![]() |
noviisin kysymyksiä - millainen laite pärjää jo lumessa?
Tällainen täysin noviisin kysymys. Tilanne on semmoinen että tarvitsisi päästä väliin harrastamaan riistan ruokintaa, riistakameran huoltoa ja makkaran paistoa paikkoihin joihin johtaa metsäautotiet mutta joita ei talven aikana aurata.
Eli kysymys on sen suuntainen että millainen laite minimissään pitää olla että pirkanmaan korkeuksilla olisi mahdollista ajella auraamattomia metsäautoteitä ja uskaltaisi vielä ottaa vaimon ja lapset mukaan paistelemaan makkarat laavulle. jossain kohtaa olen miettinyt Foresteria taikka vastaavaa mutta sellaisilla en usko perille pääsevän. Toisaalta nelkkua ei tarvitse vetoon eikä muuhun käyttöön normiajoissa eli "rymymaasturi" vaikuttaisi soppelilta tähän omaan erikoistarpeeseen. Olisi parkissa poistettuna tieliikenteestä poislukien päivät kun käy tuolla metsäautoteillä ja toki syksyn metsästysajat olisi ajossa. Eli kysymys siis millainen on minimi millä tuollaisessa käytössä saattaisi pärjätä? Riittääkö esim. peruskuntoinen 2000-luvun alun Jeep Grand Cherokee vai pitääkö olla hyvinkin rakenneltu ja joutuuko silti lumella herkästi jumiin? Toinen askarruttava asia on nuo maksut, verot ja vakuutukset. onko ne tosiaan poikki tieliikennekäytöstäpoiston ajan ja maksu menee vain päiviltä kun ajaa? onko silloin isoa merkitystä onko bensa vaiko diesel, etenkin jos kilometrejä tulee kuitenkin maltillisesti? |
Paljokoha sielläpäin lunta?
Miten ois peräkärry ja mönkkäri ja ehkä telasarja tai moottorikelkka. Äkkiä tulis mieleen että eukkolle ja penskoille riittää yks reissu sillä jeepillä ku ukko riehuu lapion kanssa... |
Kyllähän tuo parikymmentä senttiä nuoskaa lunta ahdistaa sen verran että siinä on city maasturilla aika ajaminen:) tietysti jos joku oikea maasturi jollain 35" niin silloin menee kyllä, mutta yleensä metsäauto teillä on aikas reilut ojat niin ei ole varaa pienimpäänkään ohjausvirheeseen... itse lähtisin kyllä mönkijä+telat linjalle sille ois käyttöä ympäri vuoden. Ja jos vielä ostaa traktoriksi rekatun niin käyttömelko edullista ja huoletonta, saa hinaillä kärriä tiellä kulkea lumiauran kanssa ym.
|
Kannattaa muuten laskea sitten kannattaako pistää jatkuvasti ajoon ja seisontaan sekin meinaan maksaa. Itse laskin hiluxin kanssa muistaakseni niin että jos kaksi kertaa kuussa ottaa ajoon päiväksi ja laittaa sitten seisontaan niin kannattaa siinä kohtaa jo pitää ympäri vuoden ajossa. Verolappu tulee aina ja on minimissään 10€ ja seisontaanlaitto maksaa 6€ plus vakuutus.
|
Lainaus:
Itellä ihan neliveto Hilux Hakkapeliitta LT2 235/85/16 renkaat. On jäänyt ketjutkin ostamatta kun ei ole lunta yleensä paljoakaan. Mikäpä olisi itsestä ollut lapsena mukavempaa kuin lähteä isän kanssa maasturiajelulle. Jos kilsoja ei tule paljon, niin eikös tollasesta saa kunnollisilla talvirenkailla tehtyä ihan hyvän metsätieauton: https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9333152 |
Tervetuloa foorumille!
