![]() |
Defa letkulämmitin 500w
Onko noissa mitään ylikuumenemis-suojaa jos 2h on tolpassa ? eli voiko käyttää ilman vesipumppua ?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163014 |
Ainakin calixin 1500W mallia voi käyttää Hj:ssa surutta. Tuskin suurta eroa kilpailijaan. Joissakin malleissa saattaa olla termari, omassa ei. Hyvin lähtee vesi kiertämään lämmön vaikutuksesta, kun on asiallisesti asennettu. Hiukka vaan alitehoiselta vaikuttaa puolen kilon lämppäri ameriikan moottorin painoon verrattuna.
|
Lainaus:
|
Moottorin jäähdytysnestetilan alimmasta kohdasta liitos lämmittimelle, ja lämmittimeltä vastaavasti ylimpään mahdolliseen, eli kanteen. Lämmittimen sijoitus mahdollisimman alas, ymmärsin.
|
Omassa tuo asennettu kennolta syyläriin menevän letkun välissä, konetilan pohjalla.
|
Jenkkimalmeista tiedän vain, että ääni on mukava. Mahdollisimman alhaalta vesi lohkosta ulos. Tojossa pystyy lohkon tyhjennyshanan korvaamaan putkilähdöllä. Luulisi jenkeistäkin jotain vastaavaa löytyvän. Ylhäältä pistin sisälämppärin letkuun, kannen viereen t-haaran, siihen tulo. Vesi tuntuisi aika hyvin kiertävän juuri lohkossa.
|
Ja kierto jos mahdollista siten että ei kierrä syylariin turhaan, eli termarin koneen puolelle lämpöä
|
aina ollut väittelyä kumpi parempi moottorille lohko/letku vai säteilylämmitin(joka kuulemma lämmittää öljyt paremmin)? jos tohon D4D koneeseen jossa säteilylämppäri laittais vie jonku pienitehosen putkilämppärin rinnalle?
|
Laitoin Valmettiin letku- sekä lohkolämppärin, hyvin sulaa lumi pellinkin päältä.:D
Äiteen autoon (VW Golf IV) laitoin joskus säteilylätkän ö-pohjaan, kylmässä tallissa toimi, mutta aukeemmassa yhtä tyhjän kanssa. Ei voi suositella. |
1 Liiteet
Letkulämmitin mallia tee-se-itse...
Olisi voinut kääriä tuo vuorivillaan, mutta lämpeni kuorma-auto noinkin. |
Aitassa ois Alden 2 kw:nen, 50w kiertovesipumpulla?:D
Kiinalaisvalmisteisia lämmittimiä kiertovespumpulla löytyy melko huokeella markkinoilta kans. Nopeita ovat lämmittämään. |
Joissain tapauksissa ei voi letku lämmintä käyttää on liian lähellä lämpötilanturia ja sitten imusarjasta kylmää ni tietokone vikatilaan ja kiertoa kannattaa tarkkailla eittei rupee kiehumaan
|
Mulla on kanssa tuollainen letkulämmitin defa. Piti ihan piruuttain katsoa Defan sivuilta mitä ne tarjoaisi tuohon omaan peliin niin nehän tarjoaa öljynlämmitintä. Tulee öljypohjan jostain kyljestä sisään. Enemmän tuo letkulämppäri taitaa lämpöä tarjota kuin öljyn lämmitin. En tie jos yhdistäisi tuon letkulämppärin ja öljylämppärin? Letkulämppäri vie sen 500w ja öljylämppäri näköjään 300w. Sit tulee vaan ongelmaksi ettei voi käyttää sisälämppäriä, mikä on ihan persiistä.
