![]() |
Autot niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat
Niin, aika moni tuolla kökkö kelissä suhaa kuin kesällä ja sitten todetaan "että se vain läksi!"
Usein puhutaan toki siitä että nöpösti käy kun aakkoset loppuvat, mutta tämä ABS:ien kohdalla kuullostaa vähän kummalta. Lainaus siis alla olevasta Hyysärin linkistä: ”Silloin, kun se luistonesto tai ABS-jarrut alkavat vaikuttaa, virhe on jo tehty”, Jokilampi sanoo. On siis hyvä, että avustavia järjestelmiä on, mutta ideaalitilanteessa niiden ei koskaan tarvitsisi puuttua peliin, koska kuljettaja ennakoisi tilanteet. Mikään avustin ei myöskään auta, jos pitoa ei enää ole, ja auto seikkailee 100 kilometrin tuntinopeutta kohti lumipenkkaa." https://www.hs.fi/autot/art-20000059...841b4369579180 Oikeasti liukkaalla vähänkään hektisemmässä kaupunkiajossa kyllä pikku sepät takoo jarrupolkimen nurjemmalla puolella aikalailla vaikka nätisti ja ennakoivasti ajelisikin. Tai sit vain en osaa ajaa... :) Vaan oli siellä sinäänsä asiaakin: 4. Nelivedolla pääsee liikkeelle, mutta se ei pysähdy yhtään nopeammin NELIVETOISELLA autolla on ilo posotella talvella, koska se lähtee mukavasti ja pitävästi liikkeelle ja liikkeessäkin pito on etu- ja takavetoista parempi, kun jokainen rengas tekee osansa. Totta, mutta juuri tämän ajatuksen takia neliveto voi olla vaarallinen. ”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin. Lisäksi nelivedolla saatetaan ajaa kovempaa, koska luotetaan siihen, että se pitää paremmin, vaikka neliveto ei ole autuaaksi tekevä asia liukkaalla. Se ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja, eikä se myöskään pysähdy yhtään nopeammin kuin taka- tai etuvetoinen.” Moni varmasti tietää jonkun ulos, tahi edellä olleen perseeseen ajaneen joka luottanut nelikon valheelliseen vetopitoon? En oikein ymmärrä kyllä tämän artikkelin yhteydessä kaikkien palstalaisten tietämää: ”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin". :D En nyt muista kenen allekirjoituksena oli "nelivedon luisu korjataan peltisepällä" mutta monissa tapauksissa tämä totta. Ikävä kyllä. |
Tämähän ei yllätä. Uudemmassa autossa istut eristettynä ulkomaailmasta ja auto hoitaa ongelmat kunnes fysiikanrajat tulevat vastaan.
Monessa uudessa autossa ajotuntuma on sellainen että ratti ei ole yhteydessä pyöriin eikä polkimet tee mitä käsketään. Kyllä siinä sitten yllätyksiä tuleekin kun ei kuskille tule palautetta tiestä. |
Suosittelisin että liukkaalla ajosta olisi testi mikä pitää läpäistä ennen kuin on oikeutettu ajamaan talvella. Enkä tarkota mitään autokoulun näyttöpääte hommaa vaan vaikka parinpäivän kurssi jossa piestään pitkin jäärataa ilman mitään avustimia että tajuaa miten massa liikkuu:)
|
Itteeni ärsyttää kun nykyautossa ei ole perinteistä kahvasta temmottavaa käsijarrua. Ei tosin ole omaan talouteen sellasta hankittu, eikä oo ajatus hommatakkaan. Monet puskan kutsumat tilanteet korjattu kun on saanut tempastua känkällä kottero oikeeseen kulmaan, ja sitten kaasua. Auttaa nurkkapyörittelyssäkin. Tarvii yhtälailla nelivedossa, takavedossa ja aivan must etuvetosessa.
|
Tuolla työmatkaliikenteessä näkee hyvin, että jos ajaa peilijäällä ja lumituiskussa navin mukaan karvankin alle nopeusrajoituksen, niin perään alkaa tulla jonoa. Taidan olla harvoja jotka ajaa ilman täyskaskoa, eli ei ole varaa pudota tieltä ojaan.
