![]() |
Lj:stä tulee öljyä pakoputkesta??
Nyt varsinkin huomasin kun kovast pakkastet ja laitoin auton käyntiin niin öljyä oli tullu jonkun verran pakoputkesta. Pakoputki on mallia offroad eli alkupätkän jälkeen hanttarin oven takareunaan asti ja siinä änäri ja tulee sit ulos.
Nyt kun auto lämpes ja ajoin sillä ruokiksella kotiin ja jätin tuohon pihalle sen käymään niin ei sielä nyt ollu öljyä tullu. Ja kylmä starttauksen jälkeenki sitä tuli ilmeisesti sillon kun vähän enempi kun otti hieman kierroksia, Nyt kun lämpes niin ei näkyny öljyläiskää vaikka vähän kaasuttelinkin. Onko kaikki kunnossa vai onko turbossa esim. jo jotain vikaa ja pääsis sitä kautta vuotamaan läpi?? Ja ei tuo auto kyllä mikään raketti ole nuilla 33x14x15 boggereilla. Onko voiman vähyys vai renkaan koosta johtuva voimattomuus? Laiskasti kiihtyy mutta kyllä tuolla nyt jotain 90km/h voi vielä ajella :) |
Onhan se varmasti öljyä, eikä kondenssiveden ulos valuttamaa karstaa?
|
Itsekkin epäilisin tuota karstaa veden mukana. Varsinkin jos syötöö vakiosta yhtään lisätty.
Itsellä jälkikäteen ahdistettu 2l mylly niin 33x12.5 10 vanteilla kerää helposti vielä 140 jos vaan uskaltaa kiihdyttää |
Varmaan vaan räkii nokista vettä kylmästä putkesta. Tuttu ilmiö ja yksi syy, miksi sivuputki ei ole paras vaihtoehto tai ainakin kannattaa katsoa, miten auton pysäköi. Valkoinen lohko-kahitiiliseinä pakoputken puolella ei ole nätin näköinen, jos siinä seinän vierellä aamulla luvalliset pari minuuttia käyttää tyhjää...
|
nokea se on..
|
Nokikakkaa se näyttäis olevankin..
Mutta tuosta kulusta vielä sen verran että ei tuolla saa nuilla 33x14 boggereilla kelattua kuin sen 100km/h varmaan lasiin. Mutta suht kivuttomasti se sen kulkee. Mitä olette mieltä kannataisko rukata syöttöjä isommalle ja ahtoja kans vaikka hiukan isommalle? En tiedä onko kukaan ed. omistajista säätäneet nuita arvoja mutta ei sieltä ainakaan voimasavua tuu ollenkaan vaikka enempikin painattaa. Olisko nuista säädöistä hyötyä tuohon kulkineeseen vai onko vaan niin löysä turbo tai pumpun ajoitus pielessä tms... Aika hyvin tuo kyllä muuten käynnistyy ym... Luulin itsekkin että tuo olis ollut ehkä hieman virkeämpi.(uusi omistaja kuin olen tuolle autolle) Jos jotain piristys keinoja tiedätte niin tänne vaan tietoa tulemaan. Eikä tarvis saada mitään kauheita ahtopaineita ja voimasavuja vaan riittäisi ihan kohtuullinen piristys vanhaan toyotaan :) 540tkm mittarissa :D |
mikäs turbo sulla on siinä??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mun mielestä lj:n putkesta ei missään nimessä voi tulla voimasavua, muuten saattaa kyllä savuttaa.
|
kyllä sieltä ct-26:sella tulee voimasavua..toki pumppuakin on hieman rassattu...tiedän tiedän..on olemassa parempiakin turboja läjän mottiin..kun joku alkaa kuitenkin papattamaan asiasta..
|
Lainaus:
|
jeb..
