![]() |
H4 valotestausta; uusi boosteri löytyi
3 Liiteet
Testasin lux-mittarilla erilaisten H4-polttimoiden tuottamaa valoa Nissan Maximan rihlatussa umpiossa. Umpiot hyvässä kunnossa.
Testissä HID bi-xenon, Motonetin peruspolttimo AU-Lite 1,70 € ja 4,90 € Bosch +30 % sekä Osram Rally 80/100 W polttimot. Koe tehtiin auton omilla piuhoilla, vahvoilla johdoilla ja Motonetin valovahvistimella. Auton omat piuhat antoi normipolttimoille 12,9 V, tuhdimmat piuhat 13,8 V ja valovahvistin 14,5 V. Paras mittarin antama lukema otettu muistiin. Huomattava, että HID tuottaa melkoisen "hot spotin" eli siinä kohtaa luonnollisesti lukema on melkoinen ja sen ulkopuolella heti paljon pienempi. Liitteenä olevassa kuvaparissa on testin tärkein anti. Kannattaa katsoa miten HIDin hajavalo heijastelee seinästä, liukuoven kiskosta ja ikkunan takaa sisällä olevista tavaroista, sitä ei mikään hehku tehnyt. Kuvasin siis joka polttimon valokuvion. Taivaan näkyminen HID-kuvassa johtuu kuvan ottamisesta aiemmin kuin hehkukuvan, jolloin oli paljon pimeämpää. Kaikki kuvat otin samoilla valotusarvoilla, joten näkymät ovat vertailukelpoisia. Polttimo - jännite/V - lux lähi - lux kauko HID H4 bi-xenon ---- - 370 - 900 vanha polttimo - 12,9 - 250 - 280 peruspolttimo AU-Lite - 12,9 - 260 - 290 peruspolttimo AU-Lite - 13,8 - 200? - 400 peruspolttimo AU-Lite - 14,5 - 285 - 620 Bosch +30 % - 12,9 - 230 - 320 Bosch +30 % - 13,8 - 220? - 430 Bosch +30 % - 14,5 - 300 - 520 80/100 W - 13,8 - 290 - 850 Edit alkaa: Night Breaker - 12,9 - 220 - 590 Night Breaker - 13,7 - 250 - 680 Night Breaker - 14,5 - 325 - 900 Mittasin vertailuksi Bosch+30 lähivalot ja pitkät vahvistimen kanssa. Tulos vähän poikkesi alkuperäisestä: Bosch +30 % - 12,9 - 190 - ei mit. Bosch +30 % - 13,8 - 213 - ei mit. Bosch +30 % - 14,5 - 245 - 650! En osaa sanoa oliko polttimo aavistuksen eri asennossa vai huolimaton mittaus. Lähivalotulos kuitenkin on nyt linjassa jännitesyötön kanssa, kaukovalotulos parempi kuin alunperin. Night Breakerin lähivalo ei mittarin mukaan olisi kovinkaan paljon parempi tavallista polttimoa, sen sijaan kaukovalo antoi vakuuttavia tuloksia. Valon sävy oli valkoisempi kuin vertailupolttimossa, Motonetin 1,70 euron vakiopolttimossa, mutta ei kuitenkaan lähellekään purkausvalon 4300 K valkoista. Mietin tuossa vielä uusia mittausarvoja ja tulin siihen tulokseen, että auton etäisyys seinästä ei välttämättä ollut aivan sama kuin alkuperäisessä mittauksessa ja se on saattanut aiheuttaa poikkeamia. Kaukovalon alkuperäistä parempi lukema myös saattaa johtua siitä. Pitäisi tutkia miten valokimppu käyttäytyy kun etäisyyttä kasvatetaan, jossain kohtaa voi olla ns. polttopiste (vrt. suurennuslasi ja aurinko). En tiedä, tämä on spekulointia. Johtopäätökset: Koska autossa, jossa mittaukset tein, on lisäpitkät, en mittausten perusteella näe enää mitään syytä ostaa kalliitta xx% polttimoita vaan perusversioita. Lähivaloteho on niin lähellä samaa. Edit päättyy eri polttimoissa. Kysymysmerkillä merkityt tulokset ovat poikkeavia, eivät vastaa kaukovalojen tulosta. Arvon olisi joka tapauksessa pitänyt nousta. Tarkistin pistokkeen myöhemmin ja polttimon kannalta uusintamittaus antoi saman jännitearvon lähi- ja kaukovalolle. Uskon, että joku virhe tapahtui tässä kohdin. Huomioita tuloksista: Valovahvistimella saa saman lähivalotehon normipolttimosta kuin hyvällä kaapeloinnilla 