Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep-Valmet Wagoneer -79


KarstaMasa
16.07.2012, 21:37
Niin se vaan tuli vuoden päivät kateltua nettiautosta tätä Wagoneeria ja kun hinta tippu niin oli pakko hakea pois. :)

http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/2012-07-16-007.gif

Kyseessä on siis Jeep Wagoneer -79, moottorina maahantuojan asentama Valmet 411B jonka jatkona nelivaihteinen manuaali.
Jeeppi on ensirekisteröity Suomeen vasta 1980, rekisterikilpien ja myyjän kertomuksen perusteella auto on ollut uudesta asti Lapissa. Vuonna -94 autoon on tehty järkyttävän näköinen katon korotus jotta se on saatu rekisteröityä pakettiautoksi. :D Viimeinen katsastus on vuodelta -97 jonka jälkeen auto on ollut hyötykäytössä, sillä on aurattu jäätietä Pellossa. Viimeiset kolme vuotta auto on vain seisonut, siitä oli tarkoitus ottaa varaosia Valmet 702:een mutta edellinen omistaja ei raskinutkaan purkaa sitä.
Tuossapa muutama kuva:

http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/2012-07-16-011.gif

http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/2012-07-16-012.gif

http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/2012-07-16-013.gif


Tarkoitus on rakentaa Wagosta offipeli, johon tulee kuitenkin kilvet ja pitäisi pystyä ajamaan maantielläkin. Mutta kuitenkin offipainotteinen, ei tuosta mikään käyttöauto tule. :) Rakennusvinkit on tervetulleita, oon uus näissä hommissa. Kovin nopeaa auto tuskin tulee edistymään, koitan keskittyä nyt enemmän valmistumaisillaan olevaan Volvo-projektiin.

Sami89
16.07.2012, 22:05
Kauhian isoja kuvia oot saanu tänne..:eek: Mut tervetuloa palstalle ja jeep+valmet kuullostaa aina hyvälle.:D:D

piippu79
16.07.2012, 22:13
Ihan vinkkinä jos takaluukku on hyvä niikö lapin autoissa yleensä nii kannattaa laittaa säilöön ja hommata huonompi mettään meinaan niitä ei ole hyviä enään missään. ja mulla vois olla huonompi tarjolla.

KarstaMasa
16.07.2012, 22:14
Kauhian isoja kuvia oot saanu tänne..:eek: Mut tervetuloa palstalle ja jeep+valmet kuullostaa aina hyvälle.:D:D

No niimpä vain eikä muokkaamalla kummene! Ootahan kun laitan kokonaan uudet kuvat...

Sami89
16.07.2012, 22:44
No niimpä vain eikä muokkaamalla kummene! Ootahan kun laitan kokonaan uudet kuvat...

Noh, ennemmin isoja kuvia kuin ei kuvia ollenkaan.:D Laita ihmeessä paljon jatkokertomusta tämän auton elämästä. Ja kuvien kera.;):D

KarstaMasa
16.07.2012, 23:21
Noh, ennemmin isoja kuvia kuin ei kuvia ollenkaan.:D Laita ihmeessä paljon jatkokertomusta tämän auton elämästä. Ja kuvien kera.;):D

No onnistuihan se viimein! Piti muuttaa kuvat gif-muotoon. Nuo jpg:t venyi aina isoksi. :rolleyes:

Tosiaan auto on melko hyvässä kunnossa vaikka se on ollut viime vuodet vähällä huomiolla. Esim ovet, takaluukku ja helmat on täysin ruosteettomia, pohjassa on sitten muutama pehmeä paikka mutta helposti korjattavissa. Katon korotus tuosta lähtee ensimmäiseksi ja tilalle tulee suoraa peltiä, myös "virkistävä" Finlandia 2000-kattoluukku saa lähtöpassit.:D
Sähkölaitteista ei toimi muutakuin yksi sisävalo, lasinpyyhkimet ja takaluukun lasinnostin. Johtosarjasta on tullut aikojen saatossa pelkkää puuhapiuhaa, joten varmaan helpoimmalla pääsee jos tekee koko sarjan uusiksi...
Tekniikka pelaa tosi hienosti, kone lähti heti käymään kun sai apukaapeleilla virtaa. Vaihteet ja neliveto pelaa niinkuin pitääkin. Jarrut laahaa melkoisesti, ne pitää käydä läpi ensi tilassa.

