![]() |
Ensimmäinen maastoauto
Jep, terve vaan! Olen Juuri äsken rekisteröytynyt foorumillenne ja heti TULEE kysymyskin, D Tuota olen jo pari kuukautta haaveillut ostavani maastoauton ja olen miettinyt ETTÄ milläisen. Mielessä on käynyt: Patrol, Pajero ja Discovery. Lopulta tulin Siihen Päätökseen ETTÄ kysyn teiltä Asiasta tietäviltä. Budjetti on noin 3000euroa. Neliveto on pakolinen, lukkokin olisi hyvä, Mutta ei pakollinen. Auto TULEE liikenteeseen, Mutta olisi Tarkoitus käydä mettäpoluillakin, D Myös auton tulisi mennä noin 30-40cm lumessa kun tuo mökkitie jätetään auraamatta. Odotan kiitollisena vastauksia!
|
No noista liputan patrollin suuntaa. Ja haulla löytyy varmasti lisää näistä kaikista. Patrollia ainakin rakennetaan eniten.
|
Lainaus:
|
itekkin joskus katellu discoa mutta tuohon rahaan aika ettiminen, ois jon kunlainen arkikäytössäkin, näitä topicceja on muuten ihan oikeesti varmaan miljoona joten search esim patrol, discovery yms
|
jos ei pensankulutus älyttömästi ressaa niin suosittelen käydä kokeilemassa myös xj cherokeeta
|
Lainaus:
Taitaapi mennä jeeppi konepeittoa myöden 40cm hangessa:D |
Jos hetken malttaaa ettiä ni todennäkösesti tuohon hintaan saa jo suht hyväkuntoisen patrollin... 30-40cm hankea..super-hyvät renkaat ni tuskin onkelma millään nelikolla... Henk.koht. en diskoakaan syrji millään tavalla, mut tuohon hintaan tuskin pätevää yksilöä löytyy. ajo-ominaisuuksiltaan varmaan paras mainituista. myös kallein..
|
Entös tuon pajeron laita sitten? Onko siitä vastusta patrolille?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja onkos tuo patrollin korotus vaikeaa? Että onkos saatavina jotain korotussarjoja, vai onko jonkutyyliset palikat tehtävä ite?
|
Lainaus:
|
mitä merkitystä sillä kunhan matka jatkuu!!
muita hylkimättä jeepit halpoja ja mukavia ajaa. isoin miinus akselit, kestää 31 paljo 33 puolikaasua. mut kyllä 31 ja "lukoilla" saa antaa kenkää tosissaan. suosittele kuitenkin "suora" akselista eli ei risukeuloille? kuitenki jossain vaiheessa lähtee käsistä :) |
Kyllä Pajerosta paljonkin vastusta on. Mutta se riippuu myös siitä mitä aloittaja itse haluaa. Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat täysin asiallisia.
Kansi, kaikki alumiinikantiset dieselit halkaisee kantensa kerran puoleen miljoonaan kilometriin. Mitä sitten? Sitä paitsi kansiongelman voi aika totaalisesti välttää järkevällä käytöllä. Se on siis ongelma joka esiintyy ensinnäkin varsin harvoin. Jos käytetyn ostat ja kilometrejä on kovin paljon, voit valkata sellaisen johon kansi on jo vaihdettu. Laatikko:89 eteenpäin Pajeroissa ollut canter-ka pohjainen laatikko. Kestää kyllä varmasti sen mitä tarvii, mutta kyllä kaiken rikki rikkomalla saa! Myös Nissanista ja Tojotasta. Sanoisin näin: jos 2. koppainen Pajero SS-laatikolla sopii budjettiin ja miellyttää itseäsi, niin siinä aika pätevä vaihtoehto. Etenkin jos tarkoitus pitää myös ensisijaisesti käyttöautona. SS-laatikollisissa malleissa takanakin oikea lukko. Ja maantiellä voi ajaa keskilukko auki. Ei taida patukassa edes olla keskitasauspyörästöä? Discoveryssä kyllä on. :) Ja lienee ihan turhaa rutista ettei muissa autoissa ole vikoja. Kun katsoo palstan etusivua nytkin, niin voi vain ihmetellä mistä näitä ihme väitteitä riittää? Tojotan ongelmiahan siellä puidaan kokoajan! Toi kakkoskoppainen menee vakionakin kivasti: http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78 Osta minkä ostat, kaikki kolme aika päteviä. Jos aiot reilusti rakentaa ja korottaa, niin Patrol voi olla helpompi lähtökohta, mutta silloin puhuttaneen jo ei maantieajoon soveltuvista vehkeistä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
edit ton perään piti tulla toi aikasempi kommentti! anteeks ja kitos hik. |
No
Jos noista vaihtoehdoista joku olis otettava, niin ilman muuta patrolli. Saa varmasti tohon rahaan jo ihan asiallisen yksilön. On se kuitenkin vielä maastoauto, noihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Mut onhan se myös aika "traktori" ajettavaksi johonkin pajeroon verrattuna.
|
Keskilukon puute tai sen oleminen riippuu ihan nelivetotyypistä, sillä ei ole mitään tekemistä varustetason kanssa. Jos autossa on keskitasauspyörästö (jatkuva neliveto) on siinä oltava lukitusmahdollisuus, muuten vetää vain pahimmassa tapauksessa yhdellä pyörällä. Kytkettävässä nelivedossa ei tarvita keskilukkoa, koska nelivedon ollessa kytkettynä, veto eteen ja taakse on kiinteä (yhtä rautaa).
