![]() |
hj61 kone hajos. saako uutta syl. putkea jostain?
joo eli kaikki alko kun olin ajelemas kaupunkil ja tietty hirmu vinossa pakko mennä vähä väliä :D siitä sitte kotia päin 10km moottoritietä 100km/h --> rampista pois ja siinä sitten huomasin että hirmu naputus. noh parkkiin ja kuulostelee mistä ääni tulee ja öljyjen tarkistus. noh vika ei selvinny ja lähin nilkuttaa kotia ajaen max 1500 kierroksilla. kotiin pääs hienosti.
-ensiksi vian etsintä alotettii säätämällä venttiilit, 2 kertaa tehty ja ääni ei muutu. -seuraavaksi koitettiin käydessä aukaa kaikki suuttimet yksi kerrallaan, mutta ääni ei hävinnyt eikä vaimentunut. -sitten öljyt laskin pois ja suht kirkkaat vieläkin eikä yhtään metalli hilua seassa. -noh tän jälkeen purkasin nostajat pois, ei kulumia. -työntö tangot irti, kaikki suoria ja muutenkin ok. -tän jälkeen sitten lohkon kyljestä luukut auki. on muuten vittumainen homma :eek: nostaja kupit irti ja nekin ehjiä. -nostajakuppien reijästä peilillä ja valolla katsoen nokka akseli näyttää ehjältä. mistäs seuraavaks jatketaan? niin joo naputus on suht terävä metallinen "kolina" ei yhtään kahnaava ääni. |
alakerrasta vika jos nuo kaikki edellä olevat katsonut
kiertokangen laakeri menny? tahi runkolaakeri? enpä muuta keksi jos nuo kaikki edellä olevat kunnossa? ota öljypohja poes ja katsele hieman sielun elämää. . .. kans poes ja katon kierokangen liuskat. ..
|
ei kyllä tajua miten voi yht äkkiä mennä? voiko nokka akselin pois sulkea kun sitä ei pyöritetty samalla ku tutkailtiin sitä?
eräs virolainen kylä seppä meinas että männän rengas ois menny? |
Oireilu kuulostaa vähä turhankin tutulta, samaten ongelman tutkiminen.....
olisko sama vika kun mulla tuli hoojiihin, eli kiertokangen laakeri ja kiertokanki ja mäntä paskana, naputus kuuluu siitä kun mäntä hakkaa kattoon.....:mad: |
no perkele. jännä ku sillä pysty kuitenkii ajaa 15km kotia ja tän jälkeen käytettykki vartti. ja öljys ei yhtää metallia. ääni oli mieto kylmänä ja lämpimänä vasta muuttu kovaks kolinaks.. saako männän pois ala kautta vai pitääkö kansi purkaa?
|
Ei taida montaakaa auton moottoria olla maailmassa josta männän saa alakautta pois. Eli kansi pois että saa männän irti. Mietippä kuinka lähellä ne männät on toisiaan. Ja sitten mieti kuinka leveä on laakeriliuska. Ei se mäntä mahdu niiden liuskojen välistä pois...
|
Ääni kiertokagen laakerille :)
|
Jos alakautta sen männän irrottaa niin tarttee irrottaa kampiakseli.....
Mulla ainaki se kone irrotettiin ja purettiin ihan atomeiksi ja tehtiin uusilla osilla sitten ihan kaikki uusiks ja ammattimies teki ja nyt pitäs kestää PERKELE! Tuli vaan sitten HIUKAN kalliiksi :mad: |
Männänrengas siellä on poikki ja renkaan palanen männän päällä.
|
Lainaus:
|
Laakeri olis helppo...:rolleyes:
Mäntä halki, niin sit kannattaa tehdä kunnolla samantien. Häljenneella männällä voi ajaa pitkäänkin, kokeiltu juttu (ei vaan ollu Toyota:o) |
Nuo männänrenkaat on tuon koneen heikko kohta,jo heti 600tkm jälkeen alkaa olla riskirajoilla...
