![]() |
Millaiset lukot Dana 44 akseleihin Jeep Wagoneeriin?
Mitenkäs ajossa eroaapi Dedroit Locker tyyppiset perä lukot kytkettäviin lukkoihin varrattuna?
Hinta erohan on jo huima? n.300 -1000 dollaria. Käyttökokemuksia saapi kertoilla. Hyviä ja huonoja puolia. t. Ismo Ämmä |
oikeasti liukkaalla ajettaessa käy niin että sen mitä vetopidossa saavuttaa niin sivupidossa menettää, puo on aina johonkin päin sivussa, normaaliajossa tiellä siihen tottuu äkkiä, vinoissa rinteissä ja hangessa toisen auton urissa ajaessa se hankaloittaa ajoa....
|
Taakse Detroit ja eteen ARB. Toimivaksi todettu kombinaatio Cherokeessa, vaikka useimmat vannookin kytkettävien lukkojen nimeen edessä sekä takana.
Edit: ARBit on Espanjassa tarjouksessa. Ku olis tilillä katetta niin olisin tilannu eteen lukon samalla kun tilasin muita osia tuolta. Parin viikon sisällä pitäis olla paketti Suomessa. Max 120kg tavaraa vajaa 63 euron rahdilla kulkee tuolta. http://www.4x4proyect.com/catalog/ |
Jos on kyse puhtaasta offipelistä niin eteen detroitti ja taakse kytkettävä.
|
Lainaus:
Edessä mulla ei ole automaattilukkoa ollut, mutta takana kyllä (detroit locker). On tietysti jonkin verran äkäisempi liukkaalla kuin kitkalukko, ja selkeä ero varsinkin avoimeen perään (parempaan suuntaan kylläkin). Tottuu äkkiä, on helppo ajaa ja hallita, ei pitänyt meteliä käännöksissä pientä satunnaista "naksutusta" lukuunottamatta. Metsässä enimmäkseen loistava kapistus, mutta kallistelupaikoissa toisinaan olisi toivonut kytkettävää lukkoa, ettei auton hanuri lähtenyt viistämään kohti alarinnettä. Parissa paikassa tuli vähän osumaa takanurkkiin ja katon reunaan sen takia. Pystyy kyllä jonkin verran ennakoimaan tätä kun oppii auton ja lukon käytöksen, mutta ei se auta jos on ahtaassa paikassa. Ehdottomasti kuitenkin parempi kuin avoin perä. Lainaus:
Totta kyllä tuo mitä tässä on kirjoitettu, että esim. kallistuspaikoissa tai yrittäessä poistua toisen ajourista on automaattilukkojen kanssa välillä vähän hankalaa. Jos ei rahasta ole kiinni niin sitten kytkettävät molempiin päihin, jos on budjettilinjalla niin lunchbox- lockeri taakse ja eteen kytkettävä. |
Lukkoja akselille?
Ymmärsinkös oikei että Detroitin huonopuoli on että se tuppaa puskemaan alamäkeen peliä vaan sen kanssa opii tulemaan toimeen.
Onkos mahdoton yhtälö että on Detroitit kumassakin akselissa? Kuinkas tuollainen käyttäytyy maastossa? Entäpä maantiellä? Kytkettävissäkö tupaa tulemaan noita kytkentä ongelmia? Miksi? Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms. JEgoNEER on ihan maastokäyttöön tarkoitettu, vaan siirtymiä joutuupi ainakin toistaiseksi tekemään maantielläkin. t. Ismo Ämmä |
Mä kyl kuulun niihin jotka vannoo kytkettävien lukkojen olevan maailman parhaat:D
Eli molempiin päihin semmoset on mun mielipide. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
edit: Jos on lähes puhtaasti metsäauto, niin laittaisin kyllä kytkettävät lukot. Mulla kun esim. oli Jeeppi aikanaan myös käyttiksenä ja halusin kunnolla pitoa takapäähän takavedolla ajaessa, ja toisaalta siten että toimii automaattisesti (ja että vapauttaa mutkassa ajessa tiellä) niin oikeastaan ainoa vaihtoehto oli automaattilukko. Detroitti siksi että piti carrieri vaihtaa muutenkin koska välitykset vaihtui tiheämpään. Muuten olis tullut Aussie locker tjsp. lunchbox- lockeri.. |
Lainaus:
|
Lukkoako?
