![]() |
|
91 XJ cherokee, "Kaksikäyttöauto"
en sitte löytänyt semmosta "pikkuprojektit" topickkia enkä viitsinyt sitä erikseen ruveta tekemään kun mun mielestä semmonen piti jo olla joten tehdään nyt uusi, ei tää varmaan lyhyeksi tarinaksi kummiskaan jää..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66770 mä viimme syksynä ostin torniosta tommosen xj:n käyttikseksi kun kyllästyin capricen ja yleensäkkin diiselien ropaamiseen... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46548 takajousethan siitä oli aivan loppu, no semmoset kuiteski löytyi edukkaasti ja sain ne vaihdetuksi ennen lumien tuloa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50219 ryhti ja ajettavuus parani vallan kummasti, myin pois auton alla tuleet 31 mud terrainit ja alle laitettiin 235/75-15 pyörät. kesällä taistelin death wobblen kanssa, siitä pääsin eroo hyvien neuvojen jälkeen säätämällä casteria isommaksi, pienentämällä aurauksen lähes nollaan ja laittamalla jytkyn ohjausiskarin samoin tein pientä huoltotoimintaa moottoripuolelle, avarsin ruiskun läppärungon 60 milliseksi, vaihdoin vähän vapaammin läpi puhkuvan vaimentimen ja pistin uuden lambdan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66764 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66765 tähän talveen ajattelin varustautua tekemällä vähän hinauslenkkejä kun aina kuiteski joku soittaa ja pyytää avuksi enkä aina viitsi käydä blazea sen takia starttailemassa. eteen tein sakkelikorvat 15x50 latasta, hitsasin ne vain ton siipikarjapuskurin kiinnityslattoihin kiinni. takana taasen porasin pari 16mm reikää koukun putkeen, laitoin silmukkaruuvit niistä läpi ja mutterit taakse. peruutusvalot tossa on tosi huonot, ja talvella niiden eteen kerääntyy lunta ja jäätä joten ne ei näytä senkään vertaa joten mä asentelin tohon rekkarikilven syvennukseen tommoset pikku ledilamput. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66769 huono kuva, vaikea kohde kyllä kuvattavaksikin, oikeassa reunassa alkuperäisellä paikalla 21w hehkupolttimo, vasemmassa reunassa 3W ledipolttimo alkuperäisellä paikalla ja keskellä noi uudet valot, kuva ei kerro koko totuutta, toi 3w ledi alkuperäispaikalla on aavistuksen hehkulamppua kirkkaampi mutta valaisee kapeammalta ja lyhyemmältä alalta, noi uudet taasen on semmoiset "yleisvalaistus" tyyppiset, valoa riittää sivuillekkin päin heti puskurista lähtien aika hyvin, täytyy koittaa ottaa joskus paremmin kuvia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66773 sit tarvis vielä tommonen asentaa, moparin track-loc kitkamurikka, ei mikään hyvän ja pitävän kitkan maineessa, mutta auttaa varmaan risteyksistä kiihdytelles just senverran ettei tarvi sutiin jäädä kun mä en niin halusta kauheasti nelaripäällä kyläajoa ajelisi... ebay ostos, maksoi rahteineen ja kuluineen 120 yhteensä, tuleepahan nyt ainakin kokeiltua. |
Millä systeemillä läppärungon avarsit? Jossain oon ohjeet nähny mutta en nyt löytänyt. Entä oliko mainittavaa muutosta?
|
hmm... nostin yhden pukin lattialle ja pulttasin sen kiinni, purin läppärungon irti koneesta, purin siitä läpän ja tyhjäkäyntijutut irti, kiinnitin sen pukkiin kiinni, kattoin suoraan ja keskiön ja lykkäsin 2 leikkuisella avarrusterällä siitä lastun. läppärunko on valmiiksi jo isompaa siihen läppään asti joten sitä ei tarvi pidellä, ainoastaan sen läpän jälkeen on sitä pienenpää ja sen päästin isommaksi samalla laitoin vielä 1" spacerin siihen imusarjan ja läppärungon väliin, tiä sitte onko mitään hyötyä mutta kun semmonen nyt sattu oleen yhden palikan sisään piilotettuna niin tulipa jyrsittyä ja porailtua se sieltä esiin samalla. :)
vaikutti... tuli vähän liiankin herkkä 1000-vajaa paritonnia alueella, väliin vähä nyppää ku risteyksistä kiihdyttelee... se kakstahtikonemainen tehopiikki mikä mulla oli 3600rpm kohdalla lieveni aika paljon ja laskikin johonki 3300rpm tienoille, tehottomin alue on siltikin 2000-3000rpm, siihen täytyy vielä löytyä jotain ratkaisua. kulutus putos mun ajolla 14L/100km -->12.5L/100km |
Niin kun hetken etsin nii läyty ne ohjeet :
http://www.jeep-xj.info/HowtoTBboring.htm - Tuossa jutussa ei kait ollu edes huomattu mitään tehon lisäyksiä, mutta joku taas oli pelkällä spacerilla mittauttanu dynossa tehojen muuttumista. Itellä on ollu vähä sama systeemi suunniteilla, varsinainen budjettiviritys mutta jos toimiin niin hintansa arvoinen. Toinen mikä kiinnostas olis 2000+ mallin imusarja, mutta eebayssakin niistä kehdataan pyydellä aika isoja hintoja. Nii ja kyllähä tuolla vakiolla risteyksistä ehtii lähtemään, isommilla teillä vaan tuntuu tuollaisissa 80-100 vauhdeissa ohittaminen joskus koneen huudattamiselta...tai sitähä se on. Tota death woblia oli mullakin kun kesärenkaat alle laitoin. Hyllyssä oli uus ohjausiskari niin sillä korjaantu, en alkanu kulmia sääteleen/tarkisteleen kun vanhassa iskarissa oli sellanen n. 10mm tyhjätila...siis hölkkäys. |
mulla se uus iskari ei tuonut autuutta asiaan yksinään, woblaus sillä jäi vaan hieman harvinaisemmaksi, tuli ainoastaan jarruttaessa ja töyssyissä kun se vanhalla iskarilla oli lähes jatkuvaa kun nopeusmittarin viisari kiipes 55 ml kohdalle.
kyllä sillä kerkiää, en sitä kyseenalaista, mutta kovin tehottomalta tuntuu juuri tuo 2000rpm tienoo muuhun moottorin ominaisuuksiin verrattuna. |
Jaahas... heräilin tänään jo yhdentoista aikaan kun ei enää jaksanut nukuttaa, saas kattoa kuinka ens yönä käy töissä sitte...
