![]() |
|
Koska oikeilla navoilla oleva D44 on jo vaikeampi rakentaa niin, että saa pidettyä ABS:it ;) XJ:ssähän ongelmaa ei ole kun ne voi poistaa, mutta ZJ:stä ei. Navat kestää 32 tai 33 renkailla minkä kestää, hybridiakselin cromovetarit kestää sen mitä D44:ssä, pallonivelet vähän heikommat, mutta C:t voi vahvistaa samalla kun rakentaa trussin :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
no ei toki kohdistu, mutta jos sattuu joku puukeppi tunkeen siitä, mettäkoneen jälkiä kun ajelee niin tämän tuosta on joku oksa siellä tikun ja pallonivelien välissä rapsuttamassa... |
Noh, ei oo yksikään tietääkseni vielä irronnut, ainakaan noista mitä olen itse asentanut, itsellekin laitan Comancheen, kunhan seuraavan kerran on vetareita poissa...
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140667
Simpukka kasassa... onneksi otin kaksi niitä peruskorjaus kittejä, auton orkkissimpukka oli niin huono mm. tiivistepinnoiltaan että se ei lähtenyt pelaamaan uusilla osillakaan kunnolla vaan paine pääsi vuotamaan niin että ratti pyrki kokoajan oikealle ja vasempaa kääntäessä ei ollut tehostusta, autossa paikallaan ollut olikin sitte hetipaljon parempi ja kasasin sitte sen sillä toisella remppasarjalla ja se lähti heti pitämään öäjyt sisällä ja pelaa muutenkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140669 kovien tuskien jälkeen sain akselia takaisin kasaan, mm. iskuvasarasta irtos pää ja se painomöltti lensi seinään stefaa laittaessa, tiivisteliimapurkiin tuli joku vikavika, liimaa vaan rupes tuleen ja tuleen, koko purkillinen lensi kaaressa pitkin tallin lattiaa ilman että sitä olis saanut millään tulpattua tulemasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140668 no akseli nyt on kuiteskin kasassa, lisäsin shimmivahvuutta murikan molemmin puolin, jotta sain mielestäni riittävän esijännityksen ja hammasvälyksen samaksi kun mitä sen aikoinaan olin laittanut täyty kuskinpuolen shimmi muuttaa 3.88->4.05mm ja apparinpuolella 3.36 ->3.62!! joku antaa periksi mutta mikä, voisko kuori olla noin paljo muuttunut? pinjonin stefan lisäksi uusin myös kuskinpuoleisen pyöränlaakeripaketin. Ilmavuoto, auton kompura kävi jatkuvasti enkä siten kuullut mistä arbbi vuotaa joten viritin letkulla tallikompuran säiliön autoon, rupes riittää säiliössä ilma ettei tarvi kompuran pärinäää kunnella, ensin tuntui että ilma tulee ihan itsessään lukkomurikasta mutta saippuavesi paljasti sen tulevan laakerin ulko ja sisäkoolin välistä, sinnehän se pääsee kun tiivisterenkaat ilman murikkaan siirtävässä osassa vuotaa, onneksi oli vielä yhdet uudet hyllyssä, kerran olen ne tähän jo vaihtanut joten kovin pitkäikäisiksi ei voi väittää, uusilla tiivisteillä vuoto kuitenkin loppui ja sain akselin kasaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140666 Olin unohtanu virran päälle joten tovin päästä ilmaletkun irroitettuani auton kompura taas pärähti päälle vaikkei lukko edes ollut kytkettynä, vuotoa siis jostain muualtakin. Onneksi oli sitä saippuavettä suihkukannussa vielä, kaikki ilmajärjestelmän osat suihkuteltuani löysin vian ihan kompuran kyljestä, T-haarat millä ilma on jaettu taakse/säiliölle menevän ja konehuoneen pikaliittimelle kehitti kuplaa liitoksissaan, noi on kasattu putkitiivistysliimalla mutta se ei ilmeisesti toimi tommosessa paikassa, liekö tärisee liikaa vai mikä on, tein kokeeksi nyt liitokset hydrauliikkatiiviste aineella, jos ei sekään autaa niin täytyy hakea "old school" jouhia ja mönjää siihen. Koeajon suoritin käymällä vetämässä kaverin laiturin talviteloille, yllätävän hyvin piti renkaat jyrkässä rannassakin vaikka alla oli 30-40cm vahvuudelta semmosta ihan kunnon "aurinkorantojen hiekkaa" |
Lainaus:
|
no samaa aloin miettimään TimoL:n kommentin jälkeen, talvella voi jopa jäätyä niin kestääkö stefat sen kummemmin sitte.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
täst jutustelust tulee kyl ittellekki apuu olee aika sairaan paljon :cool: eihän kellää oo mitää korotus osia jääny tallin nurkkaa pyörimää ku pitäis oma rojekti alottaa kans millä ajaa "tulokkaana" ja tielläki viellä :D
|
Pinioni kestää paikallaan kun vaihtaa laakeripukkien pultit vahvempiin. Miulta saatta löytyä muutama vahvempi 12.9 pultti varastosta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En tiedä meneekö kuinka usein etuakseleista mutta inakin omista akseleista sain nekin venymään. Tiukatessa venymän huomaa siitä että pulttia ei saa enää kireälle kun se venyy koko ajan lisää. |
Lainaus:
|
Nyt kun en taas ulkoa muista, mutta oliko se niin että sen enempää etu- kuin takaperässä ei laakeripukeissa ole vakiona Grade8 pultit vaan heikommat? Olisko ollut seiskat, tai peräti viitoset? Sinänsä ei ihme että hajoavat jos on heikommat.. Täkäläinen 12.9 vahvuinenhan on hieman SAE normin grade8:aa vahvempi, pitäisi jo kestää. Melkeinhän nuo saisi vielä vetää kevyellä lukitteella kiinni.
