![]() |
HJ60 Vaihdelaatikko ääntää, neuvoja..
Tänään kauppareissulla alkoi vaihteisto pitämään kauheaa ääntä, loppui kun ajeli hiljalleen ja pysähteli, kaupassa käynnin jälkeen n.20min ja auto käynnissä niin sama mekastus. Ääni oli vst kytkimen painelaakerin viimeisiä hetkiä.
Öljyn vähyyttä vai laakerit loppu? Jakopääremppa tehty noin 2.5v sitten jolloin vaihdettu askiin öljyt. |
No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.
|
Lainaus:
|
Ei siellä tikkua ole,öljyn pinta on täyttö propun pinta.Siinä on voinut käydä samanlailla kun minun laatikolle öljy pakenee päälaatikkoon ja jakolaatikko on tyhjä, jos näin on ei haittaa vaikka laittais jäykkää öljyä niin pysyis vähänaikaa sisuksissa.
|
ok,kiitos!
|
Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?
|
Lainaus:
E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen? |
Lainaus:
|
Joskus aikoinaan ajelin vinssin ulosotto päällä Hjllä ja ihmettelin outoa ääntä kunnes viimein tajusin kytkeä sen pois :D
|
Lainaus:
|
En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.
|
Lainaus:
|
Se on mittarinvaijerista noin 15cm vasemmalle ainoa pulttikantainen (19mm) kun törröttää suoraan taaksepäin
|
Ok. Ihmeelliseksi tuon vielä tekee se, että esim alamäkeä laskiessa ilman vaihdetta se ääni kuuluu edelleen, hiljenee vasta kun kierrokset laskee ns tyhjäkäynnille, eikä ehdi pompata ulos kuuntelemaan et mistä ääni tulee. Resonanssia tuntuu joka kepissä ja aina kun pahin kirkaisu kuuluu, tuntuu vastus vauhdissa. Onko jollain selkeää kuvaa missä ne roput on?Alkaa olla jo vitsit vähissä, kun ainoa auto ja työmatka on n70km/pv. Loppumatkasta auto oli taas suht normaali ja ne äänet kuulostaa tosiaan siltä kuin laakerit hirttäis ihan just nyt kiinni.
|
Jakiksen proppu on korkeus suunnassa n.puolessa välissä jakiksen takapäässä ihan helpossa paikassa. Jos kerran päälootassa oli liikaa ölppää niin jakis on silloin kuiva.
Hakusanalla hullunkierto löytynee oireen hoito vinkkejä mutta akuutisti jakikseen lisää ölppää laadultaan joko 80w-90 Gl 4 tai Gl 5 Ja nuo lootan ölpät on vanhemmiten ennen stefa ja laakeriremppaa ihan säännöllisesti seurattavaa settiä. |
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101
Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella. Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin. Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä... |
Akselin pää ei ulkona onneks. Miepä koetan täs työn ohessa! Kiitoksia!
|
Lainaus:
|
Helvata, ku niitä roppuja on ummikolle jo liikaa. .
|
No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella. Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen. Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.:D:D:D |
Lainaus:
|
Joskus kun oma Hj oli käyttöautona niin se tykkäsi painaa öljyt päälaatikkoon, minusta melko nopeastikin vielä. Silloin kierto letku paikoilleen. Näin mentiin jonkin aikaa. Jakiksen välityksen vaihdossa muutin huohottimen pitkäksi letkuksi. Jakiksen tyhjenemis ongelma jäi siihen. En edes stefaa vaihtanut.
Sitä en ny muista että saiko sen huohottimen nypittyä auki laatikon ollessa autossa kii. |
Kotona ja kaljat kylmässä!
Auto oli n6tuntia lämpimässä + ne n.2dl ölppää, eikä kuulunut lootasta mitään ääntä. (voiko noin pieni määrä auttaa?) Nyt ruuttasin jakikseen n.1,5L, eikä tullu edes täyteen, muttei enempää ollu, mutta kuivahan se on ollu.. Jakolaatikko uusittu kokonaan, kuoria lukuunottamatta, sen jo sanotun 2,5vuotta sitten, saapi nyt sit nähdä, ehtikö pahasti ottaa siipeen. Nyt tuo ed.omistajan mukana saama kansio auki ja opiskelemaan. Se hullunkierto on kai nyt ensin tehtävä, mutta eiköhän tuo 33v hojo jostain osaa päästellä sen aikaa ylimääräisiä ulos, kun en oo ihan varma siitä päälootan täyttöpropusta, eli uskallanko/tarviiko sieltä laskea ylimääräiset ulos. Paljonkohan tuon jakiksen tilavuus on? Jokatapauksessa, nöyrät kiitokset taasen avuliaille, ois tullu pitkä kävelylenkki ilman teitä. |
Oiskohan n.3 litraa. Yli tai alle.