Tuossapa kuvaa kun käytiin ajelemassa, serkkupoika Nivalla perässä.

http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/2012-07-16-015.gif

Ja tuossa hieman ajovideota, Pete-serkku ratissa.
http://s964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/?action=view¤t=2012-07-16-014.mp4 (http://s964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/Wagoneer/?action=view&current=2012-07-16-014.mp4)

young n dum
17.07.2012, 16:34
Onneksia olkoon ostoksesta!! hyvä että pääsee harvinaisuus aktiivi käyttöön eikä mätäne jossai ladon takana!

tuo katto korotus on kyl aivan ihana:D ootko iha varma et haluut purkaa sen?:p

eikös tässäkin oo se lyhyellä ykkösellä varustettu laatikko?

KarstaMasa
17.07.2012, 19:51
Onneksia olkoon ostoksesta!! hyvä että pääsee harvinaisuus aktiivi käyttöön eikä mätäne jossai ladon takana!

tuo katto korotus on kyl aivan ihana:D ootko iha varma et haluut purkaa sen?:p

eikös tässäkin oo se lyhyellä ykkösellä varustettu laatikko?

Kiitos vain! Saa nähdä oonko mie auton pelastus vai tuho...:D Ei nyt sentään, koitan pitää autoa arvokkaasti.

Voin irrottaa katon ehjänä jos joku haluaa sen ostaa?;) Joo vaihteet menee L-1-2-3 eli L on ykkösen paikalla ja ykkönen kakkosen jne.

AlluK
17.07.2012, 20:19
Saapikos ton korotuksen purkaa jos meinaa sen pitää tiisselipakuna?

ZeiZei
17.07.2012, 20:49
Pilaa sen huoltopakuksi, sillähän se hoituu. :)

Ps. Laitoin privaa KarstaMasalle

KarstaMasa
17.07.2012, 21:37
Saapikos ton korotuksen purkaa jos meinaa sen pitää tiisselipakuna?

Pilaa sen huoltopakuksi, sillähän se hoituu. :)

Ps. Laitoin privaa KarstaMasalle

Mie luulen kans että onnistuu, jos ei muuten niin sitten tosiaan huoltoautoksi. Pitää käydä varmistaan konttorilla...

Tojo4wd
17.07.2012, 22:35
Kannattaa sit lukee nuo young n dum:in jutut autonrakentamisesta kun niistä löytyy tota VALMET JEEP asiaa paljon ja vinkkejä myös muilta tietäjiltä.

KarstaMasa
17.07.2012, 23:23
Kannattaa sit lukee nuo young n dum:in jutut autonrakentamisesta kun niistä löytyy tota VALMET JEEP asiaa paljon ja vinkkejä myös muilta tietäjiltä.

Kyllä kyllä. Kannattaahan se kysellä ja miettiä ennenku tekee, muuten menee rahaa ja hermot.:D

Hencca
19.07.2012, 19:55
Jaahah, itsekin pitkään tuota autoa katselin ja odottelin että hinta tippuu... oisin varmaan itsekin hakenut jos olisin tiennyt että autossa on tuo hitaalla 1-vaihteella oleva vaihteisto. :mad:;):D Hyvä että meni kuitenkin hyötykäyttöön tämäkin auto. ;)

KarstaMasa
19.07.2012, 22:38
Jaahah, itsekin pitkään tuota autoa katselin ja odottelin että hinta tippuu... oisin varmaan itsekin hakenut jos olisin tiennyt että autossa on tuo hitaalla 1-vaihteella oleva vaihteisto. :mad:;):D Hyvä että meni kuitenkin hyötykäyttöön tämäkin auto. ;)

