![]() |
WJ 4.7 ikuisuus projekti.
1 Liiteet
Suurinpiirtein vuonna 2014, vaimoni katkaistua lampputolpan Honda Civicillä hankin vaimolle sitten turvallisemman perheenkuljetusvaunun joka ei ole niin loskaherkkä. Päädyin tietty jenkkimaasturien aateliin, Jeeppiin ja tietenkin 4.7 kasikoneella löytyi sopivan oloinen vekotin. Autoon on laiteltu yhtä sun toista uutta osaa, hitsailtu helmoja ja vaihdettu peltejä, laitettu äänentoistoa mutta pitkään on pitänyt ihan oikeasti alkaa laittamaan Jeeppiä kokoajan maastokelpoisemmaksi. . .
Jeeppi joutui seisomaan reilu vuoden pihalla, kun jarrut alkoivat jumittamaan jarrutehostimen vaihdon jälkeen. Itse tietenkin vaihdoin. Oman ajanpuutteen vuoksi Jeeppi oli nyt vihdoin korjaamolla jossa laitettiin joka nurkkaan kaikki uudet hilppeet mitä jarruihin liittyy ihan satuloita myöten, perus huollot ja taka-akselin tiivistettä ja muuta pientä. Jarrut jää tosin jumiin edelleen ja vika varmaankin löytyy uudesta tehostimesta tai pääsylinteristä. Hyviä kuvia ei nyt ole, varsinkaan auton alkuajoilta jolloin se oli vielä tummanharmaa, toissa kesänä se sai Mattavihreän Plastidipin niskaansa. Autossa on alla Allterrainit ja 50mm spacerit, ja jarrurempan yhteydessä laitetaan 2" budjetti korotus. Kylkiputket on olemassa mutta ne on laikattu irti kun oli helmarempan tiellä. Tosin helmoissa muovien alla on isoja paloja pellistä irti ja aikeissa on laittaa palkkihelmat. Samoin autossa on laitettu putkisto jossa tulee molempien takaovien alta ulostulot. Suunnitelmissa on - Korottaa lisää tuosta 2", jos ymmärsin oikein niin joudutaan tekemään vähän modifiointeja jos haluaa tuosta vielä nostaa ? Miten olette korotelleet näitä WJ:tä ? - Isompaa pyörää alle, oliko jollain tietoa minkä kokoista mahtuu ilman suurempia muutoksia ? - Bushwackerit, ehkä. - Lisävaloja on, mutta tällä hetkellä ne on irti, ja ehkä voisi harkita safaritelinettä tuohon. - Snorkkeli - Peltipuskuri jossa vinssipeti sekä tietysti vinssi. Jos löytyy hyviä ideoita tai niksejä, valmiita juttuja ja suunnitelmia niin otetaan mieluusti vastaan, ollaan vähän amatöörejä näissä maastureiden rakentamisessa. Samoin jos on hyvää WJ:hin sopivaa tavaraa myytävänä, niin näitäkin saa tarjota. Ja jos Veikkolan suunnilla on Jeeppi fanaatikkoja niin saa ilmoittautua ! Onko joku tehnyt / asentanut lumiauran / puskulevyn WJ:hin ? Ilmeisesti rapakon takana myydään valmiita satseja, alk. 2000$, menee vähän budjetin yli. Mihin puskulevy kannattaisi kiinnittää, vetokoukkuun ? |
2 Liiteet
Pari kuvaa lisää.
|
Lainaus:
|
Ei ole paljon tarvinnut pestä, kilsoja kun ei ole tullut auton seistyä pihassa yli vuoden. Normaalia painepesua kyllä kestää ja sateet pyyhkii siitepölyt ja muut kevyet pölyt pois. Itse vedin kyllä turhan ohuen kerroksen, ja trailerilla vietäessä hieman liina hankasi hiukan pois. Muuten on kyllä ihan päällikköä tavaraa, helppo suihkuttaa yli spraypullolla taikka sitten matalapaineruiskulla. Voi tehdä pihallakin, itse maalasin tallissa ja koko operaatioon meni yksi ilta. Tosin kittailin pahimpia ruosteita toisen illan. Eikä tarvii suojata, pelkkä pesu riittää. Ja helppoa kun ei tarvitse rajata, voi repiä ikkunoista ja muista paikoista vain pois. Kunhan muistaa vetää kunnon kerroksen joka puolelle niin hyvä tulee, liian ohutta pintaa on vaikea repiä irti. Ja parasta tuossa on että voi vetää vain yli uudestaan ja uudestaan sekä vaihtaa sävyä lennosta.
Voin kyllä suositella tuota menettelyä. Eikä oo ollut sateista ja pakkasista moksiskaan. Ja valmistajathan myös väittävät ettei ruosteet lähde leviämään kerroksen alta mihinkään sillä on ilmatiivis. Meinasin meidän RR Sportinkin suihkuttaa yli tuolla samalla tavaralla, sävy vain on hakusessa. Mattavihreänä olisi kyllä päheä, mutta sitten olis pihassa kaks samanlaista :D Tosin Plastidipillä voi sekoittaa omia keitoksia jolloin saa uniikkia jälkeä, hileineen ja efekteineen. Kyllähän sen tuommoisen WJ:n yliteippaus maksaisi pari tonnia, ja tuo Mastonin plastidippi maksoi ohenteineen n 200-300€. Itse ostin purkkitavarana. |
Tervetuloa foorumille.
Täytyykin laittaa tämä seurantaan, laitahan kuvia ja kertomuksia Jeepin laittelusta...? ;)
|
Lainaus:
Mitä omassa ekassa WJ:ssä oli tehty jarrupääsylinterinvaihdossa, niin se oli asennettu vinossa, jolloin tehostimesta tuleva tappi oli mennyt väärään kohtaan pääsylinterissä eli reunaan. Tästä seurasi nesteiden vuotaminen tehostajaan. Epäilen että sulla on sama vika, mutta oire on jumitus. Ahdashan se tappi on asentaa, kun jarruputket pistää hanttiin, mutta kyllä sen saa suoraan, kun malttaa. Toinen ja todennäköisempi vaihtoehto on että tehostimesta tuleva tappi on jäänyt säätämättä ja liian pitkällä pääsylinterissä ja sitä pitää kiertää hieman sisään. Muuten tappi painaa jarruja päälle, vaikkei poljinta painettaisikaan. Netistä kannattaa yrittää etsiä ja ladata WJ:n päälle 2000-sivuinen korjausmanuaali, josta löytyy kaikki. Koitin etsiä mutten kovin nopeesti löytäny. Jos vähänkään enempää meinaa harrastaa, niin se kannattaa ostaa vaikka RockAutosta, niin ei tartte kokeilla jokaista asiaa kantapään kautta. :D |
Lainaus:
Tuosta jarrupääsylinteriin menevästä tapista ja vastaavista ongelmista on aika paljon american autojen keskustelupalstoilla, taitaa olla ihan tyypillinen juttu. Kiva vaan kun tuli vaihdatettua kaikki satulat, levyt, palat...... ja siis sen takia koska jarrut oli jumissa. Tässä on nyt suhteellisen paha jeeppikärpänen päässyt taas puremaan, tosin taloprojekti on kesken, piha on kesken, pihassa makaa yks konevikainen Transporteri, kaikki aika menee töissä ja rahaakin pitäis Jeeppiin löytää jostain. Tosin ei oo kunnollista talliakaan tällä hetkellä :rolleyes: Joo, ladataan ehdottomasti tuo korjausmanuska !!! |
Lainaus:
Sen verta olen näistä vääntänyt katsureiden kanssa, etten lähtisi tekemään mitään saati kalliita muutoksia selvittämättä niiden vaikutusta katsastukseen ensin. Renkaat saa tietysti vaihdettua leimalle helposti, mutta jousituksen kanssa on jo hankalampi. |
Lainaus:
Täällä pk seudulla on yksi konttori missä ei huomattu edes että molemmat etu umpiot roikku johtojen varassa :D Minkä kokoiset pyörät tuohon muuten mahtuu pelkällä 2" nostolla ilman että lokasuojiin on kajottu ? |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Toisaalta enpä mä kyllä yli 3" nostaisi jousitusta muutenkaan, pysyy vielä WJ:ssä tukivarrenkulmat siedettävänä, ja jos meinaa asentaa isompia levikkeitä ja/ tai avartaa ylipäätään kaaria, niin 33" menee ihan nätisti, tai sitten joku sopiva millikokoinen että saa sopivilla vanteilla. Lainaus:
Aika paljon nykyiset pykälät ja niiden sovellusohjeet antaa tehdä, mutta on niitä perkeleen kusipäisiä katsastajia jotka kieltää kaiken vaikka olisi sallittu muutos, kun ei oman työn tekeminen kunnolla kiinnosta ja halutaan vaan olla vittumaisia - tai ei vain osata eikä myöskään haluta ottaa selvää. Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
4x4 partsin jarno halme on katsastanut wj 4 tuuman korotuksen kannattaa sieltä kysellä
|
Lainaus:
|
Ei nykyisissä pykälissä ja sovellusohjeissa käsittääkseni ole mitään sellaista, mikä estäisi 4" korotuksen leimaamisen mm. niihin peruskorkuisiin Jeeppeihin, joita on saanut samassa mallisarjassa tehtaalta 1" korkeampana? Olisiko tuo nyt sitten taas konttorin tulkinta asiasta? Kun autohan on kaikkinensa muuten sama, ainoa ero on alustan korkeudessa.