On meitsikin sen onnistunu ajamaan kuivaksi muutaman kerran. Ei ihan pienestä mene pasaksi mutta etuvedon kytkentä haarukka kulunee ekaksi jos kuivana ajelee. Ei muuta kuin ǩovaa ajoa. |
Löytyykös keltään kuvaa tuosta lootasta, sellaista mistä näkyisi esim. juuri nuo kaipailemani proput.. Onko 5-vaihteen siirtohaarukka mahdollista asentaa paikalleen ilman purkua, se nimittäin jäi jakopäänremontin yhteydessä korjaajalta unohduksiin..
|
Lainaus:
Kannattaa ehkä ladata tietokoneelle joku torrent-ohjelma ja sitten imutat esim. H41/H42/H50/H55F Transmission Repair Manual - PN: 36237E -nimisen tiedoston osoitteesta http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=2 Sun auton laatikko on sitten tuossa manuaalissa se H55F. Jos se vitonen on unohtunut laittaa paikalleen, niin homma voi olla tehtävissä ilman laatikon irrotusta, mutta vaatii melkosta näppäryyttä. Elikkä etupenkit pois, vaihdekeppi/kepit irti, lattiamatto pois, lattiasta laatikon päältä huoltoluukku irti, vaihdelaatikon kannakepalkin alle hallitunkki, takakardaani ehkä irti ja laskee laatikon peräpäätä kohti maata. Sitten laatikon päältä se koko kansi ruuveista auki, kannen pujotus paikallee silleen että se haarukka menee paikoilleen siellä kumilurtsan sisällä. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Jossain HJ:ssa on iso luukku lattiassa, vanhemmissa pieni. Pienestä ei homma onnistu, isosta eli vikoista vuosimalleista SAATTAA onnistua. Ei oo onneks tarvinnut ikinä tehdä... |
Kahtelehhan tuolta, veikkaan, että löytyy kuva vaihteistosta ym.:
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=24966 |
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101 Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella. Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin. Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä... 17mm oli toi proppu, joka tuosta akselista hieman alaviistoon. Eipä sieltä ainakaan öljyä tuu. . Ja tosta ruuttasin sisään ne öljyt :/ Vituiks män? |
Öljypinnoista ja 5-vaihteen siirtäjästä.
Siis onko tuo unohtunut siirtohaarukka kuvassa oleva osa n:o 614 ?
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...t/image002.gif siis haarukka, U-kirjaimen muotoinen ja U-osan sisämitta noin 7-10 cm? Jos on, niin ei onnistu laittaa paikalleen ainakaan ilman jakolaatikon irroitusta. Ja sitten nuo öljytasot laatikoissa: ULKOMUISTISTA! Päälaatikossa pitää olla öljyä suuruusluokkaa 10 cm pohjalta. (muistaakseni täyttöroppu kuskin puolella, laatikon sivussa, suurin piirtein n. 10-15cm kytkinkopasta taaksepäin. Kanta noissa propuissa voi olla melkein mitä vaan, yleensä kuusiokanta, poistoroput 24mm ja täyttöroput 17 vai 19 mm? Jakolaatikon öljypinta on niin korkealla, että öljy pääsee virtaamaan jakolaatikon sisällä ulosoton ja jakolaatikon/kardaanilöhtöjen välillä. se täyttöproppu on juuri siinä kohtaan, missä öljypinta