Ainahan sitä "öljyä" tullee sieltä pakoputkesta.. tietty määrä ilmaa tarvitaan polttoaineen palamiseen/puristamiseen ja siinä on jonkun verran sitä vettäki niin eiköhän se tuu sieltä pakoputkesta pois.. sulla mitää huolta oo..:)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ajattelin tänään laittaa ihan kokeilemalla kolme varttia lisää syöttöä, olisko aluksi ihan ok määrä? Huomena vasta saa ahtomittarin, niin osaisko joku sanoa näin lonkalta että millä toimenpiteellä sais lisättyä ihan hitusen lisää ahtoja eli vaikka jonnekkin max. 0.9 bar? rikkoja alle mutta kuinka paljon osais laittaa ilman mittaria ettei ainakaan liikaa tule laitettua. Vai tarviiko tuohon ahdonalaiseen syöttöön edes koskea? Onko siitä hyötyä ollut porukoilla tuntuvasti? Vai pitääkö tyytyä vaan syötön lisäykseen ja hiukan ahtoja vakiota korkeammaksi. Jos joku osais sanoa ihan sellaiset perus saaädöt mitkä on omaan vakio Lj:hin laittanut niin tekisin soin itsekkin nyt ja huomena sit varmuudeksi laittais sen ahtomittarin. |
jollen ihan väärin muista, niin 3/4 kierrosta lisää jo sen verran syöttöä, jotta löydät ahtopaineen punavalon... eli kun lisäät syöttöä, lisääntyy myös ahto, joka taas lisää syöttöä... vaan saatanpa muistaa väärinkin...
|
Lainaus:
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit...en-lisaeys.php http://www.fourwd.org.uk/bosch_ve.html http://www.lesharo.co.uk/Bosch_diese...land_rover.pdf http://www.stonefisk.com/doc-arc/def...ning_Rev.2.pdf Eli yksinkertaistettuna, jyrkin puoli karasta tappia vasten, ja jos ja kun ahdot nousee/nostetaan, jousta pitäisi kiristää holkilla niin että täydellä ahdolla tappi olisi karassa syvimmässä kohdassa. Jos sille ei tee mitään, täydellä ahdolla syöttö ja savutus on vähentyy = teho pienentyy. Ja jos ahdonalaista haluaa vielä enemmän niin viila käteen ja volkkarimiehen karoista mallia ottamaan. Edittiä sen verran että Toyotan karat ovat käsittääkseni aina V-mallisia, eli ei tollasta jyrkkää pohjaa mitä esmes. volkkarissa. |
Ite hommasin tuon ahdonalaisen pumpun ja juuri äskön kävin hakemassa kara aihioita. pitänee ruveta kehittelemään erimallisia karoja, ja sitten testailla millä se parhaiten hönki, ja tehdä juurikin tois puoleisia että helppo katsastukseen vaan kääntää toisinpäin kara että ei juurikaan syöttöä lisäile.
samalla jos vaihtelis nuo nestepäät keskenään vaparista ja tuosta uudemmasta. vaparissa 10mm ja tuossa toisessa 9. |
Lainaus:
Tässä vaiheessa olin jo sekasin kuinka monta kierrosta se oli tullut ulospäin ja näin ollen ei ollut hajuakaan missä se oli esim. alunperin,no ei auttanut kuin kokeilla summassa. Ensin pyörittelin mututuntumalla sisään sitä ruuvia ja laitoin auton käyntiin niin kiekat nousi liki 3000r/min :) No sit taksin päin kiekka ja kierrokset tipahti jo 2000r/min ja sit otin vielä aukipäin jonkun verran että kiekat tipahti n.1500-1700r/min tyhjäkäynnillä?!? Yritin sit kaikintavoin saada sitä lukitus mutteria kiinni kunnolla mutta ei sinne väliin saanut mitään avainta sopimaan :( Sain kuitenkin jonkin verran sitä kiinni. Pitää toivoa että pysyis yleensäki koko säätöruuvi sielä pesässään. Onko tuo kovinkin tärkeä saada kunnolla lukittua ja jos on niin millä ihmeen avaimella sinne pääsee käsiksi. Se kaasuhärpäkkeen otin pois edestä että pääsi yleensä edes käsiksi koko syöttöruuville. Sitten kävin testiajolla ja oli todellaki vaikutusta jo tuolla lisäyksellä, jaksoi jopa 5 vaihteella kulkea :) Sen verran huomasin nyt että kun kunnolla poljetti niin jopa punainen valokin tuli näkyviin mittaristossa mikä meinaa ilmeisesti sitä että ahdot nousee max:lla ainakin jonnekkin 0.7bar tienoille. Olisko vielä tarvetta siirtää prikoilla hukkaportin kelloa ja koskea noihin ahdonalaisiin syöttöihin vai onko tuossa vakio turbolla olevassa koneessa enään noille jutuille mitään hyötyä? |
no siihen lukitus mutteriin pääse vääntämään esim. 12mm pitkähylsä lyhyt jatko ja pikku räikkä.
