Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tojo 4.0 vs sevy 6.2? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166746)

könpiä 02.11.2021 17:39

Tojo 4.0 vs sevy 6.2?
 
Terve. Kauaskantoisena suunnitelmana on JOSKUS rakennella maasturi tyyliin purkamalla kaikki ja kunnostamalla ja tekemällä vimosenpäälle ettei heti enskatsastuksee tarvi alkaa runkoa hitsaamaan.. Autoksi pitää katella joku sopiva klassikko mikä joskus tulee vastaan (K5blazeri, defender,BJ tms) aluks mietin että olis komiaa lyädä tojoHJ:n 4.0 moottori pellin alle koska ne on ikiliikkujan maineessa ja vääntöäkin on. Sitte ajattelin että ehkä se moottorikin pitää avata jokatapauksessa ja vaihtaa sieltä kulutusosat. Sitte tuumasin että kun aluksi näitä sevyn 6.2 ja vastaavia en noteerannut kun jäänyt vähä semmone kuva että miljoonan ajettuna voi olla vähä mitä sattuu mutta että jos sen koneremontin tekee jokatapauksessa niin eiköhän tuollainenkin sinne pellin alle vältä. Mitä mieltä ko moottoreista ollaan ja saa toki jotain muutakin ehdotella. Diisselissä kuitenkin pysytään..

tekniikkamies 02.11.2021 19:05

HJ61:sessä on moottori asiallinen vakiona. Jos Blazerin haluat, kaveri olis viimeks myyny sellasen ja kai se vieläkin on tallella.

Hcet 02.11.2021 19:51

Onko pakko olla Tojotan tai chevyn kone?
Pienemmällä budjetilla saisit tehokkaamman, luotettavamman ja kaikinpuolin viksumman tuloksen esim. Bmw:n M57 moottorilla.

könpiä 02.11.2021 21:01

Ei o pakko olla tojo tai sev, muitaki sopii ehdotella, ne nyt vaan itellä ollu mieles. Bemari moottoreista en oikee mitää tiä ni niitä ei tullu mietittyy..

Ja kiitos tekniikkamiehelle. Kyllä saa yv:nä tarjota blazeria, vaikei tämä mikään ostoilmotus ollutkaan, ja vaikken projektis ihan lähiaikoina oo alottamassa muutenkaa mutta jos sopiva aihio tulee voihan sen ostaa jo valmiiks.

tekniikkamies 02.11.2021 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja könpiä (Viesti 1452393)
Ei o pakko olla tojo tai sev, muitaki sopii ehdotella, ne nyt vaan itellä ollu mieles. Bemari moottoreista en oikee mitää tiä ni niitä ei tullu mietittyy..

Ja kiitos tekniikkamiehelle. Kyllä saa yv:nä tarjota blazeria, vaikei tämä mikään ostoilmotus ollutkaan, ja vaikken projektis ihan lähiaikoina oo alottamassa muutenkaa mutta jos sopiva aihio tulee voihan sen ostaa jo valmiiks.

Jos välttämättä pitää Blazeri saada, voin neuvoa yhteystiedot. Kaveril isompii hankkeita, mut jos on tosiostaja, saattaa myydä. Omasta mielestä maastossa pääsee ajelee helpoiten esim. Toyotalla, jossa sopiva moottori valmiina.

Netissä näkyy vaikka ties mitä Duramax Patroleja. Itsel on sellanen käsitys, et tarvii enempi lyhyitä välityksiä kuin vaik 700 hevosvoimaa.

offroadjouni 03.11.2021 06:38

Jokainen tekee tietysti mitä itse haluaa, mutta minulla ei tulisi mieleenikään vaihtaa Toyotan 2H tai edes 12H-T -konetta Blazeriin. Jos Blazer muuten miellyttää, niin 2000-luvun LS-moottori on paljon parempi vaihtoehto. Mutta jos väkisin haluaa dieselin, niin sitten ei auta kuin laittaa joku sellainen...

tekniikkamies 03.11.2021 06:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1452399)
Jokainen tekee tietysti mitä itse haluaa, mutta minulla ei tulisi mieleenikään vaihtaa Toyotan 2H tai edes 12H-T -konetta Blazeriin. Jos Blazer muuten miellyttää, niin 2000-luvun LS-moottori on paljon parempi vaihtoehto. Mutta jos väkisin haluaa dieselin, niin sitten ei auta kuin laittaa joku sellainen...

