![]() |
Tojo 4.0 vs sevy 6.2?
Terve. Kauaskantoisena suunnitelmana on JOSKUS rakennella maasturi tyyliin purkamalla kaikki ja kunnostamalla ja tekemällä vimosenpäälle ettei heti enskatsastuksee tarvi alkaa runkoa hitsaamaan.. Autoksi pitää katella joku sopiva klassikko mikä joskus tulee vastaan (K5blazeri, defender,BJ tms) aluks mietin että olis komiaa lyädä tojoHJ:n 4.0 moottori pellin alle koska ne on ikiliikkujan maineessa ja vääntöäkin on. Sitte ajattelin että ehkä se moottorikin pitää avata jokatapauksessa ja vaihtaa sieltä kulutusosat. Sitte tuumasin että kun aluksi näitä sevyn 6.2 ja vastaavia en noteerannut kun jäänyt vähä semmone kuva että miljoonan ajettuna voi olla vähä mitä sattuu mutta että jos sen koneremontin tekee jokatapauksessa niin eiköhän tuollainenkin sinne pellin alle vältä. Mitä mieltä ko moottoreista ollaan ja saa toki jotain muutakin ehdotella. Diisselissä kuitenkin pysytään..
|
HJ61:sessä on moottori asiallinen vakiona. Jos Blazerin haluat, kaveri olis viimeks myyny sellasen ja kai se vieläkin on tallella.
|
Onko pakko olla Tojotan tai chevyn kone?
Pienemmällä budjetilla saisit tehokkaamman, luotettavamman ja kaikinpuolin viksumman tuloksen esim. Bmw:n M57 moottorilla. |
Ei o pakko olla tojo tai sev, muitaki sopii ehdotella, ne nyt vaan itellä ollu mieles. Bemari moottoreista en oikee mitää tiä ni niitä ei tullu mietittyy..
Ja kiitos tekniikkamiehelle. Kyllä saa yv:nä tarjota blazeria, vaikei tämä mikään ostoilmotus ollutkaan, ja vaikken projektis ihan lähiaikoina oo alottamassa muutenkaa mutta jos sopiva aihio tulee voihan sen ostaa jo valmiiks. |
Lainaus:
Netissä näkyy vaikka ties mitä Duramax Patroleja. Itsel on sellanen käsitys, et tarvii enempi lyhyitä välityksiä kuin vaik 700 hevosvoimaa. |
Jokainen tekee tietysti mitä itse haluaa, mutta minulla ei tulisi mieleenikään vaihtaa Toyotan 2H tai edes 12H-T -konetta Blazeriin. Jos Blazer muuten miellyttää, niin 2000-luvun LS-moottori on paljon parempi vaihtoehto. Mutta jos väkisin haluaa dieselin, niin sitten ei auta kuin laittaa joku sellainen...
|
Lainaus:
Mielestäni Toyotan turbomallin kutonen jaksaa pyörittää jo kohtuullisia maastorenkaita. Jollain se on BJ:ssä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
No mielikuvia, ei välitetä niistä. Mutta onhan nuo toyotan ja chevyn koneet aika painavia ja laiskoja, jos oikein ajatellaan. Haittaako se sitten... 2H taitaa olla reipas 100hv ja 12H-T sitten reilu 130hv? 6.2 perusversio kanssa siinä 130-140hv luokassa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/showth...148226&page=11 Jos haluaa ajaa päästä, ehkä tarpeeks uudesta kannattaa tehdä. Kokeilin halpaa 3,2 did Pajeroa ja siinäkin oli tehoa ihan hyvin jos saa välitykset lyhyemmäksi. Olikos se 5000 egen luokkaa. Hehhee tuol on miehekäs mosa: https://youtu.be/t1wRK4TEmQE |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ymmärtäsin mosan vaihdon jos modernisois vaik mäyris Volvon. |
Lainaus:
Metsäajoa jos miettii niin jakolaatikon välitys on konetehoa tärkeämpi, mutta jos tekniikan vaihtoa on tekemässä niin kannattaako silloin nähdä vaivaa laitamalla huonompi ja ostohinnaltaan kalliimpi kone? Sillä tässä muitakin vaihtoehtoja esitettiin. Tuollainen M57 vakiona on halpa ja varma. Tehoa on varmasti tarpeisiin ja jos tuntuu että ei riitä lisää on saatavissa. |
Lainaus:
Mun idea olikin olla vaihtamatta konetta, hommata sopival koneel auto, vaihtaa vaikka välityksiä jos intoa on. |
Lainaus:
Silti kone ideaa annoin alkuperäiseen aatokseen sen sijaan että olisin neuvomassa kuinka kannattaa tehdä. Rakentaminenhan se näissä hommissa on yksi suurista iloista. Se jos sinä olet loppu autoihisi etkä jaksa rakentaa ei meinaa etteikö muilla voisi olla intoa;) Ei ole yhtä oikeaa autojen rakentelussa. Lainaus:
|
Noniin täälähän on tullu paljonäkemyksiä. Eihän se "järkevin" vaihtoehto oo lähtee ko. projektiin mutta tommosen alusta loppuun projektin aijon joskus tehdä. Syy ei oo se että pääsen ajaa autoo vaan just se rakentamisen "riemu" ja sitten tietää mitä se auto on syönyt kun kaiken on purkanu ja kunnostanu ja iskeny takas kasaa😌 ja se miks konetta erikseen mietin ni on jo pari kiinnostavaa koppaa tullu vastaa mitä myyty ilman moottoria tai kiinnileikanneen kanssa niin että aatellu et jos moottori erikseen pitää ostaa voi senki valita.. ja täytyy sanoo että tuo m57 bmw alko kyllä kiinnostelee!
