![]() |
Miettinyt olisko hyötyä kun yhdistäs painepesurin kuivahiekkapuhalluslaitteistoon:
http://www.youtube.com/watch?v=-B1jH0T8CLg Näköjään hyvällä painepesurilla pystyy kohtuullisesti poistamaan ruostetta, itseä kiinnostas minkälainen tulos olis jos yhdistäs sellasen pyörivät terävän vesisuihkun ja samaan kohtaan kohdistas puhallussuuttimen kaukosäädön kera. Tämänlainen mielessä koska monessa paikkaa kuivapuhalluksen pöly on ongelma ja tossa ideassa tulisi yhdistettyä painepesu samaan. Tuossa kiva putsausvehje, ei taida olla kuitenkaan kovin edullinen hankkia: http://www.youtube.com/watch?v=13qoPqKeazc |
Joskus olin kesätöissä betoni firmalla, siellä pestiin elementit valun jälkeen tuollaisella vesihiekka yhdistelmällä. Oli tehokas ja se pölyttömyys oli pro.
|
Lainaus:
Missä päin jos joskus jonkin kulkineen rungon puhaltelis? Ja puhaltaako molemmat sisä ja ulkopuolet sekä vielä poikki palkit? |
Lainaus:
Silti tuollainen 50 egeä tuntuu aika talkoohenkiseltä, syntyyhän hommasta kuitenkin jätettä ja runko on heti maalattava tai vietävä kuivaan. Nämä hommat käy aika näppärästi jos kyseessä on sellainen paikka, jossa hommia muutenkin tehdään. Toisaalta pitää olla heti tiedossa minkälainen pintakäsittely on tulossa, jotkuthan noita jopa kuumagalvanoi mikä on aika hyvä vaihtoehto jos ronko on sellainen, että sen saa puhtaaksi joka puolelta. |
hintoihi en ota kantaa mut just tänää puhalsin ite isolla pyssyllä FS jeepin rungon.
kaik massat ripsitty pois + rasva paskat. 20 minuuttia siin sai menee aikaa. rungon etu osan kotelot oli avattu eli vähä ylimäärästäki oli:) karkeella kvartsilla pöhötin. |
Lainaus:
|
Rönttämassallahan peitetään vaan ruosteet,tummillahan oli taka vuosina rönttä raja munan korkeudella.
Saatanan alusta massa tekeevain kalvon jonka alla ruoste mehii. Kaikki puhaltamalla puhtaaksi,mutta jos kovan rungon ruostesuojaa,jossa TODELLAKIN on vain pinta ruostetta. Öljy ja öljy ainoa mikä toimii,öljyinen rauta ei ruostu. Pellavaöljyn tai teräketju öljyn sekoitus voi toimia samoin terva sotku siinä seassa. Itte työnnän kys.tapauksessa öljyä. On sotkuista ja ympäristö ongelma,sekä ruoste-estolafkoilta pois.' Mutta ei ruostu,öljy "kiipeää" ihmeen hyvin ruosteisessa raudassa ja imeytyy siihen. Aikanaan TM testasi näitä ja eipä ollut juuri mitään eroa työntikö siihen jätskyä vai tuoretta öljyä. Itte työnnän jäteöljyä. Missä sitä on aina autossa? Öljypohjassa,eikä ruostu puhki 100 vuoteen! |
Lainaus:
80-luvulla oli joku säähtökuuri päällä, ja eivät maalanneet öljypohjia eikä venttiilikoppia. Molemmat mustaa rautaa. Tehtaalla ruiskutettiin päälle suojavaha, ja ohjeen mukaan merkkihuollossa moottorin pesun jälkeen tehtiin niin taas. Toimi hienosti teoriassa. :) Nurkista löytyy jetan kone, jossa paikattu öljypohja. Omasta 100 audista irrotin ja maalasin, etteivät ruostu. |
Lainaus:
Lainaus:
Tuostakin on monta mieltä ihmiset ollut, mutta lie sitten, et mielipiteinä on "ei voi toimia tollainen en ole kokeillut tai kokemusta ole, mutta ei se silti toimi" |
Minun resepti:
Ensimmäiseksi pestään kunnolla!!!! ja kuivataan kunnolla!!! (suolainen märkä kurapaska syövyttää eittäin tehokkaasti)