Mä antasin olla kummankin koneen siellä missä se on alunperin. Vakio Blazer ei kulje kauhean hyvin maastossa, eikä 6,2 diesel ole äärimmäisen tehokas.

Mielestäni Toyotan turbomallin kutonen jaksaa pyörittää jo kohtuullisia maastorenkaita. Jollain se on BJ:ssä.

bluevan 03.11.2021 10:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1452399)
niin 2000-luvun LS-moottori on paljon parempi vaihtoehto. ...

Ja kone mille voi juottaa viinaa

toyopet 03.11.2021 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1452389)
Onko pakko olla Tojotan tai chevyn kone?
Pienemmällä budjetilla saisit tehokkaamman, luotettavamman ja kaikinpuolin viksumman tuloksen esim. Bmw:n M57 moottorilla.

Mielikuvissa ei yhdisty kirjaimet BMW luotettavampaan.
No mielikuvia, ei välitetä niistä.


Mutta onhan nuo toyotan ja chevyn koneet aika painavia ja laiskoja, jos oikein ajatellaan. Haittaako se sitten...
2H taitaa olla reipas 100hv ja 12H-T sitten reilu 130hv? 6.2 perusversio kanssa siinä 130-140hv luokassa.

TimoV 03.11.2021 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1452410)
Mielikuvissa ei yhdisty kirjaimet BMW luotettavampaan.
No mielikuvia, ei välitetä niistä.

M57 on melko pomminvarma laite. Bemarin paras mylly.

tekniikkamies 03.11.2021 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1452410)
Mielikuvissa ei yhdisty kirjaimet BMW luotettavampaan.
No mielikuvia, ei välitetä niistä.


Mutta onhan nuo toyotan ja chevyn koneet aika painavia ja laiskoja, jos oikein ajatellaan. Haittaako se sitten...
2H taitaa olla reipas 100hv ja 12H-T sitten reilu 130hv? 6.2 perusversio kanssa siinä 130-140hv luokassa.

Tuol on esim. aika hyvän näkönen 80-sarjan Toyota:
https://forums.offipalsta.com/showth...148226&page=11

Jos haluaa ajaa päästä, ehkä tarpeeks uudesta kannattaa tehdä. Kokeilin halpaa 3,2 did Pajeroa ja siinäkin oli tehoa ihan hyvin jos saa välitykset lyhyemmäksi. Olikos se 5000 egen luokkaa.

Hehhee tuol on miehekäs mosa:
https://youtu.be/t1wRK4TEmQE

Hcet 03.11.2021 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TimoV (Viesti 1452411)
M57 on melko pomminvarma laite. Bemarin paras mylly.

Juurikin näin. Alkupään malleissa oli 184hv vakiona ja niistäkin saa helpolla 300-400hv väliin tehot ja voimansiirron palottelevan väännön. Noita alkupään myllyjä saa hakea 100€. Kokonaisen auton saa 500€. Vakiona kestää isältä pojalle ja viritettynäkin pidempään kuin vakio 4.2 tai 6.2 saatikaan jos jompaakumpaa menet virittämään.

tekniikkamies 03.11.2021 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1452416)
Juurikin näin. Alkupään malleissa oli 184hv vakiona ja niistäkin saa helpolla 300-400hv väliin tehot ja voimansiirron palottelevan väännön. Noita alkupään myllyjä saa hakea 100€. Kokonaisen auton saa 500€. Vakiona kestää isältä pojalle ja viritettynäkin pidempään kuin vakio 4.2 tai 6.2 saatikaan jos jompaakumpaa menet virittämään.