Joo ja jos oikeen päättelin niin alkuperäinen lukkoperäkin siinä on takana. Tasauspyörästön kopassa lukee Spicer ja siihen on pultattu sarjanumerolaatan lisäksi toinen pienempi laatta, eikö se tarkota että siinä on lukko? Voin olla väärässäkin, mutta se selviää myöhemmin.:rolleyes:
Muista hienouksista vois mainita vielä hienon originellin kasettimankan jossa on myös erillinen equalisaattori. Ja vänkärin aurinkolipassa on valaistu peili, toimii kans!:D

Edit: Eipäs innostuta, ei se pikkulaatta ole merkki lukosta vaan se on "lubrication tag".

moskuqso
21.07.2012, 11:26
Olikos sulla masa lapin-neliveto ry:n kavereiden yhteystietoja? Olisi VAPEPA asiaa heille päin.

KarstaMasa
21.07.2012, 13:50
Olikos sulla masa lapin-neliveto ry:n kavereiden yhteystietoja? Olisi VAPEPA asiaa heille päin.

En oo kerhon jäsen vielä mutta katoppa saatko tuota linkkiä auki:
http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=15:D

KarstaMasa
24.07.2012, 15:54
Kävin tänään konttorilla papereiden kans. Auton saa omiin nimiin vasta rekisteröinnin yhteydessä. Ei siinä mitään, mutta sitten se toinen kysymys...
Saako katon korotuksen poistaa ja rekisteröidä esim huoltoautoksi?
No ei saa! Kuulemma aikoinaan poikkeusluvalla pakettiautoksi rekisteröityjä autoja ei saa muuttaa, koska siitä on saatu veroetua. Eli sillä on voitu kiertää jopa yli kymppitonnin verot. Jos auton muuttais niin ne kierretyt verot saattais mätkähtää kerralla maksettavaksi!:mad:
Eikä katsastusmies muuttanut kantaansa vaikka selitin että eihän sitä oo uutena muutettu pakuksi vaan vasta vuonna -94. Onhan tästä uutena autovero maksettu!
Noh, käyn pyytämässä lausunnon vielä jostain muualta tai soitan trafille suoraan...

Calmari
24.07.2012, 16:28
Kävin tänään konttorilla papereiden kans. Auton saa omiin nimiin vasta rekisteröinnin yhteydessä. Ei siinä mitään, mutta sitten se toinen kysymys...
Saako katon korotuksen poistaa ja rekisteröidä esim huoltoautoksi?
No ei saa! Kuulemma aikoinaan poikkeusluvalla pakettiautoksi rekisteröityjä autoja ei saa muuttaa, koska siitä on saatu veroetua. Eli sillä on voitu kiertää jopa yli kymppitonnin verot. Jos auton muuttais niin ne kierretyt verot saattais mätkähtää kerralla maksettavaksi!:mad:
Eikä katsastusmies muuttanut kantaansa vaikka selitin että eihän sitä oo uutena muutettu pakuksi vaan vasta vuonna -94. Onhan tästä uutena autovero maksettu!
Noh, käyn pyytämässä lausunnon vielä jostain muualta tai soitan trafille suoraan...
Bullshit, pyydäppä kirjallisena, tuon voi lisäksi laittaa ihan 6 hengen maasturiksikin ilman veroja jos ulosotto löytyy kun on noin vanha.

Otto
24.07.2012, 17:21
Jos on jälkikäteen pakuksi muutettu ja verot suomeen rekisteröitäessä täysmääräisinä maksettu, niin saa muuttaa vaikka ja miksi ilman veroseuraamuksia. Sensijaan jos on rekisteröity uutena pakettiautoksi ja saatu sillä veroihin alennusta, niin ne verot tulevat kyllä tänä päivänäkin täysmääräisinä maksuun mikäli ajoneuvon tyyppi vaihtuu sellaiseksi mistä olisi aikanaan pitänyt verot maksaa.