Muutama kysymys näin metsästäjänä tulee mieleen: -onko pitkiä siirtymiä mehtuumaille? -mitä ruokit?sorkkia vai pienpetoja -onko kovin nirso akka?:D |
Sanoisin, että joku sellainen 4-veto, jossa on alennusvaihteisto, eli pikkupuoli jakolaatikossa. Noin koko jahtikautta ajatellen tuntuu syksyllä maan pehmetessä ja myöhemmin lumessa ensin loppuvan meno vajaavetoisilta, sitten alentamattomilta 4WD-vehkeiltä (vain 4H) ja viimeisenä 4L-vehkeiltä.
Toki paksummassa lumessa on annettava pyörän pyöriä kunnolla, jotta etenee, mutta kyllä jakolaatikon pikkupuoli antaa paljon lisää käyttökelpoisia vaihteita juuri sille alueelle, jossa liikutaan. Jos on pelkkä nopea puoli, niin ei talvellakaan juuri ykköstä suurempaa pykälää voi metsäautoteillä lumessa käyttää, tai muuten menee nopeus niin kovaksi, että ojaan lipeäminen on vaarana. |
Lainaus:
Aloittajalle joku isopyöräinen takalukollinen oikee maasturi. Jeepit vähän pieniä/pienipyöräisiä. |
Lainaus:
Helpompi on kaverin tulla auttaa auto jumista jos se ei ole mikään jättijytky. Suurin osa taviksista ei pääse autollaan mihkään kun asenne puuttuu, eikä mitään varusteita mukana jumista lähtöön. Mut jos tyyli on tärkeää ja haluaa naapurit kateelliseksi ja ehkä meidän muutamat palstan käyttäjätkin, niin tosta pikku rakentelulla: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/8832460 |
Tai tämmönen https://www.nettiauto.com/dodge/ram/9301471
Taitas vaikka isommatkin pyörät mahtua. |
Ite suosittelisin joko tuommosta https://www.nettikone.com/sisu/masej...avaksi/1516194
Tai sitten ehkä jopa tämmöstä https://www.nettikone.com/sisu/nasu/1684728 |
Vastaus
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.hankkija.fi/Koneet/vaihto...923%2D4452%2D2 |
Osta tojota niin ei muna sojota:
Tällanen minkä arvo vaan nousee ja verot puolet hlöautosta: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381 Tai vähän erikoisempi: https://www.nettiauto.com/toyota/hilux/9344079 |
Kiinnostavia ehdotuksia. esim. Tämä: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381
Kelkka muuten mutta saattaa joku tykätä huonoa jos ajellaan tietä, autolla ei taas pääse niin helposti sanomaan. Maastoon kelkalla ei ole asiaa kun ei ole omia maita. Siirtymää itsellä tuonne metsiin tulee noin 50km, tämä väli on isoa pääväylää. syksyt on kyllä pärjännyt kaksivetoisellakin mainiosti. probleemia tulee kun perheen kanssa haluaisi mennä talvella laavulle makkaranpaistoon ja laavu on alueiden sisällä puomitetun tien perässä. Ison tien ja laavun väliin jää nelisen kilometriä metsäautotietä jota ei välttämättä ole aurattu. Laavu on kivalla paikkaa ja halu olisi käydä mutta pienten lasten kanssa ei tuota matkaa kävellä. Maasturi itselle tavallaan menettää merkityksensä jos silläkään ei suht kätevästi tuota 4 km matkaa talvella auraamatonta tietä ajele. itse ei osaa ollenkaan arvioida miten nuo kulkee kun ei ole kokemusta. Auto todennäköisesti olisi isoilla renkailla ja korotuksella oleva eikä tarvitsisi olla edes nätti. Pihan koristeena muuten paitsi jahtikauden ja nämä talviretket, toki noita saattaisi olla useinkin jos ajelu olisi yhtä hauskaa kuin kuvittelisin :) |
Lainaus:
https://youtu.be/jT1zaw5VsfU Kulkeminen riippuu niin paljon minkälaista lunta on esim. sellainen moottorikelkalla ajettu tie, joka ei kuitenkaan kanna voi olla aika huonoa etenemisen kannalta. Otetaan mukaan pienipyöräinen Jeeppi, jossa on ketjut, lumi ei ihan ehkä pahiten vastustavaa sorttia: https://youtu.be/KHMhaS2AAFQ Omasta mielestä melko normaalit nastalliset talvirenkaat on parhaat metsäautoteille. Offroad maastorenkaat tyyliin mud terrainit taas parhaat mutamömmöön ja teiden ulkopuolelle. Ihan joka autoon ei välttämättä hirveän isot renkaat ole katulailliset. Ehkä parhaimmillaan jossai HJ tyylin autossa on otteessa 35" renkaat, mutta olikos ne sitten hyvät maantiellä ja metsäautotie voi olla jäässä kuten maantiekin. Ennemmin mä ottaisin normaalit talvirenkaat ja vaikka ketjut tai jonkinlaisen kompressorin, jolla voi renkaisiin laittaa lisää ilmaa jos sitä vähentää. |
Oisko joku rj70 soiva peli
|
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ...pg/_medium.jpg
Tuomosta alkutalvesta aurattua mettätietä kävin ajelemassa yli 20km. Aika helvetinmoista työtä se on normaalilla maasturilla tuomosta tietä ajaa. Tuossa oli lunta semmonen 30-40cm (vaikka kuvassa ei näytä olevan lunta paljoakaan, ja pahimmoilleen kelkalla poljettu kesketä) ja vakiokorkuinen vakiokokoisilla nastarenkailla oleva land cruiser 100 alla. Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri :D Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen. |
No tojotat erikseen...! :D
Blatseri eteni tossa vaiheessa ihan hyvin, renkaana oli 35"bogger. https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=51517 |
Lainaus:
|
Ota koeajoon joku maasturi ja käy kokeilee siellä laavulla pyörähtää😏.
Eikö joltai kaverilta löytys jotain maasturia millä kävis kopasemassa. Sais sitten kokemusta touhusta. |
Pääseekö maasturilla lumessa kysymys vaan sisältää liikaa muuttujia. Lunta on sen tuhatta eri laatua ja sitä voi olla sentti tai metri. Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei? :D
|
Lainaus:
35" boggeri on niin alamittainen,Ettei tossa kuvassa oo kun pikku pöly lunta? Tietty se voi bläähseri miehelle olla kovakin koettelemus. Pistetään nauruhymiö perään,Niin menee huumorin piikkiin:D:D:D. |
Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei? :D[/QUOTE]
Tarkalle männöö tuo 40" telissä, ei jiä kuin 34millii pelivarraa.:) |
Lainaus:
|
Kyllähän tuossa lumessa ajossa hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä että niin kauanhan se vehje liikkuu kun maavara riittää. Sitte ku ollaan mahan varassa polanteen päällä nii sitte on kiinni.
Ei se maasturikaan kule renkaat ilmassa vaikka ois kymmenen vetävää pyörää. Puuterilumi erikseen, sitä voi olla vaikka metri, mutta harvonpa on tullu semmosta tilannetta mettätiellä vastaan. Ja on tullu melko paljo auraamattomia teitä tässä elämässä kainuun korkeudella ajeltua. Sitte ku sitä samaa tietä on sahattu talven mittaan useemminki, niin siihen muodostuu vaan ne renkaan urat. Ja niistä jos luiskahtaa sivuun, niin jumi on valmis. |
|
Lainaus:
Suzukia on pakko seisottaa pihassa,ettei naapurin isäntä kehtaa tuoda sitä maasto-toiotaa samaan aikaan etupihalle:D. |
Itse olen yli 20 vuotta ajellut juuri tuon tyyppistä pilkkireissu/makkaranpaistoajoa melko vakioilla laitteilla. On ollut range, pari cruiseria ja pajero. Joskus sitä pääsee ja joskus taas ei.