|
Mä oon aikaisemmin päivittänyt autoja eri koneilla kuin alunperin. Nyt saatavil olevat autot on mun makuun koneiden puolesta tarpeeksi hyviä jos kuluja ei lasketa. Hidasajossa, jossa off road piirteitä, olen eniten kaivannut lyhyitä välityksiä.
Netis on videoita kun jotkut on tehnyt Patroleista tehoversioita: https://youtu.be/8gOfxaDETGI Bemarin konetta on myös: https://youtu.be/e4dRLBG36to Kauheista tehoista ja muutoksista ei ehkä Suomes leimal tykätä. Jos saa ajaa vaan metsäs, ehkä ei kovin isoja tehoja tarvi. Jos mäkin saisin katulaillisena tehomallin vehkeen kuten noi Patrolit, ni onhan ne makeita. |
Lainaus:
Ja ainahan voi olla tehot kadulle ja "radalle" ;) |
Mutta sen v-8 ääni on hieno.jos niin kun fiiliksiä hakee.
|
Juu v-8 moottori on kyllä pähee, pelkästään fiilistelyn takia. Mutta kyllä tuassa tojon 4.0 ja bemarin Moottoeissakin oli mukavat traktorisoundit ja turbon vihellyksetkin. Tehoja saa tulla toki mosanvaihdon yhteydessä mutta katulaillista hökötystä lähden ensisijaisesti tekemään, se on kyllä ykköskriteeeinä tässä. Sen suuremmin en ole selvitellyt pykäläviidakkoa aiheen ympäriltä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
2 tahti V8 dieselissä vasta ruma ääni on. https://youtu.be/NjkneSAPKsw Ruma ääninen moottori ei aina muuten huono, mones vanhas traktorissa ruma ääni hytissä. 80- sarjan Landcruiseria on joskus myynnissä. Sellaisesta voisi jatkojalostaa. Luulen et monessa turbollisessa teho riittäisi maastorenkaille. https://forums.offipalsta.com/showth...44#post1452444 https://youtu.be/jArkPSvFZ8s |
6.2 koneessa on lohko kohtuuttoman heikko, että jos sellasen ostaa ni ottaa öljypohjn auki ja katsoo ettei runkolaakeripukkien pulttien kohdalta ole lähteny halkeamaan. Tässä yks halkeama, eikä ole edes pahin, tuossa yksilössä kun kolmen pukin kaikki kuusi pultinreikää on haljennut. Nelisen senttiä tais olla tää:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=237886 Mut jos on ehyt lohko ni ehottomasti tämmöset tukiraudat laakeripukkien päälle pinnapulttien kanssa: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213569 Mut jos ei ole käyttis vaan enempi harrastekampe, ni ehottomasti LS-moottori keulalle. |
Olisko vähän näin, että 6,2 diesel oli 80-luvulla makea, mutta nyt vastaavat tehot ja väännöt irtoaa paljon pienemmästä koneesta. Tämänsuuntainen oli havainto myös 7,3 Powerstrokea kokeillessa.