Jos haluaa rakentaa, se on oma juttunsa, mutta eikös nykysin ole vaihtoehtoja jossa mosassa tarpeeksi tehoa valmiina. Voi rakentaa maasto-ominaisuuksia. Leimakonttoril voi olla mielipiteitä muutoksiin.

Ymmärtäsin mosan vaihdon jos modernisois vaik mäyris Volvon.

Hcet 03.11.2021 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1452417)
Jos haluaa rakentaa, se on oma juttunsa, mutta eikös nykysin ole vaihtoehtoja jossa mosassa tarpeeksi tehoa valmiina. Voi rakentaa maasto-ominaisuuksia. Leimakonttoril voi olla mielipiteitä muutoksiin.

Ymmärtäsin mosan vaihdon jos modernisois vaik mäyris Volvon.

Aloituksessa oli puhe aihion hankkimisesta ja sinne jonkin tekniikan istuttamisesta. Ainoa rajaus oli että pitää olla diesel.

Metsäajoa jos miettii niin jakolaatikon välitys on konetehoa tärkeämpi, mutta jos tekniikan vaihtoa on tekemässä niin kannattaako silloin nähdä vaivaa laitamalla huonompi ja ostohinnaltaan kalliimpi kone? Sillä tässä muitakin vaihtoehtoja esitettiin. Tuollainen M57 vakiona on halpa ja varma. Tehoa on varmasti tarpeisiin ja jos tuntuu että ei riitä lisää on saatavissa.

tekniikkamies 03.11.2021 17:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1452418)
Aloituksessa oli puhe aihion hankkimisesta ja sinne jonkin tekniikan istuttamisesta. Ainoa rajaus oli että pitää olla diesel.

Metsäajoa jos miettii niin jakolaatikon välitys on konetehoa tärkeämpi, mutta jos tekniikan vaihtoa on tekemässä niin kannattaako silloin nähdä vaivaa laitamalla huonompi ja ostohinnaltaan kalliimpi kone? Sillä tässä muitakin vaihtoehtoja esitettiin. Tuollainen M57 vakiona on halpa ja varma. Tehoa on varmasti tarpeisiin ja jos tuntuu että ei riitä lisää on saatavissa.

Mä oon tullut autojen ohel vanhaks kun ei into riitä rakentamiseen. Nyt on kolme autoa rikki. Uudemmas Hiluxis vissiin startti mennyt paskaks ehkä hiilet. Jumper 2,8 HDI ihan hyvä kone, mut ajonesto meni pääl ja katkas kamelin selän. Uudet sähköjutut hanurista kun ikääntyvät.

Mun idea olikin olla vaihtamatta konetta, hommata sopival koneel auto, vaihtaa vaikka välityksiä jos intoa on.

Hcet 03.11.2021 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1452419)
Mun idea olikin olla vaihtamatta konetta, hommata sopival koneel auto, vaihtaa vaikka välityksiä jos intoa on.

Tää on se kaikkein helpoin. Hankkia hyvä aihio ja panostaa voimansiirtoon sekä alustaan.

Silti kone ideaa annoin alkuperäiseen aatokseen sen sijaan että olisin neuvomassa kuinka kannattaa tehdä. Rakentaminenhan se näissä hommissa on yksi suurista iloista. Se jos sinä olet loppu autoihisi etkä jaksa rakentaa ei meinaa etteikö muilla voisi olla intoa;)

Ei ole yhtä oikeaa autojen rakentelussa.

Lainaus:

Uudet sähköjutut hanurista kun ikääntyvät.
Niin ne on nuo mekaanisetkin jutut. Se että jokin on outoa/uutta ei tee siitä suoraan paskaa;)

könpiä 03.11.2021 17:56

Noniin täälähän on tullu paljonäkemyksiä. Eihän se "järkevin" vaihtoehto oo lähtee ko. projektiin mutta tommosen alusta loppuun projektin aijon joskus tehdä. Syy ei oo se että pääsen ajaa autoo vaan just se rakentamisen "riemu" ja sitten tietää mitä se auto on syönyt kun kaiken on purkanu ja kunnostanu ja iskeny takas kasaa😌 ja se miks konetta erikseen mietin ni on jo pari kiinnostavaa koppaa tullu vastaa mitä myyty ilman moottoria tai kiinnileikanneen kanssa niin että aatellu et jos moottori erikseen pitää ostaa voi senki valita.. ja täytyy sanoo että tuo m57 bmw alko kyllä kiinnostelee!