Minulla kun Grandissä hajosi se lukkomurikka, niin väänsi laakeripukkien pultit kieroiksi. |
Uskaltaako udella noiden perän pulttien mittoja & kierrettä?....ihan mielenkiinnosta :)
|
Jos nyt en aivan väärin muista niin ne on 7/16" UNC (eli 14 kierrettä per tuuma, harvakierre) sekä D30:ssa että D35:ssä. D44:ssä on pykälää isompi 1/2" harvakierre.
Sitä nyt sitten en todellakaan muista onko nuo vakiona minkä vahvuiset.. jos on kuusi viirua pultinkannassa niin on SAE Grade8, joka on vahvuudeltaan ISO 10.9 ja 12.9 väliltä (lähempänä 10.9). Viidellä viirulla niin on Grade 7 joka on hieman 10.9 heikompi, kolme viirua on Grade5 joka vastaa suunnilleen 8.8 vahvuutta. edit: Kattelin tuolta omista kuvista, niin ainakin D30:ssa noi poskilaakerien pukkien pultit on Grade8:t, eli 12.9 pulteiksi vaihtamalla saisi hitusen vahvemmiksi. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg/_medium.jpg |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142264
laturiremppaa: viimmeksi kun ajeleen piti lähteä huomasin moniurahihnan vapaapyörän laakerin olevan kaputt ja vaihtelin sen äkkiä, samalla kun kokeili heilutella vähän kaikkea totesin myös laturissa oevan vähän väljää, no ehän sille mitää jaksanu silloin tehdä mutta ei mennyt viikkoakaan kun se laturin laakeri rupes puheleen että on kurja olla, etenkin kun vähäkään enemmän ajoi että se lämpes kunnolle kuuli metelin jo koneen äänenkin yli. eberin huoltoa aloittelin ja kun en heti osia saanut niin samalla kai se laturinkin, olihan väljäksi päässyt etummainen laakeri, ja laturi itsessän oli melko täynnä turvetta ja savea, on se kyllä xj:ssä ihan liian alhaalla ja huonossa paikassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142265 tovi meni osia pestessä, hiilet oli vielä ihan ok, en heti muista keneltä ton ostin mutta taisi olla huollettu kone silloin aikanaan, muutenkin pesemällä ihan siisti tuli, uudet laakerit kävin paikallisesta E. Aallon rytmisorvaamo & laakeri kaupasta hakemassa, 6202 ja 333 oli nummerot, ja vaikka toi etummainen ei oo ihan vakiokoko niin ei kaupassa viitsitty edes senvertaa että olis numerot kattonu, totes vaan että tommoset erikoislaakerit on aina vähä semmosia hankalia juttuja ku ei niistä oikein tiedä ja haki hyllystä sopivat, "nää on vissiin jostain laturista mulla on tää erikseen näitä laturin laakereita ku niitä aina joskus kysytään, nää on vähä kyllä kalliita ku on tämmösiä" otin sit varuiksi toiset omaan hyllyyn, kai ne kuiteski taas parin vuoden päästä saa uusia... nelisen kymppiä jäi rahaa kauppaan siitä ilosta mutta saipa heti mukaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142266 laittelin kasaan ja jo paikallenkin, toiminta testauksen jätin riskillä siihen kun saa eberin takasin ja pääsee koittaan käydessä, täytynee tässä samalla uusia laturilta virtajohto kun seki oli ottanu vähä lämpöä, varmaan jossain vinssatessa vähä päässy akut tyhjäksi... |
Lainaus:
Nuo kuvassa näkyvät pultit, miten jos ne vaihtaisi pinna pultteihin jotka yltäisi kopankannesta läpi? Laakeripukit muttereilla ja vahvistettu koppa päälle vielä niistä pinnapulteista lisäksi kiinni. Tätä jo aiemmin ehdottelin, mutta meni ilmeisesti liian epäselväksi selostus :o |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142344
hydronic b4wsc purettu ja puhdistettu tarkastustanne varten, eiku... pakko se oli sitte ruveta laittaan kuntoon kun ilmat jäähtyy, vikakodiksi antoi vain f50 eli lukitus kun likaa käynnistyskertoja, mitään mekaanista vikaa lämmittimestä ei oikein löytynyt, turvetta kyllä sitäkin enemmän, vaihdoin hehkuun uuden sihdin ja pesin turpeet ja tuhkat pois, pari uutta tiivistettä ja kasaan, ilmasin bensalinja ja yritin soittaa lämmittimen päälle, jostain syystä se ei vastaa, minikellosta kävin liekkiä painamassa niin johan lähti hyvin käymään ja rupes tekeen äkkiä poutaa, mutta hetken käymisen jälkeen sammui, kännistyi uudelleen ja jäi tasaisesti puhisemalla palamaan, mutta auto ei puolen tunnin päästä ollut kuin vähä lämmin vaikka lämmitin puhisi taukoamatta, on syytä epäillä että pa- pumppu ei nyt tee työtään kunnolla, muistaakos joku kuinka tommosesta se annostelumäärä mitataan. |
Suuttimet
"suuttimet hankin uudet myös, aikani lueskeltua päädyin hommaamaan semmoset 4 reikäset bochin suuttimet yksreikästen orkkisten sijaan. niissä on sama virtaus kun orkkiksissa mutta hajottavat sopan tehokkaammin sumuksi, siitä lienee hyötyä pienemmillä virtausnopeuksilla."
