![]() |
Suzukin f10:n turbotus (sytkää)
Elikkäs nyt kun pick-upin ulkokuori alkaa olemaan jo silmää miellyttävä pitäis saada tekniikka vastaamaan ulkokuorta . http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0015.jpg
Elikkä tohon koriin olisi tekniikka tarkoitus istuttaa . Koska ideana on pitää auto koko projektin ajan käynti kuntoisena niin syksyllä käytiin Kivisen purku suzukista hakemassa toinen kone aihioksi http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0012.jpg Ja konehan rupesi hetimmiten purkautumaan osiksi http://i239.photobucket.com/albums/f.../PICT0001a.jpg Ja koneen tämän hetken tilanne on http://i239.photobucket.com/albums/f...hkomustana.jpg Muita osia projektiin on jo hankittu : http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-2.jpg Eli paineistetut 40 dhlat + Rst painekotelo Karekselta joka tuli kiillotettua Myös turbo on hankittu ja turboksi löyty Garrettin gt 17 jonko mukana tuli pätkä down pipeä mut niistä ei nyt oo kuvaa Koneeseen olis tulossa -600 honda cbrn männät -Kevennetty vauhtipyörä+alakerran tasapainotus -Ingnitorin kärjetön sytytys -Isommat venttiilit +kannen avarrus -Custom made imusarja ja pakosarja -Isompi syylari välijäähy ja öljynjäähy -3 lapanen sintteri kytkin -Vahvistetut moottorin tuet -Kuparinen kansipahvi Projekti etenee tästä rahan , ajan ja innostuksen myötä ja kuvia tullen tänne laittamaan kun jotain kuvattavaa rupea tapahtumaan .Seuraava vaihe olis pakosarjan jigin teko .Lohkon koneistan heti kunhan saan männät jne .Kysyä saa jos on kysyttävää ja kommentoidakkin saa :D |
mielenkiintoinen projekti:) itsellä odottaa kanssa moottori "perus" kunnostusta.. jos hommat onnistuu asiallisesti niin saas nähdä millainen kunnostus omaan moottoriin tulee...
|
Eli Tänään tein pakosarjasta malli jigin jolla sain laipat haluamalleni paikalle :
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0003-4.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-3.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0005-5.jpg Ahdasta on kun ahdin on melkein sisälokarissa kiinni (Väli lasketaan milleinä) Pitää käydä viel joku päivä heppaamassa tohon kiinni toinen tukitanko .Ahtimen pinnapultit saatan joutua korvaamaan vielä läpipulteilla kun nytkään en saanu ahdinta kiinni jigin ollessa kannessa mut kun ahdin eka jigiin ja sit kanteen meni ihan hyvin |
Onpas söpö susu. :)
Honda 600 CBR:n männät on aika rohkea veto. :D Kuinka lähellä totuutta on männän ja tapin halkaisija, ja lakikorkeus...? Eli ovatko kuinka "bolt-on". Varmasti ovat kevyet. Dellortot ovat myös mukava valinta, mulla on kesäautossa samanlaiset. Suosittelen tähän autoon lämpimästi seosmittaria. :D |
Noista männistä ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta siinä turbo carryssä tollaset männät .Muistelisin et männän laesta joutuis siivun nappaa pois .Halkaisia on pikkusen isompi mut poraamal menee ja tapin halkaisian uskoisin olevan kohtuu sama. Joo dellortot valitsin just hinnan varosien saatavuuden jatietotaidon takia ja kyllä seos mittarikin tähän tulee :D
|
Ettei olis vähän turhan julma toi turbo tohon? :eek: Litrasesta kun ei kovin kummosta pauhua putkeen lähde...
|
Turbon pitäis olla aika kohtuullinen tähän pataan .Tiedän tällaisen olleen sa-310 3 mukisessa litrasessa ja oikeasti tää on todella pienikokoinen
|
Eikö pakosarja olis helpompi toteuttaa, jos turbon tois eteenpäin ja ylemmäs. :cool:
|
Tota turbon paikan muuttoa mietin vähän jo itekkin .Pitää tänään tutkii tarkemmin EDITTIÄ :Turbon paikka olis mielestäni aika sata mut pitää viel näyttää mitä pakosarjan tekijä ois mieltä
|
Kannattaa pyöritellä ahtia niinkin päin että downpipe lähtee eteenpäin ja imuilma tulee jarrunestesäiliön vierestä..