Muuttoautona ulkomailta valmiiksi korotettuna tuotu on (ainakin periaatteessa) voitu leimata täällä maahantuonnin yhteydessä vaikka 6" korotuksella ja 35" renkailla Suomen kilpiin, mutta jo maahan tuodun vakiokuntoisen auton alustan ja renkaiden muuttamisen osalta käsittäkseni korotuksen maksimimäärä ja rengaskoko määräytyy voimassaolevien määräysten mukaisesti. Sen sijaan puskureita yms. asia ei koske, jos auto ei ole tyyppihyväksytty.. noi muuttoauton/ tuontiauton pykälät on jotenkin aika hämärät kyllä muutenkin, en ainakaan itse ole niistä ihan täysin kärryillä. Toki kaikki muutokset autoon kuin autoon on syytä varmistaa etukäteen konttorilta, ettei tule ikäviä yllätyksiä. |
Lainaus:
Oli lähtökohta mikä hyvänsä korotat maksimissaan 3" ja sillä sipuli. Jos lähtökohta on vakiosta tuuman korotettu Up-Country, korotat sitä max 3" - eli laitat siihen 4" satsin - ja homma on OK, mutta 4,5" ei enää käy. Vakiokorkuista korotat sen saman 3" etkä yhtään enempää eli 3,5" ei enää käy, vaikka onkin 0,5" matalampi kuin maksimin korotettu Up-Country! Tämmönen on Hämeenlinnan palveluhalukkaimman katsurin tulkinta ja jos on asema/henkilökohtanen, niin siitä sitten vaihtamaan konttoria/katsuria. Ihan pellemeininkiä on juu, mutta minkäs teet? :confused: Viisaampi mennä vaikka Lahteen mitä Pertsi ehdotti. |
Ei liity Jeeppiin, mutta katsastukseen kyllä...menin Discon kanssa joku vuosi sitten vuosikatsastukseen ja pyysin että samalla muutoskatsastetaan jousikorotus. Katsuri katteli autoa ja minua epäilevästi, että oletko ihan varma että se on korotettu eikä vakiona tuollainen, vaikka jouset ja iskarit kiilteli uutuuttaan. Sanoin että kyllä siinä on 2,5". Vielä mitatessakin kysyi totisen näköisenä, että olenko nyt ihan varma että on korotettu :p Olisi voinut olla 4 tai 5 tuumaa helposti.
|
Lainaus:
Autot ovat erikorkuisia ja toiset ovat korotettunakin matalia. Häntäkin todennäköisesti syljettää pseudotieteellisen Trafin millimetrin mittausohjeet. |
http://www.wjjeeps.com/upcountry.htm
Tuossa jotain infoa uc-optiosta. Mites katsuri alkaa selvittämään onko autossa alunperin ollut uc-alusta vai ei? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Trafin uusimmassa(kaan) tulkintaohjeessa ei sanallakaan mainita siitä, että saako alustan korkeuden muutoksessa käyttää saman mallisarjan verrokkiautoa vai ei. Jos sitä ei erikseen kielletä, se ei silloin voi olla kiellettyä - etenkin, koska kyseessä on saman mallisarjan auto, joka on tismalleen samalla e- tyypihyväksynnällä. Sitä en sitten tiedä, onko Trafilta tullut joku sisäinen "hys-hys"- muistio asiasta konttoreille, mutta toisaalta Trafin ei pitäisi pystyä linjaamaan tiukempia sovellusohjeita kuin mitä määräyksissä mainitaan. Sama kuin Poliisi antaisi tienpäällä sakkoa asiasta, mistä ei lain mukaan sakkoa anneta. Ei niin vain voi toimia. Noita paskoja konttoreita ja osaamattomia/ haluttomia katsastajia on Suomi pullollaan - ovat ottaneet sen saman ajattelutavan kuin kotimaisella byrokraatti- virkamiehelläkin yleensä on, eli kansalainen on virkamiehiä varten, eikä kuten pitäisi että virkamies on kansalaisia varten. Onneksi niitä konttoreita ja katsastajia löytyy, jotka hommansa osaavat ja haluavat auttaa parhaansa mukaan, ja jos eivät osaa niin kysyvät, opettelevat ja kouluttautuvat. Niillä konttoreilla kannattaa käydä, turha sitä on omaa päiväänsä pilata jonkun kusipäisen osaamattoman urpon takia :cool: Voi sitten halutessaan käydä sillä paskalla konttorilla kiusaamassa leimasetää vuosileimalla, kun on kaikki muutokset otteella mitä siellä on kielletty :D |
Konttorit inhoavat ymmärrettävästä syystä ylimääräistä työtä, koska siitä ei voi laskuttaa kovinkaan paljoa extraa ja kun neuvomaankin joutuu vielä ilmaiseksi. Kun lisäksi pelkäävät pykälien vastaisesta auton muutoksen hyväksynnästä TRAFin varoitusta ja pahimmillaan liiketoimintaluvan menetystä, niin ymmärtää paremmin nihkeän suhtautumisen.
Katsastusasemien kilpailu on sen verta kovaa, että hinnoittelun ollessa tapissa ei hirveästi viitsi panostaa vaikeisiin tapauksiin, kun helpomminkin sen rahan saa. Kun katteet jää helpoillakin tapauksilla pieneksi, niin ei hankalien tapauksien takia kannata tehdä persnettoa, vaan laittaa kädet ristiin. No, poikkeuksiakin tähän on, joten kukin äänestäköön jaloillaan. |
Jos konttori ei oikeasti halua tehdä muutoskatsastuksia, niin siitä olisi syytä ilmoittaa selkeästi asiakkaille tyyliin "Hei, olemme keskittyneet määräaikaskatsastuksiin, päästömittauksiin ja OBD- testeihin. Pääosin emme suorita muutoskatsastuksia".
Siinä säästyisi sekä harrastajan hermot että rahaa, että konttorilta aikaa kun ei sitten tarttisi tarjota palvelua asiassa, mitä eivät kuitenkaan halua eivätkä osaa tehdä.. :p Vastaavasti jos palveua tarjotaan, niin siinä ei ole mielestäni mitään ymmärrettävää eikä hyväksyttävää, että konttori ei halua tehdä työtä mistä asiakas konttorille maksaa. Se ei ole mikään perustelu tai selitys että muutoskatsastuksessa joutuu tekemään enemmän töitä, asiakashan siitä työstä maksaa ja konttorit veloittaa muutoskatsastuksesta laajuuden mukaan vaihtelevaa hintaa muutamasta kympistä reilusti yli sataseen. Jos konttori ei pyydä muutoksesta sellaista hintaa että se kattaa tarjotun palvelun kulut, se on lähinnä konttorin oma ongelma ja omaa hölmöyttä. Asiakaspalvelua sekin on, että voidaan tarjota työ sellaisella hinnalla ja osaamisella että työ tulee tehdyksi, konttori saa siitä hinnan jolla kulut katetaan, ja osaava palvelu voidaan taata jatkossakin asiakkaille. Harrastajat pystyy omalla toiminnallaan pitämään osaavan ja palveluhaluisen toiminnan yllä, valitsemalla ne konttorit joissa harrastajia halutaan palvella :) Pienemmillä paikkakunnilla toki iso ongelma on että ei ole paikkaa mistä valita - ja toisaalta ainakin netissä nähdyn perusteella pienemmillä paikkakunnilla syystä tai toisesta halu toimia asiakaspalvelulähtöisesti ja harrastajat huomioiden tuntuu olevan pääosin todella huono. Toisaalta harrastajat itse tekevät karhunpalveluksen sekä itselleen että muille harrastajille, jos jo maksetusta palvelusta (esim. korotetun auton muutoskatsastus) osaamattomien konttoreiden toimista ja tekemättä jättämisistä ei tehdä valituksia ja/tai selvityspyyntöjä Trafille. Ei ole kenenkään etu, että esim. muutoskatsastuksesta jo maksaneelle asiakkaalle konttorilla valehdellaan päin näköä ja kielletään täysin pykälien mukaiset muutokset vain koska konttorin osaaminen tai halu ei riitä. Jos ei voida tarjota palvelua, ei sitä palvelua pitäisi myöskään markkinoida - eikä etenkään ottaa työtä vastaan. Mielestäni pahinta on, jos konttori peittelee oman osaamisensa puutteita sillä että valehtelee asiakkaalle päin näköä periaatteella "Ei tällaista pysty missään nimessä muutoskatsastamaan". Jos oma osaaminen loppuu, olisi syytä nostaa kädet pystyyn ja kertoa rehellisesti asiakkaalle että "Nyt en valitettavasti ole varma voidaanko tällainen muutos tehdä laillisesti", ja joko ohjata asiakas tässä vaiheessa toiselle konttorille tai sitten varmistaa asia Trafista. Siksihän Trafilla ne asiantuntijat on, että niiltä voi kysyä. Sieltä muuten voi kysyä ihan itsekin, nimimerkillä kokemusta on ;) Jos tilaat liikkeestä tuotteen, ja saat jotain ihan muuta kuin mitä olet tilannut, siitä yleensä reklamoidaan ja/ tai halutaan rahat takaisin. Mulle ei oikein koskaan ole auennut, miksi ihmiset vain marmattaa netissä siitä että konttori ei suostunut muutoskatsastamaan laillista muutosta - mutta eivät silti tee valitusta hommaa valvovalle elimelle? Eihän siinä ole mitään järkeä, että maksat palvelusta ja saat käteesi kasan paskaa ja valheita päin näköä? Kuten jo todettua, onneksi niitä harrastajaystävällisiä konttoreita on, käytetään niitä aina kun pystytään ja pidetään sellaiset konttorit pystyssä :) Valituksia Trafille niistä jotka ottaa rahat mutta ei palvele.. |
Kyllähän tuon ymmärtää, mutta kun satun tietämään yhden konttorin asioita tarkemmin nähneenä erinäisten asioiden taustatekijät, niin ei käy kateeksi.
