Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   suomessa on euroopan paskinta diiseliä(neste) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69179)

toyota4x4 23.02.2010 00:59

suomessa on euroopan paskinta diiseliä(neste)
 
tossa eräs konekorjaamo kertoili jotta nesteellä on suuria ongelmia diiselin laadunkanssa nesteen mainokset on kuulemma maahantuojien mielestä lähinnä huvittavia.
-moottorin tehot pienempia nesteen diiselillä verrattuna esim. keski eurooppa laatuihin.
-pakkasenkestävyys niin ja näin kuten monet on todennu kesä laatu hyytyy jo +5 jälkeen -0 jäätyy
-talvilaatua koitettu tehdä kesälaadusta jollain kemikaaleilla huonolla tuloksella
-suodattimet menevät tukkoon ymm. koneihin asennellaa koko ajan niin sanottuja suomi mallin suodattimia jotka soveltuu paskalle diiselille.

Heegi 23.02.2010 04:22

isoisä oli joku30v fortumill se sanoi että konelabratoriossa kävi koneita yötä päivää kun testasivat muka puhtaampaa/parempaa tehdä oikeasti kokeilivat miten paskaa pystyy tekeen..niillä oli kanss autoja millä sorvattiin edes takas koko ajan jossain jotta näkivät koska kone hajoaa ym

sitten haukutaan esim ryssäbensaa vaikka se on 100kertaa parempi aine..
siinähän jo hajusta huomaa esim ryssän 76 oktaanisesta että on aitoa tavaraa..ja sellanen toimii viellä vaikka seisoisi kauan..tämä nesteen huippu bensa on väljähtänyttä jo muutamassa kuukaudessa ja teho mennyttä..sentakia pitää nykyautoissa olla bensa tankki niin tiivis ja kaiken maailman huohotukset sitten

Bj Andy 23.02.2010 06:54

Lainaus:

-moottorin tehot pienempia nesteen diiselillä verrattuna esim. keski eurooppa laatuihin.
Kyllä!!!

Itse olen välttänyt nesteellä,ja samaa kuraa myyvillä asemilla tankkaamista viimeiseen asti n.5 vuoden ajan.

Työmatkalla menee KO kuraa 2-5 litraa enemmin.Ja muutenkin meno tuntuu siltä että sitä on jatkettu vedellä.

Esim.max ahtopaine ST1 aineella n.1-1.1 bar ,ja nesteen aineella 0.8-0.9 bar.

Sitä ei ainakaan meikäläisen kannata tankata vaikka se olisi halvempaa koska sitä menee niin paljon enemmän,ja antaa vähemmän tehoa.

Ja jos joku nyt sanoo että ne on samaa laatua niin siitä vaan...Jossain se ero jokatapauksessa on.

Viipo 23.02.2010 07:05

Joskus ihmettelinkin nesteellä tankkaillessa, miten paljon nesteen diesel vaahtoaa verrattuna teboilin polttoaineeseen.

Ei taida nesteellä kuitenkaan olla niin pahoja laatuvaihteluita, kuin venäjänmaalla, jossa tuntuu diesel kestävän -20°C, jos nyt sattuu tulemaan ollenkaan ulos säiliöistä :P
Kanisterista kun tankkaa, niin soppa on semmosta sameaa kuraa, ja lopuksi aina tulee sellasia sameita vaaleita helmiä suppiloon :P

Kokku 23.02.2010 07:54

Jännästi tuntuu olevan eroja polttoaineissa. Hatusta tempastuna 95% suomessa myytävästä polttoaineesta on samaa peruskamaa jonka Neste Oil valmistaa. Lisäaineet vaan vaihtelee jakeluketjun mukaan. St1, Shell ja Teboil tuovat jossain määrin itse polttoainetta, mutta rahtikustannuksien takia ei niitä kannata jaella ympäri suomea.

knucklebone 23.02.2010 08:51

No prkl!
Enpä ole ikinä ajatellut sen enempää. Yrittänyt vaan aina tankata Nesteellä,
koska on yleensä ollut ns. kotiasemalla halvimpia mitä täällä PK-seudulla on.
Pitääpä ensi kerralla kokeilla jotain toista "merkkiä" ja tarkkailla mitä HJ sanoo.
Jälleen kerran hyvä keskustelun aihe täällä palstalla!

88 23.02.2010 09:18

Johtuneeko lisäaineista mut Nesteen polttoaine vaahtoaa ja kestää pakkasta huonommin kun Tebbarin.

Rekisteröimätön 23.02.2010 09:56

Faktaa vai Fiktioo
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone (Viesti 645384)
No prkl!
Jälleen kerran hyvä keskustelun aihe täällä palstalla!

Nyt on saavutettu pohja keskustelun tasossa;(
Onhan niissä polttoaineissa eroa, mutta ei nyt ihan noin paljoo! Haloo !!!
Jos polttoaineen kulutus heittää useita litroja niin syynä on joku muu kuin polttoaine (ellei se nyt ihan väärää kamaa ole),
vikaa, kuorma, olosuhteet, mittavirheet joka onkin suurin syy ihmeellisesti heitteleviin kulutuslukemiin joita täälläkin joskus retostellaan.

En väitä että neste olis parasta mutta ei se ihan noin huonoakaan ole.

Rekisteröimätön 23.02.2010 10:08

Kertokaas mistä ACB-asemien litkut on peräisin?

Rompe 23.02.2010 10:16

Mites se vika sitten korjaantuu jos kulutus putoo kun tankkaa jotain muuta kuin nesteen kuraa?
Isäukon transiitis alkaa kone käymään pirun epätasasesti nesteen aineella, rauhottuu vasta kun juotaa 0,5-1L 2-t öljyä tankkiin ja muilla aineilla ei oo ilmenny samaa käyntihäiriöö.
Raskaan kaluston puolella tuo kulutus ero näkyy viäl selvemmin vaikka samat tehtaalta lähtöpainot, sama reitti, sama kuljettaja :confused:

Sutsu 23.02.2010 10:31

Joskus kakskytä vuotta sitten huomattiin, että bensoissa on eroja. Noin 3-5% tuli kulutuseroa polttoaineen vaihdolla. Lukemat että 2-5 litraa menee enemmän tarkoittaa siis tuhannen kilometrin työmatkaa tai sitten vähintään 50 litraa sataselle keskimäärin nielasevaa vehjettä. Miksi uusi kalusto ei oireile millään polttoaineella? Miksi tässäkin topikissa itkee vaan nooan aikasella kalustolla liikkuva porukka? Polttoaine suodattimet kannatta vaihtaa joka vuosi, tai vähänkin ajettaessa joka toinen vuosi. Ei ole minulla mennyt ykskään suodatin tukkoon, ei ole ollut käyntiongelmia, ei virtaavuus ongelmia -37 asteessakaan, eikä kulutuseroja jotka johtuu polttoaineesta, kylmästä johtuvia kulutuseroja kylläkin. Tankannut oon sieltä täältä, välillä nesteeltäkin. -35 kun on mittarissa, niin tuntuu että yks muki on pelistä pois, mutta se ei johdu polttoaineesta. Kohtuus kaikessa, itkemisessäkin.

Nostokurki 23.02.2010 10:39

Ei se ero oo pelkästään kiisselissä, mun "arkiauto" joka syö 98-oktaanista kulutti tasaisessa työmatka-ajossa yli litran enemmän nesteen polttoainetta ja tuntui muutenkin nuhaisemmalta, ihan kuin olisi tankannut ysivitosta=paksumpi seos ettei nakuta...

Dieseliä en ole nesteeltä tankannut. Enkä tankkaa. Yleensä täytän tankkini aakkosasemalla, jos se ei parasta ole niin ainakin tasalaatuista, ei ole kertaakaan ollut ongelmia ja kulutuksetkin pysyneet tasaisena.

Rompe1 23.02.2010 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 645402)
Joskus kakskytä vuotta sitten huomattiin, että bensoissa on eroja. Noin 3-5% tuli kulutuseroa polttoaineen vaihdolla. Lukemat että 2-5 litraa menee enemmän tarkoittaa siis tuhannen kilometrin työmatkaa tai sitten vähintään 50 litraa sataselle keskimäärin nielasevaa vehjettä. Miksi uusi kalusto ei oireile millään polttoaineella? Miksi tässäkin topikissa itkee vaan nooan aikasella kalustolla liikkuva porukka? Polttoaine suodattimet kannatta vaihtaa joka vuosi, tai vähänkin ajettaessa joka toinen vuosi. Ei ole minulla mennyt ykskään suodatin tukkoon, ei ole ollut käyntiongelmia, ei virtaavuus ongelmia -37 asteessakaan, eikä kulutuseroja jotka johtuu polttoaineesta, kylmästä johtuvia kulutuseroja kylläkin. Tankannut oon sieltä täältä, välillä nesteeltäkin. -35 kun on mittarissa, niin tuntuu että yks muki on pelistä pois, mutta se ei johdu polttoaineesta. Kohtuus kaikessa, itkemisessäkin.

Olen huomannut ihan saman asian kun Sutsu...

Pörö 23.02.2010 10:57

Henkilökohtaisesti vältän nesteen dieseliä, huomattu on että jotain erikoista siinä on koska trolli syö sitä enempi.
Miten muuten voi olla kulutuksessa eroa, jossei mikään muu kulutukseen vaikuttava tekijä muutu?

Trollissa on sen kokoinen tankki että, joka viikko pitää tankata ja työajoa tulee n.70km/pv. Siinä ei paljoa olosuhteet pääse muuttumaan eri tankkauskertojen välillä....

Rompe1 23.02.2010 11:02

Emännyksen autoon tulee kilsoja n. 80km joka päivä, ja se kuluttaa sen 5,5-6 litraa nakua satkulla. Ei oo ollu eroo kulutuksessa ainaskaan, vaikka tankkaa TB:ltä, ABC:ltä, Neste:ltä, tai ST1:seltä.

Enkä kyllä oo huomannu eroo kulutuksessa raskaan kaluston kanssa touhutessani.

Tietty ajotapa vaikuttaa, eli jos jonain päivänä/viikkona on enemmän "törppöjä" liikenteessä, niin tarvii ohitella enemmän -> soppaa kuluu enemmän.
Suodatettavuudessa kyllä on eroja, sitä en kiistä. Raskaassa kalustossa sen eron huomaa.

knucklebone 23.02.2010 11:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 645395)
Nyt on saavutettu pohja keskustelun tasossa;(
Onhan niissä polttoaineissa eroa, mutta ei nyt ihan noin paljoo! Haloo !!!
Jos polttoaineen kulutus heittää useita litroja niin syynä on joku muu kuin polttoaine (ellei se nyt ihan väärää kamaa ole),
vikaa, kuorma, olosuhteet, mittavirheet joka onkin suurin syy ihmeellisesti heitteleviin kulutuslukemiin joita täälläkin joskus retostellaan.