80 W polttimosta 13,8 V jännitteellä. Bosch +30 % oli pettymys halpispolttimoon verrattuna. HID (xenon) häikäisee ainakin tässä umpiossa paljon. Lisäksi maantietestissä HID-kuvion huippuvalot osui kapealle sektorille, se ei tässä kuvassa tule niin hyvin esille. Joissain umpioissa, lähinnä moniheijastinumpioissa rihlaamattomalla lasilla, saattaa kai joskus toimiakin. Valovahvistimesta vielä. Siinä on pehmokäynnistys, mutta vain kun valot käännetään päälle. Lähi-kauko vaihdossa se ei toimi. Toisekseen, tilasin H4-H4 setin. siinä oli tuplaliittimet per vahvistin, molemmat kannat kytketty kaukovaloille. Öh? No, puukko ja pikku ruuvari korjasi tilanteen yhdelle H4-polttimolle sopivaksi. |
Mielenkiintoinen tieteellinen tutkimus. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Kiva saaha jotain dataakin välillä eikä vain mutu-tuntumia. Tuo HID-poltin siis tarkoittanee bi-xenonia eikä mitään kiinalaista sinilasista xenon-look-polttimoa? |
Lainaus:
Olisi pitänyt olla muutama eri merkkinen H4 halogeeni xx %. Ehkä myöhemmin, ei vaan jaksa ostella pelkästään testaamisen ilon vuoksi. Mutta nyt mennään sitten valovahvistimen voimin. Osaisikohan kukaan neuvoa, miten rakennetaan tuommonen hakkurivirtalähde ja jossa olisi tehonsäätö. Saisi ne päivävalot. Riittäisi täysiteho ja joku osatehoasetus. Ja pehmokäynnistys. |
Hakkurivirtalähde
Haluatko modata tuota olemassa olevaa vai tehdä oman alusta lähtien? Nykyisin nuo taitaa järkijään olla jollain integroidulla hakkuri ohjaimella toteutettuja joten jos russakan päällä tekstiä lukee niin sillä googlettamalla saattaa speksitkin löytyä. Sitten vain jännitetakaisinkytkentäluuppia muuttamaan vaikka siten että sulla on erillisellä kytkimellä valittavissa erilainen vastusjako tk looppiin, eli muutat hakkurin ulostulojännitettä referenssijännitettä muuttamalla. Voi noita vaihtoehtoja olla muitakin mutta tuo tuli ekana mieleen. Jos suunnitelmissa on oman hakkurin rakentaminen niin netissä on valmiita ohjeita. Kelojen saatavuus on yleensä se suurin ongelma mutta siitä näppärä selviää käärimällä kelat ite.
|
Lainaus:
Minun elektroniikkatietämykseni rajoittuu siihen, että osaan hyvillä rakennusohjeilla kasata jotain. Jos on jotain ohjeita/linkkejä hollilla, niin mielellään vastaanotan. Ja potkua pitäisi olla väh. 100 W. Yritin vähän kuukkeloida, mutta ei tainnut hakusanat osua kun en ole elektroniikka-alan harrastaja vaan "voimasähkö" jotenkin on hallussa. |
Missä kohdassa anturi oli? Onko tietoa värilämpötilan vaikutuksesta mittausarvoihin? Mitä xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu? Miten valkotasapaino on huomioitu kuvauksessa, referenssi?
Näihin mittauksiin suhteutettuna olisi mielenkiintoista nähdä mittaustuloksia jossain suljetussa heijastavassa asetelmassa, tyyliin folion sisällä jolloin auton umpion valokuvio ei vaikuttaisi vaan näkisi kokonaisvalotehon. Mielenkiintoista olisi myös kokeilla säädettävällä jännitelähteellä miten valoteho kasvaa vaikkapa 16 volttiin asti. Erityisesti pitkillä valon voimakkuus näyttäisi kasvavan reilusti enemmän verrattuna jännitteeseen ja tehoon (jännitteen neliöön, P=U^2/R jos resistanssi oletetaan vakioksi). Polttimoiden eliniät eri jännitteillä lienee valmistajien salaisuuksia. Kuvissa xenonin valo näyttää perstuntumalta piristävämmältä jos valkotasapainoon voi luottaa. Tiedä sitten käytännössä... |
vaikka Natikalta...