|
ei oo kokemusta ku ladan koneesta ja sieltä tulee hienosti alakautta. 5000km sitten tehty kansi remppa toyotan osilla ni ei himottas purkaa kantta pois :mad:
no täytyy siis kaivaa kone pöydälle ja tutkailla. jos mäntä on palasina ni ostan varmaan vaihto koneen kun ton remontointi ei tosiaan oo halpaa huvia. |
Vaihtokone voi ola kyl sitten ihan yhtä loppu kuin sun nykyinen kone 20km sitten. Silti niitä vaihdokkeja voi ostaa 2-3kpl yhden remppaamisen hinnalla :) Nim. remontin tehnyt...
|
Mikä siinä remontissa sitten niin helvetisti maksaa???
en oo yhtään ehjää hj:n konetta alle 1000e tainnu nähdä, rempan kun itte tekee niin ei millään yli 1800 maksa vaikka uusis kaikki. Ja noi tonnin koneet on just niitä 500tkm veivattuja jotka käy niin nätisti mutta laukee luultavasti seuraavan 50t aikana. Itellä meni just KK_laakeri 470tkm ajetussa, kalkatti kyllä niin helvetisti. Eikä käyny tyhjäkäyntiä. Uusin männät samalla remontilla kun oli trapeeks välystä jo ylemmässä rengas urassa. Luultavasti juu oksentanu renkaan, Nyt kannattais vaan toivoa että sylinteri on ehjä vielä. Kansi äkkiä pois niin näät. |
Lainaus:
Kyllähän tuolleen tulee sitten hyvä, mutta omiaan ei kyl saa pois, jos auton laittaa kiertoon. Jos pitää pidempään, niin sitten kannattaa ehkä jo tehdä oman mielenrauhan vuoksi. Tuollasen tonnin vaihtokoneen jos ajaa loppuun, vaihtaa toisen tonnin koneen tilalle ja myy aina hajonneen koneen osina pois, niin osista saa kuitenkin vielä 6-7 satkua, joten tappiota ei tule kuin parisen sataa per koneenvaihtokerta. |
mersun mäntiä on paikallinen moottorikoneistaja käyttäny hoojiin koneessa, halvemmat ja kestää hyvin
|
Saisko sitä tietoa kaivettua julkisuuteen että mitkä mersun männät ja mitkä männänrenkaat vakiomäntään sopii?
|
vai mersun männät?
onhan toi täysin totta että tonnin kone on juurikin se 500-600tkm ajettu ja sama remppa edessä.. kaveri puheli että jostain (australiasta?) sais kone rempan kaikki palikat 1200 eurolla? mistä ylipäätään saa tohon koneeseen uudet palikat? luulen että kyllä se on parempi rakentaa uusiks uusilla osilla koko pata ni on sitte iloa pidemmäks aikaa. koriki tuli puhallettua ja maalattua viime kesänä. mietiskelin että mites toi mersuun ostettu fööni sopis hj konee kylkee? hx40 super. tänään sain koneen irrotettuu ja nostettuu poies. oikein yllätyin kuin helpolla se sieltä tuli vekka :) huomenna pääsee kurkistaa alakertaan.. |
|
Lainaus:
Onhanse halpaa vaihdella niitä koneita jos ei laske työ tunteja ja vaivaa sille että auto hajoo jonnekkin 500km päähän kotoa ja pitää sieltä vielä hinata/hinauttaa kotiin. Itte en ainakaan jaksais, omaan onkin vaihdettu kaikki muut paitsi turbo ja syöttöpumppu. Mutta ompahan saanu ajaa aika huoleti, nyt on reilu puol milliä takana. |
minäpä kaivan tiedon että minkämallin mäntiä on käytetty.
|
bryggi, vieläkös se sorvaamo on siinä prisman takana?
|
Lainaus:
|
kyl kyl. Sama sorvaamo, omistajan omassa hojossa kyseiset männät
|
laakerit kunnossa..
|
3 Liiteet
vika löyty männän päältä. mutta mikäs siellä on pitäny hauskaa ja mistä se on sinne päässy? kansirempan jälkee ajettu 5000 tekemättä mitään huolto toimia.