Muutama vuosi takaperin mentiin Bj:llä useampi kilometri liki puolen metrin puuterissa varsin vaivattomasti. Viikkoa myöhemmin pari autonmittaa samaa uraa ja lapion kanssa pois. Eri kelit suosii vähän eri painoisia autoja. Joskus painoin puuteriin toitsulla uraa kaverin ällämitsulle. Kevätpuolesta samalla mitsulla kannnatti ajaa edellä. Eiköhän useimmat maasturit asiansa tuommoisessa käytössä aja ällin kanssa käytettyinä. Jos pyörät on kovin pienet, vinssi saattaa pelastaa päivän. Lapiota joutuu ihan varmasti joskus käyttämään, jos ei muuten niin auravalliin. Pikkupyöriin ketjut ovat halpoja, ja auttavat kummasti. |
Miten paljon Rafu on ajatellut laittaa rahaa auton ostoon?
Muutamalla tonnilla taitaa saada auton jonka alustaa on korotettu sen verran ettei jää pohjasta kiinni eli ainoastaan akselit lanaa lunta. Tietty jos haluaa mukavuuksia niin sitten täytyy laittaa enemmin euroja tiskiin. Joku tuossa mainitsikin 235/85-16 renkaat. Melko hyvä koko talveksi yleiskäyttöön "normaali" kokoiseen maasturiin. Patrollissa oli joskus 13.5 leveet swampperit ni paksussa lumessa oli kyllä huonot. Kaasua ei voinu antaa yhtään, rupes heti sutimaan ja kaivoi itsensä upoksiin. Pikkuykkösellä tyhjäkäynnillä pystyi ajamaan sinne ja takaisin. |
Lainaus:
https://youtu.be/4CYP28WOmFI Jollain on aika kovankin näköinen lumimenijä ja vaikka on ketjua, ni melkeen moottorikelkka tai sukset olis hyvä vaihtoehto: https://youtu.be/2p3HjSlVJA0 |
Kauheasti ei valitettavasti raski pienellä käytöllä olevaan sijoittaa jotain muutamaa tonnia miettinyt.
Palstalta on nyt saanut hyviä ajatuksia herättäviä vastauksia paljon, en nyt vielä hautaa haavetta mutta ehkä vielä tarkemmin pohdin. Eihän se pieni lapiointikaan silloin tällöin välttämättä maata kaataisi, olisihan se paikalle meneminen jo itsessään hauska seikkailu varmasti noiden pienten poikienkin mielestä. Tuollainen HJ60/61 itseasiassa on ollut se kaikkein makeimissa ideoissa mielessä ollut. Isoilla renkailla, lommoilla ja pikku korotuksella varustettuna. Mahtuisi kohtuullisesti evästykset ja pari koiraakin konttiin. Saa näemmä fiksusti useamman hengen pakunakin. |
Lainaus:
Itsestä tuntuu joskus tekstejä lukiessa ihan kuin olisi kovaa extremeä ajaa metsäautotietä ja auto noin vaan menisi ojaan. Yleensä radikaaleinta mitä itselle on sattunut, joutuu näkee vähän vaivaa lumen putsaamiseen vanteista kun palaa yleiselle tielle. Kerran muistan maaseutuypäristössä pimellä peruuttaneeni auton jumiin ojaan. Mö ottasin tollaseen autoon edelleen ne 235/85/16 renkaat et se olis hyvä ajaa tietäkin ja ei tarvi pelätä jäisiä mäkiä. |
Lainaus:
|
Mä ajelen juurikini pirkanmaalla samanmallista ajoa vakiohiluksilla. Renkaina tällä hetkellä 215/85/16 eli noin 31 tuumaset nokialaiset. Numeroo pienemmät kuin ne täälläkin suositellut 235/85/16. Lisävarusteina ketjut, hi-lift, lapio, lankunpätkiä :)