Moi, huomasin että olet suuttimet vaihtanut neonin nelireikäisiin. Ovatko osoittautuneet ok hankinnaksi. Mistä hommasit? |
Lainaus:
kaikista koneen muutoksista noilla on kyllä tullut paras hinta/hyöty suhde... |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146370
sisävalotuunausta, kattokonsolista meni pari polttimoa niin ajattelin nykyaikaistaa vähän ja ostin ebaystä siihen 6kpl t10 kannalla 5630 smd ledipolttimoa ja sikaostastoon vielä semmosen festoon tyyppisen ökylampun missä on 2 cree-xp lediä, sillä jo näkeeki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146369 nokkapellissä magneetilla oleva työvalo on kyllä helppo säätää ja muuta mutta tippuu joka toisesta okssta, ja heijastelee ihan liikaa joten hitsuutin niille pienet korvat tohon puskurin keskurautaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146367 siittä niiden pitäis jotenki ristiin sitten valaista auton edustaa olematta silti häikimässä itteä ja muita. jaa niin, oli jotenki mukamas kivaa hioa ja rälläköidä sitä puskuriputkea niin se siinä vähä sitte lähti lapasesta, putkeakin oli nurkassa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146372 no eihän sitä tarpeeksi ollut mutta tommonen siitä sitte tuli.. takapäähän täytyy vielä ehkä laittaa joku pystytolppa, ei tiä vielä miten ja mihin kohtaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146368 värkkihän on ihan saumallista sontaa, muttei sillä mihkää rallikisoihin olla menossakaan. |
Mikset vaan vetäse tosta takalamppujen etureunan kohdalta lenkin katon ympäri. Alapäät puskuriin kiinni.
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149722
nonni, nyt on ikkunalistanraapimissuojat paikallaan, jeeppi tuli leimattuakin taas uudelle vuodelle, heti päivän myöhässä kun en sitte keriinnyt saada sitä ajokuntoon tarpeeksi nopeasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149720 Mä mitään kattotelineitä jaksanut enää sitte väsätä, tein vaan liftille paikan että kerranki saa sen autoon mukaan kun semmonen sattuu olemaan, ja parille valolle järkeilin enemmän ja vähemmän suojaisan paikan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149721 Taas vaihteeksi oli etuakseli osina, en käsitä mistä aina toi arbbi alkaa vuotaa ilmaa vaikka on preloadia ja kaikkea, no JERKKU toimitti mulle pikapikaa uudet arbin tiivisteet ja vaihdoin nyt ainakin ne kun en ollut kuiteskaan varma niistä mitä viimmeksi laitoin että oliko kunnolliset, jos vielä vuotaa niin nostan kädet pystyyn asian suhteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149719 Toki se perän kuori joustaa jolloin saattaa ilmavuotoa ilmetä siitäkin syystä js kun vanha koppa oli kohtuu finaalissa, moneen kertaa lekalla "oiottu" niin piti tehdä vallan uusi. En oikein keksinyt hyvää tapaa saada sitä vaarnaruuvi mallista koppaa mikä tukisi laakeripukkejakin mutta tehtiinpä nyt ainakin vahvemmasta värkistä tommonen, tai siis enhän mä muuta kun lähinnä maalasin sen, porukat poikkes eilen illalla tallilla niin kyselin isäukolta siinä materiaalia kopan tekemiseen, tiivisteen mukaan levystä poltettu aihio mulla jo olikin mutta ei mitään vahvempaa irtolevyä, tänään kun sitte "työttömän kiireiden" jälkeen pääsin talille niin siellähän odottikin valmis koppa asentajaansa, 8mm jotain vähän parempaa levyä näytäis olevan joten ehkä vähän kestääkin. täytötulpan reijän porasin ja laitoin paikalleen, väriksi tuli "eka mikä hyllystä käteen sattu" kun ei se siinä kuiteskaan kauaa pysy. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=154051
johan se apparin peili kauan ehjänä pysyikin... |
Oliks jiipin eka kaato?
|
Lainaus:
|
koneeseen tuli joku vikavika pari viikkoa sitten, ensin "nostajan" naputusta ja sitte pienen paukauksen saattelemana alko ravistamaan ja käymään epätasaisesti, vedot hukkuin, ei ole juurikaan motivoinut, en edes pelliä ole viittinyt aukasta vaan parkeerasin laitteen pihan sivuun, mitähän sille tekis... strokkeri vai tekiskö mitään.
|
Lainaus:
Mä näin just hiljattain yhden "stroukkeri koneen" romulavalla:D:D:D....tai siis semmonen roukkeri siitä kuulemma piti tulla jonku rollinki jeepin keulalle, mut nyt siitä tulee ens alkuun ainaki romurautaa;) |
Lainaus:
olihan kaverilla taannoin viä tossa ihan kylillä 4.0 ho kone ja mulla vanha 4.2 kone mistä olis saanu stroukkiosat mutta ne myytiin pilkkahinnalla naapurikylään offiveljeksille... se vaihtokone kovin paljo auta muutenkaan kun tossa omassa on compcamssin nenää, vuosimalliltaa parasta kantta viilattuna ja semmosta pientä, jos ei sit oo niin että siitä kepistä puuttuu nyt joku nokka. tosin isoin ongelma on ehkä siti toi valuuttapuoli, täs tulee henkilökohtainen konkurssi muutenki ku ei oo töitä ja uus talli vie senki vähän mitä pelimerkkejä tulee. |
Lainaus:
Toi valuuttakiusa on ERITTÄIN kurjaa....aina! |
Lainaus:
tavallaan kuva-arvoitus tämäkin... |
Tönäri ei tapaa keinuun. Nokka paskana?
|
Mulla menee pikapuoliin tuo musta Jeeppi (renix) purkuun, kun harrastuskalusto hiukan muuttuu.. Eli vaihtokonetta olis tarjolla tässä Tampere - Ikaalinen -akselilla. Kone 200-300tkm ajettu. Koneessa paikallaan mustangin nelireikäset suuttimet..
