![]() |
HA verotuksesta (etenki maasturit)
Nää on niit kivoja aiheita ja köyh.. varallisesti rajoitteisia kiukuttaa.. Kuten muakin aivan helvetisti.
Ja sitte tää aihe sopii tänne hyvi, koska diesel-henkilö-maasturithan ne vasta verottajan hymyä levittääkin. Oon vaan tuossa siis miettiny, että millä perustellaan sitä, että joudutaan maksamaan noista monen henkilön vehkeistä huomattavasti suuremmat verot, kun esim huoltoauton(veronkiertolaite=kohtuu turha) ja pakun jnejne.. On tietty selvää, että pakut ja lava-autot tms on "kuorma-autoja", jotka siis on hyötypelejä. Ja sen takia ihan selvää, että on pikkuverolla. (Mut todella perseestä noi pitkähyttisten lava-autojen verotukset. Sehä on esim mökki- tai matkareissussa ihan helvetin kätevä. Saa roinat ja koko perheen mukaan yhteen autoon. Tosin siitä saa maksaa sen 6-700€ veroja vaan siks, että saa maksaa naftastaki sen noin puoltoista euroo litralta.) Henkilöautosta taas hullua maksaa sen 3-700€ veroja. Tottahan on, että dieselit on pieniruokaisempia, mut silti. Ajatellaas esim työmatkaliikennettä. Vaikkapa täällä Turun nurkilla, kun moni käy työssä Paraisilta Turussa tai toisinpäin (matkaa 15-30km/suunta). Aika harvassa autossa on yhtä heebaa useampi ns kimppakyytinä. Porukkaa tulee vastaan yksin yhellä autolla. No, eipä silti, tuskin tuo verotus tuota asiaa muuttais, mut nyt jokaisella tarttis olla lava- tai pakettiauto, jotta ei tarttis maksaa HA:n veroja. Eli esim kimppakyydit olis aika mahottomia. Siis diesel-vehkeillä... Mä ymmärrän siis hemmetin hyvin sen, että pakut ym "hyötyvehkeet", joilla kuskataan jotain roinaa tai on tarkoitettu siihen hommaan, ni ovat "pikkuverolla". Mut eiks se sitte ole millääntavalla hyödyllistä että on mahollista henkilöautoon ottaa auto täyteen porukkaa ja ajella sen kans? (ja maailma pelastuu. :P) Vero sellaisille, joilla on sellaisia "turhia" vehkeitä, jotka muutenkin maksaa.. Esim joku kakspaikkainen sporttipeli. Sehän se vasta turha laite on. Hauska tottakai, sitä en kiellä, mutta siis.. Turha. Jos itelläni ois varaa ja mielenkiintoa hommata moinen lelu, nii olisin siitä valmis maksamaa kans. Tai olisi oltava valmis maksamaan. Näihin turhiin ei mun mielestä kuulu harrastepelit, jotka on maastureita tms.. Ja henkilömaasturit ny muutenki on henkilövehkeitä.. Nojoo.. Olis se aika mutkikasta, mut silti. Täs kirjoitellessa unohtu varmasti jotain oleellisia pointteja, ja teksti voi sen takia jäädä vähä vajaaks, mut lueskelen sen läpi varmaan täs jossai vaihees, kun joku jotai kommentoi, niin keskustellaan sitte mielipiteistä tarkemmin. JOlleki tai johonki tarttis saada menemää sana, koska kohta jopa me pullamössösuomalaiset noustaan barrikadeille, koska ei tää voi näin mennä. Vois jopa miettiä jotain muuta maata, jonne vois muuttaa, jossa olis elämä hiukan vähemmän "rajoitettua" ja järkevämpää, kun tääl. Mitään hienoo tai tehokasta tai toimivaa ei tääl saa kehittää. Muuten tulee joko verottaja tai joku muu taho, joka sanoo, että "toi on hauskaa, sen on pakko olla kiellettyä jollain pykälällä" :D Sain ainakin avautua. toivottavasti joku edes ymmärtää. PS. itelläni on siis TDI-Passatti, jolla tule noin 100km kilsoja päivässä ja silti vituttaa maksella sen 500e veroja tosta laitteesta. IHan vaan siksi, että pääsee käymään töissä sen kanssa. Kelestana! |
Jee tähänkin hommaan, ostin viime viikon torstaina emännälle HDJ80:sen ja siihen verot on vcaatimattomat 822€ vuodessa, taitaa ens viikolla muuttua huoltoautoksi, toisaalta olis kiva 9-paikkaisena, mutta...
|
Lainaus:
Lueskelin noita eduskunnan juttui tossa ja tuli tollaine.. Mitäs tää käytännös meinaa...: http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...0_2007_p.shtml Ymmärrän kyll älukemaani, eli esim passat olis tuon mukaan taulukossa 2 kohdassa 1601-1700kg, joka olis 34snt/pv, joka olis vuodessa 124e.. Ei toi paha olis. Mut koska moine tulee voimaan? Kun en nii kauheesti ole seurannu noita eduskunnan juttuja, niin meinaako toi "Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana." ny sitä,että kukaan ei tiedä, koska moinen.. :) |
meillä on passat tdi farmari nelivetoinen, ja sen vero on yhteensä 650 euro vuodessa, ja nyt kun naftan hinta on melkein sama kun bensa, se on siinä ja siinä jos se enää on mitään hyötyä ajaa dieselautolla vaikka tässä talossa tulee ajettu reilu 25tkm vuodessa..