pitäisi olla, siis suoraan auton takaapäin katsottuna. p.s Tyhjennysproput: päälaatikossa takaosassa keskellä alhaalla, JA jakolaatikossa kardaanilähtöjen välissä alimmaisena sekä toinen ulosoton alla. tämä poistoproppu monesti tuo pienempi, siis oliko 17 vai 19mm avaimelle. Ja jos haluaa lisää turvaa ja tietoa, niin molempiin laatikoihin ainakin yksi magneetilla oleva proppu, jakikseen laittasin täyttöpopun ja ulosoton tyhjennys propun magneetilla olevaksi, päälaatikossa poistopropun taikka molemmat. (siis jos/kun öljyssä on seassa terästä laakereista/hammaspyöristä, niin se jää proppuun, josta se löytyy tarkistettaessa taikka öljynvaihdossa) Ja tuosta öljyn siirtymisestä laatikosta toiseen: "Joskus" onnistuu korjata jakiksen huohotin aukaisemalla:rolleyes: (Yhdessäkään minun omassa cruiserissa ei ole koskaan ollut ns. hullunkiertoa) |
Tätä lueskelin mielenkiinnosta ja samalla mietin, että voisiko Hilmna ulina johtua tästä öljyvajeesta. 60...80 vauhdissa esiintyy. Ei väliä onko 4-veto vai ei. Ulisee vaikka olisi vapaalla. Koska lähes kaikki järjellinen on vaihdettu, niin ei jää kuin tuo enää jäljelle. Tarttee lisätä öljyä jakolootaan ja kuunnella josko möly häviäisi.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Minultakin ääni tämän puolesta, en usko että kukaan asentaja kaivaa sitä haarukkaa irti kannesta ilman syytä.
|
Lisäsin siis Hessun kuvasta näkyvästä 17mm kannalla olevasta propusta ölpät, mutta menikö ne nyt väärään rööriin? Tulppa, sokea, proppu...
Pitää alkaa selailemaan nuita kuvia kun menee jo kohta kaik lootat sekaisin :) 24mm oli se "minun miestä oleva" täyttöproppu päälaatikolle, siellä kuskinpuolella ja sieltä sitä ölppää alkoi valumaan heti. Pitäisi kai tuo nyt selvittää, ennen koeajoa, mitä en täytön jälkeen tehnyt (onneksi) kun töistä kotiin ajelin auton toimiessa ja silloin hojo oli tosiaa vaa lämpimässä tallissa ja siitä samasta 17mm propusta en saanu pakkasessa seissyttä ölppää tungettua sinne kuin sen pari desiä. Siirtohaarukka ja 5-v:n tappi tuntuu käsikopelolla, kepistä vaihtaen haarukka (ei siis SE haarukka, vaan oisko kysyyssä jonkinlainen siirtäjävipu?) liikkuu, muttei tapaa sitä tappia. Ps. 5vaihteen kanssa ei ollu mitään ongelmia, ennenkuin tuo kyläseppä sen jakiksen remppas. Pahoittelut, kun mulle pitää kaikki vääntää rautalangasta, mutta ekalla autovanhuksella ajellaan :) |
Eiköhän se öljy menny oikeesta reiästä sisään. Mulla proput ollu aina 24mm avaimella, reiän ollessa 18mm, mut ehkä niitä reikiä on sitten eri kokosia tai jotain... Kysäse siltä kyläsepältä jos se osais sen viitosen laittaa toimintaan. Ihmetyttää mitä sen kanssa on turattu jos se laatikon kansi ei ole ollut irti ja siinä oleva vipstaaki on paikallaan.
|
Joo en siitä kuvasta muuta pruppua nähny kuin sen mustan pultin ja on tuossa 17mm kannalla. Mietin tossa ettei nyt ihan vikapaikkaan voinu mennä.