Nimim. pihalla hapantumassa 26 vuotta vanha audi josta saisi ottaa suksiboksin pois katolta mikäli maksaisi veroja vähän reilut 40 tuhatta euroa.

murikka
24.07.2012, 18:42
Eikös maastoautoja ole jollain aikavälillä tuotu kevennetyllä autoverolla suomeen?
Ja tuosta johtuen taitaa suurimmassa osassa 80-lukulaisista ainakin olla voimanulosotto, joka osaltaan vaikuttanut veroihin, näin olen ymmärtänyt. Ja kevennetynveron auton jos on aikanaan muuttanut henkilöautosta pakuksi tai huoltoautoksi, pitäis maksaa loppu vero täysimääräisenä jotta voi muuttaa takas. Jos taas on aikanaan maksettu täydet verot, ei pitäis olla ongelmaa.

KarstaMasa
24.07.2012, 19:29
Niin no, onhan tässä ulosotto, joten varmaan tää on tullu kevennetyllä verolla suomeen. Ensimmäisen kilven mukaan rekisteröity uutena Lappiin, ei hajuakaan onko ollu ensin yksityisellä vai firmalla, kenties valtiollakin omistuksessa. Onkohan valtion autoista maksettu veroa samalla lailla kuin muistakin?

Mutta tosiaan ei uutena vielä pakettiauto, vaan vasta vuodesta -94. Tällä perusteella toivon että ei tarvis veroja maksaa. Mutta huomenna selvitän lisää...

Auton historiasta selvisi taas uutta tietoa. Vuonna -91 silloinen omistaja oli tulossa keskellä yötä jostain pohjoislapista kalareissulta ja perässä oli iso vene trailerilla. Jossain äkäslompolon kohdalla tiessä oli iso heitto ja traileri kevitti keulaa niin paljon että jeeppi suistui oikealle puolen ojaan.
Se selittää tuon etumaskin erilaisen oikean päädyn. Muut vauriot on kuitenkin korjattu kunnolla, ei näy lommoja.:D

Viipo
24.07.2012, 20:03
Joo, maasturithan on tuotu aikanaan suomeen autoverovapaina. Edellytyksenä on ollu neliveto ja ulosotto.
Vuonna -94 se on sitten muutettu pakettiautoksi pienemmän dieselveron toivossa. Vaatimuksena on ollu 3m³ yhtenäistä tavaratilaa ja 1,3m korkeus.

Maasturin voi muuttaa pakusta takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroseuraamuksia jos se on vanhempi ku 5/-82 tai sinnepäin.
Kannattaa tarkistaa tarkemmat päivät/vuodet.

Vanhasta autosta huoltoautoa tehtäessä on myös verovapaus, eli kolmepaikkasen huoltoauton siitä voi tehdä pakun dieselverolla ja matallalla katolla. Tarvitaan vaan se yli 1800kg omamassa ja huoltovarustus.
Mutta, kerran huoltoautoksi muutettua ei sitten muuteta enää miksikään muuksi, vaan se on loppuelämänsä ajan huoltoauto!

KarstaMasa
25.07.2012, 05:42
Joo, maasturithan on tuotu aikanaan suomeen autoverovapaina. Edellytyksenä on ollu neliveto ja ulosotto.
Vuonna -94 se on sitten muutettu pakettiautoksi pienemmän dieselveron toivossa. Vaatimuksena on ollu 3m³ yhtenäistä tavaratilaa ja 1,3m korkeus.

Maasturin voi muuttaa pakusta takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroseuraamuksia jos se on vanhempi ku 5/-82 tai sinnepäin.
Kannattaa tarkistaa tarkemmat päivät/vuodet.

Vanhasta autosta huoltoautoa tehtäessä on myös verovapaus, eli kolmepaikkasen huoltoauton siitä voi tehdä pakun dieselverolla ja matallalla katolla. Tarvitaan vaan se yli 1800kg omamassa ja huoltovarustus.
Mutta, kerran huoltoautoksi muutettua ei sitten muuteta enää miksikään muuksi, vaan se on loppuelämänsä ajan huoltoauto!