tekniikkamies 03.11.2021 18:40

Mä oon aikaisemmin päivittänyt autoja eri koneilla kuin alunperin. Nyt saatavil olevat autot on mun makuun koneiden puolesta tarpeeksi hyviä jos kuluja ei lasketa. Hidasajossa, jossa off road piirteitä, olen eniten kaivannut lyhyitä välityksiä.

Netis on videoita kun jotkut on tehnyt Patroleista tehoversioita:
https://youtu.be/8gOfxaDETGI

Bemarin konetta on myös:
https://youtu.be/e4dRLBG36to

Kauheista tehoista ja muutoksista ei ehkä Suomes leimal tykätä. Jos saa ajaa vaan metsäs, ehkä ei kovin isoja tehoja tarvi. Jos mäkin saisin katulaillisena tehomallin vehkeen kuten noi Patrolit, ni onhan ne makeita.

Hcet 03.11.2021 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1452427)
Kauheista tehoista ja muutoksista ei ehkä Suomes leimal tykätä

Nykymääräykset ei rajaa millään lailla iskutilavuutta ja tehoakin saa monesti tulla monin kertaisesti alkuperäiseen nähden.
Ja ainahan voi olla tehot kadulle ja "radalle" ;)

ISE 03.11.2021 20:52

Mutta sen v-8 ääni on hieno.jos niin kun fiiliksiä hakee.

könpiä 03.11.2021 21:49

Juu v-8 moottori on kyllä pähee, pelkästään fiilistelyn takia. Mutta kyllä tuassa tojon 4.0 ja bemarin Moottoeissakin oli mukavat traktorisoundit ja turbon vihellyksetkin. Tehoja saa tulla toki mosanvaihdon yhteydessä mutta katulaillista hökötystä lähden ensisijaisesti tekemään, se on kyllä ykköskriteeeinä tässä. Sen suuremmin en ole selvitellyt pykäläviidakkoa aiheen ympäriltä

toyopet 04.11.2021 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ISE (Viesti 1452433)
Mutta sen v-8 ääni on hieno.jos niin kun fiiliksiä hakee.

6.2 ääni ei välttämättä nyt niin hieno ole, vaikka V8 onkin.

könpiä 04.11.2021 16:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1452460)
6.2 ääni ei välttämättä nyt niin hieno ole, vaikka V8 onkin.

No ei tosiaan. Se pitää kyllä ihme klonkotusta, verrattuna vaikka jeeppeihin ja dodgeihin

tekniikkamies 04.11.2021 16:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyopet (Viesti 1452460)
6.2 ääni ei välttämättä nyt niin hieno ole, vaikka V8 onkin.

V8:sissakin erilaisia ääniä. Diesel V8:sissa voi olla betonimyllymäisyyttä. Aika karu ääni oli 7,3 Powerstrokessa jos oli E350 pakussa. Kokeilin kahta, toisessa oli pehmeämpi ääni.

2 tahti V8 dieselissä vasta ruma ääni on.
https://youtu.be/NjkneSAPKsw

Ruma ääninen moottori ei aina muuten huono, mones vanhas traktorissa ruma ääni hytissä.