no päätin sitte riipasta vähä jarruja jeeppiin, toisen etulevyn mä oikasin jo pari viikkoa aikaa, ja kattelin takapään että pelaa ja säädin kengät lähelle ja säädin käsijarruvaijerin lopuksi... oli jo huomattava parannus mutta ei silti tyydyttävä mun mielestä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66832 tämä tässä on nyt sitten mun orggis pääsylinteri/tehostinpaketti, ihan toimiva laitos, tosin aika tehottoman tuntuinen tehostimen osalta ainakin, normiajoon riittää kyllä kunhan vähä painaa, mutta heti jos on jotain koukussa perässä niin ei sitten enään tahtonut poljinvoima riittääkkään. vähä googleteltuani löysin tietoa että tommonen ykskalvoinen tehostin on valmistajan toimestakin jo korvattu kakskalvoisella 95 eteenpäin malleissa ja monet on semmosen laittaneet jälkeenpäinkin. 95-96 xj tehostin/pääsylinteri siihen sopii tilalle pienellä muokkaamisella, samoin 96- zj ilmeisesti, mutta kun mä ajattelin mennä siitä missä aita on jo tehtaalta vähä matalampi ja googletin hieman lisää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66833 linkki 4x4wire.comin sivulta löytyi tarinaa josta selvisi että Wj grandin (99-04) kakskalvoinen tehostin sopii paikalleen kohtuullisen kivuttomasti. tarvitaan vain hieman tulipellin reunassa olevan pokkauksen vasarointia, tehostimen polkimen varren reiän isonnusta ja .25" (6.3mm) spaceri tulipellin ja tehostimen väliin. jamantilla oli tommonen paketti -99 purkuautossa joten ostelin sen sieltä, hommailin kaikki värkit valmiiksi ja rupesin asenteleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66834 ensimmäinen huomio oli että reikä poljinta varten olikin ihan oikean kokoinen, eikä varren päähän tarvinnut hioa mitään tasaista kohtaa niinku linkin tarinassa jarruvalokatkaisiaa varten, mulla katkaisija ottaa ihan toisaalle polkimessa, eli itse tehostimelle ei tarvinnut tehdä mitään, spacerin tein 5mm alumiinista http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66836 jarruputket täytyy muuttaa koska uudessa pääsylinterissä on lähdöt eri puolella kuin vanhassa, sylinteriä varten kävin hakemaassa uudet nipat, millisiä, etummainen 10x1mm ja takimmainen 12mm, jakoblokin(proportional valve) puoleiset nipat otin vanhoista putkista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66835 itse sovittamisesta ei tullut otettua kuvaa, tässä tämä valmiina nyt kuiteskin. irrotin pesurinsäiliön ja airboxilta läppärungolle menevän letkun että sai vähä tilaa mutta muuten mitään ollut muutakun osat kiinni ja ilmaamaan.. ilmasin ensin pääsylinterin polkemalla kun putket oli vielä vähä löysällä, sitte vetelin pyörä kerrallaan pisimmän putken omaavalta sylinteriltä alkaen kaikista nesteen läpi niin kauan että tuli puhdasta uutta nestettä, kaikki ilmaruuvit aukes ihan kivuttomasti joten homma oli tehtynä alta 10 minuutin. olihan iso muutos, ensin kuvittelin että kostea keli tekee siihen jarrutuksiin vähä ylimääräistä terävyyttä niinku yleensä vähän on tapana muutaman ekan jarrutuksen ajan, mutta kun se terävyys säilyi vaikka kuinka olis jarrutellut, ero on suhteessa vähän sama kun se että yrittäis soutuveneellä pysyä moottoriveneen perässä, jarrut on nyt paljon kevyemmät käyttää, ne myös ottaa herkemmin ja terävämmin, kengän näyttäminen riittää siirtään kaikki irtotavarat penkiltä lattialle :), tehollisesti en vielä ole käynyt kokeilemassa mitä vaikuttaa esim. jos kävis hakemassa palokunnan venetrailerin perään mitä tuli kesällä paljon yritettyä saada vanhoilla jarruilla pysähtymään ja kokeilis kuinka nyt onnistuu. |
Onkos sulla ABSiton versio jarruista? Niin ja onko alunperin US malli, kattelin noista valoista ja vilkuista. Mulla jossain, muistaakseni oven karmissa lukee "For export" tms...
|
no nyt en kyl tiedä sanoa millanen ero on vienti/domestic mallilla minkään suhteen, absja ei ole, moparin 8 varttinen perä, mailimittari... mitä muuta? maahanhan toi on tuotu 08 muistaakseni.
|
Kyllähän tuossa on jenkkivalot takana, eurooppa-versioissa on sivulta katottuna kokonaan punainen toi valon kotelo. Tiedä sitten vaikuttaako valotehoon tuo asia mitenkään.
Tarttee itelläkin jossain vaiheessa tehdä jarruille jotain, mulla on vielä se orkkis ykskalvotehostin kiinni. Ei taida enää tehostin/pääsylinteri- yhdistelmän potku riittää isoilla kumeilla, vaikka tulee kyllä WJ:n jarrut muuten. Sen verta olen kattonut että jostain uudemmasta RAM:ista (oisko ollut 2500HD?) saisi hyvän ja ruudikkaan tehostin/sylinteripaketin minkä pitäisi myös toimia :D |
joo, leimallekkin kannattais varmaan pian mennä, auto vaan teki mielenosotusmaisen tempun ja hukkas peruutusvalonsa... kuka tietää mistä nille menee sähkö, ainoatakaan rikki mallista sulaketta en löytänyt ja nss toiimii oikein, siihen tulipellin luona olevaan liittimeen ku varovasti syötin hyppyjohdolla sähköä pakkivalot syttyy ja sähköflektin rele kytkee, otin sen releen irti ja tarjosin sitä hyppyjohtoa sinne 85 napaan releenpohjaan ja taas se pakkivalot palaa, mutta mistä ihmeestä se johto (sin/valko) siihen releelle oikein tulee.
|
Menee lievästi OT:n puolelle mutta noi ledit ovat kyllä oivallisia.
Frouvan pitkäkattotraktoriin laitoin peruutusvaloihin tavan polttimon tilalle samaan kantaan sopivat ledit, näkeepä peruutellä ihan eri tavalla pimeällä pihalla. Samaan rahaan laitoin etuparkkeihin ledit, loppui se jatkuva polttimoiden vaihtelu. Edessä noista ei muuta virkaa olekkaan kuin se huimasti parantunut kesto. Auto on siis -99 V70 joka tykkää syödä noita pikkulamppuja, varsinkin etuparkit olivat kulutustavaraa. |
Lainaus:
|
joo, puolet sulakkeista on konehuoneessa, puolet jalkatilassa, empä muuten huomannut edes kattoa toimiiko se sähkölektikään... vilkut ehkä pelaa (ehkä, ei tuu paljo käytettyä ku vaan töissä käy :) )
minäpä katson sitte vähä sinne sulaketaulun taakse seuraavaksi... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Viime talveksi sain käyttöautoon laitettua lediparkit eteen, ihan ulkonäkösyistä. No toinen kesti pari kuukautta ja ja toinen hyyty hiukan myöhemmin, hävetti ajaa kun toinen innostui vilkkumaan ennen totaali hyytymistä.:)
Eli se niistä kestävistä ledeistä, taitaa olla yhtä kestäviä kuin nuo halvat energianssästölamput joita saa vaihtaa tiheämpään kuin vanhoja hehkupolttimoita! |
Ylivirta (eli toisin sanoen ylijännite autossa) tappaa ledin melko nopeaan. Näitä autoledikötöstyksiä on tullut ihmeteltyä joskus, pelkkä etuvastus kun ei todellakaan riitä autokäytössä suojaamaan lediä. Mahtaako kalliimmissa olla sitten jotain regulaattoreita tjsp., en sen kummemmin ole perehtynyt..
|
ledeistä asiaa... tai vierestä... noi mun peruutusvalot, hitto minen ymmärrä mistä niiden virta tulee, sini/valkoinen johto, samaa johtoa löytyy sieltä sähköflektin releen ohjauksesta ja lasinpesunesteen säiliön anturista ainakin, molemmissa se johto menee siihen samaan paksuun suojaputkeen mikä kulkee tulipellin yläreunassa poikki auton, en viitsinyt vilä sitä nippua mistään availla että näkis missä ne haarottuu, otin sen tulipellin liittimenkin auki mutta siitä en kyllä löytänyt vielä sitä johtoa... sulakerasialta takaa lähtee virta kaikista johdoista eteenpäin mitä siellä on...
|
löyty vika... johto oli murtunut lähes irtipoikki sulakkeen toisesta "navasta" jännitel kulki kyllä ylkkämittarillakin mutta eihän siitä virtaa läpi mennyt. heti kun löysin oikeanlaisen sähkökuvan siitä miten johdot menee rupes heti selkiään asiat, virran syöttö pakkivaloille ja paljon muuulle on siellä konehuoneen sulakerasiassa, 15A minisulake...
|
talven tullessa rupesin todenteolla kaipaamaan taas eteenpäinmenoon lisää pitoa, ja koska se mun kitkalukko-ostos meni ihan läskiksi amerikanjoen lähettäessä väärän osan täytyi keksiä jotain muuta.