Kun ihmisten asenne ylipäätään on omaneduntavoittelu, niin liiketoimintaluvan menettämisen riskin ja pienempienkin paineiden vallitessa pykälien tulkinnan kanssa varman päälle pelaamisen ymmärtää. Jotkut ottavat ne vakavammin ja jotkut löysemmin. Mene siinä sitten kritisoimaan toisen päätöksiä vääriksi, kun sen valvovan viranomaisenpäätös voi olla vielä sekopäisempi! Ainakin jonkun mielestä. :p Ja kaikkihan on aina omasta mielestään oikeassa. :D |
Lainaus:
|
Joo ja sitten oma lukunsa on vielä yksittäishyväksyntöjen tekeminen. Koskee lähinnä sellaisia paikkakuntia, joilla on esim. perävaunuvalmistaja, kuorma-auton varustelija tms.
Yksittäishyväksynnän asiakashinnan määrää viranomainen ja kustannukset hyväksyntäoikeuden saamiseksi, ylläpitämiseksi ja hyväksynnän toteuttamiseksi kustantaa asema. Ei ihan kymmenellä asiakaskäynnillä kustanneta sitä! |
1 Liiteet
No jo on tullut asiaa keskusteluun sitten viime käynnin.
Onhan noissa konttoreissa eroja kuin yössä ja päivässä. Kai se on katsurin päivästä kiinni sekä paljon myös asiakkaan käytöksestä. Sehän on selvä että jos ei henkilökemiat kohtaa niin, vaikka ei asia saisikaan vaikuttaa mihinkään, mutta sillä ikävä kyllä on omat seurauksensa. Tossa on hyvä pointti että harrastajat pystyy itse myös osaltaan vaikuttamaan asioiden, säädösten ja muiden tulkintaan esimerkiksi juuri sillä että hakee valitusten kautta ns. oikeutta itselleen. Niin se on monessa. Itse sähköurakoitsijana tiedän varsin hyvin kun pelataan sellaisella kentällä jossa on paksu kirja täynnä erilaisia määräyksiä joista iso osa on vielä vähän tulkinnanvaraisia. Ehkä siksi kun oikeata ratkaisua ei aina ole antaa jokaiseen tapaukseen suoraan kirjasta vaan pitäisi käyttää maalaisjärkeä. Tuo maalaisjärki vaan tuntu olevan katoava kansanperinne... Jos päädyn laittamaan yli 3" korotuksen (mikä ei ainakaan ihan heti tapahdu) niin leimautan sen varmasti jossain jollain konstilla. Nyt pitää aluksi tyytyä tuohon 2" budgetboosteriin. No, back to the projekti niin sain eilen vihdoin ja viimein koslan ajettua kotiin. Torstaina tuli ilmoitus pajalta että auto on valmis ja kävin sen hakemassa. Lähdin sitten tapaamiseen Helsingin keskustaan tietysti Jeepillä intoa täynnä ja TAAS muutaman kilometrin ajelun jälkeen alkoi tuntua auto puutuneelta ja tajusin jarrujen edelleen menevän jumiin. Tietenkin hämeenkadun alussa alkoi laahaamaan kunnolla ja pakko oli vetää sivuun. Siinä sitten odottelin että paineet sylintereissä helpottaa ja muistin että jarrupoljinta ylöspäin kampeamalla pääsisin taas eteenpäin. Samoin jarrupoljin makaa niin että jarruvalojen kytkin on koko ajan kiinni ja jarruvalot palaa itsekseen. Siksi myös akku pääsee tyhjenymään eli ei onneksi tarvitse alkaa etsimään vuotoja :) Eilen ajoin Malmilta auton Veikkolaan ja jouduin pysähtymään Espoon ikealla päästelemään paineita. Nyt olisi edessä se tehostimen tangon säätäminen ja mahdollisesti sitten jarrupolkimen asennon mutta tänään sataa sen verran että en taida sateessa aloittaa tuota projektia. Illalla reviteltiin pojan kanssa meidän pihateillä ja onhan se poikakin 1,5 wee suu messingillä tuosta kapistuksesta, isäänsä tullut. Sitten hahmottelin vähän lisävaojen asennusta, ja meinasin nyt ruuvata tuon ison valotangon konepeltiin kiinni ja sitten pari pienempää katolle, joko kattokaiteeseen tai sitten teen pellistä sille telineen tai suoraan kattoon. Samoin pitää asentaa noi korotus palikat alle itse, vaikka pyysin korjaamoa niitä samalla vaivalla laittamaan alle kun nosturilla on. Nämä hommat nyt on seuraavana listalla, eli jarrut kondikseen, 2" korotus ja lisävalot. Voi ola että projekti etenee suhteellisen hitaasti varsinkin kun ei enää ole nosturillista hallia pihassa vaan pieni köpö autotallin irvikuva johon ei Jeeppi edes mahdu. |
3 Liiteet
Onhan siellä vähän ahdasta :D
Sisusta kaipaa vielä muutamaa pikku hilpettä ja kyllähän se takavinkkelistä katsottuna kaipaa isompaa pyörää ja korkeampaa maavaraa selkeästi ! Vai mitä mieltä arvon raati meinaa? 3" vai 4" ? |
Lainaus:
Lainaus:
Laita 2" sarja ilman tuplaniveltä ja kerro kauanko/paljonko CV-niveletukardaani kestää ajoa ehjänä. Samoin laita vaan 4" sarja ja kerro miten saat sen laillisesti leimaan. Minusta ensimmäistä ei kannata ja jälkimmäistä pysty tekemään, mutta voihan olla että onnistut ja jos niin teet, niin minä ja moni muu varmasti haluaa tietää miten. |
Lainaus:
Tosin, viime aikoina olen ollut kiinnostunut uudemman ikäluokan Wranglereistä ja keväällä olin viittä vaille ostamassa F250 uudemmalla 6.7 tekniikalla mutta tuli hiljainen hetki työrintamalla ja jouduin lomauttamaan muutaman kundin niin en sitten rehellisesti sanottuna kehdannut edes miettiä. Fordin hankitaa ei oo kuopattu mutta se on ehkä kevään asioita, näkee miten ensi vuoden kasvusuunnitelmat käytännössä toteutuu. Sen on tarkoitus olisi palvella työautona, kun pakulla ajelen nykyään kontti tyhjänä tai sitten pakun kontti on vaan täynnä romua joten ennemmin annan pakettiauton fiksumpaan käyttöön. Lainaus:
Olikos se nyt nii että nuo korotuspalat pystyy laittamaan ilman jousipuristimia ? Onko kellään kokemukseen perustuvia käytännön vinkkejä ? |
Täytyy jossain välissä kysyä tuosta leimahommasta korotuksen osalta.. ;) Kun en vieläkään oikein usko pelkästään yhden (muutenkin vaikeaksi tiedetyn) hämeenlinnalaisen konttorin tulkintaa asiasta.
Etukardaani ei taatusti tule kauaa kestämään, mulla meni ZJ:ssä 1.75" BB:llä ihan katuajossa jo huonoksi. Ei se CV- mallin etukeppi ole WJ:ssä yhtään sen parempi :D |
Pitäis jollain asiantuntijalla käydä näyttämässä tota laitetta. Mä oon näissä tietyillä osa-alueilla sen verran untuvikko etten oikein perillä. varsinkin nämä voimansiirto ja alusta-asiat on osaltaan vieraita mulle että opettelemista on.