|
Eikös tuo aika selvästi oo männänrenkaan pätkä, ja tuolta kuvan "yläreunasta" tullu.
|
juu kyllä tuo ihan 12h-t:n tyyppivialle haiskahtaa..
|
Tuo on kyllä karu vika muuten hyvässä koneessa. Eikös tarvike männissä ole teräsvahvikkeella tuo ylin rengasura.
|
totta tosiaan vähä ketuttaa kun 20km sitte kävi ja toimi ku uus ja yht äkkiä tuollai hajoo..
piti mersua virittää nyt talvella muttaku tää nyt tuli ni mietin et pitäiskö tätä hojoa vähä ruuvata sitte :D mistä saa ja mitä maksaa männät ja laakerit? |
Tottahan sitä vähä pitää piristää, pikkusen isompi hyrrä, cooleri ja vähän pumppua ruuvailee niin on jo mukava käyttis. Tuossa vois olla kannessa kans paljon parannettavaa.
|
ei se täys remppa aivan mahottomia maksa roodogsilta tilasin ausseista ja tuli nopeesti mynässä pumppu säädätyksessä ja mulla oli just 40 superi 12 pakopesällä en tiedä kun sillon ei ollu vielä silleen kokemusta näistä virityksistä ni varmaan ennakko ollu aika perseellään ku ei saanu oikeen ahtaa ja tulivaan mieleen että siinä mynän säätämässä pumpussa ei ollu ne kaikki syöttö ruuvit täysillä ei se toki savuttanutkaan normaaliajossa mutta täystehoja haettaessa sieltä ois saanu viel rutistettuu ja se paineilmala suoraan ahdonalaselle syötölle auttaa ihan pirusti. ja just että mitenpaljon ois vaikuttanu kun sen pakosarjan ois pulssittanu..
no mut nyt on mersu ei tartte miettii :D |
Lainaus:
oliko sulla se valkone hojo mistä ahdin tuli pellistä läpi? mimmone mese sulla nyt on? |
Lainaus:
12 pesä ois kyllä pitäny herätä aika hienosti mutta en oikeen ymmärrä onko se sit siinä kun toi 12ht on suoraruiskukone että tarvii niinpaljo soppaa enemmän ois kiva selvittää miten 2h kone ois pelannu samalla kokoonpanolla :confused: on jääny vähän kaivelemaan tuo homma näin jälkeenpäin:o :D mulla on nyt w124 300 DT johon hommaan lähiaikoina 606 pistän varmaan mersufoorumille sitte projekti topikin siitä ois tarkotus tehä pysyvämpi siisti ST käyttis johon menee varmaan kaikki aika ja raha ennenku se on valmis :D on muuten pirun mukava ajaa vanhaks autoks :D |
Lainaus:
mun piti kans alottaa tota omaa 300tdt rakentaa ku on melkei kaikki osat saanu haalittua. 4000e meni helposti ja pari tonnia menee vielä helpolla :D mutta onpaha sitte kiva 400hv vanha savuttava mersu :D |
täältä saa tilattuu pistä vaikka sähköpostina sinne mitä tarviit ja mitä maksaa rahteineen.. ite maksoin tilisiirtona eikä ollut ongelmaa 2 viikkoo meni siitä kun rahat oli saapunu tilille ni paketti oli kotiovella :)
http://cgi.ebay.com.au/LANDCRUISER-1...item5189025935 on muuten noussu ton sarjan hinta varmaan menny aika hyvin kaupaks :rolleyes: |
kannat nyt kysyä tarvikkeena mäntiä huhun mukaan niitä saa myös 12 ht :p:p ja hj on vain käytetty mersun männän renkaita itselle sorvuutin männät mersun renkaille. kun silloin ei ollu tarjolla mäntiä. ja kyseisellä sorvarilla on myös mersun renkaat vain siinä koneessa.:D:D
|
no perkele niinhän se taisikin olla. muisti teki tepposet.