Ahtimen laippa tulee silloin alaspäin > saapi tilaa rullata pakosarjaa. Tulpat/johdot saattaa vaan tulla edelläkuvatun asennuksen rajoitteeksi kasitappisessa.. |
Mul on kans tommonen lava suikka työn alla, tosin ei ihan yhtä originellin näköiseks oo tarkotus tehä. Konekkin on valmiiks turbo pata. Kuvia profiilissa, aika alussa vielä hommat.
|
miks et laita ruiskua? tulis koneesta terävämpi ja helpompi säätää ku laittaisit megaruutan.. paljonko tulee puristussuhde olemaan pannussa
|
Turbo pystyyn että laippa tulee alaspäin, mikään ei estä kääntämästä turboa vähän vinoon että downpipe mahtuu kulkemaan jarrusylkän ja koneen välistä , pakopesää voi kai kääntää keskiöön nähden jos hitsaa painekellolle uuden telineen paikan?
Ja muista että öljyn tulo ja paluu keskiössä tulee olla pystysuorassa. Edit: Ja voi sitä mutkaa tuoda myös lähemmäs syyläriä ettei jarrunesteet kiehu ja ois paremmin tilaakin. |
Anonyymille : Kaasarit tulee tähän koneeseen vähän sen takia kun on niin vanha auto että kaasarit kuuluu imagoon ;) Mutta kyllä ruiskukin jossain kehitys versiossa tullaan suurella todennäköisyydellä näkemään .Ja puristuksia en muista
Reprolle: Jos turboa ottaa eteenpäin niin dpn tielle tulee moottorin korvakko (Ei kyllä mikään este) nykyisellä paikalla sais pujahtaan hyvin korvakon takaa . Ja että öljyn paluun ja tulon sais pystysuoraan olis laipan asento aika kummallinen .Mut vinkkejä saa ja pitääkin antaa |
Lainaus:
|
Kyl se vähä näyttäis et pystyis jos ne pultit olis lähössä auki :( Joo kyllä tolla jigillä taidetaan viskata sinisorsaa ja tehdä uus tilalle
|
Ahtimen rungon voi laittaa mihin suuntaan tahansa, kunhan ahtimen akseli on vaakasuorassa. Ja niinkuin repro sanoi, öljyn paine ja paluu puoli täytyy olla aika lailla ylös/alas asennossa. Pako ja kompressori pesää voi kääntää tarpeen mukaan.
Ahtimen akseli voi olla vaikka poikittain moottoriin nähden. Niitä näkee harvoin, mutta esim isoissa Leylandeissa on näin. Tähänkin liittyy uskomuksia, että ahtimen akseli ja kampiakseli täytyy olla samaan suuntaan... :rolleyes: Jossain ahdin merkkien malleissa hukkaportti on ärsyttävästi kiinni kompressori pesässä. Silloin täytyy tyytyä kompromisseihin, ja laittaa hukkaportin tanko niin suoraan kuin sen saa. Jos hukkaportin "kello" on kiinni pakopesässä, niin no problemo. TSEMPPIÄ...!!! :) |
Nyt tuli pohdittua että kiepautan ahtimen varmaan sellattiin että laippa tulee alaspäin ja annan keskiön olla just siinä asennossa missä se on nyt .Öljyn tulon laippaan en saa ihan pystyyn mutta pystympään kun nyt eli katotaan millanen jigi seuraavaks tulee
|
Eli nyt on pakosarjan jigi versio 2.0 suunniteltuna ja viimeistään viikonloppuna rupean sitä toteuttamaan .Ahdin kiepahtaa 90 astetta Ja paikka siirtyy ehkä ylöspäin ja/eteen päin . Myös koneen ulkonäkö tulee olemaan tärkeä siispä http://i239.photobucket.com/albums/f...uvenakoppa.jpg
Venttiilikoppa ja http://i239.photobucket.com/albums/f...pamaalattu.jpg jakopäänkoppa sai autonvärisen maalipinnan ylleen . |
No niin tänään sain tehtyä tohon jigiin ton Evo 2sen ja tossa jigi+turbo aihio koneessa
http://i239.photobucket.com/albums/f...tokoneessa.jpg Ja sitten konehuoneessa http://i239.photobucket.com/albums/f...k/Jigievo2.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f.../Jigievo21.jpg Ja tossa viel ilman turboa http://i239.photobucket.com/albums/f.../Jigievo22.jpg ja tossa viel vapun kunniaks kuva koko autosta nyt lavan kanssa http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0006-5.jpg |
On se komeen näkönen peli!
|
Nätti suitsa on kyllä Saako tuon kilpiin??
|
Ei sulla olisi ylimääräisiä pakosarjan laippoja tullut hankittua?
