![]() |
XJ Cherokee 4.0 Renix ei starttaa
Eli mulle uusi auto joka kuoli tänään liikenneympyrään, yhtäkkiä vain sammui.
Ei tule kipinää, ulkomaisilta sivuilta lueskelin kampiakselin asentotunnistimesta ja siitä kuinka se voi hajota juuri näin. Mutta olisko jollain kotomaassa tarinaa näistä koneista, kun ei huvikseen viitsi ostaa osia. Oudointa on että edellisenä päivänä lämpömittari rupesi sekoilemaan, eli kun painoi kaasua lämpömittari painui nollaan ja kun starttaa niin se menee aivan kaakkoon, onko tällä jotain yhteyttä vikaan. Tekee sitä edelleen, esim. jos pistän D:lle ja starttaan (eli ei startti pyöri) niin silti lämpömittari lyö kaakkoon. Mittasin 205ohm kampiakselin tunnistimelta jonka pitäis olla ok, mutta myös puhuttu että virtaa pitäis tulla 5-8 volttia, jostain syystä en tätä saanut yksin mitattua kun näytti puhdasta 0. Eli onko periaattessa käynnistymiseen mitään muita edellytyksiä kipinän suhteen että puolaan tulee virta ja se menee eteenpäin ja kampiakseli antaa puolalle herätteen? EDIT: Ratkaisu: Puolasta mennyt käämi poikki, puolan vaihdolla rupes pelaa. |
Siitä:
Renix fuel injection manual Jos kipinää ei tule mutta bensapaineet on ja pyörittää, usein syynä on kampuran asentotunnistin. Ei kuitenkaan aina. Kaikenlaiset outoudet mittariston toiminnassa tjsp. monesti maadoitusvikoja, ja ne on Renixeissä ainakin - jos ei yleisiä - niin ainakin niitä on. Noista on hyvä lähteä liikkeelle :) |
Lainaus:
|
Kiitos jo tähänastista neuvoista, täytyy heti aamun valjetessa mennä tutkimaan. Tosiaan virranjakajan hilut vaihdoin, sitten huomasin vasta ettei tosiaan tule virtaa edes puolalta eteenpäin. Bensapaineita en pysty varsinaisesti mittaamaan mutta bensa haisee starttailujen jälkeen ja tukin päästä jos vapauttaa paineen niin suihkaisee kunnon paineella, eli sen puolen pitäisi olla kunnossa. Ja tosiaan auto sammui ajosta juuri niin että ihan kuin moottorin sammuttaisi ajosta, ei kuten bensa loppuisi. Auto on minulle uusi joten en tiedä kuinka nopeasti muutenkin pitäisi startata, tossa mitä pari päivää kerennyt olee niin starttaus on n. 2-3sek ennenkuin käynnistyy.
Tarkastan huomenna ensin puolan maadoituksen ja piuhat, sitten koitan mitata uudestaan kampiakselin tunnistimen voltit, katsotaan mitä sanoo. Jos ei muuta niin täytyy hinata auto töihin, kun nosturilla on sitten helpompi jatkotutkia tai purkaa autoa kuin kerrostalon parkkipaikalla. Niin ja niinkuin lisäinformaationa, huomasin ostaneeni taas melkoisen virityksen, johtovirityksiä ja letkuvirityksiä on kaikkialla joten auto on täynnä irtonaisia liittimiä joille ei ole mitään järkevää paikkaa. Tilasin mm. turhaan ilmastoinnin esivastuksen kun tänään huomasin että kappas, piuhat on siitä irti kun purin kojelautaa... Kivaa kun ihmiset tekee jotain "huoltoja" omineen virityksineen ja jättää kaiken puolitiehen. |
Jos se suoraan ajosta sammui, niin kampuran tunnistin olis aika vahvoilla ehdokkaista
|
Eikä se Renixiin ole edes kallis vaihtaa turhaan, tossa: http://www.jamant.fi/asennontunnisti...89-p-1770.html
|
täältä ääni kanssa cps vialle, ite tilailin ebayn kautta uuden kiinasta, tulee viikossa suoraan ovelle edullisesti...
http://www.ebay.com/itm/New-Crank-Sh...item4ace8dd16a http://www.ebay.com/itm/Crank-Shaft-...df0c47&vxp=mtr |
Mulla teki aivan samat viat mutta sammahti pari kertaa ja hetken odottelulla läks käymään ja hallin pihaan hyytin. Puola oli hajonnut.