En väitä että neste olis parasta mutta ei se ihan noin huonoakaan ole.


No en nyt ihan pohjan tasolle tätä topiccia laittais, kun vertaa esim. monen nyybin aloittamiin aiheisiin.
Tässä nyt tuotiin esille asia, jota ei monikaan meistä (kuten esim. allekirjoittanut) yleensä edes ajattele.
Nyt kun ajattelee, voi tehdä empiiristä tutkimusta, varsinkin kun tiedän aika tarkkaan yli kahden vuoden kokemuksella
mitä toi ryhävalas kuluttaa Nesteen kynsilakanpoistoaineilla.
Mikäs nyybin mielestä on parempaa kuin Nesteen diesel, jos vaikka kokeilisin sitä seuraavaksi? :)

Mappe 23.02.2010 11:17

Prkl! En oo huomannu mitään eroa koska oon aina tankannu Nesteellä. Jossain Top tai Fifth gear? jaksossa ne muuten testas eri polttoaine toimittajien kamaa ja ainakin bensasta toi Shellin formulabensa ei säväyttäny...

tiipe 23.02.2010 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 645412)
Emännyksen autoon tulee kilsoja n. 80km joka päivä, ja se kuluttaa sen 5,5-6 litraa nakua satkulla. Ei oo ollu eroo kulutuksessa ainaskaan, vaikka tankkaa TB:ltä, ABC:ltä, Neste:ltä, tai ST1:seltä.

Enkä kyllä oo huomannu eroo kulutuksessa raskaan kaluston kanssa touhutessani.

Tietty ajotapa vaikuttaa, eli jos jonain päivänä/viikkona on enemmän "törppöjä" liikenteessä, niin tarvii ohitella enemmän -> soppaa kuluu enemmän.
Suodatettavuudessa kyllä on eroja, sitä en kiistä. Raskaassa kalustossa sen eron huomaa.

Joo jos ajaa nesteen kuralla niin taatusti jäätyy tb: llä toimii ihan jees talvella tb:en kortilla ja kesällä nesteen näin ainakin niissä firmoissa joissa töissä olen ollut ja olen .

Rekisteröimätön 23.02.2010 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone (Viesti 645413)
Mikäs nyybin mielestä on parempaa kuin Nesteen diesel, jos vaikka kokeilisin sitä seuraavaksi? :)

Yleensähän puhutaan kulutuksesta/100km, siihen viittasin noissa eroissa. Mielestäni henkilöautoissa ei voi päästä lähellekään tuollaisia eroja ilman virheitä tai tarkoitus hakuisuutta.
Raskaallla kalustolla tietty erot tulee selkeämmin esiin mutta väittäisin sielläkin puhtaasti polttoaineesta johtuvien erojen oleva marginaalisia. Ja huollothan kaikki tekee säännöllisesti?????

Tankkaa ihan missä vaan, niin minäkin teen enkä ole eroa huomannut laaduissa. Olosuhteissa, ajotavassa ym kylläkin.

mhk 23.02.2010 12:08

Edellisessä koslassa (245 diesel) huomas kyllä mitä tuli tankkiin laitettua. Käynnistäesä Nesteen litkuilla savutti siinä määrin että koko lähitienoo peitty harmaaseen pilveen... Kumma kyllä TB:n ja Shellin aineila ei savuta läheskään niin paljoa.

Mika.U 23.02.2010 12:36

Juur kävin nesteeltä ottamassa 250tdt mersun tankin piripintaan. Aina se on kaiken syönyt, ei oo tarvinnu ottaa pois edes TB:n ainetta. Käynnistynykki se on, aineella kun aineella.

Bj Andy 23.02.2010 12:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 645421)
Yleensähän puhutaan kulutuksesta/100km, siihen viittasin noissa eroissa. Mielestäni henkilöautoissa ei voi päästä lähellekään tuollaisia eroja ilman virheitä tai tarkoitus hakuisuutta.
Raskaallla kalustolla tietty erot tulee selkeämmin esiin mutta väittäisin sielläkin puhtaasti polttoaineesta johtuvien erojen oleva marginaalisia. Ja huollothan kaikki tekee säännöllisesti?????

Tankkaa ihan missä vaan, niin minäkin teen enkä ole eroa huomannut laaduissa. Olosuhteissa, ajotavassa ym kylläkin.

No Nyt nyyberi faktaa kehiin jos on jotain mitä muut ei tiedä.

Itsellä tulee kokemus vakio reitistä a 140 km/kerta 3-5 kertaa viikossa suht samoilla vauhdeilla(n.80 km/h)

Ajoneuvo Bj 42. Kokonaisuudessaan n.35-40000 vuodessa.

Jos tankkaan Nesteeltä,tai seolta kierroksella menee melko tarkkaan 20 litraa,Jos taas teboil,St 1,niin 16-17.

Ja tuo näkyy jo viikossa ihan mittarissakin,eli nesteen kamalla ei ihan uskalla ajaa neljää kierrosta(tankki 86 litraa tasan on ,kokeiltu) Mutta noilla toisilla menee kevyesti.

Esim.nyt on olosuhteiden pakosta nesteen kamaa tankissa ja meno on kuin olisi suodin tukossa(toivottavasti ei ole).:D

Kun huomasin tuon eron en uskonut sitä itsekkään kuin vasta n. 2 vuoden kuluttua(ja samalla autolla olen ajanut 14 vuotta,ja alla on pyörinyt 5 kierrosta renkaita).

Ja pannaan vielä edittiä että, Nesteen,tai SEOn,bensoista ei ole huomauttamista,mutta emännyyden 900 urbo saabbi vie sen 1-1,5 litraa enemmän jos ajaa 95:sella eikä 98 oktaanisella.Eli hinta ero tulee takaisin moninkertaisena + kulku on ripeämpää.Kokeilin myös sitä Shellin Vi poweria mutta siitä ei ollut samankaltaista iloa.

Rekisteröimätön 23.02.2010 13:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 645437)
No Nyt nyyberi faktaa kehiin jos on jotain mitä muut ei tiedä.

Itsellä tulee kokemus vakio reitistä a 140 km/kerta 3-5 kertaa viikossa suht samoilla vauhdeilla(n.80 km/h)

Ajoneuvo Bj 42. Kokonaisuudessaan n.35-40000 vuodessa.

Jos tankkaan Nesteeltä,tai seolta kierroksella menee melko tarkkaan 20 litraa,Jos taas teboil,St 1,niin 16-17.

Ja tuo näkyy jo viikossa ihan mittarissakin,eli nesteen kamalla ei ihan uskalla ajaa neljää kierrosta(tankki 86 litraa tasan on ,kokeiltu) Mutta noilla toisilla menee kevyesti.

Esim.nyt on olosuhteiden pakosta nesteen kamaa tankissa ja meno on kuin olisi suodin tukossa(toivottavasti ei ole).:D

Kun huomasin tuon eron en uskonut sitä itsekkään kuin vasta n. 2 vuoden kuluttua(ja samalla autolla olen ajanut 14 vuotta,ja alla on pyörinyt 5 kierrosta renkaita).

Ja pannaan vielä edittiä että, Nesteen,tai SEOn,bensoista ei ole huomauttamista,mutta emännyyden 900 urbo saabbi vie sen 1-1,5 litraa enemmän jos ajaa 95:sella eikä 98 oktaanisella.Eli hinta ero tulee takaisin moninkertaisena + kulku on ripeämpää.Kokeilin myös sitä Shellin Vi poweria mutta siitä ei ollut samankaltaista iloa.


En minä pysty mitään faktaa laittamaan, En vaan pysty uskomaan tuota eroa! No sehän on mun ongelma, muut uskoo mitä haluu;)

Se ei vaan mene jakeluun miten ero voi olla noin suuri, silloinhan pitäis aineiden energia sisällössä olla 20% ero Nesteen ja muiden välillä.

Grr 23.02.2010 14:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 645444)
En minä pysty mitään faktaa laittamaan, En vaan pysty uskomaan tuota eroa! No sehän on mun ongelma, muut uskoo mitä haluu;)

Se ei vaan mene jakeluun miten ero voi olla noin suuri, silloinhan pitäis aineiden energia sisällössä olla 20% ero Nesteen ja muiden välillä.

On se kumma jos tuota on kokeiltu monta kertaa ja tulos sama niin miksi sitä ei voi uskoa.
Eikai kukaan ala tuollaista väittämään jos ei kokeillut ole, itse ainakin uskon.
Kerronpa esimerkin. työkaverin vanha corolla vie litran vähempi 98 oktaanista kuin 95:sta.
Tämäkin monen tankauskerran tulos, eikä vain yhden kerran ja siitä väitetään että ajelit varmastikki sievästi ja vain matka-ajoa. Corolla ei ole kuin työajossa ja sama matka aina, joten en usko hänen valehtelevan.

Sutsu 23.02.2010 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 645449)
Kerronpa esimerkin. työkaverin vanha corolla vie litran vähempi 98 oktaanista kuin 95:sta.
Tämäkin monen tankauskerran tulos, eikä vain yhden kerran ja siitä väitetään että ajelit varmastikki sievästi ja vain matka-ajoa. Corolla ei ole kuin työajossa ja sama matka aina, joten en usko hänen valehtelevan.

No, ihmismieli on siitä jännä kapistus, että kun se uskoo johonkin asiaan riittävästi, niin asia muuttuu aattelun kaltaiseksi vaikka ei niin totuuden mukaisesti olisikaan. Lisäksi pientä liioittelua ja soppa on valmis.

Jos kaverisi corolla syö työmatka ajossanne litran enempi, niin millä selität sen, että vaimoni ex-corolla ei syönyt desiä enempää 95:sta kuin 98:a. Muutenkin corollan kulutuksessa tuo litra tuntuu paljolta ja siinä voi olla mittaus ja laskenta epätarkkuuksia ja pyöristysvirheitä. 0,3 litraa jos sanoisit, niin uskoisin heti, oli se totta tai ei.

Vaihteleeko tällä kaverilla muuten keskikulutus, vai onko se aina tasan esim. 8,2 litraa 95E:llä ja sitten kun laittaa 98E:tä niin putoaa tasan tarkkaan 7,2 litraa ajoi miten vaan? Sitä en siis kiellä että ei voisi huonompaa ainetta mennä enemmän, mutta kuinka paljon niin siitä voi tingata.

