ilmansuodatin paikallaan.. No sitten tuli sellainen ongelma ettei mene muut vaihteet päälle kuin 1 ja 2. Eli vaihdelaatikkoa täytyy taas alkaa rassailemaan jossain vaiheessa. :mad:

Sulla o keppi väärässä hohlassa laatikossa.käytä keppiäpois ja kokeileppa uudestaan. Vli olla että joudut meisselillä vähän siirtämään siirtäjiä ni sit pitäs alkaa pelaamaan.

wikke 10.09.2018 18:27

Tuolla pieteetillä luulisi tulevan jahti kaveria vuosiksi eteen päin! :) Ilo katsoa valmistumista.

BillyJoe 11.09.2018 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1389977)
Sulla o keppi väärässä hohlassa laatikossa.käytä keppiäpois ja kokeileppa uudestaan. Vli olla että joudut meisselillä vähän siirtämään siirtäjiä ni sit pitäs alkaa pelaamaan.

Saattaapi hyvin olla näin kun sen sinne vain survaisin paikalleen. Täytyy vilkaista kun pääsee tallille.

BillyJoe 10.12.2020 22:24

Valmistuukohan tämä ikinä.. Ei ole paljoa ollut aikaa tallilla touhuta ja nyt tuli kaksoset taloon. Ehkä sitten eläkkeellä :D

Ja tuli vielä hankittua Saab 9-5 jota olen innostunut laittelemaan kun jotain pientä siihen ilmaantuu. Mutta mukava peli ajella kun Hevosiakin löytyy.

JasuT 10.12.2020 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 1440457)
Valmistuukohan tämä ikinä.. Ei ole paljoa ollut aikaa tallilla touhuta ja nyt tuli kaksoset taloon. Ehkä sitten eläkkeellä :D

Olisko heistä tulevaisuudessa apureiksi..?

https://www.citroenkerho.fi/citikkag...c829f90-me.jpg
Kesällä kolme-puolivuotias apuri, vuotta aiemmin oli kovasti mukana kun Classic Rangeen akselistot vaihdettiin...

Aika paljon hitaammin tosin hommat etenee, kun on hieman "aktiivinen" apulainen, jonka edesottamuksia pitää myös pitää silmällä. Vaan ilman kiirettä askarrellessa ihan hauskaa ajanvietettä, ja toivottavasti apulainen oppii tuossa jotakin...

BillyJoe 11.12.2020 00:20

Aivan mahtavaa! Minä saan vielä hiukan aikaa odotella että poika pääsee tuohon ikään, mutta tulee se nopeammin kuin eläke :rolleyes:

wikke 11.12.2020 20:25

Onko tämä nyt sarjassa ilta paskojen offari versuuni aiheesta: "söpöysvaroitus"? :)

JasuT 12.12.2020 12:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe (Viesti 1440461)
Aivan mahtavaa! Minä saan vielä hiukan aikaa odotella että poika pääsee tuohon ikään, mutta tulee se nopeammin kuin eläke :rolleyes:

Äkkiä se pari vuotta menee, sitten onkin helposti talliseuraa tarjolla. Noita omia "arjen sankareita" ei ole tullut pois hätisteltyä, ellei ole jotain tarkkuutta ja kaikkea huomiota vaativaa menossa, jotta oppisivat (toivottavasti ainakin) tekemään omin käsin ja huomaamaan ettei aina vain uuden ostaminen rikki menneen tilalle olisi vaihtoehto...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1440492)
Onko tämä nyt sarjassa ilta paskojen offari versuuni aiheesta: "söpöysvaroitus"? :)

Olisi kyllä matskua hieman enemmänkin aiheesta, ei viitsi enempää sotkea tätä topikkia. Kaikenlaista pientä on tullut porukalla touhuttua, Rangeen akseliston vaihtoja, Maseratin ropaamista, neliveto-Rättärin voimansiirron rakennusta yms, on noista jokunen kuvakin tullut räpsittyä. Ja tuo nyt kuvassa esiintynyt, on kyllä kovin innokas osallistuja, ja kun leikkejä katsoo/kuuntelee, niin on aika monta juttua tarttunut jotka sitten leikeissä toistuu. Välillä tulee palautetta päiväkodistakin, kun tuo kertoo tarinoitaan, kyselevät toisinaan että "osallistuuko aivan oikeasti"...

Huvittavin mieleenjäänyt jälkikysymys oli isoimman pojan kohdalla, nelivuotiaana kerhosta noutaessa, kerhotäti kysyi että "tietääkö tuo oikeasti jotain remmiahtimen toiminnasta, niin vakuuttavasti selitti", oltiin käyty vähän teoriaakin läpi aiheesta, kun pieni remmiahdin oli kotona ennen sen asettumista Rättärin moottoriin...


Sivu luotu: 07:07 (GMT +2).