|
Ainaki kaiken sorttisten puistomaastureitten täytyy olla totaalisen hyviä kun niiden kuljettajat (varsinkin kaskai..tiedätte kyllä sen kakka kikkareen vaikka väärin sen kirjotanki) lakkaa ajamasta kun tulee vähä lunta taivaalta tai on muuten liposaa. Sitten kontataan 50km/h hartialukko päällä jännäkakka housussa.Muuten kyllä venytellää henkseliä Esson baarissa kuinka pääsee jopa leikkaamattoman nurmikon yli kun on kaskai.Kesäkeli kun tulee löytyy se lattia kaskainki kaasupolkimen alle toppariksi ja hartialukosta ei ole tietookaan.
Toinen ääripää. Moottoritiellä kelillä kun kelillä jäät auttamatta jalkoihi vaikka ajaisit rajotusten mukaan tai nii lujaa ku uskallat. Siellä on kiilusilmät jo valasemassa takaraivoo puskuria nuollen ja kuski puhisee kun kuuma härkä. |
Lainaus:
Joskus sattui Hämeenlinna-Tampere motarilla kun oli sohjoa melko paksulti ja autossani oli uudehkot talvirenkaat niin ajoin sen minkä uskalsin. Jotain 75-85 vauhtia ja kaikki meni ohi, kaikki henkilöautot, linja-autot ja kuorma-autot. Enkä ole arka kuski mutta kun tunsin että auto nousee sohjon päälle niin hiljensin vauhtia. Helsinki-Tampere moottoritien valmistumisen jälkeen joku sanoikin että "on se mukavaa kun voi ajaa koko välin tasakaasulla" Sukari kokeili sitä ja poliisi antoi sakot. |
Aamulla kun kuudeksi ajelin töihin, niin näitä Cash-gay kuskeja sattui matkan varrelle kaksinkin kappalein. toinen seilasi laidasta laitaa kolmeakymppiä viidenkympin alueella ajaen kahdesta kaistasta sitä keskimmäistä. Tilanne ei helpottanut eikä ohi päässyt vaikka baana muuttui kolmikaistaiseksi. Seilaaminen nimittäin jatkui siihen malliin, kunnes tämä poistui sivukadulle liikenteen jakajan yli. Toinen taas jumitti sudittelemaan joka vitun lähtöön valoista, vaikka pikku Suikerolla ei tarvinnut edes nelikkoa.
|
Lainaus:
|
Missäs kunnon autossa se käsijarru on sellaista kätevää ralli mallia, nimittäin jos palstaa on uskominen, Toyota on vastaus kun tarvitaan laadukasta menopeliä, eikä se Hiacemallin käsijarru kovin kätevä ole käsijarrukäännöksiin. w123 Mersussa oli jenkkityylin erilinen poljin, eikä käsikäyttöistä jarrua.
Itsellä melkeen kaikki kilsat on takavetoautoilla ja neliveto kytketään erikseen. |
Lakimuutos että ku saa ajokortin ni pari ekaa vuotta pitäis ajaa c-kadetilla,välikopalla tai muulla vastaavalla mitä ajetaan perstuntumalla eikä avustimilla ja näyttöjä lukemalla. :D
|
Lainaus:
Itselle ei paljoa iloa ole ollut räplättävästä näytöistä, paitsi puhelimella yritän suunnistaa. Taksilla ajellessa räplättävät laitteet stressasi, mutta kiitosta tuli lähinnä siinä, että olen ajanut pienimmät kulutukset. Yleensä siinä lajissa olen voittanut. Vaikka digitaalitekniikassa on voimaakin, itseä tympäisee kun meinaa joka hommaan nykyisin vastausta haettavan näyttöjen räpläilystä. |
Lainaus:
Mikähän piru sen sinne ojaan oli loivassa kaarteessa vieny?!? Ai nii.. "Oli NIIN liukasta.." Tai jotain. Muuta kuitenkin kuin liiallinen tilannenopeus tai väärä arvio kuskilta.. Kyllä nelikolla pääsee pahempiin paikkoihin kaupungillakin ja jos yritystä on tarpeeksi, niin ihan kiinni asti..:D Tuli joskus lapioitua Tojota irti "parkkipaikalta", kun lumikasa pettikin alla ja jäi rungosta kiinni.:o Mulla oli ekat 10 vuotta palstalla "Nelivedon luisto oikaistaan peltisepällä" allekirjoituksena.. Siivosin sitten pois ylimääräisiä, kun joku pahoitti mielensä liiallisista allekirjoituksista.:D |