Autona -94 jeep grand cherokee 4.0l |
Lainaus:
EDIT: No näköjään toimii Visa Electronillakin PayPal, joten kävimpä sitten avaamassa tilin, ei vaan saa vielä tilattua tuon kautta mitään. Joten kai täytyy tukea kotimaista vielä tämän kerran :D |
Lainaus:
|
No, positiivistä on se, että nyt tietää mitä odottaa. Pikkuhiljaa tästä rakennellaan toimiva maastoauto :)
|
Tänään purettu edellisten omistajien johtovirityksiä ja vanhan ABS-järjestelmän jämät, sekä selvittänyt mitä mikäkin johto tekee. Ja sit tuli mitattua vielä tuo CPS, vissiin paska koska yleismittarilla kun mittaa asetuksella "100mVAC" ja konetta pyörittäessä isoin lukema mitä tuli oli jotain 0,3. Eli eikös tuo silloin ole 0,03V? Vissiin aikas sökö? Taisin sittenkin mitata väärin kun TÄMÄN ohjeen mukaan oli sit mittari säädetty väärin, hitto kun en osaa käyttää yleismittaria kunnolla. Noh tilaan sensorin kuitenkin.
Antakaas joku hyvät neuvot että miten helvetissä tuo CPS vaihdetaan kun on amerikan insinöörit keksinyt sille melkoisen paikan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tilasin sensorin, josko saisin tiistai-iltana sen asennettua. En tiedä pitäiskö keksiä joku kaveriks ylhäältä ohjaamaan hylsy kohdilleen, kun huomasin yrittäessäni huvikseen löystää pultteja, että kohdalleen osuminen on todella tuskallista, varsinkin kiinni laitettaessa voin kuvitella kun ei sais pultit pudota reiästä sisään. :)
|
Vaatii hyviä hermoja cps: n vaihto:). Kesällä tuli maastossa vaihdettua itikoiden armoilla. Jos ei muu auta ni käytä pikaliimakikkaa hylsys ja pultis. Ja tsekkaa se johdon reititys, vedä mieluummin kaukana pakosarjasta. Mulla oli tehdasklipseissä kiinni mutta vuotava pakosarja oli sen siitä grillannut.
|
Onko kukaan täällä koittanut laatikon pudotusta kun on hommaan ruvennut, amerikoista kantautui, että helpottais jos kannatinpalkin irroittais ja tunkilla pudottais laatikkoa pari tuumaa, ei vaan viitsi ruveta tuohon ellei siitä ihan oikeasti ole paljon apua.
|
kaveri mukaan, keula ylös reilusti ja hyvä tyyny niskan alle, näin vaihtui omassa, ei tartte/kannata laatikkoa tiputella.
|
Juu, onnistuu ilman tiputusta, ainakin pienillä kätösillä. Etsii oikean työasennon ni kyl se siitä. Jatkoja tarvii reilusti, sinne palkille asti tai jopa sen taakse.
|
Sanokaas mitä olette mieltä, parin "mekaanikon" kanssa juttelin tossa, ja ne mietti että voiko muka anturi lopettaa ihan naks vaan toimintansa. Kun tosiaan ei aikasemmin mitään ongelmia käynnissä. Ja yhtäkkiä vaan kipinä pois kesken ajon, kerkesin käynnistyksen jälkeen ajamaan 100m ennenkuin vain sammui, eikä käynnistynyt enää.
