Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mikä mättää? toyota 2L2 moottori savuttaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119079)

jalmar 30.12.2013 19:15

mikä mättää? toyota 2L2 moottori savuttaa
 
elikkäs hiluxin juuri remontoitu 2L2 moottori savuttaa (harmaata) kovasti eikä oikein ole vetoja! pumppuun ei ole kajottu..
pumppu samoissa merkeissä kun aikaisemmin.. ja pumppua kun kääntelee niin ei saa toivottua tulosta.. suuttimet on samat, jako tarkistettu, nafta vuotoja ei ole?

onko noissa tankin päässä jonkinlainen sihti mikä voisi tukkeentua?

Tomppaa_ 31.12.2013 13:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1085234)
elikkäs hiluxin juuri remontoitu 2L2 moottori savuttaa (harmaata) kovasti eikä oikein ole vetoja! pumppuun ei ole kajottu..
pumppu samoissa merkeissä kun aikaisemmin.. ja pumppua kun kääntelee niin ei saa toivottua tulosta.. suuttimet on samat, jako tarkistettu, nafta vuotoja ei ole?

onko noissa tankin päässä jonkinlainen sihti mikä voisi tukkeentua?

On. Kokeile kuitenkin ensin astiasta antaa pumpulle ainetta.

tapsa4x4 31.12.2013 14:36

Pumppu 180astetta pielessä.

Repro 31.12.2013 14:48

Kaveri osti veneen jossa oli myös juuri remontoitu Pajeron moottori samanlaisilla oireilla, pumpun ajoitus oli päin persettä.

Hailux 31.12.2013 15:54

suihkuputket väärässä järjestyksessä ;)

MiKo 31.12.2013 16:06

Kansi halaki..

jalmar 31.12.2013 17:57

pumpun merkit on niin kuin ne oli aiemminkin! kansi kävi plaanissa eikä halkeamia ollut.. suutinputketkin on oikein..

ja lisäyksenä oireisiin on hyvin pitkä startti ennenkun räjähtää käyntiin

H&K 31.12.2013 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1085601)

ja lisäyksenä oireisiin on hyvin pitkä startti ennenkun räjähtää käyntiin

Ilmavuoto polttoaineen imuletkussa? Tai vaihtoehtoisesti polttoaineen imuletku osittain tukkeessa ja imee ilmaa polttoaineen paluulinjasta?

Jappi 31.12.2013 18:02

Jostain repii ilmoja polttoaineen sekaan.

tdi 31.12.2013 18:17

Kun saat kokeiltuu tuon suoraan kannusta naftaa ym ilma/ajoitus ongelmat, niin kato huohottaako se paljon ?

tapsa4x4 31.12.2013 18:23

Samat oireet juuri kasatussa pajeron koneessa samoin patrolin koneessa kun pumppu on 180 pielessä vaikka ajoitus merkit on kohdillaan niin voi silti olla pielessä.

0ltzi 31.12.2013 18:24

En yhtään tunne koko konetta mutta ainaki mersussa voi pumpun laittaa oikeisiin merkkeihin ja samalla 180° pieleen.

mikkoimp 31.12.2013 22:08

jep, samoissa merkeissä se on. oli se sitten oikeassa tai 180 astetta pielessä.
jakopää/pumppu kun pyörivät puolella moottorin nopeudesta..

BJ-40/76 31.12.2013 22:44

Ei omakohtaista kokemusta,
 
k.o padassa taitaa pyöriä sekä pumppu että nokka samalla hammashihnalla, joten pitäs olla kohdallaan? tietysti jos pistetty johonkin omiin merkkeihin....

Mutta mitä tarkoitit, ettei ole vetoja? siis pystyykö ajamaan? ja onko vedon puute koko matkan, vai pelkästään jollain kierrosalueella?

tuleeko paluuputkesta tavaraa/ilmakuplia käydessä?

Olisiko mahdollista, että pumppuun olisi päässyt vettä/likaa rempan yhteydessä?

Porvoon Hilma 01.01.2014 09:27

Tähän samaan heitän hilman oireilua. Starttaa heti, mutta alun tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla tulee vaaleanharmaata ( ehkä hieman sinertävääkin) savua jonkun aikaa. Kaasutellessa savu häviää. Oisko merkkinä siitä, että jostain tulee öljyä, joka sitten palaa pois ensi minuuttien aikana. Konehan syö öljyä normisti eli riittävästi. Käy ja kukkuu hyvin, jopa vetoja on tallella. Oisko vaan öljynpolttoa? Harmaa viittais veteenkin, mutta ei katoa jäähdytysnestettä mihinkään...

hilux 4x4 tdic 01.01.2014 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 1085718)
jep, samoissa merkeissä se on. oli se sitten oikeassa tai 180 astetta pielessä.
jakopää/pumppu kun pyörivät puolella moottorin nopeudesta..

jos kaikki merkit kampura mukaan lukien niin ovat kohallaan niin ei voi mennä 180 astetta pieleen.