Esim. 1. Kävin limingasta pudasjärvellä perjantaina Isuzulla. Mennessä janotti tietokoneen mukaan 9,4 litraa. Takas tullessa juuri samaa tietä ajaessa omasta mielestä samalla tavalla menikin tietokoneen mukaan 7,8 litraa. Mites se selitetään kun en tankannut välissä? Vielä kun oikein miettii, niin mennessä ei tarvinnut ohittaa ketään ja takas tullessa piti ohitella useita.

Esim 2. Kaveri tarkisti moottorikelkan tankissa olevan 10 litraa bensaa, ajoi noin 40 kilometriä ja tarkisti taas tilanteen. Arvioi määrän olevan nyt 6 litraa. Söikö kelkka oikeasti 4 litraa, eli 10 l/100km vai oliko mittaus hieman epätarkka ja otanta turhan lyhyt.

Racingrabbit 23.02.2010 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 645483)

Jos kaverisi corolla syö työmatka ajossanne litran enempi, niin millä selität sen, että vaimoni ex-corolla ei syönyt desiä enempää 95:sta kuin 98:a. Muutenkin corollan kulutuksessa tuo litra tuntuu paljolta ja siinä voi olla mittaus ja laskenta epätarkkuuksia ja pyöristysvirheitä. 0,3 litraa jos sanoisit, niin uskoisin heti, oli se totta tai ei.


Tässä tapauksessa vaikuttaa paljon myös se,että onko mainittu VANHA corolla mallia -87 vai -07?

Itse uskon nyky ajotietokoneiden näyttämiin polttoaineenkulutuksiin ihan yhtä paljon,kuin autotehtaiden ilmoittamiin lukemiin hybridi autojen kulutuksista :D

sos 23.02.2010 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 645483)
No, ihmismieli on siitä jännä kapistus, että kun se uskoo johonkin asiaan riittävästi, niin asia muuttuu aattelun kaltaiseksi vaikka ei niin totuuden mukaisesti olisikaan. Lisäksi pientä liioittelua ja soppa on valmis.

Jos kaverisi corolla syö työmatka ajossanne litran enempi, niin millä selität sen, että vaimoni ex-corolla ei syönyt desiä enempää 95:sta kuin 98:a. Muutenkin corollan kulutuksessa tuo litra tuntuu paljolta ja siinä voi olla mittaus ja laskenta epätarkkuuksia ja pyöristysvirheitä. 0,3 litraa jos sanoisit, niin uskoisin heti, oli se totta tai ei.

Vaihteleeko tällä kaverilla muuten keskikulutus, vai onko se aina tasan esim. 8,2 litraa 95E:llä ja sitten kun laittaa 98E:tä niin putoaa tasan tarkkaan 7,2 litraa ajoi miten vaan? Sitä en siis kiellä että ei voisi huonompaa ainetta mennä enemmän, mutta kuinka paljon niin siitä voi tingata.

Esim. 1. Kävin limingasta pudasjärvellä perjantaina Isuzulla. Mennessä janotti tietokoneen mukaan 9,4 litraa. Takas tullessa juuri samaa tietä ajaessa omasta mielestä samalla tavalla menikin tietokoneen mukaan 7,8 litraa. Mites se selitetään kun en tankannut välissä? Vielä kun oikein miettii, niin mennessä ei tarvinnut ohittaa ketään ja takas tullessa piti ohitella useita.

Esim 2. Kaveri tarkisti moottorikelkan tankissa olevan 10 litraa bensaa, ajoi noin 40 kilometriä ja tarkisti taas tilanteen. Arvioi määrän olevan nyt 6 litraa. Söikö kelkka oikeasti 4 litraa, eli 10 l/100km vai oliko mittaus hieman epätarkka ja otanta turhan lyhyt.

1. esimerkkiin auto keventyny:) ja ku kartasta kattoo ni limingasta pudasjärvelle on oikealle viettävä alamäki siksi siis enemmän, eli sattumusten sarja:)

burton 23.02.2010 16:32

raskaallakalustolla ajan työkseni ja nesteen kortilla tankkaa, ja tarttee sanoa et kyllä se PASKAA ON!!! piti kestää -25 ja rupes jäätämää jo -22 asteen tienoilla ja suodattimet 2 viikkoa vanhat et niitten piikkiin ei voi laittaa.
syksyllä oli samaa -25 kestävää kuraa tankis ja oli jo hyhmässä polttoaine tankki kun viikonlopun oli auto parkis ja pakkasta -15 - -20 et on se paskaa.
-35 kestävä aine on ainoo mitä tonne tankkii uskaltaa puottaa jos ei halua jännittää et jäätykö vai ei.

burton 23.02.2010 16:35

eikä itsellä ole ikinä rekka sammuillu aamuisin kun lyöny auton käyntii kun webasto ollu 2h päällä, mut tänä talvena on sammunu parhaillaa 4 kertaa putkee ja käy alkuu vajailla pytyillä. n.4v. sitte nesteen aineet oli ihan erimaata, liekö nykyisin syynä se BIOpolttoaine jota siihen sotketaa?

panzer 23.02.2010 17:06

Työkseni ajan pikkupakulla n.60 000 vuodessa ja tankkaan firman kortilla nesteeltä. Eipä ole ollut ongelmia millään pakkasella polttoaineen takia. Tänä talvena parhaimmillaan -25 ja auto porskutti nätisti eteenpäin.

peedro 23.02.2010 17:51

Ja pannaan vielä edittiä että, Nesteen,tai SEOn,bensoista ei ole huomauttamista,mutta emännyyden 900 urbo saabbi vie sen 1-1,5 litraa enemmän jos ajaa 95:sella eikä 98 oktaanisella.Eli hinta ero tulee takaisin moninkertaisena + kulku on ripeämpää.Kokeilin myös sitä Shellin Vi poweria mutta siitä ei ollut samankaltaista iloa.

Tuo pitää muuten paikkansa ainakin 9000tubo saapikkaassa.Tais asiasta olla maininta käsikirjassakin 95 oktaanisella ei anna ahtopainetta yhtä paljon kun 98oktaanisella.Kone nakuttaa helpommin 95bensalla jolloin APC laskee painetta.Itellä tuon huomas ahtopainemittaristakin.

jpisteh 23.02.2010 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 645363)
Esim.max ahtopaine ST1 aineella n.1-1.1 bar ,ja nesteen aineella 0.8-0.9 bar.

Onko moottori ilman hukkaporttia, kun paineet noin vaihtelee?

j.h

Viipo 23.02.2010 19:00

Meillä on Scanioihin tankattu talvilaatua (-29/-34) syksystä kevääseen, noin niinku varmuuden vuoksi, ettei tartte tuolla tienpäällä ruveta suodattimia vaihtamaan, Runkoautoissa kun ei aikatauluissa ole joustoa. Mut tuossa -30 asteen pakkasilla pöllikuskit tuntuu pistävän teboilin mittarista kesälaatua (-19/-25) tankkiin ilman pienimpiäkään ongelmia...

tiipe 23.02.2010 19:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 645558)
Meillä on Scanioihin tankattu talvilaatua (-29/-34) syksystä kevääseen, noin niinku varmuuden vuoksi, ettei tartte tuolla tienpäällä ruveta suodattimia vaihtamaan, Runkoautoissa kun ei aikatauluissa ole joustoa. Mut tuossa -30 asteen pakkasilla pöllikuskit tuntuu pistävän teboilin mittarista kesälaatua (-19/-25) tankkiin ilman pienimpiäkään ongelmia...

Aikas monessa pölliautossa on tankissa lämmitimet ainakin volvoissa 3vuotta vanhoissa ja edellisessä puolikkaassakin oli lämmitimet hyvi pysty välimallilla ajelemaan koko talven .

jpisteh 23.02.2010 19:30

Nesteen diesel on paskaa....

Neste on käsittääkseni Suomen suurin jalostaja ja myös tuottaa jalostaa muillekin öljy-yhtiöille.

Pistäkääs faktoja, että mikä firma myy minkäkin jalostetta?

Kannattaa muistaa, että Suomi on talviautoilun mallimaa, Oulun yläpuolisilla levyeyksillä autoilusta tehdään yli 70% Suomessa koko maailmasta. Siis käsittääkseni sielläkin Neste on jonkinlaisessa markkina-asemassa.

j.h

Kyllä auto kulkee Suomessa myytävillä dieseleillä ja bensoilla kun se on kunnossa ;-)

pattis 23.02.2010 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tiipe (Viesti 645419)
Joo jos ajaa nesteen kuralla niin taatusti jäätyy tb: llä toimii ihan jees talvella tb:en kortilla ja kesällä nesteen näin ainakin niissä firmoissa joissa töissä olen ollut ja olen .

useemman vuoden tankkasin nesteen dieseliä eikä kertaakaan oo jäätyny saatika ollu muitakaan oireita sprintterissä, eikä oo ainettakaan vieny yhtään enempää tai vähempää...
nykyään abcn ainetta eikä mitään eroo vaikka välillä tankannukin nesteen kamaa...
en tiiä sitten onko mulla autossa vikaa:D

Marcus78 23.02.2010 20:37

Laitetaas omia kokemuksia:

Ajelin vuodesta 2001-2009 Vw caddyllä 1.6ltr dieseli n.100tkm. Kulutuksessa en huomannu eroja, mutta käytin Nesteen ainetta sen takia, kun se nimenomaan ei vaahdonnut.
Vit*tti tankata esim seo, st1 yms ainetta kun ne vaahtos älyttömästi enemmän ja muutenkin tankin lopputäyttö paskamaista liruttamista.
Sen takia kannatti lirutella se loppu 10ltr, kun sillä pääsi hiukan vajaa 200km tuolla tavoin enemmän ja ei tarvinnu yleensä työviikolla tankata.


Isäukko tilas tossa Marraskuussa Nesteeltä talvilaatua farmarisäiliöön (MoottoriPö) ja -20 asteen pakkasella ruvettiin ihmettelemaan et miks 2006 mallinen Valtra lähtee niin saamarin huonosti käymään.
Kävi huoltomiestä kattomas ja vaihdettii kaikki mahdollisest suodattimen yms, jos olis vaikka jääny jotain kesälaatuu tankkii.

