View Full Version : Erillisen akun lataaminen tupakansytyttimestä
Kiinteää asennusta ei tule, vaan jääkaappia varten on tarve saada erillinen akku takapaksiin, jossa on tupakansytytin, mistä voisi ottaa virtaa lataamiseen autolla ajettaessa.
Mutta onkohan miten helpoin tuo lataus toteuttaa?
RC-autojen laturit toimisi tuossa, mutta jokaisessa sammutuksessa nekin sammuu, eivätkä jatka lataamista tuon jälkeen. Tästä nyt ei seuraa kuin muutama lisä kommervenkki, mutta mukavuushan olisi kaikki kaikessa..
Erillinen pieni lataussäädin? 10-20A alueella?
Mulla oli viime kesän reissulla lisäakku mukana, kiireessä lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
- Kannattaa huomata että irtoakku voi syöttää virtaa kaikille laiteille, mitä samassa sulakkeessa on sytkän kanssa, eli mulla toimi puhallin ja poppikone, vaikka virrat oli pois. Kerran tais mennä sulake, invetteri latas läppäriä, jääkaappi oli päällä ja navigaattori. Auton kun käynnisti niin puhallin täysillä ja poppi soi...naps!
No jos kiinteen ja hyvän asennnuksen haluaa, nii sitte akulta...tai oliko se laturilta piuhat ja sellanen asuntoauto/vaunu/venekäytöön tarkoitettu kytkin väliin, joka katkaisee latauksen kun laturi lopettaa pyörimisen.
Vastaavalla releellä toteutin oman..
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/latausrele-12v-p-3083.html
Mulla on transportterissa hupiakku jääkaapille, akkujen välissä paksua kaapelia ja välissä ihan päävirtakatkaisija. Ajossa saa olla kokoajan kytkettynä, pidemmän pysäköinnin ajaksi kytken irti + sitten on puuilosta ostettu irrallinen aurinkokenno jolla saa latailtua hupiakkua (maksoi 40€)
Mulla oli viime kesän reissulla lisäakku mukana, kiireessä lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
- Kannattaa huomata että irtoakku voi syöttää virtaa kaikille laiteille, mitä samassa sulakkeessa on sytkän kanssa, eli mulla toimi puhallin ja poppikone, vaikka virrat oli pois. Kerran tais mennä sulake, invetteri latas läppäriä, jääkaappi oli päällä ja navigaattori. Auton kun käynnisti niin puhallin täysillä ja poppi soi...naps!
No jos kiinteen ja hyvän asennnuksen haluaa, nii sitte akulta...tai oliko se laturilta piuhat ja sellanen asuntoauto/vaunu/venekäytöön tarkoitettu kytkin väliin, joka katkaisee latauksen kun laturi lopettaa pyörimisen.
Tuota suoraa johtoa on mietitty, mutta pitäisi hieman hämmästellä noita virtoja. Jos tuo akku on yön käytössä ja tyhjähkö, niin virtaa ottanee aika reilusti?
16A taitaa tuo tupakansytytin yleisesti kestää?
Vastaavalla releellä toteutin oman..
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/latausrele-12v-p-3083.html
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Vähän edullisemmin sama tuote...
Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.
Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.
Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
BJ-40/76
17.07.2012, 19:32
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Vähän edullisemmin sama tuote...
jossain topiikissa mittailin tuota bilteman erotusrelettä, ja ainakin pöydällä vaikutti tosi asialliselta, varmasti hintansa arvoinen.
Itse kytkisin suoraan laturin +napaan, mutta hdj-80 se ei onnistu:o
(tuo laturin +napa käy startissa 24v:ssä:eek:)
ja jos hupiakku ei ole jatkuvasti mukana, niin joko trukkiliittimet, tai erillinen päävirtakytkin + kaapeliin, ettei irtokengät ala kipinöimään....
Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.
Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.
Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
Akku otetaan irti käytön ajaksi, eli tuon perässä jääkaappi jne.
Tätä ajovaloa on muutaman kerran myös pyöritelty, mutta kun ei jaksa alkaa laskea ja miettiä, että kuinka tuossa nyt jännitteet sitten alenee?
Tai jos ensi alkuun lataisi lampun kautta ja loppua kohden lamppu irti, niin silloinhan tuo voisi toimia.
Tuo tyhjä(hkö) akku ottaa tosiaan niin paljon virtaa, että suoraan ei voi kytkeä.
Pitäisi mitata, mutta tulos riippuu jo paljon niistä akuistakin, missä kunnossa ovat ja onko auto käynnissä (napajännite valmiiksi korkealla) kytkentähetkellä jne. Kannattaa varautua kuitenkin kasalla varasulakkeita. Hupiakkua kuormittavat laitteet kannattaa ainakin olla pois päältä sillä hetkellä, kun latausjohdon sytkärin liittimeen lykkää.