Muutamalla tutulla on kanssa ollut noita säteilylämmittäjiä moottorin pohjassa. Kun normi lohkolämppärillä tunnissa kone on jo lämmennyt tuolla niin säteilylämmittäjällä pitää vähintään tuplata se aika. Kovemmilla pakkasilla ei kuulemma toimi enää ollenkaan. Itselle en kyllä tuollaista laittaisi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Haaroittimesta loppuu lähdöt?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Fiksummissa paikoissa tolpat on "tarkoitettu" myös pienelle sisätilalämmittimelle, esim. 1300w yhteisteholle, ja silloin yleensä 2 tunnin ajastin. Ja nämäkin paikat ON joskus pitkän jonon päässää... Kaikkein fiksuimmissa on jokaisen asunnon omalta sähkömittarilta lähtevä syöttö, ja siinä esim. 2 tunnin ajastin, ja min.10 amppeerin sulake. Ja kuten aina, niin rivi/kerrostalossa on aina niitä, jotka haluaa vesimaksun sisältyvän vastikkeeseen, ja niitä, jotka haluaa maksaa vesimaksun henkilöluvun mukaan, sillä eihän nykyään luututa lattioita..... No, joka tapauksessa, Pitänee viritellä Webasto hodariin... |
Joka paikkaan piuhat ja muuntajat ole mitään aivan järeintä jytkyä - katselin tänään kun maakaapelin asennushommat tapetilla taajamassa, näkyi oleman jotain 4x240 kokoluokkaa. Aina joku on se heikoin lenkki ja mitään savupiipputeollisuusluokan voimaa ei tule tietenkään muualle kuin missä siitä on varaa maksaa.
Olen ihmetellyt kun porukalla on sisätilan lämmittimiä sähköllä, eikö parempi olisi vähän tehokkaampi moottorin lämmitin ja jättäs sisätilan lämmittimen pois... |
Pikkasen tietysti voi itsekkin vaikuttaa että minkä verran sitä ampeeria tulee rasijasta ja mihin aikaan?
|
Lainaus:
Sisätilanlämmitin on hyvä vain lasien sulatukseen, ja lohkolämppäri jeesaa öljyjen osalta. Ainakin omat kokemukset on olleet sen suuntaisia että ei sillä niin paljoa lämmitä että jäähdytysnesteet olisi lähellekkään niin lämpimät kuin ne on polttoainelämmittimellä. Ehkä se hyvä idea olisi ylläpitolaturi + bensalämmitin näillä lyhyillä työmatkoilla. |
Lainaus:
Ja jos tarkoitit polttoainekäyttöistä lämmitintä,niin kait se on vähän kustannuskysymys sijoittaako sisätilalämmittimeen muutaman kympin vai webastoon 1500e? |
Lainaus:
ei vaan kyllä suikassa oli kätevä, kun on riittävä letkulämppäri kiertopumpulla+ sisätila lämppärillä. auto on mukavan lämmin, lasit puhtaana, ja ennenkaikkea moottori on lämmin, eli se kalliilla sähköllä sisältä lämmitys ei mene hukkaan, ku puhaltaa haaleaa/lämmintä heti startista alkaen. webasto ylläpitolaturilla olis kyllä hyvä, sillä voi tarvittaessa lämmittää muuallakin, mutta kotona en käyttäis koska auto on katoksessa makkarin seinäntakana |
ja vähän OT: joskus mietin sitäkin, jos laittais pikaliittimillä kotona seinästä lattialämmityksen glygoolit kiertämään koneessa, olis edukasta lämmittää maalämmöllä ja olis nopeasti lämmin :)
|
Korsisaarella bussit lämmitetään ulkoisella vesikierrolla, pikaliittimet edessä ja lämmönvaihdin. Sähköiset pumput jotka kierrättää sitten patterilinjastossa lämmintä vettä.
|
Lainaus:
-Jussi- |
Lainaus:
|
katoppa nettivaraosasta "moottorilämmitin", sen tt-thermon laitoin traktoriin 1800w, siinä on pumppu ja termari+ ylikuumenemis suoja. hintakaan ei ole paha. tähän saakka paras sähkötoimisista lämmittimistä mitä olen kokeillut.
|
Lainaus:
Lainaus:
Ja homma perustuu siihen, että Zombit eivät aja... (kuinka moni peruuttaa autotallista ulos, jos ovi on kiinni....) Muttaa asiaan; tuo otsikon mukainen 500w letkulämppäri on sopiva esim. mopoautoon/taikka muuhun extra/hyvä/nykyauto, alle 2 litran koneella, mutta ei reilu 4 litraiseen umpirautaiseen bensakrematorioon.... toki tuo 500w lämmittää vaikka uima-allasta, mutta jos tarkoitus on lämmittää moottori niin lämpimäksi, että "normipakkasella" olisko esim. -15c, että jää tuulilasissa alkaa sulaa, kun muut ikkunat on saatu rapattua... tms. Mutta jos tolpassa on esim. 2 tunnin kello, ja 4 amppeerin(tai 6A tai 10A) niin silloin sähköverkosta ei saa sähköä kovinkaan paljon.... Ja on paljon noissa wanhoissa, sellaisia tolpparyhmiä, että tuo 500w on todella maksimi.... |
Lainaus:
|
Hmmm...