Tai mistä hommasit? Itsellä on menossa myös ahdistusprojekti omaan F10A:n. Olen itse tehnyt laippoja perinteisesti leikkelemällä 10 mm latasta mutta siistimpi toteutustapa kiinnostaisi myös. |
La tuskaa :lle :Juu kilvet tässä onkin(Niin huonokuntoiset ettei ole kiinni) jo muttei pariin vuoteen ole katsastettu.
uaz:lle Ei ei ole pakosarjaan ylimääräisiä laippoja kun itselläkin vasta kaupat laipoista meneillään .Laipat tulee esim suzuki tuniniglla (sillon kun se toimi) ja holy smokella ilmoittelevalta hemmolta .Samalla tulee ahtimen laipat ja imusarjan laipat ja ne on vesileikattuja |
Taas on keritty konetta pajottamaan muiden kiireiden ohella :
http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0004a-1.jpg Kannesta purin nokan ja keinuvivut irti http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0005a-3.jpg Noka olis tarkoitus hioa pikkasen kireemmäksi http://i239.photobucket.com/albums/f.../PICT0006a.jpg Ja siin viel keinuvivut Myös laipoista laitoin tilauksen menemään |
Tuli tossa just äsken pajotettua ahtimen keskiön 4 kiinnityspulttia irti .Hyvin lähti kun lämmitti vähä liian naftia avainta ja sit junttas kiinni jäähdytti vähän ja väänsi =) nyt saa öljyn tulon ja paluun pystyyn ja ennen kaikkea oikein päin kun ennen toi paluu laipan kohta sojotti ylöspäin .Nyt on just siin urassa crc valumassa että saa sen huomenna liikkeelle .Myös öljy pohja tuli kaivettua esiin putsattua ja ruuvatua kiinni et saa sinne tulevaa paluu putkea suunnitella .Kuvia räpsin huomenissa
|
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0001-9.jpg
Tohon missä on toi musta täplä olis suunniteilla öljyn paluu putki .vaikuttais aika sopivalta paikalta. http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0002-7.jpg Tossa kuva turbosta kun siitä on ne keskiötä paikallaan pitävät levyt irti http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0003-5.jpg Ja tossa vielä kokonaiskuva . Mutta millähän ton turbon keskiön sais oikein liikkumaan ? Urassa on crc vaikuttanu monta päivää lämpöä on kuumailmapuhaltimella tohotettu oikein urakalla ja kumivasaralla naputettu vaikka kuinka mut keskiö ei tunnu inatavankaan :( alkaa jo keinot loppua kesken |
Lainaus:
Lainaus:
|
Tosta öljyn paluusta en ole varma että onko öljypinnan yläpuolella mutta nostan sitä varmuudeksi vähän ylemmäs =)
Ja pako pesä tuntuu olevan keskiön kanssa "yhtäpuuta" mut imupuoli irtoaa kyllä ihan helposti .Joo kovempaa löisin jos keksis miten ton turbon sais johonki kiinni hyvin ja ilman että se olis ihan kappeleina .No Onneks just alko kesäloma niin voi olla suzukin kimpussa ihan täyspäiväisesti |
maltilla maltilla. kyllä sitä pakopesää uskaltaa ihan teräs vasarallakin lyödä kunhan nyt ei ihan aivot narikassa hakkaa. rost offia pitemmän kaavan mukaan välillä naputtelee vasaralla niin kyllä se jossain vaiheessa alkaa liikkumaan. ja kyllähän tuolle valuraudalle uskaltaa antaa pillillä lämpöjäkin kunhan pitää siinäkin järjen mukana.
|
Keskiö ruuvipenkkiin kiinni ja vasaralla nakuttamalla/puukalikalla pitäs ruveta pakopesä liikkumaan.