Lainaus:
Nyt kun on kaiken maailan älypuhelimet, miksi tienpäällä on kiire huonollakin kelillä kun kiireellisessä asiassa voi ottaa yhteyttä sähköisesti... |
Lainaus:
Sekä miten hiihtäminen ja veneily tahi ylipäänsä kersojen harrastaminen tähän liittyy? |
Lainaus:
Auto ei ole ainoa, joka vie ihmisen tuntumaa erilleen siitä mitä ympäristössä tapahtuu. Räplättävistä älylaitteista älypuhelinta voisi hyödyntää jopa kiirettä vähentävänä laitteena. Nyt se heikentää keskittymistä ajamiseen. Se liittymäkohta mikä ehkä kysyjälle jäi epäselväksi tulee siitä, että viimevuosituhannella ennen ajokortti-ikää kuljettiin keliolosuhteet huomioiden muilla välineillä. Talvella ei päässyt kavereita tapaamaan jos ajaminen ei olisi sujunut pyörällä tai mopolla. Kouluun mentiin myös hiihtäen. Tehdäänköhän nyt näin? |
Jäi. :)
|
Lainaus:
Mb 124 kopassa oli ainakin jalkapoljin ja käsivapautus seisontajarrulle aika hankala käännelllä Ja 70 sarjan volvoissa tuntuu olevan kertakäyttöiset kengät jos joutuu käyttämään muuhunkin kun pysäköintiin |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juipilla oli tuossa hiljattain ensiauto(i)na vanhoja takatuuppari Volvoja, 2x740 ja sit siirty kasipätkään. Noissahan ei juuri avusteita ole, lukuunottamatta kasipätkän ABS-jarruja jotka on kyllä hyvä keksintö. Siinä taas oppi vähän etuvetoisen ajamista.
Sittemmin hankki talouden uusimman hienoimman auton, mutta nyt teki heräteostoksen ja alla luisuttelee vanha kunnon Riesa leikkipelinä. :) Ihan mukavaa, saavat vähän tuntumaa muullakin kuin hajuttomalla ja mauttomalla nykyautolla ajamiseen. (joka sinänsä on perus työmatkalla ihan kiva ja jää aikaa muuhunkin kuin auton remontointiin) |
Lainaus:
|
Käskai taitaa olla nykyään myydyimpiä(vai oliko jopa myydyin?) automalleja, joten siihen sakkiin kyllä mahtuu kaiken näköistä porukkaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muutoinkin osassa autoista tuo ajonvakautus korjaa huonon alustan ongelmia. Ilman sitä ajonvakautusta se peli ois aika mahdoton ajella. Oisko ollut pögön 208 mitä jouduin ajeleen ilman ajovakautusta kun joku anturi ei toiminut niin se kytkeytyi pois. Mut se oli hirvee laitos ajaa. Ei mitään tuntumaa mitä tapahtuu. |
Allekirjoitan yllekirjoittaneen sanomiset tuosta ajonvakautuksesta.
Ne ne vasta kauhistuttavia hetkiä ovatkin, kun ajaa autolla niin kuin aina ennenkin, mutta alle sattuu omiaan ajonvakautuksella säveltävä nykyauto. Joskus on pelottanut, että ojaan mennään ihan vain siksi, että auto puuttuu juurikin johonkin pieneen käsijarrun nyppäämiseen tai etuvetoisen kaasun nostolla hallittavaan puskemiseen, mutta vielä on tiellä pysytty. Ehkä se säikyttely lienee ihan omassa päänupissa? |
Lainaus:
Nuo liian herkästi ja/tai voimakkaasti ajoon puuttuvat ajonvakautukset on kyllä perseestä. |
Lainaus:
Yhden Kääskei sankarin taidonnäyte eiliseltä tallentunut videollekkin: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...e-5dbf18a895bd |
Tuo videon tilanne ei ole automerkkiin tai malliin liittyvää, kyseistä poukkoilua näkee joka jumalan päivä kun, esim. tuota Lahdenväylää ajelee. Isolla osalla kuskeista ei ole mitään arviointikykyä/peileihin ei edes katsota/tai nopeammin eteneviä "koulutetaan" kateellisena.