Pitäs ostaa kenkien kuivaukseen tarkoitettu 4 letkuinen puhallin tehostamaan kuivausta, nyt 9 kw lämpöpuhallin ja pöytätuuletin ja pari tietsikan poverin tuuletinta...... ja Kuivan, Puhtaan ruosteen päälle: Otetaan vedenkestävää vaseliinia esim. 2 kpl 400g tuubia, toki avohammaspyörärasva olisi parasta, ja kipataan sekoitusastiaan: lisätään tinneriä 0,5 litraa, ja sekoitetaan huolellisesti, siis niin pitkään että ei yhtään klönttiä! sitten lisätään muutama desilitra tärpättiä, ja sekoitetaan huolellisesti, ja jos ei ole ennestään yhtään puhdasta pulloa kotelosuojaruiskuun, niin jotain ruostesuoja öljyä se litra vielä astiaan, tai sitten ilman öljyä. ja sitten sekoitetaan vielä kerran, ja sumutetaan koteloihin ja palkkeihin. Tuo sekoitus on tosi tärkeää, ainakaan avohammaspyörärasva ei liukene kuin puhtaaseen tinneriin! Kerran hätäilin, ja en sekoittanut kunnolla rasvaa ja tinneriä, ja kun olin lisännyt öljyn ja tärpätin, niin klöntit ei sekoittunut sitten millään! piti suodattaa sääskiverkolla pois! Ja tuota reseptiä olen käyttänyt pitkään, ja ainut huonopuoli on esim. ovissa se, että kun auto auringonpaisteessa keskikesällä, niin vesireikien yms. ympärille "kömpii" ohut rasvakalvo, mikä kerää pölyä..... Ja jos joku yrittää vahata, niin ei muuten onnistu, ennenkä on puhdistettu esim jarrupesulla.... pikapesu liuotinpesussa ei lähde:o Ja sitten se; hitsaa ensin, suojaa sitten:D käryää muuten kitkerästi... |
Mä olen sellasella kannalle, että ensin pestään kunnolla painepesurilla siten, että pesutulos tarkastetaan katsomalla onko riittävän hyvä. Jos pesu on tarpeeksi tehokas, tämä voi riittää pohjakäsittelyksi joissain tapauksissa.
Palkkien sisäpesu on haasteellista. Siihen on hyvät ideat tarpeen. Olen funtsannut olisiko painepesurin viemärinaukaisuletkusta apua. Haasteena on, että pitäs saada palkkien sisältä paska irti ja liikenteeseen. Tavallisista letkuista ei meinaa tulla niin paljon vettä ja painetta, että tulva olisi palkkien sisällä riittävä. Tässä en ole toistaiseksi viisastenkiveä löytänyt. Luulen, että niillä firmoilla olis vastaukset tiedossa, jotka muutenkin pinnottaa jotain putkia sisäpuolelta. Jos nämä tehdään keväällä tai kesällä, ajamalla kuivaa eika kivasti kun kiirettä ei seuraavaan työvaiheeseen ole. Palkkejen sisäpintaa voi tunnustella sormilla. Huonoja kokemuksia on bitumimassojen käytöstä autossa paikassa kuin paikassa. Sitä ei siis mielellään mihinkään. Myöskään auton laajamittainen öljyäminen erilaisilla koktaileilla ei tunnu kauhean hyvältä koska sehän on hyvin liikainen ja ikävä korjailla, ehkä paloturvallisuutta heikentäväkin. Toisaalta tämä voi olla ainoa vaihtoehto jos muunlainen pintakäsittely ei ole mahdollinen. Palkkejen sisäpuolelle ei ole toistaiseksi oikein muuta ideaa tullut mieleen jos kyseessä ei ole U muotoiset palkit. Irtonaisen rungon kohdalla kuumagalvanointi vaikutti aika hyvältä idealta. Jos auton voi vaikka kaataa kyljelleen, silloin sen saa pestyä riittävän hyvin, on helppo hiekkapuhaltaa ja koko pohjan voi maalata korroosionkeston kannalta vakavastiotettavalla