![]() |
Hilux syöttöpumpun säätö
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!
Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia... Kiitos |
Lainaus:
|
Mä olettasin että 2L2
|
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
|
Tiedä noista hieman vanhemmista mutta LN 170 koppaisesta on ruuvattu syöttöjä kaasuvivustoja ym irroittamatta. Pikkuisen eksoottisessa paikassahan se syöttäruuvi on, helpottaa kun pikkuisen muokkaa avaimia, 12mm sopii ainakin tuossa lukitukseen ja 6mm siihen tapin päähän
|
Mutta paljonkos se sun hilu kuluttaa ja paljonko savuttaa?
Kovin paljoa ei taida hyödyttää vaparista ruuvailla syöttöjä. |
Lainaus:
|
Olen ollu siinä käsityksessä että jos haluaa syötöt prikulleen tehtaan spekseihin niin pumppu pitäisi ihan irroittaa ja viedä tiiselipajaan jossa pumppua pyöritetään speksien mukaisella kierrosluvulla ja mitataan paljonko sitä tavaraa tulee ulos, mutta voin toki olla väärässäkin.
Mutta voihan sitä syöttöä säätää siitä ruuvista iha perstuntumaltakin. Senkun kääntää pienemmälle, sitten funtsii että tyydyttääkö kulku- ja savutuspuoli ja jos ei niin sitten vaan ruuvaa haluttuun suuntaan. Aika monta kertaa piti käydä itsekin pellin alla että löytyi sopiva kompromissi kulun ja savutuksen suhteen kun edellinen omistaja oli vähän ruuvaillu. |
Lainaus:
|
Ja sit voidaan ehkä vielä huomioida toi kakkonen tossa moottorin tyypin lopussa. 2L/2LT = vanhempi moottorityyppi, venakoppa kiinni kolmella pultilla keskeltä ja 2L2/2LT2 = uudempi malli jossa venakoppa kiinni monella pienellä reunoista.
|
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
|
Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!
http://i17.photobucket.com/albums/b8...er/v4kopio.jpg |
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.
Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.
Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole. |
Lainaus:
|
Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.
Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta. Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee? Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama? |
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.
Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa. Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä. |
Lainaus:
Vinkit vaikutti hyviltä! |
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on :D
|
Mites tuollaisen mekaanisen pumpun säätö kotikonstein korvakuulolla. Kun sitä syöttöä "avasin" puoli kierrosta niin kulutus ainakin pieneni, auto on sellainen pintakaasulla vääntävä mutta pintakaasun jälkeen jos pitäisi kiihdyttää niin ei tapahdu juurikaan mitään.
Laiskojahan nämä on tiedän sen, mutta tuntuu että on liian laiska. Lähtee todella hyvin käyntiin aamulla, pölläyttää pikkasen mikä lienee kuuluu asiaan. Kun ajaa pintakaasulla vaikka 60km/h nopeudella nelosvaihteella niin naputus on sellainen todella terävä, kun painaa kaasua niin naputus häipyy kokonaan. Isolla vaihteella kun painaa kaasun pohjaan niin mustaa tulee vähän putkesta, mutta ei kiihdy juurikaan. Nyt puhutaan siis 60km/h nopeudella nelosvaihteella. Tai jos vaihtaa pienemälle että kierrokset nousee niin myös silloin ääni häviää. Onko näissä ja joku ajoituksen säätö, mikä sitä syöttöä ohjaa. Edellinen omistaja kun on omien sanojen mukaan ruuvaillut, niin ei tiedä yhtään mitä on tehty. Myös paikallaan kun kierrättää niin tulee mustaa mutta ei kovin paljon, kuuluu kai ominaisuuksiin. Luin jostain että jos syöttöä on liikaa niin isommilla kierroksilla on juuri tehoton ? Jos näihin pystyy jotain tekemään kotikonstein/korvakuulolla niin neuvot otetaan vastaan. Veisin kyllä korjaamolle säädettäväksi jos olisi ylimääräistä, mutta jatkuva taloudellinen ahdinko kiusaa... |
Nii olikos tuossa turbo vai ei?
Jos se on vapari niin noilla ruuvauksilla ei ole oikein muuta kuin visuaalista vaikutusta savuamisen muodossa. Tai saa siihen pikkuisen lisää potkua ja ehkä paremman liikkeellelähtö väännön mutta ei mitään tuntuvaa. Ja vaparinahan ei tommonen kiihdy,se vaan hiljakseen kerää nopeutta... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vaprikoneessa ei ole tarkka toi säätö, ruuvaa isommalle niin että alkaa savuttaa ja sitten pienemmälle niin että ei normiajossa tai kiihdytyksessä puske mustaa.
Se mitä olet nyt tuosta autosta puhunut niin lienee aika kohdillaan se säätö. Laiska paskahan toi vapari on kun turbollinenkin on laiska jos vertaa vaikka nisukkaan... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön. Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos ruuvaat liikaa syöttöä, ei riitä enää säätömekanismin varat pumpussa ja tyhjäkäynti nousee vaikka tuo ruuvi olisi irti vivusta, tosin silloin on pari muutakin syytä palauttaa syötönsäätöä...
Ja tarkista ettei ole tuo kylmäkäyntinopeuden säätöruuvi joka pitää tyhjäkäyntiä korkealla (alareunassa kuvaa). |
Sivu luotu: 00:50 (GMT +2). |