Pikagoogletuksella löyty ainakin tuollanen Natikan lutikka jolla pystyy tekeen vaikka mitä ja virtaa upto 20A:
http://www.national.com/pf/LM/LM5118.html Jos tuolle linjalle lähtee niin kannattaa tehdä 24V valojärjestelmä niin säästää virrassa puolet. Varmaan parempiakin piirejä löytyy mutta tuo nyt vain esimerkiksi ja jos yks ei riitä niin laittaa useamman niin saa samalla varajärjestelmän. |
Lainaus:
Mittasin kohdistuvan valon autotallin seinältä, paras lukema kirjattu, eli mitään valojakaumajuttuja en ole yrittänytkään tehdä. Xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu 4300 Kelviniä ja kuvat näyttävät siltä kuin todellisuudessakin eli valkotasapaino aikalailla kohillaan. Kameraa ei kylläkään mitenkään kalibroitu jollekin arvolle. Olen samaa mieltä loppukommenteistasi, olisi mielenkiintoista kokeilla mutta ei ole välineitä, valitettavasti. Itsekin tykkään tuosta xenonin valosävystä, halogeenin valo on sen jälkeen jotenkin...kusen väristä. |
Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?
Työpöydällä ois portaaton virtalähde mutta valaistusmittareita ei taida tästä firmasta löytyä. Toki jollain valoherkällä komponentilla vois mittailla vertailuarvoja... |
[QUOTE=jnu;602631]Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?
QUOTE] Juuri näin. Mittapään selkä seinää vasten siirtelin sitä ja seurasin lukemia. Itse pois edestä tietenkin. |
Lainaus:
|
Motonetin hakkuri
Tuo Motoonetin hakkuripohjainen valonvahvistin on kyllä tehokas valonlisääjä, mutta valitettavasti H7-polttimot ovat kovin lyhytikäisiä. Jopa kuukauden välein vaihdoin Osramin nightbreakereita, nyt testimielessä "normi" Osramit. Taitaa olla nuo paremman valotehon antavat polttimot tehty hehkulankaa ohentamalla. Valoteho normipolttimoillakin hyvä. BTW, onko ulostuleva jännite 14.5V noissa valonvahvistimissa?
|
Lainaus:
Josta tulikin mieleen, kiinnostaisi tietää, millaista kanttia sieltä tulee, kytkentätaajuus siis. |
Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
|
Lainaus:
Itte käytän NBR:ä, koska havainnut sen olevan "sinisempää" valoa, eikä häviä niin hyvin kostealla pinnalla! Ja paras valotehon kasvattajahan ON EHJÄ UMPIO!:) |
Kannattaa kuitenkin huomioida että todellisuudessa valojen hyötyä tienpäällä ei mitata kirkkaimmasta pisteestä seinässä, etenkään lähivalojen kanssa. Samoilla valotusarvoilla otetut kuvat kertoo myös paljon.
Toiset arvostaa pitkiä valoja ja asentaa lisäpitkiä, niistä varmasti on hyötyä vähemmän liikennöidyillä maanteillä. Itse ajan hyvin harvoin olosuhteissa joissa pitkiä valoja voisi käyttää. Moottoritiellä on aina sen verran muuta liikennettä että eniten itse arvostan hyviä lyhyitä. |
Lainaus:
|
Tavalliseen polttimoon verrattuna Night Breakerilla selkeästi parempi näkyvyys märällä asfaltilla pitkillä ajettaessa. Lyhyillä ei juurikaan silminhavaittavaa muutosta.
Ja polttimona siis H4 melkein uusissa umpioissa. |
Lainaus:
Autossani vaan on tehokkaat lisäpitkät, joten tuon ominaisuuden takia en aio toiste sijoittaa näin kalliisiin polttimoihin, ainakaan tässä autossa. Oikeastaan voisinkin siirtää Breakerit Hiluksiin, siinä niistä on ehkä enemmän hyötyä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voi kyllä ennustaa, että 14,5 V jännitteellä kestoikä ei ole pitkä. |
Lainaus:
Philipsin X-tremet tsippas kyllä muutamassa kk:ssa, niissä oli lasiosa huomattavasti pienempi kuin Osrameissa. Enemmän kaasua polttimon sisällä, oliskohan sillä vaikutusta kestoikään...? Valovahvistimellahan kerrotaan polttimon eliniän jopa pitenevän, mutta tiedä häntä sitten... |
Nousevan jännitteen pitäisi lyhentää hehkujen kestoikää, ja hakkurin jatkaa.