vanhoilla talvirenkailla kun ajeli oli niissä just sopivasti sivupitoa mutta olematon vetopito, ei ilman nelaria sitte mistään risteyksestä liikkeelle, johtunee osaksi varmaan noista vähän turhan kankeista takajousista, autohan on kuin mikäkin taunus 80 luvulta korkeine jäykkine perineen, mutta kun ostin uudet talvipyörät niin sekin hauskuus hävisi, tavallaan sitä pitoa on kyllä reilusti enemmän, mutta kun se meni nyt niin että liippiin autoa ei saanut ollenkaan vaikka itkis ja potkis, ulompi pyörä vain kevetessään rupes suttaan ja vauhti sitämukaa tippuun kunnes hölläsi vetoa... ei yhtään kivaa, takaveto jolla ei voi viihdyttää itseään no onhan siinä jeepissä selvästi (vaikka mopari onkin) hieman myös gm sukua, rattipylväs ainakin ja jotain muuta... eli vähintäänkin pikkuserkku blazelle... ai miten niin, no johan mä kerran kerkisinkin jo sen sopimattoman kitkamurikankin sinne perään sovittaan ja kasaan uusilla laakereilla enneku huomasin ettei se sovikkaan vetarien osalta joten helpostihan sitä nyt pystyy ebaysta ostetun no-slip lockrightinkin sinne perään asentaan, ja vieläpä silleen että se toimii ihan ok ekat 100m jonka jälkeen armoton rutina ja apparin puolen takapyörä lakkas vetämästä... ei muuta nilkutus takas ja uusiksi koppa auki, pakkasella ah niin notket öljyt ulos ja tutkimaan, niinsanottu "Active Spacer" oli hieman vioittunut, semmonen pieni korva oli lohjennut hieman siitä spacerin reunastaan ja se irtopala kummasti haittas toimintaa, tosin se kyllä palan poiston jälkeen tuntui vielä hyvin pyörittävän syncrorengasta joten kasaan, öljyt kyytiin ja kovaa ajoa kotiin... ...paitsi että kotoa töihin lähtiessä ekassa mutkassa rutina alkoi uudestaan..mä se arvasin että se ei voi... ei mutta nythän ei vedä kuskinpuolen pyörä?.. ei muuta töihin, aamulla töitten jälkeen pieni välikuolema ja taas valutteleen elämänesteet ulos ja toteamaan että nyt on toisenkin puolen renkaasta sama pala pois, hetken jo luulin että noihan pelais kyllä ihan ilmankin sitä syncroa tavallisen lock rightin tapaan mutta eipä se niin menekkään... hitto mitäs nyt tekis, rupesin jo hapuilemaan hitsikoneen kahvaa, meinas tulla esab power compact mallinen lukko silleen nopeasti mutta hitsattiinkin sitten vain vähä lisää ainetta siihen korvan kohdalle spacereihin ja suoritettiin pientä koneistustoimintaa... taas hilut koppaat ja kansi kii, hitto nyt pelaa, toistaiseksi ainakin tänne työmaalle asti, saa kattoo sitte kuinka käy aamulla ku kotio ruopii... pitohan ei lisääntynyt ollenkaan, se vain ilmenee erilailla, nythän se vetopito parani potenssiin4 mutta se sama määrä oli sit poissa sivupidosta, ihanaa? |
jaaha lisää ruuvaamista
jakis on kaput... tai siis etu ulostulo laakeri ja stefa ainakin, ketju vähä venynyt, kuis löysä se on uutena/liian venyneenä? mulla toi on semmonen että keskeltä alareunasta ku painaa jää ehkä reilun sentin ettei koske kuoreen. pikkupuolihan tuolta hyppii pois päältä, potkasee kepin vapaalle siis, käsin saa pidettyä pykälän vähä paremmin, mikähän sitä vois olla rikki, kurkkasin vähä sisällekkin, siirtomuovit näytti ainakin olevan paikallaan... En viittiny enempää purkaa ku sillä ajaakkin tarvii, en keksinyt millä siirtohaarukan sokan sais pois ja ei viä oikein osia ole, mutta kun se vika tarvis löytää ettei turhaan vaihtele vaan laakereita ja se silti samanlailla pykälän hukkaa... olis mulla tossa kyllä toinenkin jakis, se vaan on 21 spline sisäänmenoakselilla, ei kellään olis (454SS, TimoL) 23 spline input shaftia, sais vaihtaa vaikka. en kyl tiedä varmaksi sanoa minkä mittanen ku niitä kolmea eri pituutta mutta 91 ja aw4 jos joku tietää että millä pituudella sen pitäis olla... |
no niin opiskelua opiskelua.
jakolaatikoista meinaan, aw4 on aina medium shaftillä eli sillä keskimittaisella, 90 on viimmeinen 21 spline ja uudemmat on 23, sitte seuraaava rajapyykki on se 94 jolloin muuttuu se planeettapyörästö vahvemmaksi joten input shaftin hammastus on eri siitä eteenpäin. NP231,NP233,NP241,NP242,NP243,NP246,NP247,NP249 sopii samat input shaftit sen vuosimallin 94 ollessa jakajana planeetan suhteen. eli jos haluaa vaikkapa zj grandiin 249:n tilalle 231 tai 242 lootan niin joko kattelee sopivan siäänmenoakselin omaavan lootan tai sitte vaihtaa vanhasta lootasta uuteen sen akselin (ja taas se 94 vuosimalli) jonkinlaisella työllä sais vissiin kuteskin sen 94- uudemman planeetankin vanhaan.. http://www.novak-adapt.com/knowledge...nput_gears.htm tossa tota lontoon kielistä tietoa... mä en nyt vielä tiedä koittasko vain rempata vanhan vai kattella tohon varajakikseen akselia, jamantilta sais mutta hinta oli aika kova ja en sitte kuiteskaan vielä ole löytänyt netistä mitoja paljoko noi long mediun ja short akselien kaulat on pitkiä jotta voisin olla varma sopivuudesta... samalla kun teen jakis remonttia taidan laittaa slip yoke eliminaattorin ja cv kardaanin kun toi mun takakardaani ravistaa maantieajossa, tiedä sitte onko kiero vai mitä mutta korotustahan mulla ei ole kun se vajaa 2" np242 on vähä huonommin saatavilla noita sye juttuja mutta ainakin pari vaihtoehtoa löysin, sähköpostilla laitoin kyselyä vähän osien hinnasta ja rahdeista tuolta ison veden takaa. periaatteessa tarvii sorvailla jakiksen häntäosan tilalle laippa mihin saa stafan, hommata 4 pykäläisen corveten perästä yoke ja xj:n etukardaani, tosin en tiedä miten se kardaanin pituus on ton 8.25" perän kanssa mutta täytyy vähän tutkia asiaa lisää kun tietää muuten hintoja.... |
Lainaus:
Olen myöskin tätä koittanut selvittää että minkä kaikkien laatikoiden välillä se onnistuu, koska osittainhan noita osia voi vaihtaa eri laatikkomallien välilläkin. Osittain jopa pystyy ruuvaamaan eri mallin jakoskin etu- ja takapuolikkaat toisiinsa :D Mulla on tämä tilanne edessä, kun ajattelin tuhota Grandin 249:n ja tehdä siitä metsäkulkineen etummaisen jakoaskin, ja siihen sitten joku loota doubleriksi perään. Vastaavasti taas metsäpelin 242 Grandiin tilalle. Kunhan saan molemmat auki niin eiköhän siitä jotain selviä :D Lainaus:
Lainaus:
|
joo, siis itse se uudempi planeetta on vaan vahvempi, useampi pinjoninen, ei silti kestävyyteen vaikuta, ei mun artikulointi ole parasta mahdollista, tiedän...
