Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Norjalaista? Perävaunujynkkyä... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153468)

Bj Andy 03.12.2017 14:09

Norjalaista? Perävaunujynkkyä...
 


On ne muun maalaiset vaan tyhmiä...

Viipo 03.12.2017 16:49

Kaippa tuonkin voisi tehä vielä jotenkin vaikeemmin? Oishan tuommonen kärri ihan mielenkiintoinen alusta johonkin automaattikasettiin, mut mietityttää, miten kauan tuommonen vetokytkin toimii hiekan, ravan, suolan, lumen ja jään kanssa?
Norjassa on tunnetusti paljon niitä kapeita vuonoteitä, et ei kait tuo silleen huono keksintö oo, mut miks ihmeessä koukkulaiteautoa varten on pitäny laittaa sit tuommonen aisaviritys? Eikö vaihtolava-autolle ois sama ollu laittaa jäykällä aisalla se kärri, ja lavan vaihossa vaan peruutetaan se auto sen aisan päälle. Tai, no, sitten ihmisen pitäs joka tapauksessa käydä kääntämässä aisa nousemaan kytkentää varten, tuommosellahan ei tarvii lavan vaihossa ollenkaan poistua kopista.

Repro 04.12.2017 13:34

Noita kitoja saa ihan Suomestakin ostettua, esimerkiksi minulta. :eek:
Rakenteeltaan se on huomattavasti kookkaampi kuin normaali vetokita joten ihan jokaiseen autoon se ei tule mahtumaan.
Yhdessä tukkiautossa on tuollainen ainakin käytössä Suomessa.

Ja tuollainen radio-ohjattava akselien ohjaus tehtiin viime vuonna nimimerkki POUSA:n uuteen hakepuolikkaaseen.
https://youtu.be/vFybhm3Xbrs

Joko laitetaan tilaus vetämään? :D

Calmari 04.12.2017 17:14

Ei tuu yleistymään :-)

Viipo 04.12.2017 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1365400)

Joko laitetaan tilaus vetämään? :D

Tuota, löytys edes jostain joku toimiva/kestävä radiohallinta perälautanostureihin, joku paljon halvempi ku teleradion kapulat. Kiinalaisten kaukosäätimet on vaan niin pieniä, että ei ne kestä lapasessa. Niitä sais kyllä parilla eurolla. Teleradion kaukosäädin/vastaanotinpaketti erehyin kysymään, niin päälle 500e ois jääny nelinappisena hintaa.

Rölli 04.12.2017 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1365438)
niin päälle 500e ois jääny nelinappisena hintaa.

No onko toi sitten oikeasti paha hinta toimivasta työkalusta? Mun mielestä ei.

Samppahj 04.12.2017 22:05

2,5 vuotta olin päälirakenteita tekemässä ja kerran meni yks mfc vetokita muistaakseni Ruotsiin. Julmetun kokonen mötikkä ja saakelin kallis.

Bj Andy 04.12.2017 23:38

Meanwhile in greatestgreat of america...:D


Mutis 05.12.2017 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1365441)
No onko toi sitten oikeasti paha hinta toimivasta työkalusta? Mun mielestä ei.

On se siinä mielessä, että aika monen taskusta löytyy radiolähetin jossa on enemmän kuin neljä toimintoa. Saatta jopa vastaanottaa jotakin tietoa.

Samppahj 05.12.2017 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1365454)
Meanwhile in greatestgreat of america...:D

Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?

Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?

https://www.youtube.com/watch?v=Q36dTr3t6Qc

Repro 05.12.2017 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj (Viesti 1365467)
Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?

Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.

HeikkiH 05.12.2017 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1365483)
Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.

Siihenhän se. Ja kuitenkin tyhjänä ajaessa on ketterä kun saa akselivälin lyhyeksi.

https://youtu.be/Ijvmd11WcJc

HeikkiH 05.12.2017 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj (Viesti 1365467)
Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?