Tankattii varmuuden vuoks tankki täyteen tuosta samaisesta farmarisäiliöstä ja aateltiin et nyt on ainaki sit talvilaatuu. Tuolloin pakkasta oli kuitenkin n -10
Sama peli, vaikeesti lähtee käymää ja vilkuttelee polttoaineen vikakoodia.
Ihmettely vaan jatku, kunnes isäukko osti perunavarastoon pienen polttoainelämmittimen ja meinas tankata sen täyteen farmarisäiliöstä. Ei tullu paska edes ulos säiliöstä!!!
Pakkasta -25. Johan selvis miks ei Valmetti käy!!!!
Kattelin kerran taskulampulla tankkiin ja pakkasta -18 ja hyhmässä oli aineen pinta.

Noo asiaa selvitettii ja kävi ilmi että aine on jotain prkl välimallin kiisseliä, jonka ei pitäiskään tulla tankista ulos kun pakkasta -25.

Nyt tapellaan ketä maksaa raktorin ja farmarisäiliön tyhjenyksen/kautta putsauksen.
Nesteen ainetta ei ainakaan raktoriin enää laiteta.


Seolta tankkasin vuonna 2008 kerran 2002vm Jtd Scudoon tankin täyteen ja meni suuttimet paskaks. 1300e vaihtosuuttimet kiitos. Tämän kärsin omista nahoista monien sattumien johdosta. Ps.Säilyttäkää kuitti ainakin seuraavaan tankkauskertaan saakka.

Nyt Tammikuussa haetiin virman autoihin yhteensä n.350ltr ainetta ja otettiin ekaks Nesteen kylmä asemalta dieseliä n.200ltr. Aine oli ihan hyvän näköistä ja vihreähköä.
Korteista loppu limitti ja siirryttiin Shellin asemalle ja loput n.150ltr liruteltiin sieltä.
Shellin aine oli ihan kirkasta ja tuli jo epäilys että mitäs tää nyt on!!! Piti haistella ja melkee maistella et onko se bensaa tai jtn.:D
Tällöin ajattelin et varmaan Shellin ainees jotain vikaa, mut nyt jälkeenpäin vois olla et Nesteen aine oli likempänä jähmettymistä. Pakkasta kuitenkin -20.

Tietty täytyy muistaa, et aine tulee maan alta, jolloin aineen ehkä pitäiskin juosta paremmin.
Tässä tapauksessa kuitenkin autot ovat toimineet molemmilla hyvin.

2008 vm hiluksissa en oo käyttäny muuta kun Nesteen ainetta, kun oon ajatellu toin Scudon jälkeen, et varmaan Nesteen aseman tankkeja hoidetaan paremmin, jolloin esim. kondensio vettä ei oo tankeissa.
Tämä kyseinen ajatus on TÄYSIN omaa aivoitusta, eikä perustu mihinkään muuhun kuin omiin kokemuksiin.
Kulutus on kesällä ollu n.8ltr ja talvella reilulla Eberin käytöllä n.9.6-10ltr.
Voipi olla et kokeilen vaiks Shellin ainetta seuraavaks=)

Töissä huomasin semmosen, että kun firma vaihto Shellin Tb:hen niin koneet rupes savuttamaan sinistä. Kyseessä asfalttikoneet, levittäjä ja jyrät.
Samaa sanoivat jotkut kuorma-autoilijat.

Näitä kommentteja kun lukee, niin aika paljon ristiriitoja aineiden/kulutusten suhteen ja välttämättä kukaan ei ole edes väärässä :)

KoniJeep 23.02.2010 20:46

Meillä päin taas puhutaan näin: " tankkaa Nesteen dieseliä tai ei webastot toimi", menee muilla kurilla kuulemma suotimet tukkoon? <- Ford huollosta kuultua...

Itse tankkasin aiemmin Cheroon ABC:n kuraa ja tässä pari viikkoa olen ajanut Nesteen "pesuaineilla" ja nyt huomannut (vai tuntuuko vain?) että motti vetäisi paremmin ja käyntikin ois hieman eri kuuloista...

?

Grr 23.02.2010 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 645483)
No, ihmismieli on siitä jännä kapistus, että kun se uskoo johonkin asiaan riittävästi, niin asia muuttuu aattelun kaltaiseksi vaikka ei niin totuuden mukaisesti olisikaan. Lisäksi pientä liioittelua ja soppa on valmis.

Jos kaverisi corolla syö työmatka ajossanne litran enempi, niin millä selität sen, että vaimoni ex-corolla ei syönyt desiä enempää 95:sta kuin 98:a. Muutenkin corollan kulutuksessa tuo litra tuntuu paljolta ja siinä voi olla mittaus ja laskenta epätarkkuuksia ja pyöristysvirheitä. 0,3 litraa jos sanoisit, niin uskoisin heti, oli se totta tai ei.

Vaihteleeko tällä kaverilla muuten keskikulutus, vai onko se aina tasan esim. 8,2 litraa 95E:llä ja sitten kun laittaa 98E:tä niin putoaa tasan tarkkaan 7,2 litraa ajoi miten vaan? Sitä en siis kiellä että ei voisi huonompaa ainetta mennä enemmän, mutta kuinka paljon niin siitä voi tingata.

Esim. 1. Kävin limingasta pudasjärvellä perjantaina Isuzulla. Mennessä janotti tietokoneen mukaan 9,4 litraa. Takas tullessa juuri samaa tietä ajaessa omasta mielestä samalla tavalla menikin tietokoneen mukaan 7,8 litraa. Mites se selitetään kun en tankannut välissä? Vielä kun oikein miettii, niin mennessä ei tarvinnut ohittaa ketään ja takas tullessa piti ohitella useita.

Esim 2. Kaveri tarkisti moottorikelkan tankissa olevan 10 litraa bensaa, ajoi noin 40 kilometriä ja tarkisti taas tilanteen. Arvioi määrän olevan nyt 6 litraa. Söikö kelkka oikeasti 4 litraa, eli 10 l/100km vai oliko mittaus hieman epätarkka ja otanta turhan lyhyt.

Se työkaveri mittas että tankki täyteen, rippimittari nollille työ ajoa ja taas tankki täyteen joten kulutuksen voi mitata erittäin tarkasti.
Ei sitä ensin itsekkään uskonut mutta testasi sitä monta kertaa ja sanoi että pakko se on uskoa että litran vähempi syö.
Corolla oli 1.3 vm-84.
En käy tuosta kiisteleen, uskon tuon koska kuka helvata haluaa maksaa 98:sta enempi jos sillä ei rahallista merkistystä ole.

Bj Andy 23.02.2010 20:55

Lainaus:

No, ihmismieli on siitä jännä kapistus, että kun se uskoo johonkin asiaan riittävästi, niin asia muuttuu aattelun kaltaiseksi vaikka ei niin totuuden mukaisesti olisikaan. Lisäksi pientä liioittelua ja soppa on valmis.
Joo ja ei.

Tehtiin tuossa yhdessä edellisessä työpaikassa empiirinen tutkimus niistä ainetta säästävistä ihme magneeteista joita myyntimiesmynttinen kehui maasta taivaaseen,ja jopa joku kolleega väitti että niillä on vaikutusta.
No oliko? Ei ollut. Ja syy oli todennäköisesti se ettei kuljettajille kerrottu niiden olemassa olosta.

Niissä taloissa jossa ne alentivat kulutusta oli,kuljettajilla tieto mihin autoihin ne oli asennettu,eli alitajuisesti niillä autoilla ajettiin "nätimmin".

No takaisin aiheeseen. Jos Bj:llä lähtee kiihdyttämään nelosvaihteella nopeudesta 50 km/h ylöspäin,niin jossain 65 vaiheilla alkaa olla jo 0.8 paineita ja mukavasti vetoa jos on sitä "parempaa" ainetta tankissa. Sama paikka nesteen aineella niin hätin näpin 0.6 ja meno vielä aika laimeaa.

Ite olen testannut kahdenlaista polttoaineen lisälitkua jota myyntimiehet on tulleet tarjoilemaan,ja joiden on luvattu antavan tehoa ym.
Tuliko tehoa? No ei ainakaan huomattavasti.Toinen litku vähensi savutusta ja kone kuulosti käyvän pehmeämmin,mutta ei muuta vaikutusta esim.kulutukseen.Lisäksi molemmat haisivat ammoniakille joten tiedä sitten niiden terveellisyydestä.Merkkejä en nyt muista mutta saan ne varmaan kaivettua jos jotakuta kiinnostaa.

Eli itseäni noissa Diesel,ja bensa asioissa ohjaa suurimmaksi osaksi euro,eli miten sillä saisi eniten kilometrejä tai auratunteja(menee yht n. 3500 litraa vuodessa).Eli jos oikeassa paikassa tankkaamalla säästää vaikka sen 300-400 egeä vuoteen ilman lisävaivaa niin kyllä minä sen istun mielelläni vaikka paikallisessa.

Bj Andy 23.02.2010 21:03

Lainaus:

Töissä huomasin semmosen, että kun firma vaihto Shellin Tb:hen niin koneet rupes savuttamaan sinistä. Kyseessä asfalttikoneet, levittäjä ja jyrät.
Samaa sanoivat jotkut kuorma-autoilijat
Saman olen huomannut itsekkin mutta se ei haittaa jos siinä on puhtia enemmin.

samisami2 23.02.2010 21:05

Lainaus:

Neste Oilin öljytuotteiden toimitukset Suomeen vuonna 2008 olivat 7,5 miljoonaa tonnia. Yhtiön markkinaosuus Suomen öljytuotteiden tukkukaupasta oil 89 %.
http://www.nesteoil.fi/default.asp?p...90,11992,12284

Tuohonhan ei voi uskoa kun se on nesteen sivuilta :D
Eli suurin osa ajaa tuolla "paskalla".

Tuossa on faktaa dieseleistä.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?p...%2c2707%2c3361

Seolla olen tankannut ja tänään oli melkein -30 ja ei mitään ongelmia. -29/34 luulisin tuon olevan.

Palde 23.02.2010 21:23

Mää ostan ainakin yleensä ( AINA ) halvinta kiisseliä , huolimatta siitä mikä on myyvä ketju ...

Vuoden ajalta noin 35 000 km diisseli-kooralla 5,2 -6,2 l/ 100 km vaihtelee kulutus ...sekalaisessa ajossa ...välillä vedetty kärryä välillä ei ...ajettu "tuning"-renkailla ja taas sirkkelinterillä ...

Suurin kulutus 6,2 l on kesällä tankattua TB:n ainetta ja tuning-renkailla ( 225 * 40 * 18 )

" Normiajossa " mulla ei ole ollut havaittavaa eroa mistä ruutasta diisselin olen ottanut ...putsarikkin on pysynyt sulana ...