Lainaus:
(siis tarkoitat varmaan tuota Hilux-topiikkia http://forums.offipalsta.com/showthr...00#post1167300 ja siinä viestini 09.10.2014, 22:30) Tarkoitukseni on/oli opastaa/neuvoa niitä harrastajia, joilla ei ole yhtä paljoa kokemusta letkulämppäreistä, kuin esim. minulla. Jos ja Kun itseäni nuoremmat? ihmiset alkaa harrastamaan "vanhoja" autoja, niin mieluummin neuvon/herätän keskustelua, kuin jälkikäteen nauran räkänä, että minullekkin kävi justiinsa noin... Mutta jos pahoitin mielesi, niin olen pahoillani. p.s mulla on tuossa -80 luvun 90hv dieselissä 1500w vapaakiertoinen letkulämppäri 19mm? letkussa, ja ylilämpösuoja ei ole lauennut kertaakaan sen jälkeen, kun korjasin lämppärin letkuvetoja muutaman sentin eri asentoon, ja käänsin lämppäriä parempaan asentoon... Ja mulla olisi puolivalmiina letkulämppäri 19mm letkuun, säädettävällä termostaatilla ja kolmella eri teholla; 1-2-3kw p.s.s mulla oli nimimerkin mukaisessa bj:ssä (silloin minun käyttis) kaasutoholla toimiva lämppäri, ja nimenomaan konehuoneeseen asennettuna, koska silloin asuin Oulun ydinkeskustassa ilman parkkipaikkaa, ja Webastot yms. dsl lämmittimet maksoi suhteessa huomattavan paljon enemmän kuin nykyään... |
Lainaus:
|
Juurikin tätä yritin kertoa....
Lainaus:
|
Kyllä varmasti lämpiää maastoauton moottori 1500 W lämppärillä. :D
Meillä oli saman kokoinen letkulämppäri MB kuorma-autossa. Iskutilavuus 9.6 litraa, moottorin paino 800-900 kg, ja jäähdytysnestettä muistaakseni 27 litraa? Kun se hajosi, niin tein kuvan (kymmenes postaus tässä jutussa) mukaisen lämmittimen. Pätkä RHS-putkea, päät tukkoon, pari liitintä, ja sisälle 1500 W lohkolämppäri. Hyvin mersu sen tehoisella vastuksella lämpeni, sekä tehdastekoisella, että itsetehtyllä. |
tt-thermo
onhan tuolla www.tt-thermo.fi pumpullista letkulämmitintä 500w aina 3000w saakka, itse olen laittanut asiakkaille 1000w, 1500w ja 2800w:tä .
Pumppu kierrättää, joten lämpiää tasaiseen, termostaatti katkaisee +65 asteessa. |
Lainaus:
Ja jos asentelet noita työkseen kuitilla, niin voin vinkata muutamalle kaverille.... siis esim. nuo 6-koneella olevat dsl LandCruiserit ei oikein lämpiä vajaassa tunnissa 500w lohkolämppärillä... |
Kilautappa RK-Huolto pyhäjärvi.
|
Lämpeäiskö tuollaisella tt-thermolla 500w:lla hilu ? aattelin et vois olla parempi kuin nykyinen, jättäisi vanhan varoille.
|
Lainaus:
|
500w liian pieni
kun kierrätetään ja lämmitetään koko nestetilavuus, ei tuo 500w riitä autoon -on tullut kantapään kautta nähtyä. Pumppu ottaa 100w tuosta eli 400w jää lämmitykseen ja jos vertaa lohkolämmittimeen, joka on pistemäinen alue, tällä kierrättävällä on massaa moninkertaisesti lämmitettävänä, mutta kyllä se sitten oikeasti on lämminkin kauttaaltaan.
Normi 4-sylinterisissä 1000w ok, lapissa jopa 1500w ja niin edelleen 6-syl koneisiin 1500w jos sulakeongelmia ei ole esim. kerrostaloparkeista. |
Lainaus:
3 ja 4-syl valmeteissa on 750W lohkolämppäri. Kuutoskoneisissa 1100/1500W. Moottorien iskutilavuus 3.3-8.4 litraa, ja painot 350-1000 kg. Mulla on ollut henkilöautojen bensakoneissa, 4, 5 ja 6 pyttysissä, 550-650W lohkolämppäreitä. Niillä olen pärjännyt. |
Tuo 550w-650w on nykyään jo aika paljon...