Mutta jos tuo uusi laki tulee voimassa se voi sitten olla eri asia.. Lueskelin noita eduskunnan juttui tossa ja tuli tollaine.. Mitäs tää käytännös meinaa...: http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...0_2007_p.shtml |
Lainaus:
|
auto on vuosimalli -02
omamassa: 1710kg, kokonaismassa: 2220kg Ja kokonaismassasta vissiin tulee laskettu se vero? Lainaus:
|
Mun Sprintterin matkailuautomuutos keskeytyi, kun törmäsin tuohon samaiseen lakiehdotukseen. Silloisten tietojen perusteella vero oli tullut menemään kokonaismassan mukaan eli 3500kg= 485€/vuosi ja tämä vain siksi että sais rajoittimen pois...jäi muuttamatta
Tuon linkin mukaan kuitenkin pakettiautot ja matkailuautot verotetaan kaikki 35sen/päivä eli 128€/vuosi mikä on kohtuullista.... Paljos olikaan kantavuus bensakoneissa Chevy vanissa missä on pehmeet penkit ja on rek. h-a:ksi.... Ja eikös tässä ole kysymys ajoneuvoverosta? Käyttövoimavero on eriasia ja tulee vielä tuon päälle dieselautoissa. |
Lainaus:
Nythän (minäkin) maksan veroa autosta ja polttonesteestä. Huomasin hauskan homman (OT), Rangessa saa muutettua todella helposti Efi:n LPG:lle (kaasulle), mutta Suomen ah niin hienon verorakenteen, maksaisin KÄYTTÖVOIMAVEROA (eli suomeksi dieselveroa) bensiinimoottorista, josa poltetaan maakaasua (ja pienennetään päästöjä):rolleyes::eek::D:p:mad::(:confused:http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon4.gif Ei tässä kohta tiedä, että itkeäkkö vai nauraako |
Lainaus:
Ja noita ei eroteltais enää, koska on tosiaan tuo nafta ja bensa nii lähellä toisiaan hinnassa.. |
Ehei.... Valtio ei luovu niin hyvästä tulonlähteestä kuin käyttövoimavero. Tuon muutoksen on tarkoitus tuskin on halventaa autolla ajamista....
Linkissä puhutaan kokoajan "perusverosta". Haiskahtaa kovasti että "dieselvero" napsahtaa päälle... No 2010 se viimmeistään selviää. |
Katainenhan sanoi alkutalvesta, että käyttövoimaveroon ei tule muutoksia, sen sijaan autovero tulee porrastumaan CO2 päästöjen mukaan
|
Lainaus:
On tää vaa hieno maa... Mut kaipa tuo sit kertoo loput. Vitun jaarittelua tuo Kataisen selittely.. Muute vois ruveta pyrkimään eduskuntaan, mut kun ei osaa tota selittelyn taitoja nii hyvi. :| http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...5_2008_p.shtml |
joo kyllä tänä päivänä saa olla melko reilusti ajoja että diesseli kannattaa.varmaan jossain päin suomea 95 ja diisseli jo samoissa hinnoissa.ja jos sillai vielä laskee esim:2002-2005 tai uuden diesel ja saman ikäisen bensa autojen hankinta hinnan ja sitten niitten jälleen myyntiarvon.huollot jne.oikeasti ihan perseestä tuo diesel autojen verotus!!
|
Lainaus:
Ja diisselin kannattavuudesta, ite ajelisin diisselillä mieluummin vaikka se olis kalliimpaa kun bensalla ajelu. Sen verran mukavempia koneita ajella. :rolleyes: Edit: Tähän vielä lisäyksenä että maakaasulla moisia hirmu-polttoainemaksuja ei tule. |
Lainaus:
Kannattanee siis pysytellä nykyisin pikkuverosessa pakussa, se on jatkossakin samoilla taksoilla kun nykyään jos tuo esitys tulee tuommoisenaan voimaan. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA...oneuvovero.pdf |
Noooh,älkää nyt olko noin kriittisiä verojen suhteen.