Akselilukkoja saa kaikkiin vehkeisiin kyllä jälkiasennettuna jos ilman ei tule toimeen. ( tietenkin jos maksaa kolmanneksen auton hinnasta, niin... Elämä on) Patrolin tapauksessa katsoisin GR-mallin, koska on jo kierrejouset. Discoverin kohdalla kannattais katsella ennemmin rangen vastaavan ikäisiä, koska ne näyttäisi olevan hieman halvempia ja ovat aina saman ikäisinä paremmin varustettu (isompi/uudempi moottori, dieseleiden kohdalla tosin ei välttämättä eroa.) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pajerot tuppaa olemaan hieman kalliita rahalle saamaan vastineeseen nähden, sen sijaan GR-patrolleja saa ihan hyväkuntoisia jo muutamalla tonnilla. Vakiovikoja patrolleissa on kansipahvit ja kytkimen loppuminen. Yleensä GR:ssä takana kitkamurikka, mutta joitakin malleja kytkettävällä lukolla. Osiakin alkaa saamaan pikkuhiljaa ihan inhimillisiin hintoihin.
Ekan maastoauton kohdalla ei kannata ehkä miettiä sitä, mikä nyt näyttää parhaalta tai on kallein. Harmittaa vaan enemmän, kun hieroo sitä puita vasten. Ja lumihangessa etenemiseen vaikuttaa eniten hyvät renkaat. Asfaltille tarkoitetuilla pienillä renkailla on turha yrittääkkään 40cm hankeen, vaan renkaan tulisi olla karkeakuvioinen ja mieluummin yli puolet lumenkorkeutta korkeampi. Alle 35" renkailla en lähtisi enää umpihankeen yrittämään :P |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jeeppi on ainoo ja oikea maastoauto:D
Osia saa niin paljon valmiina kun kukkarossa on varaa antaa myöten Moottori ja laatikko vaihto ehtoja löytyy tarpeen mukaan Vakio XJ ja TJ:llä pystyy menee tosi pahoihin paikkoihin kokemusta sit ON :D ja pääsee vielä pois Kyllä ne orggis akselit kestää 35" renkaita hyvin Osat on helppo tilata netin kautta jenkeistä eikä toimitus kestä kauaan TJ:ssä kierrejouset ympäriinsä eli ISO+, pieni kokoinen mut akseliväli 239, suorat pellit niin helppo korjata YJ:ssä lehtijouset ympäriinsä, akseliväli 239, suorat pellit helppo korjata kolhut pois XJ:ssä kierrejouset edessä ja lehdet takana, akseliväli 260 kannattaa katella tuolta you tubesta noita Jeeppi videoita niin näät miten ne menee;) |
kyllä 86-88 hiluksi olis kaikista valmiimpi metsään pelkällä rengastuksella 33-35 etenee jo mukavasti. ei tartte muita muutoksia jos haluu hifistella niin pidemmät iskarit.
sping over vakiona eli maavaraa löytyy kevyt paino noin 1500kg pieni diesel vero jäykät akselit edessä ja takana ,takana kitkalukko ohjaustehostin orkkis akseleilla ajellaa jopa 39 renkailla ylleensä hieman muita merkkeja kalliimpi ,mutta säilyttää arvonsa vuodesta toiseen. http://www.youtube.com/watch?v=OXLuY...D4989&index=10 |
Lainaus:
|
joo, kyllä ehdottomasti hiluxi!! luotettava, halpa ylläpitää, saa osia helposti suomestakin, myös hevijuuseri hipo osia, etenee vakionakin hyvin, riittävä akseliväli, tavarankuljetus kapasiteettia sopivasti. kuten muuan harrastaja joskus sanoi niin hiluxit on kehitetty muiden autojen hinausta varten. tämä taas kristallisoitui eilen kun piti hinata varikolle -20 pakkasessa lämpöongelmainen v-8 porttaali mersu!!!!.....