Öljyn paluuputki öljypinnan yläpuolelle. |
kaasupillillä kunnolla lämpöä ja sit pieni kopautus niin irtoo helposti. laittaa vain tippakannulla pari kuikkausta öljyä sin laakerille ennenkö alkaa lämmittää.
|
Viimeistään maanantaina jatkan tota keskiön irotusta sillä että turbo ruuvipenkkiin kiinni ja lämmitän puhaltimella kun en kaasupilli omista ja naputan jollain kovemmalla tota .Ja samalla suunnittelen tolle¨öljynpaluulle vähä ylemmän paikan .Öljypaluun putkeks mietin jotain 10-12mm putkea riippun tietty tosta turbon paluu paikasta.
|
Ja kun naputtelet lekalla sitä pakopesää irti niin yritä saada se mahdollisimman suorassa
jottei pesä väännä siipiä. Kuumailmapistoolikin auttaa jo paljon mut kosaani ennemmin jos löytyy sellainen. Ja tiivistyspintojen todella hyvä puhdistus ruosteenkorpusta ennen kasausta. |
Vaikeaksi menee pakopesän kääntö ilman kaasupilliä, rikot vain ahtimen. Siinä on tosi tiukka sovite johtuen siiven ja pesän pienestä välyksestä. Kunnolla lämpöä niin irtoaa helposti.
|
Voi tosiaan olla niinkin tiukassa, et ei ilman kunnon liekkiä irtoa. Kovasti se pakopesä kestää kyllä lyödä, mut viisain jos käytät vähemmän kovia otteita. Jos saat kuumailma puhaltimella 600 astetta, niin se on vielä vähä. Taitaa kestää helposti 900 astettakin ja hetkellisesti vielä enemän. Joskus auttaa keskiosan lämmittäminenkin. Lämpöhän laajentaa, tekee tilaa ruosteeseen ym. epäpuhtauksiin ja jäähtyessään on niin ikään väljä. Useampi lämmitys kerta vie kans eteen päin, eli usein sinnikkyys palkitaan.
|
kerran naputtelin kans yhtä pakopesää useempana päivänä pikkuvasaralla ja lopulta putos vasarasta koko pää. sitten pykälää isompi ja kyllä se siitä lopulta lähti! ja siipiä kannattaa pyöritellä sitten välillä kun rupee jo pesä irtoon, näkee ettei pesä väännä pian siipee/akselia kieroksi!
|
Hieno peli on
Minkä merkkiset noi vanteet on?
Aikas hyvännäköiset. |
Joo kiitoksia vaan kaikille vastanneille neuvoista . Koitan viel pariin kertaan tota lämpöpuhallinta ja irrotusöljyä+ naputusta .jos ei lähde hommaan jonkun pikku kaasupillin/ kosaanin ja sillä jatkan ja naputtelen .Joo varovaisuutta mulla on kyllä mukana kun nuoresta iästä johtuen on turhan monesti tarvinnu sanoa oho=) ja eipä tästä asiasta enää ressiä revitä kun tiedetään että menetelmät on suurinpiirtein oikeat .Kyllä se tästä irtoaa kun periks ei anneta tuumaakaan =)
Ja vanteiden merkkiä en tiedä kun ne on käytettyinä ostetut japanin tuonti kiekot mutta katselen lähiviikkoina jos niissä jotain lukis takana |
Keskiötä en ole vielä ehtiny kääntää kun ollut muita kiireitä .Laipat tuli tänään ja rupesin jo imusarjaa hahmottelemaan paperirullilla ja jeesus teipillä :DMut sain vasta yhden suurinpiirtein hyväksi "pikku" vastoinkäymisten ja hermojen menon takia .Imusarjan putkien piituudeksi on tulossa 5cm .Huomenna kuvia jos saa jotain kuvattavaa tehtyä
|
Lainaus:
nyt siinä on 21mm putki 18mm reiällä eikä ainakaan ahista. |
Kolmi ja nelisylinterisissä valmet/sisudiesel moottoreissa on 12 mm paluuputki, sisämitta 9 mm. Ja niissä on isompi ahdin. Jos sun putki menee "järkevästi", niin se riittää.