hack & tap tyylinen se on joo ainut vaihtoehto, semmosta mä ajattelin koittaakkin kunhan vaan löytyy osia siihen... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
TRS-351588 Planet 6 Pinion used with .940" wide BD50-8 Input Bearing $599.89 http://www.drivetrain.com/parts_cata...rts/np242.html emmätiä... Lainaus:
|
Lainaus:
edit: tuli mieleen että 242:ssa saatta ollakkin 6- rattainen pinioni ainakin joissain vuosimalleissa. Siitäkin kun löytyy sekä 1" että 1.25" leveällä ketjulla olevat versiot (ja vastaavasti leveällä ketjulla on kait sitten "HD"- versio, missä on 6- rattainen planeetta) - ja näitä on jopa tainnut olla molempia Jeepeissä. Esim. tässä on hyvä esimerkki Jeepin 231:n vahvistamisesta, ja miten sen esim. voi tehdä (ja miten hyvin voi sekoittaa osia suuntaan ja toiseen :D ): http://www.madxj.com/MADXJ/technical...aseUpgrade.htm ..ja esim. täältä saa sitten kaikensorttista hauskaa noihin jakoaskeihin: http://www.jbconversions.com/index2.php?pc=1 Lainaus:
On siinä RE:n sarjassa poranterä ja kierretappi kans mukana :D |
Lainaus:
mutta seko laippamallinen kikkare ei tule RE:n sarjan mukana? sitte jos jossain reissulla paskoo takakardaanin niin eipä sitte sovikaan lainalle mistään (edestä) ku pitäis se laippamallinen olla... sen takia mä haaveilen semmosta missä sopii se etunen ilman mitään muutoksia... |
Lainaus:
http://www.rockforddriveline.com/_borders/404a1.GIF ..ja se yoke- tyyppinen näyttää tältä (varmaan tosin on tuttu kapistus): http://www.rockforddriveline.com/_borders/404.gif Mutta enpä ole kuullut että noita olisi porukalta hajonnut, jostain muualta se kardaani kyllä yleensä hajoaa. Tuo kikkare on varsin helppo siirtää jopa metsäolosuhteissa kardaanista toiseen. Tarttet kärkipihdit, 18mm hylsyn, vasaran/ ison kiven, ja jotain minkä päällä hakata :D Mutta toki yoke- tyyppisessä on etunsa ja mieluummin itekkin sellaista pitäisin. En jaksanut silloin aikanaan alkaa selvittämään mitä osia se olisi tarttenut tuon laippakiinnityksen sijaan. |
http://go.jeep-xj.info/SYE17.jpg
tahtoo tommosen, kattelin että jossain 70 taalan tienoilla kulkee hinta tommoselle ja sitte ostaa uuden stefan vielä, se montaa taalaa ollut sekään, poria ja kierretappeja mulla on ittellänikin. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71535
joo, löysin tommoset jakikseen tarkoitetut osat työmaan romulaatikosta, joku oli ne sinne heittänyt, ihme porukkaa, heittää nyt hyviä osia sinne, ja piilottaneet ne vielä pirut vähän, mutta ei hätää, mä arvasin että ne on yhden ainesputken sisällä ja pienellä vaivalla kun vähä terällä ja poralle etsi ja kiillotteli löysin ne vielä sieltä. en yhtään tiedä millasta stefaa RE:n kitti käyttää, mutta noihin sopii nyt kuiteskin se ihan np231/242 orggis taka tiiviste joten ei tule ainakaan ongelmaa löytää oikeaa tiivistettä tarvittaessa, jonku erikoisemman kuiteski unohtaa että mikä piti olla. toi edellisen postauksen kuvassa oleva 3103-27CV yokekin löytyi maailmalta, tulee sitte joskus ja pääsee ihmettelemään sitä, samoin toisen xj:n etukardaanin ostin ebay:stä kun kotimaan tarjonta käytettynä on vähä vajavaista, uutta ei ainakaan pussi olis kestänyt täältä ostaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71537 tossa taannoin syksyllä jo kun mun piti ensin se kitkamurikka laittaa (joka ei sopinut) niin tuli samalla perään laakerit vaihdettua ja hammasvälys katottua ja muuta, kauheesti otin hyviä vaihekuvia siitä hommasta mutta eipä niistä oikein mitään näe.. varmaan palkattava kuvaaja seuraavalle kertaa :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71539 No-Slip locker, mallia active spacerit rikki, oli uutena vähän liian timmit vissiin pyörimään noi syncrorenkaat tai jotain asennushäikää mulla muuten kun kiireessä laitoin, molemmista lohkes vuorotellen pienet palat joilla noi "vetää" niitä syncroja ja sen puolen pyörä sit aina lakkaa työntämästä, noissa on parin vuoden takuu ja muillakin on niitä hajoillut (pienellä googletuksella selvitin) mutta auto tarvi saada ajoon ja en jaksanut muutenkaan ruveta pähkäileen asiaa joten noi vanhat vaan siiis korjattiin ja kasasin perän, on se nyt jo pari viikkoa ruopinut moitteeta. nopeusmittari ei toimi, tänään huomasin... liittyy jotenki mun jakiksen kanssa touhuamiseen.. mites sen sais pelaan, sähkö siitä varmaan puuttuu mutta eikait sille tiemmä erikseen sulaketta ole? vika täytyy varmaan olla auton alla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71536 pidetäään tää nyt vieläkin käyttöautona...pidetäänhän... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kaikenlaista lehmän kauppaa on tullu tehtyä, mutta nyt taidan passata. :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72117
vähä vielä uupuu osia kiitos itellan palvelujen... |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72134
itellankantaja kävi, osien lisäksi mukana tuli 540 sivua automaatikkolaatikon räjäytyskuvia ja varaosanumeroita sekä joku cd... |
Yksi puute tässä mun nykyisessä käyttövessassa on ollut edeltäjiinsä nähden, jeeppi vaatii jäärapa/lumiharjahommaa ennenkun sillä pääseet talvella liikkumaan jos on jättänyt sen parkkiin johdon ulottumattomiin, no sille asialle täytyi tehdä jotain
se jotain on polttoainekäyttöinen lämmitin,ensiajatushan oli että blazessahan mulla semmonen on ollut jouten nokalla jo pitkään kun kuiteskaan sillä ei tule niin ex-tempore lähdettyä etteikö kerkiäisi roikallakin lämmitteleen joten aika harvoin tulee sitä siellä käytettyä, kerran kuussa ettei jumitu vallan, se tosin on diesel mallinen mutta omalla tankillaan joten palvelee myös bensakrematorion lämmitystä mutta jeepissä ei olisi kyllä tankille järkevää paikaa missään ollut joten helpompi oli katsella oikealla polttoaineella toimivaa lämmitintä joka löytyikin palstan myydään osiosta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72950 kone on 4.3kw bensa hydronic sisäisellä vesipumpulla, eipä meinannut järkevää paikkaa löytyä tällekkään mutta hetken kun pähkäilin päätin laittaa sen tommoseen vähän haavoittuvaan paikkaan auton keulaan, täytyy suunnitella sitten jotain suojaa siihen ja tuloilmaputken asennuskin on vielä vähän "hakee paikkaansa" tyyppinen. pa pumpun laitoin taka-akselin kupeessa majailevan auton oman bensansuodattimen viereen ja ruokaa se ottaa paluulutkesta T-haaralla, se ei ensin oikein tuntunut toimivalta ratkaisulta kun ainetta ei tullut kuin pienen hetken mutta vähän kun käänteli ja suoristeli letkujen mutkia niin rupes homma toimimaan ja lämmitin käy koko ajastusaikansa oikein. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72951 sisäpuhaltimen sähköpiuhan kytkin hanttarin jalkatilassa majailevan vastuksen "kakkos nopeuden" johtoon, puhallin siis pyörii eberin pyynnöstä aina toisiksi hitaimmalla nopeudella riippumatta katkasian asennosta, blazessahan mä kytkin sen niin että sai itse määrätä puhaltimen katkasialla että millä nopeudella se puhallin pyörii, mutta siellä tupla-akut salli sen isomman virran kulutuksen. samalla kävin ryöväämässä blazesta 3310 nokian ja kytkin hf1 ohjaimen rinnan mukana tulleen minikellon kanssa ohjaamaan koneen päälle myös puhelimella soittamalla. keskikonsolin oikeassa etureunassa on hf1 releboksi ja minikello on käsijarrun vieressä hieman kummassa asennossa, mutta siten asentamalla puhelimen sai hyvään paikkaan konsolin sisälle kuitenkin niin että sitä tarvittaessa pääsee käyttämäään ja sen sekä minikellon saa ohjelmoitua etupenkiltä istuen. ps. aitoa lammasfarmarin mustaa lammasta, ei huonekkalubiltemasta paniikilla jonotettua. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73394
nyt on viimmenenkin osa "nylkytä & kierteytä" sye kittiin. |
Aikanaan ku pääsi tottuun siihen että blaze lämpes senverran ripeästi ettei kotoa päässy ku pari-kolsataa metriä kun oli jo lämmöt koneessa ja vielä luettuani jeepin jäähdytyksestä, ropelleista ja ruiskun sopan jakelusta kylmälle koneelle ajattelin heittää koneen päästä sen viskoropellin seinälle ottaan lepoa ja ruveta kiusaamaan laturia sähkötuulettimilla.