Alkutalvesta pääsee liikkumaan ihan OK, niin kauan kun satanut lumi pysyy pakkaslumena tai sitä ei tule ihan älyttömästi. Myös säännöllinen ajaminen esim. viikonloppuisin ko. tiellä helpottaa kulkua paljon. Nyt oli jo pari viikkoa sitten tilanne, että ajelin vaan niin pitkälle kun sai ajella suurin piirtein tasamaata. Ylämäkeenkin koitin vielä, mutta katsoin paremmaksi pistää auton parkkiin ja jatkaa suksilla. Suojakeli oli tehnyt mäen nousun sellaseksi nuljaamiseksi ettei viitsinyt lähteä urheilemaan kapealla tiellä. Auto olis kyllä edennyt mäkeenkin niin kauan kun olis pysyny raiteilla, mutta keli oli sellanen että raiteilta putosi helposti. Tasamaalla ajelin vielä samana päivänä sellastakin tietä jossa ei juuri näkynyt vanhoja jälkiä. |
Kyllä ihan perusmaasturilla ja vähä karkeemmilla renkailla pääsee jo vallan mainiosti ajeleen pirkanmaan lumilla... ja sitte kun ekan kerran jää kiinni niin siittä se varustelukierre lähtee :)
|
Lainaus:
Itsellä on yleensä renkaissa maantiepaineet ja niistä on alennusvaraa jos joutuu paikkaan, josta on vaikea päästä pois. |
https://www.nettiauto.com/suzuki/sj/9339776 tuolla vois päästä makkaranpaistoon
|
Lainaus:
Mikä luokitellaan tässä yhteydessä perusmaasturiksi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Saattaa olla niin, että uudemmat automaatti pickupit menee tarpeeksi hyvin vaikkei olisi alennusvaihteistoa. Kokeilin uutta neliveto automaatti Vitoa ja ei sekään mielestäni ihan huono ollut jos tiellä meinaa pysyä. Jollain järkirahalla voisit saada aika uude Pajeron tai Discoveryn, kaverilla oli Discovery ja se oli ihan jämäkkä peli siltä varalta jos auton haluis ihan arkiajoonkin: https://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/9253283 Eli muutes tela Suzuki hauskan näköinen ylempänä. Tuollainenkin tuli mieleen, eetä Suburbani on hyvä auto ajaa tiellä, kun se kuorkiksi rekisteröity vero ei iso ja sillä ajais metsätietä kanssa: https://youtu.be/U0o7i80aEpQ Olisko samanlaista hintaluokkaa kuin HJ61. HJ Toyotasta turboton on aika tahmea menemään. |
Tuli mieleen 4-veto Vitosta eräs tapaus lähipiiristä.
Perheen emäntä lähti sienimetsään Fiat Puntolla. Menomatkalla metsätiellä ei mitään ongelmaa mutta takaisinpäin tullessa oli sitten jäänyt johonkin sutimaan ja soitti isännän hinaamaan Vitolla. Oli isäntä tehny pitkään töitä että pääsi edes sinne Punton luo. Kuskin vaihto Puntoon ja ajamalla pois. Ei ollut uusi vaan tästä on nyt joitain vuosia aikaa. Noissa vanhemmissa tais olla tuo vetojärjestelmä melko surkea esitys? Vaiko renkaitten syytä, en tiedä. |
Lainaus:
Itsellä on Jumper, johon kokeilu- ja säästömielessä laitoin 235/85/16 vanhat Hakkapeliitat. Tuotakin automallia saa nelivedon kanssa. Sen ongelma on taakse päin menemisessä ainakin kaksivetoisena kun pakki on liian pitkä. Henkilöautoksi rekatuissa maastureissa tuntuu tuo vero olevan tänä päivänä vuodessa sen verta, että tuolla rahallahan saisi joka vuosi jonkun uuden harrastemaasturiprojektin :eek: Möllykät on muuten aika kilpailukykyisiä, sellainen menisi yleisautona, jolla voi metsätietäkin ajaa: https://www.nettiauto.com/mercedes-b...vehicle_type=1 |
Lainaus:
Tiloista jne. Talokin olisi etsinnässä ja kriteerinä on hyvän kokoinen autotalli jossa päsee autoja roplaamaan, jostain ihmeen syystä se on homma josta hiukan jopa pitää eli tarkotus olii että kun talli joskus on niin paikkailut saisi hoidettua itsekseen ja siitä saattaisi välillä ihan pitääkin. |
Isot renkaat pitäisi olla, niin ei jäisi roikkumaan noista akseleista.