Mikä lie optimi jännite hehkuille? Luulisi että on olemassa joku ohje jännite. 13.8v? |
OT:tä pikkusen. Yrittäkääs selkeyttää suomeks mitä tuo hakkuri tekee?
|
Jokseenkin näin. Korjatkaa jos oon väärässä.
Hakkuri työntää pulssimuotoista ylijännitettä. Silmä ei havaitse vilkkumista. Silmä havaitsee "keskimääräisen" valotehon kirkkaammasta pulssihetkestä ja jäähdytysajasta. |
Hakkaaja
Itse olisin sitä mieltä, että se hakkuri nostaa vain sen jännitteen pikkasen suuremmaksi, jotta poltin palaisi kirkkaammin.
Toki se hakkuri toimii korkealla taajuudella (100khz tms) mutta lähtöjännite suodatetaan tasasähköksi jos se on oikein suunniteltu. Jotenkin tunnostaisi ettei kovalla taajuudella muuttuva jännite ainakaan pidennä sen polttimen köyttöikää. Toisaalta jos puhutaan halpishakkurista(motonet) ja kohtuu kovasta kuormasta(poltin) niin se jännite voi todellakin olla sitä pulssia kun hakkurin suodatusta ei ole raskittu mitoittaa riittävästi. Suotohan tehdään kondensaattoreilla ja ne maksaa. |
Lainaus:
|
Mitenhän tuossa kävisi, jos linkin vehkeeseen yhdistää 100W halogeenilampun?
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=12773 Kumpi kärtsää ensin lamppu vai laite? Asettaisi siis 15V lähtöjännitteeksi. Laite kuulemma antaa speksatun mukaisesti virtaa, mutta jatkuvassa käytössä rupeaa kuumenemaan. Jos siihen laittaisi vähän jäähdyttävää ripaa tms. niin olisiko meillä tehokas valovahvistin? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
:rolleyes: Näin matemaattisesti laskettuna!!! :rolleyes: Suurin ongelma hakkurin kanssa on tuo jänitteen "piikikkyys", joka todellisuudessa nostaa jännitettä yli tuon ilmoitetun (keskiarvon). Hyvissä virtalähteissähän on erikseen suodatin, joka leikkaa tuon piikin pois. Kalleimmissa onkin jo sitten tasasuuntaaja rakennettu virtalähteeseen, mutta ne on jo "hifistely" kamaa...:):) |
Lainaus:
Mistähän tuollaisen "hifistelylaitteen" voisi hankkia, eli onko myynnissä valmista motonet tyyppistä sarjaa? Elektroniikka ei ole itselläni hallussa. |
Lainaus:
http://www.duright.com.tw/en/product....php?catsno=64 Eivät ole ainakaan vielä vastanneet sähköpostiin, pitäsi kai ostaa vähintään 10 tai 100 kpl.... |
RMBHHm
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta sen mitä tiedän on että noissahan ilmoitetaan tehoksi 130W, Motonetin vermeet on 60W. Jutun juoni siis olisi kokaista kuinka 100W polttimo loimottaa. Linkin sivuilta löytyy myös 60W vehkeitä. Eivät vaan vastaa, kysyin yksityishenkilönä, ei tainnut kiinnostaa. Pitäisi olla joku firma. |
Lainaus:
Tuollahan olis sopiva Toyotan miinuskatkottuun systeemiin ilman lisäreleitä. Mä voisin kans ottaa yhen purnukan jos joku tuolta vastaa ja kimppatilaus olis ainoa vaihtoehto. Onhan tuolla "Finland" maiden joukossa. Laitoin myös kyselyä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Noita H4 polttimoita on nyt joksikin aikaa varastossa. |
Haitek valosäädin
Tossa olis melko kohtuuhintainen valotehonsäätövehje. Portaaton säätö ja muita hienouksia.
http://www.urbanimport.com/lighting_...ht_booster.htm |
Lainaus:
|
Boosteri
Tupsahti sattumalta tuommonen esille:
http://www.powerstream.com/dc2.htm Pystyy säätämään 13.8 V ... 15.0 V. Hintaa on, no ei niin kauheasti nykyisellä taalan kurssilla, $145.48. Postikulut Suomeen halvimmalla metodilla yhdelle $42.50, kahdelle $57.50, neljälle $87.50, noin esimerkkinä. Olettaisin laadun olevan parempaa kuin kiinan poikain. Tulisi kuitenkin halvemmaksi laittaa 2 motonetin vahvistinta rinnakkain. Miten käy jos kaksi hakkuripoweria laittaa rinnan? Voiko ne ruveta "syömään" toisiaan? Siis jos ulostulojännitteen muoto on kantikasta ja ne on keskenään eri vaiheessa, onko tästä haittaa? |
Sata salamaa?