Mulla meni kerran suihkuputket väärään järjestykseen ja oireet oli jotakuinki samanlaiset.

hilux 4x4 tdic 01.01.2014 11:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1085870)
Tähän samaan heitän hilman oireilua. Starttaa heti, mutta alun tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla tulee vaaleanharmaata ( ehkä hieman sinertävääkin) savua jonkun aikaa. Kaasutellessa savu häviää. Oisko merkkinä siitä, että jostain tulee öljyä, joka sitten palaa pois ensi minuuttien aikana. Konehan syö öljyä normisti eli riittävästi. Käy ja kukkuu hyvin, jopa vetoja on tallella. Oisko vaan öljynpolttoa? Harmaa viittais veteenkin, mutta ei katoa jäähdytysnestettä mihinkään...

Turbo väljä ja vuotaa öljyä pakopesään tyhjäkäynnillä kun ei ole pakopainetta. :rolleyes:

jalmar 01.01.2014 19:37

pystyy ajamaan, mutta vääntö kateissa eikä muutenkaan kulje normaalisti
noita polttoainelinjoja en oo viä kerinny tutkiin..

H&K 01.01.2014 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1086065)
pystyy ajamaan, mutta vääntö kateissa eikä muutenkaan kulje normaalisti
noita polttoainelinjoja en oo viä kerinny tutkiin..

Samoilla oireilla ollu vika ja sen ratkaisu:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116287

Porvoon Hilma 01.01.2014 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 1085891)
Turbo väljä ja vuotaa öljyä pakopesään tyhjäkäynnillä kun ei ole pakopainetta. :rolleyes:

Tuo öljy kai siellä jotenkin palaa kun on niin väljä kone. Turboa ei tässä ole onneksi haitoilla- on yksi vikakohde vähemmän. Mutta hyviä vinkkejä tuli opiskeltua jos alkaa hyytymään. Yv:täkin sain aiheesta, kiitosta vaan :)

Jappi 03.01.2014 11:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1086108)
Tuo öljy kai siellä jotenkin palaa kun on niin väljä kone. Turboa ei tässä ole onneksi haitoilla- on yksi vikakohde vähemmän. Mutta hyviä vinkkejä tuli opiskeltua jos alkaa hyytymään. Yv:täkin sain aiheesta, kiitosta vaan :)

Ei kannata edes välittää, se on ihan normaalia tuon ikäluokan dieselille että höyryää pikkuisen kylmänä.

jalmar 15.01.2014 14:45

noniin.. nyt on kokeiltu antaa erillisestä astiasta löpöä ja savun käry ehkä vähä hellitti (voi olla toiveajattelua?), mutta ei silti toimi niinkuin pitäis! kalisee melko paljon toyotan moottoriksi, eli kuulostaa että olis ajotus aikasella, mutta vaikka kääntää pumppua myöhäsemmälle ei vaikuta oikeen mitenkään!?

tyhjää käy hienosti! mutta liikkeelle lähdettäessä joutuu kierroksilla "kisutteleen" liikkeelle, eli niinkun väännot kateissa

voiko se tehdä tommosta jos on suutin/ suuttimet jotenkin jumissa? ja millä sen voi todeta, muutakuin suuttimet irti, putsaus ja takasin paikalleen??

Kettu_ 15.01.2014 15:12

Tai sitten käännät pumppua 180astetta jos ei vaikutusta niin käännät toisee suuntaa. Pumppu vialta kuulostaa. Omassa kc oli vikana että linjat meni jäähän ja rupesi käymään ontosti kunnea hyyty.

suddendeath 15.01.2014 17:43

Tarkastappa vielä kertaalleen suutinputkien järjestys, oireet sopii ihan yks yhteen.

A-R 15.01.2014 18:11

oletko tarkistanut suuttimien avautumispaineet ja sruitannut paperille kuvan


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suddendeath (Viesti 1092345)
Tarkastappa vielä kertaalleen suutinputkien järjestys, oireet sopii ihan yks yhteen.


jalmar 15.01.2014 19:47

suuttimet on samat kuin aikasemmin ja silloin ne kyllä toimi!

sanokaas missä järjestyksessä ne suutinputket kuuluu olla niin voin varmistaa senkin...