Niitähän on mukava maksella ja se on vieläpä hyödyllistä: mustalaiset,ryssät ja muut vitun spurgut,jollainhan niidenkin on elettävä ja liikuttava...:rolleyes:;) :o:o |
Lainaus:
|
Jaa! No pitäsköhä sit pikku hiljalleen muutella vaik oma läjä huoltoautoks ku ei sillä takapenkillä mitään käyttöäkään yksin elävälle oo...
|
Lainaus:
Meillä emännän kans sama pala purtavana: ajellakko tuolla "suurella verolla" vaiko laittasko "pikkuverolliseks". Tarviiks huolto autoon muuta kun yhen ns. kiinteän työkalun? ja takapenkit tietysti veks..? ...Kyllä, Ihanan kallistahan tämä on... :) |
Lainaus:
|
Olen tässä ihmetellyt, että miksi ei maastureita ole rekisteröity enempää esim. 3+3 pakuiksi silloin, kun se oli vielä mahdollista. Nykyään tuntuu olevan esim Hj-60/61 enemmän 3h huoltoautoina kuin 3+3 pakuina. Onko vero noussut nykyään niin paljon vai? Niin ja eikös sillä hj-pakulla saa ajaa 80km/h, kun ha saa 120km/h?
|
henkilöautolla saa ajaa 120km/h jos rajoitukset antaa myöten ;)
|
ot -MaTTi- muute vois selvittää sen et kui painava paku saa olla et ei tuu 80 lätkää persiisee missä menee rajat ja onko muuta rajaa niillä esim mulla on nyt -92 t4 ni sillä saa päristellä minun tietääkseni tie kohtaisten rajotusten mukaa ja se painaa 1630kg omamassa ja suurin sallittu kokonaismassa 2800kg ja mite ne satasen lätkät jaetaa?? vai onks ne vaa linja-autoille
|
Siis saako uudehkon maasturin katsastettua kahden hengen pakuksi?
|
Ennen se oli ainakin niin että jos omamassa pakettiautolla on alle 1800kg ei tarvitse olla 80 lätkää..
Lainaus:
|
Olikohan se niin ettei tule painavampaankaan autoon lätkää jos on ABS-jarrut...sellainen muistikuva on jäänyt jostain.
|
80-lätkä tulee, jos omamassa 1850kg tai suurempi. Auton saa muutoskatsastettua 100km/h autoksi, jos siinä on kuljettajan turvatyyny ja ABS-jarrut.
|
Tässä vielä aihetta sivuten kuivaa lakitekstiä:
Annettu Helsingissä 11 päivänä toukokuuta 2006 Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, muutetaan ajoneuvojen käytöstä tiellä 4 päivänä joulukuuta annetun asetuksen (1257/1992) 3 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on asetuksessa 1243/2002, ja lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on asetuksessa 291/1998, mainitussa asetuksessa 1243/2002 ja asetuksessa 544/2003, uusi 1a momentti seuraavasti: 3 § Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset 1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on: a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h; b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h; c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin, 100 km/h; d) linja-auton (M2- ja M3-luokka) 80 km/h, kuitenkin 100 km/h, jos linja-auto on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella eikä siinä ole seisovia matkustajia; e) moottorikäyttöisen ajoneuvon, jonka vähintään yksi akseli on jousittamaton, 60 km/h; tämä rajoitus ei kuitenkaan koske alkuperäiseltä malliltaan ilman takajousitusta olevaa moottoripyörää (L3e- ja L4e-luokka); f) mopon (L1e- ja L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) 45 km/h, pienitehoisen mopon kuitenkin 25 km/h; g) moottorityökoneen ja muun traktorin kuin liikennetraktorin sekä moottorireen ja muun maastoajoneuvon 40 km/h, moottorikelkan moottorikelkkailureitillä kuitenkin 60 km/h; h) liikennetraktorin 50 km/h; i) ajoneuvon, jossa on rautaisia telaketjuja tai muunlaisia kuin ilmarenkain varustettuja pyöriä, 20 km/h. 1a. Ehtona matkailuauton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että matkailuauton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100 ja että matkailuauton on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset. Tämä asetus tulee voimaan 22 päivänä toukokuuta 2006. Ennen asetuksen voimaan tuloa ensi kertaa käyttöön otettua nopeusluokkaan 100 km/h hyväksyttyä matkailuautoa saadaan 3 §:n 1a momentin nopeuskilpivaatimuksen estämättä käyttää 31 päivään lokakuuta 2006 asti. Helsingissä 11 päivänä toukokuuta 2006 Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen Osastopäällikkö, ylijohtaja Harri Cavén Kannattaa vilkaista siihen rekisteriotteeseen, että mitä siellä mainitaan ajoneuvoluokan kohdalla. Aikas moni N1 -luokan autolla ajeleva huristelee tietämättään moottoritiellä yli 100km/h:n nopeutta! Tätä ei aina tule ajatelleeksi, kun ajelee letkassa 120 mittarissa. |
Lainaus:
Mulla ei ainakaan sanottu mitään leimalla vaikkei vanis sitä olekkaan.... ;) -- SukiSuki -- |
Lainaus:
Ja tosiaan nopeus nousee sataseen ja tarrat poistuu jos autosta löytyy ABS+kuskin airbag. Tällöin rek.otteen erikoisehdoista löydyttävä teksti "Nopeus 100 km/h". Ja SukiSuki ottaa isommat sakot jäädessään kiinni ylinopeudesta. ;) |
Lainaus:
Niin mut kun sitä ei ole minun aikana autossa ollu eikä sitä ole katsastuksessa vaadittu niin minkä minä sille voin??? Tyhmä kun olen niin tietty kaikilla pakuilla saa 100 ajaa jos ei lätkää oo.... ;) |
Sivu luotu: 01:01 (GMT +2). |