Venäläistä en ole uskaltanut koorassa kokeilla ...BJ:ssä taas toimii moitteetta ...paitti perässä tulevat valittavat KÄRYÄ :)

Nii ediittä kun tuli mieleen ... Jokkut uskoo niihin mangeetteihin jokka "tasasuuntaa" polttoaineen jotain osasia ...jokainen voi uskoa mihin haluaa ..:) Vaikka jou*****kiin :)

Arpe 23.02.2010 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 645504)
raskaallakalustolla ajan työkseni ja nesteen kortilla tankkaa, ja tarttee sanoa et kyllä se PASKAA ON!!! piti kestää -25 ja rupes jäätämää jo -22 asteen tienoilla ja suodattimet 2 viikkoa vanhat et niitten piikkiin ei voi laittaa.

Aika moni on meilläkinpäin moittinu tuota nesteen välitalvilaatua.Ei ainakaan tuo suodatettavuus -25 tunnu pitävän paikkaansa.Omassa ajokissa alkaa tolla aineella webasto kiukuttelemaan jo hiukan alle -20 pakkasessa. Teboilin vastaavalla polttoaineella ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Mut kummasti heittää monilla nuo kulutuslukemat eri firmojen polttoaineiden välillä.
Kesälaadulla pitäs päästä pienemmällä kulutuksella kun talvilaadulla,koska dieselin hyötysuhde/litra laskee mitä rajummin sitä lisäaineistetaan kestämään pakkasta.
Monilla kuulostas olevan toisinpäin. Eli mitä vähemmän polttoaine kestää pakkasta sitä enemmän sitä tuntus kuluvan. Periaatteessa nesteen aineella pitäs litralla päästä pitemmälle kun teboilin vastaavalla,koska neste on seostanu dieseliä yleensä hiukan maltillisemmin pakkasta kestämään ku teboil.

burton 23.02.2010 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 645657)
Aika moni on meilläkinpäin moittinu tuota nesteen välitalvilaatua.Ei ainakaan tuo suodatettavuus -25 tunnu pitävän paikkaansa.Omassa ajokissa alkaa tolla aineella webasto kiukuttelemaan jo hiukan alle -20 pakkasessa. Teboilin vastaavalla polttoaineella ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
.

kyllä tää ajokki toimii tuolla välitalvilaadulla JOS kone on koko ajan lämmin, mut heti ku oot himas yön niin aamulla rötää ja pätkii... webasto on kyllä syttyny tulille ilman ongelmia koko talven. pistin taaas tankkii sitä vahvinta mitä nesteeltä saa...

McMurry 23.02.2010 22:56

diesel
 
Tuota dieselin laadun(kesä/talvi) vaikutusta moottorin tehoon/kulutukseen on tutkittu VTT:llä.
Linkki tutkimusraporttii:
http://www.motiva.fi/files/1053/HD-e...tukseen....pdf
Kesälaadulla näyttäs saavan korkeampia tehoja moottorista, mutta suurin vaikutus taitaa enimmäkseen tulla polttoaineen tiheydestä/energiasisällöstä.

Itellä tullu semmonen fiilis, että Nesteen tarjoamat 4 eri diesel -laatua eri säälle varmaan aiheuttaa sekaantumisista ja sitten syytetää Nestettä ku on väärä ainetta tankissa. Pikasesti kun googlasin ni eipä muut ketjut taida tarjota, kun kesälaatua tai talvilaatua. Siinä ei helposti sekota mitä on tankissa.

Itse ajelen pääasiassa Nesteen ja Shellin dieselillä noin 15 000km vuodessa. Ennen ajoin ABC:n litkuilla. ABC:llä tankkaaminen loppui, kun huomasin kirjapidosta sen olevan 70e kalliimpaan vuodessa vaikka ne hienot "boonukset" ottaa huomioon niin vaihtui asema halvimpaan. Mitää ongelmia tai eroja kulutuksessa en ole huomannut.

Täytyy kyllä ihmetellä, kun joku täällä kehui, että Nesteen dieselillä kulutus on15-20% suurempi. Pääasiassahan nämä aineet ymmärtääkseni tulee Nesteen jalostamolta, josta sitten jokainen firma laittaa omat lisäainestukset.

Mielenkiintoinen tietysti olisi esimerkiksi TM tekemä testi dieselin laadusta, mutta luulen että tämänkin aineen valmistus on tarkasti standardoitu ja hyvin samanlaatuista dieseliä saa huoltoasemasta riippumatta. Vaikea se on tavallisen ihmisen testata erimerkkisten polttoaineiden vaikutusta kulutukseen, niin paljon muuttuvia tekijöitä tuolla liikenteessä.

Sutsu 24.02.2010 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 645609)
Ite olen testannut kahdenlaista polttoaineen lisälitkua jota myyntimiehet on tulleet tarjoilemaan,ja joiden on luvattu antavan tehoa ym.
Tuliko tehoa? No ei ainakaan huomattavasti.Toinen litku vähensi savutusta ja kone kuulosti käyvän pehmeämmin,mutta ei muuta vaikutusta esim.kulutukseen.Lisäksi molemmat haisivat ammoniakille joten tiedä sitten niiden terveellisyydestä.Merkkejä en nyt muista mutta saan ne varmaan kaivettua jos jotakuta kiinnostaa.

Mitä olet testannut? Oliko X1R mukana? Vaikuttiko mikään aine kulutukseen?

MoggiMies 24.02.2010 12:25

Auto syksyllä huollettu ja n.1000l viikossa Neste dieseliä webaston kanssa ei ongelmia. Bensiineissä eri asemien välillä olen kyllä huomannut kulutus eroja ja jopa eräässä autossa moottori alkoi nakuttaa tietyn bensan kanssa.

huru-ukko 24.02.2010 20:45

No ei tuo Nesteen aine taida ihan noin paskaa olla, työmaalla menee Nesteen polttoainetta n.1.2-1.5 milj. litraa vuodessa ja ei ole kertaakaan ollut sellaista ongelmaa joka selkeästi johtuu p-aineesta. Suurin ongelman aiheuttaja on itse käyttäjät ku koitetaan sillä kesälaadulla ajaa maaliskuuhun asti koska se on halvempaa,saatana ku tulee pakkaset niin sen mukaisia aineita tankkiin..

Bj Andy 24.02.2010 21:10

No mitään ongelmia ei ole ollut millään aineella,edes venäjän kuralla silloin kun sitä joskus jaksoin hakea.

Ainoastaan sitä Nesteen ainetta menee enemmän,ja kulku on huonompaa.

Heguli 25.02.2010 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja McMurry (Viesti 645700)
Tuota dieselin laadun(kesä/talvi) vaikutusta moottorin tehoon/kulutukseen on tutkittu VTT:llä.
Linkki tutkimusraporttii:
http://www.motiva.fi/files/1053/HD-e...tukseen....pdf
Kesälaadulla näyttäs saavan korkeampia tehoja moottorista, mutta suurin vaikutus taitaa enimmäkseen tulla polttoaineen tiheydestä/energiasisällöstä.

Itellä tullu semmonen fiilis, että Nesteen tarjoamat 4 eri diesel -laatua eri säälle varmaan aiheuttaa sekaantumisista ja sitten syytetää Nestettä ku on väärä ainetta tankissa. Pikasesti kun googlasin ni eipä muut ketjut taida tarjota, kun kesälaatua tai talvilaatua. Siinä ei helposti sekota mitä on tankissa.

Itse ajelen pääasiassa Nesteen ja Shellin dieselillä noin 15 000km vuodessa. Ennen ajoin ABC:n litkuilla. ABC:llä tankkaaminen loppui, kun huomasin kirjapidosta sen olevan 70e kalliimpaan vuodessa vaikka ne hienot "boonukset" ottaa huomioon niin vaihtui asema halvimpaan. Mitää ongelmia tai eroja kulutuksessa en ole huomannut.

Täytyy kyllä ihmetellä, kun joku täällä kehui, että Nesteen dieselillä kulutus on15-20% suurempi. Pääasiassahan nämä aineet ymmärtääkseni tulee Nesteen jalostamolta, josta sitten jokainen firma laittaa omat lisäainestukset.

Mielenkiintoinen tietysti olisi esimerkiksi TM tekemä testi dieselin laadusta, mutta luulen että tämänkin aineen valmistus on tarkasti standardoitu ja hyvin samanlaatuista dieseliä saa huoltoasemasta riippumatta. Vaikea se on tavallisen ihmisen testata erimerkkisten polttoaineiden vaikutusta kulutukseen, niin paljon muuttuvia tekijöitä tuolla liikenteessä.

Samaa mieltä !! Aikanan tuli tehtyä diplomityö TKK:n moottorilabrassa ja on se tosi tarkkaa, kun eri systeemejä/vaihtoehtoja/polttoaineita vertaillaan. Pitää olla todella tarkkaan samat olosuhteet käytössä ja kaikki testausmuuttujat hallinnassa. Ei kukaan tavallinen autoilija voi sellaisia testejä tehdä tosielämässä, eri muuttujia on ihan liikaa eikä niitä voi kontrolloida.

jpisteh 25.02.2010 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 646168)
Aikanan tuli tehtyä diplomityö TKK:n moottorilabrassa ja on se tosi tarkkaa, kun eri systeemejä/vaihtoehtoja/polttoaineita vertaillaan. Pitää olla todella tarkkaan samat olosuhteet käytössä ja kaikki testausmuuttujat hallinnassa. Ei kukaan tavallinen autoilija voi sellaisia testejä tehdä tosielämässä, eri muuttujia on ihan liikaa eikä niitä voi kontrolloida.

Et sä mitään ymmärrä... (tai puhut asiaa)

Kyllä tosi automies sen tuntee perseessä, onko naftassa vetoja vai ei... Ei siihen tarvita mitään 2 M€ labroja ja vakoituja olosuhteita... kun huomaa vetääkö vanha lousku itäauto (siis kaukoitä) Teboililla hyvin ja se toinen on PASKAA...

j.h

Itse luotan dynoon ja vakioituihin mittaolosuhteisiin enempi ja vähempi TOSI AUTOMIEHIIN....

Heguli 26.02.2010 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jpisteh (Viesti 646293)
Et sä mitään ymmärrä... (tai puhut asiaa)

Kyllä tosi automies sen tuntee perseessä, onko naftassa vetoja vai ei... Ei siihen tarvita mitään 2 M€ labroja ja vakoituja olosuhteita... kun huomaa vetääkö vanha lousku itäauto (siis kaukoitä) Teboililla hyvin ja se toinen on PASKAA...

j.h

Itse luotan dynoon ja vakioituihin mittaolosuhteisiin enempi ja vähempi TOSI AUTOMIEHIIN....