Onko autossa mitään sulakkeita missään tai releitä joka ohjaa varsinaista sytytystä. Voisin vielä ennen anturin saantia tutkia. |
Kyllä mä ainakin ylä kautta sen kampiakselin asento tunnistimen vaihdoin.aika ahdas ja hankala mutta onnistui tosin mitään hyötyä tästä ei ollut.
|
Lainaus:
Niin juu, hajosi kyllä joskus Opelistakin vastaavalla tavalla kampuran tunnistin, eli toimi ihan täysin, töistä lähtiessä kuollut. |
Lainaus:
|
Ei auttanut kampuran anturin vaihto, edelleen sama. Puolalle tulee virta ulostuloon 11,5V joka lähtee jakajalle, kun virrat kääntää päälle, käynnistäessä ei muutu miksikään. Mitäs seuraavaksi?
|
Jaa a, proidilla oli skeidassa samantyyppiset oireet. Siitä oli menny hall anturi (virranjakajan sisällä). Mulla ei tosin oo hajuakaan onko jeepissä edes tollasta...:o
ja onko se sama kikkare kun toi minkä vaihdoit. |
Lainaus:
|
Ihan vaan taas varmistuksena... Onhan puola, virranjakaja ja tulpanjohdot hengissä... Muuten ainakin toistaiseksi loppuu ajatukset... Toki lainaan saat (ainakin toistaiseksi toimivaksi toden älyboksi), jotta saadaan sekin vika poistettua.
|
Lainaus:
|
En tosiaan tiedä, virranjakaja ja pyörijä on uusi. Ei vaan ole mitään iloa kun virta ei mene sinne asti.
En vaan nyt keksi mikä helkutti voisi olla vikana ja mistä lähteä kipinää metsästämään, kun tästäkin poistettu tuo bendixin ABS, niin ylimääräisiä irtojohtoja joka puolella ilman vastakappaleita. Voiko puolaa testata jotenkin, entäpä MAP-anturia? |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.spelektroniikka.fi/images...i_1004_bca.jpg Alla olevan ohjeen mukaan tota kampuran tunnistinta mittasin jos tuosta esimerkkimittarista katsoo niin DCV 200m asennossa, vanhaa sekä uutta anturia, niin ei anna lukemasi kuin 0,2(V?) mitä ilmeisesti pitäis vaan jotain 0,5V tosin lukema hyppii niin että tulee starttia pyörittäessä vuorotellen vilahtaen 0,1-0,2-0,7-0,3 tyyliin. Mutta kuten sanoin, en ymmärrä sähköhommista hölkäsen pöläystä. Renix CPSs have to put out a strong enough signal to the ECU so that it will provide spark. Most tests for the CPS suggest checking it for an ohms value. This is unreliable and can cause some wasted time and aggravation in your diagnosis of a no-start issue as the CPS will test good when in fact it is bad. The problem with the ohms test is you can have the correct amount of resistance through the CPS but it isn’t generating enough voltage to trigger the ECU to provide spark. Unplug the harness connector from the CPS. Using your voltmeter set on AC volts and probing both wires in the connector going to the CPS, crank the engine over. It won’t start with the CPS disconnected. You should get a reading of .5 AC volts. If you are down in the .35 AC volts range or lower on your meter reading, you can have intermittent crank/no-start conditions from your Renix Jeep. Some NEW CPSs (from the big box parts stores) have registered only .2 AC volts while reading the proper resistance!! That’s a definite no-start condition. Best to buy your CPS from Napa or the dealer. Sometimes on a manual transmission equipped Renix Jeep there is an accumulation of debris on the tip of the CPS. It’s worn off clutch material and since the CPS is a magnet, the metal sticks to the tip of the CPS causing a reduced voltage signal. You MAY get by with cleaning the tip of the CPS off. A little trick for increasing the output of your CPS is to drill out the upper mounting hole, or slot it so the CPS bracket rests on the bell housing when pushed down. Then, when mounting it, hold the CPS down as close to the flywheel as you can while tightening the bolts. |
Heikkoa on omakin sähkötietämys, mutta kovasti vaikuttais järkeviltä lukemilta mittarista... Tarvis varmaan jonkin sortin MIN-MAX/ True rms mallin mittarin, että sais oikeita lukemia. Luulisin ma...
|
Moi, veikkaisin että tarkkuus ei riitä tuolla asteikolla. 0,35-0,5 VAC on mulla näyttänyt kaikki anturit, eikä ole lukemisessa ollut epäselvyyttä. Kokeile mitata toisella mittarilla missä 1V tai 10V asento.
|
En saanut toista mittaria, mutta uusi anturi ei anna kuin 0,07V joten jossain on vikaa, mikä helvetti voisi olla, ihan kuin CPS ei olisi lähelläkään vauhtipyörää, puola kunnossa ainostaan ohjausvirta (katkominen) puuttuu.
|
Nyt en äkkiseltää löytäny sivua missä ohjeistettiin tekemään toisesta kiinnitysreiästä soikea, jolloin anturin saa lähemmäs kehää.