80- sarjan Landcruiseria on joskus myynnissä. Sellaisesta voisi jatkojalostaa. Luulen et monessa turbollisessa teho riittäisi maastorenkaille.

https://forums.offipalsta.com/showth...44#post1452444

https://youtu.be/jArkPSvFZ8s

HeikkiH 07.11.2021 22:09

6.2 koneessa on lohko kohtuuttoman heikko, että jos sellasen ostaa ni ottaa öljypohjn auki ja katsoo ettei runkolaakeripukkien pulttien kohdalta ole lähteny halkeamaan. Tässä yks halkeama, eikä ole edes pahin, tuossa yksilössä kun kolmen pukin kaikki kuusi pultinreikää on haljennut. Nelisen senttiä tais olla tää:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237886

Mut jos on ehyt lohko ni ehottomasti tämmöset tukiraudat laakeripukkien päälle pinnapulttien kanssa:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213569

Mut jos ei ole käyttis vaan enempi harrastekampe, ni ehottomasti LS-moottori keulalle.

tekniikkamies 07.11.2021 22:53

Olisko vähän näin, että 6,2 diesel oli 80-luvulla makea, mutta nyt vastaavat tehot ja väännöt irtoaa paljon pienemmästä koneesta. Tämänsuuntainen oli havainto myös 7,3 Powerstrokea kokeillessa.

Yhdessä autoliikkeessä myyjä oli sitä mieltä kun käytetyssä Audi Q7:kassa oli V8 diesel, tavisostajat ei sellaista halua.

Eli ei liene mielekästä hankkia lisää museokoneita ellei sellainen ole ehjänä jossain valmiina ja se riittää sellaisenaan.

könpiä 14.12.2021 12:33

Aivan. No jos vaikkapa k5 suburbaniin iskee tommosen M57 3.0 TD vakiotehosen moottorin ni mikähän mahtas olla veikkaus kulutukseks. Auto taitaa painaa siinä 2500kg kieppeillä. Hyväkuntonen 6.2 tota koslaa liikuttaa siinä 12l keskikulutuksella

sisua45 14.12.2021 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja könpiä (Viesti 1454055)
Aivan. No jos vaikkapa k5 suburbaniin iskee tommosen M57 3.0 TD vakiotehosen moottorin ni mikähän mahtas olla veikkaus kulutukseks. Auto taitaa painaa siinä 2500kg kieppeillä. Hyväkuntonen 6.2 tota koslaa liikuttaa siinä 12l keskikulutuksella

BMW X5 tuolla koneella vie 8.6 litraa. Sama tulos ajotietokoneella ja ite laskemalla. Mukana hieman kärryn vetoa.

Viime viikolla nollasin tripin, työmatkoilla ja kaupassa käydessä 7.3 litraa satasella. Tässä ei kärryn vetoa.

Auto painaa noin 2200 kg, ja laatikko on 5v GM tomaatti.

tekniikkamies 14.12.2021 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja könpiä (Viesti 1454055)
Aivan. No jos vaikkapa k5 suburbaniin iskee tommosen M57 3.0 TD vakiotehosen moottorin ni mikähän mahtas olla veikkaus kulutukseks. Auto taitaa painaa siinä 2500kg kieppeillä. Hyväkuntonen 6.2 tota koslaa liikuttaa siinä 12l keskikulutuksella

En ole ainakaan pakettiauton mallisissa vaikka taksiajossa huomannut mitään hirveän pieniä kulutuksia vaikka niissä uudempia moottoreja. Louskuttaisin vanhalla moottorilla jos se toimii.

toyopet 14.12.2021 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja könpiä (Viesti 1454055)
Aivan. No jos vaikkapa k5 suburbaniin iskee tommosen M57 3.0 TD vakiotehosen moottorin ni mikähän mahtas olla veikkaus kulutukseks. Auto taitaa painaa siinä 2500kg kieppeillä. Hyväkuntonen 6.2 tota koslaa liikuttaa siinä 12l keskikulutuksella

Tuskin ihan mahdottomasti ainakaan pienenee, kun se massa ja ilmanvastuksen voittaminen vie vaan oman osansa energiasta.

Macke 14.12.2021 17:39

Tuplaturboinen M57 TU2 kone -09 mallisessa täyteen pakatussa X5:ssa elintasoboksi katolla vei sen 9 litraa satkulle tankkauksista laskettuna kun suht reippaasti pisti ajellen Porvoosta Ylläkselle. Nurkkapyörityksessä + moottoritieajossa 9,6 litraa oli tuon panssarivaunun kulutus. Askina Zf 6HP joka lukitti joka vaihteella, eli niukempikulutuksinen kuin tuo GM kuminauhatomaatti. Omapainoa tuossakin oli sen 2200kg vaikkakin hieman K5:sta aerodynaamisemmassa muodossa.