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160085
joutaisko siitä koneesta työntötangot :) , en vielä varmaksi mene sanomaan mutta näyttää siltä että vaikka comp camssin nokissa onki vähä aina laatueroja niin taitaa mulla silti vielä olla jonkinasteisia kohoumia kepissä, ja nostajakin lampulla katsottuna paikallaan, varmaksi ei toki voi sanoa. en vaan tiedä mikä tommosen pääsee aiheuttamaan, täytyy puristukset mittailla ja kokeilla jollain toisella tönärillä että onko siellä ehjä nostaja. jos sillä pääsee että ei tarvi kantta irrottaa niin ainakin koko sarja tönäreitä täytyy vaihtaa, cromot olis varmaan hyvät mutta tuskin kellään hyllyssä |
Eihän siitä venttiilivarsi olis leikannu kiinni? Kyllä siellä joku on seinää päin mennyt kun noin solmuun tappi mennyt.
|
tähän mennessä ei vielä ole löytynyt kun tuo kiero tikku, venat näyttäis olevan samalla tasalla ja liikkuvan, täytyy puristukset mittailla kunhan löytää jostain mittarin
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=164808
se olis taas tommosta vähä huonompaa hiihtokenkään tälläkertaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=164807 ei pääse ainakaan pultit jumiintumaan kun tarpeeksi usein aukoo, lehmällehän aikoina0na kävi samalla lailla ja silloin jo rupesin katselemaan että öljyt olis lahurinokalle sopivia, ei näköjään ole edelleenkään, tai sitte noi comp camssin nostajat on vaan oikeasti niin huonoja kun sanotaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=164811 onhan se toki niin että laaja loivaramppinen nokka tuo hyvän alaväännön mutta... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=164809 nyt mennään sitten hetken verran taas HO vakionenällä, venttiilikoneistokin on mukavan hiljainen pitkästä aikaa mutta voi pojat ku tuli jeepistä laiska, eihän sitä saa edes asfaltilla kaasusta perää sivulle :) |
Thunderbird super kupeen remmiahdinta pellin alle? Tais olla eaton M90.
|
Lainaus:
|
Selvis eilen illalla syy välillä huonohkoon tyhjäkäyntiin mikä on vaivannut jo monta viikkoa, pimeässä konepelti auki käydessä oli havaittavissa pienoista salamointia kahden tulpanjohdon tienoilla. Ovat varmaan tykänneet vähän huonoa noista moneen kertaa irroitteluista nokkavian kanssa puuhaillessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169269 Vinssistä oli myös tehot hukassa, ei jaksanut vetää autoa ylös mettäkoneen urasta vaan jännitteet putos ja valot himmeni. Siihenkin löytyi aika pienellä vaivallla apu kun huomattiin että vinssin solenoidissa tuleva virtajohto oli löystynyt, tai itse asiassa mutteri mllä napa on kiristettynä solenoidiin oli löystynyt ja aiheutti imeisesti jonkinlaisen heikon kosketuksen. Vinssiä käyttäessä johdon pää ja napa lämpesivät melkoisesti mutta se loppui ja voima palautui kun otti ja kiristi mutterin. Loppui se metsäkoneen uralla eteneminen muutenkin lyhyeen kun yhtäkkiä nenään tuli bensan tuoksua. Kurkkaus auton alle paljasti tankista tulevan bensaa ulospäin, ei kovin paljoa, muutamia tippoja mutta kuitenkin sen verran että haju paljasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169268 Tallilla tarkemmin tutkiessa löytyi kiinnityspannan ja tankin väliin joutunut kivi joka oli tehnyt pienen halkeaman tankin etureunaan, tinaus ei onnistunut ennen kun vuotavan kohdan sai sen verran ylös että tankissa oleva bensa ei enään jäähdyttänyt sitä kohtaa jolloin tina suostui tarttumaan tankin pintaan. tankin pohja on kyllä muutenkin niin mysötyn näköinen että täytyy alkaa harkita korvaavia vaihtoehtoja. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169265 tänän sain vihdoin aikaiseksi kasailtua hieman vanteita. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169267 nurkissa makoili vielä jonkuverran beadlock kehiä niin kasailin niistä itselle vanteet http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169266 vanteet on samat mitkä noille pyörille on ennestäänkin ollut, käytin työmaalla kuulamyllyssä ja hitsailin kehät pyörittäjän päällä kiinni. ennen vaati 10mm spacerit ettei rengas ota takajousiin kiinni ja edessä otti aina kääntyessä etupanssariin kiinni, nyt kun rengas on hieman ulompana ei tuota ongelmaa tunnu olevan ja spaceritkin sai jättää pois. |
todella komeet tuli vanteista ja muuteki seXikkään näköne Jeeppi! :)
|
X2 ^samaa mieltä.
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Woblas ny kyllä viimmesen kerran... täytyy löytää syy siihen jostain...
|
Lainaus:
Itelle tein Grandiin suoraan koripalkkiin hitsaamalla kiinteän, vahvikkeet ensin aisan ympäri ja siitä rakentamaan.. ei tule turhia saumoja :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuolla olis eu-nettikaupassa kans. En ole tilannu tuolta mitään, niin ei tietoa minkälainen kauppa on.
http://www.4x4proyect.com/buy/suspen...con-express/en |
Lainaus:
|
offex.pl ?