En tiedä miten toimis CPS:n kanssa, mutta irtonaisen abs-anturin toimivuuden voi kokeilla siten, että ottaa rautalankaa ja tekee siitä sopivan koukun. Sitten koukku akkuporaan kiinni ja pyörittäen anturin edessä sopivalla nopeudella (suht hitaasti). Yleismittarilla sitten katsotaan että tulee yli 500mV vaihtovirtaa. |
Tuossa ylläolevassa ohjeessa sanotaan, että pitää mitata vaihtojännitettä ja sitten kerroit mitanneesi 200mV DC asteikolla? Vai enkö mä nyt käsittänyt jotain?
|
Lainaus:
Mun mittarissa ei meinaa lue kuin V~ ja V jossa viiva ja kaksoispiste niin en pysy yhtään mukana. Mutta täytyy nyt tutkia tätä, jotenkin uskon että syy kipinättömyyteen olisi CPS. |
Mittaus AC asennossa eli V~ on oikein. Asteikolla pitää päästä lähelle sitä 0-5V aluetta. Laitoit sie sen muoviläpän sinne kunnolla, ettei se ole muuttanut anturin asemointia? Oliko molemmat cps:t mitoitukseltaan vastaavat?
|
Mulla ei ole sitä muoviläppää ollenkaan siellä, mitoitus antureilla oli vastaava, en silmämääräisesti huomannut mitään eroa antureiden välillä.
Ajattelin jos nyt sit mittaisin anturin oikealla asteikoilla, jos näyttää edelleen liian vähän, ottaisin anturin irti ja poraisin ylemmän reiän karvan isommaksi ja anturi lähemmäks. Katsotaan sit auttaako. Tää CPS on Crownin osa 4x4-tarvikkeesta, olen uusi jenkkiautojen parissa, että onko mikään laatu osa vai ns. motonet-paskaa? |
Olikos sulla semmoset olakkeelliset ruuvit? jos joku on joskus vaihtanut normiruuvit, niin ei asetu oikein.
Varmaan Mopar osa on "takuulla" hyvä. Itse olen kokeillut Crownia ja Standardia, molemmilla on kyllä toiminut, mutta en osaa sanoa pitkäikäisyydestä. Toisessa oli ainakin täysin kelvoton WP liittimen kiinakopio, mistä nastat meni heti lyttyyn. |
Elikkä sain etenee sen verran että uusi anturi oikein mitattuna eli AC-voltteina, tuli 0.2V tulokseks, otin irti anturin ja koitin vanhalla, poraten siihen 3/8" reiän ylempään kiinnikkeeseen jotta tulis lähemmäks vauhtista ja takas, nyt tuli 0.6V ja 200ohm, eli pitäis toimia täydellisesti.
Pultit on alkuperäiset. Mutta ei kipinää. Puola mitattu ja antoi 1ohm, ja tosiaan heräte meni läpi, muttei katko. Joten nyt olis enää mitattavana ICM, tajusin juuri mitanneeni sen aikasemmin väärin, joten uudestaan mitattavaksi tuo että katkooko maata tai plussaa. Sitten MAP-anturi, en tiedä miten vaikuttaa sytytykseen. Sitten piuhat ECU:lle ja itse ECU. Itse kyllä toivon että vika löytyy ICM:ästä. |
Selvispäs tuo, puola paskana, kipinöi sisältä. Eiköhän se *kopkop* tuon vaihdolla käynnisty. Näköjään pitää paikkaansa ettei auta vaikka mittais, ei välttämättä siltikään toimi.
Ens viikolla saan puolan euroopasta, katsellaan sitten lisää. |
Noniin, puola saapui pienien vaikeuksien jälkeen ja Jeeppi käy taas, kiitos auttaneille!
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:14 (GMT +2). |