Hailux 15.01.2014 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1092414)
suuttimet on samat kuin aikasemmin ja silloin ne kyllä toimi!

sanokaas missä järjestyksessä ne suutinputket kuuluu olla niin voin varmistaa senkin...

http://www.toyodiy.com/parts/

RIPAX 15.01.2014 20:47

Pömpeli.
 
Ajotuksen hämmingiltä haiskahtais,eihän oo mahdollista et venttiili välykset olis jotenki pielessä? Jos nokka ollu irti ni säätölappu pois välistä? Ja olikos tossa uudemmassa pumpussa semmonen mulkutin pumpun kyljessä mihin menee kaks pientä jäähdytysvesiletkua? Jos on ni se on semmonen kylmäkäynnistys säädin joka säätää ajotusta kun kone on kylmä,sit ku vähä lämpee ni kääntää sytkän oikein,mut usein niis on semmosta vikaa et jumittaa ja sit on sytkä päin persettä,sillon vaan koittaa kääntää jollain sitä vipua mihin se mulkku vaikuttaa ja toteaa mitä tapahtuu.

Jappi 16.01.2014 03:08

Tuo kylmäkaynnistyssäädön toiminta on niin pientä ettei se aiheuta kuvattuja oireita, ainakaan yksinään.

jalmar 16.01.2014 05:52

suutinputket on oikein, kylmäkäynnistys säädin pelaa ja venttiilin välykset ok..
eniten tuossa ihmetyttää että vaikka pumppua kääntää ääriasennosta toiseen, ei tapahdu juuri mitään!!

Tourinki 16.01.2014 17:30

Tojon kone on siitä jännä että se käy nätisti vaikka suutinputket ois sytytysjärjestyksessä 1234 ja hammas kerrallaan kokeilee syöttöpumpun ajoitusta muuttaa. Voimahan siitä puuttuu, mutta käy kuitenkin.

Jappi 17.01.2014 02:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki (Viesti 1092727)
Tojon kone on siitä jännä että se käy nätisti vaikka suutinputket ois sytytysjärjestyksessä 1234 ja hammas kerrallaan kokeilee syöttöpumpun ajoitusta muuttaa. Voimahan siitä puuttuu, mutta käy kuitenkin.

Pätee kaikkiin raskastekoisiin kammiokoneisiin, aika vähän vaikuttaa tyhjäkäyntiin milloin se löpö syötetään...

jalmar 17.01.2014 07:56

tääs kerran tuossa konetta pyöritellessä huomasin että pumpusta kuuluu semmone pieni naksahdus.. onko normaalia? kuinka pieni vuoto suuttimilla aiheuttaa tuollaista puutumista? suuttimien väliseen paluu putkeen (kirkas letkun pätkä välissä) tulee ainakin pieni kupla yön jälkeen

vekkipappa 18.01.2014 01:28

Mulla teki corollan 2c moottori samaa kun oli jako pumpulta pielessä. Vaikka koitin käännellä pumppua suuntaa ja toiseen niin ei parantanut juurikaa . Ja juurikin mersun pumpun kanssa kävi niin että 180 astetta pielessä mutta auto kävi startin pitkän vieterin kautta tietenkin ja savutti eikä voimaa. Katto se pumpun ajoitus.
Niin ei mulla tuollaista suutinten pisarointi ole aiheuttanut dieseleissä. Kaikkea muuta kylläkin. Onko tulilevyt suutinten alla ok?

jalmar 20.01.2014 14:49

ajotus on katottu jo moneen kertaan ja siirretty hampaallakin molempiin suuntiin! ja tuota pumpun pyörää ei voi saada kun yhteen asentoon eli on aika vaikea saada myöskään 180 astetta pieleen

vekkipappa 20.01.2014 21:03

Millai ne tulilevyt? Laitoikko uudet vai oliko vanhat missä mallissa?

Jappi 21.01.2014 05:10

Katso vielä kampiakselin pyörä ettei ole kiila tai kiilaura mennyt.

jalmar 21.01.2014 07:54

uudet "rikat" tuli suuttimille.. ja kampuran pyöräkin on kunnossa.. täytyy varmaan ruveta katteleen uutta pumppua ja kokeilla semmosta seuraavaks

MiKo 21.01.2014 13:50

Vieläki sitä mieltä, että kansi halaki.. Miksi teit remontin?

vekkipappa 21.01.2014 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1094571)
uudet "rikat" tuli suuttimille..