Nyt kuulostaa hyvältä! Tämän kun sais vielä viralliselle paperille!;)
Jep, rekisteriotteessa lukee juurikin tuo 3 kuutiota ja 1,3 metriä. Tarkoitushan mulla ei oo muuttaa maastohenkilöautoksi, koska silloinhan tulis kallis dieselvero ja toisaalta mulla ei oo ees takapenkkejä ja turvavöitä tuohon, enkä tarvi, älkää tarjotko.:D Eli huoltoautoksi pitäis saada. Tänään soittelen ja kyselen taas, mutta nyt unta kuulaan.

KarstaMasa
25.07.2012, 11:49
Jee jee jeeppi! Soitin trafin ajoneuvoveroneuvontaan, ja ne sanoi just samaa kuin Viipokin. Ei tuu veroseuraamuksia jos muuttaa huoltoautoksi. Riittää kun auton omamassa on 1800kg ja se muuten täyttää huoltoautolta vaadittavat kriteerit. Mulla lukee rekisteriotteessa omamassa 2130kg ja eiköhän tuosta huoltoauton saa leivottua...:)
Katto siis lähtee talven aikana, jos jollain on tarvetta pehmustetulle peltiveneelle niin ottaa yhteyttä!:D

Calmari
25.07.2012, 15:34
Mutta, kerran huoltoautoksi muutettua ei sitten muuteta enää miksikään muuksi, vaan se on loppuelämänsä ajan huoltoauto!
Eiks nuo vanhat pitäs mennä ku ovatten nollaverolla ??

KarstaMasa
25.07.2012, 16:47
Eiks nuo vanhat pitäs mennä ku ovatten nollaverolla ??

En tiiä, saattaishan tuon saada väännettyä maastohenkilöautoksikin ilman lisäveroja, mutta silloinhan tulis kallis diesel-vero.
Eikä haittaa vaikka oliskin ikuisesti huoltoauto, ei tähän varmasti enää takapenkkejä tuu ikinä. Mulla ei riitä mielenkiintoa niin paljon että jaksaisin alkaa entisöimään autoa alkuperäiskuntoon.:D

KarstaMasa
01.10.2012, 16:13
Muiden projektien painaessa päälle ja ajan puutteessa laitoin Jeepin myyntiin. Haluttais tästä tehdä itelle peli mutta eipä se tässä elämäntilanteessa onnistu, toki jos ei kaupaksi mene niin säilön sitte itelle parempia aikoja varten. Mutta jos jollakin kiinnostusta riittää niin tästä hyvä projekti!:)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102111

young n dum
01.10.2012, 17:43
ja miehän en nyt tuota myynti ilmotusta sit nähny.. :rolleyes:...:D

elä hyvä mies myy:) säilö vaa ja rakentelee sitte ku on siihe mahollisuus!

KarstaMasa
01.10.2012, 21:54
Tottakai rakennan ite, jos ei ostajaa ilmaannu. Ei tätä tarvis paljon laittaa niin saa jo hyvän, vähän enemmän niin tulee hieno... Mutta jos joku muu haluaa onnelliseksi Jeep-Valmet omistajaksi niin eiku kaupoille!:D

-Jarkko-
02.10.2012, 22:46
Harmittava taikaisku kun on jo valmiiksi liikaa projekteja.
Tuosta saisi ultimaattisen komean retkeilyauton.:)
Joutuu vissiin vaan vielä retkeilemään tuolla mitsun räpisköllä.:o

KarstaMasa
03.10.2012, 15:03
Harmittava taikaisku kun on jo valmiiksi liikaa projekteja.
Tuosta saisi ultimaattisen komean retkeilyauton.:)
Joutuu vissiin vaan vielä retkeilemään tuolla mitsun räpisköllä.:o

Joo tuonnehan mahtuu vaikka kerrossänky! :D

KarstaMasa
12.10.2012, 19:58
Jeeppi myyty! Onnellinen omistaja löytyi Sodankylästä, eli Jeepin katkeamaton historia Lapin autona jatkuu.:)
Ite en ees kerenny autoa myymään kun minut hälytettiin töihin, mutta näköjään jeeppi möi itse itsensä.:D