JAMANTille aikoinaan suunnittelin käydä näyttämässä jeeppiä että oltais vähän katsottu läpi tätä laitetta ja laatia vähän suunnitelmaa. Olis kuitenkin tarkoitus pitää aika pitkään ja laitella pikkuhiljaa |
Lainaus:
|
Lainaus:
Soittelen sulle ja sovitaan joku ajankohta milloin tuon tämän näytille kunhan saan jarrut pelaamaan. Koitan nyt saada ton jarrutehostimen säädettyä, paljastu tuo ongelma kun tehostimen polkimen puoleinen tappi ei yllä edes niin pitkälle että jarrupoljin painuisi ylä-asentoon. Olen nyt koittanu ruuvata tota tehostinta mutta tuntuu ettei kumpikaan tappi liiku vaikka miten pyörittäisin. Google hakuun -> |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
...Sitten tehdään ohjauksesta kaikkien säätöjen herkistely ja rasvaus, seuraavaksi nelipyörämittaukseen ja sen lapun kanssa sitten muutosleimaukseen. Korotuspaloista pitää olla valmistajan todistus, että on tehty WJ:hin, kun auto on niin uusi ettei onnistu ilman. Tätä on koitettu em. konttorilla ja ei onnistunut, kun ei ollut valmistajan lappua. Muualla voi onnistua. Lisäksi kun CV:n jousto oli tapissa niin ns. "mulle riitti" ja otin jo asennetut palat pois päästäkseni tappelemasta korotuksesta ja paikkojen rikkoutumisesta. Tämmöstä hauskaa tää Jeeppiharrastaminen on. :D Anna Jamantti vaihtaa ne, niin ei tarvii pihamaalla könytä. |
Lainaus:
Mitään TÜV- lappujahan näistä mistään ei ole tarvinnut enää moneen vuoteen, vaikka niitäkin edelleen jotkut konttorit kovasti haluaisi - todisteeksi pitäisi riittää esim. asennusohje josta näkyy osanumerot. Tosin eihän niitä osanumeroita ole läheskään kaikissa korotusblokeissa, eikä välttämättä edes jousissakaan.. :D Tukivarret ja etupanhard tosiaankin pitää löysätä korotuksen asennuksen yhteydessä, ja vastaavasti tukivarsien pultit ja panhard kiristetään vasta kun auto on paino akseleiden/ renkaiden päällä ajokorkeudessaan. Siitä huolimatta on odotettavissa, että korotuksen jälkeen ainakin tukivarsien puslat on kohta entiset, ja enemmän kuin todennäköisesti ohjausniveltekin alkaa ilmaisemaan olemassaolostaan.. kuten myös koiranluut, ja edessä panhard :D Taakse kolmiovarteen VAIN alkupeäiset Moparin puslat, kaikki muut on aikalailla kuraa. Moog ehkä toimii, mutta kun ei ole itsellä kokemusta WJ:stä.. näin vaan jokseenkin kaikki sanoo jotka WJ:llä on yhtään enempää ajaneet. |
Mielenkiintoinen juttu kun säädin tuota jarrutehostinta että vaikka kuinka mittasin niin kumpikaan tanko pyöriteltäessä ei liikkunut mihinkään. Auto nyt siis on ajokuntoinen, tosin poljin on aika löysä ja liikerata on iso mutta jarruteho on ihan hyvä. Jarrut ei jää enää laahaamaan vaikka miten ajelin ja pumppasin poljinta. Ongelmana nyt vain että se tehostimen tanko ei yllä niin pitkälle että antaisi polkimen yltää jarruvalokatkaisijaan. Pitänee siis tehdä siihen joku patentti. Tällä hetkellä siellä on linkkuwago polkimen varren ja kytkimen välissä :D
Tuntuu että tuossa on kaikki ohjauksessa ja alustassa muutenkin niin väljää että menee kohta uusintaan kaikki. Katsastuksessa ei kuitenkaan tullut mitään mainintaa, joten ei sinänsä haittaa vaikka joutuisikin uusimaan osia kun on todennäköisesti jo muutenkin uusittavasss kunnoss. Töyssyissä ei kyllä kolise mutta ohjaus on levoton ja varsinkin tiukempaan kurvatessa peräpää elää omaa elämää. Sitten kun käyn JAMANtilla näyttämässä niin laitetaan vikalista tänne näytille :D Ja voi olla WinChester että JAMANT saa laittaa myös nuo palikat ja nelipyöräsäädöt.. ei pihalla könytessä, mut kelit vaan vähän... meillä on myös malmilla halli mutta se on niin täynnä tavaraa ja hylly että hädin tuskin mahtuu autolla sisään. |
Kokemuksesta voin kertoa että etukardaanin takempi cv-nivel kestää aika tarkkaan vuoden 2" budget boostilla :D t: kahdesti vaihdettu
|
Lainaus:
|
Kannattaa vaihtaa tuplaristikolliseen, samoin etuakselista ristikkomallin yokeen. Rahanhukkaa fiksata CV- mallia moneen kertaan.
|
Lainaus:
|
Parin päivän aikana tullut pidettyä Jeeppiä ajossa eikä sen kummempia ole ilmaantunut. Noin tuhannen kilsaa on tuullut päästeltyä ja pari tankillista ajettua.
Lisävalo on ruuvattu konepeltiin kiinni ja viikonloppuna olis valojen kytkentä. Samalla pitäis patentoida jarrupolkimeen adapteri joka yltäis jarruvalojen Kummasti työt ja taloremppa haittaa auton rakentamista :D |
Tuossa pieni ääninäyte Jeepistä.
9.12 olis nyt sitten tämän kikottimen kanssa tarkoitus tulla vähän Kulmakorpeen harjoittelemaan ja tutustumaan tähän harrastukseen. Joten toivottavasti siellä tavataan tähänkin threadiin kirjoitelleita ihmisiä, niin saa nimimerkeille kasvoja. JAMANT:lla tuossa käytettiin nosturilla ja katseltu vähän yleisilmettä eikä nyt mitään kovin hälyyttävää löytynyt. Kuulemma ihan on vakioreittikelpoinen kulkine. Suurikiitos JAMANT:lle kuntotarkastuksesta. Kyllähän siellä Timo_L juurikin nuo CV nivelet löyty, joten runtataan sitten niillä niin pitkään kuin kestää :D Tuossa sinun rakentelu topiccia lukeneena sain lisää innostusta tuon alustan kunnostukseen ja rakenteluun. Muuta mitä löytyi niin yksi abs-anturin johdon eriste on rikkoutunut, eli kohta vaihdon tarpeessa, kuskin puolen etuvetarin kumi paskana, jakolaatikosta tais tihkua punaista öljyä, etuperän huohottimen letku oli irti ja laitettu nipparilla kiinni osoittamaan taaksepäin, jarruputket alkaa olemaan kohta ehtoo puolella, alusta on ollut vetelä jo pidempään ja ohjauksessa on väljää. Eli perus remppaa tiedossa Meinasin vähän että kun tämä hajoaa kuitenkin nyt Kulmakorvessa, niin sitten saisin auton liikennekäytöstä VEKS ja johonkin pukeille talveksi ja pääsisi toteuttamaan unelmia aina kun aika antaa myöden. |
Hauskat alapuolelta noi pakoputket, oikean puolen putki tekee vaimentajan jälkeen semmoisen tiukan 180° käännöksen ja sitten reilun 90° käännöksen, ahistaa varmasti, mutta äänimaailma on kohdallaan....
|
Lainaus:
Nyt kun mainitsit niin sen mutkan saisi varmasti oikaistua ettei olis niin hurjaa U-käännöstä |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Se on siis myös seuraavissa huoltotoimenpiteissä. Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Pari kertaa olen tullut Kulmakorvesta takavetona takamaastosta, kesäkuivalla meni vakioautoreittiä kun muutaman paikan ajoi vähän reippaamalla vauhdilla :D
Kotimatkan osaltahan ei ole ongelmaa, kun ottaa vaan sen kardaanin irti.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Sehän on ihan selvää et nää vanhat rotiskot hajoaa kun niillä sutii mudassa ja kantojen yli 😂 |
Lainaus:
Pitää lyöttäytyä kokeneen vetäjän letkaan, jossa on mukana riittävän iso vinssiauto letkan kummassakin päässä ja kaikki tarpeelliset vehkeet kunnossa ja myös mukana! Kokenut apukuskikaan ei ole yhtään pahitteeksi neuvomaan, miten ja mistä EI kannata ajaa. Ja siksi olikin pikkupiruuttaan ihan pakko kaivaa tää postaus vuosien takaa. https://forums.offipalsta.com/showth...+Bro&page=2#48 :D :p ;) Ei tää touhu onneksi ole kuitenkaan niin kovin vakavaa. Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
On tässä tullut ajeltua maastossa, ja useampi maastokelpoinen autokin on matkan varrella ollut. Olen minä jumissakin ollut, ja joutunut joskus kutsuun ihan traktorinkin kiskomaan suosta ylös. Ja mitä nyt videoita katsellut niin aika paljon on ilmeisesti porukkaa jalkaisin ainakin pahoissa paikoissa neuvomassa ja näyttämässä ajolinjoja. Nää on asioita joita pitäis vaan tietää mutta jotka opitaan käytännön kautta, näinhän se vaan menee. Tarkoitus olis kuitenkin innostua nyt offaamisesta ihan harrastus tasolle asti. Lainaus:
Tuossa on edukkaasti kaupan 285/75/16 Hankookin MT RT03 renkaat, meinasin jos kerkeisin sellaiset työntämään alle, pääsis varmaan vähän paremmin vaikka noi renkaat onkin haukuttu. Mut nykyisillä BF AT renkailla ei taida kummoista pitoa maastossa olla... Ongelma vaan on kun ne nykyisetkään ei mahdu oikein pyörimään ja ne on 265/70/16. Lainaus:
Onneksi mun kaveripiirissä ei juuri kukaan edes kännää ja itse tulee otettua lähinnä pikkujouluissa mutta tänä vuonna ei oo niitäkään. Pienessä laitamyötäisessä ollut viimeks syksyllä ulkomailla. Eipä tuu saunakaljojakaan juotua, kun A: en juo kaljaa B: ei oo saunassa muuta kuin runko pystyssä. Eli ei pelkoa että tässä porukassa kukaan ryyppää. |
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=68veNIB5JIw Omasta puolestani kannatan offiautoon Extreme Simexin kuviota, joka toimii kaikilla mahdollisilla alustoilla (asfaltti, alle 50cm lumi, hiekka, kuravelli, sora/hiekka, multa, nurmi, kallio) todella hyvin. Ainoastaan todella syvässä umpikuravellissä (sinne Bogger) tai peilijäällä (sinne nastat tai ketjut) ne ei pelaa. Tuolla pohdintoja sopivasta kuviosta: https://forums.offipalsta.com/showth...ngas&page=4#97 |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/showth...864&page=6#131 Katteles tuolta, miten WJ:tä voi rakentaa. Lopusta löytyy myös kommentti isosta korotuksesta ja CV-nivelen kestosta... ;) http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=16&t=4343 Lainaus:
|
Lainaus:
Taidankin paiskata kasan vaneria nurmikolle ja kevytpeitteestä duunata siihen sateensuojan !!! Tää talvi on muutenkin sellasta aikaa kun tekis mieli repiä itseltään pää irti :D Lainaus:
Lainaus:
Katselin jo vähän noita Kaimaneita ja britanniastahan niitä tuntuis saavan melko edullisesti, mutta houkuttaa 33, ei 31". Espanjan milanuncios palstaakin tuli selattua. Äläkä kysy miksi, koska ainut selitys on mitä isompi sen parempi. :D Tai, kun Ameriikan pojillakin on. :D |
OT hommia.