M57 530d:ssä ja GM askilla vei sen 8,6 litraa sataselle mitä tässä Porvoon ja Helstinkyn väliä rullaili ja ruuhkissa nökötteli.

K5 Jimmy ja G20 vani vei kyllä uudenkarheanakin sillä 6,2d koneella omien muistikuvien mukaan baltiarallaa 15-litraa sataselle? Isäukolla oli joskus sellaset.

könpiä 14.12.2021 20:23

Nojoo sitä mäkin ajattelin että pakko sen M57 on parilitraa vähemmän viedä. Ja kyllähän ne"huippulukemat" tos 6.2 on parhaimmillaa siä 20l. Moisiin ei se m57 varmaan yllä vaikka yrittäski 🤔

HeikkiH 14.12.2021 21:58

Vaan miten sen sovittaminen vanhaan autoon? Nois tahtoo olla naitettu virtalukko, rattilukko ja moottorin ohjain vähintään yhteen varkaudeneston nimissä. Ja ja automaatin edestä jos ottaa moottorin ni huonolla tuurilla vaihteiston ohjainkin on siinä sopassa mukana.

Vaan sen verran ikää tuollakin koneella että saahan niistä ohjelmoitua toimintoja pois, näköjään jos ei saa pyörännopeus tietoa niin menee limp home-tilaan.

https://fastmotion.eu/product/bmw-m5...-control-unit/

Macke 15.12.2021 21:29

Tota M57 mottia on kyllä aika moni "stand alonettanu" tässäkin maassa, eli kamat irti autosta x + softien puukotus purkkeihin ja kovaa ajoa. Harrastajakunta aika laaja BMW:lle ja siellä on tosi perehtynyttä porukkaa purkkien puukotuksiin jne. ZF 6HP/8HP askeihinkin alkaa tulla pikkuhiljaa aftermarket ohjausta, muutakin kuin ne touhutonnin purkit mitä internetsistä saapi ostella. Ja on sitten ihan eri aski kuin tuo GM slushboxi käytökseltään ja kestoltaan.

Ja aina vaan helpompaa jos naittaa sinne manuaalin perään, BMW:ltä löytyy paljon eri vaihtoehtoja eri tehon- ja väännönkestoilla ja niitäkin saa ihan järkirahaan.

lepoantti 15.12.2021 22:12

onko heittää vihjeitä näistä muista zf 8hp boxeista kuin htg ja turbo lamik?

Hcet 15.12.2021 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1454112)
onko heittää vihjeitä näistä muista zf 8hp boxeista kuin htg ja turbo lamik?

Ei taida valmiina olla vielä yksikään mutta ainakin suomessa yksi heppu muokkaa orkkisecusta toimivaa. Ja venäjältä ainakin kuulu mainosta omasta paketista kanssa.
Alkaa tuokin laatikko jo sen verta vanheta että tarjonta hiljalleen lisääntyy.

tekniikkamies 16.12.2021 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1454082)
Vaan miten sen sovittaminen vanhaan autoon? Nois tahtoo olla naitettu virtalukko, rattilukko ja moottorin ohjain vähintään yhteen varkaudeneston nimissä. Ja ja automaatin edestä jos ottaa moottorin ni huonolla tuurilla vaihteiston ohjainkin on siinä sopassa mukana.

Vaan sen verran ikää tuollakin koneella että saahan niistä ohjelmoitua toimintoja pois, näköjään jos ei saa pyörännopeus tietoa niin menee limp home-tilaan.

https://fastmotion.eu/product/bmw-m5...-control-unit/

Vaikea uskoa, että joku vanha rysä tulisi erikoisen taloudelliseksi Bemarin moottorilla jos siinä on kuitenkin vanha vaihteisto.