Kyläsepän kanssa ei olla enää puheväleissä :) mutta jossain toisessa ketjussa joku kertoi ettei kovin harvinaista jakisrempan yhteydessä oo unohtaa laittaa sitä vitosen siirtäjää kiinni siihen tappiin. Kai mentävä pulttaamaa penkit pois, jos pääsis yläkautta huoltoluukusta. Siellä ihan selvästi tuntee ettei siirtäjä tapaa siihen tappiin. Mut toi jakis ny etusijalla. Ja näin perstuntumalta vois kuvitella pultin korkeuteen nähden, että se n.3Litraa vetäisi. |
Lainaus:
Tässä linkin kuvassa: http://i267.photobucket.com/albums/i...r/IM000833.jpg jakolaatikko on toi koko alumiinin värinen osio tuossa vasemmalla, 1-4-vaihteet on tuo alumiinisen kannen alla olevassa mustassa laatikossa ja tuon sinisen sähköliittimen kohdalla on vitosvaihteen osat sisällä. Tuon sinisen liittimen päällä kuvassa näkyy kumilurtsa minkä sisällä on sellainen siirtotanko jota pitkin vitonen välittyy tuolta alumiinikannen kautta. Tuota lurtsaa jos saat raotettua ja katottua onko ne hahlot siellä kohdillaan. Jos se kyläseppä on purkanut tuon vitosvaihteen mustan osion laatikosta, niin sitä isoa haarukkaa ei taida saada kasattua edes ilman väkivaltaa väärin päin (vasaralla kylläkin), mutta sille haarukalle tulevan vivun voi onnistua laittamaan väärään kohtaan (hahlojen ulkopuolelle) jolloin liike ei tuolta lurtsan suunnilta välitykään enää haarukalle. Elikkä siis tässä kuvassa ympyröity ne hahlot minkä välissä pitää vipu olla http://aijaa.com/bUeJOZ Sori jos meni rautalangaksi... |
Juuri se kumilurtsan suojissa oleva vipu ei tapaa askin päällä olevaa osaa, sen tuntee käsikopelolla.
Ihme kyllä, loota ollu nyt ääneti, vaikka melu oli silloin kuivana aivan kauhee. Nyt loppuviikosta sitä hullunkiertoa tekemään. Voiko sen laittaa nyt siitä propusta (jakiksesta), mistä ne ölpät ruuttasin sisään, eli siitä mustasta, mikä oli siinä Hessun laittamassa kuvassa, joka tosin omassa oli 17mm kannalla ja toinen pää sinne päälootaan, 24mm kannalla olevaan? |
Lainaus:
http://shop.cruiserparts.net/bmz_cac...ge.195x300.jpg jonka kansiosa jumittuu vanhemmiten paskastavja ruosteesta yhdeksi puuksi putkiosan kanssa eikä enää hengitä. Crc ja sormilla korkin pyörittely auttaa siihen. Kannattaisi samalla kattoo myös pton:n öljyt eli kuvan mötikkähttp://forum.ih8mud.com/attachments/...ze-jpg.321967/ ja sen täyttöproppu on 24mm kokonen tulppa runkopalkin puolella EI takana... |
Ja ottihan tuo jakis sen verran siipeensä, että nelikko pomppii pois päältä, niinkuin ennen jakiksen uusimista, F*ck!
Hullunkieto ensiavuksi ja sitten metsästämään 61:stä tekniikanvaihtoon.. |
Mikäs noista jakiksista menee, että alkaa hylkiä nelikkoa? Kaverilla sama vika.
|
Jaa a, moni fiksumpi varmaan tietää, mut tilasin silloin paketin lontoosta, hintaa oli vähä yli 200€, sisältäen KAIKKI paitti kuoret, siis jakikseen. Suomessa oli paketin hinta pari vuotta sitten liki 900€.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo ei ollu näemmä rattaita ja oikein pahaa tekee lukea mitä aiemmin kirjoitellut :)
Silloin käytin autoa pajalla ja jostain syystä nelikko toimi hetket sillä etuperän täytöllä ja siellä väitettiin syyksi sitä. Tämä oli kuitenkin se paketti jolla nelikko lähti toimimaan tuohon asti, kun pääsi ölpät pakoon jakiksesta, EIKÄ ETUPERÄSTÄ :P http://www.euro4x4parts.com/parts/tk...rhaul_kit.html |
Lainaus:
|
Ei ollu näköjään pakkaus enää tallessa, missä ois varmaan mainittu laakereiden valmistajat, joten ei muuta kuin meiliä tuonne, niin kertovat.
Muistelin joo, että ois sisältänyt aivan kaikki roippeet, mutta tuossa linkissähän näkyy mitä kaikkea sisältää. Jakis kuitenkin toimi moitteettomasti tuon paketin jälkeen, sohon asti kunnes ölpät muuttivat päälootaan :) |
Nelikon hyppiminen korjaantuu uudella siirtohaarukalla. Tai sitten vaan täyttää vanhan. Ei maksa kuin vaivan ja sen uuden haarukan jos ei jaksa hitsailla.
|
| Sivu luotu: 16:01 (GMT +2). |