Ostin keväällä -10 T5g transporterin 132kW koneella ja voittekin arvata. Konehan siinä mennyt piloille. Tunnettu tyyppivika, ja ilmeisesti vielä konsernin tunnustamakin. JUST tuossa vuosimallin, tuossa moottorityypissä. EGR alumiiniseos valuvika jolloin EGR:n sisäpuolelta alumiinihiukkasia pääsee liukenemaan sylintereihin ja silloinhan ne hinkkaa ajan myötä ( ja ilmeisesti mitä aggressiivisempi ajotapa sitä pidempään auto kestää ) sylinterin seinämän ja männän välissä hioten sylinterin piloille. Ei löydy ilmeisesti ylikoon mäntiä tms. tähän millä sais elinaikaa lisää vaan pitää vaihtaa kunnostettu kone tuon tilalle tai sitten kunnostaa se itse. Ostin autoliikkeestä firmalle keväällä, ja silloin savolainen, tarkemmin siilinjärveläinen automyyjähän lupasi tulla yllätys yllätys vastaan asiassa. No nyt ollaan puolisen vuotta odoteltu sitä miten hän tulee vastaan ja aikani kyseltyäni nyt kyllästyin kyselemään ja lähdin tiedustelemaan asiaa oikeusteitse niin perhana vie kyllä näissä yritysten välisissäkin asioissa on valoa tunnelin päässä. AA sanoi että tässä tapauksessa hän näkee ihan kongreettiset saumat hyvitykseen tai osittaiseen kaupan purkuun. Ennen vanhaan olisin lähtenyt Siilinjärvelle :cool: Onko teillä kokemusta tämänkaltaisista tappeluista ? Tai onko joku onnekas sattunut myös omistamaan 2010 -> 132kW Transporterin ?:D Tarinan opetus. Älä luota autokauppiaaseen, äläkä varsinkaan savolaiseen. Sori vaan kaikki savolaiset. :D Ja toinen tarinan opetus liittyy volkkariin........ ...... ... .. . . . On kyllä oikeasti kiva ajaa tuollainen 180 heppainen iso pitkä paku joka kulkee kuin juna. Mut. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanma..._osia_40957724
Myyjän kommentti: "Sylinterit tässä pitäis olla ok. Tehtaan hoonausjäljet näkyi vielä sylintereissä. Öljy- sekä männänrenkaat oli osittain tai kokonaan jumissa, jonka takia söi hieman öljyä ja ajoittain väläytteli öljyvaloa tyhjäkäynnillä. Hankin vaihtokoneen kun itsekkin luulin koneen olleen sökö. Avattiin se koneen vaihdon jälkeen ja kaveri joka näitä tekee ammatikseen sano että uudet laakerit ja rengastus pitäis riittää." :confused: Saksasta saa kunnostetun 3900€ sis alv24 jos antaa oman vaihdossa, mutta tässä tulisi toimivat turbot mukana, ja EGR. Tosin EGR lentaa hevonhuitsikkaan kyllä ja samoin DPF jää pois käytöstä. Sehän on kans varmaan ihan paskana kun valunut satoja litroja moottoriöljyä putkistoon. Sitä kuluu meinaan sen vertaa vauhdilla ettei se kaikki kerkee savuamaan edes :D Mitä mieltä uskaltaakohan tuon myynti-ilmoituksen perusteella asiaan luottaa ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ZJ:n takavaakaja on n.15mm halkaisijaltaan, etuvakaaja 28mm. Molemmissa vääntövarsi suunnilleen yhtä pitkä, ja painoeroa etu- ja takapään välillä ei ole paljoa. Etupää auki koska se vaikuttaa oleellisesti joustoihin, takapään vaikutus on varsin minimaalinen - mutta riittävä siihen että on hyödyksi. WJ:ssä takavakaaja muistaakseni millin verran paksumpi, etuvakaaja on kait jotain 30mm? Takavaakaja kiinni oikeastaan minkä tahansa kokonaan vieterialustaisen Jeepin pitäisi toimia hyvin. Ihan vain siksi, että kallistelut hieman vähentyy ja takavakaaja muutenkin aavistuksen rauhoittaa menoa metsässä. Näissä kuvissa on vakaaja kiinni; parissa ekassa alkuperäisellä 15mm:n vakaajalla (ja itse asiassa myös alkuperäisillä tukivarsilla :D ), jälkimmäinen Vallilan takomossa teetetyllä 18mm vakaajalla. Kyllä se joustaa.. WJ on periaatteessa ihan vastaava, ei tartte takavakaajaa irrottaa metsässäkään. WJ:ssä takana alustan pitäisi toimia paremmin kuin ZJ:ssä. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full 18mm:n takavakaajalla: https://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Ku...6.jpg?img=full ..ihan vertailuna XJ löysillä lehtipakoilla ja pidemmillä riipuilla ilman vakaajaa ~7½ vuotta sitten :D https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...2.jpg?img=full |
tää viimesen kuvan neste laikku maassa on perus xj:tä keitti varmaan ? :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Sulle Felix näytti olevan outo ajatus ottaa vakaaja(t) irti. Jos meinaat toteuttaa korotukset sun muut modaukset pitää ainakin etuvakaaja olla maastossa irti ja kadulla kiinni, jotta alusta toimii kokonaisuutena oikein ja vakaajan pikakiinnikkeet tulee sitä varten. Omani hoidin pihiyttäni ihan pultilla, kun menee se niinkin. Joustoa tulee myös rajoittaa, ettei renkaat pohjaa lokareihin yms. Tekee sitten hienosäätöä esim. vakaajien paksuutta säätelemällä, jos haluaa. Nämä jos mitkä on harrastuksen suola + pääsee täällä inttämään kuka on oikeessa! Muahahah! ;) :p :D Lainaus:
https://contentinfo.autozone.com/zne.../7707/image/2/ |
Lainaus:
|
Lainaus:
Se on meinaan ihan fakta, että nämä ei pysy viileänä jos on jäähdytin likainen/ vähänkin huonona, ja/ tai jos viskoflekti ei toimi kunnolla. Mulla meni ZJ:stä sähköflekti rikki (5.9:ssä vain sähkö) ydinkeskustassa, niin lämppäri täysillä kaupunkiajossa 40-50km/h riitti juuri ja juuri pitämään lämmöt siedettävänä (~110°C, vielä alle punarajan). Hetki punaisissa ja lämmöt könysi heti korkeiksi, oli aina pakko sammuttaa auto jos oli edes 10 sekuntia valoissa :eek: Muutaman kerran oli pakko vetää tylysti jalkakäytävälle ja hätävilkut päällä odottelemaan koneen jäähtymistä jokunen minuutti. Koneen lämmöt tippui normaaleiksi ja pysyi siellä vasta kun pääsi moottoritielle. |
Eiks 5.9 mallissa oo jotku ilmanpoistoritilätkin vakiona konepellissä... sellasta lisää vaan peliin jos noin kuumana meinaa käydä. Varsinkin mettäautoon vois leikellä ja verkottaa aika tavalla sitä pelliä.