|
kaverille tilasin 12h-t paketin roodogsilta taannoin, homma toimii. paketin männät on teräsvahvisteisilla rengasurilla jne...löytyy myös ylikokoja männistä ja laakereista, ja löytyy paljon muutakin mitä listassa ei ole lueteltu jos tarve on, palvelu aisantuntevaa. esim. 12h-t koneissa taitaa olla kolmen erityyppisiä laakereita, kuvan kanssa kysyttiin että minkälaiset teidän kiukaasta löytyy. moni osa on toyotan orkkispusseissa pakattuna.
silloin vaan oli au$ n.1,95 ja nyt 1,34 joten oli paljon halvempaa, mutta edelleen täkäläisiin hintoihin verrattuna vieläkin halpaa. |
paikallinen tarvike kauppa mainihti et sais nyt niitä mäntiä. pitääpä kysäistä mitäne maksaa.:)
|
autoalasta vissiin?
|
toyotalla maksais männät renkaineen ja laakerit 6000-7000e :D
|
Muistaaks kukaan mitkä ne mersun renkaat on jolle vakiomännän voi sorvata?
Vai löytyyks ne helposti jostain taulukosta? Tiedosta kiitollinen:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
täytyykös öljypumppu uusia? joutuuko jakopään purkaa vaihtaessa?
|
jos paineet on ollu hyvät varmaan turha uusia, jakopäätä ei tarvii avaa pälkästään mäntien vaihtoon.
Niin tietysti joutuu avaa jakopään jos vaihtaa Ö pumpun:) |
siis onko toi 1295 AU dollaria alle tuhat euroa? tuolta tilatessa pitää vissiin tullissa maksaa veroa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuo maksaa nykykurssilla (1eur=1,52aud) 200 aud rahdilla kaikkineen noin 1250 eur.
Eli näin 1295+200=1495 1495/1,52=983€ 983x1,23=1210€ 1210+tulli22,60=1232,60€ Ja 200 rahti siis arvio, mutta tuskin heittää paljoa. |
Lainaus:
|
mistä noin hyvän au$ kurssin olette löytäneet? http://valuutat.fi/ tarjoaa 1,3457 ja sitten kun luottokorttia vinguttaa niin todellisuus lähempänä 1,25!!!
|
Joo, mulla oli näköjään vanha sivusto jonka äkkiä googlasin :(
|
2 Liiteet
kahdesta männästä oli ylimmäinen rengas poikki. ja toinen näistä oli tämän tuhon tehny. kaikissa männissä oli rajun paljon kulunu se ylimmäinen rengas väli.. yhdessä laakerin puolikkaassa oli ihme koloa?
|
oho, aivan samannäköstä laakeri-eroosiota jota HDJ n koneista yleensä löytyy... minkäikäinen kone + onko tietoa onko laakeroitu jälkeenpäin ?
|
Eikös tuossa kuvassa näytä siltä, että laakeri on kulunut isommaltakin alueelta enemmän kuin pelkät noi reiät? Onko vastapuolella kans samanlaista kulumaa, jos vaikka kampura ois hitusen verran kiero?
|
toi kuva hämää ku pyyhkäsin sitä puhtaaks öljystä likasella hanskalla. ei oo toinen liuska kulunu, ainostaa noi kolot toisessa.
öljypohja on jostain syystä ollu joskus auki ku oli nii prkl kovin mämmillä kiinni ettei auki meinannu saada. varmaankin laakeroitu joskus kun laakerit on niin hyväs kuosis. kone on -87 ja 604tkm ajettu. onkos noi australian osat laadukkaita? on kuiteski melko ilmanen setti. |
Lainaus:
Taitaa olla 600tkm ihan sopiva peruskorjausväli tuolle konemallille kun niillä metreillä tuntuu nuo männät pettävän monella. Tuossa moottorissa olisi tuho tullut joka tapauksessa hetken päästä kun tuo liuska olisi pettänyt ja tuhonnut kammen. |
Lainaus:
juu ja se ylä rengas välikin oli parissa männässä kulunu pari kolme milliä ylä ala suunnassa. siis silleen että kohta ois voinu laittaa toisen renkaan kaveriks :D tosiaan aika pienillä kilsoilla väsyy.. kumarrus mbn suuntaa taas :p MITÄS SANOTTE NOISTA AUSTRIAN OSIEN LAADUSTA? kestääkö seuraavat puoli milliä? |
Itse tilasin täältä pari vuotta sitten patrolliin moottorin osia, ei ollut ainakaan kiinalaisia osia yhtään ja vastasivat jokaiseen huonolla englannilla kirjoitettuun mailiin. Löytyy vaikka mitä osaa dieseleihin.