Mie olen ton ymmärtäny toimivan siten, että sammutin päälle, kytketään pakki ja takana on startin kaukokäyttö.

Samppahj 05.12.2017 10:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1365485)
Siihenhän se. Ja kuitenkin tyhjänä ajaessa on ketterä kun saa akselivälin lyhyeksi.

https://youtu.be/Ijvmd11WcJc

Informatiivinen video.

Bj Andy 05.12.2017 10:07

Nuo Jenkkilän videot saavat monasti aikaan kysymyksen. Onko meillä sittenkään asiat niin päin peresettä kuin äkkiä voisi kuvitella? :D:D

petroman 05.12.2017 10:25

Tuota ameriikan touhua vois luonnehtia näin suomalaisittain, että tekemisen meininkiä...

Bj Andy 05.12.2017 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1365483)
Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.

No hoxhox.

Siitä vaan piirustuspöydän ääreen ja Suomiversiota tekemään...

Eli 5+2 akselinen 52t nuppiauto...

Nuhapumppu 05.12.2017 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1365492)
Nuo Jenkkilän videot saavat monasti aikaan kysymyksen. Onko meillä sittenkään asiat niin päin peresettä kuin äkkiä voisi kuvitella? :D:D

Enemmän hirvittää se,että näillä ihmisillä on ydiaseita. Ja muutenkin kun katsoo nuita niiden "hyviä" keksintöjä,olen hetki hetkeltä skeptisempi että jenkit olis käynyt kuussa,ku välillä tuntuu ettei ne osaa edes taloja rakentaa.

Bj Andy 05.12.2017 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 1365544)
Enemmän hirvittää se,että näillä ihmisillä on ydiaseita. Ja muutenkin kun katsoo nuita niiden "hyviä" keksintöjä,olen hetki hetkeltä skeptisempi että jenkit olis käynyt kuussa,ku välillä tuntuu ettei ne osaa edes taloja rakentaa.

Jep...
Tosin tuo koukkuhomma taitaa olla puhtainta laatua olevaa, kotimarkkinoiden suojelua. Ja kuka siitäkin loppujen lopuksi hyötyy?

Repro 08.12.2017 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1365522)
Siitä vaan piirustuspöydän ääreen ja Suomiversiota tekemään...

Eli 5+2 akselinen 52t nuppiauto...

Onneksi ajoneuvon maksimipituus 12 metriä sulkee pois tuollaiset aivoitukset. :D
52 t saa puoliperävaunuyhdistelmällä jonka ääriakseliväli pitää olla vähintään 11,8 m (ja täyttää kaikki muutkin 52 tonniin vaadittavat mitoitukset ja tekniset vaatimukset).

Bj Andy 08.12.2017 15:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1365823)
Onneksi ajoneuvon maksimipituus 12 metriä sulkee pois tuollaiset aivoitukset. :D
52 t saa puoliperävaunuyhdistelmällä jonka ääriakseliväli pitää olla vähintään 11,8 m (ja täyttää kaikki muutkin 52 tonniin vaadittavat mitoitukset ja tekniset vaatimukset).

Tuo häntähän rekataan kärriksi eli dollyksi ja siihen tietty vetopöytä että saa kaikki tonnit käyttöön jos tarvii...:eek::o

veikkaaja 08.12.2017 20:16

Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki

Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D

baxxter 10.12.2017 00:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj (Viesti 1365467)
Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?

Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?

https://www.youtube.com/watch?v=Q36dTr3t6Qc

Jos vaihtoehtona on tämmönen puoliperävaunu, niin kait se näyttää taittuva lisäakselikin paljon järkevämmältä..
https://youtu.be/U4-r6wiEGRc

Kartse1 11.12.2017 00:05

Paljonkohan noihin jenkkilän puoliperiin saadaan hyötykantavuutta?
Kaveri ajoi kesällä asfalttimassaa puoliperävaunulla ja lavalle sopi jotain 34tonnia.
Ite ajoin 4-akselista FM 12Volvoa, niin siihen sai laittaa 18200kg tavaraa.
Oli tuossakin tekemistä Tampereen ruuhkissa, kun kokoajan tuli itsemurhakandidaatteja eteen...

jokke-76 11.12.2017 22:35

*Eikö vaihtolava-autolle ois sama ollu laittaa jäykällä aisalla se kärri, ja lavan vaihossa vaan peruutetaan se auto sen aisan päälle.*On tossa se hyöty että kärry pysyy liukkaalla paikallaan kun lastaa .

Repro 13.12.2017 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1366071)
Jos vaihtoehtona on tämmönen puoliperävaunu, niin kait se näyttää taittuva lisäakselikin paljon järkevämmältä..
https://youtu.be/U4-r6wiEGRc

Siinähän rupesi olemaan jo katastrofin aineksia ilmassa kun auto vaunuun nähden linkussa rupesi kippaamaan, onneksi oli tukeva ja tasainen pihamaa.:D

Viipo 15.12.2017 07:56

Josta tulikin mieleen, jotta miten paljon sitä pitää tuommosen 4-akselisen sora-auton kipissä olla tehoa, jos miettii, et 76-tonninen kasettiyhistelmä on 5-akselisella kärrillä? Koko yhistelmä painaa varmaan jotain 26 tonnia? eli kantavuutta jäisi 50 tonnia?
Vetäjän kokonaismassa on varmaan jotain 31 tonnia (paitsi, jos se on sisu, niin ehkä 35 tonnia), ja kantavuutta jääpi laatikkoon parhaassa tapauksessa joku 22 tonnia? eli kärriin pitäs saaha menemään 29 tonnia?
Siitäpä sitten kasetoidessa nykästään se kärrin laatikko niskaan, 29 tonnia + pari tonnia ite laatikko. Ja eikun kippi pystyssä mökkitietä sorastamaan?

Arpe 15.12.2017 08:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1365904)
Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki

Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D

AmerikanJoe ei oo osannu tehdä noista trippeliakseleista ohjaavia, eli aina risteykseen tultaessa akseli on nostettava ylös.

Yölento 01.01.2018 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1365904)
Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki

Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D

Tuo muuten nostaa ne akselit ylös siinä videon alussa.

Tojo4wd 01.01.2018 13:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1366526)
AmerikanJoe ei oo osannu tehdä noista trippeliakseleista ohjaavia, eli aina risteykseen tultaessa akseli on nostettava ylös.

Tuossa näkyy hyvin että eivät ohjaa ollenkaan varmaan hienoa jos vähän pehmeetä ja pitäs kääntää johonkin päin kun noi ottaa maahan kiinni.

https://www.youtube.com/watch?v=rTnckMIYEwk

Topi1982 01.01.2018 15:00

Norjan liikenteessä oleva rekka toi mulle Joensuuhun rautaa. Siinä kuskille ihmettelin jatkuvaa, lyhenevää aisaa, että miksi on käytössä? Vastaus oli, että lyhyenä ollessaan halventaa lauttamaksuja.

Repro 02.01.2018 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 1368445)
Tuossa näkyy hyvin että eivät ohjaa ollenkaan varmaan hienoa jos vähän pehmeetä ja pitäs kääntää johonkin päin kun noi ottaa maahan kiinni.

https://www.youtube.com/watch?v=rTnckMIYEwk

Tuohan taitaa olla yhtä pitkäkin kuin nämä paikalliset 38 t kokonaismassalla olevat kippipuolikkaat. :eek:

Bj Andy 02.01.2018 16:35

Tässä tuhatjalkainen...

https://m.youtube.com/watch?v=R52xTai_JE8

Ja siinä

https://m.youtube.com/watch?v=enZBzU2P_DQ

Bj Andy 02.01.2018 23:33

Ja tässä pieni kertausvideo kaikille sora ym.julleille aiheesta, a. Miksi se venttiili on olemassa joka estää alamäessä kippaamisen(siis varo) b. Mikä sen venttiilin virka on joka estää kipin nousun, kun vielä oisi puoli putkea jäljellä, c. Kyllä se perälauta aukeaa kun vaan nostaa kippiä ylemmäs. d. Ei se kaadu, se vaan hieman kallistuu ja e. Kyllä sieltä lavan alta kerkeää pois...