tavalla. Alkuperäinen käsittely ei ole kovin hyvä monessakaan autossa. Muualla korroosionestomaalauksesta on seuraavanlaisia näkemyksiä: http://www.stopkorro.fi/maalaus "Korroosioestomaalauksessa hyödynnetään aiheeseen liittyviä standardeja ja maalitehtaiden tuottamia maalausjärjestelmiä. Yleisin korroosionestomaalausyhdistelmä meillä on epoksipohjamaalaus ja polyuretaanipintamaalaus. Sitä voidaan soveltaa yleisimmille metallipinnoille, kuten teräkselle, kuumasinkitylle teräkselle sekä ruostumattomalle teräkselle ja alumiinille. Korroosionestokykyä voidaan lisätä kasvattamalla maalikalvon paksuutta sekä käyttämällä sinkkiepoksipohjamaaleja." |
Lainaus:
Kai se vahakin olisi toiminut, jos sitä olisi joka huollossa ruiskutettu pintaan. Öljypohja vaan peseentyy suomen talvessa. Vaha on ruskeata kuraa, vähän kotelosuojan tyylistä. Mutta miedompaa, sillä kun oli tarkoitus vetää koko kone. |
Mulla ruostu lancerin öljypohja ja venankoppa puhki vaikka oli maalattuja. Olis tarvinnu parit öljyvuodot.
|
Olen nähnyt myös puhkiruostuneita öljypohjia. Ne ruostuvat aina ulkoapäin,kun ei ole sitä öljyä... Sisäpuolelta ei ruostu,kun on sitä öljyä...
|
Fiiateista (Puntot) näitä vasta meneekin, mutta ei montaa kymppiä maksa uus. Ei paljoo uskalla nykästä ku on semmosta hikoilevaa suomua jo pinnassa. Työkamu sai kerran hulautettua koko kuupan sisälmyksen lattialle kun "vähä rukkasella" pyyhkäs. :D
|
Tämänlainen on näkymä tänä talvena Hiluxin pohjassa:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...70_MAASTA2.JPG - Kotelonsuojan tapaisten mömmejen lisäilystä taitaa olla ilman, että asiaa mistään muistiinpanoista tarkistan jotain luokkaa 3 vuotta, viimeisin kerta ehkä kotelonsuojan ja puhtaan moottoriöljyn sekoistua. Runkopalkin sisään taisin lisätä jotain melko notkeaa koktailia kun pesin ne ensin, olisko aikaa karkeasti arvion pari vuotta. - Nyt olen pyrkinyt siihen, että auto ei ole niin tahmea pohjasta. Mömmöisyys on vähentänyt kun olen tupannut keväällä pesemään pohjan painepesurilla. - Kotelo auton reunassa on hiekkapuhallettu ja ensin on laitettu pensselillä Zinga. Kuvassa näkyy pelkkää Zingaakin kynnyskotelon sisäreunassa. Ulkona on vedetty valkoista maalia päälle, ensin epoksimaali ja sitten uretaanimaali. - Runkopalkit on ulkoa päin ihan hyvät. Sisällä on öljyn ja kotelonsuojan yhdistelmää. - Autoa ei ollut uutena ruostesuojattu ja nämä minun korjailut tuli mukaan kun alkavaa ruostetta oli siellä täällä. Ensin piti alkavia pikkupaikkoja hiekkapuhaltaa ja maalata. Hiekkapuhalletuissa kohdissa on Zinga. https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...70_MAASTA3.JPG - Tässä kuvassa näkyy kun kotolosuojan asemasta on punaista Wurth Rost Stop maalia sellaisissa tilanteissa kun pohja on vaatinut huomiota ja ei ole ollut syytä hiekkapuhaltaa. - Tämä maali on kohtuuhintainen Puuilossa ja sitä voi maalata pensselillä ja vaikka sähköruiskulla. Spray versio käy ensiavuksi silloin kun laitetaan jytkympää maalikerrosta tämän päälle. - Maalin hyvä puoli on tattuvuus ja voi maalata aika monella maalilla päälle. |
Sivu luotu: 21:15 (GMT +2). |