Kirjaudu sisään

View Full Version : Merimoottorin starttirele


tsephyr
11.07.2012, 12:49
Tuli hommattua vanha fiskari jossa vanha 12hv diisseli jossa tommonen starttirele http://www.newark.com/magnecraft/w199x-13/power-relay-dpdt-24vdc-40a-panel/dp/56F973 Rele on kuitenkin rikki ja nyt pitäisi uusi hommata ja arvelinkii että mitennii siihe pitäs tommonen hirmunen ihmerele pistää? eikös tuo riittäs ihan 40A perusrelekkii?

bluevan
11.07.2012, 12:59
Äkkiseltään tulis mieleen jotta taitaa startti haukata hiukan enempi ku 40A ? Riittääkö tuo 40A.

Ei kait se muuten mitään ihmereleitä vaadi. Mulla ainakaan ole normirelettä kummempaa mutta 80A.

BJ-40/76
11.07.2012, 20:46
Tuo linkin rele ei kerro minulle mitään, mikä liittyy vanhaan fiskariin?

Siis onko sulla siinä dynastart? mikä kone? wikström?

Jos on yhdistetty startti/laturi, niin releen pitää palvella molempia......
Mutta selvitäppä ensin moottorin tyyppi, ja startin/laturin tyypit.
(ei olis ensimmäinen kerta, kun joku maaseppä olis "päivittänyt" dynastartin....)

tsephyr
11.07.2012, 21:36
Jep eli kone on arona (lombardini) ja kyseessä on dynastart. lataussäädin ja rele on erikseen eli päivitetty se joskus on. tohon ihmereleeseen tulee virtalukolta heräte, 2 johtoa päävirtakytkimeltä ja lähtee 2 johtoa startin plussaan.

pee
11.07.2012, 22:05
12 vai 24 V systeemi ?

24 V ssä 40 A startille lienee ihan linjassa

BJ-40/76
11.07.2012, 22:08
12 vai 24 V systeemi ?

24 V ssä 40 A startille lienee ihan linjassa

Oppia ikä kaikki: siis jos Fiskarissa olis 24V sähköt....

Siis onko laturi ja startti erikseen? dynastart lataa ja starttaa samalla DC-koneella

pee
11.07.2012, 22:17
Oppia ikä kaikki: siis jos Fiskarissa olis 24V sähköt....

Siis onko laturi ja startti erikseen? dynastart lataa ja starttaa samalla DC-koneella




... kattelin vaan että kuvan mukaan rele on 24V ...

Porvoon Hilma
11.07.2012, 22:18
Jep eli kone on arona (lombardini) ja kyseessä on dynastart. lataussäädin ja rele on erikseen eli päivitetty se joskus on. tohon ihmereleeseen tulee virtalukolta heräte, 2 johtoa päävirtakytkimeltä ja lähtee 2 johtoa startin plussaan.
speksin mukaan 2 napainen 40A kärjillä oleva rele. Kuvauksesi viittaa siihen, että navat ovat rinnakkain, jolloin kytkentävirta ehjillä kärjillä kokonaisuudessaan 80A. Laittaisin yhden 80A releen jos tosiaan kärjet ovat rinnan. Ohmikoneellahan tuo selviää ja myös, että ovatko kärjet huonona

BJ-40/76
11.07.2012, 22:32
speksin mukaan 2 napainen 40A kärjillä oleva rele. Kuvauksesi viittaa siihen, että navat ovat rinnakkain, jolloin kytkentävirta ehjillä kärjillä kokonaisuudessaan 80A. Laittaisin yhden 80A releen jos tosiaan kärjet ovat rinnan. Ohmikoneellahan tuo selviää ja myös, että ovatko kärjet huonona

Siis tämä on minun mielipide, ja tämä osio on minullakin pikkasen huonossa hapessa, mutta jotain hajuja on.

Siis DynaStart on veneen sähkö systeemi, missä tasavirtalaturilla pyöräytetään kone käymään....

Porvoon Hilma
11.07.2012, 22:51
Siis tämä on minun mielipide, ja tämä osio on minullakin pikkasen huonossa hapessa, mutta jotain hajuja on.

Siis DynaStart on veneen sähkö systeemi, missä tasavirtalaturilla pyöräytetään kone käymään....
juu, tossa olisi tollainen kuva, jossa asiaa selostetaan. Kuvan solenoidi kytkee startin päälle kun avaimesta käännetään. Ihan tavallinen rele on tuossa kuvassa, laturissa enemmän mystiikkaa. Tämä siis perustuu alkuperäiseen kytkentäkuvaukseen rinnakkaisista kaapeleista ja tuosta kytkennästä. Joku jos tietää niin mielellään vaan tarkennusta peliin, niin oppii kunnolla tämänkin :) http://www.adita.fi/?laturit+ja+osat.3;2;5300;2900.5300.html niin siis se kuva on tossa linkin svun kohdassa dynastart ja kytkentäohjeessa.

tsephyr
11.07.2012, 22:52
Juu kai se on 80A normirele hommattava. Mietityttää vaan tuo että pitäskö sen releen sitten kuitenkin palvella molempiin suuntiin kun dynastartti on.. ja miksi vanha rele on tuollanen vaikka sen kytkennän mukaan ei noin monimutkasta kojetta tarviisi. Toiselta foorumilta tuommosen kaavion sain ja siinä ainakaan ei mitää ihmereleitä ole http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/kopplingsschema/kopplingsschema_efel.pdf

Porvoon Hilma
11.07.2012, 22:57
Juu kai se on 80A normirele hommattava. Mietityttää vaan tuo että pitäskö sen releen sitten kuitenkin palvella molempiin suuntiin kun dynastartti on.. ja miksi vanha rele on tuollanen vaikka sen kytkennän mukaan ei noin monimutkasta kojetta tarviisi. Toiselta foorumilta tuommosen kaavion sain ja siinä ainakaan ei mitää ihmereleitä ole http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/kopplingsschema/kopplingsschema_efel.pdf täsmälleen sama kytkentäperiaate ja kyllä näyttää ihan perusreleeltä, joka pystyy kytkemään ton 24 V startin.

tsephyr
11.07.2012, 23:01
24v? akku on ainakii 12v.

Porvoon Hilma
12.07.2012, 00:09
24v? akku on ainakii 12v. juu, sorry, 12V riittää :)

BJ-40/76
12.07.2012, 11:00
Jos tuon http://www.adita.fi/?file=462 mukainen kytkentä, niin riittävän järeä rele on hyvä!

Ja tuo kuva on selkeä!

Tuossa yhdessä pumpun moottorissa, missä voimistelin tuon dynastartin kanssa, oli muistaakseni sellainen kytkentä, että startin rele kytki latauksen pois omalla apukoskittemella? tai jotenkin startti ja lataustoiminto oli sekoitettu samaan releeseen, ja kun alkuperäistä boksia ei saanut mistään? (20v sitten), niin korvasin sen muistaakseni 3 releellä? ei muista enää tarkkaa:o

tsephyr
12.07.2012, 11:28
Tattista vaan kaikille! Jospa sitä pääsis kohta vesille.