Kuten tuon roskalehden kommentoinnissakin on, nopeusero jonojen välillä on jonkinmoinen mutta sitä ei ole videolta helppo arvioida oikein ja meikäläiselläkin on se mielipide että nopeammin kulkevalla kaistalla on lupa ajaa kovempaa kuin sillä matelevalla. Toki joku tolkku pitää olla. Mielensäpahoittajat haluaisivat että jos hän ei pääse, kukaan muukaan ei saa päästä. :) |
Ei, mutta varmaan ymmärsit että sattui vain sopivasti? :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
On toki semmosiaki kotteroita jotka holhoo ihan liikaa, leikkaa boonuksena vielä tehotkin - ja ihan liian pitkäks aikaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuosta omasta aaämgeestä käsittääkseni saa noita elektronisia avustimia pois tarvittaesssa. Pari kertaa tullut kokeiltua ja laittanut takaisin päälle. Ei ota liian aikaisin luistoa pois, mutta ottaa kuitenkin. Tehoa on senverran että lepikko raikaisi melko nopeasti kokemattomalla - kuten mulla :p. 200cdi onkin sitten jo toinen juttu - siitä vain ei kaikki lähde napista - oiskohan siinä joku dynomode? :D 430CLK kans kyllä kaipaa ESPiä talvella. Kesällä turha, mutta talvella sillä ei kyllä turvallisesti ajele ilman sitä.
|
Noissa lie aikasta paljon erillaisuuksia jotka varmasti (suurin osa) liittyy hintaan. Siis ajokin. Vaan eikös alun A-Mesen kippaus ongelmat liittynyt juuri ESP:ehen? Vai oliko se niinpäin että vituiks mennyt suunnittelu sillä paikattiin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihmetyttää moinen, kun ainakin aikanaan autokoulussa 80-luvulla terotettiin, että se on ohituskaista ja sinne mennään ja tullaan pois ja nopeammat ajaa siellä ja hitaammat väistää ja ajaa siinä oikealla. Ennen kaikki oli paremmin.... :cool: |
Mut onha nuo ajonvakautukset säästäny varmasti monen hengen, ojaan ajon tai kolarin.. Aika hienosti pelaa esim a4 b8 Audissa.. liikenne ympyrässäki jos alkaa puskea nii näppärästi vasemmasta etusesta kirraa ja oikasee..
Joskus tyhjällä tiellä pikku vauheissa kokeillu mutkassa kääntää äkisti poikittain nii jo vain näppärästi korjaa.. Onneks ajouran alottanu estottomilla autoilla tietää miten ajaa mut nää nyky kuskit on paha ku oppivat avustukseen..toivoa ettei tuu milläö vanhalla koslalla liikenteeseen. |
Lainaus:
|
Jotain vakautta olis tarvittu näköjään tossa hieman pienemmällä raitilla Järvenpään liepeillä kun parin sadan metrin matkalla oli kolmet ojaanajojäljet. Miten lie penkka imeny luokseen? :confused: Näkyy kyllä vähän siellä sun täällä että on käyty penkalla, kylän raitilla uus katulamppukin ajettu nurin. En muista et aiemmin olis tässä määrin tötöilty näillä nurkilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tiellä pysymiseen ei vissiin sellainen käy ratkaisuksi, että talvirenkaat uusitaan ajoissa ja talvella voi manuaalivaihteisen kohdalla ajaa vaikka pykälää pienemmällä, niin vauhti asettuu luontevasti sellaiseksi, ettei ajoneuvo lähde lapasesta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ihan paras oli alkutalvesta.