|
Lainaus:
Myöskään vanha Hiluxi ei tietenkään käyttiksenä ole läheskään yhtä mukava mitä Land Roverit ja Mitsut. Jos hakee autoa nimenomaan maastokulkineeksi, niin kyllähän silloin tuo vanha Hiluxi on loistava laite. Lukkoa sa rahalla, vaikka mitä saa rahalla. Mutta jos tuohon hintaan saa oikean lukonkin edes toiselle akselille, niin sen voi heti laskea vajaa 1500€ kustannuksista pois. Aina se on halvempi jos niitä jo valmiina. Ja kylläpä tekee tässäkin korotetulla XJ:llä tiukkaa! Pajero menee samasta perälukkonsa ansiosta eka yrittämällä. Ei vakiomaastureiden etenemiskyvyssä vallan valtavaa eroa ole. Enempi se riippuu ajajan taidoista! http://www.youtube.com/watch?v=S-RuKMpS89U Eli jos käyttöautoa haet niin onko ajettavuudella, mukavuudella tms. mitään merkitystä? Jos ei niin osta Patrol. |
Kyllä gr patrolli on tiellä mukava ja etenee metsässä joskin alustaa on hyvä korottaa
|
Siis autohan tulee ihan normaaliin ajoon, mutta kyllä käväisisin myös mettäpollullakin. Itse olisin mieltynyt eniten tuohon turbotettuun diesel pajeroon lisäis vaan jotkut 32 tai 33 alle ja korottais vai? Mites tällä sitte pääsis tuol poluilla?
|
Lainaus:
|
Mites näitten muitten maastureiden laita? Esim: rocky ja trooper. Minkäslaisia kokemuksia taikka tietoa teillä noista autoista on?
|
Lainaus:
|
Jeeppi
Minä suosittelisin Jeeppiä. Cherokee (kierrejouset edessä ja lehdet takana) on halvasta päästä. Korotuksia ja kaikkea kamaa löytyy. Sitten on V8 Crand Cherokee (kierrejouset) ja tietenkin TJ Wrangleri (kierrejouset). Se menee kuitenkin tuosta hintaluokasta yli. Noihin saa hyvät joustot kun on irroitettavat koiranluut etu kallistuksenvakaimessa.
|
Ootkos miettinyt range roveria. menee vakiona mettässä ja lumella, on hyvä ajaa tiellä ja jos nuo bensa-automaatit hirvittää kulutuksen puolesta niin ottaapi tuommosen pykälää vanhemman tiisselinä... vaikkapa joku tämmönen, http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=2339.
|
Lainaus:
|
Jos päätien auraaja ei ole tehnyt alkua mökkitiellesi joudut puskemaan muutaman metrin yli puolimetristä hyvinpantattua ja jäätynyttä kinosta ennenkuin pääset pehmeään nelikytsenttiseen umpihankeen. Jos olet aulis lapiomies niin OK, mutta jos taas et turhia viitsi lapioida niin ko kolmen tonnin hintaluokkaan voit löytää vain vanhan takaveto massikan (60-luvun traktorin), jossa on lumiketjut ja jolla pääset tuon penkan ja kinoksen läpi jalka suorana kaartelematta sankan savun saattelemana.
Muuten nuo antamasi vaihtoehdot ovat kaikki mainioita ensi pelejä maastoautoharrastajalle. Opit niiden kautta etsimään apua ongelmiisi netin kautta, saat monta kehotusta käyttää search-toimintoa, jota et saa toimimaan kuin käyttämällä search-toimintoa. Lähtökohtasi on kuitenkin hyvä. Jos saat heräteltyä tällä sivustolla torkkuvat entit, saat tietoa mistä maastureihin liittyvästä asiasta tahansa. Jotkut tosi tietäjät saattavat kyllä olla erittäin syvässä horroksessa mutta heräävät oikeilla hakusanoilla. |
Lainaus:
|
No kyl sen verra pittee lapioo uskaltaa tarttuu :D et ei siitä ole huoli. Tuolt nettiautosta sais jo 1000-2000 eurolla pajeron ja lupaavat että kaikki toimii. Eikä ajettukkaa ku joku 400tkm. Ja että ruostetta löytyy mutta runko ois ehjä. Esim. tämä tässä http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2992475 Näyttää viel siistiltäkin. Entäs kumpi oli parempi valinta pitkä vai pätkä pajero?
|
Eikö se ole just se minkä omaan tarpeeseesi tarviit, pätkä aina metsään mutta pitkä vetoon tai romunkuljetukseen. Jos ei pitkälle tarvetta osta pätkä:)
Saako pätkän muuten huoltoautoksi??? kuvan auto näyttää ihan asialliselta, taitaa olla vielä niitä malleja missä ei ole takana kytkettävää lukkoa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Valitse mika vaan ja kaikilla on hyvat ja huonot puolensa.