Kuutoskoneissa (100-500hv) on 18mm paluu. Paluuputki saa olla isokin, siitä ei ole haittaa. |
Lainaus:
|
Imusarja on nyt saatu suunniteltua tolla todellisella höjtek menetelmällä eli jesaria ,paperirullien hylsyjä ja nippusiteitä mut lopputulos on http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0007-3.jpg
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0006-6.jpg Tollanen .karunltahan se näyttää mut kyllä sillä sai hahmotettua suurinpiirtein miltä sen on tulema näyttää . |
Sovittelin tänään tota imusarjan tekelettä kanteen
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0002-8.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0001-10.jpg Kyl se siitä vähitellen .Tässä lähi viikkoina olis tarkoitus saada imusarja ainakin heftiin ja sit konehuoneeseen sovittelemaan |
Jees vihdoin olis turbon keskiö ja pakopesa irti toisistaan :D Huomenna vois putsailla tiiviste pinnat ja ehkä kasatakki jo .Mitenhän toi öljyn kierto olis parhain toteutta ihan vaan suodattimen alta laipalla vai mitenkä ?
|
Tänään hioin varovasti noista liitos kohdista ruosteen ja karstan pois ja yritin vähän laittaa pakopesää kiinni muttei tunutnet oikein menevän kun ei saanu niin suoraan painettua.No pitää varmaan keskiö pistää yön yli pakastimeen ja sitten kokeilla uudestaan .
|
No niin .Tänään aamupäivästä kasattiin turbo kaverin kanssa .
http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0017.jpg tossa pakopäse irrallaan http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0020.jpg ja tuossa turbo kasattuna .Akseli tuntuu pyörivän ihan normaalisiti ja takertelematta http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0018.jpg Öljynpaluun uusi paikka olis hahmoteltu ton ylemmän musta täplän kohdalle .Pitäis olla nyt öljypinnan yläpuolella http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0019-1.jpg Tossa kuva startista kun puhdistin ja maalailin sen http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0023.jpg Tossa olis ahtimen mukana tullu dp mistä ajattelin ottaa ton laipan talteen ja ruvetaa siitä tekee dptä |
Juu eli tämäkin proju edenny hiukan : alkuperäinen imusarja purettu pois ja tota prototyyppia mallattu sinne ja todettu että passeli on .kaikki vesiletkut joutuu soveltamaan uudelleen mutta eipä se mikään yllätys ollutkaan . Alkuperäinen flekti viskattu kans mäelle ja sen tilalle tulee sähkö flekti .Kuvbia tulee kun kerkiää
|
Noin tossa olis nyt muutamat kuvat imusarja prtotosta konehuoneessa : http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0025.jpg
http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0026.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0027.jpg Myös kansipahvi asiaa tohon lopulliseen "hipo" koneeseen tullu kyseltyä ja näillä näkymin se tulee olemaan 2mm kuparia |
Noniin pienen hiljais elon jälkeen vihdoin tänään sain haettua hitsatun imusarjan jota piti tietysti heti tällätä konehuoneeseen ja tolta se paketti siel näyttää
http://i239.photobucket.com/albums/f...itsattuna2.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...itsattuna1.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...hitsattuna.jpg Ennen lopullista asennusta siistin vielä saumat loppuun ja kiillotan samanlaiseksi kun painekotelon ja kohdistan kanavat =) Kuvien oton jälkeen ruuvasin kaasareihin kiinni alkuperäiset turbon suutin kannet .Tästä on hyvä jatkaa !=) |
hyvältä näyttää video ois kiva kun auton tulille saat? :)
|
Joo kyllä tästä varmaan videoo otetaan kunhan saadaan käymään
|
Eli nyt kun on tuplat+ painekotelo konehuoneessa niin alkuperäinen lämmityksen "hana" oli hiukan huonon mallinen ja yks letkun lähtö suoraan paine koteloa kohti
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0005-8.jpg No tänään kävin kaverin rojektia kattomassa ja siinähä pyöri lattialla ylimääräinen dxn hana http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-6.jpg No siinähän tuli sellanen ajatus et "hei tostahan vois saada jotain" Tossa hanat vierekkäin http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0006-8.jpg Pienen sovituksen jälkeen hana sopi hyvin paikalleen http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0007-5.jpg taas yks mieltä askarruttanu asia vähemmän |
Tällä viikolla tuli hankittua jonkun verran osia tonne imu/bensapuolelle : bensanpaineen säädin, bensanpaineen säätimen asennus rauta, kaasareiden ja imusarjan väliset tiivisteet ja värinän vaimennus kumit. Bensanpaineen säädintä mallailin irtokoneeseen entisen b-pumpun paikalle ja tein oikean mittaiset bensaletkut http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0011-4.jpg
Myös imusarjaa tuli vähän kiilloteltua 8) http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0008-5.jpg Vielä kun sais imusarjaan alipaine lähdön jarrutehostajalle ja liittimet vesikanaville päästäisiin kasailemaan imupuolta :D |
Lainaus:
|
Mutta onhan imusarjassa edelleen kova alipaine kaasuläppien ollessa kiinni?