Toteutuksia on monenlaisia, ulkomailla on 14-16" sähköropellia laitettu, taurus fordin ropellia ja paria muuta, tilaa siellä on tosi vähän, sitäkin kyllä saa lisää sahailemalla vanhan flektin akselin pois koneen etupäästä. mä vähä mittailin sitä tilaa, aika helppo olis ollut laittaa siihen orggis tuulitunneliin joku 400mm tienoilla oleva flekti, niitä löyty aika isoillakin m3 lukemilla kunhan olis vaan tarpeeksi litteä mutta mun oma tunneli on vähä rikki joten sen olis joutunu hommaan uuden joten samalla vaivalla tekee sitte jotain muuta. kahta flektiä ajattelin siihen, en vaan löytänyt sopivan kokoista sittenkään http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74610 päätin sitte että otetaan se alkuperäinen sähköropellikin pois ja laitetaan tommonen kolmen setti, yks saa jäädä ihan sillä alkuperäisellä ohjauksella toimivaksi ja kaks sitten periaatteessa korvaa sen mekaanisen viskon, rakennan niille vaan omat ohjaukset ja laitan anturin alavesiletkuun. Löysin yhden 3 napaisen, 2 "nopeutta/puhallinta" anturin millä ajattelin ensin kokeilla, se on kyllä vähä liian lämmin, toinen flekti lähtee useamman asteen alempaa käymään kun mitä koneen oma termostaatti on, mutta se ei käy kun vajaan kymmenisen astetta kylmemmäksi asti, ja toinen toinen käy ja sammuu hieman kuumempana, vain 3 astetta auton oman termarin alle, periaatteessa kone siis kyllä saa termostaatin auetessa jäähdyttimestä kylmempää vettä kun mitä koneessa oleva on, ja puhaltimissa luulis tehon riittävän mutta se vesi ei silti periaatteessa numeroina ole kovin paljon kylmempää...onko silti tarpeeksi, harmittaa vaan kun en löytänyt muuta tommosta anturia missä olis ollut matalampi ja/tai laajempi lämpötila alue, kun olishan se teknik(sano ryssä ku saranan näki)/varmempi kun olis erilliset releet/ohjaus niille flekteille. |
sorry, nyt tuli huonosti projektikuvia, mutta
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75317 sähköflektiproggis edistyi eilen kun sain kaverin pöölämmittimellä vähä taas yhtä tallia lämpimäksi, eka riisuin vanhat visko ja sähköflektit pois nokalta, mittailin vähän etäisyyksiä ja tulin siihen tulokseen että se viskoflektin hihnapyörä saa jäädä paikalleen, sopii jatkossakin alkuperäinen moniurahihna, ainoastaan viskon kiinnityspultit lyhensin varmuuden maksimoimiseksi, ei sitte osu uuteen sähköropelliin. puhaltimet on spal:in 225mm, 1060m3/h, niinköhän se oli merkitty teho, ja virtaa reilu 7A pala. "tunnelin" alareunaan taitoin vain kolme pelliliparetta jotka meni alkuperäisen flektin ja tunnelin kiinnitysreikiin, yläreunaan taasen heppasin pikku pellit alkuperäisten kiinnityspultin reikien kohdalle ja puhaltimet itsessään on tunnelissa M6 nauloilla kiinni. anturihomma on vielä vähän hakusessa, edelleen ajatus siitä alavesiletkuun laitettavasta mulla on, mutta sen toteutus vielä hukassa kun siellä letkussa on jo 600w defa, tulee kauhea tilkkutäkki jos sen letkun nyt vielä toisestakin kohtaa pätkäsee ja laittaa anturin johki putkenpätkään. kuskinpuolimmaisen spallin kuiteski kytkin vain sen alkuperäisen puhaltimen johtoihin jolloin se käy ilmastointi päällä sekä tarvittaessa veden lämmön noustessa ?? asteeseen termarikopassa olevan anturin haistelemana käytännössä kun yritin testata sen toimintaa en näillä pakkasilla saanut lämpöjä tyhjäkäynniillä paikallaan nousemaan siihen asti että flekti lähtis pyörimään ennen kun sammutin lämppärin puhaltimen, ja sittekki se kävi ehkä 20 sekunttia aina silloin tällöin, vajaa 10 minuutin välein. tolla nyt nämä kelit pärjää, täytyy vaan se kahden muun ohjaus toteuttaa ihan kelillä. hiljasempi se nyt vähän on, joskokaan se mitään merkitsee,uus flekti ehkä vain aavistuksen hiljaisempi kun se tehdaslainen, mutta se kun käy niin harvoin ja viskoa ei ole suhisemassa ollenkaan metelöimässä, se piti aika viuhunaa välillä, mutta kai se tuokin kolmimoottorisena sitten jo vähän ju52:sta muistuttaa eiks ole ihan normaalia että käyttöautossakin voi olla etu arbbi, semmosta kun odottelen maailmalta, jos ei kukaan osta sitä käsistä :) tein siinä varovaisen kyselykierroksenkin muutamsita osista, ja empiiristä tutkimusta muutenkin noista osista... kun sehän on niin että esim. noita välityksiä mitä myydään tekee muutama tehdas miltä niitä sitten "valmistajat" ostaa, esim. Usa standard gearin suhteellisen edukkaat välitykset myydään myös Yukon gear ja Superior gear nimellä. Richmondin tuotteista ei ole oikein hyvää kokemusta mulla, tutuu noita hampaita irtoavan. no kuiteskin, kysyin mm. 4x4parts.fi:stä kotimaasta hintaa osille, 1500€ olis sieltä ja nitro gear olis valmistaja, neve hood of it joten googlaamaan, no, hyviä pitäis oelman ja mm vetarit samoja kun alloy usa nimellä on myyty WWW:stä (wild wild west) vastaavan paketin, valmistaja vaan se yokon 905 euroa kotiovelle... euroopan myyjät kattomatta, toisaalta halusta kotimaasta ottais, pääsis itte vähä helpommalla, mutta pikkusen hyppää toi hinta silmille... |
mukavuusvarusteet part 1
pitäähän sitä liukkaasti (sivuttain) maanteitä (kylärinkiä ja essolle) nielevässä herrasmiesmaasturissa olla lisävarusteita, tai siis tietenkin niin, onhan niitä jeepissä jo valmiina pitkä lista, mutta onhan niitä muitakin pimp mai rait laitteita joten miksen minäkin... kysehän on kuiteskin puhdasverisestä SUV:stä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75796 tässä on pari hankintaa, paketteihin osaksi piiloutuneena tosin. kengurumaan valmiste, kiiltävä laite joka on helpompi käyttää kun ne paljon puhutut "napalukot" ja tämä kuulemma lisää etenemistäkin, ei kuitenkaan niin paljon kun ne edellä mainitut, hieman paremmat lukot jotka tekee autosta kun autosta kunnon nelivedon. 12 volttista ilmaa myös löytyy, saa puhallella pölyt pois taskuista ja kynsien alta kesäkuumalla. välitys, välittäminen on kuulemma hyvin tärkeää nykypäivänä markkinatalouden, glopaalin taantuman ja ilmastosopimusten seassa, välitän osaltani kanssa joten olen siis valveutunut siltäkin osin. jatkuu in part kaksi. |
Vielä en viitsi ruveta noita akseleita aukomaan, mutta jotain pientä silti teki mieli vähä ruuvata.
Kelit on jo lämmenneet sen verran että parempi kytkeä kaikki kolme sähköflektiä käyttöön oikein anturilla, Tähän mennessä kun on pyöritelty vain yhtä tarvittaessa, tosin pakkasella sekään ei käy kun joskus harvoin, paikallaan ja lämpäri pienellä mutta kuiteskin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76116 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76114 Alavesiletkua pätkin ja sorvailin siihen heti ekan mutkan jälkeen T-haaraputkenpätkän. Anturille tuli M22x15 jenka siihen. Anturi on 3 napainen malli 7.5604 82 - 77˙C / 87 - 82˙C - kierre M22 x 1,5 mm, avainkoko: 29 mm = 60533503, 95630939, 126406/16 - sop. AlfaRomeo, Citroen, Peugeot Tolla anturilla eka flekti käy jo aika usein (minuutin välein) semmosen 5 sekkaa auton käydessä tyhjäkäynnillä kun pihalla oli +1 Irrotin sulakkeen jotta sain kokeiltua toisen flektin, siihen meni jo hetki, lämpömittari nousi 180f kohdalle jolloin flekti kännistyi ja kävi jo hieman pidempään kun eka flekti mutta sammuttuaan oli sitten myös pidempään hiljaa. Uudelleen käynnistyessä laitoin toiseenkin sulakkeen paikalleen. tuli melkoisesti poutaa käsille kun molemmat kävi, tosin sitä iloa ei kestänyt kun muutaman sekunnin kun toinen jo sammui, eikä toinenkaan 3 sekkaa kauempaa jaksanut. 3 flekti jäi edelleen auton alkuperäisellä anturilla käyväksi. Melkosta sekuntipeliä... tiemmä mikään pikajuoksukilpa silti ole mutta tulipa testattua. Olin kantanut arbin kompurankin siihen auringonpaisteeseen että saan samalla johtotehtäviä hoitaessani senkin releelle paikan, porukoitten pihassa kun hommaa tein niin hetihän siihen ilmaantui talon isäntä katselemaan ja kyselemään mitä puuhailen ku on pelti auki. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76115 Esitin pari visiota kompuran sijoituspaikasta, vastauksena oli jotain mutinaa haalarien päälle laittamisesta, kohta siinä käytiin rullamitan kanssa ja kompura hävis johonkin. Vartin verran kuulu tallista kolistelua, sähkölinnun surinaa ja jotain rälläkän ääniä, kävi kysymässä että millä se maalataan ja teki kaks reikää lokasuojaan ja tulos on tässä... Ei kai siinä auttanut muuta kun laittaa loputkin johdot paikalleen. Rele näkyykin tulipellissä edellisessä kuvassa, samalle paikaa kuskin puolelle ruuvattiin virranjakoblokki ja sulakerasia. Vedin jakoblokille orkkis päävirtakatkasialta n. 16mm2 piuhan ja siitä jaoin sekä kompuralle että sulakerasian kautta flektien releille virran. Täytyy vielä purkaa akunkengässä oleva rengasliitinnippuhärdellizydeemihässäkkä missä on ainakin etuvalojen ja mankan virtapiuhat, ja jotain muita mitä en vielä ole tunnistanut. Viedä nekin samaan sulakerasiaan. en oikein tykää siitä tuollaisenaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76117 kompuran katkasian johdot toin sisälle lämppärinmoottorin vierestä samasta läpivinetikumsita mistä olin tuonut jo eberin kellon ja puhelinohjauksen piuhat kun siinä oli vielä reilusti tilaa eikä viitti turhaan lisää reikiä tehdä, sisällä vedin johdot apparin puolen pilarinssa katolle ja katkasiat sovitin tohon konsoliiin, konsolin sisälle tulee sopivasti myös "mittarinvaloilta" ja virtalukolta piuhat joten niistä sai ohjaukset kompuran johtosarjaan. |
Ihan niinko kauppakassi rojekti pyrkis pikkasen keullin: http://www.youtube.com/watch?v=Mf6VN...eature=related
|
pyh.. luulet vaan, oot siinä iässä... ei jeeppiprojektit karkaa koskaan lapasesta...