8kympin alue,Edessä ajaa hameihminen tai sitten pitkätukkainen hevari mies.Autona joku uus hyundai. Vastaan tulee paloauto valot vilkkuen,Ei mitään tarvetta kenenkään väistää koska toisella kaistalla ei ollut ollenkaan liikennettä. No hyundai kuljettaja päättää vetää liinat lukkoon edessä:D.juuri vaivoin sain vanhan rötköpekan pysähtymään törmäämättä naiseen tai hevi-mieheen. NO mitä tapahtuu seuraavaksi,hyundai alkaa peruuttamaan itseänsä pientareelle sivuun ja mersun nokka on alle kahden metrin päässä:D. -Paloauto on jo mennyt menojaan Mersun äänimerkki katkaisee yrityksen tai sitten ikkunasta huutamani sensuroidut kauno sanaiset. Vilkaisen peiliini ja totean että nyt on aika painua matkoihini iso nelosmoottori pauhuen kera MR.garretin,Varmaan koko maapallo olis pyörähtänyt pikkuisen jos olisi ollut pitävempi keli. Samalla vilaisen hyundain sisään ja totean että se oli nais immeinen.Hyundain jäi tienpenkalle ja oli siellä vielä suoran päätyttyä,Kun mersu taittoi seuraavaan mutkaan ja uusin haasteisiin... Varmaan joku taskuparkki avustin meni päälle tai sitten hätäjarru assistentti tai molemmat???;):D |
Lainaus:
Eikä ole ihan harvassa tämmöiset, en ole kunnolla päässyt selvyyteen onko ratissa ikäihmisiä vai joku normikansalainen jota ajaminen jännittää ihan valtavasti tai on joku näkövika... (valtaosalla se vika lienee silmien takana pään sisällä) Ollakseni suht rauhallinen kuski, olen ottanut tavaksi ohittaa vähänkään tahmeammin menevät välittömästi jos tie/olosuhteet antavat myöden. Esim. sivutieltä pääväylälle kaikessa rauhassa kiihdyttävät ovat 99% pumppujalkoja tai muuten vaan arvaamattomia köröttelijöitä. Ketjun aiheeseen liittyen, kävin eilettäin ajelemassa ~200km juipin tuoreehkolla S80:lla. On kyllä kaikessa mukavuudessaan juuri sellainen auto joka turruttaa aistit ja sulkee ulkomaailman pois. Vaunu on hyvin käyttäytyvä liukkaalla, mutta helposti tolla tulisi ulosmitattua auton hyvät ominaisuudet jos ei olis pohjalla tajua talviajosta yleisesti. |
Lainaus:
|
Muistuu nuoruus mieleen Jyväskylässä. Uunituore ajokortti kuumotti takataskussa ja eka ajopeli alla, takavetoinen Morris Marina ja suunta kohti jäärataa. Takakontissa oli tietty isojen poikien ohjeistamana kunnollinen lumilapio. Ja sitä kyllä tarvittiin, rataa kierrettiin iltakausia ja noin sata kertaa oltiin reunavalleissa. Mutta kyllä siellä radalla muutakin opittiin kuin lumitöiden tekemistä.
Seuraavana talvena ajelin myös vanhempien uunituoreella ökymaasturilla, Tojo HJ60. Pippelihän siinä meinas kasvaa ihan liiaksi mutta ehkä kuitenkin ajotaito enempi :) Takavedon ja nelivedon erilainen käyttäytyminen oli iso mysteerio aluksi mutta toistojen kautta auton hallinta alkoi löytymään. Jääradat pikku hiljaa hävisi, oliko sitten metelin vai minkä syyn takia. Sääli sinänsä, liukkaalla radalla autoa oppii hallitsemaan. |
Lainaus:
Yksi vuosi sain jostain lehdestä tiedon, että jäätie menee Ahvenanmaalle. Lähdin matkaan vanhalla Mersulla ja ehkä puoleen väliin merta pääsin, niin reitti oli liian monimutkainen kun välillä johonkin saareen, piti palata takaisin. Matkalla oli tielaitoksen laivaväylän yli vievä pieni lossikin. |
Honda-mies
Honda-mies kaatui citymaasturilla ojaan Juha Miedon kotinurkalla
https://www.is.fi/kotimaa/art-200000....html?cs=email Mitäs ne Honda-miehin kaverit tähän sanois :D - joo kyllä ojaan minäkin, mites muut? Joo, ojaan tietysti :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei melua, ei öljy tai polttoainevuodon riskiä, pelkkää piiiiitkää luistoa talvisessa auringonpaisteessa. ....tai sitten keksitään yleinen hauskuudenkieltolaki... |
Lainaus:
|
Mietin myös miten sähkökulkineella sladitellaan.
|
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=sCUBo1Xk9IE |
Videon kulkineessako ei ole ohitettu mitään?
|
Kai tuon tason vehkeessä nyt jotku driftimoodit on, toisin ku jossain pikkukinnerissä.
|
Lainaus:
Tämä nyt ei varmaan päde mihinkään Priukseen tai Nissan Leafiin mutta mitä järkeä nyt sellasella mopolla on muutenkaan jäärataa kammata? |
Lainaus:
|
Jää kun pettää niin...