jos ei sitten paina jostainsyystä kaasua ja jarrua yhtäaikaa:D |
Lainaus:
|
Mihin olit suunnitellut termostaatin ja ylävesiletkun?
|
Lainaus:
|
Joo takaisin isku venttiili ennen tehostinta niin kuulemma pitäis toimia .Itse olin suunnitellut alipainen pumppua tms mut kaveri sano et imusarjaan vaan letkun lähtö ja takaisinisku venttiili kun onhan siellä mun ymmärryksen mukaan alipainetta niin pitkään että turbo herää .Ylävesiletkun/ termarin ajattelin toteuttaa samalla tavalla kun tässä http://i239.photobucket.com/albums/f...tysletkut1.jpg ja laittaa tollasen bmwn letkujen väliin tulevan termarin
|
Meinasitko ottaa alipaineen ainoastaan yhdestä imusarjan putkesta vai kaikista neljästä?
|
Yhdestä olen miettinyt .Pitäiskö ottaa useammasta ?
|
Nyt mallailin bensaletkuja ja paineensäädintä konehuoneeseen ja alkaa vähitllen imupuolelle tulee ahdasta .
http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0001-12.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0002-10.jpg Huomenna käyn tilaamassa bmwn termarin ja teen veden kierron valmiiksi kun pakosarja on parhaillaan työn alla .Ostin tänään kaverilta Fmin säädettävän kierroksen rajottimen ja vedin sen piuhat iltahommina ja kompura koteloa tulul tossa kans kiillotettua mut on viel pahast kesken .Marraskuu lähestyy uhkaavasti ;) |
Kuinkahan tuo bemarin termari toimii noin asennettuna? BMW:ssä se on näin ---> http://bmwfans.info/parts/catalog/E2...t_water_hoses/
Eli taivutettu pää kanteen, keskeltä vesipumpulle, ja suora pää alavesiletkuun (jäähdyttimeen). sisua45 nyybinä |
Hmm en kyllä osaa nyt sanoa mitenhän käy .No huomenna näkee vähä kun on osa kädessä .Mutta iahn vastaavaltahan toi vaikuttaa kun toi mallikuvan termari
Tollanen kuva löyty viel koneelt missä näkyy miten ton vedern pitäis mennä http://i239.photobucket.com/albums/f...steenkulku.jpg |
Tuossa tulee termostaatille veden kiertosuunta eri päin kuin bemussa.
Mistä autosta tuo kuva on? Onko tietoa kuinka se on toiminut? |
Toi on joltain jenkkiläiselt sivult bongattu samurai toimivuudesta ei ole tietoa .Mut toimiskohan se sit jos pistäis ton termarin toisin päin ?
EDITTI: mut toi jenkki kuvassa olevaa termaria on käytetty noissa valmiis prätkän kaasari paketeissa esim http://www.4wdandsportutility.com/te.../photo_01.html noista kuvista löytyy vastaavan mallinen |
Hmmm, tämä on vähän hankalaa, kun en tunne suzukin konetta. :rolleyes:
Imu kanavien välistä kannesta, vesi menee imusarjaan? Ja minne siitä? Minne alavesiletku menee? Missä on termostaatti? Nämä kysymykset siis susun vakiokoneesta. Tuleeko sulle kannen kylkeen vesiputket? Mahtuuko ne olemaan noilla imusarjoilla? Kuka, mitä ja miksi? :D |
termari on vakio imusarjassa heti ylävesiletkun jälkeen ,Alavesiletkulla oma lähtönsä ja vesi kiertää kanavien välistä sitä imusarjan takaosasta lämppärinsäätimelle ja siitä alavesiletkun lähdölle menee jouku piiri
EDITTINÄ muistin virkistystä |
Eli suzukissa on termari kuumalla puolella, bemussa se on kylmällä.