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178896
Samalla sitten kun kerran panhardiremontin takia joutu ohjausvarsia ja muuta irrottamaan nostin etupään pukeille ja ehkä löysin wobblauksen aiheuttajan. Sivusilmällä huomasin kun toinen etupyörä putosi hetken päästä pukeille noston jälkeen hieman alaspäin ja rupesin sitä kaverin kanssa ihmettelemään. Rekkaraudalla vääntelin ja haeskelin välystä mutta mikään osa ei liikkunut sivusuunnassa, pysysuunnassa sitten puolestaan liikkuikin. Olka-akseli nimittäin meni apparin puolella n. 6mm pystysuunnassa ylös ja alas. Pallonivelet kuluneet siten ettei niissä sivusuunnassa mitään ollut mutta nivelen tappi liikkui sen 6-7mm nivelen kuoressa pituussuuntaan. Ja kun molemmissa sama peli niin olka-akseli liikkui tuon saman määrän ylös-alas suunnassa, kuskin puolella oli hieman samaa, jo alkamassa joten tilasin Jerkulta sitte kaikki 4 uutta. Pari päivää ennen nivelien tuloa oli 4x4Partsilta tullut jo arbbiin uusi "seal housing" eli osa johon ne tiivisteet tulee ja josta ilma kulkee murikkaan perän kuoresta. Vanhaa jouduin viimme vuonna hieman sorvaamaan kun poskilaakeri vähän petti ja kuulien ohjainkehä manklasi sihen renkaan päähän uran ja toinen tiivisteura meni hieman kasaan. Sorvasin sen silloin vain mitoileen mutta nähtävästi se ei sitten vaan pelaa. Jokin perässä on muutenkin taas muuttunut kun poskilaakerien esijännityksen/ lautaspyörän hammasvälyksen joutu shimmaamaan uusiksi vaikka nuo uusi ja vanha osa olivat saman vahvuiset. kKokonaisuudessaan shimmejä oli lisättävä että sai esijännityksen kohdalleen mutta tiivisterenkaan puolelle tuli vähemmän kuin ennen että sain aikaan riittävän hammasvälyksen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178894 Koeajoa en keriinnyt suorittamaan mutta nyt kaikki akselissa kiinni olevat nivelet on uusia, seuraavaksi täytyy niitä puslia alkaa haeskella jostain. mukava tehdä remonttia lattialla maaten, olishan sitä kerrankin nosturi tallissa mutta kun siinä on jo vapusta asti oleillut kaverin corvette enkä tunnu saavan sitä kuntoon niin pakko kai se oli vaan lattialla hieroa. |
uusilla tukivarrenpuslilla wobblaus hieman lisääntyi ja kävi terävämmäksi, eikä toi etulukkokkaan pelaa enään...
ei mulla muuta :) |
Öljyt voisi kokeilla vaihtaa siihen ohjaukseen jos se auttais.
|
eiköhän nää jeepit woblaa samasta syystä kun japsimaasturitkin, eli latijousitetut siks, että riippujen puslat on paskat= akselin sivusuuntanen liike. kierrejousitetut panhardin paskoista puslista= akselin sivusuuntanen liike. +pyöränlaakerit +kääntöpäät (no pallot vaihdoitki jo) :)
ihan turha hieroo mistään muualta, kun se vika löytyy huonosta panhardin puslasta (tai löysä uniball jos RE:n malli) ja jos oot jo vaihtanu, ni kiinnike elää/pyöränlakrut on kaputt. :) ja tietty jos ohjauksen kulmat on vituillaan, ni altistaa tuolle ilmiölle.. |
Lainaus:
Välyksiä on varmasti joka puolella |
Lainaus:
muistaakseni. |
siel on jossain väljä+ kulmat pielessä, siks se noin tekee. mie pystyn vetämään beadlockit alla -20 ET 8" vanne ja 33" insa alla vaikka 120kmh läpi nopeusalueen ja ei woblaa, vetelee tosin aivan perkeleesti, mutta ei woblaa missään nopeudessa. vanteen leveys ja ET vaikuttaa siinä vaiheessa kun sieltä on menny jotain rikki/säädöt perseelleen.
vanteen levityshän korostaa kyllä heti sen deathwobblen, jos autolla taipumusta siihen yhtään on, se raja voi olla niinkin pieni kun 10mm, patrollissa oli aikonaan -44ET alla ja aivan mahdoton maantiellä, se alue oli 68-72kmh missä pyrki karkaamaan, sitten alle vaihtu -32ET ja ei mtn, sitten loppuviimeen uusin AIVAN KAIKKI sinne etupäähän, eli pyöränlakrut, kääntöpään lakrut, kaikki puslat ja se perkele pyrki vielläkin woblaamaan, koska vasempaan pyöränlakruun oli jäänynä sellanen nipinnapin sormissa tuntuva "toyota käyttövälys" mitä LWB patu ei siedä ollenkaan.. mie veikkaan, en tiedä, mut riski arvaus on, et jeeppi on viellä pideltävissä, jos sen liikkeen saa ajoissa "kiinni" mut tuollanen 2500kg mörkö kolmefemmoilla kun karkaa käsistä niin se vie mettään ja tappaa, varsinkin kun noissa möhköfanteissa ei ole voimaa millä passata se alkuravistus kiihyttämällä hiukan nopeutta ja sit himmaamalla takas marssivauhtiin. TOSIN, mitä oon grandin ja XJ:n varsia kattonu, ni 33" jos lähtee molemmat renkaat vemputtamaan kunnolla, ni jotain katkee, viimestään korin kiinnikkeet, koska on kyllä niin rihveliä rautaa että uliuli :D mie heitän ny hatusta, et jos kerran välyksiä ei tunnu missään ja auraukset ja muutki pyöränkulmat on edes "sinnepäin" ni jossain on tullu rikko, tarkotan et joku varsi/kiinnike/tms on hiukan vääntyny, todennäkösesti sillai, ettei sitä kunnolla silmällä erota ja ehket helepoin löytee se rikkonainen osa on nostaa keula pukeille ja pyytää joku toinen joka on jeeppien kans turannu käymään se auto läpite. koska mie olen ainakin välillä tosi sokee omille virheille, sen GR patun woblauksen löys kaveri, kun se äihäili jotain hallilla ja pyysin et katohan ny sieki ku ite en tajua mis täällon välystä ja kaveri sit pyörähti siin auton alla ja näytti panhardia et kuuluuks noiden kumien olla tollaset ja toden totta, halkihan ne oli, välystä ei tuntunu lipparaudalla, mut kumet oli jo rikki TOSITOSI vähän ja ne vaihtamalla käyttis asettu laakista.. eihän nää sitä vikaa siulle korjaa, mut jotain vinkkiä miten noiden kans on ite pitäny tehä ja mitä oppinu tuosta piirteestä. kolme patrollia ollu ja kaikissa on ollu sama oire ja niiden kans tapellu viikkokausia, ni jotain hajua asiasta on, ainakin oon vissiin kymmenisen kertaa meinannu vetää lepikkoon tuon perkeleen efektin takia ja siks kai jenkit kuttuuki sitä "death wobble" :D |
Juu.. jotain väljäähän siellä on oltava, tai sitten ohjauskulmat on viturallaan. Mites sulla on "tie rod roll":in kanssa, kun on tuo Chevyn inverted-T ohjaus C/K30- päillä? Voisiko se aiheuttaa woblausongelmaa, vaikka ei olisi varsinaisesti väljää missään?