Lainaus:
Kiitoksia asian valaisemisesta. Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa. Mikäslaista eroa käytössä on noiden halvempien (Aussie, lunchbox, yms.) ja Detroit Lockkerien välillä? Pelimerkkejä kun olisi yllinkyllin niin ei tarvis kysellä, ostais vaan kalleinta. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos minimibudjetilla pitää selvitä niin kemppi-lukko on halvempi kuin automaatit. |
Lainaus:
Lunchbox- lockerit (Aussie, Lockright, yms..) juontaa nimensä siitä, että ovat nopeita asentaa; korvaavat tasauspyörästön pikkurattaat perän sisältä, eli alkuperäinen case jää paikalleen. Perää ei tartte sinällään purkaa eikä shimmata uudestaan yms., joten on vain parin tunnin homma ja paljon halvempaa. Lainaus:
1. Odottaa että tulee lisää rahaa ja ostaa kytkettävä(t) 2. Ostaa lunchbox lockerit tasauspyörästöjen tilalle, koittaa pärjätä ja toivoo parasta :D Itelle en kovin helpolla ottaisi automaattista etulukkoa, eniten oikeastaan tuon puskemis- ongelman takia. Jos on vielä molemmissa päissä automaattilukot niin tuleehan autosta todella kankea. Mutta tuollahan mä niistä jo ylempänä mainitsin, kuten taisi mainita muutkin. |
Blazerissa ei etudetroitti aiheuttanu puskemista, eikä muutakaan negatiivista. Mutta autoissa, ajomaastoissa ja ajotyyleissähän on eroja ja mikä sopii johonkin ei sovi toiselle.
Mutta jos etulukko aiheuttaa automaatin kuumenemista, niin kannattaa tarkistaa foliohatun asetukset. |
Timo: Pystyy varmasti tottumaan noihin omituisuuksiin mutta tottumaton ei pysty ajamaan autolla joka ei käänny ;)
Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti. Tuolla toisessa topicissa oli sanottu hyvin, että ei näistä kannata väitellä, jää molempien versioiden kannattajille paremmin osia ;) Monessa kohtaa vaan on tuntunut joku ratkaisu todella hyvältä kun ei ole tiennyt paremmasta. |
Jep!
Näinhän se on, tässä asiasta kyselen ja päässäni muotouttu itselleni vastaus jonka joskus ehkä toteutan.
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa? t. Ismo ämmä |
haetaanko tässä nyt sitä että drive puoli hampaasta millä yleensä hammaspyörää käsketään on inansa vahvempi kun se coast millä mennään sitte pakittaessa.
|
Lainaus:
No ei kai se lukkojen vika oo jos laatikko ei kestä neljänpyörän kuormaa! Yhtä hyvin vois sanoo että paskat valot kun syö akun tyhjäks yön yli. |
Perutus
Lainaus:
Nyt minulla on edessä Dana44 high pinion detroit lockerilla. Silti en juuri revittele pakilla ylämäkeen. Viimevuoden eksytyksessä ja nyt pari vikkoa sitten Kulmakorvessa ei ole tarvinnut vinssillä kääntää. Ihan ratista se kääntyy. Manuaalilaatikko ei kuumene ja voimaa riittää. Ei tarvitse lukkoja miettiä. Sen kun ajaa vaan. Ei katkeile lukkojen letkut tai johdot. Minkäänlaista viivettä ei lukkojen kytkeytymisessä ole. Tilanteessa missä ilman lukkoja auto ei nouse, niin kytkettävät on huonommat. Jos mutka mäessä niin kytkettävä puskee enemmän kuin automaattilukko. Minua ei kiinnosta ensin kokeilla nousisiko ilman lukkoja. Nautin tukevasta menosta. Automaattilukko edessä ei ole maantiellä mukava nelivedolla ajettaessa. Takavedolla se ei vaikuta ajoon. Näiden tekemiä lukkoja haluaisin kokeilla. http://www.auburngear.com/aftermarke...8-c6f9d7f93179 Niillä on lukko joka on vakiona kitkalukko + kytkettävä. Sitten vasta kun kitkat ei riitä niin 100% päälle. Tämä voisi olla vaihtoehto eteen. Jokainen ajaa millä haluaa. Minä en vaihtaisi kytkettäviin. Tiedän kyllä miltä ajo tuntuu avoimilla perillä kun päivittäin ajan mun toisella Wranglerilla. |
Mulla oli Aussie locker D44 taka-akselilla Rangessa. Hyvin ainakin se kesti ajaa 36 renkailla. Lukko makso alle 250 taalaa postikuluineen vuonna 2005 toimitettuna Vegasiin Luxor hotelliin. Joku putiikki Suomessa tarjos loppuvuodesta 2005 samaa lukkoa päälle 400 eurolla.