Kai se periaatteessa toimii noinkin, kuin on noissa jenkkivirityksissä. |
Tänään tuli pakosarja kotia ja oli oikein hieno Ja heti pikaista asentelua
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0006-9.jpg ja sit viel turbon kanssa http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0007-6.jpg Downpipen kanssa tulee vähä ahdasta mutta kyllä se siihen mahtuu .Nappasin myös tänään kaverin purku camrystä takasinisku venttiilin tohon jarrupääsylinterille |
Komea pakosarja, mutta aika kaukana roikkuu. Pakosarjan vaarnat ovat varmaan M8? Ne vaan alkaa olla aika kovilla kun tulee lämpöä, ja puhallin roikkuu kaukana.
Ei olisi paha idea vaihtaa vaarnat M10 kokoiseksi. Jos vaan sopii. Muttereita saa kyllä (vaikka multa) 14 ja 15 mm avain kannalla. Mä kun aina jauhan noista vanhoista bemuista, niin 2002 turbossa on juurikin 2 mm paksummat pakosarjan vaarnat kuin vaparissa. :) |
Pitää koittaa vaihtaa noi m8 vimestään tos toises konees m10 .Laipasta laippaan toi väli on jotain 13cm tms .Olis kai sen turbon voinu lähemmäski laittaa mut toi vaikutti parhaalt paikalt aikanaan lähinnä öljyfilsun kannalt .Tos swiftin tehostimes oli muute takasin iskuventtiili jo ittessään huomasin kun askartelin
|
Tue turbon yläosasta koneeseen vanttiruuvilla jossa uniball nivelet kummassaki päässä. Niin meinaan ite tehä käyttis mersuun jossa pakosarja, turbo sun muut härpäkkeet painaa joku +40kg. Onko toi turbon pakopesä tommosella pyöreällä samanlaisella reijällä kun tos pakosarjas?
|
Joo jonkunnäköstä tukea oon tohon miettinykki tekeväni .Kyllä turbossakin on pyöreä reikä
|
1 Liiteet
Tässä kuva turbon tuennasta. Yksinkertainen ja säädettävissä. Vois hyvin toimia sun projektissa.
Liite 7974 |
Jotain vähä vastaavaa tossa tänään ideoin kun vaihdoin kuskin puolen moottorintukikumin
|
Tuli tässä viikonlopun aikana hierottua tohon pakosarjaan meikäläiselle tyypilinen viimeistely eli kiillotin putket ja maalasin laipat vaikkein ne nyt pitkään tolta näytäkkään http://i239.photobucket.com/albums/f...meisteltyn.jpg ruuvasin sen tossa jo sateiden välissä koneeseen kiinni.Kovasti oon miettiny että mistähä vehkeestä sais isomman jäähyn tohon keulalle kun on alkuperäinen aika pienehkö ja ainaki mun syylari näyttää jo siltä että uutuden kiilot on jo hävinny
|
Perhana tästä tulee komia. Kyl se on niin että ahdin määrää tahdin. Varmaan kivat suhinat irtoo. Itellä koneremontin jälkeen vakiosyylärillä lämmöt tippu noin 5 astetta mitä ennen remppaa. Isompi syyläri kyllä jossain vaiheessa olis hyvä.
|
Mulle tulee luultavasti 123 koppasesta mersusta syyläri. sopii nätisti ojaus simpukan ja rungon väliin. ainut ongelma on tuo korkeus, jos laittaa niin että konepelti menee kiinni niin tulee parisenttiä rungon alapuolelle ja mulla on konetta siiretty 13cm eteenpäin niin ei voi kallistaa taaksepäinkään.
|
Joo kiitoksia vaan kehuista siistiä jälkeä yritetään tehdä kun nuoruuden innolla vielä jaksaa.
Pitääki koittaa jostai nähdä tollanen mersun syylari kun tilaa on kun nakkasin alkuperäsen flektin pois ja tilalle tulossa ohut sähköflekti |
Pient hiljais eloa ollu nyt tän rojketin suunnalla kun on ollu kaikennäköstä hässäkkää .Mutta osia tullu vähä hankittua : Apexin vapari ja HKSn dumppi http://i239.photobucket.com/albums/f...ppijafilsu.jpg .Kori puolelle rupesin tekemään tollasia kuitu levikkeita mallina käytten samurain takalevikkeitä http://i239.photobucket.com/albums/f...Kuitukaari.jpg .Kyllä tää tästä vähitellen
|
jaa kaaret jotka lähetin ovat päässet jo uuden malliksi :)
|
Joo tossa eilen illalla mallasin jo vähä paikalle http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0001a-2.jpg
|
Komea on, aloin harkita autosuunnistuksen ajamista jollain vastaavalla Suikalla...