Itse mitä olen näissä Jeepeissä huomannut, niin olettaen että kaikki nivelet/ puslat/ yms. on kunnossa, niin caster, auraus ja oikeat rengaspaineet on erittäin oleelliset ettei ala woblata. Mulla kyllä toimi ilman ohjausiskariakin järeämmällä ohjauksella XJ 35" Creepyjen kanssa ihan mallikkaasti, se ei kerran kertaa woblannut missään tilanteissa. Kolmeykkösillä joskus woblasi, mutta se johtui vääristä säädöistä. Nyt kun minulla on tämä ZJ ollut ajossa viitisen vuotta, niin orkkisohjauksella 32" kumeilla pari kertaa tuntui että nyt lähtee.. oli kyllä ihan ne tehtaan asentamat alkuperäisosat silloin vielä alla :o Nyt WJ:n kääntöpäillä & Rytarin itsensä minulle koneistamilla ohjausvarsilla, järeällä panhardilla & kiinnikkeillä ja jokseenkin - ainakin omasta mielestäni :D - täydellisiksi hieroituilla aurauksella ja casterilla ei ole ollut mitään. Katotaan nyt kun vaihtuu rengaskoko, pitääkö jotain säätää. Jouduin muutamaan kertaan hinkkaamaan aurausta ja casteria kun sain nämä WJ:n hilppeet kiinni ettei woblannut, mutta ei sen jälkeen ole ollut tosiaan mitään hämminkiä. |
Akselin pystykallistusta oon koittanut muutella mutta sieltä ei löydy onnea, raidetankohan pyöris kääntäessä jos ei siihen olisi viritelty lukitusta mikä estää sen pyörimisen, mulla on ostettuna wj:n kääntöpäät mutta en ole kattellut mitä muita hiluja siihen tarvitaan...
|
mä olen vähän miettinyt että tarviskohan kattella toinen etuakseliputki ja kasailla kaikki siihen uusiksi kun ei toi arbbikaan halua tulla kuntoon vaikka mitä tekis vaan aina vuotaa ja lisäksi toi wobblaus, tai ainakin tarvis jollain todentaa että onko nykyisessä jotain muotovirhetä, milläs muut on noita akselin suoruuksia testailleet ja mitailleet
|
Laita ARB:in tilalle Eatonin eLocker, niin ainakin lukko tulee kuntoon :D
Laserilla varmaan voisi jotenkin koittaa sihtailla suoruutta putkien läpi, pitäisi vaan saada kohdistettua sekä akseli että laser aika tarkkaan ja sitten mitata (tarkkaan) :) Ehkä tuohon olisi helpompiakin keinoja, mutta tuo nyt tuli ekana mieleen. |
kuinkahan noi e-lockerit nykyään kestää...
|
Mikäs siinä Arbissa vuotaa?
Onko ilmanläpivientiholkki vinossa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
sen ku ottaa pöydälle ja putsaa niin lukko pelaa--> sen ku laittaa paikalleen niin lukko pelaa --> sen ku laittaa esijännityksen ja kiristää laakeripesät niin lukko pelaa --> siinä kun ajalee nosturilla edes takaisin niin lukko pelaa--> sen ku jättää päiväksi talliin lukko päälle niin se on lukossa vielä seuraavanakin päivänä ja kompura ei ole sulanut ..mutta laitappa koppa kiinni, öljyt perään ja aja ulos tallista niin kompura ei sammu lainkaan ja työntää öljyt huohottimesta eikä lukkokaan kytkeydy |
Kato ettei tuo lukitsinlipare paina sitä holkkia, se aiheutti itselle harmaita hiuksia monen purkamisen ajan kunnes sen hoksasin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17840 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hahaa... taas vaihteeksi oli etuperä auki ja löysin mistä ilma karkaa, siitä uudesta tiivisterenkaasta minkä viimmeksi asensin oli kupariputki joko murtunut tai alkujaan huonosti juotettu paikalleen, ilma tuli aivan juotoksen juuresta ja tarkkaan katsoen siinä näky selvä railo lähes puolen kierroksen matkalla, koitin hopealla juottaa sen kiinni mutta tavara pääsi karkaamaan sinne putken juureen joten jouduin katkaisemaan putken pois ja poraamaan sen reiän uusiksi auki, toisella kertaa juotoskin sitten onnistui ja nyt ainakin lukko kytkee ( kop kop) eikä kompura käy turhia.
Tankkia taas paikkailin ja kun ei ollut apukäsiä niin kannattelin sitä sitten laatikkonostimella... En sitten vaan seuraavana päivänä bensaa kannulla haettuani enään muistanut ottaa sitä nostinta auton alta pois ennenkun lasken nosturin ja alan tankaan joten väänsin siinä sitte takakardaania muutaman millin mutkalle, sai ottaa pillit käteen ja antaa kuumia useampaan kertaan. Pikkusen se jäi värisemään mutta liuku on niin väljä että taitaa tulla siitä, tarvis keksiä jostain parempi liuku siihen kun toi orkkis etukardaani on taakse laitettuna ulosjoustossa hieman liian lyhyt ja siitä johtuen se heittää aina sen tiivistehatun pois paikoiltaa ja kaikki savi pääsee kukuttamaan sen muovipinnoitteen pois boorin päältä. Noh, pikku testireissu ja se tankki vuotaa taas, se on oikastu liian monta kertaa paineilmalla pullauttamalla ja aina pohjakosketuksessa jonku uusvanhan lommon reunalle tulee murtuma joka alkaa vuotamaan. |
Jokohan laittaisit uuden tankin, yksi tulossa, mutta sekin on kyllä jo myyty!!