Itellä jäi karstapaakkuja tms röhnää levyjen alle ja aiheutti vähän käyntiongelmaa

jalmar 21.01.2014 17:04

remontti tehtiin sen takia kun pyöräshti yhdestä kiertokangesta liuskat päällekkäin..

kansikin on sama mikä siinä oli aikasemminkin mutta vain plaanattu suoraks

eikä siinä halkeamia näkynyt!

toyota4x4 21.01.2014 19:07

mulla teki samaa kun DIESEL korjaamossa oli laitettu suutin putket väärään järjestukseen ajoitus oli 90 astetta pielessä..

MiKo 21.01.2014 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1094728)
eikä siinä halkeamia näkynyt!

Koeponnistutit?

jalmar 21.01.2014 20:51

nuo suutinputket olen jo tarkistanut että ovat oikein..

ei ole kantta koeponnistettu mitenkään muutoin kuin sen verran että toimi aikaisemminkin..

mp 21.01.2014 22:24

Siis rautalangasta väännettynä,oletko katsonut ja VARMISTANUT ajoituksen että 1.syl on VARMASTI ykk. ja sitten nokka ja pumpun merkit on TAATUSTI oikein?
Kun nuo oireet kyllä viittaisi vahvasti siihen että ajoitus joko nokan tai pumpun on pielessä.

Kun eikö se ollut niin että VARMASTI ei ota ilmaa dieselin joukkoon.

Ei herneitä..

jalmar 22.01.2014 05:12

juu ei sinne dieselin joukkoon ainakaan herneitä pääse ;) no leikki sikseen...
nyt on erillinen tankki lyhyillä letkuilla eli ilmavaivoja tuskin on!
jakopään merkkejä on nyt katteltu sen verta monta kertaa että lopetan autoihin kajoamisen kokonaan jos ne merkit vielä olisi väärin!!

hiluvitkutin 22.01.2014 08:00

Tuleehan sinne suuttimille ainetta? Ku pyörii se katiska ni aukassu putkea suuttimen luona. Ruikkii kunnolla? Todennäköisest tulee.
Ei oo voinu joku "väärä" hihnapyörä vaihtua?
Jotenkin vaan sinne jako hommaan haiskahtas...

E: paahan meille kuvaa siitä ku jako merkeissään. Jos sattunu joku hölmö ajatushärö...

jalmar 22.01.2014 08:36

pyörät on kyllä samat.. eli siis jako merkit on kampuralla ylös, nokalla alas ja pumpulla ylös.. ja merkit on niin osuvasti kohallaan ku ne vaan voi saada.. ja kolkottaan saa kyllä kun hampaan kääntää pumpun pyörää aikasemmalle.. mutta kun on merkeissään ja kääntelee pumppua, ei tapahdu oikein mitään! sehän tässä arveluttaa kun tuo kone on vissiin jostain hiacesta alunperin et mikähän sekasikiö se on pumpun ja jakopään osalta?

toyota4x4 22.01.2014 08:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1094843)
nuo suutinputket olen jo tarkistanut että ovat oikein..

ei ole kantta koeponnistettu mitenkään muutoin kuin sen verran että toimi aikaisemminkin..

mihin kohtaan ykkösen suutin putki menee pumpulle ? jos edestä päinkatsotaan?? A...B
.................................................. .................................................. .......C...D

Jande 22.01.2014 09:15

oliko tässä nyt eri alakerta pumppu ym ja kansi vanhasta?
jos niin joku on voinut laittaa pumppuun nokkalevyn 180 astetta pieleen. helpoin kokeilla kääntää pumpun merkki suoraan alaspäin.

jalmar 22.01.2014 09:23

edestä katsottuna putki tulee vasemmalle ylimpään lähtöön...

koko kone on sama kun ennen! vain uusilla osilla kasattu..
mutta tuo nokkalevy homma voi silti olla mahdollinen!! sillä pumpun pyörässä on itse tehtyjä tussmerkkejä useampikin!! täytyy tänään heti koittaa kiepauttaa pyörää pyörää pyuoli kierrosta!!

Jande 22.01.2014 09:30

kyl se siihen viitais, kun tuo kääntäminen ei vaikuta.

jalmar 22.01.2014 14:51

ja siinä nokkalevyssähän se syy nähtävästi oli!!! ei tullut itsellä mieleenkään vaikka niitä itsetehtyjä merkkejä siinä katteli! tuhannet kiitokset tuosta oivalluksesta!!! :) pumpun pyörä 180 astetta eteenpäin ja nyt pelit soi niinkuin pitää!!