https://youtu.be/ZXDl2jImI4o Vakio alusta, huonot renkaat 235/75r15 |
Tänään menin fatpyörälenkin yhteydessä autolla jonkin matkaa auraamatonta metsäautotietä ja vähän silläkin mielellä kun lumi on pyörällä tuntunut olevan vastaan haraavaa, miltä se tuntuu autolla. Juuri ja juuri etuvanteiden sisään meni vähän lunta ja meno oli varsin tahmeaa. Takaisin omia jälkiä kulki kevyemmin ja uudemman kerran jos ajaisin niin menisi helposti.
|
Tämä ajatus on ehkä hieman sivussa alkuperäisestä ja vähän tylsäkin, mutta minusta paras ratkaisu kulkuongelmaan olisi tilata tien auraus paikalliselta urakoitsijalta. Perille pääsy olisi turvattu ihan tavan henkilöautolla ja ihan varmasti olisi halvin vaihtoehto. Metsäautotiet on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa metsänhoidon tarpeisiin. Tien päässä voi tulla ajankohtaiseksi savotta kevättalvella ja tien aukaisu tehtäväksi. Eipä käy kateeksi sitä tien auraajaa, joka joutuu puhdistamaan puoli metriä kovaksi kivettynyttä polannetta maastureiden ja kelkkojen jäljiltä.:(
|
Reissut vaan on hyvin satunnaisia ja nopealla aikataululla tapahtuvia. Saattaisihan tuosta joku ottaa itseensäkin jos toisten teille tilaa aurauksia.
|
Lainaus:
Netissä oli video, jossa aurataan vähän lumisempia teitä: https://youtu.be/CaX8B2Y3Al8 |
Lainaus:
tossa kanssa hyvää lumimylläystä. https://youtu.be/9E-OQ8wyV60 Tulispa täälläkin tonverran. Olis oikeita hommia porukalle, ei ois aikaa valitaa kaikesta turhasta. |
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Paljon on ihan asvalttiteitä mitkä avataan vasta huhti- toukokuussa, kun sitä aiemmin yksinkertaisesti mahdotonta/ hyödytöntä/ järjetöntä oikein millään kalustolla pitää tietä puhtaana. Yhdessä lumimyrskyssä parin päivän aikana tulee helposti pitkälti toista metriä lunta, ihan moottoriteillekin mitkä on auki ympäri vuoden. Nämä Suomen lumimäärät on missä päin tahansa tätä maata oikeasti jokseenkin olemattoman vähäistä, ja erittäin harvoin lunta sataa päivän- kahden aikana enempää kuin 30cm. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Suurin osa ihmisistä ei varmaan osais ajaa jollain 1980-luvun takaveto Hiacella kuin siinä ei ole kaiken maailman hilavitkuttumia vaikka sellaisellakin pääsi ihan hyvin. |
Meidän talon kovin lumioffaajapappa veti rollaattorilla hakemaan kaljaa joka aamu. Välillä nous takarenkaat ilmaan kun työntöä oli kahvoissa niin paljon ja etukurrat oli kokonaan lumen sisässä. Se oli kovuutta eikä oloista valitettu!