http://www.dieselspares.com.au/rebuild_kits.html |
|
No nyt nyybi nakkas hyvän linkin, ainakin mulle uus tuttavuus tuo nettikauppa.
|
Lainaus:
|
joutuuko prkl sen etu päädyn ottaa kokonaan pois jos kammen ottaa pöydälle??
|
Lainaus:
Onko kellään mitään tietoa, minkä laatusia? |
Lainaus:
Mä luulen, että puolen miljoonan kesto riippuu enemmänkin siitä, mitä koneistetaan ja kuinka hyvin esim. hiotaanko runkolaakerit alikokoon ja suoristetaanko mahtoollisesti kiero kampura jne. ja sitten siitä, miten hyvin koneen niputtaa, kuin osista. |
tiivarit
Onpas muuten halpoja osia vai onko?
Onko kellään mitään tietoa, minkä laatusia? itelle tuli tuol fixuksesta patrolliin yläpään tiivistesarja ni se oli ainakin ihan laatutavaraa eli REINZIN tiivarit.. muista tuotteista ei kokemusta |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kyllä jokanen kunnon koneremontti alkaa koneen irrottamisella on mukava pyöritellä ja putsata kaikki osat eikä tarvii pyörii auton ympärillä varmasti paljon nopeampikin :)
hj:stakin tulee kone aika kivuttomasti pois vaikka laatikkoineen.. |
siis konehan on pöydällä jo.. siitähä joutuu sit purkaa pumpun ja kaikki veke :eek:
|
No jos koneremppaa tekee niin on melko tympeää jos alkaa joku vanha tiiviste alkaa sitten heti vuotaa kun ajoon saa.Tottahan siinä enemmän töitä on...
|
no nyt tuli sitten kone purettua melkein jokasta nippeliä myöten..
huomenna koneistamolle kyselee että saako porattua vielä. on ne skraidut vaa aika syvät.. |
Lainaus:
|
saako tuolta australian puljusta yhtä sylinteri putkea? entäs ylikoon männät ku ei puhuttu valikos niistä mitään?
|
Lainaus:
|
Löytys tosta heti STD tai 0.50 männät renkaineen vahvistetulla uralla, sylinteriputki, punametallilaakerit STD tai alikokoja, kangen yläpään helat, tiivisteitä on vaan yläpään sarja. Suunnilleen noilla suomalaisen tarvikeliikkeen hinnoilla, ehkä vähän alle. Ja lähtee heti maanantaina jos on tarvis.
timop/044 7775813 |
onkos se nyt niin että jos muut pytyt vaan hoonaa ni ne menee std kokosilla männillä?
|
Jos rengas ei ole ollut vielä poikki, menee yleensä hyvin hoonaamalla ja STD koolla, tuossa koneessa yllätävää kyllä sylinterit ei kulu juuri lainkaan vaikka rengasurat on ihan horot. Edellyttäen että sitä ei ole aikaisemmin uudelleen rengastettu kuluneisiin uriin. Tuossa sinun tapauksessa kannattaa mitata ettei katkenneiden renkaiden päät ole piirrelleet mitään koloja rylintereihin, hoonatessakin kyllä jotain voi jäljestä päätellä. Putkitettavaan reikään STD käy tietysti, mutta kuitenkin kaikki kannattaa olla samankokoisia.
Timop |
Sivu luotu: 16:47 (GMT +2). |