|
Lainaus:
Mitä sitä turhaan... vanhakaan taida olla vielä montaa vuotta ollut ja vasta viis kertaa hitsattu... Heti uutena kun olis panssarin tehnyt niin olis säästynyt monelta, täytyis varmaan vaan ottaa ja tehdä vahvemmasta värkistä heti semmonen mikä kestää |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198091
Viimme talvena kun takakardaani poistu vauhdissa auton alta multa loppui hyvät aihiot ja jouduin ottamaan kertaalleen hylätyn liun toisesta siipeensä saaneesta kardaanista, eikä siitä koskaan hyvä tullut. Ihan vahingossa tuli ebayssä vastaan ison veden tältäpuolen ilmoituksen mukaan zj:n kardaani ja pituutta hieman enemmän kun mitä xj omassa etukepissä. Mulla on ollut aina vähän siitä ongelmaa että takakardaani ollut hieman lyhyt ja liuku siksi väljistyy, mutta tämä uus tulokas näyttää paljon lupaavammalta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=198090 Nyt sitten tämä... kumpikohan tulee ennemmin, panssari vai lommo. Lähes tyhjä piti tankin olla kun sitä aloitin irrottamaan mutta vanha oli kuiteski senkin verran läjässä että pumpun irrottaessa meinas tulla hiansuusta kainalo täyteen. Mittarihan ei ole ollut edes suuntaa antava joten trippimittarin mukaan on tullut ajeltua, samallapa tuli nyt sitten anturin kohon varsikin oiotua lähemmäksi alkuperäistä jotta se pääsee liikumaan vapaasti tankissa. Kaverin kanssa sitä siinä monen kertaan säädettiin että alkoi näyttämään yleensäkkään edes sinnepäin, tai siis itsehän istuin sujuvasti autossa mittaria tuijottamassa joten aivan en mene takuuseen kuinka sen muutoksen toteutus... |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199985
Taas välillä vähä talliin huilaamaan, katsastaa tarvis jälleen, en site keksinyt äkkiä mitään leimaremontin tynkää niin otin ja puhaltelin helmoista ja helmaputkista vähä norjankromia pois, käyttiksen pohjasta jäi yli vähän pohjamaalia ja siihen päälle taas vanhaa tuttua lokomonharmaata. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199987 Lokasuojaa paukutin vähän ettei se ota renkaaseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199986 Töissä taannoin tiluksia kierrelleessä tuli seivästettyä toi lootan jäähdytin ja laitettua vaan letkut yhteen. Meinasin ensin että otan uuden vastaavan ja laitan sen mutta täytyykin nyt katsoa olisko kestävämpiä vaihtoehtoja. lähinnä tuota ilmastoinnin kalikkaa mietin kun siinä näyttäis olevan hyvinkin riittävän kokoista putkea myös lootaöljyn kulkureitiksi enkä muista miks ilmastointi lakkas pelaamasta pari vuotta sitte. |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200611
Tähän päädyin, ilmastoinnin kenno oli saanut niin hyvän pusun ettei sitä kannattanut tonne nokalle jättää, syylärissä asti lommoa, kai se tarvis edes ehjä maski tai jotain suojaavampaa tohon sovitella. Samalla koitin päästä konehuoneesta kuuluvasta pörinästä eroon vaihtamalla imu/pakosarjatiivisteen. Olis laittanut hyllyssä maannutta felpron valmistetta tai jotain heti silloin pakosarjaa asentaessa kuten harkitsin kun se mukana tullut ei tuntunut kovin hyvältä matskulta mutta, jälkiviisastelua. Koeajolenkillä ilmeni tuli & savu show kun tehostimen letkusta petti pumpun päästä se puristeliitos kumiletkuun ja öljyt levis pitkin konehuonetta ja paineella jonkinlaisena sumuna kuumalle pakosarjalle tullut tavara syttyi hetkeksi palamaan. Kaikkea se kiinalainenkin tekee, takuukin siinä letkussa olis mutta viitsi ruveta rokkiautoon takaisin lähettelemään parinkympin osan takia kun ei tiedä onko osaksi vähä itse aiheutettua. Eihän ollut kuin sekunnin kahden leimaus mutta check engine valo syttyi, nilkutin takas tallille ja katsoin että ainakin mappianturin ja lambdan ja joku kolmaskin vikakoodi siitä tuli joten varmaan vähän tuli johtotöitä. Jeeppi jäi nurkalle murjottamaan kun ei konttori leimaakaan antanut taannoin kierroksilla korkean co2 arvon, liiallisten (työ/peruutus)valojen määrän ja puuttuvan apparin peilin takia. |
Uus letku paikallaan ja vikakooditkin hävis kun vaihdoin mappianturille menevän putken, oli mutkasta litissä, varmaan vähän lämpö auttanut muodonmuutoksessa.
Vielä kun keksis mitä niille päästöille tekee niin vois käydä näyttämässä uusiksi konttorilla |
Leimalla käytynä, tankkasin ajoin lämpöseksi ja hain päästölapun korjaamolta, ei niissä ollut mitään. Lukemat oli kun uudessa autossa, en tiä voiko se bensakaan niin paljoa vaikuttaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201076 moniurahihna kovasti kitkutti leimareissun, ajattelin että kai se vähä öljykylpenyt siinä kun letku meni mutta on saanut varmaan vähän muutakin kun öljyä sillä kohtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201078 tankin suojaksi vähän pelliä kanttautin https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201077 koitin saada painon pysymään mahdollisimman vähänä joten en tehnyt tuosta mitään sen kummallisempaa laatikkoa, pienet tuet vaan sivuille ja kiinnitys takaa läpipultilla koriin ja etupäästä samoihin pultteihin millä tankin pannat on kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201075 kaippa tuo suurimman osan kolisteluista suojaa |
Jeeppi on maannut masennuksessa taas liian kauan ton tehostinpyörä ongelman takia.