Motonetin tms valovahvistin hakkuria koskaan nähneenä väittäisin silti että lähtö EI ole kanttia vaan about DCksi suodatettua. Kantilla saadaan aikaan niin karmeat häiriöt että tuskin kukaan sellaista haluaa käyttää.
Mutta noitten hakkureitten rinnakytkentä on aikas mielenkiintoinen juttu.... Suodatuksesta riippuen rakkineet saattavat jollain kuormituksella tai kaikilla alkaa säätää lähtöjänniteitä sopivasti ristiin että lopputulema on savua ja manausta. Turhaa ottaa riskiä - laittaa mielummin jokaiselle polttimolle oman hakkurin. Jos olis pakko laittaa rinnan niin äkkiäkuviteltuna laittaisin suurehkon yhteisen suodatin konkkapatterin jota molemmat hakkurit syöttää. Mahdollisesti vielä diodilla erotettuna . Googlettamalla saattas löytyä jotain viisasta netistäkin... |
Lainaus:
Sitten tiedoksi, se motonetin - H4-vain lähivalot - vahvistaa myös kaukovalot, muttei yhtä aikaa, vaan ihan normaalisti vaihtaen. Noissa kaikissa Hx + Hx voi neljä valoa killottaa yhtäaikaa. |
Lainaus:
|
Onko kokemuksia noista muista H4 polttimoista, että mitkä antais luonnollisinta valoa tai lähinnä xenonia olevaa? Eilen katselin kaupassa noita niin oli kaikenlaisia +80% polttimoita, white xenon yms yms. Ei vaan viitsisi alkaa kaikkia eri vaihtoehtoja koittaan. Otin kokeeksi tuollaisen white xenon polttimon ja vaihdoin sen toiseen umpioon, toisessa alkuperäinen h4, eikä mitään eroa silmällä huomannut.
|
siniset polttimot
Ainakaan sinisellä lasilla olevia halogeenipolttimoita ei kannata ostaa, sillä on aivan selvä fakta, että lasin värjäys vähentää valotehoa. Myöskään vastaantulijoiden kannalta sinisyys ei ole hyväksi.
Myöskin Xenonien sinisyys häikäisee. Englanninkielen taitoiset lukekoot täältä lisää http://www.danielsternlighting.com/t...lbs/bulbs.html |
Lainaus:
Nyt huomasin moponetissä Boschin +90% polttimot: http://www.bosch-presse.de/TBWebDB/e...xt.cfm?id=4421 Noissa (H4) oli sininen raita ylhäällä osittain lyhyen langan kohdalla, muuten kirkkaat. |
Lainaus:
|
FJ:n valoja oon suunniteltu parantavani jo toista vuotta. Jäi nimittäin taannoin ylimääräiseksi yksi Motonetin H7+H7 -mallin valovahvistinsetti ja kun H4-versioita ei näemmä edes enää ole myynnissä niin tuosta ajattelin tehdä sopivan. Aloitin huutamalla ebaystä keraamiset H4-polttimokannat taalalla.
http://i.ebayimg.com/t/H4-9003-HB2-U...dI!~~60_12.JPG Nuo jatkomallin H4-kannat puolesta välistä poikki, purkista H7-kannat poikki ja niitten tilalle sopivasti ristiin tinaten nuo H4-kannat. H7-polttimon peruja olevat kahdet erilliset maajohdot yhteen ja sitä rataa. Purkeissa oli pikkusen sinisen johdon päässä liitin, mikä paikallaan palais lyhyet yhtä aikaa pitkien kanssa, se irroitettuna pelkästään pitkät. Tuossahan jää tavallaan hyödyntämättä yks kanava, periaattessa vois ottaa lyhyen johdosta virrat vaikka lisäpitkille sopivalla releytyksellä. http://img195.imageshack.us/img195/8...ovahvistin.jpg Tulipa hyvä, boosteritkin sai nätisti asemoitua. Ennen oli polttimon kannalla 13,7V, nyt 14,65V. Polttimoina GE H4 +120%, saas nähä kauanko kestävät. |
Toi 'valon vahvistin' on ihan hiton hyvä, harmi vaan että teki häiriötä lälläriin (niinkuin kaikki hakkurit) niin piti ottaa pois :-/
|
Sivu luotu: 12:04 (GMT +2). |