KIITOS KAIKILLE PÄHKÄILYYN OSALLISTUNEILLE!!

Jande 22.01.2014 16:09

ok, hieno homma;)

revu 23.01.2014 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jande (Viesti 1095001)
oliko tässä nyt eri alakerta pumppu ym ja kansi vanhasta?
jos niin joku on voinut laittaa pumppuun nokkalevyn 180 astetta pieleen. helpoin kokeilla kääntää pumpun merkki suoraan alaspäin.

Tämä sama tuli itsellä mieleen. Onko pumpulle tehty mitään remontin yhteydessä tai aijemmin? Katsoitko purkaessa täsmääkö merkit? Sen pumpun sisuskalut voi olla 180 astetta ristissä ja sillo voi toyotan omat merkit olla ihan täsmälleen kodallaan mutta ajoitukset on 180 astetta pielessä.

E: huppista näköjään vastailin jo luettuani vasta ekan sivun ja vaustaukset löytyikin jo :D

vekkipappa 23.01.2014 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jalmar (Viesti 1094264)
ajotus on katottu jo moneen kertaan ja siirretty hampaallakin molempiin suuntiin! ja tuota pumpun pyörää ei voi saada kun yhteen asentoon eli on aika vaikea saada myöskään 180 astetta pieleen

:rolleyes:

Krisse 01.04.2014 20:06

Ei oo nyt 2L2 mutta 2L kuitenkin, ja sen jakohihnasta ja pumpun asennosta olisi kysymys.

Merkit sinänsä selvät, sekä hihnapyörän että vastapuolen, ei siinä mitään. Mutta joku on piirtänyt hämäävän tussimerkin viereisen hampaan kohdalle. Virallisen merkin kohdalla pumppu ei meinaa millään pysyä vaan meinaa muljahtaa kokoajan jompaankumpaan suuntaan hihnaa asentaessa, mutta tussimerkin hammas pysyy ihan nätisti paikallaan.

Laitoin tuon nyt kuitenkin sen virallisen merkin mukaan ajatellen että kai siellä on syytä olla ruiskutustahti jossain lähellä kun mäntäkin on ylhäällä, kai tämä meni oikein? Jos laittaa sen tussimerkin mukaan niin sitten pumpun pyörä menee yhden hampaan aikaisella kokoajan.

Luultavastihan se on vaan edellisen jakohihnanvaihtajan jäljiltä, se kun oli sellainen tussimerkkimies noissa hommissa :-E

toyota4x4 01.04.2014 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1120308)
Ei oo nyt 2L2 mutta 2L kuitenkin, ja sen jakohihnasta ja pumpun asennosta olisi kysymys.

Merkit sinänsä selvät, sekä hihnapyörän että vastapuolen, ei siinä mitään. Mutta joku on piirtänyt hämäävän tussimerkin viereisen hampaan kohdalle. Virallisen merkin kohdalla pumppu ei meinaa millään pysyä vaan meinaa muljahtaa kokoajan jompaankumpaan suuntaan hihnaa asentaessa, mutta tussimerkin hammas pysyy ihan nätisti paikallaan.

Laitoin tuon nyt kuitenkin sen virallisen merkin mukaan ajatellen että kai siellä on syytä olla ruiskutustahti jossain lähellä kun mäntäkin on ylhäällä, kai tämä meni oikein? Jos laittaa sen tussimerkin mukaan niin sitten pumpun pyörä menee yhden hampaan aikaisella kokoajan.

Luultavastihan se on vaan edellisen jakohihnanvaihtajan jäljiltä, se kun oli sellainen tussimerkkimies noissa hommissa :-E

siinä pumpun hihna pyörässä on m8 kierre ,syystä että siihen saa pultin jolla saa jaon pysymään kohdallaan.

Krisse 01.04.2014 20:53

No kiitti tästä tiedosta, kyllä mä ihmettelinkin että jo nyt on peekele ton kanssa :-D

jesse89 03.04.2014 19:09

Itse tappelin kyseisen hihna homman kanssa jos laitto sen m8 pultin niin hihnaa kun vedätti et sai nokkapyörän päälle niin kampiakseli liikahti ihan snadisti. itse sain ilman lukitusta paremmin sen päälle kun pystyy hieman ennakoimaan pumpulla että varmasti kaikki löysyys jää kiristäjän puolelle.


Sivu luotu: 18:13 (GMT +2).