Siis sehän on selvää, että Esson baarin ikkunapöydästä löytyy se paras tietämys tästäkin asiasta. Sääli vaan, kun Essoja ei enää ole. Mutta jokainen saa tankata ihan mitä lystää, pääasia että kuski on tyytyväinen.

Bj Andy 26.02.2010 09:29

No tosi automiehet on asia erikseen,nehän vaihtaa autoakin kaksi kertaa vuodessa, mutta edelleen olen ajanut samalla bertalla vuodesta 95`/n.300000 km,ja ensimmäisen kerran huomasin kyseisen asian joskus vuonna 97 kun rupesin tankkaamaan venäjällä.

Meni pitkät ajat ettei suomen aineella tullut ajettua lainkaan.Kerran piti sitten tankata Suomesta(nesteeltä)
parikymmentä litraa että pääsi töihin,ja efekti oli jo silloin sama eli tuntui kuin suodatin olisi menossa tukkoon.

No töiden jälkeen itärajan taakse tankille,ja jonottamaan,ja kun sitten rättijärven mäki aukesi eteen niin alkoi taas koneessa ärinä lisääntymään ja puhti palautumaan.Ja tämä oli ennen turboa.

Jos ajelee jollain tdi skodalla tms.missä on tietokone ohjattua ruiskutusta ym.ja kulutus on jo valmiiksi jossain 5 litran huittella,ei liene väliä millä ajaa kunhan se on "länsi laatuista" eli toimii noissa korkeapaine vehkeissä.

Ja tämä kulutus ero on taatusti jossain määrin moottori/moottorityyppi (etukammio/suoraruiskutus) erosta johtuvaa.

Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Bertassa kuluu tuota Nesteen dieseliä niin paljon enemmän että työmatkalla kannattaa ajaa pieni lenkki ja jättää se kaikista halvin aine tankkaamatta.Ja aurautessa jossa kulutus on jossain n.70-80 l/100km ero sen kuin suurenee.

Ja mitä noihin essonbaari juttuihin tulee niin siellähän ei kukaan usko tuohon eli ainut oikea on neste,ja venäjällä myydään ihan samaa bensaa kuin Suomessa mutta halvemmalla vain.

pattis 26.02.2010 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 646398)
No tosi automiehet on asia erikseen,nehän vaihtaa autoakin kaksi kertaa vuodessa, mutta edelleen olen ajanut samalla bertalla vuodesta 95`/n.300000 km,ja ensimmäisen kerran huomasin kyseisen asian joskus vuonna 97 kun rupesin tankkaamaan venäjällä.

Meni pitkät ajat ettei suomen aineella tullut ajettua lainkaan.Kerran piti sitten tankata Suomesta(nesteeltä)
parikymmentä litraa että pääsi töihin,ja efekti oli jo silloin sama eli tuntui kuin suodatin olisi menossa tukkoon.

No töiden jälkeen itärajan taakse tankille,ja jonottamaan,ja kun sitten rättijärven mäki aukesi eteen niin alkoi taas koneessa ärinä lisääntymään ja puhti palautumaan.Ja tämä oli ennen turboa.

Jos ajelee jollain tdi skodalla tms.missä on tietokone ohjattua ruiskutusta ym.ja kulutus on jo valmiiksi jossain 5 litran huittella,ei liene väliä millä ajaa kunhan se on "länsi laatuista" eli toimii noissa korkeapaine vehkeissä.

Ja tämä kulutus ero on taatusti jossain määrin moottori/moottorityyppi (etukammio/suoraruiskutus) erosta johtuvaa.

Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Bertassa kuluu tuota Nesteen dieseliä niin paljon enemmän että työmatkalla kannattaa ajaa pieni lenkki ja jättää se kaikista halvin aine tankkaamatta.Ja aurautessa jossa kulutus on jossain n.70-80 l/100km ero sen kuin suurenee.

Ja mitä noihin essonbaari juttuihin tulee niin siellähän ei kukaan usko tuohon eli ainut oikea on neste,ja venäjällä myydään ihan samaa bensaa kuin Suomessa mutta halvemmalla vain.

sitähän nyt kukaan on väittänykään ettäkö neste olis ainut ja oikea?? mut oudoltahan tuo tuntuu että se vain vaikuttaa joillain... ihme juttu sekin...
noh kai se sitten vaan vaikuttaa toisilla eritavalla:D

Partajeesus 01.03.2010 22:11

No tuota....
Itse olen kaikkiin pensa vehkeisiin laittanut 98 ainetta. Hintaero jotain 3 senttiä ja tuntuu kestävän säilytystä pidempään.
Nyky autoissa löytyy "nakutus tunnistin" joka osaa säätää sytytyksen ennakon juuri siihen että ei nakuta, tarkoittaa että, 98 enemmän tehoa. Olen huomannyt että 98:lla syö 2.2 opel noin 0.5-1 L vähemmän soppaa.
Taas diisselistä ei muuta kokemusta kuin että, saksassa näytti olevan kahta soppaa "regular" ja "suber" kai noissa jotain eroa sitten oli.... jos ei muussa niin hinnassa...
:rolleyes:

jpisteh 01.03.2010 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Partajeesus (Viesti 647636)
No tuota....
Itse olen kaikkiin pensa vehkeisiin laittanut 98 ainetta.:

Nakutustunnistin ei takaa, että moottorinohjausjärjestelmä osaa hyödyntää parempi oktaanisen polttoaineen edun, tosin se mahdollistaa sen varmemmin. Samoin kuin esim oktaanin valintapistoke (Opel monissa -80 luvun lopun malleissa).

98E on moni saanut kulutussäästöjä ja teholisäystä ja itsekkin uskon siihen, varsinkin turboahdetulla bensiinimoottorilla, miksei korkeapuristeisella vaparilla.

j.h

Ostin aggregaattiin Nesteen dieseliä, nyt kyllä valotkin palavat kirkkaammin, käyntiäänikin on linnunlaulua, eikä siinä vielä kaikki....

BJ-40/76 04.03.2010 00:27

Jokaisella(lähes) on vapaus valita
 
Ja jokaisella on omat mielipiteet:

Ja minun mielestä noissa dieseleissä on eroja, itse käytän teboilia.
ja perustelut ovat seuraavat: aikanaan tutkin hyvinkin tarkkaa noita eri valmistajien dieseleitä, ja silloin teboili oli ainut joka antoi tarkempaa tietoa tuotteistaan, esim energiasisällön.

Juuri noita persetuntumalla tehtyjä testejä tehtiin seuraavan kaavan mukaan:
2 kpl samanlaisia 2,3 td mitsuja, ja toiseen tb:n aineet tankkiin ja toiseen nesteen citydiesel, ja kiihdyttämään tienpäälle vitosella 60 km/h ylöspäin.
vaihdettiin tankkauspaikkoja pariin kertaan ristiin, ja aina se mitsu, missä oli tb:n diesel pärjäsi selvästi.
johtopäätös-> teboililta ei saanut happea tankkiin, vaan se otettiin ilmasta (niinhän neste aikanaan mainostikin, että diesel on "hapetettu" ja sen seurauksena niitä pitkäketjuisia hiilivetyjä ei mahdu sekaan niin paljon).
TB:n dieselissä on mielenkiintoisia laatuvaihteluja: viimme kesänä? oli neon vihreää dsl yksi laivalasti, ja väri nimenomaan pisti silmään, mutta toimi aivan normaalisti.

Joskus kun nuo dieselin savutukset meinaa olla reilut katsastukseen mennessä, olen tankannut yhden tankillisen nesteeltä, ja ainakin persetuntumalta ja peilistä katsomalla savutusta nesteen dsl on
"puhtaampaa" ts. ei savua, mutta eipä kyllä vedäkkään.

jos pitäs alkaa arvailla kulutuserojen suuruutta eri dsl välillä, niin kyse on prosenteista, ei kymmenistä.

Ja dieselin lisäaineistuksena olen käyttänyt tuhkaantumatonta 2-T öljyä. Resepti on seuraava:
ajetaan tankki lähes tyhjäksi (n.15 litraa jäljellä) ja sekaan n.2 litraa 2-t öljyä ja reilulla kaasulla 90km ja tankki täyteen!
Yleensä olen tehnyt k.o coktailin kevättalvella, ja uskomatonta kuinka paljon käynti pehmenee alle tunnin ajolla!

Rekisteröimätön 04.03.2010 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 648355)
Ja jokaisella on omat mielipiteet:

jos pitäs alkaa arvailla kulutuserojen suuruutta eri dsl välillä, niin kyse on prosenteista, ei kymmenistä.

Ja dieselin lisäaineistuksena olen käyttänyt tuhkaantumatonta 2-T öljyä. Resepti on seuraava:
ajetaan tankki lähes tyhjäksi (n.15 litraa jäljellä) ja sekaan n.2 litraa 2-t öljyä ja reilulla kaasulla 90km ja tankki täyteen!
Yleensä olen tehnyt k.o coktailin kevättalvella, ja uskomatonta kuinka paljon käynti pehmenee alle tunnin ajolla!

Samaa mieltä, niinhän mä alussa väitin ettei erot voi olla kymmeniä prosentteja! Prosentin eroa taas on vaikea maallikkona pitävästi todistaa kun ympäristötekijätkin vaikuttaa asiaan, esim kettutytöt;)

Öljyseoksien käyyttö on mielestäni tarpeellista vain jos ajelee lämmitysöljyllä, toki varmaan pehmentää käyntiä mutta onko järkee vai ei?

jpisteh 04.03.2010 23:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 648355)
Ja jokaisella on omat mielipiteet:
Ja minun mielestä noissa dieseleissä on eroja, itse käytän teboilia.
ja perustelut ovat seuraavat: aikanaan tutkin hyvinkin tarkkaa noita eri valmistajien dieseleitä, ja silloin teboili oli ainut joka antoi tarkempaa tietoa tuotteistaan, esim energiasisällön.

Minäkin Olen käynyt muutamassa paikkaa, jossa tutkitaan tarkkaan dieselin ominaisuuksia Suomessa, ne ovat olleet VTT Otaniemi, Metropolia (Helsingin teku), Linnavuori Sisu Diesel sekä Neste moottorilabra Porvoo. Muitakin paikkoja varmaankin löytyy, joilla valmiudet tarkkaan tutkimukseen, kuten Wärtsilä Diesel.

Sitten jos riittääl uotettavasti, niin paikkoja löytyy paljon, siis tehodynoja on Suomessa pilvin pimein joissa toistettavuus on hyvä.