|
Lainaus:
Etujousen puristuu kasaan 190 x 9 = 1710lbs, tai 160 * 9 = 1440lbs massalla. Tuo siis tekee suunnilleen 20% eron jousien välillä. Eroa on, mutta ei mitenkään mahdottomasti että siitä tulisi radikaalia eroa.Sitten kun vielä muistetaan, että oikeasti jousta aletaan ristijoustossa puristamaan kasaan keskimäärin ehkä ~puolenvälin huitteilta, niin ero on vieläkin mitättömämpi ;) Joku fiksumpi varmaan osaisi laskea että paljonko kallistuksenvakaaja vaikuttaa, jos tietää tangon halkaisijan ja tangon suoraa osaa kiertymään vääntävän vipuvarren pituuden :D WJ:n takajouset on käsittääkseni jotain 180lbs./in. tietämillä vakiona. Korotusjouset taakse niin ZJ:ssä kuin WJ:ssä on jopa yli 200lbs./in. jousivakiolla. WJ:n takavakaaja on millin- kaksi paksumpi kuin ZJ:ssä, mutta toisaalta alusta itsessään on (ainakin periaatteessa) aavistuksen herkempi kiertymään ristijoustoissa. Niin WJ:ssä kuin ZJ:ssä takajousituksen saa kiertymään äärijoustoon takavakaaja kiinnitettynä, vaikka olisi vähän korotettukin. Toki takavaajankin voi ottaa auki jos niin haluaa, mutta se mitä omassa kokeillut kiinni ja auki, niin takavakaaja auki ei oikeastaan ole ollut mitään hyötyä. Kuten totesinkin, mieluiten laittaisi molempiin päihin Currien anti-rockit, mutta ei viitsi pistää pitkälti toista tonnia rahaa kiinni pelkkiin vakaajiin :o :D |
Lainaus:
Toisaalta kun flekti ja syylari on kunnossa, niin ei minulla ainakaan ole koskaan ole ollut silloin mitään lämpöongelmaa sen enempää XJ:ssä kuin ZJ:ssäkään. Metsässä voi hyvin ajaa hellepäivänä ilmastointi täysillä, ja lämmöt pysyy parin asteen tarkkuudella samassa koko ajan :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Kahdessa seuraavassa kuvassa on vakaaja irti ja taka-akseli elää ihan eri lailla, kun takapyörä menee pyöräkoteloon paljon syvemmälle (vaikka levike vähän hämääkin) sekä etupää ei tästä syystä pohjaa läheskään yhtä herkästi. Eron huomasi selvästi myös ajaessa. Kommentoit asiaa aiemmin mm. näin: Lainaus:
************************************** Mutta tästä Felixille mallia miten autoa pystyy, kannattaa ja voi rakentaa. Uusiokumit kuten Kaimanit on tehty hyvin kirjavalle kastille käytettyjä runkoja, jotka ovat hyvin erilaisia jäykkyydeltään. Siten mm. rengaspaineilla on todella suuri merkitys ja niitä joutuu tarkkimaan per nurkka että auto istuu tasasesti. Sit mennään hienosäätöön ja sillä saa järkyttävän ison eron etenemiseen. Kokeiltu ja venkslattu on! Siinä vaiheessa hymyilyttää kun kovan offikamppeen maineessa oleva auto sutii rinteessä renkaansa savuksi ja itse menet perästä tyylikkäästi pidolla ja tyhjäkäynnillä!!!! :D Tosta kts. 5:08 ... => 7:24 Ja sit se vielä herkumpi paikka: 8:02 => loppuun. Näissä ajoissa oli vielä takavakaaja kiinni! :D:p:cool: https://www.youtube.com/watch?v=R5VrpHKPirQ https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=138173 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=138172 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=150341 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=150344 |
Lainaus:
Kovat offikamppeethan on yleensä jotain japsimalleja ? V8 jenkki menee vaikka tyhjäkäynnillä ja pidolla. Tai sutiihan toikin jos haluaa mut ei se oo ehkä se asian ydin :D Tai no, onhan se nyt hemmetin kivaa ajaa hiekkatiellä rallia tolla :D Tekemällä oppii. Näin se on ja onneksi en oo ihan kädetön. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikä pidä, kun vaan on se kasikone ja ruutia :D :cool: |
Tarkotin lähinnä tämmöstä (varsinkin kohdasta 1:45):
https://www.youtube.com/watch?v=fN5QI-nQhsc Mutta minä tykkään pitää vehkeet ehjänä. Voihan sitä tietysti joskus polkasta huvin vuoksi. Silti on tyylikkäämpää mennä pidolla hissuksiin siitä mistä muut ei pääse edes hapella. Sit jos on tarvis niin tehoa löytyy. Ja sekös kännistä apinalaumaa v***taa, kun jättää yllytysyrityksistä huolimatta tehot käyttämättä ja näyttämättä. Siinä vasta on tyyliä! :D:D:D |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Toinen on se kun iso nelivetoinen maastoauto lyö tyhjää. :D |
1 Liiteet
Myrskylyhdyt VS. Lepakkovalo 5000
Löysin ylimääräisen toimivan releen ja sain tänään ton Lepakkovalon kytkettyä. Orkkis valot on niin paskat että hirvittää mennä pimeällä. Lepakkovalolla alkaa. Näkemään, pitäis vielä laittaa pari tollasta lyhyempää tankoa katolle ja sitten olis 3kpl pyöreitä 9” joihin meinasin laittaa retrofit xenonit. Samoin meinasin nyt mennä asentamaan noihin vakiovaloihin retro xenonit, että mukavaa illan jatkoa vaan. |
Lainaus:
Ajoin kerran Punkalla keulan kiveen, kun apinalauma päätti sanojensa mukaan saada mukavaa nähtävää ja olla kertomatta kivestä. Tyrkkäsin jo takavedon päälle ja olin polkasemassa V8:lla apinoille nähtävää, kun päätin olla ottamatta riskiä saattaa nyrkin kokonen kivi jonkun silmään. Ehkä niin oli parempikin, vaikka apinoita olis saanu kyllä v**ttaa enemmän kun mua. Lainaus:
|
Lainaus:
Ei nyt ihan onnistunutkaan xenonien sovitus noihin orkkis umpioihin. Niissä on joku jenkkimallin polttimo ja mulla hyllyssä on H4, H3, H7 ja H1 settejä. Niillä ei nyt sitten oikein taida olla käyttöä mulla, eli jos jollain on tarvetta niin saa jotain kivaa vastaan hakea pois. Voin tuoda vaikka kulmakorpeen mukanani ensi viikonloppuna. Ne on seissyt mulla nyt hyllyssä jo pari vuotta tarpeettomana. Ostin joskus kasan niitä ja Fleetside letukkaan laitoin lyhkäsiin ja pitkiin sellaset, mutta muuten ei oo ollut käyttöä eikä varmaan tule olemaankaan käyttöä. Niihin 9" meinasin tosiaan laittaa xenonit, mutta huomasin ettei ollutkaan H7 kuin yksi setti, ja katolla nyt 3kpl lisävaloja joten päätin mennä ihan halogeeneilla. . perseelleen meni sekin. Otin etupuskurin irti ja maskin irroitin puskurista, vinssipuskurin suunnittelua varten. Keksin sitten laittaa eteen poikittaispalkkiin alapuolella ne lyhyemmät leditangot ja kytkeä ne sumareihin. Mutta ei tosin ole esteettisesti kovin silmiä hivelevä ratkaisu, eikä maastossa ehkä edes toimiva. Joten ei oo varmaan mikään pysyvä ratkaisu tuokaan, kunhan mallailin. 9" valot on nyt kattokaiteessa joka sekään ei tosin tunnu kovin tukevalta joten pitänee rakentaa se safariteline jossain kohtaa. Mulla ei vaan täällä himassa ollut nyt hitsauskoneita eikä vannesahaa, vaan ne on meidän firmalla hyllyssä joten sen aloitus lykkääntyy myös keväämmälle. Ei noita maalaushommiakaan ajatellen oo paras vuodenaika tehdä tuossa pihalla. Ollaan kaverin kanssa miettimässä kimppatallia Nummelasta, sitten olis sitten vähän paremmat lähtökohdat metallitöille. Huonekaluputkea löytyy kyllä iso nippu eikä sen telineen värkkäys taida iso työ olla loppujen lopuksi. :rolleyes: Onko ketään rakentanut WJ:hin itse vinssipuskuria ? Jenkeistä saisin kyllä tilattua koneistetut palaset valmiina, jotka joutuu hitsaamaan itse mutta nekin tekee äkkiä muutama sata dollaria. RC:lla olis Bolt on pelkkä vinssipeti ~200€ + rahdit. En sitten tiedä olisko fiksumpaa ostaa parin millin peltiä ja askarrella paskarrella itse, ostaa RC:n peti vai puskuri valmiina palasina. Tuo muovinen puskurihärpätin varmaan on aika äkkiä palasina metässä möyriessä niin pitäisi se varmaan kunnollinen metallinen vinssipuskuri saada. |
Lainaus:
Kannattaa myös katella mitä uusimmat pykälät sanoo puskurien muuttamisesta. Puskuri kun ei ole se muovinen ulkokuori, se on muotopelti. Puskuri on se, mikä ottaa vastaan törmäysvoimat. Näin oli viimeksi kun tätä konttorilta kysyin ennen 10/2015 muutoksia. |
Lainaus:
Ja vaikken hitsausmestari olekaan niin ajatus on nyt kyllä askarrella paskarrella peti ja puskuri ihan itse, käyttäen mielikuvitusta. Vinssi ei tule menemään piiloon ja en tuota RC:n valmista petiä varmaankaan osta. Vaikka oma aikani onkin aika kallista, mutta mä en ole väkerrellyt oikein mitään yli vuoteen ja nyt on tämmönen maaninen Jeeppi kausi alkanut...... se on kamala aika ihmiselle jolla pitää olla koko ajan hupiprojektia. Tosin, on mulla työmaata töissä ihan tarpeeksi :D Ja sähkömiehistä on täällä pulaa, asennushousut menee jalkaan tiistaina ja tiedossa siis taas 18 tuntisia työpäiviä :eek: Siitä miten tuo itse peti tulee kiinnitettyä, on mulla jo ihan selkeä visio. Tosin simppeli ratkaisu. Muotojen teko on vaan toinen stoori.. Just katselin plasmaleikkureita, mutta täytyypi varmaan jättää sekin investointi tulevaisuuteen, eli rälläkkä ja hemmetisti katkaisulaikkoja vaan ja töihin. Kulmakorpeen nyt tullaa ilman puskuria etupuskuria. Suunnitelmissa nyt siis tällä hetkellä on suurin piirtein tässä järjestyksessä : - Se 2" korotus alle asap. Ehkä jo tässä kuussa kun nyt selvis miten sen teen helpoiten. - Isommat pyörät alle, varmaankin 33" 15" peltivanteilla mutiaiset ja rälläkällä tilaa jos ei muuten mahdu pyörimään. Nyt talvella ajan noilla BF AT kun niillä on yllättävän hyvä pito, ja keväällä mutiaiset alle. Tuolla on myynnissä yhdet 15"x7" peltivanteet, ilmeisesti ZJ:n alta mutta ilmoituksessa on ET40 joten ei taida mennä tohon WJ:hin ? ? - Vinssipeti & Peltipuskuri DIY +Vinssi. - Takapuskuri vitousoon, ja DIY peltilärpäke tilalle. - Varapyöräkotelo veks, ja tankin nosto ylös. - Roof Rack DIY - Kaarien levitys sitten ihan mielen mukaan, mutta voi olla ettei tuu hetkeen kun en halua oikein investoida tonnia Bushwackereihin joten antaa paskan lentää vaan pitkin kylkiä. - Auton pimeänäkö kuntoon lisävaloilla. - Valotehoa myös Halo projektorivalot ja taakse LED valot ( toinen takaumpio halki niin on hyvä syy vaihtaa ja etu-umpiot alkaa taas sumentua vaikka ne kerran olen jo kiillottanut. . ). Samaan sarjaan saa Halo sumarit mutta toi puskuri katoaa tosta joten ne sumarit jää sitten ylimääräisiksi. - Alusta osien läpikäynti talven aikana, varmaan ihan osa kerrallaan avataan ja tsekataan, putsataan ja rasvataan, paskat osat vaihtoon ja maalaan ne kaikki vaikka neon ruskeiksi tai joksi muuksi hauskan väriseksi. Miten olis Raimbow alustanosat ? Jokainen olis vähän ikään kuin oma värinsä ? Samalla sitten ulos- ja sisäänjoustot asialliseen säätöön. - Jossain kohtaa korotetaan tätä lisää. Se 4" alkaa olemaan sellanen tavoite, kunhan saadaan perusasioita ensin kuntoon. Houkuttais kyllä 6,5" ihan hitokseen..... mutta sen 4" käyn hakemassa otteeseen ;) - Lukkohommat, eli mulla ei oo hajuakaan mitkä lukot tuossa tällä hetkellä on ja miten ne toimii mutta toivon että kulmakorvessa voidaan tätä asiaa katsoa jonkun kanssa joka enemmän näistä ymmärtää. - Alustan ja voimansiirron komponenttien suojien väkerrys. - Snorkkelssoni. - REMMIAHDIN :p Nämä kaikki siis kun talous antaa myöden, eikä varmaan ennenkuin saadaan ensi kevään Aurinkopaneelirytäkkä käyntiin eli siihen asti tehdään itse niin paljon kuin pystyy. . . Ja kaikki mikä tässä välissä hajoaa hidastaa luonnollisesti näitä rakenteluita. Lainaus:
Jeeppi siirtyi sen jarruongelman ilmaannuttua ns. reserviin ja voi olla että teen kuitenkin näistä kilkkeistä sellaisest bolt-on systeemit mitkä saa sitten leimaa varten just ja just pois. Tai sitten tulee sellanen hirvitys ettei enää vaan kannata muuta kuin ajaa kalliolta alas. Nyt on vuoden leima alla, ja jos vuoden päästä ei syystä tai toisesta tule leimaa niin asiaa harkitaan sitten silloin uudelleen. Tuosta on nyt tarkoitus tulla ihan ensi kertaa ihan oikea rakentelun kohde jolla on resurssit lähteä lapasesta. Muutenkin haluan vapaat kädet, toimivuus ja ulkonäkö merkkaa enemmän kuin kilvet. Aiemmin ei oo raaskinut alkaa tekemään mitään isompaa kun autojen on pitänyt olla päivittäisessa ajossa. Aiemmin en ole raaskinut ottaa rälläkkää käteen ja raa-asti silpoa näitä vehkeitä saatikka pultata lisävaloja konepeltiin kiinni...... nyt raaskin ja nyt tehdään. |
Nyt oli kyllä sen verran pitkä ja villi "toivelista", että mun ja kaikkien muidenkin Jeeppimiesten leimalle hyväksyttävät rakennusvinkit menee romukoppaan. Vaikka mm. remmi menee jo vähän vitsin puolelle - mm. vakioakselit/vetarit ei tule kestämään - niin minusta tuohon palaa jo niin paljon rahaa, että itse sijoittaisin sen sellaiseen aihioon, jonka saa lailliseksi ja ominaisuudet vastaamaan paremmin kokonaissijoitusta. Muuten iso rahamäärä seisoo tieliikenteen puolesta käyttökelvottomana ja tarvitaan kuljetuskalusto sen liikuttamiseen. Sehän voi tietysti jo olla olemassa, ja monet kisakuskithan tekee just niin.
Jos ei tosiaan ole väliä meneekö vuoden päästä läpi leimasta, niin saahan tuossa ainakin toteuttaa hurjia ideoita. Jään mielenkiinnolla seuraamaan. Mutta älä nyt sentään niitä ZJ:n vanteita siihen laita, kun pulttijako on väärä. :) |
Lainaus:
Listasta puuttui muuten myös niiden CV nivelten heittäminen romukoppaan :D Iso osa noista muutoksista tulee kuitenkin väkerrettyä itse. Ei remmiahdin ole vitsi, mutta se on nyt noista kaikista kuitenkin se epätodennäköisin muutostyö koska varsinkin valmiit bolt-on remmiahtimet on aika tyyriitä. Ehkä mun ei kannattais katsella noita jenkkien rakentelukeskusteluja ja videoita :eek: Lainaus:
https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2510932 Kysyin vielä erikseen että tosiaan on ET40 ja myyjän mukaan olisi Grand Cherokeesta. Tuskin WK:sta on kyse :D |
Vain ZJ:ssä on Grand Cherokeista tuo pikkujako, kaikissa muissa on 5" jako...
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Sen sijaan tuossa sitten tulee ongelmaksi se, että WJ:ssä tuollainen vanne levittää aivan hemmetisti verrattuna orkkikseen, eikä siis tahdo rengas enää pysyä lähimainkaan kaarien sisällä. Tästä taas seuraa muutamakin asia: * Virkavalta voi olla kiinnostunut asiasta tien päällä * Rengas vaatii metsässä jouston aikana aivan hitosti tilaa, ja toisaalta ihan vain tasaisella kääntäessäkin. * Scrub radius menee päin persettä, kun levitystä on hemmetisti. Huonontaa ajettavuutta, vaikeuttaa renkaan kääntämäistä metsässä, ja kuluttaa etunapoja (mitkä ei edessä etenkään ole mitenkään liian vahvat) Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Voi sitä muullakin tavalla turata, mutta se nyt on vaan.. noh, turaamista :D Lainaus:
3"-4" on ihan maksimi mitä voi mitenkään suositella lyhyillä tukivarsilla - näin vaikka WJ:ssä onkin aavistuksen pidemmät tukivarret kuin XJ/TJ/ZJ- malleissa. Geometria vain menee ihan päin helvettiä, ja oikeastaan ne on sitä jo 3" korotuksellakin jos ei tee asialle jotain "leikkaa & liimaa rautaa"- tyyppistä ratkaisua. 6.5" on aikalailla turha, ja jos et laita pitkiä tukivarsia niin ajatus on yksinkertaisesti aivan täysin järjetön. Leimaan et tule 6.5" settiä saamaan mitenkään, sen voi melkein luvata. Tuohon kun sitten vielä lisää sen, että long- arm systeemit saisi mielellään olla edessä kolmilinkki + panhard, ja takana "tuplakolmiona" nelilinkki (ei panhardia). [quote]- Lukkohommat, eli mulla ei oo hajuakaan mitkä lukot tuossa tällä hetkellä on ja miten ne toimii mutta toivon että kulmakorvessa voidaan tätä asiaa katsoa jonkun kanssa joka enemmän näistä ymmärtää.[//quote] Takana on joko kitka tai varilok, varilok periaatteessa ihan hyvä ja toimiva. Ei ihan aito 100% lukko, mutta ollessaan ehjä on kuitenkin varsin hyvä. Avoimeen perään saisi Aussie lockerin, ja toki sitten ARB jos haluaa kytkettävän. Edessä joko avoin perä tai varilok, riippuen nelivedon mallista. Lainaus:
|
Lainaus:
Ei vaan, on mulla jäitä hatussa ja tässä nyt tutustun pikkuhiljaa tän lajin sielun elämään ja en mä ole koskaan oppinut muuta kuin kantapään kautta asioita ja todennäköisesti pistän ton auton ihan paskaksi vuoden sisään, joka johtaa kalliisiin remontteihin. Järkevää olis korjat ton Transporterin moottori, mutta ei kun nyt on Jeeppi Mania taas päällä niin ei tollasilla pikkuseikoilla oo niin väliä. Mulla oli joskus taannoin, noin 7 vuotta sitten 2004 mallinen Rami Hemi koneella, ja sen myyminen on ollut sellainen asia mikä mua on jäänyt vaivaamaan ja siitä lähtien olen innostunut isoista renkaista ja maavarast. Ja jenkeissä kun on tullut oltua, niin meinaan aina laskea alleni näen korotetun ÄIJÄ pelin....... tosin siellä nähnyt kyllä yhtä sun toista mitä en olis ehkä halunnut nähdä :D Et sä tota halua ostaa, se on muutenkin vähän niin ja näin... tää on just täydellinen peli mun harjoitteluun ja mielikuvien toteutukseen. Lainaus:
Sain myyjältä tällaisen viestin : Laskin et luvun ohjeen mukaan eli kiinnityksestä takareunaan miinus kiinnityksestä etureunaan jaettuna kahdella.105-77/2 tekee 14 Tuo ei kyllä tällä hetkellä vielä kerro mulle että mahtuuko se vanne pyörimään vai ei. Ei maksa paljoa, melkeenpä käy niin että tilaan ne ja sitten ihmetellään meneekö ja jos ei mene niin kaipa ne jollekin käy tai sitten levitän ne. Mutta sanokaa nyt jos ei ole mitään toivoa saada pyörimään ? |
1 Liiteet
Lainaus:
Lainaus:
- Renkaat kaarien sisällä on ongelma. - Tila ei oo ongelma. Rälläkkä ja leka on ja löytyy ja osaan jopa laittaa rälläkän päälle -Scrub Radius on outo käsite. Eli ei ongelmaa :D Lainaus:
Onhan noille Esson urpoilla nahkasia matkalaukkuja ja neuvostoliittolaisia puisia suksia vanhojen volkkarien katollakin...... :D Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mutta kyllä 6,5" korotus on vaan brassailua, kyllä mä sen tiedän ettei siinä mitään varsinaista järkeä ole ;) Mä otin jo sen yhden haasteen vastaan että laitetaan tähän 2" BB nyt ja ajetaan CV nivel paskaksi, jonka jälkeen laitan sen 4" ( kun on löysää rahaa sitä varten ja löytyy sopivasti 4" korotus setti ) ja muutoskatsastan sen :cool: Lainaus:
Lainaus:
Tää remmiahdin osasto menee kans vähän kyllä järjettömyyden puolelle kuten WinChester tuolla asiasta protestoi, mutta olen ajanut yli 1000heppaista supraa, ei siinäkään enää mitään järkeä ole mut silti niitä tehdään ja onhan se nyt vaan vähän ***** päheetä. No, ehkä tässä on nyt tarpeeksi lätinöity jo ja on aika ryhtyä toimeen. Koitan nyt asentaa tosiaan ihan alkuun sen 2" korotuksen, mutta en usko että saan sitä ennen viikonloppua alle tuossa pihalla asennettua kun tuntuu taas satavan joka päivä. Voi olla että itsenäisyyspäivänä jollen ole töissä niin voisin saada sen. Katselin BB:n asennusvideoita ja ei se kyllä tosiaan mikään temppu ole sinne taittaa jos pultit vaan aukee. Ja lämpöä mulla ei ole paitsi hitsausvehkeissä. Ja noita karkeampia (ja isompia) renkaita olen käytettynä Suomesta sekä uutena ulkomailta silmäillyt tässä samalla mutta nekään ei kulmakorpeen kerkiä ellei ihmeitä tapahdu. Projekti kuitenkin etenee sillä tavoin että kävin tänään hakemassa lamellilaikkoja ja katkaisulaikkoja sekä uuden verkkovirta lälläkän jotta voin aloittaa ton rotiskon silpomisen ihan tosissaan. Puskuri on irti, ja pedin / metallipuskimen suunnittelu aloitettu. Seuraavana mittaukset ja leikkaukset. Paksua lattaa löytyy, ja taitaa olla myös 100x100x5 RHS putkeakin. Pari tuikkuakin tuli pikaisesti viritettyä jotta näkee taas vähän paremmin. |
Tuosta remmistä vielä. Otitko huomioon, että moottori tarvii erinäisiä muita muutoksia remmisarjan lisäksi: uuden ohjaustietokoneen, muutoksia polttoainelinjaan suuttimineen yms, varsinkin jos meinaa laittaa koneeseen RE85:sta kuten ehdottomasti kannattaa bensakoneisen nakutus- lämpö- yms ongelmien välttämiseksi. Siihen tulee päälle dynotus että koneesta saadaan irti kaikki tarvittava ja ettei polta siitä pahveja, mäntiä, yms. Vakiotulpat pitää vaihtaa. Jotta loota kestää, tarttee siihen laittaa järeempi shift-kit ja ohjelmoida vaihtokaaviot uusiksi ettei hajoo ja on järkevä käyttää. Isommat renkaat saati tiheemmät välitykset tekee ison konetehon kanssa vakioakseleista spagettia. Katso vaikka Timo_L:n ZJ:tä, jossa ristikot, vetarit ja peräkopat menee muusiksi jo ihan vaparinakin.
Se +1000hp Supran pelkkä moottori maksaa luokkaa +20k€. Tuli niitä kuvioita tsekattua, kun haaveilin oman gen.III Supran 7M-GTE -moottorin virityksestä. Voi kiesus sitä ongelmien, ajan, rahan ja potutuksen määrää että saa sen ensiksi kasaan saati pysymäänkin! :eek: Ja juu 2JZ-GTE on parempi juu. Hieroin kauppaa yhdestä raadosta, jonka omistajan tuttu oli just räjäyttäny 20k€ vastarakennetun 2JZ-moottorin koeajolla, kun oli jääny yksi kierokanki löysälle! :eek: Poika oli jo ostanut uudet osat, jotka makasi tallin hyllyssä odottaen vain kasaamista! No, joillain on rahaa ja hermoja. Ai niin. Minunhan piti jättää kommentointi. |
Lainaus:
Lainaus:
RE85, softaus onnistuu ihan hyvin. Ja jos ei luota amerikan- Joen taitoihin, niin sitten laittaa megaruutan. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Noihin saa jotain valmiita/ puolivalmiita paketteja, hintaa on jenkeissä joku 4000-5000$. Siihen sitten softa + muut jutut päälle, ja tullit & alv.:t, niin onhan sekin toki jo sen 10k€ helposti. Sinänsä huvittavaa, koska esim. uuden Hemi SRT8- koneen saa halvemmalla:D Tosin jos ajattelee, että mulla meni 360- koneen uusimiseen n.4000€, ja siinä on vain uudet Edelbrockin alukannet, uusi nokka, uudet rullalifterit, uudet cromo- tönärit, uudet lifterit ja muuta pientä silppua... Jos olisi ostanut päälle laadukkaan stroker- kitin (esim. Scat:in sarja takokampuralla ja hyvillä veiveillä) niin se olisi ollut n.2000€ lisää, ja siihen vielä moottorin koneistus ja kasaus. Tällä hetkellä esim. Moparin 5.7 Hemi crate- kone on ~6000$ uutena, 6.4 crate- kone on n.-9500$. Heppoja onkin sitten ihan eri tavalla.. Hellcatista joutuu jo sitten pulittamaan vähän enemmän, se olisi ~15k$. http://www.hotrod.com/articles/facto...ts-from-mopar/ |
Lainaus:
Lainaus:
Tuo leimajuttu on vähän sellainen, että ei sitten ainakaan kannata jäädä kiinni. Päiväsakkoja tulee, ja mahdollisessa kolaritilanteessa aika isot kulut itselle maksettavaksi. Ajoinhan mäkin kyllä monta vuotta 35" renkailla XJ:llä :rolleyes: :o |
Lainaus:
Lainaus:
Jos haluaa upottaa +20k€ äijäautoon, niin ostaa vaikkapa HEMI-WK:n, jossa on kaikki isot palikat jo valmiina. Tuunaa sitten renkaita, putkia sun muuta tingeliä kateellisten kiusaksi. Suotta laittaa samaa rahaa teknisesti ongelmaiseen WJ:hin, kun tarkoitus on selkeesti päästä vain elvisteleen snagarille. Keskittyy sitten siihen elvistelyyn eikä tallissa makaamiseen. Sitä nimittäin joutuu tekeen WJ:llä ihan ilman mitään remmejäkin! MUAHAHAHAH! :D |
Juu, tai sitten vaikka ZJ, kun siihen saa 6,7 litraisen ja on jäykkäakselinen.
Toki tehojen ja,konetilavuuden puolesta WK tarjoaa vielä vähän paremmin varaa ja tuoreemmat bolt-on osat koneen puolseta, tosin sit tarttis laittaa WK SRT8:n jarrut :eek: |
Lainaus:
Lainaus:
Tuli ajeltua sillä aika useinkin, kunnes kampe päätyi moottoritien kaiteeseen. Se on single turbo malliksi muutettu ja automaatti askilla, aika mielenkiintoinen laite. Liikennevaloista lähtiessä 4500rpm asti auto sanoi BOOOOOOOOOO mutta sen jälkeen..... Eli auto oli mallia "tähtää ja laukaise". Ainut auto minkä kyydissä olen istunut kun mittari kelaa yli 300km/h. Olis kulkenut kovempaakin, mutta pakokaasulämpöjä ei saatu kuriin. http://www.speedconcept.fi/speedpart...05-qfirstrunq- http://web.archive.org/web/200502140...ite/index.html Vähän offtopiccia.... |
Lainaus:
Tuo on kyllä toisaalta totta, että jos haluan rahaa polttaa älyyttömyyksiin, niin fiksumpaa olis ostaa se WK SRT:nä ja laittaa sitä maastokelpoiseksi. Oli tosin lähellä etten hankkinut WK:ta, tosin se olis ollu ihan vaan CRD:llä.. mutta sitten tuli Range. Toisaalta, joskus sitä haluaa olla erilainen kuin muut kanssakulkijat ja kun nyt kirjoitin just kirjan valmiiksi jonka nimi on "elämä pienen munan kanssa" niin pakkohan se on jollain itsetuntoaan kohottaa... ? Veikkolan snägärillä ei tosin oo ku teinejä fillareilla ja olen ehkä kasvanut noista jo ulos mutta kun ei muuten ihailua saa niin . . . :D Toisaalta kun ajattelee asiaa, niin järkevää olis vaan myydä kaikki muut autot pois ja ostaa Rinta-Joupilta pidennetyllä takuulla oleva uusi Kian pieniruokainen nafta farkku ja ajella peltivanteet alla ja kiillotella viikonloppuisin Kian kojetaulua. Mutta kun ei ole järkevä ihminen ilman sopivaa lääkitystä niin en voi asialle mitään. Joskus vaan diapamit on loppu eikä lääkäri suostu uusimaan reseptiä ja silloin kun eksyy jenkkivoorumeille selailemaan muiden mielenvikaisten ihmisten aikaansaannoksia niin sitä luulee itsekin olevansa voittamaton ja kunnioitus kaikkea järkeä kohtaan jännästi katoaa :cool: |
Antakaa nyt saatanan horot miehen rakentaa omaa jeppiänsä! Vittu!:D:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 15:21 (GMT +2). |