Lumessa eteneminen muuttuu melkoisesti ketjujen avulla. Nykyaikaiset ketjut on helppo viritella alle. Henkilokohtaisesti olen sita mielta, etta turha puhua maastoautosta, jos siina ei ole kytkettavia lukkoja ja tarkoitan lukkoja enka kemppeja, kitkoja tai muita tekeleita. On se hupaisaa katsottavaa, kun rakenneltu kooorkea laite yrittaa ojasta ylos ja vaan "ilmassa" oleva etupyora pyorii ja muut, joissa on pitoa eivat. |
Itse laittasin pajeron jos ei tarkotuksena isommin offailla. On pirun mieleinen auto ajaa maantiellä eikä mikään kauheen isoruokanenkaan.. Muistaa vain että ei osta kansivikasta mikä noissa on tyyppivika.
|
ei sillä ehkä suuremmin väliä ole millä maasturoinnin aloittaa, kaikissa on tyyppivikoja, kaikkiin saa varmasti tehtyä lommoja, oppii korjaamaan ja hitsaamaan... :D
tuommoseen hankeen min.33-35" pyörät ja auto mikä jotenkin kestää nipussa kyseisillä pyörillä ja tiellä liikkumista ajatellen kohtuu kulutus ja ajo-ominaisuudet... antaisin äänen GR:lle Ainakaan pajeron ja troopperin murrokset ja napalukot ei minulla kestänyt kasassa edes 31" pyörillä, mutta sehän voi kertoa myös "väärästä käytöstä" :D |
Lainaus:
Ja 3000 e:n hintaluokassa oppii tekemään remonttia ja hitsaamaan, ellei sitten käy mieletön säkä hankinnassa. 235/85-16 on hyvä rengaskoko auraamattomalle tielle, ja 7" vanteella ihan hyvä ajaa muutenkin. Minusta tuossa hintaluokassa merkillä ei ole niinkään väliä, enemmän kiinnittäisin huomiota auton kuntoon. Itsellä vanha pätkä patrol ja veljellä hj61, molemmat ihan hyviä vehkeitä. Jos joudut ilman roikkaa lähtemään kovilla pakkasilla, niin 61:nen lähtee hyvillä akuilla miten kylmästä tahansa. Ja joillekin kutoskone+turbo on SE juttu, mutta nämä on erikoismiehiä :) |
Siksi suosittelinkin Pajeroista kakkoskppaista jos se mitenkään hintahaarukkaan sopii. Siinä kun ei SS-laatikossa napalukkoja ole. Ja jos 2,8 koneisen ottaa, on voimansiirto kauttaaltaan astetta tukevampaa tekoa kuin vahnemmissa.
Pajero on niitä harvoja maastureita, jotka ovat vain parantuneet mitä uudempiin tullaan. Muillahan kehitys on ollut päinvastaista. |
Mun eka maasturi oli gaz-69 ja sitten tuli uazi offiin ja en kyllä heti vaihda pois edullisuuden takia.Jos aattelee käyttöautoa ja samalla sellasta millä pääsee lepikossa hyvin ja maantiella mukava ajella on xj cherokee 4l automaatti vaihteistolla,nyt on alla jeep grand cherokee v8 ja maantieajoa sillä pääasiassa tulee ajeltua,mutta pääsee tod hyvin vakionakin maastossa ja ennenkaikkea herkkuja on vakiona mitä muissa ei yleensä ole,jeeppi on myös halpa huoltaa ja jos haluaa vähän rakentaa niin palikkaa löytyy amerikasta edullisesti myös suomestakin löytyy hyvin.Eli mun ääni jeepille.Ja se vielä että jeepissä saa matkustaa se 5 henkeä eikä tarvi siitä maksaa valtiolle kauheita summia kun ajaa esim diesel pajerolla tai patrollilla,ja tää on vaan mun mielipide.
Ps: en ole seurannu tarkemmin mitä vaihtoehtoja olet katellut :) |
Suuri kiitos kun jaksoitte antaa neuvoja minulle, mutta olen tullut kuitenkin siihen päätökseen, että alan pistää kuntoo tuota viimevuonna ostettua mazda b2200 -89. Takapotkuhan tuo on, eikä mikään maasturikaani, mutta jostainhan se on aloitettava. Kiitokset vielä kaikille kysymykseeni vastanneille. Sain hyviä neuvoja.
|
Jep, muutamalla muutoksella takavedostakin saa ihan kivan, esim. turbo, pieni korotus, lukko, painoa lavalle, kunnon renkaat. Ja sitten ei kun rokkaamaan, varauksin.
Ps. 65cm joustoilla, kemppilukolla, karkeilla renkailla ja reilulla kaasulla meni jopa paikoista, minne jotkut lukottomat vakiokikkareet jäi. Eikä ainakaan etuakselista tökkää, kun keulan alla puolisen metriä maavaraa ;) Ps2. Ei sitten turhan vakavasti tätä... :D |
Sivu luotu: 08:45 (GMT +2). |