Siis polttoaineissa on eroja ja myös testaustavoissa ja määritelmissä hyvinkin tarkkaa...

j.h

Nesteen tuotteista olen aina ongelmitta löytynyt ilmoitetun energiasisällön (tosin viimeaikoina ei ole ollut tarvis moiselle).

-MaTTi- 04.03.2010 23:58

Uudesta TM:stä:

http://img716.imageshack.us/img716/2...ineetsivu1.pnghttp://img695.imageshack.us/img695/5...ineetsivu2.png

Bj Andy 19.03.2010 20:14

Ja sitten sitä empiiristä tutkimusta...

Eli työmatka kierros st1 aineella 17.5 l/ työssäkäynti kierros.
Ja nesteen aineella 18.8l/ kierros

Eli vuositasolla n.200 egee eroa kummalla ajan.

Calmari 19.03.2010 20:19

Kumma kun VTT ja tekniikan maailma tietää paremmin kuin esim auton valmistaja voiko lisätä bensaa, esim vm 2000 Volvo V70 ohjekirja neuvoo lisäämään tarvittaessa bensaa

Rekisteröimätön 19.03.2010 21:53

abc
 
Tossa aikasemmin oli maininta ABC;een `litkuista jotka ainakin tulee Uttiin (jos joku tietää kyseisen paikan)nesteen autoilla nesteen jalostamolta.En tiedä muusta SUOMESTA mistä muualla aine tulee ABC;eelle.Yksi tuttu autoilija (useita autoja NESTEEN ajossa )kertoi et ei voi ajaa nesteen talvilaadulla kun autot vie 7-9 litraa sadalla NESTEEN ainetta enemmän kuin TB;een.
joutuu kirjottaa nyyberinä kun on kännissä ja kritisoi suoamalista monopoli firmaaaaaaaa.

Rekisteröimätön 19.03.2010 22:06

jatkoa
 
siis tohon edelliseen jatkoa.Talvilaatua kuluu 7-9 litraa/100km enemmän kuin kesälaatua (tohon edelliseen oisin korjannu et ei TB vaan samasta pumpusta kuin kesälaatu eli Nesteen ainetta mut se kerkes lähtee )näppi häiriö.Jotaqin energia määrissä pitää olla
eroja jos sama auto kuluttaa toista laatua noin paljon ENEMMÄN

hj 20.03.2010 08:52

talvilaadussa ei ole parafiinia mutta kesälaadussa taas on sitä voisko siitä johtua niiden energia ero.

Rekisteröimätön 20.03.2010 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj (Viesti 653487)
talvilaadussa ei ole parafiinia mutta kesälaadussa taas on sitä voisko siitä johtua niiden energia ero.

Juuri noin, niissä on eroa. Talvilaadun energia tiheys on pienempi, joten sitä pitää kulua enemmän.

Mutta ei kymmeniä prosentteja enemmän kuten näillä empiirisillä tutkijoilla tapahtuu!!!
Vaan prosentin luokkaa, varmaan alle.

samw 20.03.2010 09:40

samaa kamaa!
 
Kaikki te ajatte nesteen polttoaineilla, halusitte tai ette:D
Ainoastaan lisäaineistus on eri ja sekin vaan pari prosenttia polttoaineen määrästä!

Calmari 20.03.2010 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samw (Viesti 653505)
Kaikki te ajatte nesteen polttoaineilla, halusitte tai ette:D
Ainoastaan lisäaineistus on eri ja sekin vaan pari prosenttia polttoaineen määrästä!

lällällää miul on itädieseliä

samw 20.03.2010 12:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 653509)
lällällää miul on itädieseliä

No ei näköjään ihan kaikki:)

tepa250d 20.03.2010 22:08

minä luulen että nyky riisseli on liian "kuivaa" monelle vanhalla riiseli tekniikalla toimivalle autolle,
ainakin gp ja pajero toimii huomattavasti paremmin kun säännöllisesti kaataa litran 2t öljyä tankkiin.
saksan riisseli on ainakin ihan eri tavaraa, eri väristä ja öljysenpää.
viime kesänä kävin kuorma autolla saksassa ja tankkasin tankin muutaman kerran täyteen,tulin suomeen niin paikalliset tractorpulling miehet kävivät imemässä auton tankin tyhjäksi ja kertoivat että ahtopaineet ovat ihan eri luokkaa saksan aineella;)

apiaani 21.03.2010 07:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 653700)
.
viime kesänä kävin kuorma autolla saksassa ja tankkasin tankin muutaman kerran täyteen,tulin suomeen niin paikalliset tractorpulling miehet kävivät imemässä auton tankin tyhjäksi ja kertoivat että ahtopaineet ovat ihan eri luokkaa saksan aineella;)

Nyt on kyl värikynää jo jutussa :D

hj 21.03.2010 08:37

taitaa olla saksan dieselin seassa munkinpaistorasvaa siitä eriväri. <------ biodiisseliä

tepa250d 25.03.2010 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apiaani (Viesti 653759)
Nyt on kyl värikynää jo jutussa :D

no kysy hämäläisen pertiltä;)

Rekisteröimätön 26.03.2010 08:22

ISO
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 655158)
no kysy hämäläisen pertiltä;)

Ei voi pitää paikkaansa. Diesel laadutkin on ISO stardardin mukaisia (myös saksassa) joten laatuerot samaa luokkaa kuin suomessa.

Voi olla että on imetty mutta olisko oma tankki ollu tyhjä?

Pete 26.03.2010 08:40

Standardit nimenomaan sallii poikkeavuudet toleranssien rajoissa. Nämä toleranssit kun ovat aikas suuria, nimenomaisesta syysta esim öljypurkkien kylkeen lyödyllä viskositeettiluvulla ei ole suurempia merkityksia koska standardi sallii turinan verran tolerointia..

Bj Andy 26.03.2010 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pete (Viesti 655291)
Standardit nimenomaan sallii poikkeavuudet toleranssien rajoissa. Nämä toleranssit kun ovat aikas suuria, nimenomaisesta syysta esim öljypurkkien kylkeen lyödyllä viskositeettiluvulla ei ole suurempia merkityksia koska standardi sallii turinan verran tolerointia..

Kyllä.

Tämä talvi on pitänyt ajaa ilman edicin öp valvontaa koska tulin ostaneeksi motonetin 15-40 öljyä.
Aikaisemmin Tb,neste,shell, öljyillä ei ongelmia öljynpaineen nousun kanssa.

Mutta tämä meni nyt hieman OT.

Skaleton 26.03.2010 15:17

Tosi hyvin palaa kaikki liemet Hiasen ja Hj:n koneissa. Ei mitään eroo mitä niihin tankkaa. Taitaa johtua ongelmat noista hienoista sähködynaamisista ohjaushärppeistä, joita uudemmissa vehkeissä on. On lastut ja [sorry ot)itsekiihdyttävät automatiikat. Koneet ei käynnisty silloinkun pitäis eivätkä sammu kun villiintyvät valloilleen. On varmistusjärjestelmää toinen toistaan vahtimassa ja säätämässä ja mitä siitä seuraa. Harmia ja korjaamolla käyntiä, ekspertit sekaantuvat piuhoihinsa ja varoitusvaloja teipataan pimeiksi.
Kyllä se on niin, että pensakoneen pitää haista pensalle (sorry ot] ja riisselin savuttaa mustaa kuonaa.

Sutsu 26.03.2010 17:17

Oikeastaan juuri toisinpäin. Uudet pelaa kaikilla ja vanhat ei, vai onko BJ 2010 mallia?

Skaleton 27.03.2010 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 655401)
Oikeastaan juuri toisinpäin. Uudet pelaa kaikilla ja vanhat ei,

http://www.kaytannonmaamies.fi/arkis...toriin-tankata

Tuo polttoöljy on vielä selkeästi huonompaa laadultaan ja sitähän ei saa tieliikenteessä edes käyttää. Teknisesti kuitenkin sen käyttö on mahdotonta vasta uusissa hienostelluissa malleissa.

Eli nuo vanhat maamoottorista seuraavat varsinkin rivipumpulliset koneet pelaa varmemmin huonommallakin kuralla kuin nämä uudemmat korkeapaineiset automaattisesti-itseäänsotkevat järjestelmät

Siksi varmaan en ole huomannutkaan eroa polttoainelaaduissa.

Rekisteröimätön 27.03.2010 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 655288)
Ei voi pitää paikkaansa. Diesel laadutkin on ISO stardardin mukaisia (myös saksassa) joten laatuerot samaa luokkaa kuin suomessa.

Voi olla että on imetty mutta olisko oma tankki ollu tyhjä?

noilla ISO standarteilla voi pyyhkiä per...Itse olen ISOSSA teollisuus yrityksessä töissä johon tuli käyttöön muutamavuosi sitten noita hel... standarteja käyttöön (iso plaa plaa laatu/ympäristö)sun muuta pelleilyä käyttöön ja voin sanoa kokemuksesta et noil ei oo mitään virkaa.Noilla ei kuseteta ku tyhmiä kuluttajia.

ariman 01.12.2010 15:29

Jees. Nesteen laatukamaa tankissa ja auto seisonut kohta viikon... ja seisoo koko talven jos ei lauhdu. Paikalliseen kylmäasemaan ei oltu vaivauduttu vaihtamaan talvilaatua niin nyt on 3/4 tankillista kesäräkää jäljellä kele!

superjuhuli 01.12.2010 15:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 645396)
Kertokaas mistä ACB-asemien litkut on peräisin?






nesteeltä, siin on vaa jotku eri lisäaineet

sohc 01.12.2010 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ariman (Viesti 718415)
Jees. Nesteen laatukamaa tankissa ja auto seisonut kohta viikon... ja seisoo koko talven jos ei lauhdu. Paikalliseen kylmäasemaan ei oltu vaivauduttu vaihtamaan talvilaatua niin nyt on 3/4 tankillista kesäräkää jäljellä kele!

eipä se kuorma-auto pisteitten "talvilaatu"paljon sen kummempaa oo

pee 01.12.2010 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sohc (Viesti 718420)
eipä se kuorma-auto pisteitten "talvilaatu"paljon sen kummempaa oo


kerrohan tästä lisää ... ?

yypy 01.12.2010 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ariman (Viesti 718415)
Jees. Nesteen laatukamaa tankissa ja auto seisonut kohta viikon... ja seisoo koko talven jos ei lauhdu. Paikalliseen kylmäasemaan ei oltu vaivauduttu vaihtamaan talvilaatua niin nyt on 3/4 tankillista kesäräkää jäljellä kele!