Minulla on pari joutilasta akkua, millä kokeilla. Täytyy purkaa joku niistä ja kokeilla täyden akun kanssa starttikaapeleilla. Pihtivirtamittarilla saa huippuarvon talteeen.
Pitäisi mitata, mutta tulos riippuu jo paljon niistä akuistakin, missä kunnossa ovat ja onko auto käynnissä (napajännite valmiiksi korkealla) kytkentähetkellä jne. Kannattaa varautua kuitenkin kasalla varasulakkeita. Hupiakkua kuormittavat laitteet kannattaa ainakin olla pois päältä sillä hetkellä, kun latausjohdon sytkärin liittimeen lykkää.
Minulla on pari joutilasta akkua, millä kokeilla. Täytyy purkaa joku niistä ja kokeilla täyden akun kanssa starttikaapeleilla. Pihtivirtamittarilla saa huippuarvon talteeen.
Pihtimittari löytyy ja tuo akku tulee uutena, joten pitää myös jossain vaiheessa suorittaa tutkivaa kokeilua.
Kytkentä tehtävä auto käynnissä, kun tuolle sytyttimelle ei sammuneena tule sähköjä.
Itse asiassa pöydällä on kuulemma yksi normaali akkulaturi purettuna.. Eli saisiko tuohon syötettyä sähkön suoraan (12V) tasasuuntauksen jälkeen vai mistä sähköstä alkaa tekemään latausta?Perus 8A "rautalaatikko" laturi.
Pistoke seinään ja etsimään missä kohtaa sähkö miksikin muuttuu.. Valmiit tiedotkin tervetulleita.
Homma ei suoraan omaan käyttöön tule, vaan menee toverin turneeta varten.
lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
Oliko sulla varmasti jääkaappi vaiko kylmälaukku? Tai sitten aikas pieni jääkaappi. Oma jääkaappi ottaa 12A vaikka ei ole kuin 40 l ja käynnistyksessä vielä enemmän. Ei siinä ainakaan tupakansytytin ole riittänyt.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Vähän edullisemmin sama tuote...
Ai, sama tuote kun Bilhelvete hukkaa puoli volttia ja toisella ei ole jännitehäviöitä. Eikä B-mallista kerrota tekniikasta mitään kun siinä ei sitä liene. Eli mm. latauksen ohjausta.
tekniikkamies
19.07.2012, 12:02
Olen ratkaissut 3000 watin invertterin lähelle sijoitetun hupiakun latauksen toistaiseksi niin, että auton keulalla olevan käynnistysakun ja hupiakun välillä on 50 mm2 kaapeli kunnolla letkulla suojattuna ja lisäksi on Motonetista ostettu erotuskytkin, jossa asennot 1, 1+2, 2 ja off.
Hupiakun ja invertterin välinen kaapeli on 70 mm2 ja kulkee tuon kytkimen kautta ja kytkimen ja invertterin välillä menee tällä hetkellä yhteensä 120 mm2 kaapelipinta-alaa.
Järjestelmä vaikuttaisi melko hyvältä jos lisäätään riittävän tehokkaan monikidepaneelin lataamaan hupiakkua. Tällöin voi monia työlaitteita käytellä ilman, että autoa tarvii käynnistää.
Hupiakun ja invertterin välinen kaapeli on 70 mm2 ja kulkee tuon kytkimen kautta ja kytkimen ja invertterin välillä menee tällä hetkellä yhteensä 120 mm2 kaapelipinta-alaa.
Millaisilla liittimillä sait 70 mm2 piuhan kiinni invertteriin?
Oliko sulla varmasti jääkaappi vaiko kylmälaukku? Tai sitten aikas pieni jääkaappi. Oma jääkaappi ottaa 12A vaikka ei ole kuin 40 l ja käynnistyksessä vielä enemmän. Ei siinä ainakaan tupakansytytin ole riittänyt.
Kompurallinen kaappi, mutta on tuo ihan autoon tehty/toiminut.
Homma vaihtui releeseen, kun auto valinta kääntyi toiseksi.
Ai, sama tuote kun Bilhelvete hukkaa puoli volttia ja toisella ei ole jännitehäviöitä. Eikä B-mallista kerrota tekniikasta mitään kun siinä ei sitä liene. Eli mm. latauksen ohjausta.
Biltsun vekotin on puhdas rele jännitteen tunnistimella. Ei hukkaa yhtään mitään mutta toimii vain toiseen suuntaan. Eli se ei ole diodi. Se kytkee kun pääakun puolella on 13,3 tai yli ja katkaisee 12,8 tai alle. Jos lataat hupiakkua niin et saa ladattua pääakkua mutta toisinpäin toimii. Just mittasin säädettävällä jännitelähteellä ja flukella. Toimii kuten lupaa. Mulla se kulkee matkassa jos laturiohjattu kontaktori sattuu hajoomaan jostain syystä.