Nam...öljyä...

https://m.youtube.com/watch?v=P3ogvpO4m6Y

Repro 03.01.2018 13:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1368614)
Ja tässä pieni kertausvideo kaikille sora ym.julleille aiheesta, a. Miksi se venttiili on olemassa joka estää alamäessä kippaamisen(siis varo) b. Mikä sen venttiilin virka on joka estää kipin nousun, kun vielä oisi puoli putkea jäljellä, c. Kyllä se perälauta aukeaa kun vaan nostaa kippiä ylemmäs. d. Ei se kaadu, se vaan hieman kallistuu ja e. Kyllä sieltä lavan alta kerkeää pois...

Nam...öljyä...

Niin se halvin ei välttämättä ole paras ratkaisu kippivehkeissäkään.:D

Vormula77 03.01.2018 18:58

Kyllä aika karulta näytti se 90-kulmassa kippaavaa puolikas. Toimisto oli aika rutussa. Itsellä ekat kippaukset kesäpoikana jännitti kun ajettiin seulonta jätettä 4-akselisilla ja laatikko oli usein täynnä pelkkää kiveä ja pehmeälle pellolle ajettiin kippaamaan.

dodge3500 03.01.2018 21:03

Olin aika lähellä kun sora-auton peräkärryn putki meni poikki se tulee aika helvetin lujaa alas
Piti tarkastaa kalsarit sen jälkeen

Hautalintu 03.01.2018 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1365400)
Noita kitoja saa ihan Suomestakin ostettua, esimerkiksi minulta. :eek:
Rakenteeltaan se on huomattavasti kookkaampi kuin normaali vetokita joten ihan jokaiseen autoon se ei tule mahtumaan.
Yhdessä tukkiautossa on tuollainen ainakin käytössä Suomessa.

Ja tuollainen radio-ohjattava akselien ohjaus tehtiin viime vuonna nimimerkki POUSA:n uuteen hakepuolikkaaseen.
https://youtu.be/vFybhm3Xbrs

Joko laitetaan tilaus vetämään? :D

Eikös tuota kitaa mainostettu sillä että tuolla saadaan normaali kitaa suurempi kääntökulma? Normi kidalla vajaa 90° ja tuo mahdollisti reilun 90°, sinällään ihan ymmärrän miksi nuista povasivat seuraavaa suurta hittiä tukkivehkeisiin vaan eipä nuita taida niihinkään montaa olla eksyny?

Hautalintu 03.01.2018 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1368448)
Norjan liikenteessä oleva rekka toi mulle Joensuuhun rautaa. Siinä kuskille ihmettelin jatkuvaa, lyhenevää aisaa, että miksi on käytössä? Vastaus oli, että lyhyenä ollessaan halventaa lauttamaksuja.

Autopaikat tosiaan myydään kansimetreinä.

Repro 04.01.2018 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu (Viesti 1368736)
Eikös tuota kitaa mainostettu sillä että tuolla saadaan normaali kitaa suurempi kääntökulma? Normi kidalla vajaa 90° ja tuo mahdollisti reilun 90°, sinällään ihan ymmärrän miksi nuista povasivat seuraavaa suurta hittiä tukkivehkeisiin vaan eipä nuita taida niihinkään montaa olla eksyny?

https://www.kraatz.fi/wp-content/upl...neuvo-7_lr.jpg


Sivu luotu: 21:15 (GMT +2).