ja se kara nyt ainakin kannattaa kääntää sen tapin suuntaan. ja syöttöä pienentäisin et kiekat saa 1000 pintaan. |
Lainaus:
Nyt en oikein ymmärrä!!! Ja kokeilin myös tuota pitkää hylsyä ja pientä jatkoa ja pientä räillä niin silti se otti öljytikkuun ja dieselputkiin kiinni ne avaimet rajusti!! |
Mulla tulee kanssa mustaa mömmöä,penkka mustana putken kohalta:) ,ihan normaalia,mulla oli pumppu huollossa tuola pp-dieselissä.Sen jälkeen alko kiertämään kone paremmin ja savutus pieneni paljon,nyt jaksaa 100km/h mennä aika kivasti 33:silla.mutta ei paljon kovempaa.Tuo kyllä riittää ettei vituta ajaa moottoritietä pitempää matkaa.
täytys lisätä syöttöä nyt kun on tuore leima papereissa,ja kattoa miten sitten jaksaa. Oon kyllä kateellinen niille kenellä on ahdettu 2l,2l-t:n sijasta :D Mitäs eroja noissa koneissa on sitten,jotka vaikuttavat koneen sieluelämään,puristukset oisko kovemmat ja eri nokkako?? ja tietysti pumppu ainaski eri. Etkö sitten saa laskettua niitä kiekkoja rajotinruuvista tai vaijerista? Ittelläni on hiluxissa tuo kone,syöttöruuviin pääsee aika hyvin käsiksi pyöräkotelosta,kun ottaa renkaan irti ja pukki alle,säätää siinä.en tiiä sitten läjästä. Tai hyvin ja hyvin.... Pitäs ottaa omasta tuo jakohihnan koppa auki ja kattoo onko pumpun ajotuksen viiva ihan kohtisuoraan merkissä,vai osuuko vinottain vähän,pystys päättelee ajotusta siitä vähä.. |
juu laitoin ehkä hieman epäselvästi, tyhjäkäynti ruuvi mäkeen ja syöttöä sen verran et tyhjäkäynti 1000.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Porukka valittaa ettei Läjät kule, säädöt persiillään poletaan max. satasta ja laitetaan se 2L-T:n piikkiin ku ite ei osata/viititä/kiinnosta säätää pumppu kohalleen. 2L-T:hen saa 50 hepoa lisää ihan kotikonstein. |
Lainaus:
|
jep, tuli tuossa yksipäivä käytettyä uutta pumppua osina tekemisen puutteen vuoksi, näkyy olleen ahdonalainen kara mopoasennossa kokoajan, ura minkä syötön tappi jättää karaan kulki loivemmalla puolella, ja vielä jousi niin löysällä että max ahdoilla rupeaa jo syöttöä tiputtamaan. ei näin todellakaan. <nykyään netti täynnä jo informaatiota pumpun säädöistä että kukaan joka tänne kirjoittelee että mitenkä säädetään ei ole vaivautunut nettiä selailee. Huomenna olisi tarkoitus ottaa läjästä kone pois ja maanataina viedä kansi laitettavas/tarkistettavas. ja vaihtaa koneeseen täydellinen tiivistesatsi, loppuis se öljyllä merkkailu. samalla vaparin pumpusta ottaa nestepää ja naittaa se tohon uuteen ahdonalaiseen, saas nähdä mitä tulee kun ite rupee laittelee. Melkoisen yksikertainen rakenne oli kun purin ekan kerran, vaikka kaikki pelottelee että hirvee homma ja jousia vaan sinkoilee ja mahdoton laittaa kasaan ikinä....