Sellaisilla moottoreilla edullisempi olisi ajella ostamalla vaikka puoli-ilmaisen BMW 530 dieselin manuaalilla. Itselle autoliikkeessä kerrottiin V8 dieselillä varustetun Audi Q7:kan edullisuudesta, mutta sanottiin sen tulevan kalliiksi.

Minä diggaan sellaisista moottoreista jotka on suunniteltu kunnolla kuten Scania DS11. Se käy näköjään traktoriin.

https://youtu.be/BosM-Sa8RC4

Macke 16.12.2021 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1454113)
Ei taida valmiina olla vielä yksikään mutta ainakin suomessa yksi heppu muokkaa orkkisecusta toimivaa. Ja venäjältä ainakin kuulu mainosta omasta paketista kanssa.
Alkaa tuokin laatikko jo sen verta vanheta että tarjonta hiljalleen lisääntyy.

Jehna, tosta on ihan juttua btcf.fi foorumilla ja siitä pitäis tulla sellanen versio että pääseepi pulttailemaan muunkin kuin Bemarin tekniikan kylkeen. Eiköhän noita kohta tosiaan ole saatavilla, ainakin vaikuttaapi lupaavalta!

Ja noin yleisesti ottaen se sähköisellä kepillä ohjattu 6HP askikin on jo ihan jämy peli eikä sellanen kuminauhatomaatti, että ei tartte välttis metsästää 8HP laatikkoa. Sellasen ku sais tohon Jeeppiinkin ni tippuis kulutus varmasti jonkun litran, nyt on kyllä sellasta slippyslideä 45RFE:llä että oksat pois...

Hcet 16.12.2021 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Macke (Viesti 1454130)
Jehna, tosta on ihan juttua btcf.fi foorumilla ja siitä pitäis tulla sellanen versio että pääseepi pulttailemaan muunkin kuin Bemarin tekniikan kylkeen. Eiköhän noita kohta tosiaan ole saatavilla, ainakin vaikuttaapi lupaavalta!

Ja noin yleisesti ottaen se sähköisellä kepillä ohjattu 6HP askikin on jo ihan jämy peli eikä sellanen kuminauhatomaatti, että ei tartte välttis metsästää 8HP laatikkoa. Sellasen ku sais tohon Jeeppiinkin ni tippuis kulutus varmasti jonkun litran, nyt on kyllä sellasta slippyslideä 45RFE:llä että oksat pois...


Onhan se aski ollut jo rakentajalla koeajossa. Että kohtuu pitkällä on kehitystyö.

Ja on kyl ihan erilaatikoita kun vanhat tomaatit ja tehonkestoa on. Tuollainen 8hp kestää muokkaamattakin +1000nm väännöt hienosti ja vaihteet vaihtuu ajatusta nopeammin. Ei kuminauhat vaan veny 😁

lepoantti 16.12.2021 21:56

linkatkaa niitä topicceja, koitin googlata mutta ei osunut....tallin lattialla yksi 8hp-70x odottelee jossakin vaiheessa jatkotoimenpiteitä.

Hcet 17.12.2021 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1454132)
linkatkaa niitä topicceja, koitin googlata mutta ei osunut....tallin lattialla yksi 8hp-70x odottelee jossakin vaiheessa jatkotoimenpiteitä.

https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=323362

Tuossa se missä käytetään auton omaa ecua. Ei taida vain aueta kuin jäsenille.

Jeep-Ukko 18.12.2021 05:39

Itse aikoinaan asensin Tojon 4.0, 12H-T moottorin Dodge RamVaniin. Toyotan 5 vaihteisella manuaali laatikolla.
Jos malttoi ajaa 80 km/h, kulutus oli n. 10-11 l/100 km, tyhjänä tai ison kärryn kanssa, eroa ei juurikaan syntynyt.

Kuitenkin tuli paljon ajettua ihan 100 km/h nopeuksia. (Juu 80 lätkä oli perässä, laitonta).
Kulutus nousi vähän, n.12 l/100 km.