Lainaus:
|
Lainaus:
Siviilille sopivat sladitteluautot oli takavetoja ja mielellään manuaaleja. Jatkossa taituruutta tarvitaan miten valita oikea latauspaikka tai pistoke sähköautolle. Oikeasti jopa mielenkiintoista jos voi kehitellä kotona aurinkosähköjuttuja ja ladata auton samalla. Se tietynlainen hohdokkuus, vanhan tyylin bensikset, unelma-ammatti raskaan liikenteen kuljettajana ovat myös last season. Taksilla huristelusta mieleen jäi jos alaa haluaa kehittää tai tienata kunnolla, ehkä oikeanlaisen tietokonesovelluksen kehittäminen on se millä voi tienata. Tarkoittaako tämä siis hiukan pidemmälle katsoen automatisoitua liikennettä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei vaan voi ymmärtää rata-alustoja käyttöautoissa. :confused: Apinat! Itse tuli aikoinaan opeteltua ajamaan kovaa ja oikaisemaan luisto äkkiä - jääradalla sitten sladiteltiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Takaveto jenkki tuntui mieleisimmiltä autolta, mutta niihin harvalla oli varaa. Amerikkalaisissa elokuvissa oli sellaisia ja niillä suditeltiin ja mentiin luistossa. Itse huomasi, että Caprisessa oli isot kulut, sitten siirryin dieselvehkeisiin. Vanhat kaasaribensa-autot oli oikukkaita. Ekasta diesel Datsun avolavasta tuli mustaa putkesta niin, että varmaan olis nuorison makuun nytkin. Ainakin kavereita se nauratti. Datsunin mukana tuli Sota ajan muistoja kasetti ja sitä tuli kuunneltua, reviteltyä tietysti ja alustavaa off road treeniä takaveto Dassella. |
Uskallampa väittää että kaikista, KAIKISTA, autoilijoista olivatpa he sitten tuoreita nuoria tahi vanhoja kokeneita, tulisi turvallisempia kuskeja tuonne liikenteeseen jos he koettelisivat omaa taitoaan ja ajokin ominaisuuksia äärirajoille ja vähän ylikin. Korostaen toki silloin kuin siitä ei ole vaaraa muille, vaan vain itselleen...
|
Tähän se tykkäys/samaa mieltä peukku...
Lainaus:
|
Juuri näin. Ne jääradat!
Aika paljon ottaa kuulaan nuo citylinttailijat jotka pyörii samoilla seuduilla, missä pikkulapset leikkivät ja laskevat mäkeä. |
Onko "Voi-" vai "Oi-" noita aikoja?
Kun minä aloitin tuon autoilun, niin ylivoimaisesti suurin osa "hyväksyi" Vaihtovirta Laturin (10v aikaisemin tilanne oli toinen)
Ensimmäinen oma auto oli vm. 72 toyota carina, edelleen vaihtovirta laturilla, olikohan 40, vai 45A? Se "kehittyi" muutamassa vuodessa 5-vaihteiseksi, ja moottoriksi tuli DOHC 18r-g "soittoraudoilla". Nuo jarrut riitti siihen, että normaali jarrutukset onnistu, mutta niiden jälkeen yhden kerran voi vetää "Liinat Kiinni-" tuolta 180+ km/h, kun et nosta jalkaa polkimelta! (jos käytit jarrupoljinta ylhäällä, niin jarrunesteet kiehahtivat heti- siis ei jarruja...) Nuo uudemmat autot, joissa on: -abs -> jarrut pitää, ja mahdollistaa ohjaamisen.... mutta harva Jarruttaja, Varsinkin Minun ikäinen, polkaisee pedaalin kirjaimellisesti pohjaan, kun pedaali alkaa potkia vastaan.. siis mennään sillä jarrutusvoimalla, mitä huonoin pito sallii:o -ajonvakautus -> kun auto, onneksi vanhemmat enemmän, alkaa ravistella koria tms, siis kuuluu hyvin, että nyt tietsikka pudottaa tehoa, ja jarruttaa jotain/joitain pyöriä... Ja hyvin menee, kun pitää Ratista suunnan, minne ollaan menossa.... Mutta kun vuosikymmenien takavetoisen kokemuksella vaistomaisesti yrittää "vastaheittoa" niin, ajolinjat menee aika kantikkaiksi........ Voisko olla esim. esp:n varoitusääni pakollinen; esim 85 db. ja kuskinpuolen etu kajarista, toki sekunnin/pari jatkuvuus viive vois olla OK |
Testing, testing....