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76498
varaosatäydennystä vielä, ihan vaan siltä varalta että essolla käydessä tulee kulumaa voimansiirto-osiin.... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76497 muillakin jeeppityypeiliä tuntuu olevan tämmösiä niin kai munkin täytyi sitten tehdä hankinta, tiä sitte kuinka hyviä ja kestäviä ovat, 42 mokkia ja karkastiin kartiopinnat |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77177
jeeppi rupes rahiseen ja osoittaan mieltä heti kun menin fleetsiden ostaan, takajarrukengästä lähti pinta käveleen pitkin rumpua kai se on parempi sitte alkaa entisöimään vähän tätäkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77180 ensin pyörittelin akselin pihalle jäähtymään toviksi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77179 aika pelottavan näköistä, mutta tuntuu se siinä tukevilla jaloilla pysyvän vaikka kuinka heilutan joten alle vaan ja jakista irti http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77182 etukardaanin laakeri on huutanut jo tovin pahaa oloaan, samoin se heittää öljyä stefastaan, mutta isompi ongelma on pikkupuolen toimimattomuus, se kyllä menee päälle mutta heti jos höllää vetoa niin rupeaa sorvaamaan, aluksi sillä vähä pääsi kun väkisin veti kepistä vastaan , mutta eipä auta sekään enää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77185 tätähän koppaa en sitten enää takaisin laitakkaan vaan tilalle tulee homemade hack & tap sye kit :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77186 nopeusmittarin ratas, on se ehjä ja oikeassa asennossaan että pitäis viestin kulkea, toi akselihan ei ole keskellä laippaa vaan laippaa kääntämällä saa erikokoisen rattaan sopiin tonne lootaan tarvittaessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77187 sitte heti eka vastoinkäyminen, lukkorenkaasta katkennut pätkä päästä, meni vähä sohlaamiseksi että sai sen pois paikaltaan ku pihdin kärki ei pitänyt tossa poikkinaisessa päässä yhtään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77188 eikä sitte meinannu koppakaan irrota ihan ilmaseksi, meinaan luulin että hajoo ennekun irtoaa noi puoliskot, mutta kyllä se liima sitten ennen mua kuiteskin väsyi ja sain ehjänä kopan irti http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77189 takakuoressa oli yks tommonen tähtikantanen ruuvi, tiedä mikä taika silläkin sitten, mutta normaali(12 kulmanen) 10mm hylsy siihen sopi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77191 ketju on jo raappinut parista kohtaa kuoreen että kyllä seki aika venynyt jo olikin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77190 öljypumpun sihtiin ei liiemmin ollut tarttunut mitään matkan varrelta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77196 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77194 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77193 muovit on ehjät, hampaat on siistit, mikä tätä oikein vaivaa? en viitsisi kasata vaan ihan huvin vuoksi ellei sitä vikaa pykälän hyppimiseen selkeesti jostain löydy, onko 454ss:lllä tai jamantilla ajatusta mitä kannattais vielä katsoa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77183 no, pakkasin jakiksen plastik päkkiin vapiseen ettei pääse osat katoamaan ja rupesin tutkiin muuta, otin jouset ja iskarit pois, samoin takavakaajan http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77184 takakaaren kohdalta löyty de en aude korr-oosio... ...pitkältä matkalta piikki pirttiin kun koputtelin, molemmin puolin samalla kohtaa on pehmeetä, täytyy se siitä tehdä sitte ku saa muuten osat kasaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77195 no kun hitsausesta tuli puhe niin kyllä mä vähä jotain hitsailin, pyörittelin taka-akselin siihen hollille ja heti kun olin ensin yhden tunnin kiukutellut kempin maajohdon kanssa, niin tein pieniä tukirakenteita. pienen pätkän heppaat niin rupee vaan räkiin ja räpeltään ja maapiuha lämpiää pirusti, vaihdoin uuden maakengän siihen mutta kyl se kaapeli oli niin kovin huonona että varmaan haettava uus piuha siihen enneku hyvä on. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77176 huono kuva, tuli jo pimeää ja silleen, mutta onneksi sameus peittää roiskeet ja huonot heppauksetkin samalla, tohon malliin jätin akselin talliin odottamaan seuraavaa innokasta hetkeä. |
Lainaus:
Muutenkin surkuhupaisa laite kun saa olla avaimia joka remonttiin vähintään, tuumasta, millistä, kuusiokoloa molempia, torxeja ja nuita miljoona kantasia. |
joo, avaimia saa kyllä olla, mä vieläpä mestari niiden hukkaamisessa ja työmaan sekottamisessa, no sain mä tänäänkin jotain aikaseksi vaikka puoli päivää meni kylällä ajellessa, täyty hakea vähä nippeleita nappuloita jarrujuttuihin + muuhun, mm. poskilaakerien säätöön tein vallan uuden työkalun 24 mutterista ja tangosta sekä huohottimelle porasin uuden reijän ja jengan kun vanha reikä jäi akselituen alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77226 4.56 välläri sain nyt kodin moparin kasivarttisesta, ei ollu mikään amerikan temppu taaskaan saada hyvä kosketus tohon, pinionin päässä ollut mitta oli sitte kyllä lopuksi hyvin paikallaan mutta en mä tiä mitä siinä oikein tapahtu ku se ei ensin ollu tarpeeks syvällä sillä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77225 tossa ny vähä kuvaa siitä ajakuluakselituesta minkä eilen väsäsin, kopalle täytyy kans tehdä jotain. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77224 jarruja sovittelin jo vähän, pikkusen täytyy jarrukilpeä vasaroida kun on vedellyt puhaltaessa mutta muuten näyttää sopivalta |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77244
pousa tuolla toisaalla laitteli kuvaa postiosotteesta, no mua taasen hieman huvitti tämä teksti paketin päällä... mä lähetin kehätien suuntaan mehumaijan :) ja sain tilalle tämmösen... kokkikolmonenmikälie http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77247 hmm, ompa pitkä roikka, ja vanha kun on vielä kangaspäällysteinenkin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77245 eei hemmetti, tää mikää vatkain, englantilainen virveli... avokelalla.... suuri kiitos kuuluu miehelle jolla ei palstan mukaan ole kavereita... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77241 siihen mä vähä petyin kun ei ollut tarraa mukana :( toiset ne keräilee rahaa ja valtaa, mä rockauton magneetteja ja tämmösiä tarroja http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77243 okei, vähä aiheeseenkin, jakista kasailin, millä ihmeellä te otte saaneet tän laakerin pois ja paikalleen silleen järkevästi, pois ottamiseksi joutu hitsaa siihen vanhaan lapun mistä sai iskuvasaralla paasattua ja takasi uus oli niin kiree että vaikka lämmitti niin pelotti että hajoo enneku on perillä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77246 tommoset on vähä saanu siipeensä... |
kauheen vähä tulee mitään neuvoja, ei edes kommentteja tai arvosteluja, ihan yksinpuheluksi menee tämäkin, lukeeko tätä edes kukaan :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77301 en vielä pääse kokoamaan jakista kun täytyy vähän osia vaihdella, mutta pääakselin kävin lyhentelemässä kiinteää yokea varten http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77302 siinä on nyt sitten valmis sye setti. |
Kyllähän tätä luetaan... Itellä Jeeppi kans tossa ootamassa inspiraatiota ja rahaa... Aina on mielenkiintoista lueskella toisten hommia, ettei tartte samoihin ongelmiin kaatua...
|
Lainaus:
hmm.. tätä mä en osaakkaan... |
Silmät kovana tuijotetaan ja joitain osia suu kuolaten...
|
Lainaus:
|
Sä sanoit mulle tänään "ihan vähän remppaavas" tätä..?? Mut eihän sitä tiedä koska tulee järistyksiä ja tsunameita, pääasia et töis pääset kulkeen moisista huolehtimatta ;)
|
no jos alotetaan keskustelu kysymyksellä "tuleeko vielä kilpiin" niin siihen oletukseen pohjaten mä remppaan vaan ihan vähä.
|
Eikö nyt kannattaisi vääntää ulkopuoliset kaaret, kun on vielä suora kori?