toinen ajeli sähköpyörätuolilla samoissa oloissa. Ei siitä mitään tullut auraamattomilla kevyenliikenteen väylillä mutta vitut siitä. Pappa meni aamuruuhkaan autojen sekaan! :D:D eikä valittanut! |
Kyllä taas nauratti eilen kun pikkusen lunta satelee kehäkolmosen tienoilla niin siellähän oli lähes täysi kaaos päällänsä.. Ehkä parempi ettei alapäässä sadakkaan enempää kuin nyt. 😂😂😂
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siinä saattaa suomalaisiin sääntöihin tottunut Hesalainen päästää muutaman kirosanan kun minäminäminä-asenne ei enää kannatakkaan.. 😂😂😂 Ps ja tulin ihan autolla... |
Juu, täällä on aivan liikaa minä-minä- asenteella kulkevia, siinä olet 100% oikeassa. Niille olisi enemmän kuin hyvä lähteä kokeilemaan liikennettä paikkaan jossa sillä asenteella ei pääse kovinkaan pitkälle :cool:
Ja jos nyt muutenkin ihan totta puhutaan, niin pääosin stadissa ajaminen vituttaa. Joko tiet on täynnä torvia jotka ei pääse eteenpäin, mutta eivät myöskään osaa liikennekäyttäytymisen perusasioita kuten muun liikenteen huomioonottaminen yms., tai sitten painetaan miljoona lasissa kelistä ja olosuhteista riippumatta ilman ymmärrystä mitä renkaan ja tien välillä milloinkin tapahtuu. Onneksi mun työajat on sellaiset että ei tartte olla menettämässä hermojaan ruuhkaliikenteessä kovinkaan usein. Ei sitä urpouden määrää pysty käsittämään :D:rolleyes: |
Joo, stadilaiset osais ehkä ajaa lumikelillä paremmin jos se ei ois niin harvinaista. Mutta jos sitä on muutama päivä vuodessa, niin eihän sitä oikein opi. Mutta pahimmat ketjukolarit ja muut mällit on silti aina sisääntuloväylillä KOHTI helsinkiä, eli kun maalaiset puskee kaupunkiin. Juuri ne jotka kutsuvat Helsinkiä hesaksi. :D:D:D kukahan ne opettais ajamaan talvikelillä?
|
Lainaus:
|
Maalaismarttyyri!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta onneksi jokaisella meistä on vapaus valita missä asuu ja missä liikkuu :) |
Lainaus:
Toki ei se maasturilla harrastaminenkaan huono vaihto ehto ole. Mutta siitäpä puntaroimaan. |
Ehkäpä osittain haenkin syitä miksi tarviisin sen rymymaasturin, aurattu tie saattaisikin olla karmea pettymys kun osa iloa olisi se paikalle pääsy. Paitsi jos se ei olisikaan niin kivaa kun olen olettanut ja käytännössä lapioisin puolet siitä tiestä puhtaaksi matkalla
|
Lainaus:
En usko, että siellä mitään mieletöntä lapiointia tulee, vaan saat itse tehtyä tiesi. Itse saatan joutua edellisen reissun jäljiltä vaikka paineilmalla puhaltelemaan vähän lunta vanteen sisältä. |
|
Lainaus:
Sitten tuli mieleen että olisiko tämä kuitenkin se todellisuus.. https://www.youtube.com/watch?v=zPf0kLx2rUI |
Lainaus:
https://youtu.be/_owdNGQtBLk |
Noissa filmeissä näkyy juuri se oleellinen ero lumen luonteesta. Puuteri on helppoa ja kivaa. Raskaalla lumella joutuu vähän jo keskittymäänkin. Pahin on omasta mielestäni kuitenkin sellainen välikerroksen ryynimäinen lumi, joka ei edes tamppaudu. Osta nyt vaan se maasturi ja kokeile itse...