Yhdessä autoliikkeessä myyjä oli sitä mieltä kun käytetyssä Audi Q7:kassa oli V8 diesel, tavisostajat ei sellaista halua. Eli ei liene mielekästä hankkia lisää museokoneita ellei sellainen ole ehjänä jossain valmiina ja se riittää sellaisenaan. |
Aivan. No jos vaikkapa k5 suburbaniin iskee tommosen M57 3.0 TD vakiotehosen moottorin ni mikähän mahtas olla veikkaus kulutukseks. Auto taitaa painaa siinä 2500kg kieppeillä. Hyväkuntonen 6.2 tota koslaa liikuttaa siinä 12l keskikulutuksella
|
Lainaus:
Viime viikolla nollasin tripin, työmatkoilla ja kaupassa käydessä 7.3 litraa satasella. Tässä ei kärryn vetoa. Auto painaa noin 2200 kg, ja laatikko on 5v GM tomaatti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuplaturboinen M57 TU2 kone -09 mallisessa täyteen pakatussa X5:ssa elintasoboksi katolla vei sen 9 litraa satkulle tankkauksista laskettuna kun suht reippaasti pisti ajellen Porvoosta Ylläkselle. Nurkkapyörityksessä + moottoritieajossa 9,6 litraa oli tuon panssarivaunun kulutus. Askina Zf 6HP joka lukitti joka vaihteella, eli niukempikulutuksinen kuin tuo GM kuminauhatomaatti. Omapainoa tuossakin oli sen 2200kg vaikkakin hieman K5:sta aerodynaamisemmassa muodossa.
M57 530d:ssä ja GM askilla vei sen 8,6 litraa sataselle mitä tässä Porvoon ja Helstinkyn väliä rullaili ja ruuhkissa nökötteli. K5 Jimmy ja G20 vani vei kyllä uudenkarheanakin sillä 6,2d koneella omien muistikuvien mukaan baltiarallaa 15-litraa sataselle? Isäukolla oli joskus sellaset. |
Nojoo sitä mäkin ajattelin että pakko sen M57 on parilitraa vähemmän viedä. Ja kyllähän ne"huippulukemat" tos 6.2 on parhaimmillaa siä 20l. Moisiin ei se m57 varmaan yllä vaikka yrittäski 🤔
|
Vaan miten sen sovittaminen vanhaan autoon? Nois tahtoo olla naitettu virtalukko, rattilukko ja moottorin ohjain vähintään yhteen varkaudeneston nimissä. Ja ja automaatin edestä jos ottaa moottorin ni huonolla tuurilla vaihteiston ohjainkin on siinä sopassa mukana.
Vaan sen verran ikää tuollakin koneella että saahan niistä ohjelmoitua toimintoja pois, näköjään jos ei saa pyörännopeus tietoa niin menee limp home-tilaan. https://fastmotion.eu/product/bmw-m5...-control-unit/ |
Tota M57 mottia on kyllä aika moni "stand alonettanu" tässäkin maassa, eli kamat irti autosta x + softien puukotus purkkeihin ja kovaa ajoa. Harrastajakunta aika laaja BMW:lle ja siellä on tosi perehtynyttä porukkaa purkkien puukotuksiin jne. ZF 6HP/8HP askeihinkin alkaa tulla pikkuhiljaa aftermarket ohjausta, muutakin kuin ne touhutonnin purkit mitä internetsistä saapi ostella. Ja on sitten ihan eri aski kuin tuo GM slushboxi käytökseltään ja kestoltaan.
Ja aina vaan helpompaa jos naittaa sinne manuaalin perään, BMW:ltä löytyy paljon eri vaihtoehtoja eri tehon- ja väännönkestoilla ja niitäkin saa ihan järkirahaan. |
onko heittää vihjeitä näistä muista zf 8hp boxeista kuin htg ja turbo lamik?
|
Lainaus:
Alkaa tuokin laatikko jo sen verta vanheta että tarjonta hiljalleen lisääntyy. |
Lainaus:
Sellaisilla moottoreilla edullisempi olisi ajella ostamalla vaikka puoli-ilmaisen BMW 530 dieselin manuaalilla. Itselle autoliikkeessä kerrottiin V8 dieselillä varustetun Audi Q7:kan edullisuudesta, mutta sanottiin sen tulevan kalliiksi. Minä diggaan sellaisista moottoreista jotka on suunniteltu kunnolla kuten Scania DS11. Se käy näköjään traktoriin. https://youtu.be/BosM-Sa8RC4 |
Lainaus:
Ja noin yleisesti ottaen se sähköisellä kepillä ohjattu 6HP askikin on jo ihan jämy peli eikä sellanen kuminauhatomaatti, että ei tartte välttis metsästää 8HP laatikkoa. Sellasen ku sais tohon Jeeppiinkin ni tippuis kulutus varmasti jonkun litran, nyt on kyllä sellasta slippyslideä 45RFE:llä että oksat pois... |
Lainaus:
Onhan se aski ollut jo rakentajalla koeajossa. Että kohtuu pitkällä on kehitystyö. Ja on kyl ihan erilaatikoita kun vanhat tomaatit ja tehonkestoa on. Tuollainen 8hp kestää muokkaamattakin +1000nm väännöt hienosti ja vaihteet vaihtuu ajatusta nopeammin. Ei kuminauhat vaan veny 😁 |
linkatkaa niitä topicceja, koitin googlata mutta ei osunut....tallin lattialla yksi 8hp-70x odottelee jossakin vaiheessa jatkotoimenpiteitä.