|
Lainaus:
/Joukka |
Lainaus:
Juuri tämän takia en itse kysy foorumeilta mitään koska täällä on suurin osa foliohattu porukkaa. Ei oikeat tekijät ole foorumeilla. |
Las Vegas
Lainaus:
Siis sellaisia mihin voi kävellä sisään katselemaan kamoja. |
Onko etu ja taka murikat samanlaisia, eli voiko vaihtaa ristiin jos kokisi tehneensä virheen lukko valinnoissa
Tero |
Riippuu akseleista
Jos edessä on dana30 ja takana dana35, niin eivät ole vaihtokelpoisia. Minulla on TJ:ssä dana44 edessä ja takana. Samat lukot menee molempiin päihin. Sitten on Grandin dana44 alumiinikuorinen perä. Siihen ei käy normaali dana44 lukko. Siis riippuu akseleista. Tuo luku 30 tai 35 kertoo jotain lautaspyörän halkaisijasta. Mutta esim uuden wranglerin dana44 lautaspyörä on isompi kuin vanhassa dana44 perässä, joten ei ole varmaan tuokaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut voi kytkettäväkin lukko olla ihmeissään jos 12tunnin kisan sutii sillä lukko auki, niin on siinäki tasauspyörästö kovilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ilmalukkoa perään ja kitkaa eteen!
Ny näyttäis JEgoNEERin osalta asia etenevän seuraavaan suuntaan.
Taakse tulee kytkettävä ilmalukko + kompura (made in kiina) ja takaperän kitkalukko siirtyy etuperään, samalla vaihdetaan sinne uudet kitka levyt. JEgoNEERissähän on jatkuva neliveto, joten ajattelin että on parempi saada kytkettyä lukko maantiellä poijjes. Tosin aiika hyvin sillä pääsi nykyiselläkin varustuksella Kulman hangissa. 5,9 V8, TH400 automaattiloota jossa vahvistettu turbiini, Gudra-Track jakolaatikkko jossa lukko, takaakselissa kitkalukko ja 37" Boggerit. Mistähän sais neuvvoja ja ohjeita Dana 44 perän shimmaukseen? t. Ismo Ämmä |
Kantsii vielä lueskella käyttäjäkokemuksia noista Kiinan lukoista ennen lopullisen hankintapäätöksen tekemistä: Tuolla yksi näkemys asiasta http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=mud+digger Netistä ettimällä löytyy aika hyvät ohjeet Danan perän shimmaukseen.
Edit: Esimerkiksi tuolta saattaisi löytyä. En jaksanut ladata tiedostoa koneelle ja tarkistaa. http://pdftown.com/Jeep-Wrangler-200...ce-Manual.html Täällä palstallakin oli muistaakseni joskus pari linkkiä repair manuaaleihin. Kannattaa oikeasti laittaa poskilaakereille esijännitys ettei esimerkiksi noi kuvassa näkyvät ruuvit katkea niin helposti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74837 |
Lainaus:
Mietitääs hieman: eikös yleensä eturengas ole ensimmäinen, joka tökkää esteeseen, eikä takarengas...eikö? Niin silloinhan just etupäässä mun mielestä tarvitaan vetoa=lukkoa, jotta se kiipeää esteen yli:rolleyes: Sit taas jos edessä ei lukkoa ja takana on, niin silloinhan takapäällä väkisin työnnetään etunorrat ensin mutkalle ja sit vasta etupyörä muljahtaa ehkä yli esteen...eikö? |
Ja toi kitkalukko edessä mun mielestä maksimoi liukkaissa oloissa sen täällä pelätyn puskemisen JA pitää kaikista huonoiten tiukassa paikassa.