|
Kannentiivisteen vaihtokin tulee tutuksi jos ct20:sen kanssa innostuu virittelemään.
|
Lainaus:
Tuohon omaan läjäänki tuli pelkällä pienellä syötön lisäyksellä ihan tuntuvasti lisää puhtia. Eikös ne ahdotkin nouse hiukan jo pelkällä syöttöjen lisäyksellä?? En ainakaan koskenut itse ahtoihin ollenkaan mutta silti alkaa loppu vedolla jo punanen palamaan mittaritaulussa ahtovalolla. Jotain pieniä perus virityksiä voisin vielä tehdä jos vaikka -MATTI- laittais listaa mitkä ihan kotikonstein ovat viisaita ja hyviä vinkkejä? Varmaankin se ahdonalaisen syötön lisäys maximiin eli sillai se kara että vasemmalle puolelle jää eniten tyhjää,vai näkeekö vakio karasta juuri eroa eri asennoissa edes? Niin ja ahtoje nnosto vakio turbolla minne asti kannattais max. nostaa?? Ja onko helpoin ja paras tapa nostaa se rikoilla? |
Eipä tuota ole tarvis itellä edes saada miksikään raketiksi :D Ihan sellainen perus ripeys niin se riittää tuohon autoon mainiosti minulle. Turbon vaihtohan tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa eteen niin minkä vehkeen turbo menee suoriltaan tuohon ilman mitää kauheita laippatyöstöjä ym..?
|
Lainaus:
-suuttimet kuntoon, avautumispaineiden tsekkaus/suihkun tarkastus ei maksa kuin parikymppiä koko setille diisselpajassa. Läjän kärjet parikymppiä kappale jos tarvii ruveta vaihtamaan. -syöttöä lisää, tyhjäkäynti kohdalleen -ahdonalaista lisää, jyrkempää karaa (alkuperäisessä on monta eri sivua mitä viilailla eri malliseks) ja kellolle painetta ja kokeilemaan millon painuu sopivan syvälle. Jotain liitua vaikka karaan että näkee minne asti on painunu, jousta säätämällä liike sopivaks. -pumpulle ennakkoa lisää, jos ei heittokelloa ole niin sitten korvakuulolta sopivasti Hukkaporttiin en lähtis koskemaan, vakionakin CT20 alkaa ahdistamaan jo riittävästi, joten ei kannata kiusata liikaa. Yhet normiprikat laipan alla nostaa painetta n. 0,2 bar, sen verran uskaltaa kyllä lisätäkkin jos kovasti himottaa. Ja savua lisäämällä paineet nousee luonnostaan jo jonnekkin lähemmäs baaria. |
ct-26 meni itellä aika kivuttomasti..mut on varmaan parempiakin turboja olemassa..löytys yks downpipen laippakin hyllystä..profiilista löytyy muutamia kuvia
|
Lainaus:
|
1. Googlaa aihetta pakolämpömittari, pakopainemittari, pakolämmöt
2. Hanki haluamasi mallinen mittari 3. Tutustu asennusohjeeseen 4. Asenna 5. Seuraa asentamasi mittarin näyttöä, opi lukemaan sitä Kansiremppa tulee syöttöjä nostamalla väistämättä nopeammin vastaan, ja "ihan vähän vaan lisää" on hyvä alku ahtamisen iloihin :D |
Sivu luotu: 17:11 (GMT +2). |