|
ite tykkään volvolla sellasesta oikein kosteesta plussakelistä, kun sillon se lumi tamppautuu just soppelisti renkaiden alle kun hiljaa ryömittää, ja silleen pääsee käytännössä miten vaan hangen pinnalla niinku moottorikelkalla kuunaan. Pakkaspuuteri on kivaa, jos sitä on vaan maasta asti, jotta saa pitoja. Kaikista vittumaisinta on sitten kunnolla suvennu, sittemmin pakastunu hanki, lähellä hankiaista. Se on todella kovaa ja murenee vaan renkaiden alla, joten mitään pitoa ei saa ja tuommoselle 6-pyöräselle volvolle 38,5" boggereilla riittää 20cm, ettei sillä yksinkertaisesti pääse eteenpäin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eilen jäin jumiin, kun lähdin ajamaan auraamatonta tietä vanhoja jälkiä pitkin. Hyvinhän se kulki, kunnes putosin urilta. Kovahkoa polannetta urien välissä josta auto jonkun verran mahastaan kiinni. Enpä olis uskonu, mutta niin sieltä vaan möyrittiin peruuttamalla ihmisten ilmoille kun laitoin ketjut takapyöriin. Vakiohiluksi 215/85 16 kumeilla.
Ketjut autto paljon siinä, että auto ylipäänsä liikkui edes hitaasti eteen ja taakse. Aika hankalaa oli silti kapealla tiellä kun auton ohjattavuus oli kokolailla nollissa. Vanhoille urille ei päässy nousemaan, mutta ehkä ne urat kuitenkin autto sen verran että eivät päästäneet autoa lipsahtaan ojaan. Kapeat ja korkeat kumit on aika helppo ketjuttaa. Hienosti ketjut myös pysyi päällä kun möyrin niillä muutaman sata metriä. |
Kyllä ketjut on helppo laittaa päälle
mutta kannattaa kiinnittää huomiota kireyteen, yleensä kun jumissa ollessa ketjuttaa niin kiireesti ketjut päälle ja kokeilemaan... Siinä kun muutaman minuutin käyttää aikaa ja lapio joka puoleta rengasta lumet pois että näkee ketjun sijainnin ja saa kunnolla tiukattua niin silloin on mukava ajella joko eteen päin jos kantti kestää tai sit tehdä paluuperät:) säästää muuten ketjuja sekä hermoja |
Mää nostin oikeen pyörän ilmaan hiliftilla niin sai ketjut hyvin kohdilleen. Ja eka kiristys melki heti. Sen jälkeen useita tarkistuksia.
|
https://youtu.be/eNHlaHG2DBE
Ompas tyypeillä kekseliäs tapa aurata lumet ois kahdella nelivetoautolla. |
Lumet sulaa jo mutta pohdinta jatkuu..
Mitäs sanotte, miten tuommoinen Dodge ram toimisi lumisilla metsäteillä? |
Niin kauan hyvin kun liikkuu mut sit kun jumissa niin sit on talkoot:) on meinaan sen verran painava auto ja pitkä akseliväli lapioimista riittää... autona vissiin ihan hyvä muuten? Itsekin tuollaista katsellut, mut kun on asenne ongelma automaattia kohtaan niin pikkasen harvassa on sopivat yksilöt.
|
Lainaus:
Kokemusta on paripyörästä |
Lainaus:
Seuraavan kuorman kävin hakees Creepyt alla, ja ei sitten mitään ongelmaa. Ja vinssi on pakollinen varuste, sitte ei naurata ku sen tonnikeijun livauttaa urilta ojaan. Mut siinä kun on se pari tonnia etuakselilla ni menee aika kivasti, perä seuraa vaa mukana. |
Nyt tuli kokeiltua mikä on meininki kun laittaa Bilteman 49,90 euroa maksavan lumiketjuparin. Vaikutti hintaan nähden hyvältä parannukselta pitoon. En ole ihan varma miten nuo kaikki lärväkkeet kuuluisi olla kun siinä oli myös muovilärväkkeitä, joihin en ihan luota.
Kokeilin vaan yhdessä pyörässä ja palaan aiheeseen kun tulee mentyä johonkin, jossa ketjuja tarvii. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=238311 |
Sivu luotu: 16:02 (GMT +2). |