|
Näinhän se, jos pitäisi valita metsäkäyttöä ajatellen lukko vain toiseen päähän, niin se olisi eteen. Etupää on kuitenkin se joka "vetää" keulan esteiden yli. Perä kun edelleenkin aika usein seuraa keulan mukana :D
Myös katukäyttöä ajatellen parempi, jos takana kitka niin löytyy vähän pitoa liukkaaseen, eikä puske niin herkästi. Itsellä ei kyllä ole kokemusta kitkalukosta edessä, ja monet sanoo että esim. Detroit trutrac (torsen. tyypin kitkalukko) on ihan toimiva edessä myös liukkaalla. Tiedä sitten. Mutta mieluummin se kytkettävä eteen, kitka taakse, myöhemmin sit päivittää takalukon kun siltä tuntuu :) |
Lainaus:
|
No siis juu, ei kitkalukko mutta limited slip.. mikä nyt sit onkaan suomeksi, luistonrajoitin? :D mut niinhän mä kirjoitin että torsen- tyyppinen..
Noitahan on ollu hummereissa vakiona, jos on ristiriipunnassa niin tarttee jarrulla huijata ittensä irti. Sillä pitäisi useimmiten päästä ko. paikasta pois vaikka ois kaksi rengasta kokonaan ilmassa. |
Lukkoja aksuloille?
Joo, mitäänhän ei ole vielä lyöty LUKKOON, kaupat on kyllä sovittu jo ilmalukosta ja kun hinta on edullinen niin taidan tuon kortin katsoa ja kadutaan sitten myöhemmin jos tarvii.
Kuulostaahan nuo teidän perustelut kytkettävän lukon eteen laittamiselle ihan järkeen käyviltä ja pääsis vähemmällä työllä kun ei tarvis kuin etuperä aukoa. Vaan mitenkäs ne tehtaalla on laittaneet sen kitkalukon takaperään eikä teitin perustelujen mukaan eteen? Tehtaalla ovat kyllä joutuneet ajattelemaan varmaan myös maantiellä etenemistä ja näin päätyneet takaperään kitkalukon kanssa, vai mitä ootta mieltä asiasta? Tässä on vielä aikaa hetki pähkäillä vaihtoehtoja kunnes saan lukon maksettua ja hajettua tuossa kuun vaihteessa niin sittehän se on jonnekkin perään latettava. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kytkettävä siksi eteen, että sen saa kokonaan avoimeksi kun ajaa maantiellä. Jos on kitka tai automaattilukko edessä, niin helposti puskee liukkaalla ja toisaalta on aika kankea käännettävä. Takanahan se lukko ei haittaa oikeastaan mitään edes maantiellä tai ahtaalla parkkiksella pyörittäessä, vaikka vähän kihnuttaisikin vastaan kääntäessä niin ei se juuri vaikuta kääntösäteeseen tai kääntyvyyteen. Tätähän ne tehtaat ajaa takaa sillä takaperän kitkalla ja avoimella etupäällä.. edit: kuten jo todettua, metsässä etulukko (pitävä sellainen!) on tarpeellisempi, koska keula on se joka yleensä on esteessä ensin kiinni -> keula vetää itsensä nätisti esteen päälle sen sijaan että perän tarttisi väkisin runnoa keulaa esteen päälle/ yli. |
Minä olen samoilla linjoilla edellisten kanssa: Laita se kytkettävä eteen ja jätä kitka taakse. Sitten kun budjetti antaa myöten niin vaihda takalukko parempaan.
|
Sivu luotu: 21:13 (GMT +2). |