Pelkkä ilman lämpeäminen ei sekoita parafiinia takaisin samanlaiseksi, muutaman kerran kokeneena voin sanoa. Sekoittamalla siitä tulee yhtenäinen mömmö, mutten tiedä toimiiko auto sillä, väri on ainakin silloin hassu.

Tuli kyllä tosiaan omituisen myöhään talvidiiselit myyntiin. Mökillä osattiin varautua ja ostettiin traktoriin talvilaatuista polttoöljä, jota jostain syystä sai aikaisemmin, vaikkemme ihan tiedä näitä sen käytön sääntöjä. (tiedämme kyllä mahdollisista sakoista kiinnijäädessä jne...)

-MaTTi- 01.12.2010 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ariman (Viesti 718415)
Jees. Nesteen laatukamaa tankissa ja auto seisonut kohta viikon... ja seisoo koko talven jos ei lauhdu. Paikalliseen kylmäasemaan ei oltu vaivauduttu vaihtamaan talvilaatua niin nyt on 3/4 tankillista kesäräkää jäljellä kele!

Tien päälle kesälaadulla jääneenä tekasin kerran putkinippeleistä kyhäelmän, toiseen päähän Hiluxin hehkutulppa (160W) ja toiseen päähän Carinan flektin anturi 75°, ja eikun pa-letkuun just ennen suodatinta. Dieseliä lappaa letkussa sitä vauhtia ettei se paljoa lämpene, mutta varmasti sen verran että kesälaatukin talvella pysyy sulana. Termari katkasee virran jos lämpötila nousee yli ton 75°:een, eli vaikkapa virta päällä parkissa moottorin käymättä. Ja eipä tuota tarvii käyttää kun tarvittaessa.

Eipä oo ollu enää filtteri tukossa.

sohc 01.12.2010 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 718453)
kerrohan tästä lisää ... ?

"välilaatu" ainakin jumppas valmetin suodattimeen -10 asteessa ja löpö minkä pakkasen kestoksi ilmotetaan -29 jumppas kylmäkoneen suodattimeen.... (molemmissa uudet suodattimet) että semmosta talvilaatua

tiipe 01.12.2010 21:58

Perinteistä nesteen kuraa aina pakkasten alkaessa viimiseen asti kesä laatua tilataan ja hätä päissään sitten talvilaatua päälle niin tätä siitä seuraa ei kestä pakkasta paljon enempää kuitenkaan tuttua hommaa rahtivehkeistä joka vuosi melkein käynnyt .

-MaTTi- 01.12.2010 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tiipe (Viesti 718592)
Perinteistä nesteen kuraa aina pakkasten alkaessa viimiseen asti kesä laatua tilataan ja hätä päissään sitten talvilaatua päälle niin tätä siitä seuraa ei kestä pakkasta paljon enempää kuitenkaan tuttua hommaa rahtivehkeistä joka vuosi melkein käynnyt .

Näinhän se on, moni ei tajua/muista että 5% kesälaatua tankissa ja loppu talvilaatua, ei tee tankillisesta kuin vasta noin puolet talvilaadun pakkasenkestävyydestä. Eli jos talvilaatu kestää -25°C ja kesälaatu -10°C, niin lopputulos on -17.5°C jos pohjalla on ollut jämät (5%) kesädieseliä.

Ja Nesteellähän on laatuja useampia (ainakin ollut)
* Futura-diesel -0/-10 Kesälaatu
* Futura-diesel -5/-15 Syksylaatu
* Futura-diesel -15/-25 Etelän talvilaatu
* Futura-diesel -29/-34 Pohjoisen talvilaatu
* Futura-diesel -40/-44 Arktinen talvilaatu
Tankissahan lukee tietysti vain kesälaatu tai talvilaatu, vaikka voi olla kovasti erilaista soppaa tarjolla.

Onpa tuota Teboilinkin kesälaadussa eroa:
Kesälaadun suodatettavuus (1.5.-31.8.) -10°C (1.9.- 30.4.)-15°C
Talvilaatu on -34°C.

Eli kesälaatu ja syksylaatu on sotkettu julkisuudessa sekaisin. Eri asia onko tankissa oikeata kesälaatua, jonka samepiste on jo 0°:ssa vai normaalin etelän talven sietävää syksylaatua. Ja laimentaako sitä etelästä vaiko pohjoisesta ostetulla talvidieselillä, tekee eroa reilusti enemmän.

Jappi 01.12.2010 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 718618)
Näinhän se on, moni ei tajua/muista että 5% kesälaatua tankissa ja loppu talvilaatua, ei tee tankillisesta kuin vasta noin puolet talvilaadun pakkasenkestävyydestä. Eli jos talvilaatu kestää -25°C ja kesälaatu -10°C, niin lopputulos on -17.5°C jos pohjalla on ollut jämät (5%) kesädieseliä.

Paitsi jos tankkaus tehdään yli kymmenen asteen pakkasella.

Sitten menee 5% kesälaatua ensin suodattimesta läpi ja sitten tulee talvilaatu.Eivät sekoitu kylmänä.

-MaTTi- 01.12.2010 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 718623)
Eivät sekoitu kylmänä.

Dieseli ei sekotu dieseliin??? No jos nyt ei molekyylitasolla, niin kyllähän se aine kiertää sellasta kyytiä pumpulle ja takaisin että kyllä se siitä väkisinkin sekoittuu tankissa. Seistessä saattaa pidemmän päälle olla tilanne toinen. Bensaa sekaan sitten.

helmapelti 01.12.2010 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 655805)
noilla ISO standarteilla voi pyyhkiä per...Itse olen ISOSSA teollisuus yrityksessä töissä johon tuli käyttöön muutamavuosi sitten noita hel... standarteja käyttöön (iso plaa plaa laatu/ympäristö)sun muuta pelleilyä käyttöön ja voin sanoa kokemuksesta et noil ei oo mitään virkaa.Noilla ei kuseteta ku tyhmiä kuluttajia.

Tuohan on täysin totta, ISO on vain jokin "yrityksen määrittämä standardi tuotteestaan" eli jos yritys päättää tehdä standardin mukaista paskaa niin sitä se sitten on. Monet luulevat sen olevan muuta:o

-MaTTi- 01.12.2010 23:26

Eikös se ISO tosiaankin ole vain mappi tai mappeja hyllyssä missä kerrotaan miten laatua teoriassa valvotaan.

Jappi 01.12.2010 23:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 718627)
Dieseli ei sekotu dieseliin??? No jos nyt ei molekyylitasolla, niin kyllähän se aine kiertää sellasta kyytiä pumpulle ja takaisin että kyllä se siitä väkisinkin sekoittuu tankissa. Seistessä saattaa pidemmän päälle olla tilanne toinen. Bensaa sekaan sitten.

Se parafiinin määräero eri laaduissa ilmeisesti vaikeuttaa sekoittumista.Ja ei se kierto normi jakajapumpullisessa ole kovin raju,siellä on kuitenkin aika pieni reikä paluupuolella.Puhumattakaan esim.HJ60 tyyppisestä ratkaisusta jossa ei ole lainkaan paluulinjaa...CR/pumppusuutinkoneet ovat asia täysin erikseen,siellä tavara liikkuu niin että ei lumi pysy tankin päällä edes kovimmilla pakkasilla.

eyeless 02.12.2010 17:15

kokemuksia huonommasta päästä on myös ABC asemilta, tutulla on citroenin paku (01vm) ja viime talvena kummasteltiin kun ei auto lähe käyntiin mitenkään päin, akku vaihdettiin, tarkistettiin onko ilmavuotoja, suuttimet olivat juuri vaihdettu uusiin jne.. no kun jaksoi starttailla kaapeleilla kymmenen minsaa niin sitten auto lähti käymään, teki muuten tuota samaa vaikka oli kone lämmin..

No käytiin sitten seuraava tankillinen hoitamassa nesteeltä ja kas kummaa kun kaikki käynnistys ongelmat hävis.. ja tämä vielä testattiin kahteen otteeseen että onko mahdollista vain tankkaamalla eri paikassa että vika häviää, eli abc n dieselillä ei auto toimi laisinkaan ja nesteen dieselillä ei ole mitään ongelmia..
ite ainakin näistä kahdesta vaihtoehdosta mielummin sponssaan nestettä kun abc, menneiden kokemuksien perusteella..
ite muutenkin laitan talvilaadun sekaan 2t jotta voiteluominaisuudet paranevat

Rekisteröimätön 23.12.2010 20:55

Taas tuli pakon edessä mentyä vanhaan.
 
Alkoi olemaan keitto lopussa ja sen verran ajattelin riskeerata nesteen kuraa että pääsis
jonnekin oikeaa polttoainetta myyvään paikkaan. Pumpun päällä komeili -34 asteen kestävyys,
-24 ja 5km oli taas kerran maksimi tolle paskalle. Teille jotka tota ootte ylistäny on pari kysymystä.
Syntyykö noin tyhmäksi vai pitääkö paljon opiskella?

Yölento 23.12.2010 21:00

"-24 ja 5km oli taas kerran maksimi tolle paskalle."

Onkohan vika nyt polttoaineessa vai siinä kapineessa jonka tankkiin sitä on valutettu?
Meidän kauppakassi-Hilux ei oo ainakaan yhtään nikotellu Nesteen polttoaineen takia.

uokki 23.12.2010 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 724390)
Alkoi olemaan keitto lopussa ja sen verran ajattelin riskeerata nesteen kuraa että pääsis
jonnekin oikeaa polttoainetta myyvään paikkaan. Pumpun päällä komeili -34 asteen kestävyys,
-24 ja 5km oli taas kerran maksimi tolle paskalle. Teille jotka tota ootte ylistäny on pari kysymystä.
Syntyykö noin tyhmäksi vai pitääkö paljon opiskella?

Yleensä piisaa että lukee insinööriksi!!!
Sehän menee näin-Idiootista tulee insinööri yhdelllä kerralla!!
Ja se järjestyhän menee näin:Infantiili-Debiili-Imbesilli-Idiootti-Insinööri-Diplomi insinööri!!Ja tottakai lievemmästä pahimpaan tyhmyysluokkaan!!
Monesti ihmettelen että miksi pitää hankkia oppiarvo virallisesta tyhmyydestä!!!

-MaTTi- 23.12.2010 21:24

Kettudieseliä tankkiin niin loppuu käyntihäiriöt pakkasilla. :D http://www.finbio.com/default.asp?si...sp&recID=14686


Sivu luotu: 06:12 (GMT +2).