Lainaus:
Mulla hodarin webastossa tehoa 5,2 kw, ( ja ei ole keittänyt kertaakaan :rolleyes::rolleyes:) mutta on aika mukava lähteä esim. 20 asteen pakkasessa liikenteeseen, kun lämppäristä alkaa tulla lämmintä jo startatessa. Lokilämppärikin on, mutta 20 asteen pakkasessa 2 tuntia lämmitystä ei oikein riitä; vaikka 2 kw sisätilan lämmitin, niin alkuun työntää tosi kylmää lämppäristä. |
Joo-o, ite en toista kertaa laita mihinkään vehkeeseen tuollaista letkulämppäriä.... On sama kuin volkkareissa, ei ylikuumenemis suojaa.... Poltin minikaivurin konehuoneesta kaiken joka sielä palaa, tietty alkuperäinen ongelma oli että hukkas nesteitä, mut silti. Ei tarvii joku vesiletku vuotaa niin sillä kerralla kalusto palaa. N13 korisessa nissanissa mulla oli aikoinaan 1500w defa, lämpösuojat yms. oli hyvä, tykkäsin pikku pakkasilla kone lämmin vartissa. Mut suojatonta en suosittelis kellekään, oli teho mikä tahansa.....
|
2xsuojaus
siinä on termostaatti, sekä erillinen lämpösuoja. kokeilin kuivana laittaa töpselin seinään -savuaa hieman ja katkaisee sähköt laitteesta. hetken päästä taas toimii.:)
|
Onko toi TT-Thermo millai liitetty sähköverkkoon?
Toisin sanoen onko siinä johto suoraan töpseliin vai tuollainen liitin kuin normi lokilämppärissä? mki varmaan tarkoitti kommentillaan noita perus letkulämmitysvastuksia joissa ei kai ole sen kummempaa suojausta? |
Tt-thermossa on normaali pistotulppa.
Itse ymppäsin calixin systeemiin tuon kiinni asentamalla konehuoneeseen calixin sisätilarasian. Suojattuna vedeltä ym. Aika hyvin lämpee d5-moottori 1000 watilla.. |
Lainaus:
|
1 Liiteet
2008 d4d hiluxiin laitoin 1,85 kWn letkulämppärin. Muuten hyvä mutta lämmittää syylärinkin. Oisko tuolle joku parempikin letku olemassa?
|
Lainaus:
Mites onko näissä sähköistä termaria? Avensiksessa ainakin d4d koneessa on sähköinen termari (toyotalta äijä väitti niin) ja niitä on molempia malleja olemassa Siinä onneksi oli virrat pois aukeava, eli Wanha letkulämppäri alaletkuun joka nousee koneeseen ja ensin lämpeää lohko ja sitten kiertää ajastaan syylarille Jos sulkeutuva termari, niin ei voi laittaa letkulämppäriä. Ja webastoa varten pitää termari vaihtaa (näin sano toyotan äijä) Sitä en ees uskaltanu kysyä paljonko se termari maksaa |
Lämpöä kylmään...
Lainaus:
-Lämpöähän se tuottaa nopeammin...? ;) |
turhaa kait sitä on syyläriä lämmittää. kone ei ole eikä voi mennä tuolla letkulämppärillä niin kuumaks että termarin kuuluis vielä aueta ja laskee neste syyläriin. tai sitten tuo letku mihin tuon laitoin tulee juuri sen termarin kylkeen joka päästä suoraan kuuman nesteen syyläriin.
|
tuosta mun laittamasta kuvasta jos ei siis oikein saa selvää niin lohkosta tulee letku joka menee kannentasolle, veikkaan johonkin pakokaasun kierrätys juttuun? siihen väliin laitoin lämppärin, virtaus suunta ylöspäin
|
Niin siis onkos se nyt niitä kiertovesipumpulla olevia lämmittimiä?
|
on kiertovesipumpulla oleva tt thermo. nikuzai tosiaan edellisellä sivulla kertoi että d4d koneessa saattaisi olla sähköinen virrattomana auki oleva termari. sepä selittäisikin miksi syyläri lämpiää kanssa.
|
Sivu luotu: 19:53 (GMT +2). |