Jos käyttöautossa on vinssi ja lukot, niin kai siinä voi kaaretkin olla? :D |
Laitoin sulle kuoren matkaan, kerro kun on saapunut!!
|
hmm.. kuoren, joo mä ilmotan
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77319 mun piti ensin kasata jakis ja sitte laittaa kardaani ja perä paikalleen mutta kun ei nyt ole kaikkia osia jakiksen kasaamiseen niin työntelin akselin tonne paikalleen ja laskin auton maahan, innokkaana siinä kasaillessa ei sitte tullu paremmin otettua kuvaa mm. jarruprojektista joka on putkia vaille valmis sekin, käsijarrukin jopa toimii, ihme kyllä mun autoksi :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77321 no, kun ei muutakaan niin kurkkasin sitä pohjaruusua sitten sisäpuoleltakin, takamatto oli sitte aivan vesimärkä... which is nice... vein pihalle kuivamaan :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77320 tämmönen löyty kuskin puolelta takakaaren edestä, apparin puolella taasen on vähä samaa kaaren ja takalattian liitoksessa pyöränaukon keskellä... no, pääseepä taas heppaileen ohkasta pelliä |
Hyvä safariauto tulossa :) Kai pistät jouset yms. samalla alle.
|
Lainaus:
|
pitäsköhän valtion nostaa tie määrä rahoja vai onko sinne kaupalle tarkotus mennä omia polkuja
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
tänäänkään muistanut niitä kuvia... unohdin yhden toisenkin jutun... jo neljäs päivä peräkkäin etten oo muistanut laskea yksien hinauskorvien määrää... ei oo todellista että ne tulee mieleen vasta tässä koneen ääressä, no joo http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77346 migissä on joku juttu, en tiä mikä, ei voi kaikkia huonoja saumoja laittaa hitsarinkaan syyksi, maakaapeli on uus, seuraavaksi epäilykset menee pariin diodiin, mutta niillekkään nyt sitte varmaan viikonloppuna mitään pysty, tässä nyt kuiteskin hienosti sinkkimaalilla naamioitu paikka apparin puolet takapyöräkotelon edestä, siinäkin oli vähän hapanta, pikkusen ilkee saada leikattua vanhat rääneet aina tyystin pois tommosesta kohtaa, siitä johtuen paikassa onkin vielä yksi vika/puute, kuka huomaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77345 takakulmassa oli reikä kanssa, sen paikkaus hoidettiin näin :) |
Oon kans harkinnu tällästä "käyttöautoks" :) niin ja supervinssin tarra löytyis multa.
|
Kai sä leikkaat ja taitat noi takakaarien lipat sisään että mahtuu kunnon renkaat (= yli 31") pyörimään?
Ja kunhan ehdit, niin siirrä iskarin kiinnikkeet akseliputken puolenvälin tasalle. Sulla on muuten kohta rikkinäiset ome:n takaiskarit kun ei pituus taida ihan riittää tolleen takapään äärijoustoissa.. noi on korottamattoman xj:n iskarit, koska itellä oli nostettu kiinnikkeet ylös :) |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77843
haeskelin taas romulaatikkoon heitettyjä jeepppin sopivia osia, tässä yksi jo tulossa näkyviin tuolta palikan sisältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77844 ne on tämmöset, siite vähä neliöputkea ja näistä syntyy uudet korvat takaiskareille jeeppi on nyt ajossa, projekti ei edisty, lavakuljetin on lainassa niin täytyy tällä ajella. |
Lainaus:
Et vahingossa haluis vinkata, mistä sait kunnollisen sähkökuvan? On mulla se Haynesin yleismanuaali, mutta eihän siitä mitään kunnollista selkoa saa muuta ku toimenpiteitten reseptejä. Toi Haynesin tapa esittää sähköt on mun mielestä kyllä ihan hyvä selitys sille, miks suurin osa automiehistä pitää sähköjä suuren mystiikan magiana. |
tuolta TimoL:n linkistä mä .. toki ne on ihan normi jenkkikuvia nuokin...
Lainaus:
|
|
Kiitti linkeistä, noista molemmista on tuhannesti enemmän apua kun heinzin reseptistä 57.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77912
takapuskuria uutta käpistelin nyt kun hitsikonekkin taas pelaa, diodinvaihto siis onnistui. kävin ostelemassa väähn putkea, en tosin löytänyt sellasta kun olisin halunnut mutta kaippa se nyt tostakin... 100x4x2.5 on värkkinä ja täytyy järkeillä vähän millaset päät siihen tekis, samoin vetolenkit on vielä täysi arvoitus, ehdotuksia saa heitellä ilmaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77910 orkkiskiinnityspisteisiin tein tommoset laput johon tulee ptäkä neliöputkea http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77911 ja koukun kiinnityspultit ajattelin kanssa hyödyntää samalla tähän tueksi |
Ei olisi pahitteeksi jos tuon takarungon pään aukaisisi neliöpalkin mentäväksi ja hyödyntäisi sopivankokoista putkea sinne sisälle vielä aputueksi.
Vetokoukun kiinnitysreikiä - mieluiten kaikkia neljää per puoli - kannattaa ja oikeastaan pitääkin hyödyntää jos puskurilla meinaa johonkin nojata. Muuten tuo takapään poikkituki taipuu ja murtuu jostain kohti jos tulee vähänkin isompi isku alhaalta viistosta. Nimimerkillä kokemusta on. Omaan puskuriin en aikanaan tehnyt tukia jotka ottaa sivusuuntaiset voimat vastaan edemmäs koripalkissa (siinä takapyörän kaaren loppupään kohdalla), mutta melkein kannattaa tehdä; suoraan takarenkaan taakse tuleva pysty- tai sivusuuntainen tälli ei aiheuta silloin niin julmaa vääntörasitusta tuonne kiinnikkeisiin. Painoa ei juuri tule lisää, mutta tukevuutta senkin edestä. Jotenkin tähän malliin: http://www.ericsxj.com/corners.htm |
Lainaus:
:rolleyes: pyöristä kulmat pois tosta latasta ja poraa siihen reikä... ja siinä on sakkelille paikka... ja hitsi liimaa kunnolla latan ja puskurin väliin. |
Lainaus:
latan toiseen päähän on tehtynä jo putki mikä tukee se kaaren puoleisen pään, "runkoaisan sisään putki".. emmätiä tuoko se tullessaan vastavaa lukuutta enää sitten, ei kaikesta saa liian jäykkää tehdä, johonkin on jätettävä se joustokohtakin, ja tollasenaan puskuri onvielä hieman kevyempi kun alkuperäinen, ja niin sen on myös pysyttävä, tää auto on laihiksella. |
Lainaus:
Entäs jos upottaisi latan pätkän (<- jossa sakkelille reikä) puskuri palkkiin siihen lattaraudan päälle pystyyn, niin sais vahvan vetopisteen... |
ajattelin ensin tuovani ton kiinnitysputken läpi puskurista ja sen päähän laittavani
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...U8c2b1O9XgoFsK tämmösen mutta ajattelin sen olevan liian kovatöinen noi kaikki kiinteät hitsatut ohkasesta pellistä tehdyt korvat on vähä aina semmosia vääntymään taipuvaisia joten jos semmosen laitan niin siitä tulee pulttikiinnitteinen että sitä voi sit korjailla. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77946
tommosena saa kelvata, tehdään uus sit jos ei kestä, päiden tuet puuttuu vielä kuvassa http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77948 vetopiste, en sit tehny pultattavaa siitä vaikka ensin meinasin.. kamalia saumoja... noh.. suutarin lapsella ei oo kenkiä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77949 puskurin taakse tein jengan niin siellä on sitte näppärä säilyttää vaikka pikaliitin nippaa tai muuta 3/8" jengan omaavaa osaa. vajaan minuutin arbbilainen pöristelee kun toi on täynnä, ilmaa menee joku reilu 6 litraa. argh.. mun sutimaali valuu tuossa...värinä tuttu ja turvallinen :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77947 paikankin yhden hosuin äkkiä. |
Lainaus:
|
en mä nyt tiedä onko siinä mitään luovaa, mulla vaan ei ole tilaa säiliölle auton sisällä joten johonki se oli saatava
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78010 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78008 nyt ei näy lattia lattian läpi, vielä on mietinnän alla että laitanko lattimattoa enää takaisin tonne ollenkaan, ihmeen pesusieni, vähemmästäkin ruostuu paikat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78007 puskuri in the car.. tai ei in mut on... |
Nyt kun näyttäisi siltä että tämäkin käyttöautoprojekti meinaa karata lapasesta, niin vaihda noi takavalot suosiolla halvempiin malleihin. Myyt noi Jeepin omat jollekin alkuperäisyyttä arvostavalle, niin saat useammat valot samalla rahalla itselle hajotettavaksi.