Vanhaa tekniikkaa, niin moottorin ominaisuudet huomioiden, soppaa menee.


Sellainen huomio, että velipojalla oli Chevy Van 6.2.
Automaattina kulutukset pyörii myös siinnä 10 l/100 km tuntumassa.
Velipojalla oli manuaalilaatikko, niin sano että kulutus on isompi.
Syynä ehkä se, että automaatti vaihtaa vaihteet optimaalisella vääntö alueella. Mutta manuaalina ajaessa vaihteen vaihtoja tulee pitkitettyä ja mennään epäsuotuisille vääntöalueille.


Nyky dieselit, polttoaineen syöttö on hienotekniikkaa, moottorin sisuskalut kevyempää, jne. Lähtökohtaisesti oletuksellisesti kulutus lukemat pitäisi pystyä saada vähän alemmaksi kuun vanhassa dieselissä. Mutta kyllähän auton virtaviivaisuuskin vaikuttaa, joten Bemari saattaa ola paremmin muotoiltu kuin Subbari, jolloin kulutuksessavarmasti on eroa senkin myötä.


Itse olen hommannut tallin nurkkaan Mersun OM606T moottorin ja 722.6 tomaatin, erästä Jeep projektia varten. Tästäkin olisi helpompi tie hommata 603 vaijeri vetonen pumppu ja 722.3 laatikko, mutta joku perverssio on sotkeutua sähkötekniikkaan.
Toiset sanoo, että kannattaisi tehdä uudemmasta commonraili moottorista, olikos se OM648. Mersujen tietokoneita osaavat puukottaa myös, että saa toimiin mihinkä vain.
Ja toinen hullumpi prokkis, johon tekniikka luovuttaja on jo pihassa, VAG 2.5 Tdi V6, erääseen 60-lukuseen henkilöauto jenkkiin...6 vaihteinen manuaali (torsen neliveto), josta joko torsen jumitetaan, poistetaan etuvedon kamat ja jätetään takavetoiseksi. Tai jopa villejä ajatuksia muuttaa etupään ripustuksetkin ja tehdä 4-veto (uusin laki mahdollistaa, mallisarjan ulkopuolisen nelivedon tekemisen).

Mika_T 18.12.2021 11:52

Itellä on menossa gmt400 Chevrolet tahoen keulalle 5.7:skan tilalle juurikin mersun OM648 eli 3.2litranen rivi6 commonraili (E320cdi:stä)
Tulee mersun omalla moottoriohjauksella ja chevyn omalla vaiheloovalla.

Noita poksien tekijöitä kyllä nykyään löytyy.

tekniikkamies 18.12.2021 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1454164)
Itse aikoinaan asensin Tojon 4.0, 12H-T moottorin Dodge RamVaniin. Toyotan 5 vaihteisella manuaali laatikolla.
Jos malttoi ajaa 80 km/h, kulutus oli n. 10-11 l/100 km, tyhjänä tai ison kärryn kanssa, eroa ei juurikaan syntynyt.

Kuitenkin tuli paljon ajettua ihan 100 km/h nopeuksia. (Juu 80 lätkä oli perässä, laitonta).
Kulutus nousi vähän, n.12 l/100 km.

Vanhaa tekniikkaa, niin moottorin ominaisuudet huomioiden, soppaa menee.

Mielestäni suoritus ei ole huono. Toyotasta olis saanut lisätehoakin, mut vitosel ei kannata jurnata.

Mul on yksi 2,8 HDI common rail moottori, enkä paljoa muuta etua ole huomannu kuin hiljaisemman äänen. Edut niin pieniä, että mieluummin menisin mekaanisella ruiskutuspumpulla.

Kokeilin minkämoinen on Ford E350 7,3 Powerstrokella. Mielestäni vakio vaihteistolla mitään hirveetä lisäarvoa ei ollut, vaikka koneessa kohtuudella oli voimaa.

Nykyisin vaikka pickupeissa on automaatissa paljonkin vaihteita.


Sivu luotu: 03:23 (GMT +2).