|
Lainaus:
Tuossa se missä käytetään auton omaa ecua. Ei taida vain aueta kuin jäsenille. |
Itse aikoinaan asensin Tojon 4.0, 12H-T moottorin Dodge RamVaniin. Toyotan 5 vaihteisella manuaali laatikolla.
Jos malttoi ajaa 80 km/h, kulutus oli n. 10-11 l/100 km, tyhjänä tai ison kärryn kanssa, eroa ei juurikaan syntynyt. Kuitenkin tuli paljon ajettua ihan 100 km/h nopeuksia. (Juu 80 lätkä oli perässä, laitonta). Kulutus nousi vähän, n.12 l/100 km. Vanhaa tekniikkaa, niin moottorin ominaisuudet huomioiden, soppaa menee. Sellainen huomio, että velipojalla oli Chevy Van 6.2. Automaattina kulutukset pyörii myös siinnä 10 l/100 km tuntumassa. Velipojalla oli manuaalilaatikko, niin sano että kulutus on isompi. Syynä ehkä se, että automaatti vaihtaa vaihteet optimaalisella vääntö alueella. Mutta manuaalina ajaessa vaihteen vaihtoja tulee pitkitettyä ja mennään epäsuotuisille vääntöalueille. Nyky dieselit, polttoaineen syöttö on hienotekniikkaa, moottorin sisuskalut kevyempää, jne. Lähtökohtaisesti oletuksellisesti kulutus lukemat pitäisi pystyä saada vähän alemmaksi kuun vanhassa dieselissä. Mutta kyllähän auton virtaviivaisuuskin vaikuttaa, joten Bemari saattaa ola paremmin muotoiltu kuin Subbari, jolloin kulutuksessavarmasti on eroa senkin myötä. Itse olen hommannut tallin nurkkaan Mersun OM606T moottorin ja 722.6 tomaatin, erästä Jeep projektia varten. Tästäkin olisi helpompi tie hommata 603 vaijeri vetonen pumppu ja 722.3 laatikko, mutta joku perverssio on sotkeutua sähkötekniikkaan. Toiset sanoo, että kannattaisi tehdä uudemmasta commonraili moottorista, olikos se OM648. Mersujen tietokoneita osaavat puukottaa myös, että saa toimiin mihinkä vain. Ja toinen hullumpi prokkis, johon tekniikka luovuttaja on jo pihassa, VAG 2.5 Tdi V6, erääseen 60-lukuseen henkilöauto jenkkiin...6 vaihteinen manuaali (torsen neliveto), josta joko torsen jumitetaan, poistetaan etuvedon kamat ja jätetään takavetoiseksi. Tai jopa villejä ajatuksia muuttaa etupään ripustuksetkin ja tehdä 4-veto (uusin laki mahdollistaa, mallisarjan ulkopuolisen nelivedon tekemisen). |
Itellä on menossa gmt400 Chevrolet tahoen keulalle 5.7:skan tilalle juurikin mersun OM648 eli 3.2litranen rivi6 commonraili (E320cdi:stä)
Tulee mersun omalla moottoriohjauksella ja chevyn omalla vaiheloovalla. Noita poksien tekijöitä kyllä nykyään löytyy. |
Lainaus:
Mul on yksi 2,8 HDI common rail moottori, enkä paljoa muuta etua ole huomannu kuin hiljaisemman äänen. Edut niin pieniä, että mieluummin menisin mekaanisella ruiskutuspumpulla. Kokeilin minkämoinen on Ford E350 7,3 Powerstrokella. Mielestäni vakio vaihteistolla mitään hirveetä lisäarvoa ei ollut, vaikka koneessa kohtuudella oli voimaa. Nykyisin vaikka pickupeissa on automaatissa paljonkin vaihteita. |
Sivu luotu: 03:23 (GMT +2). |