|
No höh, jos tonne laittaa jotku peräkärryn valot niin sehän näyttää ihan pöljältä :D
Tarttis edes tehdä sitten kunnon kotelot ja sopivan näköiset ledivalot, niin sit voi toimiakin ihan hyvin.. :) |
http://www.tomiscustomgarage.com/gar..._chevytcg1.jpg
jos mä valot vaihdan niin äkkiä tule mieleen jokku tommoset sitte... mut en nyt tässä vaiheessa... |
se on kyllä totta että XJ:n pyllystä tulee aika ruma kun sinne laittaa kärrivaloja.no omaan laitoin kärrivalot,ovat rumat mutta nykyisin niiden särkeminen maksaa maksimissaan 20€/puoli kun on kärrivalo+erillinen pakkivalo.
|
Lainaus:
Toisille ei ole auton ulkonäöllä väliä mettäpelissä, mutta on ne perinteisen tyyppiset kärrinvalot vaan niin perkeleen rumat etten sellasia kykenisi käyttämään :D |
Mites tämmöiset? http://www.rst-steel.fi/webshop/prod...alog.php?c=159 Pyöreet ledit.
|
Lainaus:
|
justhan mä tohon ylemmäs laitoin kuvan autosta missä on kolme pyöreetä lediä puolelleensa takavaloina :)
|
Nomut, ne on sillain erilailla pyöreet! :D
|
Lainaus:
Noita oon kuolannut jo muutaman viikon... kävis YJ:hin aikas kivasti tollaset pyöreet :rolleyes: http://www.rst-steel.fi/webshop/imag...k_0811_a6c.jpg |
Tai jotain tällästä, ei ois niin perinteisen näkönen kuorkin takavalo niinkuin toi ylempi:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...gbrhTUJHtf88D1 |
Juu, noita Veijon linkittämiä mäkin ihmettelin, tosin kävi mielessä että onko ne vähän liian bling-blingiä tai riisikuppimaista :D
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78265
Osia varisee maahan ihan valtoimenaan, tässäkin nippu peltiä ja putkea mitkä oli niin huonosti kiinni että ihme etteivät jo aikasemmin ole pudonneet, kiinnitysruuvit oli ihan sormimomentissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78266 Etuakselinkin otin pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78264 Laatikkokin taas tunkin varassa, päästelin sieltä öljy pois ja vaihdoin suodattimen, toivottavasti muistan laittaa uuttakin tilalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78263 En viittinyt sitte jättää sitä lootaa kuiteskaan enää toista kertaa yön yli tunkin varaan kun tulee niin kalliita vaurioita joten laittelin sen alle ton TimoL:ltä ostetun kannakkeen. Huomenna jos on mukava keli otan ja puran etuakselin, tänään jo kokeilin vähä siitä aukoa ruuveja, mutta ainakaan navan päästä ei mutteri halunnut aueta edes puolentoistametrin jatkolla, ja apparin puolella on itse napa kiinni yhdellä 12 kulmaisella ja kahdella lieriökanta:confused: pultilla. |
Lorvipäivä, mitään saanu aikaseksi, toki ollutkaan auton luona kun pari kolme tuntia mutta..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78344 Etunen purettu, rautakangen kun otti vielä avuksi niin sai navasta mutterit auki, kanki tosin vääntyi kelvottomaksi, en oikein jaksa uskoa että niiden mutterien pitäis niin kireessä olla. tukivarrenkorvia vähä heppailtuna ja putsailtu vanha välitys pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78342 odottaa pesäänsä pääsyä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78341 kovin on autiota auton alla, pitäis vähä varmaan haeskella kuvia erilaisista tyyleistä vahvistaa tota etupäätä vinssiä varten. toisaalta olis hyvä zäänssi vähä tutkia pakosarjaa että mistä se on rikki mutta... varmaan parempi kun antaa olla ja kattelee joskus uuden. |
Jos ei sitä etuakselin mutteria ole ikinä avattu - mikä voi hyvin olla mahdollista tuonkin ikäisessä vekottimessa :eek: - niin se voi olla ihan järkyttävän tiukkaan jämähtänyt kiinni. Muistaakseni tehtaan ilmoitus momentiksi on jotain 150-200Nm luokkaa.. siinä kun se sitten pyörii parikytä vuotta suolavesissä niin tulos on taattu.
Ne napaa kiinni pitävät kolme pulttia pitäisi kaikki olla 12- kantaisia jos ovat tehtaan jäljiltä. Kai siellä hätätapauksessa joku pultti + prikkasysteemikin kelpaa :D Meinasitko upottaa vinssin tonne etu"vahvikkeen" sisään? Jos se on tarkoitus, niin niitä linkkejä olenkin tainnut sulle joskus tarjota.. kandee ihan suosiolla tehdä esim. 4mm levystä vahvikepalat etuaisan ulkopuolelle ja hitsata siihen riittävällä määrällä tulppahitsejä + ympäriltä.. edestä toi koko poikkituki mäkeen ja tekee siihen levystä uuden tilalle sopivasti tjsp.. Tapoja on kyllä monia. Samoin ainakin simpukan alta on ehdottomasti vahvistettava runkoaisaa riittävän suurelta alueelta, sen on todettu murtuvan varsin helposti. |
tuolla viimeisessä kuvassa on renkaan vieressä uus korin etupalkki mihin vinssi tulee kiinni, samoin simukan kohdalle (ja ohi taaemmaksikin, panhardin korvaan asti)tulee 6mm levystä tuki, mutta vielä en tiedä tekisinkö sen osaksi puskuria jolloin se on vaan pultilla kiinni vai hitsaanko sen koriin ja laitan puskurin sittä vähä vähemmän kiinni.
|
Vähä jotain ehostusta ja pintaremonttia tällekin kovan käytön lomassa :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79024 Pikkusen meinas jo ottanahka kiristyä tän välityksen vaihtoprojektin osalta, mm. pinjonin laakerit oli väärät yukonin paketissa, no kävimpä tampereen reissulla southwestin tiskillä. Ei ollu kaikkia hyllyssä kun juuri joku oli ostanut samanlaiset. Ok, mä tilaan hämeenlinnasta saa äkkiä, ei, ei tullukkaan äkkiä ku jäi johki reissulle. Sit kun ne matkahuollosta vihdoin viikon päästä sai niin kaikkia tietysti kaksin kappalein sen jälkeen. Väliäkö sillä kuhan asentaa pääsee. Mutta mutta... eipä sopinutkaan sisempi laakeri, reikä liian suuri. mitä vit... paketissa kyllä päällä lukee hm88649 mutta sisältö jotain 82649 tai sinnepäin... Ei mutta, mullahan oli kotona toinen semmonen ku niitä oli ylimääräiset, päivä pelastettu... ja paskat, samanlailla väärä laakeri oikeessa paketissa, ei usko edes poliisi. Ei muuta rytmisorvaamolle jos sillä olis hyllyssä..jotenki tuttu laakeri, 27€ kpl oli vastaus, mutta nyt ei oo yhtään hyllyssä ja kello on niin paljon että vasta ylihuomenna saa. Se ylihuomenna oli eilen torstaina, minä hakee laakeriani sieltä...eeiih, väärä... Väärä laakeri oli tullut, viimmenen numero 8 vaikka piti olla 9. Lajittelija hesassa ollut puusilmä, lähetyslistassa kun on oikea numero... Ei auttanut muuta lavurin putki punasena painaa hakeen se kerran jo hypistelemäni yksilö sieltä pirkkalasta että pääsee näin päästäisenä edes jotain tekeen, tänään aamupäivä kuluikin sitten laakereiden ja shimmien parissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79026 Vähemmästäkin sohlaamisesta alkaa jo näkeen punasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79025 Tommosia nopeasti keksittyjä vahvistuksia http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79027 Varret ruuvailin jo paikalleen ja yritin järkeillä niitä alustavasti saman mittaisiksi, täytyy sitte ku saa auton ajoon käydä oikein mittauttamassa ne paikalleen ettei laite kulje sitte niinku ajokoira. |
Tarkkoja kuvia noiden varsien korinpuoleisista kiinnityspisteistä?
|
| Sivu luotu: 06:34 (GMT +2). |
|