ABS-jarruja joskus kokeilen runttaamalla jarrut ns. "kiinni", ihan vaan kokeillakseni miltä se "rynkytys" ja ohjaus tuntuu. :D
-Tämän olen tehnyt muuta liikennettä vaarantamatta... ;) Totuuden nimissä olen harvoin joutunut jarruttamaan että ABS olisi aktivoitunut, johtunee ennakoivasta ajotavastani...? :p Muita hienouksia ei Jeepissäni olekaan, Oldsissa ei sitäkään... :o |
Lainaus:
|
Lainaus:
Siis tämähän tarkoittaa sitä, että mahdollisesti vain yksi pyörä jarruttaa niin paljon kuin pystyy. 3 muuta rengasta voi olla hyvinkin tukevasti kiinni tiessä, ja jarruttaa vaikka 50% voimalla. Kuten Matti sanoi, ABS:n kanssa pitäisi paniikkitilanteessa painaa jarrua oikein kunnolla, että kaikki 4 rengasta olisi ABS jarrutuksessa. Mutta kun ajanut vuosikymmeniä autolla, jossa ei ole ABS:ssää niin selkäytimessä on se, että ohjattavuus menetetään siinä vaiheessa, kun renkaat alkaa mennä suttina:o Ensimmäisellä ABS-jarruilla varustetulla autolla piti käydä oikein jääradalla opettelemassa abs jarrutusta. |
ABS-Testing, testing....
^-Tätähän tuossa aiemmin koetin änkyttää...? :p
|
Lainaus:
Kävin koeajolla ja en kuullut mitään ihmerutinaa tai muutakaan. No sitten sanoin, että ei sieltä rutinaa kuulu kuin liukkaissa kohdissa, kun absit alkaa rutisemaan. "jaa, onko siinä semmoiset..." No on siinä sen verran jotain hämärää, että kovemmin jarruttaessa jää kuskin puolen jarrupalat vinkumaan, ei lämpene mutta kitisee ikävästi. Mutta sitä isäukko ei taas kuule. Siskonmies kanssa ajeli tuolla corollalla, kun omansa oli rikki. Se ihmetteli sitä, miten herkästi lyö tyhjää tuolla talvisilla teillä, joka vaihteella sutii. Omassa autossaan on luistonesto. Minun mielestä taas tuo corolla on niin laiska, ettei se jaksa sutia mitenkään. Pitäisi pistää siskonmies jeepin rattiin takavedolla m+s renkailla tuonne peltotielle kokeilemaan miten se sutii... |
Kaveri muorin uudesta autosta aikanaan etsivät pitkään ja useamman tahon toimesta mystistä rutinan aiheuttajaa joka oireili vain kylmällä. Aika pitkään meni että selvisi "ongelman" olevan ABS:it ja ei kylmällä, vaan liukkaalla alustalla...
|
ABS-jarrut....
Niimpä, sitä pitäisi hienovaraisesti kysyä onko harjoitellut ABS-jarrujen käyttöä...? ;)
-Jos tulee "paniikkijarrutus" niin äkkinäinen säikähtää ja nostaa jalan jarrulta kun alkaa pauke ja siinä sitä sitten ollaan, pahimmassa tapauksessa hengiltä....? :o |
Sivu luotu: 14:07 (GMT +2). |