|
[QUOTE=Suzukisj410K;608663]
Eiks omat alkuperäiset muoviset levikkeet olis riittäny? P.S. Melko tuju annos ihmekuusia ja karvanoppaa taustapeilissä. :eek: |
Noi 410 alkuperäiset jäi jonkun senttiä liia kapeeks ja samurain levikkeet oli peltiä niin päätin sit tehdä kuidusta niin helpompi kiinnittää .Ja kuusiahan ei voi koskaan olla liikaa :D
|
Tänään hain kaverin projekteista ylimääräiseksi jääneet vähänkäytetyt Cranen fireball xr3000 sytkän hilut ja bilteman suurteho puolan .Jakajaan tulevat hilut ruuvasin tänään irtonaisena olevaan jakajaan http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-7.jpg että näki miten ne siihen löys paikkansa .Pitää kattoo huomenna että ottaako ton kiinni olevan jakajan irti ja asentaa noi hilut irrallaan vai jakajn ollessa kiinni . http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0007-7.jpg sytkän ohjain boksin ruuvasin tohon tulipeltiin puolan viereen kiinni .Huomenna pitäis viel laittaa kaikki puolan sytkän ja rajottimen (kopissa oleva säädettävä FMI 4.3) .Myls turbon ilmanottoon on osat hankittuna .Kyllä tää tästä vähitellen :D
|
Joo tänää otin ton kiinni olevan jakajan irti ja asentelin noi loput osat sinne ja just kun olin menos asentaa takasi nii vettä rupes tulee oikein ankarasti :( et asennus siirtyy huomiseks .Turbon ilman oton mallasin tänään ja viel kun saa filsun asennus jalan hitsattua niin se olsi bueno .Coolereita kattellu tässä kans ...:D
|
Tehdääs pikku päivitystä tännekki vaikkei se ketään kuitenkaa kiinnosta :D : Projekti on tällä hetkellä kirjaimellisesti jäissä kun on lunta satanu toho pohjolan talliin aika runsaasti ja käyttikseks hommattu dexu vieny aikaa mutta sytkä tuli asennettua tossa aikoinaan ja ahtopaineen säädin on kanssa odottamassa tuol laatikos et ilmat lämpenee .Että ei täällä vielä olla luovutettu vaikka hiljaiseloa onki harjoitettu tällä saralla :D
|
Kiinnostaa kiinnostaa!!! laita ihmeessä juttua tänne. itekki pitäs laittaa taas tarinoita tänne:)
|
Joo kai tää tästä taas vähitellen .ahtopaineen säädintä rupesin asentelee laittamal sen hukkiksen letkun väliin tulevan mötikän kiinni ja ilman suodattimelle kaveri vääns mulle asennus jalan. Viel pitäis vähä kaventaa putkee ja siistiä sauma ja väri pintaan niin sais ilman oton kasattua .Jospa sitä viiknoloppuna sais sen verta aikaseks
|
Mitäs tälle projektille kuuluu? tarinaa ja kuvatuksia odotellaan
|
Tää projekti on nyt toistaseks vähän pysähdyksissä. Käyttiksenä oleva dexu corolla kaipas tossa kevät talvesta laittoa aika paljon ja tällä hetkellä se on hitsattavana ja sitten heinäkuussa kutsuu intti.Mutta kyllä tässä kaikkee pient on tullu tähänkin kerättyä hyllyyn .Tulee kyllä jatkumaan heti kun aika ja rahatilanne sen sallii =)
|
Oljy
Mistä laitoit tulo letkun turbolle. Ts. mistä oljyn turbolle otit?? http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon11.gif
|
Mitäs tälle kuuluu? Onko tulilla jo?
|
Onkos tää edistynyt? mielenkiintoinen rojekti nääs.. :)
|
15.5.2010 oli viimeisin viesti topicin alottajalta, on taitanut jo unohtaa tän palstan....vai ?
Olis mielenkintosta kans tietää tästä projektista lisää et missä kunnossa jne.. |
Lainaus:
katoin kanssa, että jonkun verran on aikaa viimesestä, mutta eihän sitä koskaan tiiä ....:D |
Sivu luotu: 00:05 (GMT +2). |