Lueskelin vähä ameriikanfoorumeita ja yks melko varma ongelmien aiheuttaja löytyi. Mulla kun on toi hydraulisella flektillä olevan v8 wj:n pumppu ja siihen vaihdettuna xj:n omasta pumpusta toi nippa mihin paineletku tulee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204028 Alunperinhän pumpun virtausta on kuristettu siten että xj:n nipassa on vain n. 3mm reikä ja wj:n nipassa reilu 8mm reikä, no minähän jutun vain puoliväliin asti lukeneena tempasin sen 8 millisen reiän siihen xj:n nippaan mutta nyt sitten paremmin asiaan syventyneenä löysin tiedon että 3/16 tuumaa eli about 4.7mm on semmonen hyvä maksimi mihin sen voi porata. Isompi reikä aiheuttaa sen että öljyä menee simpukkaan ihan liikaa, enemmän kun paluusta tulee edes takaisin ja aiheuttaa kavitointia ja muuta haittaa. Pumppu hieman myös ääntää isoilla kierroksilla samasta syystä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204029 Hieman siihen paluuseen auttaa kun käyttää säiliön isompaa paluuyhdettä, se virtaa varmaan tuplat pienempään nähden ja tulee säiliön pohjaan mikä on vissiin suotuisampi paikka pumpun imupuolen kannalta. Mulla nyt tietysti oli käytössä pienempi koska se on sen kokoinen mihin xj:n orkkis paluuletku sopii. Katkasin letkun ja tulppaan pienemmän yhteen ja otan ton isomman käyttöön. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204032 Koska vahinko oli jo tehty eikä mulla ollut toista xj:n orkkisnippaa niin virittelin sitte tohon pilalle porattuun korjauksen. Ensin kierretaulukosta kattoin minkä kierteen porakoko vastaa nipassa olevaa reikää, lähimpänä oli 3/8 unc ja kun siihen oli vielä pulttejakin sopivasti niin väänsin reikään pätkän sopivaa kierrettä. Itse kuristusnipan tein sitten poraamalla pulttiin 4.5mm reiän, katkasulaikalla toiseen päähän talttameisselille kolon ja katkaisin siitä n. 8mm pitkän holkin jonka sitten hydrauliliiman kanssa ruuvasin nippaan tehtyyn kierteeseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204031 Virtausta kun vähentää niin tokihan painetta voi hieman silti nostaa.. Paineen nosto näissä pumpuissa toimii samanlailla kun p-sarjan pumpuissakin (ne pyöreällä säiliöllä olevat saginaw p sarjan pumput mitä on mm. Letukoissa, Saabeissa ja Volvoissa) tota ylipaineventtiilin jousta jäykentämällä, joissain näistä on shimmiprikka tossa rungon ja korkin välissä ja sen poistaminen on jo pieni lisäys, mulla ei sitä ollut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204030 Sitte lisää painetta saa laittamalla prikan tonne jousen alle, mä pistin tommosen melko ohkasen mutta ameriikanjoet sanoo että 3mm normiprikka on paksuudeltaan hyvä vaihtoehto. |
Tuli tehtyä töissä käsivarteen pikatatuointi rikkihapolla niin on ollu tallissa vähä hiljasempaa, kun ei se tehostimen pumppu oo ittellään menny takasin konehuoneeseen niin aattelin että puretaan lisää.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204603 Mä luulin että se pakoputken sutkutus loppuis siihen kun imu/pakosarjatiivisteen vaihdoin mutta eihän se kokonaan hiljentynyt joten taas tiesi että täytyy katsella pako sarjaa Heimo Vesan tapaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=204602 Kollektorin reunastahan se tällä kertaa oli revennyt, muuten tämä yksilö kyllä näytti ihmeen hyvältä, kai sen taas olis takuuseen saanut mutta eipä se tunnu asiaa miksikään muuttavan joten sininen sähkölinnunkakka riittää. |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226914
Jeepin sikaosasto on tunnetusti vähän ahdas, etenkin kun siellä on varapyörä ja muita kaikenvaraosia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226912 Painopisteen nostaminen ei ole koskaan hyvä juttu, mutta koska muutakaan sopiva paikkaa renkaalle ei nyt keksinyt se joutaa katolle, lisäsin yhden putken keskimmäisen ja takimmaisen kattokaaren väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226910 Renkaan kiinnitin kuormaliinalla, ja liinan koukut on kiinni kaarissa pakoputkiklemmareilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226911 Peräkontissa on vuosia pyörinyt kolme vesitiivistä lootaa, samalla kun hitsauskone oli käynnissä liimailin akkutelineeseen toisen kerroksen noille lootille. |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233234
Jeepin syyshuoltoaika, katsakonttorillekkin se kelpasi https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233236 Ohjaus sai siipeensä jo vuosi sitten, simpukka ei halunnut tehostaa juurikaan, lääkkeeksi määrättiin uusi (v8 wj:n) pumppu ja simpukka, mutta koska rokkiauton paketti oli jo valmiiksi painava(lue kallis) niin sinne mukaan laitettiin kaikki ohjauksen nivelet, ja uusien nivilien välii tuli sitten vielä laitettua uusi raidetanko. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233235 Nykyisessä elämässään kun tällä ajetaan koiran ja pyssyn kanssa niin niiden toimivuuden kannalta täytyi sikaosastoa hieman rajata, varaston perältä löytyi juuri ja juuri asian riittävä pala verkkoa joten liimailin sen kiinni pätkään putkea. Yläkaaren taivutuksessa tuli joku mittavirhepaholainen, säde ei ole ihan oikea mutta ei kerrota kenellekkään niin kukaan ei huomaa. Kiinnitys autoon ihan vaan 6mm poraruuveilla. |
| Sivu luotu: 14:23 (GMT +2). |
|